Ykköskehän onnettomuudet lisääntyvät

Eipä yllätä: http://www.iltalehti.fi/autot/2016060121657401_au.shtml

Pelkästään se, että onnettomuuksien on havaittu vähentyvän kameran asentamisen yhteydessä ainoastaan, kun tieolosuhteita on muutenkin merkittävästi muutettu, viittaa jo siihen, etteivät kamerat paranna tilannetta.

Ja onhan tämä täysin selvää ns. maalaisjärjelläkin. Suurin osa onnettomuuksista ajetaan ruuhka-aikaan. Ruuhkassa ei ylinopeuksia esiinny. Sen sijaan, sujuvasti suurin piirtein suurinta sallittua etenevässä jonossa esiintyy aika pahaa haitariliikettä, kun varovainen kuski vähän jarruttaa jokaisen tolpan kohdalla.

Ainut hyvä puoli kameatolpissa on, että se on vähentänyt liikenteenvalvontaa. Ai mutta, eihän se oikeastaan olekaan hyvä puoli... Paitsi tietysti meidän ylinopeutta jatkuvasti ajavien kannalta, joilla sakkotiheys on tippunut merkittävästi. Parin kaljan jälkeen kotiin ajaminenkin on nyt paljon helpompaa, kun viimeksi poliisi on puhalluttanut luokkaa kymmenen vuotta sitten (se vastaa 300 000 kilometriä ruuhkasuomessa ajoa). Ennen kameratolppakautta joutui viheltämään kuitenkin useita kertoja vuodessa. Oma ennätys oli kolme kertaa viidessä minuutissa, mutta se johtui ihan siitä, että olivat miinoittaneet yhden kiertoristeyksen oikein huolella ja minä ajoin vielä vahingossa ensin väärään suuntaan...

22

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Evoluutioteoriaa

      " Sen rinnalle tai siihen yhdistettynä tarvitaan tien päällä tapahtuvaa reaaliaikaista valvontaa, jolloin liikenteen todelliset vaaratekijät eli riskikuskit voidaan seuloa muun liikenteen joukosta, Tervo sanoo. "

      Täysin totta tuo kirjoituksen viimeinen lause ja osuu Rottaan täydellisesti. Liikenteen todelliset vaaratekijät eli riskikuskit tulisi voida poistaa liikenteen joukosta. Rotta, kuten muutkin omia taitojaan ja oikeuksiaan harhaisesti kuvittelevat muita suuremmiksi rikkoalla sääntöjä uskoen että heillä on siihen oikeus jos heistä itsestä siltä tuntuu. Tämä porukka joka ei itse ymmärrä toimintansa olevan vaarallista tulisi kaikin mahdollisin keinoin saada pois vaarantamasta muita. Luontoäidillä on taipumus poistaa epäkelvot yksilöt joukostaan ja hyvä niin sillä silloin jäljelle jäävä lauma vahvistuu. Näin se menee liikenteessäkin ja päivittäin saamme mediasta lukea Rotan kaltaisten suurten mestareiden ja ajovirtuoosien suorituksista. Se että nämä mestarit poistuvat itse laumasta heillä on joskus tapana poistaa myös syyttömiä mukanaan.

    • syyt.muualla

      Kehällä on aloitettu useita tietöitä ja sen johdosta kaistoja on poistettu, rakennettu shikaaneja ja kavennuksia, liittymistä on entistä hankalampi tulla Kehälle jne. Ajonopeuksilla tai peltipoliiseilla ei ole mitään osuutta onnettomuuksien lisääntymiseen.

      • Ovatkohan nämä tietyöt aloitettu alkuvuodesta, vai vasta nyt keväällä?


      • syyt.muualla
        TheRat kirjoitti:

        Ovatkohan nämä tietyöt aloitettu alkuvuodesta, vai vasta nyt keväällä?

