En purjehdi itse, mutta olen seuraillut tätä palstaa. Olen oppinut seuraavan.
Tärkeintä purjehduksessa on nopeus suhteessa veneen pituuteen. Todellisella nopeudella ei ole niin suurta merkitystä kuin nopeudella suhteessa kilpailijoihin. Jos hidas 40-jalkainen on yhtä nopea kuin nopea 30-jalkainen, niin se tarkoittaa, että 40-jalkainen on purjehdusominaisuusiltaan uppotukki eikä todellisen purjehtijan valinta.
Toinen tärkeä asia on nousukyky. Heikosti nousevilla pitkäkölisillä ei ole mitään arvoa. Täytyy olla pitkä ja kapea köli. Se on päivä pilalla jos joutuu kiertelemään enemmän tai auttamaan koneella.
Kolmas asia on se, että jos vene on vanha, yllä mainituista voidaan joustaa. Madonsyömä puinen ketsi on tosipurjehtijan valinta, vaikka se ei nouse tuuleen eikä kulje muutenkaan hyvin kaikissa tuulensuunnissa.
Neljäs asia on se, että moottoripurjehtija on itse pääprkele. Mitä siitä nyt tulee, jos ajelee avotuulet purjeilla ja auttelee vastaiseen koneella. Sisäänkin pääsee säältä suojaan. Ei tarvitse rypeä sateessa. Mitä purjehtimista sellainen on?
Kaikkinensa purjehduksesta on syntynyt mielikuva, että se ei ole rentoa luonnossa olemista vaan suorituskeskeistä tyylittelyä, jossa tärkeää ei ole matkanteko ja viihtyminen vaan kiirehtiminen satamasta toiseen oikealla tavalla ja oikealla välineellä.
Kummallista sinänsä, että ensin valitaan harrastus, jota on toteutettava luonnon ehdoilla ja jonka perusrytmi on hidas, mutta sitten ruvetaan huolehtimaan ja nillittämään solmun kymmenyksistä. Eikö kannattaisi valita jo valmiiksi jokin toinen harrastus, jos ei hidasta rytmiä kestä?
Purjehtijat ovat sekopäistä porukkaa
51
1420
Vastaukset
Heh heh...ainakin kilpapurjehdus on juuri tuollaista.
Kokemusta on.Olet ymmärtänyt olennaisen. Se viimeisten kymmenysten tavoittelu rinnastuu pyöräilyssä siihen, että farkkujen sijaan puetaan lycrat päälle, kun lähdetään huvikseen ajelemaan.
- MieEnJaksanna
Juuri näin. Myin veneeni, mutta jatkoin kilpapurjehdusta toisen veneen miehistössä. Senkin lopetin, kun kippari huusi ja rääkyi koko ajan v*ttua ja s**tanaa. Mikään ei ollut koskaan hyvin. Huonoa johtamista.
Sanoisin, että myös satamien sauna- ja baaritiskikeskusteluissa on monenlaista pätijää. Milloin ajettiin "strekkibuugia" tai tehtiin vendaa ja mentiin saalingit
vedessä miljoonaa sivumyötäiseen Kihdin yli.
Täällä palstalla on myös monen sortin polaarinn*ussijaa ja aina löytyy joku viisastelija puolustamaan jonkun lättäpohjaisen lasikuituammeen nousukykyä tai sanomaan että Bruce-ankkuri on ihan p*ska ja siimaleikkuri akselin päässä leikkaa sormeen haavan.
Lycrat ovat kyllä pyörällä ajaessa pirun paljon mukavammat kuin farkut. - mukavaapurjehdusta
Hienoa, ettette tuskastele vapaaehtoisesti ikävän harrastuksen parissa. Suomi on vapaa maa ja valinnanvaraa löytyy. En kyllä lainkaan ymmärrä miksi tällä palstalla pitää avautua valinnoistaan.
Itse olen tyytyväinen purjehtija, jonain päivänä huvittaa hakea kymmenyksiä, toisinaan taas jotain muuta, tässäkin lajissa on paljon mahdollisuuksia valita seuransa ja hupinsa. - Purjehtijaa
Kiitos tiedosta.
