Ykköskehän onnettomuudet lisääntyvät

Eipä yllätä: http://www.iltalehti.fi/autot/2016060121657401_au.shtml

Pelkästään se, että onnettomuuksien on havaittu vähentyvän kameran asentamisen yhteydessä ainoastaan, kun tieolosuhteita on muutenkin merkittävästi muutettu, viittaa jo siihen, etteivät kamerat paranna tilannetta.

Ja onhan tämä täysin selvää ns. maalaisjärjelläkin. Suurin osa onnettomuuksista ajetaan ruuhka-aikaan. Ruuhkassa ei ylinopeuksia esiinny. Sen sijaan, sujuvasti suurin piirtein suurinta sallittua etenevässä jonossa esiintyy aika pahaa haitariliikettä, kun varovainen kuski vähän jarruttaa jokaisen tolpan kohdalla.

Ainut hyvä puoli kameatolpissa on, että se on vähentänyt liikenteenvalvontaa. Ai mutta, eihän se oikeastaan olekaan hyvä puoli... Paitsi tietysti meidän ylinopeutta jatkuvasti ajavien kannalta, joilla sakkotiheys on tippunut merkittävästi. Parin kaljan jälkeen kotiin ajaminenkin on nyt paljon helpompaa, kun viimeksi poliisi on puhalluttanut luokkaa kymmenen vuotta sitten (se vastaa 300 000 kilometriä ruuhkasuomessa ajoa). Ennen kameratolppakautta joutui viheltämään kuitenkin useita kertoja vuodessa. Oma ennätys oli kolme kertaa viidessä minuutissa, mutta se johtui ihan siitä, että olivat miinoittaneet yhden kiertoristeyksen oikein huolella ja minä ajoin vielä vahingossa ensin väärään suuntaan...

22

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Evoluutioteoriaa

      " Sen rinnalle tai siihen yhdistettynä tarvitaan tien päällä tapahtuvaa reaaliaikaista valvontaa, jolloin liikenteen todelliset vaaratekijät eli riskikuskit voidaan seuloa muun liikenteen joukosta, Tervo sanoo. "

      Täysin totta tuo kirjoituksen viimeinen lause ja osuu Rottaan täydellisesti. Liikenteen todelliset vaaratekijät eli riskikuskit tulisi voida poistaa liikenteen joukosta. Rotta, kuten muutkin omia taitojaan ja oikeuksiaan harhaisesti kuvittelevat muita suuremmiksi rikkoalla sääntöjä uskoen että heillä on siihen oikeus jos heistä itsestä siltä tuntuu. Tämä porukka joka ei itse ymmärrä toimintansa olevan vaarallista tulisi kaikin mahdollisin keinoin saada pois vaarantamasta muita. Luontoäidillä on taipumus poistaa epäkelvot yksilöt joukostaan ja hyvä niin sillä silloin jäljelle jäävä lauma vahvistuu. Näin se menee liikenteessäkin ja päivittäin saamme mediasta lukea Rotan kaltaisten suurten mestareiden ja ajovirtuoosien suorituksista. Se että nämä mestarit poistuvat itse laumasta heillä on joskus tapana poistaa myös syyttömiä mukanaan.

    • syyt.muualla

      Kehällä on aloitettu useita tietöitä ja sen johdosta kaistoja on poistettu, rakennettu shikaaneja ja kavennuksia, liittymistä on entistä hankalampi tulla Kehälle jne. Ajonopeuksilla tai peltipoliiseilla ei ole mitään osuutta onnettomuuksien lisääntymiseen.

      • Ovatkohan nämä tietyöt aloitettu alkuvuodesta, vai vasta nyt keväällä?


      • syyt.muualla
        TheRat kirjoitti:

        Ovatkohan nämä tietyöt aloitettu alkuvuodesta, vai vasta nyt keväällä?

        Kehän työmaa isoine siltatöineen ja shikaaneineen Kivikon risteyksessä on ollut jo viime vuonna ja siinä on tapahtunut useita pieniä onnettomuuksia. Niillä ei ole mitään tekemistä peltipoliisien kanssa. Katuvalojen puute ja jyrkät mutkat sekä liikennevalot loivassa alamäessä varmaankin osasyynä talviaikana.


      • hoitoa.vähä-älyisille

        Näin on. Onnettomuuksien lisääntyminen johtuu vain ja ainoastaan ihmisten tyhmyyden lisääntymisestä.


    • fakta-on-tämä

      Kädettömät eivät osaa ajaa rittävällä turvavälillä. Sitten kun yksi jarruttelee jonossa turhan voimakkaasti, valuu ja kertautuu tämä taaksepäin. Näin ne "haamuaallot" syntyvät. Jossain vaiheessa joku on aivan liian lyhyellä turvavälillä liikkeellä ja sitten paukahtaa.

      • Gkkljjhhhhh

        Kyllä sitä turvaväliä pidetään mutta nää jotkut mulkut pumppaa koko ajan nopeuttaan. Siis mikään turvaväli ei meinaa riittää, 100 metri väliä 60 alueella eikä riitä sekään kun kohta oit taas kontissa kiinni. Käykää joku rälläköimässä ne tolpat poikki niin alkaa liikenne taas sujua


      • Hjjkkk
        Gkkljjhhhhh kirjoitti:

        Kyllä sitä turvaväliä pidetään mutta nää jotkut mulkut pumppaa koko ajan nopeuttaan. Siis mikään turvaväli ei meinaa riittää, 100 metri väliä 60 alueella eikä riitä sekään kun kohta oit taas kontissa kiinni. Käykää joku rälläköimässä ne tolpat poikki niin alkaa liikenne taas sujua

        Jos se pumppaaminen haittaa niin väli on liian lyhyt. Osaatko reagoida tilanteeseen oikein?


