Tarvitseeko vielä?

Psykoterapeutitar

Löysin vanhat koulu- ja työtodistukseni! Vielä kolme vuotta sitten ne olivat mukanani uutta työpaikkaa hakiessani. Nyt niitä selatessani huomasin, ettei enää kiinnostanut nippu osin jo kellastunutta paperijätettä. Tuntui, kuin olisin eri ihminen, eivätkä kyseiset paperit herättäneet enää kuin oikeastaan sääliä.
Pirunmoinen määrä suunnan hakemista ja puurtamista. Kuinka tärkeää oli saada todistus tehdystä työstä. Kuinka niitä verrattiin ja haettiin työtä ja koulupaikkoja ja piti olla dokumenttia, mitä esitellä.
Nyt yhtäkkiä tuntuu niin turhalta! Oliko niistä mitään hyötyä ja jos oli, niin mitä? Olinko elämäni ja työelämäni huipulla todistusten takia, vai olisinko pärjännyt ilman?
No, nyt kuitenkin nippu arvotonta jätettä! Säilyntänkö, vai hävitänkö, kun ei tunnu enää miltään?

39

2247

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reppuriika

Minulla on myös samanlainen ajatus käynyt mielessä. Kun pääsin liiton lisäpäiville täytettyäni 60 vuotta ja ainakaan mitään "velvoitetyötä" ei meidän kulmilla tässä elämänvaiheessa tarjota. Voihan niitä papereita vielä tarvita, jos hakee töitä vapailta markkinoilta ja saatetaan niin vaatia jossain vapaaehtoistyöhön tai kursseille valittaessa. Siltä varalta lienee mielekästä vielä ainakin tärkeimpiä todistuksia säilyttää.

Olen kyllä sitä mieltä että lukion käymisestä on ollut hyötyä yleisesti. Auttaa ymmärtämään paremmin esim. tieteen julkaisuja, akateemisten puheita. Kielitaitoa olen tarvinnut ja on ollut helpompi opiskella jälkeen päin vierasta kieltä ja uusia asioita. Kun on saanut olla töissä eri paikoissa, niin oppiihan sitä aina yhtä ja toista ja ymmärtää ihmistä ja yhteiskuntaa.
      Kun tilaa on aika vähän niin käy joskus mielessä, että heitänkö tuon kansion menemään. On käynyt mielessä, että jospa vielä innostun kirjoittelemaan elämäntarinaa, niin voin jäsentää mennyttä aikaa koulu- ja työtodistuksen avulla. Eihän sitä kaikkia edes muista, jos ei ole mitään kronologista karttaa vuosien varsilta. Tässäkin mielessä kannattaa pitää papereita tallessa ja varsinkin te, joilla on jälkikasvua.

• palavaa

Itsekin arvostan 1970-luvun lukio-opetusta. Varsinkin englannin kielen taitoni on hyvin pitkälti noilta opiskeluajoilta. Lukio tuohon aikaan oli tosi vaativa koulutuspaikka.

• Hyvähuonomummi

Itsekin olen onnistunut pääsemään lisäpäiviin oikeutetuksi, mutta Kevan eläkeotetta tarkisteltuani olen huomannut, että tiedoissa on puutteellisuuksia / virheellisyyksiä. Aion siis säilyttää lopullista eläkkeen määrittelyä varten - mieluummin tietysti työnsaantia silmällä pitäen.

• Kiinnostaa_

Aion hakea kohta eläkettä. On nimittäin pakko, kun täytän muutaman kk:n kuluttua 65 v ja ansiosidonnainen liiton päiväraha loppuu, kun täyttää 65v. Minun eläkkeeni tulee pääosin myös Kevasta, ja kävin pari päivää sitten katsomassa kertymiäni. En tiennyt ennen kuin liitosta kertoivat, että kun täyttää 63 vuotta niin ansiosidonnainen ei enää kerrytä eläkettä. Eli 2 vuotta on ollut eläkettä kerryttämätöntä aikaa:/
        On niin paljon pätkätyösuhteita, että kova työ olisi alkaa tarkistaa.
        Kaikki todistukset on kyllä tallessa kulmakansiossa kaapissa. En ole edes ajatellut että voisi olla tiedoissa virheellisyyksiä ja puutteita! Millaisia, siis kuinka suuria virheellisyyksiä ja puutteita havaitsit?

