Eilen illalla A-studiossa (oliko myös iltauutisissa) kerrottiin, että palveluiden vienti on pian merkittävin vientituotteemme. Se on jo nyt ohittamassa paperinviennin, ja kun paperinviennin tuloista vain n. 50-60 % jää kotimaahan, palveluiden viennistä jää 80-90 %.
Palvelut - laajasti huomioiden - on jo nyt suurin tekijä bruttokansantuotteessamme. Alla tilastoa vuodelta 2013 (kannattaa huomata alkutuotannon vaatimaton osuus):
BKT 201 mrd. €
per asukas 37 018 €
alkutuotanto 2,7 %
jalostus 26,9 %
palvelut 70,4 %
Palvelujen osuus bkt:stämme on vain kasvanut tuon jälkeen. Nyt palvelujen vienti on yli neljäsosa koko viennistämme. Suomen palvelujen viennin arvo v. 2015 oli 23 mrd euroa, eli 29 % kaikista vientituloistamme. Matkailu- ja kuljetuspalvelut ovat edelleen merkittävä vientituotteemme, mutta ns. osaamisintensiiviset tekniset palvelut kasvattavat koko ajan osuuttaan ulkomaankaupastamme.
Noiden linkkien takaa löytyy asiasta lisätietoa:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_talous
http://ek.fi/mita-teemme/talous/perustietoja-suomen-taloudesta/ulkomaankauppa/
http://www.stat.fi/tup/tietoaika/tilaajat/ta_12_03_kibs.html
Palvelujen tuottajia ovat lähinnä kaupungit, ja ns. osaamisintensiivisten vientipalvelujen suurin tuottaja on tietysti tämä pääkaupunkiseutu. Täällä siihen ovat parhaat edellytykset, kun on eniten ja monipuolisinta osaamista.
Pääkaupunkiseudun osuus vain vahvistuu tulevaisuudessa, kun tänne tuntuu edelleen syntyvän paras osaaminen. Tämän aamun Hesarissa on ylioppilaslautakunnan julkaisema tilasto tämän vuoden ylioppilaskokeista. Yhdeksän parasta lukiota on pääkaupunkiseudulla, kärjessä Etelä-Tapiolan lukio, Ressun lukio ja Helsingin suomalainen Yhteiskoulu. Paras tämän seudun ulkopuolinen koulu on turkulainen Puolalannmäen lukio sijalla 10.
Kiva on kertoa tällaistakin täältä kotiseudulta, vaikka oma osaamiseni ei enää kehity niin, että minusta tulisi osaamisintensiivinen toimija. Tuottajakin olen enää vain kuluttajana. Mutta melkoisesti kyllä edelleen kulutan moniakin palveluja, ehkä rahassa mitattuna eniten matkailupalveluja.
Otsikkoni perässä oleva kysymysmerkki lienee tarpeeton. Palveluilla todellakin tämä kotimaamme parhaiten nousuun saadaan.
Palveluillako Suoni nousuun?
21
196
Vastaukset
Laitanpa vielä jatkoksi henkilökohtaisempaa. Mainitsen tuossa edellä kuluttajanroolini. Mutta tänään en ole kuluttanut juuri muuta kuin lenkkitossujani. On ollut hieno päivä täällä Suomen eteläisellä palmurannikolla. Olin monta tuntia hellettä paossa keskuspuiston pohjoisilla aarnialueilla.
Ilmeisesti muualla Suomessa on ollut huonompi ilma, kun eräät ovat näköjään päivänkin tällä palstalla viettäneet. No, heillä on ollut tärkeämpää asiaa, kuten Halosen eläkkeet, munakarvauutisia ja oman virkauransa johtotähdestä kertominen.
Heidänkin ilokseen nyt muutama nappaamani kuva, ihan tästä kotikulmaltani, Paloheinän majalta lähteviltä poluilta. Tällaista täällä ruuhkaisessa ja meluisessa Helsingissä oli - oli siellä pari vastaantulijaa ja lintujen konsertti oli melkoinen:
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/13305257_10154259510029182_884638120360693837_o.jpg
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13339642_10154259510074182_7483710720778158885_n.jpg?oh=f9493311d31470334b82737a92b8b517&oe=580EF816
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13346764_10154259510664182_2301165708843429873_n.jpg?oh=2e93428466fb6625fbead559ed009977&oe=57E3D442
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/13323404_10154259510719182_2519541783529115603_o.jpg
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/13340322_10154259510794182_4031968581035978364_o.jpg
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/13323511_10154259510864182_7710221301433843363_o.jpgNo voi hemmetti! Taas on tullut näpyvirhe, ihan otsikkoon. En minä tarkoita suonen nousua, enkä sen tietyn elimenkään nousua, vaan SUOMEN nousua!
Kai pitää taas uusia silmälasit.- Ihmeellinen.maailma
Suonikin nousee kun hellettä, sehän normaalia.
Kun vähissä vetimissä, kyllä se suoneen ottaa.
Silloin paikat kunnossa. Kuka tämän kaiken
keksinytkään, siinä suvunjatkamisella suuri rooli.
>>>Olin parturissa. Parturinani toimi 40-vuotias, mutta todella hyvin säilynyt nainen. Tällä kertaa hänellä oli päällään farkkutakki ja hieman polvien yli ulottuvat melko kireät farkkushortsit. Aina ollessani parturissa kaluni nousi väkisinkin seisomaan sen pitkän kaavun alla joka aina laitetaan, kun parturissa ollaan. Olen monesti miettinyt miten pääsisin naimaan tätä kaunista vaaleaa naisihmistä.