      • Hjjkkk kirjoitti:

        Jos se pumppaaminen haittaa niin väli on liian lyhyt. Osaatko reagoida tilanteeseen oikein?

        Oikea reagointi on tietysti ohittaa tuollainen pumppaaja, jonka keskinopeus on matalampi kuin oma. Jännästi näillä vain nopeus kasvaa:
        a) kun ohitus on mahdollista tai
        b) viimeistään kun joku lähtee ohittamaan

        Toisin sanoen, pitää sitten vetäistä reilulla ylinopeudella ohi.

        Ei haittaa minua.


      • olet.oikeassa
        TheRat kirjoitti:

        Oikea reagointi on tietysti ohittaa tuollainen pumppaaja, jonka keskinopeus on matalampi kuin oma. Jännästi näillä vain nopeus kasvaa:
        a) kun ohitus on mahdollista tai
        b) viimeistään kun joku lähtee ohittamaan

        Toisin sanoen, pitää sitten vetäistä reilulla ylinopeudella ohi.

        Ei haittaa minua.

        Juu. Juuri noin tapahtuu jonossa. Ihan aina.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Oikea reagointi on tietysti ohittaa tuollainen pumppaaja, jonka keskinopeus on matalampi kuin oma. Jännästi näillä vain nopeus kasvaa:
        a) kun ohitus on mahdollista tai
        b) viimeistään kun joku lähtee ohittamaan

        Toisin sanoen, pitää sitten vetäistä reilulla ylinopeudella ohi.

        Ei haittaa minua.

        Ensin olet huolestunut kehätien onnettomuuksista ja tässä kerrot että onnettomuuksia aiheuttava ajokäytös ei haittaa. Aika ristiriitaista.


      • TheSquirrel kirjoitti:

        Ensin olet huolestunut kehätien onnettomuuksista ja tässä kerrot että onnettomuuksia aiheuttava ajokäytös ei haittaa. Aika ristiriitaista.

        Erehdyit, tapasi mukaan. Minua ei haittaa se, että joudun ohittaessani ajamaan reilua ylinopeutta. Se toki haittaa, että edellämenijän nopeus seilaa, mutta useimmiten moisista pääsee jossain vaiheessa ohi. Sen jälkeen se ei haittaa (kunhan nuo taas tippuvat kauemmas, joskus jäävät ajamaan perässä pidemmäksi aikaa).


      • JustiinsaJuuh
        TheRat kirjoitti:

        Erehdyit, tapasi mukaan. Minua ei haittaa se, että joudun ohittaessani ajamaan reilua ylinopeutta. Se toki haittaa, että edellämenijän nopeus seilaa, mutta useimmiten moisista pääsee jossain vaiheessa ohi. Sen jälkeen se ei haittaa (kunhan nuo taas tippuvat kauemmas, joskus jäävät ajamaan perässä pidemmäksi aikaa).

        Sinä siis toimit noin kehä ykkösen jonossa jos edessä olevalla nopeus vaihtelee, eli reilua ylinopeutta ohi.

        Epäilemättä.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Erehdyit, tapasi mukaan. Minua ei haittaa se, että joudun ohittaessani ajamaan reilua ylinopeutta. Se toki haittaa, että edellämenijän nopeus seilaa, mutta useimmiten moisista pääsee jossain vaiheessa ohi. Sen jälkeen se ei haittaa (kunhan nuo taas tippuvat kauemmas, joskus jäävät ajamaan perässä pidemmäksi aikaa).

        Ei haittaa, haittaa, ei haittaa. Sekavaa selitystä jälleen.
        Mitähän tässä yrität selittää? Ymmärätkö itsekään?


    • Tsshhlll

      Hidastelu johtaa siihen että perässä roikkumista tapahtuu ja sporttisia äkkinäisiä kaistanvaihto. Tunnelissa jartutetaan niin perkeleesti välillä että tälläisellä rauhallisella kuskillakin koettelee malttia välillä.

    • kyllä.se.siitä

      En kai minä ainoa ole, joka huomaa, ettei poliisi ole väittänyt kolarien määrän vähentyneen?

      Tuo ilmiö on tuttu muualtakin maailmasta, kun jollekin vilkkaalle osuudelle tulee kameravalvonta. Yksi huono kuski ajaa tolpalle ylinopeutta ja jarruttaa, ja toinen huono kuski ajaa perään kun ei osannut pitää turvaväliä kunnossa. Jonkin aikaa kestää että huonoimmatkin oppivat, ja sen jälkeen liikenne sujuu paremmin kuin ennen.

      • Totta, kyllä. Poliisi oli sen verran tarkka, että kertoi vain heille ilmoitettujen kolareiden määrän vähentyneen.


      • TheSquirrel

        " TheRat
        2.6.2016 9:31
        Toisin sanoen, pitää sitten vetäistä reilulla ylinopeudella ohi.
        Ei haittaa minua."

        Tämä kirjoitus osuu sopivasti.


      • usvaarotteloon

        Ja tietysti motarilla oikealta ohi!


    • persilindsröm

      Kamerat on vain rahastukseen!

      • TyhmäSaaSakkoja

        Kenenkään ei ole pakko osallistua rahastukseen!


      • jokutahkovilleinisee

        Saa joka liikkuu ja autolla. Ei ritsalla kuten sinä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      122
      6292
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      158
      4020
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3335
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      477
      2839
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      277
      1838
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1516
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1426
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1366
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      169
      1348
    10. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      14
      1293
    Aihe