• flegmaatti
        Kiinnostaa_ kirjoitti:

Aion hakea kohta eläkettä. On nimittäin pakko, kun täytän muutaman kk:n kuluttua 65 v ja ansiosidonnainen liiton päiväraha loppuu, kun täyttää 65v. Minun eläkkeeni tulee pääosin myös Kevasta, ja kävin pari päivää sitten katsomassa kertymiäni. En tiennyt ennen kuin liitosta kertoivat, että kun täyttää 63 vuotta niin ansiosidonnainen ei enää kerrytä eläkettä. Eli 2 vuotta on ollut eläkettä kerryttämätöntä aikaa:/
        On niin paljon pätkätyösuhteita, että kova työ olisi alkaa tarkistaa.
        Kaikki todistukset on kyllä tallessa kulmakansiossa kaapissa. En ole edes ajatellut että voisi olla tiedoissa virheellisyyksiä ja puutteita! Millaisia, siis kuinka suuria virheellisyyksiä ja puutteita havaitsit?

Eläkevakuutusyhtiö toimitti minulle pyynnöstäni yhteenvedon pätkäsuhteistani sekä siihen mennessä kertyneestä eläkkeestä. Yksi pätkätyöllistäjäni ei ollut maksanut osuuttaan ja siirtyessäni putkeen vakuuttaja vielä varmisti minulta tuon pätkäsuhteen. Sekin ilmestyi eläkelaskentaan.

Yhteenvedossa olivat kaikki työsuhteeni silloisine ja myös indeksikorjattuinen palkkasummineen.
        Missään vaiheessa minun ei tarvinnut todistella mitään.

• flegmaatti

Viimeisen työtodistukseni aikaan olin 46v. Työantajani meni konkurssiin ja pyytäessäni työtodistusta esimeheni sanoi, että kirjoita itsellesi sellainen kuin haluat. Minähän kirjoitin ja otin nimen alle.

Seuraava vaihe oli viimeinen joilloin olin työn hakijana. Kävin oikein Sponsorin dirigoiden tentattavana ja tehtyämme työsopimuksen sanoi uusi esimieheni tarkistaneensa työtodistukseni taustan. Ei hämminkiä.
      Tuo oli urani toiseksi pisin työsuhde, 6v.
      Sen jälkeen kokeilin kahdesti minulle tarjottua, vakituista työtä ilman työtodistusta, mutta kiinteä suhde ei enää kiinnostanut.

Seuraaviin 10:een konsulttikeikkaan minulta ei kysytty muuta kuin sen, että olinko kiinnostunut.

Asunnon vaihdon yhteydessä saneerasin paperitavaraa ja täytyy tunnustaa, että piirrustuslaudalla rapidografsarjoilla tehdyt ja paljon laskutikun käyttöä vaatineet luomukset oli hieman haikea hävittää.

• de-meter

Meidän suvun nuorissa näyttää aina olevan joku, joka on kiinnostunut "vanhoista hyvistä ajoista" ja ilahtunut kun on löytänyt vanhoja asiakirjoja.
      Niinpä olen itse ajatellut säilyttää omia papereitani "myöhempää tutkimuskäyttöä varten"..))
      Muuta käyttöä niillä tuskin on. Kun tein viimeisinä työvuosina keikkaa henkilöstöyrityksen kautta, koulu- ja työtodistuksia silmäiltiin ylimnalkaisesti eikä niitä kysytty toistaa kertaa. Keikkaa pukkasi ihan tarpeeksi.

• Hyvähuonomummi

Lisäisin, että tässä asiassa ei ole kaikin ajoin mitään hauskaa. On jouduttu uhkailemaan työsuojelupiirillä (vai mikä se on) työnantajaa, kun ei anna työtodistusta päivärahaa varten.

Helevetin hyväosaisia olette!

• de-meter
        Hyvähuonomummi kirjoitti:

Lisäisin, että tässä asiassa ei ole kaikin ajoin mitään hauskaa. On jouduttu uhkailemaan työsuojelupiirillä (vai mikä se on) työnantajaa, kun ei anna työtodistusta päivärahaa varten.

Helevetin hyväosaisia olette!

Olisinkohan minäkään saanut ainottakaan työtodistusta, ellen olisi niitä itse kirjoittanut ? Työnantaja tietysti hyväksyi ja allekirjoitti.
        Työkaveri ehti jo lopettaa pestinsä meillä ennenkuin oli saanut todistuksen edellisestä paikasta. Maantapa ?
        Aika holtitonta touhua työnantajan puolelta, hyvähuonomummi. Ainakin työssäolotodistus pitäisi kirjoittaa...