Istuin siis tuolissa, jossa hän leikkaili hiuksiani. Aina, kun hän katsoi jonnekin muualle kuin minua niin minulle tarjoutui tilaisuus ihailla hänen kauniita sääriään ja tiukan näköistä peppuaan. Melko pian hän sai kuitenkin hiukseni leikattua ja riisui kaavun päältäni. Hän ei onneksi kuitenkaan nähnyt seisovaa elintäni vaan meni pöydältä aivan vierestäni hakemaan vielä jotain ainetta, jota hänen oli tarkoitus laittaa hiuksiini. Siinä vaiheessa rohkaisin mieleni ja otin häntä kiinni hänen vyötäröltään ja riuhtaisin hänet istumaan syliini kaluni päälle. Laitoin käteni nopeasti hänen suunsa eteen ja puristin häntä lujaa itseäni vasten.
- Nyt mä aion naida sua halusit tai et!, sanoin hänelle.
Tässä vaiheessa voisin kertoa hänen nimekseen Katja. Katja oli aivan hiljaa ja liikkumatta. Mietin, että mitäköhän hän meinaa ja päätin ottaa käden hänen suunsa edestä.
- Mä oon huomannu et sä oot katellu mua. Ja mä oon alkanu miettii et miltä tuntuis saada tollasta nuoren pojan kullia. Varsinkin ku tää sun kullis tuntuu aika kookkaalta mun peppua vasten, Katja sanoi yllättäen minut suuresti. - No me kai nyt sitte naidaan, minä sanoin. - Joo mut mä käyn ensin sulkemassa oven, Katja sanoi ja hyppäsi pois sylistäni.
Katja tuli takaisin ja aloitti heti kiihkeän ja pitkän suudelman. Hetken päästä kielemme kohtasivat ja suutelumme jatkui entistä kiihkeämpänä. Aloin samalla riisua Katjan farkkutakkia. Takin alla hänellä oli vartaloa myötäilevä toppi ja sen alla rintaliivit. Lopetimme suutelun ja Katja otti topin pois päältään. Minäkin otin itseltäni paidan ja housut pois. Suutelimme jälleen kiihkeästi ja minä avasin samalla Katjan rintaliivejä. Niiden alta paljastuivat Katjan pienehköt, mutta kiinteät rinnat. Suutelin toista rintaa ja puristelin toista. Katja alkoi huohottaa vaimeasti.
Pyysin, että Katja kävisi istumaan tuoliin. Hän teki työtä käskettyä. Kallistin hieman tuolin nojaa, jotta Katja olisi enemmän makaavassa asennossa. Jatkoin Katjan rintojen hyväilyä ja hänen huohotuksensa voimistui hieman. Aloin siirtyä hiljalleen alemmas hänen vatsaansa suudellen. Samalla avasin hänen farkkushortsiensa nappeja ja vetoketjua. Jo farkkujen läpi tunsin Katjan kostean lemmenpesän. Sain shortsit pois jalasta ja alta paljastuivat kauniit liilat stringit. Suutelin aluksi Katjan vittua stringien päältä ja nuolaisin myös muutaman kerran.
Sitten aloin hampaillani repiä stringejä pois Katjan jalasta. Loppumatkan vedin käsin ja palatessani taas kohti Katjan suloista, kosteaa posliinipillua suutelin reisien sisäpintaa. Se sai Katjan villimmäksi ja huohotus voimistui jälleen. Suutelin Katjan häpykumpua ja hieroin sormellani pillun ja pepun välistä aluetta. Jatkoin nuolemista ja aloin sormillani hellästi avata häpyä. Katjan klitoris alkoi kovettua ja paisua. Otin sen suuhuni ja työnsin samalla sormeni Katjan sisään. Katjan ensimmäinen orgasmi alkoi olla lähellä, sillä tunsin kuinka hän painoi reisiään vasten päätäni.
Katsoin Katjan naaman suuntaan. Hän piti silmiään kiinni, lipoi huuliaan ja hieroi käsillä nännejään.
- Ihanaa! Älä vaan lopeta! Mä tuun ihan kohta!, Katja huusi.
Samassa, kun hän huusi hän roiskautti mehunsa käsilleni ja naamalleni. Hän kouristeli selkäänsä ja oli pudota tuolilta. Kun hän alkoi rauhoittua aloin nuolla hänen selvästi arasta vitustaan mehuja pois. Hän värähti aina, kun kieleni kosketti vittua.
- Kiitos! Se oli ihanaa. Tuu sä vuorostas tähän tuoliin. Mä haluun maistaa sun spermaas, Katja sanoi ja minä tein työtä käskettyä.
Katja otti kalsarit pois jalastani ja alkoi nuolla seisovan kyrpäni vartta. Huomasin heti, että tämä tyttö on touhunnut miehen elimen kimpussa ennenkin, sillä olin laueta heti. Nyt hän otti kyrpäni kokonaan suuhunsa ja alkoi imeä. Hänen imutehonsa oli mahtava. Hän myös leikki terskallani ja nuoli sen alapintaa. Se sai pusseissani veren kiertämään ja tunsin kuinka lastini lähti pusseista kohti terskani päätä. Päätin olla sanomatta asiasta Katjalle sillä hänhän halusi spermat suuhunsa. Munani paisui Katjan suussa räjäyttäessäni lastini huohottaen Katjan suuhun. Katja nieli himokkaasti kaiken.
