Pikkuhiljaa on alettu näistä tahallaan tehdyistä varsinkin rekkojen keulaan törmäilyistä niiden oikealla nimellä puhua!
Sama onko ne tehty selvänä tai humalassa, humalassa onnettomuuden kuin onnettomuuden aiheuttaminen on joka tapauksessa tahallinen teko!
Itsemurhia on vuosittain aikakin 20 kpl, nämä luonnevikaisten tms tekoset tulevat yhteiskunnalle kalliiksi!!
Tässä on ilmeisesti taas yksi varsin tyypilinen tapaus.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/yksi-kuoli-henkiloauton-ja-rekan-kolarissa/5927704
Liikenteen itsemurhat!
26
1239
Vastaukset
- kyllä_lähti
Tässä seuraava hyvin todennäköinen tapaus:
http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Kolarissa-menehtynyt-oli-35-vuotias-mies-palo-tuhosi-auton/779023#cxrecs_s - On_niitä_muitakin
Pidetään nyt kuitenkin järki päässä näitä selittämättömien kolareiden syitä pohtiessa. Itsemurhia tehdään noinkin, mutta suurin osa törmäyksistä ei silti ole sellaisia.
Tuolla tien päällä sattuu yllättävän usein, että kuljettaja menettää auton hallinnan ja sen jälkeen mennään minne sattuu. Useimmiten on hyvä onni, tyhjä tie tai paksut lumipenkat, eikä tuloksena ole edes sanomalehtiuutista. Lähitalosta haetaan traktori hinaamaan ja matka jatkuu kenties viisastuneena. Minäkin olen ollut tällaisissa tapauksissa pari kertaa mukana ja kerran kuskinakin.
Joskus auto kuitenkin lähtee kohti vastaantulijaa, ja jos tämä sattuu olemaan iso, me muutkin pääsemme lukemaan vakavasta onnettomuudesta. Vähäisemmät tapaukset jäävät meiltä pimentoon. Tulee helposti sellainen käsitys, että useimmat onnettomuudet ovat juuri näitä "suoralla tiellä päin rekkaa" -tapauksia, joita on vaikea ymmärtää. Oikeasti ne ovat vain hyvin pieni osa laajemmasta ilmiöstä.
Ihan matemaattisestikin voidaan selittää kohtaamisonnettomuuksien lisääntynyttä osuutta. Kun liikennemäärä kasvaa kaksinkertaiseksi, lisääntyvät hallinnanmenetykset samassa suhteessa. Vastaantulija myös sattuu silloin kohdalle kaksinkertaisella todennäköisyydellä. Siispä vakavat nokkakolarit 2 x 2- eli nelinkertaistuvat.- 4x2
Tutkjalautakunnat joutuvat pohtimaan noita tapauksia vähän syvällisemmin kuin arvaamalla. Kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet tutkitaan eivätkä kyllä jää pimentoon. Taustalta löytyy usein tiedossa olleita mielenterveyden ongelma. Jos käyttää lähteenä tutkijalautakunnan raporttien tiivistelmiä, joita voi lukea mm. Autoliiton Moottori-lehdestä, huomaa nopeasti että suurimmassa osassa rekan ja henkilöauton nokkakolareissa saatu joko varmuus tai vahva syy olettaa, että henkilöauton kuljettaja ohjasi tahallaan rekan alle, yksin, pimeässä, ilman turvavyötä ja tukevasti lääkittynä.
Siis suurimmassa osassa. Ei tarvitse edes tilastomatematiikkaa sen huomaamiseen. - s.e.r52
4x2 kirjoitti:
Tutkjalautakunnat joutuvat pohtimaan noita tapauksia vähän syvällisemmin kuin arvaamalla. Kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet tutkitaan eivätkä kyllä jää pimentoon. Taustalta löytyy usein tiedossa olleita mielenterveyden ongelma. Jos käyttää lähteenä tutkijalautakunnan raporttien tiivistelmiä, joita voi lukea mm. Autoliiton Moottori-lehdestä, huomaa nopeasti että suurimmassa osassa rekan ja henkilöauton nokkakolareissa saatu joko varmuus tai vahva syy olettaa, että henkilöauton kuljettaja ohjasi tahallaan rekan alle, yksin, pimeässä, ilman turvavyötä ja tukevasti lääkittynä.