• hytinäx1

Vielä täytyy olla tallesssa ainakin seitsemän vuotta. Eläkkeelle pääsy ikäähän on aiottu nostaa ja kun ei ole vielä kansaneläkkeellä eikä työkyvyttömyyseläkkeellä niin pakko on hakea työpaikkoja ja olla tallessa kaikki työ-kurssi- ja koulutodistukset vielä monet vuodet.
      Minä olen myös säästänyt kaikki palkkakuitit ja veroilmoituksetkin. Kansioita alkaa olla jo aika monta.
      Harmittaa kun nakkasin menemään lastenhoitomaksujen ja lapsilisien kuitit, joskus olisi mukava väläyttää ne pöydälle kun nykyajan nuoret vanhemmat tahtovat marista korkeista maksuista.
      90-luvun korkokriisin ajan pankkilainan korko on vielä säästössä jossakin kansiossa tuolla kellarivarastossa vanhojen talopapereiden seassa.

• siilimuori3

Kallliit muistot kaikki tallessa kansakoulun ekäluokasta lähtien puhumattakaan ensimmäisisitä työtodistuksista.

• siilimuori3

Ja mitä enempi ikää tulee, sitä enempi tuntuu.

• Paperi-on-turhuutta

Kaksitoista ammattia. Työpaikkoja ollut varmaan viitisenkymmentä ja keikkakohteet päälle. Yrittäjäkin olen ollut pari kertaa, huonoon saumaan. Onneksi pystyi lopettaa ilman velkoja ja siirtyä työläiseksi.
      Tallessa ei ensimmäistäkään todistusta saati koulutodistuksia. Tai jos on, pölyttyneessä säkissä kellarissa, olen muuttanutkin niin usein. Eipä ole kysytty koskaan. Eihän töitä tehdä paperiliuska pers taskussa vaan osaamisella.
      Nyt olen myös eläkkeellä. Olen "free lancer" ja on firmakin pöytälaatikossa, esim maksujen kiertoa varten eli laskutusta voi hoitaa sillä, ei tarvitse maksaa YEL ei muutakaan ylimääräistä.

• siilimuori3

Yksi ammatti. Työnantajia kaksi tässä ammatissa. Paperiset työtodistukset ja koulutodistukset ovat muistoja elämän virrasta :)

• väärällä.nimellä

"Eihän töitä tehdä paperiliuska pers taskussa vaan osaamisella." Niinhän sinulla. Minut kahteenkin työpaikkaan otettiin nimenomaan hyvien koulutodistuksieni takia. Tiedä sitten, huomasivatko virheensä; perseennuolentahan se tärkeintä on aina ollut.
        Ja kun työt ovat olleet sellaisia, että peruskoulutus on ollut pakollinen ja firma sitten enemmän tai vähemmän onnistuneesti kouluttanut useita vuosia kyseiselle alalle.
        Kaikki koulutodistukset ovat tallessa ja työtodistukset myös. Paitsi viimeisestä työstä (30 v) en työtodistusta ottanut. Mitä minä sillä? Ja kun ei kielen väri ollut oikea, niin huonon olisivat kuitenkin kirjoittaneet. Pitäkööt tunkkinsa, minä olen ollut jo 12 v työeläkkeellä ja ainakin toistaiseksi tämä on ollut parasta aikaa eläissäni!

• 60 -ihmisen on aika polttaa menneisyyttään, jos lapsensa eivät sitä halua.
      Kansallis-arkistot keräävät turhuuksiakin.
      Koulujen vanhoja arkistoja.
      -
      Aloittaja osoittaa pikkuisen fiksuutta, huomaamalla että on itsekin enää
      tarpeeton.
      Millin verran kuitenkin vaan.
      -
      Harmi vaan.
      Että aloittajan tarkoitus on taaskin pilkata ikääntyneitä.
      Vajoten henkisen saastansa syövereihin nauraen ja ivaten.
      Ymmärtämättä että hänenkin aikansa on koittava.
      -
      De-meter, uskoisin kykenevän...
      Tai, no...olkoon.

H.

• Psykoterapeutitar

Olet kuin jehovantodistaja; paratiisissa tavataan!