- Tää on tosi herkkua. Nyt mä haluun sut mun sisään!, Katja suorastaan vaati. - No ei muuta kun käy istumaan vaan, sanoin hänelle.
Katja kääntyi selin minuun päin ja laski vakonsa kohti kaluani. Ohjasin kalun Katjan märkään pilluun. Katja alkoi rauhallisesti ratsastaa kalullani. <<< Ihmeellinen.maailma kirjoitti:
Suonikin nousee kun hellettä, sehän normaalia.
Kun vähissä vetimissä, kyllä se suoneen ottaa.
Silloin paikat kunnossa. Kuka tämän kaiken
keksinytkään, siinä suvunjatkamisella suuri rooli.
>>>Olin parturissa. Parturinani toimi 40-vuotias, mutta todella hyvin säilynyt nainen. Tällä kertaa hänellä oli päällään farkkutakki ja hieman polvien yli ulottuvat melko kireät farkkushortsit. Aina ollessani parturissa kaluni nousi väkisinkin seisomaan sen pitkän kaavun alla joka aina laitetaan, kun parturissa ollaan. Olen monesti miettinyt miten pääsisin naimaan tätä kaunista vaaleaa naisihmistä.
Istuin siis tuolissa, jossa hän leikkaili hiuksiani. Aina, kun hän katsoi jonnekin muualle kuin minua niin minulle tarjoutui tilaisuus ihailla hänen kauniita sääriään ja tiukan näköistä peppuaan. Melko pian hän sai kuitenkin hiukseni leikattua ja riisui kaavun päältäni. Hän ei onneksi kuitenkaan nähnyt seisovaa elintäni vaan meni pöydältä aivan vierestäni hakemaan vielä jotain ainetta, jota hänen oli tarkoitus laittaa hiuksiini. Siinä vaiheessa rohkaisin mieleni ja otin häntä kiinni hänen vyötäröltään ja riuhtaisin hänet istumaan syliini kaluni päälle. Laitoin käteni nopeasti hänen suunsa eteen ja puristin häntä lujaa itseäni vasten.
- Nyt mä aion naida sua halusit tai et!, sanoin hänelle.
Tässä vaiheessa voisin kertoa hänen nimekseen Katja. Katja oli aivan hiljaa ja liikkumatta. Mietin, että mitäköhän hän meinaa ja päätin ottaa käden hänen suunsa edestä.
- Mä oon huomannu et sä oot katellu mua. Ja mä oon alkanu miettii et miltä tuntuis saada tollasta nuoren pojan kullia. Varsinkin ku tää sun kullis tuntuu aika kookkaalta mun peppua vasten, Katja sanoi yllättäen minut suuresti. - No me kai nyt sitte naidaan, minä sanoin. - Joo mut mä käyn ensin sulkemassa oven, Katja sanoi ja hyppäsi pois sylistäni.
Katja tuli takaisin ja aloitti heti kiihkeän ja pitkän suudelman. Hetken päästä kielemme kohtasivat ja suutelumme jatkui entistä kiihkeämpänä. Aloin samalla riisua Katjan farkkutakkia. Takin alla hänellä oli vartaloa myötäilevä toppi ja sen alla rintaliivit. Lopetimme suutelun ja Katja otti topin pois päältään. Minäkin otin itseltäni paidan ja housut pois. Suutelimme jälleen kiihkeästi ja minä avasin samalla Katjan rintaliivejä. Niiden alta paljastuivat Katjan pienehköt, mutta kiinteät rinnat. Suutelin toista rintaa ja puristelin toista. Katja alkoi huohottaa vaimeasti.
Pyysin, että Katja kävisi istumaan tuoliin. Hän teki työtä käskettyä. Kallistin hieman tuolin nojaa, jotta Katja olisi enemmän makaavassa asennossa. Jatkoin Katjan rintojen hyväilyä ja hänen huohotuksensa voimistui hieman. Aloin siirtyä hiljalleen alemmas hänen vatsaansa suudellen. Samalla avasin hänen farkkushortsiensa nappeja ja vetoketjua. Jo farkkujen läpi tunsin Katjan kostean lemmenpesän. Sain shortsit pois jalasta ja alta paljastuivat kauniit liilat stringit. Suutelin aluksi Katjan vittua stringien päältä ja nuolaisin myös muutaman kerran.
Sitten aloin hampaillani repiä stringejä pois Katjan jalasta. Loppumatkan vedin käsin ja palatessani taas kohti Katjan suloista, kosteaa posliinipillua suutelin reisien sisäpintaa. Se sai Katjan villimmäksi ja huohotus voimistui jälleen. Suutelin Katjan häpykumpua ja hieroin sormellani pillun ja pepun välistä aluetta. Jatkoin nuolemista ja aloin sormillani hellästi avata häpyä. Katjan klitoris alkoi kovettua ja paisua. Otin sen suuhuni ja työnsin samalla sormeni Katjan sisään. Katjan ensimmäinen orgasmi alkoi olla lähellä, sillä tunsin kuinka hän painoi reisiään vasten päätäni.
Katsoin Katjan naaman suuntaan. Hän piti silmiään kiinni, lipoi huuliaan ja hieroi käsillä nännejään.