Siis suurimmassa osassa. Ei tarvitse edes tilastomatematiikkaa sen huomaamiseen.Juuri noin. Ei noita asioita nyt selvitellä jollakin 2 x 2 -periaatteella. Täytyy yrittää hahmottaa kokonaiskuva tapaukseen vaikuttaneiden tekijöiden perusteella.
- ei_kestä_selvinpäin
> Tuolla tien päällä sattuu yllättävän usein, että kuljettaja menettää auton hallinnan ja sen jälkeen mennään minne sattuu. Useimmiten on hyvä onni, tyhjä tie tai paksut lumipenkat, eikä tuloksena ole edes sanomalehtiuutista. Lähitalosta haetaan traktori hinaamaan ja matka jatkuu kenties viisastuneena. Minäkin olen ollut tällaisissa tapauksissa pari kertaa mukana ja kerran kuskinakin.
Maaseudulla on tapana ajaa pienessä maistissa. Toki siellä mysä ajetaan usein tollolootilla. Molemmat johtavat siihen, että penkat kutsuu. Onneksi avuliaat aatut auttavat rattijuopon takaisin tielle.
- ElämäRaiteillaan
Aloittajan linkkaama kolari: "Pelastuslaitos sai hälytyksen turmasta puoli kahden aikaan lauantain vastaisena yönä."
Ei tällaista pidä oikopäätä väittää itsemurhaksi. Luontevia muita selityksiä ovat sekä rattijuoppous että rattiin nukahtaminen. Sairauskohtaus on nuorella harvinainen, muttei mahdoton.
Itsensä tappaminen liikenteessä kuorma-auton eteen ajamalla on kyllä huomattava merkittäväksi turvallisuusriskiksi. Tekijä ei ilmeisesti ajattele, että usein rekka suistuu tieltä, kun noin 1,5 tonnin painoinen henkilöauto jysähtää nokattomaan keulaan tuhoten etuakseliston ohjauskyvyn. Sitten mennään minne sattuu, ja ojassa usein kaadutaan.
Rekan kuljettaja on vaarassa kuten myös mahdollinen matkustaja. Lastina voi olla mitä vain, eikä esimerkiksi moni ymmärräkään, että raakamaito on maahan kaatuneena ympäristöriski: "Raakamaito on luonnolle vaarallista. Noin 1000 litraa raakamaitoa vastaa 3000 litraa puhdistamatonta jätevettä" http://www.ksml.fi/kotimaa/Maitoauto-kaatui-ojaan-–-Ympäristölle-vakava-vaara/360337
Masentuneille ihmisille pitää tiedottaa avun hakemisen tärkeydestä. Itsetuhoiset ajatukset ovat selvä merkki siitä, että terveysasemalle on syytä ottaa yhteyttä. Masentunut ei osaa ajatella järkevästi edes itsemurhaa ja mennä junaraiteelle seisomaan ilman autoa, mistä ei olisi suurta vahinkoa muille.- kamikaze-kuskit
> Ei tällaista pidä oikopäätä väittää itsemurhaksi.
Lue enemmän, luulet vähemmän. Tuulilasissa julkaistaan säännöllisesti onnettomuusraportteja on tahallisia törmäyksiä tai sellaiseksi epäiltyjä on paljon. Ei siinä paljoa valinnanvaraa ole, kun kuljettajilla on katsekontakti, kun hlöautoilija äkkiliikkeellä ojaa suoraan keulaan. Keskellä päivää & auringonpaisteessa.