• hunk-on-jankku-juudas

Avaruudesta ei löydy sellaista reikää, ei edes mustaa aukkoa josta hunksi pääsisi paratiisiin. Törmää lähimpään mustaan möykkyyn mitä taivaalla kiertää ja avaruus romuun.

• entinenmiäs

Hyvässä tallessa ovat todistukset alakoulusta lähtien, niin hyvässä, etteivät juuri ole edes kellastuneet, edes se valkolakki. Työtodistuksia tosin ei liiemmin ole. Tasan kaksi työpaikkaa, joista nykyinen kestänyt 34 vuotta. Joten niitä papereita ei ole isommin tarvinnut levitellä, tuskin enää tarviikaan ja ketä ne tämän ikäisen todistukset enää kiinnostaisivatkaan. Kun tuo työnantaja vaan pysyisi pystyssä vielä sen 3 ja puoli vuotta niin hyvä niin. Todistukset säilykööt silti muistoina, mitä sitä menneisyyttään polttamaan, kiinnostanee jälkikasvuakin kun se aika koittaa.

• siilimuori3

Omia koulutodistuksia on kiva joskus katsella ja jos sitten lapsiakin joskus kiinnostaa. Mapissa minullakin tallessa kaikki koulutodistukset ja työtodistukset alaikäisestä piiasta lähtien. Kivoja muistoja ja päivityksiä. :). Yl-oppilaslakki samassa laatikossa missä oli ostettaessa. Päässä ei ole tuon yo:ksi pääsypäivän jälkeen ollut mut muistona silti, vaatekaapin ylimmällä hyllyllä.

• pahaa

Viimeinen työtodistus vielä tallessa. Ostin silppurin, alan tuhoomaan papereitani.
      Ei sitten lasten tarvitse. Siellä viimeisessä paikassa ei todistuksia kysytä :)

• Tallenna-pois

Äläs kuule sano. Taivaskanavat on ollut jo kauan voimassa, lautasantenneineen ja siinä voi käydä niin, että tarvitset työtodistukset viimeisen paikan portilla. Tosin ne voi tallentaa digi muotoon ja äly luurin muistiin, vilauttaa vaan Lumiaa siellä portilla.

• entinenmiäs

Niin, ja ilman todistuksia voi joutua siihen kuumempaan paikkaan, kenties. Mutta olisikohan ne perinteiset paperit silti varmemmat, ainakaan meikäläisen Lumialle luvattu tukea enää ensi kesään. Katoaa pian bitit taivaan tuuliin ennen Tuonelan porteille pääsyä.

• pahaa
        entinenmiäs kirjoitti:

Niin, ja ilman todistuksia voi joutua siihen kuumempaan paikkaan, kenties. Mutta olisikohan ne perinteiset paperit silti varmemmat, ainakaan meikäläisen Lumialle luvattu tukea enää ensi kesään. Katoaa pian bitit taivaan tuuliin ennen Tuonelan porteille pääsyä.

Pitäisikö varmuudeksi tallentaa pilveen, olisi siellä sitten valmiina:)

• entinenmiäs
        pahaa kirjoitti:

Pitäisikö varmuudeksi tallentaa pilveen, olisi siellä sitten valmiina:)

Käyttäjätunnus ja salasana vielä otsaan tatuoituna.

• Hihitän-lähtiessäni

Mä tallennan pilveen kaiken ja vähän ennen loppua jos ehdin poltan pilvee ja sitten sanon, viekää minut pilvilentokoneella pilvien yläpuolelle ja tiputtakaa sumuun. Pilvessä on kiva hihitellä kun on ihan pilvessä.

• Pilvipalvelu
        Tallenna-pois kirjoitti:

Äläs kuule sano. Taivaskanavat on ollut jo kauan voimassa, lautasantenneineen ja siinä voi käydä niin, että tarvitset työtodistukset viimeisen paikan portilla. Tosin ne voi tallentaa digi muotoon ja äly luurin muistiin, vilauttaa vaan Lumiaa siellä portilla.

Nii, eikös kaikki nykyään tallennetakin sinne pilvipalveluun....

• kääkäti

Jäin jo eläkkeelle, joten kai noitten kaikkien koulu- ja työtodistusten voin ihan rauhassa antaa olla siellä, missä ovat tähänkin asti olleet jo hyvän aikaa, eli hukassa.