        Kehän työmaa isoine siltatöineen ja shikaaneineen Kivikon risteyksessä on ollut jo viime vuonna ja siinä on tapahtunut useita pieniä onnettomuuksia. Niillä ei ole mitään tekemistä peltipoliisien kanssa. Katuvalojen puute ja jyrkät mutkat sekä liikennevalot loivassa alamäessä varmaankin osasyynä talviaikana.


      • hoitoa.vähä-älyisille

        Näin on. Onnettomuuksien lisääntyminen johtuu vain ja ainoastaan ihmisten tyhmyyden lisääntymisestä.


    • fakta-on-tämä

      Kädettömät eivät osaa ajaa rittävällä turvavälillä. Sitten kun yksi jarruttelee jonossa turhan voimakkaasti, valuu ja kertautuu tämä taaksepäin. Näin ne "haamuaallot" syntyvät. Jossain vaiheessa joku on aivan liian lyhyellä turvavälillä liikkeellä ja sitten paukahtaa.

      • Gkkljjhhhhh

        Kyllä sitä turvaväliä pidetään mutta nää jotkut mulkut pumppaa koko ajan nopeuttaan. Siis mikään turvaväli ei meinaa riittää, 100 metri väliä 60 alueella eikä riitä sekään kun kohta oit taas kontissa kiinni. Käykää joku rälläköimässä ne tolpat poikki niin alkaa liikenne taas sujua


      • Hjjkkk
        Gkkljjhhhhh kirjoitti:

        Kyllä sitä turvaväliä pidetään mutta nää jotkut mulkut pumppaa koko ajan nopeuttaan. Siis mikään turvaväli ei meinaa riittää, 100 metri väliä 60 alueella eikä riitä sekään kun kohta oit taas kontissa kiinni. Käykää joku rälläköimässä ne tolpat poikki niin alkaa liikenne taas sujua

        Jos se pumppaaminen haittaa niin väli on liian lyhyt. Osaatko reagoida tilanteeseen oikein?


      • Hjjkkk kirjoitti:

        Jos se pumppaaminen haittaa niin väli on liian lyhyt. Osaatko reagoida tilanteeseen oikein?

        Oikea reagointi on tietysti ohittaa tuollainen pumppaaja, jonka keskinopeus on matalampi kuin oma. Jännästi näillä vain nopeus kasvaa:
        a) kun ohitus on mahdollista tai
        b) viimeistään kun joku lähtee ohittamaan

        Toisin sanoen, pitää sitten vetäistä reilulla ylinopeudella ohi.

        Ei haittaa minua.


      • olet.oikeassa
        TheRat kirjoitti:

        Oikea reagointi on tietysti ohittaa tuollainen pumppaaja, jonka keskinopeus on matalampi kuin oma. Jännästi näillä vain nopeus kasvaa:
        a) kun ohitus on mahdollista tai
        b) viimeistään kun joku lähtee ohittamaan

        Toisin sanoen, pitää sitten vetäistä reilulla ylinopeudella ohi.

        Ei haittaa minua.

        Juu. Juuri noin tapahtuu jonossa. Ihan aina.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Oikea reagointi on tietysti ohittaa tuollainen pumppaaja, jonka keskinopeus on matalampi kuin oma. Jännästi näillä vain nopeus kasvaa:
        a) kun ohitus on mahdollista tai
        b) viimeistään kun joku lähtee ohittamaan

        Toisin sanoen, pitää sitten vetäistä reilulla ylinopeudella ohi.

        Ei haittaa minua.

        Ensin olet huolestunut kehätien onnettomuuksista ja tässä kerrot että onnettomuuksia aiheuttava ajokäytös ei haittaa. Aika ristiriitaista.


      • TheSquirrel kirjoitti:

        Ensin olet huolestunut kehätien onnettomuuksista ja tässä kerrot että onnettomuuksia aiheuttava ajokäytös ei haittaa. Aika ristiriitaista.