Nukahtajat ja sairauskohtauksen saaneet yleensä päätyvät metsään omineen. Talvikelillä lapasesta lähteneet autot taas tuppaavat heittelehtimään pariin kertaan tien laidasta laitaan. Ani harvoin vastaantulijaan törmätään suoraan - yleensä auto lähtee lapasesta, kun lipsahdetaan penkalle tai persus lähtee ohitustilanteessa, esim. omalle kaistalle palattaessa, omille teilleen kaistojen välissä olevan sohjovallin ansiosta. Tähän päälle vähän myöhästynyt ja liian raju vastaohjaus -> seuraavaksi vuorossa vieläkin rajumpi luisto päinvastaiseen suuntaan jne. Eli rekan alle mennään ns. kahva edellä on niitä heittelehtimisjälkiä penkat tännä.
Nuorisolta, tietenkin, onnistuu ylinopeuden avulla samanlainen hallinnan menetys myös kesäkeleillä. Silmään on pistänyt, että erittäin usein näissä tieltäsuistumisissa kuoleekin matkustaja kuskin jäädessä henkiin. Taisi olla uusimmassa Tuulilasissakin 2 näitä... Eli lähes aina tieltä poistutaan oikea kylki edellä ja auto kietaistaan männyn ympärille? - KirjoitaAjattelunJälkeen
kamikaze-kuskit kirjoitti:
> Ei tällaista pidä oikopäätä väittää itsemurhaksi.
Lue enemmän, luulet vähemmän. Tuulilasissa julkaistaan säännöllisesti onnettomuusraportteja on tahallisia törmäyksiä tai sellaiseksi epäiltyjä on paljon. Ei siinä paljoa valinnanvaraa ole, kun kuljettajilla on katsekontakti, kun hlöautoilija äkkiliikkeellä ojaa suoraan keulaan. Keskellä päivää & auringonpaisteessa.
Nukahtajat ja sairauskohtauksen saaneet yleensä päätyvät metsään omineen. Talvikelillä lapasesta lähteneet autot taas tuppaavat heittelehtimään pariin kertaan tien laidasta laitaan. Ani harvoin vastaantulijaan törmätään suoraan - yleensä auto lähtee lapasesta, kun lipsahdetaan penkalle tai persus lähtee ohitustilanteessa, esim. omalle kaistalle palattaessa, omille teilleen kaistojen välissä olevan sohjovallin ansiosta. Tähän päälle vähän myöhästynyt ja liian raju vastaohjaus -> seuraavaksi vuorossa vieläkin rajumpi luisto päinvastaiseen suuntaan jne. Eli rekan alle mennään ns. kahva edellä on niitä heittelehtimisjälkiä penkat tännä.
Nuorisolta, tietenkin, onnistuu ylinopeuden avulla samanlainen hallinnan menetys myös kesäkeleillä. Silmään on pistänyt, että erittäin usein näissä tieltäsuistumisissa kuoleekin matkustaja kuskin jäädessä henkiin. Taisi olla uusimmassa Tuulilasissakin 2 näitä... Eli lähes aina tieltä poistutaan oikea kylki edellä ja auto kietaistaan männyn ympärille?Jos lukisit toisen tekstin ennen kommentointia? Saahan sen tehdä toki uudestaankin.
Teksti: "Pelastuslaitos sai hälytyksen turmasta puoli kahden aikaan lauantain vastaisena yönä."
Kommentti: "Keskellä päivää & auringonpaisteessa." - yrittäisit_edes
Jospa yrittäisit ottaa aivosi käyttöö, ihan ensimmäistä kertaa.
Kommentoin yleisesti näitä itsemurhia... joita mm. Moottorilehdessä julkistetaan useita tapauksia joka numerossa (jep, lehti on tosiaan Moottorilehti eikä Tuulilasi). Selkeimmissä tapauksissa kolari tapahtuu kauniilla säällä ja keskellä päivää kuljettajilla on katsekontakti, joten ei ole kyse mistään rattiin nukahtamisesta tai jalkoväliin tippuneen tupakan kaivelusta tms.