Etsiskelin ihan tosissani kerran todistuksiani, lähinnä ylioppilastodistusta. En löytänyt, niin on hyvässä tallessa. Ei ole löytynyt myöskään todistusta keskiasteen ammatillisesta koulutuksestani, ei lukuisista työnantajan järjestämistä kursseista, ei mistään. Jossain ne on, sen tiedän, siis täällä kaaoksessa nimeltä mun koti. Kansakoulutodistukset minulla kyllä on tuossa ihan tietoisessa tallessa, ohut keltainen vihko, jossa on todistus neljästä ensimmäisestä kouluvuodestani. Mutta kun siinä raivoisasti etsiskelin, niin kas, löytyipä yksi: todistus käymästäni nukketeatterikurssista 80-luvun alussa! Hip hurraa, onpa jotain mitä näyttää lapsenlapsille! Että en minä ihan koulujakäymätön ole!

Taidan olla vähän pöljä, mutta muistan, että töissä ollessani jossain vaiheessa ihan tosissani mietin, että pitääköhän eläkkeelle hakeutuessaan olla vielä kaikki opiskelu- ja työtodistukset tallessa ja lähettää ne jonnekin, että saa sen eläkkeen. Ei ollut ikinä tullut aiemmin mieleen. No järki voitti sitten, onhan ne työnantajalla joka tapauksessa ja mihin niitä eläkeyhtiö tarvitsisi.

Jos ne alkuperäiset jostain vielä löydän, niin kyllä minä ne tallettaa aion, en heitä pois. Heittäköön jälkikasvu, kun ovat ensin tutkineet, kuinka monta kertaa sain keskikoulussa algebrasta ehdot ja miten huono olen ollut liikunnassa ja käsitöissä. Ja että olin itse asiassa been ylioppilas, enkä cum lauden, niin kuin olen kaikille valehdellut...

• Onneksi.tarkastin

PITÄÄ olla eläkkeelle jäädessä ainakin kaikki työtodistukset. Minulta yritti viimeinen työnantaja, suuri suomaalainen energiayhtiö pimittää yhdestä kuukaudesta eläkkeen pois. Oli ilmoittanut työsuhteeni alkamispäiväksi 2.1. joten sitä tammikuuta ei laskettu eläkeoikeuteen. Eläkeyhtiö oikaisi, kun lähetin sinne yli 30 v aiemmin allekirjoitetun työsopimuksen kopion. Siinä työsuhde kirjoitettiin alkaneeksi 1.1. Eli KAIKESSA suuret firmat yrittää työmiestä huijata. IHAN KAIKESSA!

• Vähän on kertyny todistuksia suorituksista ,ehkä yks paperi pitää säilyttää ,se on kastetoristus ,meinaan päiväntasajan kaste .

• Onhan noita säilynyt ja säilytän edesmenneitten sukulaistenkin joitakin todistuksia. Sitten voi lapsenlapsille joskus näyttää, että katsokaas poijaat mistä teidän se ja se taito on peräisin niin ja niin monen sukupolven takaa.
      Näkeehän niistä hyvin miten koululaitos on kehittynyt tai ainakin muuttunut vuosien saatossa.

• eläkeläinen-nykyisin

Minulla on kaikki todistukset aikajärjestyksessä mapitettuna sellaisiin läpinäkyviin (ei muovi)arkistointi kelmuihin. Silloin, kun niitä tarvitsin, sain aina kiitosta, että on hienosti arkistoitu. Syntymätodistus vain puuttui!D

Nykyisin on CV, johon kaikki oleellinen tallennetaan, joten paperiversiot on historiaa, mutta sikäli mielenkiintoista, että en itsekään muista missä olin milloinkin ja minä vuosina, joten joskus sitä on kiva katsella niitä.

Ainakin lapsieni CV löytyy myös netistä nimellä.

• siilimuori3
        eläkeläinen-nykyisin kirjoitti:

Minulla on kaikki todistukset aikajärjestyksessä mapitettuna sellaisiin läpinäkyviin (ei muovi)arkistointi kelmuihin. Silloin, kun niitä tarvitsin, sain aina kiitosta, että on hienosti arkistoitu. Syntymätodistus vain puuttui!D

Nykyisin on CV, johon kaikki oleellinen tallennetaan, joten paperiversiot on historiaa, mutta sikäli mielenkiintoista, että en itsekään muista missä olin milloinkin ja minä vuosina, joten joskus sitä on kiva katsella niitä.

Ainakin lapsieni CV löytyy myös netistä nimellä.