- Meitäonmoneksikin
Hauskasti kirjoitettu mutta koskee vähän kapeata harrastajajoukkoa, eli kilpaa purjehtivia. Minä taas olen luonnossa liikkuja - en pärjäisi kilpailussa. Luonto on kuitenkin aika etäällä esim. PK-seudulta ja siksi tuollainen tolpan kiertäminen korostuu tekemisessä ja rapakonylittäminen haaveissa.
- onnellinen.sekopää
Sittenhän on helppo tietää, mitä ei halua harrastaa. Niiden purjehtivien onneksi purjehdusta harrastavilla sekopäillä on ihan hauskaa harrastaessaan.
- rakastanpurjehdusta
Aika hauska juttu aloittajalta, onko Pietarin trollitehdas laajentanut jo tälle palstalle?
Ammattitaitoisesti kirjoitettu ja hyvää suomea. Pakko olla ainakin veneilijä, jos ei muka purjehtija. - kilpailupurjehtija
Kamelinneula:lle tiedoksi: Jos hidas 40-jalkainen on jossain tuulessa yhtä nopea kuin nopea 30-jalkainen, niin se tarkoittaa, että 40-jalkainen on hieman kevyemmässä tuulessa selvästi hitaampi ja oikeasti kevyessä tuulessa todella hidas eikä siten todellisen purjehtijan valinta.
Nimimerkille Kamelinneula saattaa todellakin olla yllätys, etteivät purjeveneiden nopeuksien suhteet pysy lähes tulkoonkaan samana tuulen suunnan tai -nopeuden muuttuessa.
Todellisen purjehtijan veneeltä edellytetään ettei se ole missään tuuliolosuhteissa niin hidas, ettei purjehtiminen ole mielekästä tosipurjehtijan näkökulmasta. Ne veneet jotka eivät kriteeriä täytä ovat kyseisen legendaarisen hepun mielestä uppotukkeja.
Toivottavasti tämä selvensi asiaa.- sddeds
Todellinen purjehtija = kilpapurjehtija??? Ei noin. Kyllä hitaammalla veneelläkin purjehtija on todellinen purjehtija. Olisiko sitten matkapurjehtija.
- Hjjaas
Jos ei purjehdi, niin ei ymmärrä, niin se vain on.
- freudjung
Viime aikoina on tällä palstalla ollut vastaavia mollaavia kirjoituksia enemmänkin. Jotenkin omituista, että pitää julkistaa ajatuksensa siitä, ettei pidä jostain, paikassa joka on tarkoitettu juuri harrastajille! Miksi nähdä sellainen vaiva?
Ne jotka ovat purjehduksen harrastajia kaikkine alalajeineen tuskin luopuvat sen tähden että joku ulkopuolinen ei "diggaa" !- mokkakikkeli_55
Juuri mainitsemaasi keskusteluahan tämä on kokoajan. Tosipurjehtijat eivät pidä Bavarioista, eivätkä tiikkikansista. Milloin on barduunat liian kireällä ja takastaagit päin v*ttua. Jos mollamisen takia palstoilta poistuttaisiin, niin täällä ei olisi yhtään "tosipurjehtijaa".
- sama_kikkeli
Juu, ja unohtui mainita, että aloittaja on osunut juuri asian ytimeen.
- purjehdinaina
Ei avoimen tuomitsevia kirjoituksia ole ollut suurta määrää. Aloittelijoita on neuvottu , samoin remppaohjeita jaettu ilman v****ua. Sekopääksi ei ole ketään haukuttu jos kyselee "tyhmiä"
Koko purjehtijakaartin leimaaminen sekopäisiksi on loukkaavaa. Sitäkö ALOITTAJA halusit?