- Ihanaa! Älä vaan lopeta! Mä tuun ihan kohta!, Katja huusi.
Samassa, kun hän huusi hän roiskautti mehunsa käsilleni ja naamalleni. Hän kouristeli selkäänsä ja oli pudota tuolilta. Kun hän alkoi rauhoittua aloin nuolla hänen selvästi arasta vitustaan mehuja pois. Hän värähti aina, kun kieleni kosketti vittua.
- Kiitos! Se oli ihanaa. Tuu sä vuorostas tähän tuoliin. Mä haluun maistaa sun spermaas, Katja sanoi ja minä tein työtä käskettyä.
Katja otti kalsarit pois jalastani ja alkoi nuolla seisovan kyrpäni vartta. Huomasin heti, että tämä tyttö on touhunnut miehen elimen kimpussa ennenkin, sillä olin laueta heti. Nyt hän otti kyrpäni kokonaan suuhunsa ja alkoi imeä. Hänen imutehonsa oli mahtava. Hän myös leikki terskallani ja nuoli sen alapintaa. Se sai pusseissani veren kiertämään ja tunsin kuinka lastini lähti pusseista kohti terskani päätä. Päätin olla sanomatta asiasta Katjalle sillä hänhän halusi spermat suuhunsa. Munani paisui Katjan suussa räjäyttäessäni lastini huohottaen Katjan suuhun. Katja nieli himokkaasti kaiken.
- Tää on tosi herkkua. Nyt mä haluun sut mun sisään!, Katja suorastaan vaati. - No ei muuta kun käy istumaan vaan, sanoin hänelle.
Katja kääntyi selin minuun päin ja laski vakonsa kohti kaluani. Ohjasin kalun Katjan märkään pilluun. Katja alkoi rauhallisesti ratsastaa kalullani. <<<No, kai hyvä, kun minulle tuli tuo näpyvirhe, joten sinäkin pääsit mieleiseesi asiaan. Ehkäpä olisit päässyt siihen muutenkin, kun ilmeisesti tuo asia aina mielessäsi on. Toisaalta terveempää tuollainen kuin sillä, jonka mielessä aina ovat miehen munakarvat. Ei tuo kuitenkaan minulle anna tätä enemmän aihetta vastaukseen.
- OnkoTuttuMies
On ollut merkittävä toimiupseeri
http://www.hs.fi/ihmiset/a1464577593720
Miten tuollainen mies on jäänyt yliluutnantiksi?On toki hyvinkin tuttu, hyvä ystäväni Enska oli. Samaan evp-yhdistykseen kuuluimme, molemmat olemme olleet myös ali- toimi- ja opistoupseerien perinneyhdistyksen (ATOP) hallituksessa, ja hiukan autoin Enskaa yhdessä vaiheessa myös noissa hänen mittavissa historiantutkimuksissaan.
Onhan meillä yhtäläisyyksiä palvelusurassammekin, molemmat olemme olleet pitkään YK:n rauhanturvapalveluksessa, Enska tosin suoraan kansainvälisen esikunnan alaisuudessa fieldservice-tehtävissä ja myös sotilastarkkailijana. Molemmat olemme palvelleet myös Topografikunnassa, samassa tehtävässäkin, Enska tosin minua myöhemmin, kun oli minua 6 vuotta nuorempi.
Hieno mies ja rehti kaveri Enska oli kaikin puolin. Monipuolisesti aktiivinen, määrätietoinen, sinnikäs, ystävällinen ja auttavainen ihminen, kuten muistokirjoituksessakin sanotaan. Noin 10 vuotta sitten hän kääntyi luterilaisuudesta ortodoksiseen uskoon - vaimonsa uskontoon - ja olin Uspenskin katedraalissa Enskan kastetilaisuudessa. Valitettavasti en päässyt Enskan hautajaisiin, kun olin taas reissussa.
Hieman minäkin ihmettelen sitä, kun Enskasta ei tullut kapteenia. Mutta tutkimattomat ovat Herran tiet. Tai noissa asioissa kai herrojen tiet;)) Eipä Enska siitä traumaa saanut, ja lähti siviiliin kai heti, kun eläkeoikeus täyttyi. Tulihan hänelle sitten muita meriittejä yllin kyllin, kuten käy ilmi tuosta muistokirjoituksestakin.
Tuossa EK:n artikkelissa todettiin, että myös Suomen palvelutase oli vuonna 2015 alijäämäinen. Vaikea on siis unelmoida, että palvelualat olisivat sektori, joka nostaa Suomen nousuun. Hyvä jos alijäämää saadaan edes pienennettyä.
Vaikka Suomi pääsisikin muuten jaloilleen, epäilen että silloin palvelutaseemme ajautuu nykyistäkin alijäämäisemmäksi. Nimittäin teidän ulkomailla ravaavien osuus väestöstä kasvaisi sitä mukaa kun kotitalouksien taloudellinen tilanne kohentuisi. En osaa kuvitella, millä tavalla Suomi saisi hyvässä taloudellisessa imussakaan houkuteltua tänne lisää matkailijoita muista maista.
On myös epäilty, että ulkomaiset firmat kaappaavat suuren osan maamme sisäisistäkin kuljetuspalveluista. Toivottavasti kuljetusala ymmärtää sentään tehdä maltillisen palkkaratkaisun, vaikka se ei muistaakseni kilpailukykysopimukseen mukaan lähtenytkään.
