Neandertalinihmisten rituaalinen paikka 175.000 vuoden takaa:
http://www.atlasobscura.com/articles/found-circles-of-stones-arranged-by-neanderthals-176500-years-ago?utm_source=facebook.com&utm_medium=bbcearth
Ei, Mark5, tämä ei ole evoilua.
Neandertalinihmisen rituaalipaikka
16
257
Vastaukset
- Kreationismi_on_sairaus
Jälleen todiste siitä että palstan jeesuksenmorsiammien edustama taikausko on vanhaa perua, melkein 170000 vuotta vanhempi kuin kretujen satujen luomistapahtuma.
- tieteenharrastaja
Siis mahdollinen rituaalipaikka:
"It’s not clear what the circle of stones was used for, but it’s possible it had a ritual function, since there’s no evidence that anyone actually lived in the cave."
Varmuutta asiasta vähentää tuon löydön tähänastinen ainutlaatuisus."Käyttäytyminen ei fossiloidu eivätkä sanat tartu luolien seiniin."
Vaikka Valtaoja ei alan ammattilainen olekaan, niin näin voisi jälleen todeta. Mielenkiintoinen paikka kuitenkin.- DRHouse
Tosin se että neanderthalit olisivat jonkinlaista uskontoa harjoittaneet on varsin luultavaa. Olihan se toinen ihmislaji, eikä kuten yleensä luullaan, ihmisten edeltäjä. Tähän mennessä tehty tutkimus osoittaa neanderthalit suuresti kaltaisiksemme, joten on uskottavaa että hekin tunsivat tarvetta selittää luonnonvoimia jotenkin ja pyrkiä niiltä suojautumaan. Varmuuttahan tämä ei tietenkään tuo, mutta asialla on mielestäni hyvinkin perusteltua spekuloida.
- tieteenharrastaja
DRHouse kirjoitti:
Tosin se että neanderthalit olisivat jonkinlaista uskontoa harjoittaneet on varsin luultavaa. Olihan se toinen ihmislaji, eikä kuten yleensä luullaan, ihmisten edeltäjä. Tähän mennessä tehty tutkimus osoittaa neanderthalit suuresti kaltaisiksemme, joten on uskottavaa että hekin tunsivat tarvetta selittää luonnonvoimia jotenkin ja pyrkiä niiltä suojautumaan. Varmuuttahan tämä ei tietenkään tuo, mutta asialla on mielestäni hyvinkin perusteltua spekuloida.
Tuosta olen ihan samaa mieltä. Sensijaan noiden uskomusten tarkemmasta sisällöstä on mielestäni nykyhavaintojen pohjalta vähemmän perusteltua spekuloida,
- DRHouse
tieteenharrastaja kirjoitti:
Tuosta olen ihan samaa mieltä. Sensijaan noiden uskomusten tarkemmasta sisällöstä on mielestäni nykyhavaintojen pohjalta vähemmän perusteltua spekuloida,
Olet oikeassa. Ellei löydy jonkinlaista informaatiota, kuten vaikkapa seinämaalauksia, jotka kuvaavat millaisia rituaaleja neanderthalit vat kenties harjoittaneet, emme voi vetää aiheesta johtopäätöksiä.
- ei-taidetta
DRHouse kirjoitti:
Olet oikeassa. Ellei löydy jonkinlaista informaatiota, kuten vaikkapa seinämaalauksia, jotka kuvaavat millaisia rituaaleja neanderthalit vat kenties harjoittaneet, emme voi vetää aiheesta johtopäätöksiä.
Neanderdahleilta ei ole jäänyt seinämaalauksia tai ainakaan niitä ei ole löydetty. Joitain simpukoista tehtyjä kaulakorujen on löytynyt heidän asuinpaikoiltaan, mutta niitäkin osa tutkijoista pitää cromagnonien valmistamina. Chris Stringerin mukaan neanderdahlilaisten käsitteellinen ajattelu tai puhekyky ei ollut varhaisten nykyihmisten tasolla. Myös heidän kulttuurinsa, kuten kivityökalujen mallien, jämähtäneisyys samalle kehitysasteelle kymmeniksi tuhansiksi vuosiksi viittaa ajattelun kankeuteen. Vainajansa he kyllä usein hautasivat ja haudoista on löydetty merkkejä koristelusta, joka viittaa jonkinlaisiin hautausrituaaleihin. Varsinaista taidetta heiltä ei ole tietääkseni jäänyt.