- harrastaja_
Niin. Hullultahan se noin kirjoitettuna kuulostaa. Tosin vastaavan version voi laatia lähes mistä tahansa harrastuksesta. Esimerkiksi golf. Voiko olla hankalampaa tapaa laittaa pallo koloon. Mutta kun se on osa sitä harrastusta ja kun se on harrastus sitä ei tarvitsekkaan ymmärtää. Joku on myös sanonut että purjehdus on kallein tapa matkustaa ilmaiseksi.
- masokismia
Miksi seurata purjehduspalstaa, jos ei edes pidä purjehtimisesta?
- seadog
Entäs jos pitää purjehduksesta mutta on lopen kyllästynyt kilpapurjehtijoihin joille maailman tärkein asia on solmun kymmenykset ja se että ei vain vahigossakaan ajaisi osaa matkasta moottorilla. Tätä palstaa lukemalla tulee purjehtimisesta tiukkapipoisen ja fanaattisen vähemmistön luoma hyvin vinoutunut kuva. Onneksi todellisuus ei ole ollenkaan tätä ainakaan kun purjeihtii joidenkin tiettyjen seurojen laiturin nokkaa kauemmaksi.
Kyllä aolittaja osui asian ytimeen. - korvien.välissä
seadog kirjoitti:
Entäs jos pitää purjehduksesta mutta on lopen kyllästynyt kilpapurjehtijoihin joille maailman tärkein asia on solmun kymmenykset ja se että ei vain vahigossakaan ajaisi osaa matkasta moottorilla. Tätä palstaa lukemalla tulee purjehtimisesta tiukkapipoisen ja fanaattisen vähemmistön luoma hyvin vinoutunut kuva. Onneksi todellisuus ei ole ollenkaan tätä ainakaan kun purjeihtii joidenkin tiettyjen seurojen laiturin nokkaa kauemmaksi.
Kyllä aolittaja osui asian ytimeen.Jos jätetään laskuista jodlari, joka ei enää palstalle kirjoittele, tai saanut lopulta oikean värisiä pillereitä, ei oikein mikään aloittajan käsityksistä ole totta.
Tietenkin kilpapurjehtijalle solmun kymmenykset, jopa sadasosat ovat tärkeitä, koska niillä ratkaistaan kilpailu. Mutta antaa sen olla kilpaurjehtijoiden asia, eivät he sen enempää väärällä tavalla purjehdi tai kirjoita kuin se, jolle kymmenykset eivät ole tärkeitä. Eivätkä kilpaa purjehtivat ole lopen kyllästyneitä siihen, että joku kyselee neuvoja jumittuneen Furlexin ongelmaan, vaikka kyseessä on kilpapurjehtijalle tarpeeton ja jopa haitallinen laite.
Jos tätä palstaa lukemalla tulee purjehduksesta fanaattisen vähemmistön kuva, on vaiva vain omien korvien välissä. Aivan yhtä hyvin voisi olla lopen uupunut kirjoituksiin kokemuksista maailmanympäripurjehduksilta, joita niitäkin on lähes päivittäin. - Nautidog
Vaikka tuo Nauticat-keskustelu. Heti sielläkin joku tai jotkut antoivat ymmärtää, että liian hidas. Siis ensimmäinen asia, johon veneessä katsotaan, on sen nopeus.
- miten.olis
Nautidog kirjoitti:
Vaikka tuo Nauticat-keskustelu. Heti sielläkin joku tai jotkut antoivat ymmärtää, että liian hidas. Siis ensimmäinen asia, johon veneessä katsotaan, on sen nopeus.
Aloittaja kysyi tietyn Nauticat-mallin purjehdusominaisuuksista ja erilaisilla Naticateilla purjehtinut kommentoi mallien välisiä, merkittäviäkin nopeuseroja. Missä siinä oli hippastakaan kilpapurjehdusta tai fanaattisuutta? Nopeus on yksi veneen ominaisuus monen muun ohella. Varsin harvalle se ominaisuus, tai purjehdusominaisuudet yleensä, ovat täysin merkityksettömiä, kuten siitäkin keskustelusta näkee.
