Ja sillä, että Jeesus voi parantaa jokaisen uskovan kautta kenet tahansa?
Mistä tiedän että minulla on se lahja?
Mitä eroa on parantamisen armolahjalla
19
364
Vastaukset
- jhgttuty
vitut se jeesuksesi ketään paranna..kato seurakuntia..ovatko he terveitä????
- hrtyh
vitut se jeesuksesi ketään paranna..katsele seurakunta toimintaa..onko se tervettä?
Oli hyvä ehtoolliskokous seurakunnassamme taas tänään. Mitään epätervettä et olisi löytänyt kirveelläkään. Paitsi ehkä sen, kun meikäläinen yritti seiskan kouluenglannilla tulkata saarnaa parille arabimiehelle.. :D
- Siinä.kaikki
Jeesus parantaa kuolemanpelon antamalla tyhjiä lupauksia.
- vainyksinJeesus
Jeesus on omilta lapsiltani ottanut pois korvakipua, vatsakipua ja pääkipua. Ja olen laittanut käden aina päällensä ja rukoillut ja myös tuntenut Pyhän Hengen lapsen päällä.
Mutta en tiedä voisiko mulla olla ihan parantamisen armolahja.
Silloin kun poika kärsi korvakivusta olin varma että tämän Jeesus kyllä parantaa.
Pyysin pojan viereeni ilta kun oli ja rukoilin puolestaan.
Mutta ei auttanut. Lääkkeet oli tietenkin päässy loppumaan ja ihmettelin mikä on kun ei rukous toimi!
Menin sitten epätoivoissani polvilleni sängyn viereen ja kyselin miksi Hän ei paranna!
Sitten menin pojan viereen ja en tehnyt mitään.
Hetken päästä tunsin Pyhän Hengen pojan yllä!
En luista laitoinko käteni pojan päälle mutta valitus loppui ja poika nukahti.
Muistin silloin erään Raamatun kohdan mitä en nyt muista, mutta jotenkin näin onkirjoitettu, että kun ihminen lakkaa itse yrittämästä saa Jumala näyttää voimansa.
Ei mennyt se kohta näin mutta tuohon tyyliin.- Eiyksikäänoleparantunut
Paraneehan vatsakivut, päänsäryt, ym. kivut itsestään, lapsilta hyvinkin nopeasti. Kaikillahan meillä noita kipuja on ollut. Lääkkeetkin vielä loppuivat? Mitä lääkkeitä oli pojan korvakipuun?
- vainyksinJeesus
Eikö täällä kenelläkään ole parantamisen armolahjaa?
- Setä.neuvoo
Armolahjoista on kirjoittanut mm. C. Peter Wagner kirjan Löydä lahjasi. Saattaa löytyä jostain kirjastosta.
http://www.librarything.com/author/wagnercpeter&all=1
Itselläni on ollut ajatusta, että PH voi jakaa tai edesauttaa armolahjoja siinäkin, että jos uskova lukee Raamattua. Kun uskoa tulee Jumalan sanasta (Room 10 ja Joh 6-7), niin periaatteessa armolahjaa tai käyttöön tarvittavaa uskoa voi tulla Raamattua lukiessa, kun alkavat "kolahtaa" sellaiset Raamatun kohdat, jotka selittävät tuon oman lahjan käyttöä. Käsitykseni mukaan esim. parantamisen lahjalla varustettu uskova saattaa ymmärtää/uskoa helposti Uudesta testamentista juuri niitä kohtia, joissa parantamisesta puhutaan. Jollekin toiselle saattaa olla vaikeampaa uskoa tai ymmärtää juuri niitä kohtia Raamatusta.- woewoe
Minusta tällä ei ole mitään tekemistä Raamatun ymmärtämisen kanssa. Vaan pikemminkin sen, että Jumalalla on jokaiselle lapselleen tietty tehtävä, jonka PH aikanaan ilmoittaa. Ja Jumala antaa ihmiselle juuri sen tehtävän suorittamiseen sopivat PH:n lahjat.
