Neandertalinihmisen rituaalipaikka

IlkimyksenUutispalvelu

16

257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kreationismi_on_sairaus

      Jälleen todiste siitä että palstan jeesuksenmorsiammien edustama taikausko on vanhaa perua, melkein 170000 vuotta vanhempi kuin kretujen satujen luomistapahtuma.

    • tieteenharrastaja

      Siis mahdollinen rituaalipaikka:

      "It’s not clear what the circle of stones was used for, but it’s possible it had a ritual function, since there’s no evidence that anyone actually lived in the cave."

      Varmuutta asiasta vähentää tuon löydön tähänastinen ainutlaatuisus.

      • "Käyttäytyminen ei fossiloidu eivätkä sanat tartu luolien seiniin."

        Vaikka Valtaoja ei alan ammattilainen olekaan, niin näin voisi jälleen todeta. Mielenkiintoinen paikka kuitenkin.


      • DRHouse

        Tosin se että neanderthalit olisivat jonkinlaista uskontoa harjoittaneet on varsin luultavaa. Olihan se toinen ihmislaji, eikä kuten yleensä luullaan, ihmisten edeltäjä. Tähän mennessä tehty tutkimus osoittaa neanderthalit suuresti kaltaisiksemme, joten on uskottavaa että hekin tunsivat tarvetta selittää luonnonvoimia jotenkin ja pyrkiä niiltä suojautumaan. Varmuuttahan tämä ei tietenkään tuo, mutta asialla on mielestäni hyvinkin perusteltua spekuloida.


      • tieteenharrastaja
        DRHouse kirjoitti:

        Tosin se että neanderthalit olisivat jonkinlaista uskontoa harjoittaneet on varsin luultavaa. Olihan se toinen ihmislaji, eikä kuten yleensä luullaan, ihmisten edeltäjä. Tähän mennessä tehty tutkimus osoittaa neanderthalit suuresti kaltaisiksemme, joten on uskottavaa että hekin tunsivat tarvetta selittää luonnonvoimia jotenkin ja pyrkiä niiltä suojautumaan. Varmuuttahan tämä ei tietenkään tuo, mutta asialla on mielestäni hyvinkin perusteltua spekuloida.

        Tuosta olen ihan samaa mieltä. Sensijaan noiden uskomusten tarkemmasta sisällöstä on mielestäni nykyhavaintojen pohjalta vähemmän perusteltua spekuloida,


      • DRHouse
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Tuosta olen ihan samaa mieltä. Sensijaan noiden uskomusten tarkemmasta sisällöstä on mielestäni nykyhavaintojen pohjalta vähemmän perusteltua spekuloida,

        Olet oikeassa. Ellei löydy jonkinlaista informaatiota, kuten vaikkapa seinämaalauksia, jotka kuvaavat millaisia rituaaleja neanderthalit vat kenties harjoittaneet, emme voi vetää aiheesta johtopäätöksiä.


      • ei-taidetta
        DRHouse kirjoitti:

        Olet oikeassa. Ellei löydy jonkinlaista informaatiota, kuten vaikkapa seinämaalauksia, jotka kuvaavat millaisia rituaaleja neanderthalit vat kenties harjoittaneet, emme voi vetää aiheesta johtopäätöksiä.

        Neanderdahleilta ei ole jäänyt seinämaalauksia tai ainakaan niitä ei ole löydetty. Joitain simpukoista tehtyjä kaulakorujen on löytynyt heidän asuinpaikoiltaan, mutta niitäkin osa tutkijoista pitää cromagnonien valmistamina. Chris Stringerin mukaan neanderdahlilaisten käsitteellinen ajattelu tai puhekyky ei ollut varhaisten nykyihmisten tasolla. Myös heidän kulttuurinsa, kuten kivityökalujen mallien, jämähtäneisyys samalle kehitysasteelle kymmeniksi tuhansiksi vuosiksi viittaa ajattelun kankeuteen. Vainajansa he kyllä usein hautasivat ja haudoista on löydetty merkkejä koristelusta, joka viittaa jonkinlaisiin hautausrituaaleihin. Varsinaista taidetta heiltä ei ole tietääkseni jäänyt.