Tällä palstalla minut muistettaneen siitä, etten usko palvelusektorin kasvuun yleensäkään. Olen ennustanut niin monta kertaa palvelusektorin supistuvan ja suorastaan romahtavan, koska olemme siirtymässä itsepalveluyhteiskuntaan. Itsepalveluun on siirrytty jo muu. verohallinnossa, Kelassa, VR:llä, Postissa ja kirjastoissa. Yhä suurempi osa suomalaisten ostoksista tapahtuu netissä. Suurin romahdus tapahtuu, kun kaupat siirtyvät itsepalvelukassoihin.Ilmeisesti tuo palvelujen yli- tai alijäämäisyys ei ole ratkaiseva tekijä. Ne ”alijäämäisetkin” palvelut tuottavat silti melkoisen potin kansantaloudelle. Tuossa eilisessä A-studiossa kyllä uskottiin palvelujen ja nimenomaan vientipalvelujen suurmerkityksellisyyteen siksikin, kun niistä jää kotimaahan prosentuaalisesti enemmän kuin muilta vientisektoreilta.
Kyllä me ”ulkomailla ravaajatkin” olemme melko antoisa asiakaskunta myös kotimaisille palveluille. Matkatoimistoille ja matkaoppaille, myös Finnairille, vaikkakin useimmat viimeaikaiset matkani minäkin olen tehnyt muilla kuin Finnairin koneilla.
Itsepalvelujen lisääntyminenkin tuottaa myös palveluja, sillä niiden kehittämisessä työllistetään kai melkoista osaajien joukkoa. Ja mitä kaikkea vielä tuottanevatkaan ne osaamisintensiiviset palvelut - mitä kaikkea niissä sitten lieneekään - sillä niiden suurta kasvuahan tuossa A-studiossakin asiantuntijat ennustelivat.Noinhan se menee kun ei ymmärrä kopioimaansa. Pystyltä jaksaa vielä okaista noita kapin kopiointeja.
FB päivityskin tuli näköjään kapilta saman tienDV8_Diva_XOXO kirjoitti:
Noinhan se menee kun ei ymmärrä kopioimaansa. Pystyltä jaksaa vielä okaista noita kapin kopiointeja.
FB päivityskin tuli näköjään kapilta saman tienJasså. Pystyyn_kuollut todellakin pyrkii pysymään asiassa, mutta sinusta harvoin voi sanoa samaa. Katkeruus lähinnä viesteistäsi aina kuuluu. Miksi ihmeessä?
Ai, oletko käynyt myös minun Facebookillani? Joo, kyllä minä sinne laitoin noita kuvia päivälenkiltäni, jo päivällä, enkä suinkaan tätä palstaa vaan facebook-kavereitani ajatellen. Muutama kehaisukin niistä näkyy jo tulleen.kapi_ kirjoitti:
Ilmeisesti tuo palvelujen yli- tai alijäämäisyys ei ole ratkaiseva tekijä. Ne ”alijäämäisetkin” palvelut tuottavat silti melkoisen potin kansantaloudelle. Tuossa eilisessä A-studiossa kyllä uskottiin palvelujen ja nimenomaan vientipalvelujen suurmerkityksellisyyteen siksikin, kun niistä jää kotimaahan prosentuaalisesti enemmän kuin muilta vientisektoreilta.
Kyllä me ”ulkomailla ravaajatkin” olemme melko antoisa asiakaskunta myös kotimaisille palveluille. Matkatoimistoille ja matkaoppaille, myös Finnairille, vaikkakin useimmat viimeaikaiset matkani minäkin olen tehnyt muilla kuin Finnairin koneilla.
Itsepalvelujen lisääntyminenkin tuottaa myös palveluja, sillä niiden kehittämisessä työllistetään kai melkoista osaajien joukkoa. Ja mitä kaikkea vielä tuottanevatkaan ne osaamisintensiiviset palvelut - mitä kaikkea niissä sitten lieneekään - sillä niiden suurta kasvuahan tuossa A-studiossakin asiantuntijat ennustelivat.Itsepalvelulaitteistojen suunnittelu, rakentaminen ja asentaminen synnyttää vähemmän uusia työpaikkoja kuin asiakaspalvelutyöpaikkoja häviää. Muutenhan itsepalveluun ei kannattaisikaan siirtyä. Itsepalveluun siirtymisessä on tavoitteena nimenomaan rahan säästö.
Palveluammattien SUHTEELLINEN osuus voi kasvaakin, kun ammattisektoreilla leikitellään, mutta fakta on, että työssä olevan väestön kokonaismäärä vähenee palveluammatit mukaan lukien niin kauan kuin pidämme kiinni kahdeksantuntisesta työpäivästä ja viisipäiväisestä työviikosta.
Ei näytä olevan toivettakaan siitä, että hyödyntäisimme koneita ja automatiikkaa työajan lyhentämiseksi niille, kuten vielä 1970-luvun alussa vielä puhuttiin. Silloin ennustettiin, että 2000-luvulla voimme siirtyä nelipäiväiseen työviikkoon. Jos näin olisi tehty, meillä vallitsisi nyt länsimaissa täystyöllisyys ja kansantalouskin olisi ehkä paremmassa kantimissa kuin tällä hetkellä.- Haloo-
kapi_ kirjoitti:
Jasså. Pystyyn_kuollut todellakin pyrkii pysymään asiassa, mutta sinusta harvoin voi sanoa samaa. Katkeruus lähinnä viesteistäsi aina kuuluu. Miksi ihmeessä?
Ai, oletko käynyt myös minun Facebookillani? Joo, kyllä minä sinne laitoin noita kuvia päivälenkiltäni, jo päivällä, enkä suinkaan tätä palstaa vaan facebook-kavereitani ajatellen. Muutama kehaisukin niistä näkyy jo tulleen.Miksi metsämaassa puita laitetaan, kuin ihmeenä näytille ?
Kun ei tarinaa niihin ole kummemmin. kts majurin tarina, omaansa metsäasiaan, oli kuvan kera laajasti juttua, miten piti ihmisille tilaisuudenkin metsässään, antimien kera. Olisit ollut siellä kuvaamassa ja kertomassa mitä tapahtui.
Metsiä nyt jokapuolella maata. Olisit mieluummin laittanut vaikka laitumella olevia lehmiä. Tai vanha sussu ravintelissa syömässä.
heh.. Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Itsepalvelulaitteistojen suunnittelu, rakentaminen ja asentaminen synnyttää vähemmän uusia työpaikkoja kuin asiakaspalvelutyöpaikkoja häviää. Muutenhan itsepalveluun ei kannattaisikaan siirtyä. Itsepalveluun siirtymisessä on tavoitteena nimenomaan rahan säästö.
Palveluammattien SUHTEELLINEN osuus voi kasvaakin, kun ammattisektoreilla leikitellään, mutta fakta on, että työssä olevan väestön kokonaismäärä vähenee palveluammatit mukaan lukien niin kauan kuin pidämme kiinni kahdeksantuntisesta työpäivästä ja viisipäiväisestä työviikosta.
Ei näytä olevan toivettakaan siitä, että hyödyntäisimme koneita ja automatiikkaa työajan lyhentämiseksi niille, kuten vielä 1970-luvun alussa vielä puhuttiin. Silloin ennustettiin, että 2000-luvulla voimme siirtyä nelipäiväiseen työviikkoon. Jos näin olisi tehty, meillä vallitsisi nyt länsimaissa täystyöllisyys ja kansantalouskin olisi ehkä paremmassa kantimissa kuin tällä hetkellä.Enpä ala väitellä kanssasi tuosta asiasta. Turvauduin avauksessani eilisessä tv-ohjelmassa kuulemieni asiantuntijoiden - ainakin sellaisina pidettyjen - näkemyksiin, ja arvotonta kopiointiahan sellainen näkyy olevan niiden mielestä, joille vain oman pään tuottama on ainoa arvokas metodi.
Tuskinpa sinäkään olet huippuasiantuntija tuossa asiassa, vaikka viisas ja valveutunut mies oletkin. On kyse varsin laajasta ja monitahoisesta asiakokonaisuudesta, jossa tarvitaan hyvin moninaisia palvelujakin.
Samaa mieltä - ihan oman pään tuottamana tällä kertaa - olen kanssasi siitä, että nelityöpäiväinen viikko saattaisi olla eduksi tässä tilanteessa. Sitä se olisi ainakin lukumääräisesti enemmän työllistävänä, kun samat työt täytyisi tehdä lyhyemmässä ajassa. Mielelläni sen soisin nykyisille työikäisille, vaikka itse teinkin suurimman osan työurastani kuusipäiväistä työviikkoa. Mutta edelleen on myös ihmisiä, joille viisipäiväinenkään työviikko ei riitä, yrittäjissä sellaisia lähinnä on, yhden sellaisen tunnen lähipiiristänikin.
En jatka nyt asiasta enempää, enkä mistään muustakaan asiasta enää tänä iltana.Haloo- kirjoitti:
Miksi metsämaassa puita laitetaan, kuin ihmeenä näytille ?
Kun ei tarinaa niihin ole kummemmin. kts majurin tarina, omaansa metsäasiaan, oli kuvan kera laajasti juttua, miten piti ihmisille tilaisuudenkin metsässään, antimien kera. Olisit ollut siellä kuvaamassa ja kertomassa mitä tapahtui.
Metsiä nyt jokapuolella maata. Olisit mieluummin laittanut vaikka laitumella olevia lehmiä. Tai vanha sussu ravintelissa syömässä.
heh..Täytyy nyt vielä ”metsämajurille” vastata, kun hän ei näy ymmärtävän kuvien saatteena ollutta pientä vinoiluani. Kun täällä on saatu jatkuvasti kuulla eräiltä, ehkä ”metsämajuriltakin”, millainen ruuhkainen ja meluinen ihmiskasan pesä tämä Stadi on, halusin näyttää hienon kaupunkimme toistakin puolta, ja sanoin:
>>Tällaista täällä ruuhkaisessa ja meluisessa Helsingissä oli - oli siellä pari vastaantulijaa ja lintujen konsertti oli melkoinen<<.
Ehkä minä tiedän jotakin myös niistä ”metsämajurin” arvostamista metsistä ja niissä tehtävistä - aikoinaan tehdyistä - töistä. Olin nimittäin hamassa nuoruudessani niissäkin hommissa.