Ihmiset usein kipuilevat sen kanssa mikä Jumalan antama tehtävä on. Se ei nimittäin aina ole se, johon tuntee itse suurinta vetoa. Eikä aina se, joka on näkyvin ja tuo ihmiselle eniten glooriaa. Jumala voi käyttää ihmisen luonnollisia lahjoja, mutta Hän voi käyttää myös niitä, joilla ei luonnollisia lahjoja tehtävään. - Setä.neuvoo
"Minusta tällä ei ole mitään tekemistä Raamatun ymmärtämisen kanssa. Vaan pikemminkin sen, että Jumalalla on jokaiselle lapselleen tietty tehtävä, jonka PH aikanaan ilmoittaa. Ja Jumala antaa ihmiselle juuri sen tehtävän suorittamiseen sopivat PH:n lahjat. "
No tuohan vain todistaa, että mielestäsi "Jumala" ja Raamattu ovat jotenkin eri asioita. Osaatko mitenkään yhdistää? - Setä.neuvoo
woewoe kirjoitti:
Minusta tällä ei ole mitään tekemistä Raamatun ymmärtämisen kanssa. Vaan pikemminkin sen, että Jumalalla on jokaiselle lapselleen tietty tehtävä, jonka PH aikanaan ilmoittaa. Ja Jumala antaa ihmiselle juuri sen tehtävän suorittamiseen sopivat PH:n lahjat.
Ihmiset usein kipuilevat sen kanssa mikä Jumalan antama tehtävä on. Se ei nimittäin aina ole se, johon tuntee itse suurinta vetoa. Eikä aina se, joka on näkyvin ja tuo ihmiselle eniten glooriaa. Jumala voi käyttää ihmisen luonnollisia lahjoja, mutta Hän voi käyttää myös niitä, joilla ei luonnollisia lahjoja tehtävään."Ihmiset usein kipuilevat sen kanssa mikä Jumalan antama tehtävä on. Se ei nimittäin aina ole se, johon tuntee itse suurinta vetoa. Eikä aina se, joka on näkyvin ja tuo ihmiselle eniten glooriaa. Jumala voi käyttää ihmisen luonnollisia lahjoja, mutta Hän voi käyttää myös niitä, joilla ei luonnollisia lahjoja tehtävään."
Evoluutioteoriastako sinä tuon olet oppinut? Raamatun mukaan kaikki hyvä on saatu Jumalalta, Jaak 1.
- vainyksinJeesus
Oon huomannut että kun oon alkanut rukoilla että kipu lähtee, niin luotan ja uskon täysin siihen että Jeesus oikeasti tahtoo parantaa. Ja luulen että Pyhä Henki antaa sen ajatuksen, että nyt rukoillaan että kipu lähtee.
Ja jos se tulee Pyhästä Hengestä, se ajatus, niin silloinhan kyseinen ihminen oikeasti paranee :) kielilläpuhumisesta
Esim. juuri helluntailaisuudessa on opetusta, että jollei puhu kielillä, ei ole saanut henkikastetta ts. täyttynyt hengellä. Helluntailaiset siis ovat tehneet kielilläpuhumisesta sakramentin. Tästä taas seuraa, että heillä on kahdenluokan kristittyjä, pidemmälle päässeet ovat täyttyneet hengellä ja sen merkkinä ”kielet”, sekä alemmanluokan kristittyjä jotka hakevat ”kielilläpuhumista” ja henkikastetta, keinolla millä hyvänsä. Koskaan tästä ei tule loppua, sillä antautua ja antautua pitäisi. Tästä ovat monet "helluntailaiset" todistuksensa antaneet kun ovat oppineet riemuitsemaan autuudestaan: ”sata kertaa, kiitos Jeesus, ja saivat kielet”. Siinäpä autuutta kerrakseen!
Huomionarvoista on, että kysymyksessä on ns. ”siansaksa”, jota kukaan ei ymmärrä. On syytä tarkata pyhän Raamatun opetuksia: 1. maailmassa ei ole yhtään kieltä, joka ei olisi ymmärrettävissä (1.Kor.14:10). 2. Raamatussa kielilläpuhuminen oli, jo jotain olemassa olevaa kieltä, so. erikieliä (Apt.2:6; 11:15; 1.Kor.12:28). 3. Raamatussa kielilläpuhuminen oli vain muutamille tarkoitettu lahja (1.Kor.12:28) ja Paavali nimenomaan sanoo, etteivät kaikki puhuneet kielillä (1.Kor.12:30). Helluntailaisten kielilläpuhuminen, joka heidän mielestään kuuluu kaikille, on joko sielullista läpikiitoksella saatua, matkittua tai itse valheen isästä ja mestarista. Myös se kieli minkä Paavali sanoo olevan salaisuuksia Hengessä (1.Kor.14:2), oli jotain jo olemassa olevaa kieltä, sillä hän (jakeissa 13-15) opettaa, että on rukoiltava Hengellä ja myöskin ymmärryksellä, koska muuten ymmärrys on hedelmätön. (1.Kor.14:19-20), Paavali taas kiittää Jumalaa, että hän puhuu useammalla kielellä kuin muut, mutta sanoo, ettei tule olla ymmärrykseltään lapsi. Vielä kun (jakeessa 26) nimenomaan sanotaan: ”mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoot rakennukseksi”.
Raamatullisluterilaisuudessa emme tahdo asettaa kielilläpuhumista jalustalle kenenkään ihailtavaksi. Jumalan sana ja sakramentit synnyttävät uskon ja pitävät sitä yllä. Mitkään muut armolahjat, eivät yllä samaan. Me ihmiset kun olemme niin taipuvaisia ”sekoilemaan”, niin on hyvä rukoilla ja pyytää Jumalalta, että hän puhuisi meille yhä selkeästi saarnojen, ja laulujen ynnä todistuksien kautta. Luther sanoo: ”(Apt.8:17 ym.) tosin kerrotaan apostolien panneen kätensä kastettujen päälle, että nämä saisivat Pyhän Hengen. Tämän Paavilaiset soveltavat konfirmaatioon. Kätten päällepaneminen tapahtui sen vuoksi, että kastetut julkisesti havaittavin merkein saisivat Pyhän Hengen ja kykenisivät puhumaan, saarnaamaan evankeliumia, monilla kielillä. Tämä on kuitenkin jo aikaisin hävinnyt, ja jäljelle on jäänyt sitä muistuttava toimitus pappis- eli saarnaajan virkaan asettaminen eli vihkimisen yhteyteen” (Kirkkopostilla 1, uudenvuodenpäiväNyt haluan aloittaa ihmeistä, koska maame on myös täynnä hurmoksellisia ja sellaista huuhaa ja menestysteologiaa opetetaan asiasta...pienen aloituksen vain laitan alkuun...
Ihmeenomaiset lahjat
Lukiessani Raamattua, tuli mieleen seuraava kohta Raamatusta:
2.kor.2:12.” Onhan apostolin tunnusteot teidän keskuudessanne tehty kaikella kestävyydellä, tunnusmerkeillä ja ihmeillä ja voimateoilla”.
Samoja sanoja käytetään myös väärien profeettojen ihmeistä, mutta hedelmät on huonot:
Matt.24:24. ”Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin”.
20. Sentähden tuntekaat heitä hedelmistänsä.
21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: Herra, Herra! pidä tuleman taivaan valtakuntaan; mutta joka tekee minun isäni tahdon, joka on taivaissa.
22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: Herra, Herra! emmekö me sinun nimes kautta ennustaneet, ja sinun nimelläs ajaneet ulos perkeleitä, ja ole sinun nimes kautta monta väkevää työtä tehneet?
23. Ja silloin minä tunnustan, en minä teitä ikänä tuntenut: menkäät pois minun tyköäni, te väärintekiät.
Olen vahvasti sillä kannalla, joka nousee myös Raamatusta kaikkialta, että ihmeenomaiset lahjat kuuluivat apostoliseen murrosaikaan, eikä niitä ole enään näyttänyt esiintyvän. Olen käynyt aikoinaan lähes sadoissa hurmoksellisissa kokouksissa, kaiken karvaisten ns. vapaiden suuntien yms. Myös tuttava ja ystäväpiirissä noita löytyy ja jopa omasta suvusta. Iljettäviä ja jännittäviä kertomuksia olen joidenkin lahkopuhujien kuullut kerskuvan ja niistä hyvin usein nuo hehkuttavat ja usein mitä jossain afrikassa on tapahtunut. Tulee mieleen heti eräs Raamatun kohta tähän:
2.Tim.4:3. "Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
4. ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin".
Tähän alkuun sanon näin: "Näkisin mielelläni kaatamiskokouksille k-18-ikärajan" Tulisi myös mielestäni valvoa ns. puoskarien toimintaa lakiteitse ulotettaisiin myös kristillisiin henkiparantajiin .
Joka on "oikea kristitty", hänellä on Jumalan Henki ja hän EI kuuntele väärää paimenta. On sula mahdottomuus että väärän paimenen opetuslapsi voi olla Jumalan lapsi. Jumalan seurakunnan ulkopuolella ei ole yhtään autuutta eikä Kristusta.
Usein karismaattisissa piireissä vedotaan kohtaan jossa, sanotaan, että nämä merkit seuraavat niitä jotka uskovat (Mark.16). ja he ulottavat sen tähän meidän aikaamme. Jos he olisivat rehlisiä, niin he tekisivät niitä kerran merkit seuraavat heidän mukaansa tätäkin aikaa. Eli he nostelisivat käsin käärmeitä ja joisivat kuolettavaa myrkkyä, kuten teksti sanoo. Mutta ei, he ovat ymmärtäneet koko Raamatun perin väärin.
Raamatun mukaan lupaus apostolisen sanan vahvistavista merkeistä, jotka seurasivat niitä, jotka uskoivat apostolien julistaman sanan, on jo täyttynyt. Raamattu on loppuun kirjoitettu, apostoleita ei enään ole ja Raamatun sana on apostolisin ihmein vahvistettu, ovat murrosajan merkit yuossa merkityksessä lakanneet.
"Mutta he (apostolit) lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta." (Mark. 16:20).
"Kuinka me voimme päästä pakoon, jos emme välitä tuosta niin suuresta pelastuksesta, jonka Herra alkuaan julisti ja joka niiden vahvistamana, jotka olivat sen kuulleet, saatettiin meille, kun Jumala yhdessä heidän kanssaan todisti tunnusmerkeillä ja ihmeillä ja moninaisilla väkevillä teoilla ja jakamalla Pyhää Henkeä tahtonsa mukaan?" (Hepr. 2:3-4)
Kun nuo hengellisyydet julistavat sanaa, ei se ole apostolisen opin mukaista, eivät myöskään ne ihmeet ja merkit, joita heidän tukena esitetään, voi olla niitä, joista Raamattu puhuu, vaan kysymys nimenomaan petollisista ihmeistä ja merkeistä.- woewoe
Kaikki PH:n lahjat voivat toimia ajoittain kenen tahansa uskovan kautta. Mutta useimmille on annettu joku "päälahja", joka liittyy siihen tehtävään, jonka Jumala on tälle ihmiselle antanut. Jonkun kautta Jumala voi parantaa sairaita useammin kuin jonkun toisen. Toisella on profetoimisen tai opettamisen lahja. Jollain muulla taas rohkaisemisen lahja, jne.
Kyllä Jumala parantaa ja on siis antanut viisautta lääkäreille, että tätä kautta nykyisin parhaiten paranee. Siis apostoliset ihmeet ovat ohitse. Raamattu on loppuun kirjoitettu ja Raamatun sana merkein vahvistettu. Sana on siis itsessään vahva. Näihin olen laittanut monia Raamatun kohtia.
Helluntailaisten kielilläpuhuminen on silkkaa hurmoksellista potaskaa, sillä meidän ei tule mennä merkkien perässä vaan oikeaan oppiin. Ne ovat pumpattuja ja väärän opin synnyttämiä merkkejä.