      • DRHouse

        Toisaalta voidaan spekuloida olisivatki neanderthalit voineet oppia seinämaalauksia matkimalla Homo Sapiensia, koska on olemassa vahvat todisteet että nämä kaksi lajia elivät ja lisääntyivätkin yhdessä. Mutta kuten mainitsit, ellei maalauksia löydetä, on tämä vain spekulaatiota, tosin mielestäni mielenkiintoista sellaista.


      • tieteenharrastaja
        DRHouse kirjoitti:

        Olet oikeassa. Ellei löydy jonkinlaista informaatiota, kuten vaikkapa seinämaalauksia, jotka kuvaavat millaisia rituaaleja neanderthalit vat kenties harjoittaneet, emme voi vetää aiheesta johtopäätöksiä.

        Jonkinlaista informaatiota on toki löytynyt.

        Nedujen nykyinen johtava tutkija Svante Pääbo näyttää pitävän heidän hitaampaa teknologiakehitystään - nykyihmiseen verrattuna - todisteena vähemmän kehittyneestä ajattelutavasta.

        Suhteellisen vähäinen yhdessä lisääntyminen ei välttämättä merkitse yhdessä elämistä, josta ei juurikaan ole merkkejä.


      • DRHouse

      • tieteenharrastaja
        DRHouse kirjoitti:

        Toisaalta, se että he lisääntyivät voi olla merkki yhteisestä asutuksesta. Neaderthalien uskotaan olleen taitavia matkimaan, kuten käy ilmi tästä artikkelista:

        http://discovermagazine.com/2013/dec/22-20-things-you-didnt-know-aboutneanderthals

        Lisääntyminen on merkki lisääntymiskyvystä ja seksiyhteydestä. Yhteisen asumisen merkkejä olisivat kummankin lajin esinelöydöt samoilta asuinpaikoilta.


      • DRHouse
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Lisääntyminen on merkki lisääntymiskyvystä ja seksiyhteydestä. Yhteisen asumisen merkkejä olisivat kummankin lajin esinelöydöt samoilta asuinpaikoilta.

        Tosin ihminen lajina on sellainen ettei se ole koskaan paneskellut ihan miten sattuu, ja pitää ottaa myös huomioon selviytymistämme auttanut automaattinen erilaisuuden vierastaminen (ei sama asia kuin rasismi, kiitos vain) joten jonkinlaista yhteistä elämää lienee joissain tapauksissa vietetty.


      • tieteenharrastaja
        DRHouse kirjoitti:

        Tosin ihminen lajina on sellainen ettei se ole koskaan paneskellut ihan miten sattuu, ja pitää ottaa myös huomioon selviytymistämme auttanut automaattinen erilaisuuden vierastaminen (ei sama asia kuin rasismi, kiitos vain) joten jonkinlaista yhteistä elämää lienee joissain tapauksissa vietetty.

        Päättelysi kaltaisia spekulaatioita tuosta asiasta voi toki esittää. Kommenttini koski sitä, onko niitä tukevia merkkejä eli objektiivisia havaintoja.


    • Jyrrrrri

      Vielä kun joku keksisi luotettavan iänmääritystavan niin saataisiin arvelujen sijaan faktatietoa.

      • tieteenharrastaja

        Niitähän on useampia toisistaan riippumttomia, ja nämä antavat suhteellisen tarkasti samoja tuloksia. Sinun tiedeväitteitäsi ne eivät kuitenkaan tue.


      • pitäisikö-uskoa

        Tulee mieleen Junkkaalan maratonvertaus. Kymmenet ajanottajat ottavat maratoonareille loppuaikoja kahden ja puolen - kolmen tunnin väliltä. Yksi saa ajan 6 minuuttia. Hän vaatii kaikkia muita aikoja mitätöitäviksi ja vain hänen kelloaan viralliseksi ajanottovälineeksi kilpailuihin.
        Nuoren maan kreationisteilla holkkuma on vielä paria kertaluokkaa suurempi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      878
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe