http://aitoavioliitto.fi/uutiset/kotimaa/yhdenvertaisuus-ja-tasa-arvolautakunnan-paatos-aito-avioliitto-ryn-jasenta-on-syrjitty-lainvastaisesti/
Mielenkiintoinen juttu. Enkä ole ihan vakuuttunut siitä, pitäisikö yhdenvertaisen kohtelun vaatimus ulottaa myös yhdistyksiin tällä tavalla. Uutisen mukaan "Päätöstä voidaan myös pitää tärkeänä signaalina siitä, että yhdistyksen kannattamat arvot on syytä kirjata yhdistyksen sääntöihin - -", mutta tuntuu mahdottomalta kirjata sääntöihin kaikkea mahdollista.
Mielipiteitä?
Aito avioliitto ry:n jäsentä syrjittiin
7
87
Vastaukset
Ei kommentteja. Mitä ollaan mieltä?
Esimerkiksi tulisiko jatkossa jokaisen kristillisen järjestön kirjata sääntöihin mitä mieltä se on homoista? Muussa tapauksessahan mahdollisesti syyllistyy syrjintään, jos ei ole huomannut etukäteen ilmoittaa että tämän porukan tulkinnan mukaan Raamattu kieltää homoseksuaalisuuden.Ei vieläkään. Ottaisin kommentit huomioon artikkelissa, aion nimittäin kirjoittaa tästä Vapaa Ajattelijan seuraavaan numeroon.
Ensimmäisessä kirjoituksessa aitoavioliitto kirjoitti asiasti mm. näin
"Kuluvana vuonna 2015 eräältä yhdistyksemme aktiivijäseneltä evättiin mahdollisuus osallistua Maailman sarjakuvat ry:n järjestämälle sarjakuvakurssille. Jäsenemme oli merkinnyt kurssihakemukseen taustajärjestökseen Aito avioliitto ry:n. Tästä johtuen kurssin järjestäjät ilmoittivat, ettei häntä oteta mukaan, vaikka olivat aluksi toivottaneet hänet tervetulleeksi kurssille. Tapauksesta on jätetty yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnalle (aik. syrjintälautakunta) valitus syrjinnän kieltämiseksi henkilön mielipiteen vuoksi. "
"Eikä kirkkokaan Suomessa jää koskemattomaksi, vaikka niin on lupailtu. YLE:n uutisten mukaan (3.3.2015) asiantuntijat ovat jo todenneet, että kirkon käytäntö vihkiä vain eri sukupuolta olevia pareja voi lakimuutoksen myötä johtaa oikeuskanteisiin."
Mikä heidän logiikkansa on? He pitävät voittona sitä, että aatteellista yhdistystä kielletään syrjimästä henkilöä mielipiteen vuoksi ja heidän suurin pelkonsa on, että uskontokuntaa kielletään syrjimästä henkilöä homoseksuaalisuuden vuoksi. Nyt kun asiasta on olemassa ennakkotapaus, voi vastaavia valituksia tulla uskotokunnistakin.
Mielipidettä kun kysyttiin, niin sanoisin että yhdistyksillä ja uskonnollisilla yhteisöillä pitäisi olla molemmissa esimerkkitapauksissa mahdollisuus valita "asiakkaansa". Mutta jos syrjintää lähdetään kieltämään, niin ensimmäisenä tulisi kieltää seksuaaliseen suuntautumiseen, sukupuoleen ja väriin perustuva syrjintä. Mielipiteet, ideologiat ja uskonnot ovat sellaisia asioita joihin voi itse vaikuttaa eivätkä ne vaadi niin vahvaa suojelua.
http://aitoavioliitto.fi/artikkelit/sukupuolineutraali-avioliittolaki-on-uhka-sanan-ja-mielipiteenvapaudelle/
http://www.kauppalehti.fi/yritykset/yritys/maailman sarjakuvat ry/15705249 (aatteellinen yhdistys)Onhan tuossa tietynlainen ristiriita. Taidanpa kysyä siitä ao. yhdistykseltä.
Sinänsähän ei ole ongelmaa, jos sarjakuvaseura laittaa heti sääntöihinsä olevansa esim. tasa-arvoisen avioliittolain kannalla.
Joka tapauksessa minä näen yhdenvertaisuuden kovan ytimen olevan kuntien ja valtion toiminnassa. Se on sitten eri asia miten sitä laajennetaan kieltämällä partureilta sukupuoleen perustuva hinnoittelu ym. En halua maata, jossa yritys etsii esimerkiksi valkoihoisia tapaluterilaisia heteromiehiä pianonvirittäjiksi, mutta toisaalta luulisi markkinatalouden estävän tuollaisen.
Tässä laajennuksessa mennään vielä pidemmälle, kun edes aatteellinen yhdistys ei saa valita asiakkaitaan.jori.mantysalo kirjoitti:
Onhan tuossa tietynlainen ristiriita. Taidanpa kysyä siitä ao. yhdistykseltä.
Sinänsähän ei ole ongelmaa, jos sarjakuvaseura laittaa heti sääntöihinsä olevansa esim. tasa-arvoisen avioliittolain kannalla.
Joka tapauksessa minä näen yhdenvertaisuuden kovan ytimen olevan kuntien ja valtion toiminnassa. Se on sitten eri asia miten sitä laajennetaan kieltämällä partureilta sukupuoleen perustuva hinnoittelu ym. En halua maata, jossa yritys etsii esimerkiksi valkoihoisia tapaluterilaisia heteromiehiä pianonvirittäjiksi, mutta toisaalta luulisi markkinatalouden estävän tuollaisen.
Tässä laajennuksessa mennään vielä pidemmälle, kun edes aatteellinen yhdistys ei saa valita asiakkaitaan.Kysyin tuolta mielipidettä, vaan ei ainakaan vielä ole vastausta tullut.
- DRHouse
Siis syrjimään perustetun järjestön jäsentä syrjittiin? Taitaa olla ironian määritelmä...
Voi sen noinkin määritellä.
Mutta periaatteessa säädös tarkoittaa myös sitä, että esim. sarjakuvaseura ei saa yllättäen keksiä olevansa kokoomuslainen ja olla ottamatta Keskustan jäsentä kurssilleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2582810Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse992257Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä121960Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki841403- 681384
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.181300TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161138Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901120Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos43974- 71973