Jo kansakouluaikoinani kesäisin siellä silloisessa kotipuolessani, ja sitten vähän myöhemmin, kuitenkin jo ennen sotaväkiaikaani Lapin suurilla savotoilla ihan ”tukkijätkänä” ja aputyönjohtajakurssin käytyäni Pohjoismaiden suurimmalla savotalla Kittilän Kuolavaarassa ns. ”metsänhiihtäjänä” hakkuumiesten palstoilla ja mittamiehenä Jeesiönjokivarren lansseissa. Sieltä minun herrantieni alkoi;))
Mutta totuus on, että metsillä ja metsätöillä on jo kauan ollut varsin pieni merkitys niin työllistäjinä kuin bruttokansantuotteessakin. Toki suurempi merkitys kuin täällä joskus tärkeimmäksi julistetulla alkutuotannolla, jonka osuus bruttokansantuotteestamme on vain 2,7 %.- KapiRessukalle
kapi_ kirjoitti:
Enpä ala väitellä kanssasi tuosta asiasta. Turvauduin avauksessani eilisessä tv-ohjelmassa kuulemieni asiantuntijoiden - ainakin sellaisina pidettyjen - näkemyksiin, ja arvotonta kopiointiahan sellainen näkyy olevan niiden mielestä, joille vain oman pään tuottama on ainoa arvokas metodi.
Tuskinpa sinäkään olet huippuasiantuntija tuossa asiassa, vaikka viisas ja valveutunut mies oletkin. On kyse varsin laajasta ja monitahoisesta asiakokonaisuudesta, jossa tarvitaan hyvin moninaisia palvelujakin.
Samaa mieltä - ihan oman pään tuottamana tällä kertaa - olen kanssasi siitä, että nelityöpäiväinen viikko saattaisi olla eduksi tässä tilanteessa. Sitä se olisi ainakin lukumääräisesti enemmän työllistävänä, kun samat työt täytyisi tehdä lyhyemmässä ajassa. Mielelläni sen soisin nykyisille työikäisille, vaikka itse teinkin suurimman osan työurastani kuusipäiväistä työviikkoa. Mutta edelleen on myös ihmisiä, joille viisipäiväinenkään työviikko ei riitä, yrittäjissä sellaisia lähinnä on, yhden sellaisen tunnen lähipiiristänikin.
En jatka nyt asiasta enempää, enkä mistään muustakaan asiasta enää tänä iltana.Pystyn_kuollut on oikeassa, ja täytyy taas kerran ihmetellä Yle toimittajakunnan heikkoa tasoa.
Palvelujen kysyntä kasvaa kaikkialla maailmassa, ja olemme toki pystyneet viemään Suomesta palveluja ulkomaille. Ihan hyvä. Olemmeko onnistuneet lisäämään vientiä samassa suhteessa kuin kysyntä on kasvanut? No ei.
Miten sitten mitataan näitä palveluja? Kas kun palveluvientiä on sekin, kun vakuutusyhtiö vie puhelinpalvelunsa Espanjaan, jossa veropakolaisina elelevät eläkeläsirouvat toimivat palveluneuvojina. Maksamatta veroja Suomeen. Maamme kansantalouden kannalta olisi paljon parempi olla viemättä noita palveluja, tuottaa ne täällä ja saada palkoista maksettavat verotulot kotimaahan.
Tuossa siis yksi esimerkki siitä, mitä noiden tilastoitujen lukujen taakse kätkeytyy. Toki siellä on myös aitoa palveluvientiä, vaikkapa konsulttiyhtiöiden palveluja. Pöyry taitaa olla yksi tunnetuimmista, teollisuuslaitosten projektinjohtoon ja suunnitteluun erikoistunut iso vientikonsultti. Tässäkin on vaaransa. Onhan sitä palveluvientiä sekin, että suomalaisen tehtaan kilpailijaksi suunnitellaan tehdas jonnekin halvan työvoiman maahan. Palveluvienti kyllä kasvaa, mutta kokonaisvienti supistuu, kun se uusi tehdas tappaa täältä tehtaan. Suomalaisella osaamisella !!
Ylen jutussa oli yksi tärkeä pointti. Matkailu. Suomalaiset turistit vievät rahaa enemmän ulkomaille kuin mitä ulkomaiset matkailijat tuovat Suomeen. Siihen pitää saada muutos. Turistien saaminen tänne edellyttää palvelujen kunnossaoloa, ja palvelut pysyisivät paljon paremmin kunnossa jos kotimainen käyttöaste olisi sekin korkea. Suomalaisten pitäisikin jättää osa lomamatkoistaan ulkomaille tekemättä, ja etsiä elämyksiä ihan kotomaasta, niitäkin löytyy. KapiRessukalle kirjoitti:
Pystyn_kuollut on oikeassa, ja täytyy taas kerran ihmetellä Yle toimittajakunnan heikkoa tasoa.
Palvelujen kysyntä kasvaa kaikkialla maailmassa, ja olemme toki pystyneet viemään Suomesta palveluja ulkomaille. Ihan hyvä. Olemmeko onnistuneet lisäämään vientiä samassa suhteessa kuin kysyntä on kasvanut? No ei.
Miten sitten mitataan näitä palveluja? Kas kun palveluvientiä on sekin, kun vakuutusyhtiö vie puhelinpalvelunsa Espanjaan, jossa veropakolaisina elelevät eläkeläsirouvat toimivat palveluneuvojina. Maksamatta veroja Suomeen. Maamme kansantalouden kannalta olisi paljon parempi olla viemättä noita palveluja, tuottaa ne täällä ja saada palkoista maksettavat verotulot kotimaahan.