Vähän epäselvempiä on sitten huonommissa oloissa sattuneet kolarit, mutta näistäkin osa on itsemurhia. Jos kuski nukahtaa rattiin tai saa sairaskohtauksen, niin kyllä se kuitenkin melkoinen lottovoitto on, että just sillä hetkellä sattuu tulemaan rekka vastaan. Jokaista rekkakolaria kohti pitäisi olla satoja tieltäsuistumisia kymmeniä kolareita henkilöauton kanssa. Näin ei ole, vaan rekkakolarien osuus on suhteettoman iso = on päivänselvää, että useimmissa tapauksissa törmäys on ollut tahallinen. - KirjoitaAjattelunJälkeen
yrittäisit_edes kirjoitti:
Jospa yrittäisit ottaa aivosi käyttöö, ihan ensimmäistä kertaa.
Kommentoin yleisesti näitä itsemurhia... joita mm. Moottorilehdessä julkistetaan useita tapauksia joka numerossa (jep, lehti on tosiaan Moottorilehti eikä Tuulilasi). Selkeimmissä tapauksissa kolari tapahtuu kauniilla säällä ja keskellä päivää kuljettajilla on katsekontakti, joten ei ole kyse mistään rattiin nukahtamisesta tai jalkoväliin tippuneen tupakan kaivelusta tms.
Vähän epäselvempiä on sitten huonommissa oloissa sattuneet kolarit, mutta näistäkin osa on itsemurhia. Jos kuski nukahtaa rattiin tai saa sairaskohtauksen, niin kyllä se kuitenkin melkoinen lottovoitto on, että just sillä hetkellä sattuu tulemaan rekka vastaan. Jokaista rekkakolaria kohti pitäisi olla satoja tieltäsuistumisia kymmeniä kolareita henkilöauton kanssa. Näin ei ole, vaan rekkakolarien osuus on suhteettoman iso = on päivänselvää, että useimmissa tapauksissa törmäys on ollut tahallinen."Kommentoin yleisesti näitä itsemurhia"
Et muuten kommentoinut! Kommentoit nimimerkin 'ElämäRaiteillaan' tekstiä, jossa kommentoitiin aloittajan linkkaamaa kolaria. Aloit arvostelemaan kirjoittajaa "Lue enemmän, luulet vähemmän."
Katso peiliin ja häpeä typeryyttäsi! - yrittäisit_edes
Lainasin tekstiä ja kommentoin sitä, mutta se ei sinun mielestäsi ole kommentointia lainattuun tekstiin, vaan (itse kirjoittamaasi?) aloitukseen, jonka kanssa olet yllättäen samaa mieltä ja kaikki muut väärässä.
Jatka vaan samaa rataa
- liikenneturva
Jos ajatellaan tähän vuodenaikaan tapahtuneita autojen ajautumisia rekkojen alle niin lähes 100 pros kyseessä on tahallinen teko. Kuten aiempinakin vuosina niin kevätkuukaudet eli huhti- touko ja kesäkuu on näille kamikatzeille otollisinta aikaa!
- näitä_sattuu
Tässä taas hyvä esimerkki:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/yksi-kuollut-liikenneturmassa-poytyalla/5965466 - taas_sattui
Ja miten se taas sattui:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/pyhannalla-kuolonkolari-henkiloauto-tuhoutui-taysin/5972838- Tahattomastikin_sattuu
Jommassakummassa iltalehdessä oli kyseisen uutisen alla toinen, joka kertoi kuorma-auton törmänneen kehäkolmosella keskikaiteeseen. Jos ei ollut kaidetta, niin täällä varmaan puhuttaisiin itsemurhan yrityksestä. Eihän kukaan voi kesällä menettää auton hallintaa mistään muusta syystä. :)
- kannattaakoehkäei
Liikennekuolemissa pitäisi olla kaksi tilastoa.