- DRHouse
Toisaalta voidaan spekuloida olisivatki neanderthalit voineet oppia seinämaalauksia matkimalla Homo Sapiensia, koska on olemassa vahvat todisteet että nämä kaksi lajia elivät ja lisääntyivätkin yhdessä. Mutta kuten mainitsit, ellei maalauksia löydetä, on tämä vain spekulaatiota, tosin mielestäni mielenkiintoista sellaista.
- tieteenharrastaja
DRHouse kirjoitti:
Olet oikeassa. Ellei löydy jonkinlaista informaatiota, kuten vaikkapa seinämaalauksia, jotka kuvaavat millaisia rituaaleja neanderthalit vat kenties harjoittaneet, emme voi vetää aiheesta johtopäätöksiä.
Jonkinlaista informaatiota on toki löytynyt.
Nedujen nykyinen johtava tutkija Svante Pääbo näyttää pitävän heidän hitaampaa teknologiakehitystään - nykyihmiseen verrattuna - todisteena vähemmän kehittyneestä ajattelutavasta.
Suhteellisen vähäinen yhdessä lisääntyminen ei välttämättä merkitse yhdessä elämistä, josta ei juurikaan ole merkkejä. - DRHouse
Toisaalta, se että he lisääntyivät voi olla merkki yhteisestä asutuksesta. Neaderthalien uskotaan olleen taitavia matkimaan, kuten käy ilmi tästä artikkelista:
http://discovermagazine.com/2013/dec/22-20-things-you-didnt-know-aboutneanderthals - tieteenharrastaja
DRHouse kirjoitti:
Toisaalta, se että he lisääntyivät voi olla merkki yhteisestä asutuksesta. Neaderthalien uskotaan olleen taitavia matkimaan, kuten käy ilmi tästä artikkelista:
http://discovermagazine.com/2013/dec/22-20-things-you-didnt-know-aboutneanderthalsLisääntyminen on merkki lisääntymiskyvystä ja seksiyhteydestä. Yhteisen asumisen merkkejä olisivat kummankin lajin esinelöydöt samoilta asuinpaikoilta.
- DRHouse
tieteenharrastaja kirjoitti:
Lisääntyminen on merkki lisääntymiskyvystä ja seksiyhteydestä. Yhteisen asumisen merkkejä olisivat kummankin lajin esinelöydöt samoilta asuinpaikoilta.
Tosin ihminen lajina on sellainen ettei se ole koskaan paneskellut ihan miten sattuu, ja pitää ottaa myös huomioon selviytymistämme auttanut automaattinen erilaisuuden vierastaminen (ei sama asia kuin rasismi, kiitos vain) joten jonkinlaista yhteistä elämää lienee joissain tapauksissa vietetty.
- tieteenharrastaja
DRHouse kirjoitti:
Tosin ihminen lajina on sellainen ettei se ole koskaan paneskellut ihan miten sattuu, ja pitää ottaa myös huomioon selviytymistämme auttanut automaattinen erilaisuuden vierastaminen (ei sama asia kuin rasismi, kiitos vain) joten jonkinlaista yhteistä elämää lienee joissain tapauksissa vietetty.
Päättelysi kaltaisia spekulaatioita tuosta asiasta voi toki esittää. Kommenttini koski sitä, onko niitä tukevia merkkejä eli objektiivisia havaintoja.
- Jyrrrrri
Vielä kun joku keksisi luotettavan iänmääritystavan niin saataisiin arvelujen sijaan faktatietoa.
- tieteenharrastaja
Niitähän on useampia toisistaan riippumttomia, ja nämä antavat suhteellisen tarkasti samoja tuloksia. Sinun tiedeväitteitäsi ne eivät kuitenkaan tue.
- pitäisikö-uskoa
Tulee mieleen Junkkaalan maratonvertaus. Kymmenet ajanottajat ottavat maratoonareille loppuaikoja kahden ja puolen - kolmen tunnin väliltä. Yksi saa ajan 6 minuuttia. Hän vaatii kaikkia muita aikoja mitätöitäviksi ja vain hänen kelloaan viralliseksi ajanottovälineeksi kilpailuihin.
Nuoren maan kreationisteilla holkkuma on vielä paria kertaluokkaa suurempi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa109878"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten278675- 76638
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73603Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483