Matt.24:24. Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
Matt.7:20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.Erityisistä armolahjoista
Artikkeli julkaistu Luterilaisessa 1/2002 s.36-37
Vuonna 1535 Lutherin opettaa, että sellaiset ihmemerkit ovat lakanneet ja sellaiset ruumista koskevat ihmeet ja merkit eivät ole ikuisia eivätkä yleisiäkään’ (Saarna Matt. 8:1- 13 johdosta, ST.L. XII,1181s.). Hän samalla sanoo: Ei pidä kysyä, miksi sellaiset ihmemerkit ovat lakanneet. Sillä miksi niitä pitäisi tapahtua, kun oppi on nyt varma ja vahvistettu?’ Tämän kantansa hän toistaa vielä myöhemminkin.
Raamattu ei opeta, että erityiset apostolisen ajan armolahjat kuuluvat kaikkina aikoina kirkon välttämättömään varustukseen. Niitä ei tarvita kirkon säännönmukaisessa työssä. Ne olivat poikkeuksellisia armolahjoja. Jumala yhä tekee ihmeitä kirkossa, mutta hän yksin ratkaisee annettavien lahjojen tarpeen ja määrän, 1 Kor. 12: 11 ( "niinkuin tahtoo" ). "Sen tähden missä on kristitty, siellä on vielä valta tehdä sellaisia merkkejä, jos siihen on tarvetta... Mutta koska evankeliumi on levinnyt kaikkeen maailmaan ja tullut tunnetuksi, ei ole tarpeen tehdä merkkejä kuten apostoleitten aikana." Luther, St.L. Xl, 957. (Ks. myös Kirkkopostilla Ill,s. 518.)
Irvingiläisten [tai nykyisin uushelluntailaisen liikkeen], pyhitysliikkeiden, jotka opettavat "Pyhän Hengen kastetta", joka ilmenee kielilläpuhumisena, parantamisina jne. ja muiden opetuksesta, että apostolisen ajan ihmelahjat kuuluvat kaikkina aikoina kirkon välttämättömään varustukseen tai että Jumala on luvannut palauttaa ne näinä viimeisinä aikoina, on tehtävä seuraavat huomiot: Kirkko omistaessaan armonvälineet ja niitä käyttäessään on täydellisesti varustettu työhönsä, Matt. 28:19s.; Room. 10: 17; 1 Kor. 11:26; Luuk. 16:29. Hurmahenkisyys, joka hylkää turhana ulkonaisen sanan (Schmalkaldenin uskonkohdat, III, rippi, 10: "Kaikki se, mistä ilman tätä sanaa ja sakramentteja Hengestä kerskaillaan, on perkeleestä." Ks. myös Puolustus XIII, 12 s. Yks. ohje, Täyd. selitys, II, 4, 80), on vain omaksunut toisen muodon julistaessaan, että pelkästään sana ja sakramentit eivät ole kykeneviä rakentamaan kirkkoa. Raamattu varoittaa mieltymyksestä ihmeisiin, Joh. 4:48; 1 Kor. 1:22; 12:31.
1. Meidän asiamme ei ole määrätä Jumalalle, milloin ja missä määrin hänen täytyy antaa lahjojaan, 1 Kor. 12: 11 ( "niinkuin hän tahtoo" ).
2. Merkit annettiin puhtaan evankeliumin vahvistamiseksi; harhaoppisten tekemät merkit ovat saatanan työtä, 5 Moos. 13: 1-3; Matt. 24:24; 2 Tess. 2:9s. [Uushelluntailaista liikettä ajatellen katso myös Matt. 7:21-23.]