Eikö cv:n liitteeksi pidä kuitenkin ollla esimerkisi alkuperäiset todistukset ammattitutkinnoista?

• Seuraavassa siivouksessa poltankaikki mitä löytyy lapseni ovat vielä netissä, itsekin koska Ruotsi on avoin yhteiskunta kaikki esillä ilman maksua, ainoat mitä säästän certifikat mikään ei ole voimassa.

• reppuriika

Olin kerran työhönottohaastattelussa. Meitä oli siinä kolme. Yhdellä, jo päällisin puolin tiptop-naisella, oli kädessä siisti todistuskansio, toisella ei tainnut olla mitään. Minulla oli myös mappini siinä polvella ja muistan kun hävetti, kun minun kansiostani törrötti asiakirjojen laitoja ja sivuja. Ajattelin, että no jo tähän se sitten tökkää. Haastattelija selaili kansioitamme ja tietenkin papereista myös keskusteltiin ja ne häntä eniten kiinnostavat, työhön liittyvät olivat päällä ja esillä. En tullut valituksi ja en edes tiedä kumpi niistä kahdesta sai paikan. Todennäköisesti se hieman hillitty, hiljainen tiptop.

Parisen vuotta sitten katselin siskoni kanssa lapsuuskuvia ja hän kaivoi kirjekuoren, jossa oli todistuksia kansakoulun alaluokilta. Sisko antoi omani minulle ja kyllähän se herätti nostalkiaa katsella kellastuneita hieman ryppyisiä papereita opettajan ja isän allekirjoituksella. Jos olisi lapsia, niin säilyttäisin muutaman heille muistoksi.

• Psykoterapeutitar

Periaatteessa minulla oli vielä viime vuonna kaksi työpaikkahakua ja siksi varmaan viimeisimmät todistukset olivat siististi kirjekuoressa helposti esillä.
        Piti hakea "uudelleensijoitus" paikkoja fysiikan pettäessä. Toinen oli helppo päivätyö ja hakijoita 93, joista 20 otettiin haastatteluun. En päässyt!
        Toinen oli "kiireapulaisen" paikka, ei todellakaan kevyemmässä työssä. Pääsin ja olin kokonaista kaksi päivää, jonka jälkeen sain kipupiikin!
        En muista todistuksia kenellekään näyttäneeni! Siihen loppui sitten todistusten tarpeellisuus. En tiedä haluaako niitä kukaan enää katsella! Kuka niistä enää olisi kiinnostunut, kun eivät merkitse enää mitään. Kukaan ei enää tiedä menneestä koulumaailmasta ja siihen käytetystä ajasta mitään. Olkoon nyt kuitenkin vielä tuottamassa löytämiseniloa :)
        Mutta täytyykö säilyttää vielä päätöstä avioeroon tuomitsemisesta? Sellaisenkin paperin löysin!

• vanhuustuloooletkovalmis

Minäkin olen tallettanut eropaperini, tai ne on vaan pysyneet tallessa. Aikoinaan pidin niitä oikeudenkäyntipapereita hyvässä tallessa ex-anoppiani varten, koska sain kuulla hänen vihoitelleen ihmisille, että en ollut antanut yhteistä lasta miehelle siinä avioerossa. Oikeudenkäyntipapereissa kun oli sosiaalityöntekijän todistus, jossa hän ilmoitti, ettei mies suostunut tulemaan edes keskustelemaan lapsemme huollon järjestämisestä, lukuisista yhteydenottopyynnöistä huolimatta. Eikä itse oikeudenkäynnissäkään sanonut asiasta juuta eikä jaata. Minä taas olin ilmoittanut haluavani lapsen huoltooni ja muutenkin osoittanut olevani lapseni asioista kiinnostunut. Joten lapsi määrättiin minulle.

Ex-anoppi on kyllä jo ajat sitten mennyt manan majoille. Kyllä minä häntäkin ymmärrän, mutta ei olisi sentään saanut minusta väärää tietoa jakaa.

No, tämä meni nyt vähän asiasta sivuun. Mutta onhan niitä tosiaan kaikenlaisia papereita elämän varrella siunaantunut, mistä ei oikein tiedä, että uskaltaako niitä hävittää vai ei, tai vaikka uskaltaisikin, niin onko viisasta? Olen ollut jonkun aikaa töissä sellaisessa arkistossa, missä oli talletettuna vaikka mitä. Tosi mielenkiintoista vanhaa historiaa. Ainahan niitä on yksityisiäkin ihmisiä, jotka kerää kaikenlaista ja varsinkin oman suvun historiaa.