Typeryys ja itseaiheutetut ja sitten "oikeat" liikennekuolemat.
Aiemmin tänä vuonna kaksi tyttöä jai junan alle itä-suomessa.
Semmoinen kuolematapaus ei pitäisi vaikuttaa mihinkään radanvarsiaitojen tai muiden infrajuttujen lisävaatimuksiin.
pitäisi vain todeta, että nollatoleranssiin ei päästä ja sillä hyvä.
Sama on noissa keulaan törmäämisissä.
Ei heti aleta laskemaan nopeusrajoituksia ja lisäämään ajokorttiin lisää vaatimuksia, vaan todetaan, että liikenteessä kuolee X-määrä ihmisiä ja olkoon se riittävä taso. - taaskin_sattui
Se olisi toimiva käytäntö mitä ylläolevassa esitetään!!
Taas meni kaksi ihmistä auton siirryttyä kuormurin kaistalle "tuntemattomasta syystä"
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/poliisi-tammelan-vakava-kolari-vaati-kahden-ihmisen-hengen/5987670- ne.pois.liikenteestä
Tai tämä.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001220369.html
Tosin mahdollista että tuolla liikkuu paljon noita "ryssän" tappajarekkoja, niillähän ei ole mitään "vastuuta" liikennöinnistään. - ElämäRaiteillaan
ne.pois.liikenteestä kirjoitti:
Tai tämä.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001220369.html
Tosin mahdollista että tuolla liikkuu paljon noita "ryssän" tappajarekkoja, niillähän ei ole mitään "vastuuta" liikennöinnistään.Tuossa Ilta-Sanomien jutussa Ruokolahdelta on sellainen outo juttu, että kolari olisi tapahtunut Saarilantien risteyksessä, kuten Tammelassa tapahtui (tuo mtv.fi-kolari). Ruokolahdelta ei kuitenkaan sen nimistä tietä löydy.
Rekalla ei tosiaan ole mitään vastuuta liikennöinnistään :-)
- dippadaadappadii
VALT-vuosiraporteissa on välittömänä riskinä taulukoissa "ajoi tietoisesti tilanteeseen". Näitä on joka vuosi noin kaksikymmentä. Ei niistä pikkuhiljaa ole alettu puhua.
- kyllä_rutisee
Niitä on enemmänkin kuin ne kaksikymmentä, esim junan alle ei jäädä vaan oikeammin olis sanoa että junan alle jättäydytään!
http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/karjalainen-jopa-kolmannes-ita-suomen-kuolonkolareista-tahallisia/6082980- tättäräpippijuu
Niinpä, muttei kuitenkaan paljon enemmän, koska esimerkiksi 2014 oli vain yksi kuolemaan johtanut, junan kanssa sattunut onnettomuus tai "onnettomuus".
- ongelmaan.ratkaisu
Tehdään riittävän pitkä kiihdytyssuora, joka päättyy kallioon. Siinä voisivat kaikki halukkaat tehdä sen itsemurhansa vetämättä syyttömiä mukaan
- 70tonnia
Eiköhän sellaiseenkin löytyisi mahdollisuudet mutta eihän sellainen mitenkään käy näille luonnevikaisiksi kasvatetuille / kasvaneille massatuhon enkeleille!
- tuntematon_syykö
Taas magneettikeulaiset rekat ovat ilmestyneet liikenteeseen:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/henkiloauto-tormasi-kuorma-autoon-yksi-kuollut/6363864- uusi_poloilija
Eli onko tuo peräänajo lakaisinautoon mielestäsi itsemurha? Millä perusteella? Eikö läheinen moottoritie olisi ollut varmempi valinta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12661Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1481218Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491105- 127998
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206929Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13835- 72835
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk296833- 39812