Tuossa siis yksi esimerkki siitä, mitä noiden tilastoitujen lukujen taakse kätkeytyy. Toki siellä on myös aitoa palveluvientiä, vaikkapa konsulttiyhtiöiden palveluja. Pöyry taitaa olla yksi tunnetuimmista, teollisuuslaitosten projektinjohtoon ja suunnitteluun erikoistunut iso vientikonsultti. Tässäkin on vaaransa. Onhan sitä palveluvientiä sekin, että suomalaisen tehtaan kilpailijaksi suunnitellaan tehdas jonnekin halvan työvoiman maahan. Palveluvienti kyllä kasvaa, mutta kokonaisvienti supistuu, kun se uusi tehdas tappaa täältä tehtaan. Suomalaisella osaamisella !!
Ylen jutussa oli yksi tärkeä pointti. Matkailu. Suomalaiset turistit vievät rahaa enemmän ulkomaille kuin mitä ulkomaiset matkailijat tuovat Suomeen. Siihen pitää saada muutos. Turistien saaminen tänne edellyttää palvelujen kunnossaoloa, ja palvelut pysyisivät paljon paremmin kunnossa jos kotimainen käyttöaste olisi sekin korkea. Suomalaisten pitäisikin jättää osa lomamatkoistaan ulkomaille tekemättä, ja etsiä elämyksiä ihan kotomaasta, niitäkin löytyy.Kun päätökset on kuulemma tehty sitä varten, että niitä voidaan muuttaa, jos tarvitaan, niinpä vielä vastaan sinulle, joka hyvästä kirjoitustaidostasi päätellen olet ihan aiheetta itseäsi häpeävä ja nimettömyyteen piiloutuva ressukka:
Eipä tuo silti anna aihetta muuhun, mutta puutun tuohon:
>>Suomalaisten pitäisikin jättää osa lomamatkoistaan ulkomaille tekemättä, ja etsiä elämyksiä ihan kotomaasta, niitäkin löytyy.<<
Varauksetta kannatan myös kotimaan matkailua. Tiedän, että kotimaastakin löytyy elämyksiä. Olen niitäkin paljon kokenut vuosikymmenten aikana, jolloin reissasin enemmän kotimaassa kuin ulkomailla.
Yhä edelleen tämä armas kotimaani minua kiehtoo tarjoamillaan elämyksilläänkin, ja niinpä tänä kesänäkin tulen osallistumaan ainakin synnyinkuntani Rautavaara-päiville - joilla aloin käydä vasta kymmenkunta vuotta sitten, mutta sen jälkeen lähes vuosittain - ja Päällystöliiton evp-yhdistyksen kesäpäiville Yyterissä ja luultavasti käyn myös sukulaisiani ja hyviä ystäviäni tapaamassa muuallakin eri puolilla Suomea ja niiden matkojen varrella näen paljonkin tätä kaunista kotomaatamme.
Mutta kun maailma on niin laaja ja kun senkin monipuolisuuden ja ihmeiden tuntemukseen jo vuosikymmeniä sitten pääsin ja ihastuin, niin yhä sen tarjoamat elämykset minua kiehtovat. Ja kun siellä aina hyvin pärjään, aion maailmalla reissata niin kauan kuin suinkin jaksan. Kaukomaille suuntautuva syksyn matkakin on jo alustavasti varattu.
Tämän korkean ikäni huomioon ottaen en tiedä itse, etkä tiedä sinä, kuinka kauan enää jaksan reissata, joten sallinet sen ilon minulle. Varsinkin, kun teen ne kaikki matkani aina ihan omilla kustannuksillani. Ja siten usein annan myös vaatimattoman panokseni tärkeälle palvelusektorillemme.
Mutta nyt jo iltapesuillani käytyäni vuoteeseen - ihan ilman kirjaa tällä kertaa!
- Kaikkea_kans
Synkkä yksinpuhelu jossa ei tule riitaa kun itsensä kanssa keskustelee.
Jos minulle tuon tarkoitit, niin kysyn: olenko minä myös Pystyyn_kuollut, DV8_Diva_XOXO, OnkoTuttuMies, ja tuo Haloo? Niiden kanssa minä olen keskustellut. Ja vielä sinunkin kanssasi tämän verran, mutta nyt vihdoin saa riittää tältä illalta.
Kapi ei ole lukenut tai ymmärtänyt kirjoituksiani. Niissä ei kylläkään ole mitään katkeruutta, useimmiten huvittuneisuutta.
Kapin "fb päivityksillä" tarkoitan hänen selostuksiaan tällä saitilla päivän touhuistaan. Varmaan tulevaisuudessa myös vatsansa toimivuudesta.
Itselläni ei ole fb tiliä sillä en tarvitse sellaista, keskustelen tuttujeni kanssa joko kasvokkain tai puhelimessa.
- MITÄ_VITTUA
"osaamisintensiivisten vientipalvelujen suurin tuottaja" ? ?? ??? ???????????????????????
Ei saatana!Lähinnä konsultti-, lakimies- ja rahoituspalveluja vientiyrityksille. Ei mikään ihme, jos tuollaisille palveluille on eniten kysyntää pääkaupunkiseudulla, mutta se ei johdu siitä, että siellä on eniten osaamista, kuten avauksessa oletettiin. Jos haluaisin vittuilla, sanoisin että syy on pikemminkin päinvastainen. ;-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2382282Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101828Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse671547Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801245- 611115
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171098TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161018Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään891004Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42864- 70852