        Erehdyit, tapasi mukaan. Minua ei haittaa se, että joudun ohittaessani ajamaan reilua ylinopeutta. Se toki haittaa, että edellämenijän nopeus seilaa, mutta useimmiten moisista pääsee jossain vaiheessa ohi. Sen jälkeen se ei haittaa (kunhan nuo taas tippuvat kauemmas, joskus jäävät ajamaan perässä pidemmäksi aikaa).


      • JustiinsaJuuh
        TheRat kirjoitti:

        Erehdyit, tapasi mukaan. Minua ei haittaa se, että joudun ohittaessani ajamaan reilua ylinopeutta. Se toki haittaa, että edellämenijän nopeus seilaa, mutta useimmiten moisista pääsee jossain vaiheessa ohi. Sen jälkeen se ei haittaa (kunhan nuo taas tippuvat kauemmas, joskus jäävät ajamaan perässä pidemmäksi aikaa).

        Sinä siis toimit noin kehä ykkösen jonossa jos edessä olevalla nopeus vaihtelee, eli reilua ylinopeutta ohi.

        Epäilemättä.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Erehdyit, tapasi mukaan. Minua ei haittaa se, että joudun ohittaessani ajamaan reilua ylinopeutta. Se toki haittaa, että edellämenijän nopeus seilaa, mutta useimmiten moisista pääsee jossain vaiheessa ohi. Sen jälkeen se ei haittaa (kunhan nuo taas tippuvat kauemmas, joskus jäävät ajamaan perässä pidemmäksi aikaa).

        Ei haittaa, haittaa, ei haittaa. Sekavaa selitystä jälleen.
        Mitähän tässä yrität selittää? Ymmärätkö itsekään?


    • Tsshhlll

      Hidastelu johtaa siihen että perässä roikkumista tapahtuu ja sporttisia äkkinäisiä kaistanvaihto. Tunnelissa jartutetaan niin perkeleesti välillä että tälläisellä rauhallisella kuskillakin koettelee malttia välillä.

    • kyllä.se.siitä

      En kai minä ainoa ole, joka huomaa, ettei poliisi ole väittänyt kolarien määrän vähentyneen?

      Tuo ilmiö on tuttu muualtakin maailmasta, kun jollekin vilkkaalle osuudelle tulee kameravalvonta. Yksi huono kuski ajaa tolpalle ylinopeutta ja jarruttaa, ja toinen huono kuski ajaa perään kun ei osannut pitää turvaväliä kunnossa. Jonkin aikaa kestää että huonoimmatkin oppivat, ja sen jälkeen liikenne sujuu paremmin kuin ennen.

      • Totta, kyllä. Poliisi oli sen verran tarkka, että kertoi vain heille ilmoitettujen kolareiden määrän vähentyneen.


      • TheSquirrel

        " TheRat
        2.6.2016 9:31
        Toisin sanoen, pitää sitten vetäistä reilulla ylinopeudella ohi.
        Ei haittaa minua."

        Tämä kirjoitus osuu sopivasti.


      • usvaarotteloon

        Ja tietysti motarilla oikealta ohi!


    • persilindsröm

      Kamerat on vain rahastukseen!

      • TyhmäSaaSakkoja

        Kenenkään ei ole pakko osallistua rahastukseen!


      • jokutahkovilleinisee

        Saa joka liikkuu ja autolla. Ei ritsalla kuten sinä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä

      Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi
      Maailman menoa
      72
      10248
    2. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      82
      7028
    3. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      6993
    4. Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro

      Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j
      Maailman menoa
      101
      6255
    5. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      101
      6052
    6. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5354
    7. Tutkielma Marinin hallituksen epäonnistumisista rankkaa luettavaa

      Marinin hallituksen epäonnistumiset voi tiivistää negatiivisessa sävyssä seuraavasti: Hallitus teki useita vakavia virh
      Maailman menoa
      82
      5098
    8. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      39
      4879
    9. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      83
      4777
    10. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      53
      4590
    Aihe