Mitä tehdä vanhoille valokuville? Luokkakuvat, hääkuvat ja sen sellaiset on tietysti jälkeenjäävillekin tärkeitä (jos on), mutta entä ne vanhat poika- tai tyttöystävien kuvat ja jotkut vähän arveluttavatkin otokset? Esim. missä mummo istuu tissiliivisillään jossain teiniaikaisissa villeissä bileissä tukka silmillä kaljapullo kädessä? Tai pappa nuorena miehenä hilluu munasillaan laiturin nokassa ja kaveri vieressä yrjöömässä järveen? Ööö, oisko parempi pistää hävitykseen vielä kun ehtii? Parempi säilyttää vain ne kiltit otokset, missä on saamassa jotain ansiomerkkiä tai seisomassa eturivissä seurakunnan kuorossa ja muut vastaavat.

• Paras poistaa kirjoituksesta päätellen.

• palavaa

Nyt eläkkeelle päästyäni olen hellinyt mielikuvaani, jossa poltan noita todistusteni kopioita jossain nuotiopaikan tulisijassa miettien noiden paperien merkitystä ja varsinkin niiden merkityksen katoamista. Alkuperäisethän toki voi säilyttää, voihan jälkipolvi kiinnostua vanhempiensa menneisyydestä, kun itse tulevat 50-vuotiaiksi.
      Luopumistahan se on ja siihen saa kyllä tottua ennen kuin se lopullinen luopuminen
      koittaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maahanmuuttajien vaikutus Suomen valtiontalouteen positiivinen

Maahanmuuttajat maksavat enemmän tuloveroja kuin saavat tulonsiirtoja. Eroavat persuista tässä suhteessa. Persuista o
      Maailman menoa
      277
      4336
    2. Ukrainan tiedustelun huippupotti - Iski ensin yhteen satamaan, sitten toiseen

Ukrainan tiedustelupalvelu SBU kertoo johtaneensa operaatiota, jossa on isketty drooneilla Venäjän tärkeimpiin satamiin
      Maailman menoa
      120
      2364
    3. Ketkä 8 Ähtärin luottamushenkilöä saivat syytteen virka_aseman väärinkäyttämisestä?

Nyt näiden valtuutettujen nimet esiin, kiitos! Nämä henkilöt pitää yksinkertaisesti laittaa syrjään Ähtärin kaupunginva
      Ähtäri
      56
      2346
    4. Uusin tutkimus: Suomi on maailman toiseksi vähin rasistinen maa

taakse jää mm. Ruotsi(7) ja Norja(8). Martin Paasi(kok.): Kumoaa vasemmiston väitteet. Kansainvälinen vertailu osoitta
      Maailman menoa
      83
      2246
    5. Ulkomaalaistaustaiset tulevat kalliiksi yhteiskunnalle.

Selvitys: Ulkomaalaistaustaiset saivat selvästi enemmän työttömyysetuuksia ja toimeentulotukea kuin suomalaistaustaiset.
      Maailman menoa
      137
      2218
    6. Olen Päivi Räsäsen puolella

En oe uskovainen enkä kristillisdemograattikaan mutta onhan tuo naurettavaa laittaa Päivi syylliseksi omasta mielipit
      Maailman menoa
      270
      2155
    7. Nuhteettomia edustajia

Korkein oikeus tuomitsi Päivi Räsäsen kiihottamisesta kansanryhmää vastaan Kansanedustaja Päivi Räsästä (kd.) vastaan no
      Politiikka
      155
      1911
    8. Ähtärin päättäjät

Nyt tulee kutsu leivättömän pöydän äärelle. Syytteet nostetaan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cef83309-0a1b-4fcd-9b
      Ähtäri
      75
      1852
    9. Arkkipiispa Tapio Luoma sanoo olevansa syvästi huolissaan lisääntyvästä rasismista ja islamofobiasta

Tarvitsemme ymmärrystä ja uskontojen lukutaitoa erilaisia perinteitä kohtaan. Rauhallinen rinnakkaiselo ja toinen toisem
      Maailman menoa
      417
      1387
    10. Oletko tosiaan niin

matalalla älykkyydellä varustettu että et tajua miten sua vedätetään? Kun susta ei tykätä.
      Viha
      151
      1291
    Aihe