3. Ne kirkot, jotka väittävät apostolisen ajan erityisten ihmelahjojen vironneen keskuudessaan, ovat velvollisia osoittamaan kykenevänsä tekemään niitä kaikkia, kuten nauttimaan myrkkyä sen vahingoittamatta, Mark. 16:18, ja herättämään kuolleita, Matt. 10: 8. Mark. 16:7-20 ("Nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: Minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia" jne.) ei tue puheena olevaa opetusta. Se todella opettaa, että uskovat, Kirkko, saatuaan Pyhän Hengen helluntaina, omistaa myös vallan tehdä ihmeitä. Missä siihen syntyy tarvetta Jumalan arvioinnin mukaan, hän tekee ihmeitä kenen tahansa uskovan välityksellä. Tarve esiintyi evankeliumin saaman alussa ja monilukuiset armolahjat tyydyttivät sen Kirkossa. Teksti ei kuitenkaan sano, että missä tahansa on uskovia, kaikkina aikoina, joka yhteisössä, siellä tulee esiintymään ihmeitä aikaansaavia voimia. Kaikkien niiden, jotka ymmärtävät sen missä tahansa sellaisessa ehdottomassa merkityksessä, tulisi soveltaa sitä jokaiseen yksityiseen ihmiseen, kaikkiin niistä, "jotka uskovat". Mutta ei edes apostolisena aikana kaikki, jotka uskoivat, puhuneet kielillä jne. Lisäksi, jos Jeesus olisi luvannut erityisten armolahjojen toistuvan Kirkon jokaisena aikana, hän olisi lausunut täyttymättömän ennustuksen. Jae 20 ei sano, että Herra "tulee vahvistamaan" sanansa merkeillä, jotka seuraavat Kirkon kaikkina aikoina. Se lausuu Herran "vahvistaneen" sanan sitä seuraavien merkkien kautta. Hän vahvisti sen alkuajan ja jokaisen sitä seuraavan ajan hyödyksi.- Yksilaumasta
Weha näyttää tarjoilevan kalvinistista uskoaan tällä kertaa kieltämällä armolahjat ja ihmeet nykyajassa. Aika reippaasti saa sanaa vääntää, että saa armolajat ja ihmeet pysymään apostolien eliniän sisällä ns murrosvaiheen merkkeinä. Oletan, että uskot myös predestinaatioon?
Varmasti on myös kielilläpuhumista joka on syntynyt "pakotettuna" joko ulkopuolisen (kiitä kiitä vaan ni ne kyllä tulee) kuin henkilön itsensä kehittämänä. Mutta se ei poista sitä etteikö olisi aitoa kielelläpuhumista. Ja kielethän ovat joko ihmisten tai enkelien kieliä.
Olen usein ollut Herralle kiitollinen siitä(kin), että Hän on kohdannut mua tietyissä tilanteissa kun olen ollut yksin. Tälläisiä kaksin Herran kanssa on ollut niin uskoontulo kuin PyhänHengen kastekin. Kielet olivat mulle vaikea paikka eräidwn ahdistavien rukoushetkien vuoksi, jossa juuri muut yrittivät "laittaa väkisin kielet suuhuni". Juu ei toimi niin. Sitten olin ystävien kanssa muistaakseni raamattuoiirin merkeissä koolla, kun sanoin ääneen, että jos Herra kerran vahvistaisi kielet niin en enää epäilisi niitä. Samassa tunsin Herran läsnäolon ja aloin puhumaan kielillä. En siis edes rukoillut tuossa hetkessä, ilmaisin vain turhautumistani ja Herra päätti vastata :) Myöhemmi. Herra vahvisti myös profetianlahjani ja ei ole sen jälkeen tarvinnut sitäkään epäillä.
Kyllä armolahjat toimii ja Herra myös parantaa kenet ja milloin haluaa, mutta se ei ole ihmisen vallassa. Ihmiset juoksevat nykyään merkkien perässä aivan turhaan ja saattavat vielä saada väärää opetusta tai altistua väärälle hengelle muka suuria ihmeitä tekevien julistajien kautta. Luulen, että suurimman osan parantamisista Herra tekee ihmisiltä salassa. - Setä.neuvoo
Taudissaan Asa ei etsinyt Herraa, vaan lääkäreitä.
http://biblehub.com/pr38/2_chronicles/16.htm
Verenvuototautinen nainen. Jakeessa 26.
http://biblehub.com/pr38/mark/5.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle593521Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472846Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1482683Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572341Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3572083- 1601800
- 761505
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231348Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.381313- 241234