Älä vain ikinä erehdy lukemaan, miten autopalstalla kommentoidaan eri merkkejä ja malleja, jos et fanaattisuudesta pidä. Purjehduspalsta on siihen verrattuna aivan pyhäkoulutasoa. Kannattaisiko sen takia jättää autolla ajamatta? - Doggarri
Siis purjehdusominaisuudet tarkoittavat samaa kuin nopeus? Mitenkäs sellaiset ominaisuudet kuin kuivuus tai rauhallisuus tai mukavuus tai purjepinta-alan säätelyn tarve, tai purjeiden käsittelyn helppous jne.?
Tuostakin keskustelusta syntyy heti vaikutelma, että hyvät purjehdusominaisuudet tarkoittavat samaa kuin nopeus.
Eikö vene voi purjehtia hyvin, jos se on hidas ja nousee huonosti tuuleen?
Eikö vaikka tällainen Wylo voi olla hyvä purjehdusominaisuuksiltaan tiettyyn tarkoitukseen, vaikka se pärjäisi surkeasti kilpailuissa?
http://www.voyagingyachts.com/wylo-355-background - miten.olis
Doggarri kirjoitti:
Siis purjehdusominaisuudet tarkoittavat samaa kuin nopeus? Mitenkäs sellaiset ominaisuudet kuin kuivuus tai rauhallisuus tai mukavuus tai purjepinta-alan säätelyn tarve, tai purjeiden käsittelyn helppous jne.?
Tuostakin keskustelusta syntyy heti vaikutelma, että hyvät purjehdusominaisuudet tarkoittavat samaa kuin nopeus.
Eikö vene voi purjehtia hyvin, jos se on hidas ja nousee huonosti tuuleen?
Eikö vaikka tällainen Wylo voi olla hyvä purjehdusominaisuuksiltaan tiettyyn tarkoitukseen, vaikka se pärjäisi surkeasti kilpailuissa?
http://www.voyagingyachts.com/wylo-355-backgroundMiten tää voi olla noin vaikeaa? Ei ihme, että noita kamelinneuloja on olemassa. Jos kirjoittaa, että nopeus on yksi veneen ominaisuuksista ja erityisesti yksi veneen purjehdusominaisuuksista, niin johan kysytään, mikä se kuivuus sitten on!!! Rauhallisuus, mukavuus ja purjepinta-alan säätelyn tarve ovat niitä muita ominaisuuksia, ehkä laajasti ottaen luettavissa purjehdusominaisuuksiksin, joilla kuitenkin yleensä tarkoitetaan vähän muuta. Kukin valitkoon veneensä painottaen haluamiaan ominaisuuksia, mutta jos kysytään nimenomaan purjehdusominaisuuksia, ei pidä ihmetellä, jos nopeus, johon erottamattomana kuuluu nousukyky, on vastauksissa korostuvana.
Jos olet yksi niistä, joille nopeus on täysin merkityksetön asia, se ei tarkoita sitä, että kaikki muut olisivat väärässä. Näköjään se merkitsee jotain myös Nauticattia katsovalle, joka ei varmasti viimeisiä kymmenyksiä hae.
- pointsit_sulle
Erittäin hyvin kiteytetty!
- Turhakeen_avautuminen
No on sulla huolet.
- Rättihomo
Lisätään vielä listaan, että TOSIpurjehtijan päivä on pilalla jos joutuu reivaamaan!
Venehän on uppotukki jos on alirikattu, ja täysin merikelvoton jos joutuu alle 8m/s tuulessa reivaamaan.
Reivaaminen ei vain yksinkertaisesti kuulu tosipurjehtijan sanavarastoon.- VaikeaReivaus
Reivaaminen on tärkeä osa purjehdustaitoa. Minä luulen, että moni jättää reivaamatta siksi, ettei osaa tehdä sitä. Ei suinkaan siksi, että liian suurilla purjeilla seilaaminen olisi jotenkin "miehekkäämpää".
- luuserinpoika
Olet valitettavan oikeassa, täysin purjein seilaamin kovassakin kelissä on "miehen mitta" vain luuserit reivaa...
- täysin.väärässä
luuserinpoika kirjoitti:
Olet valitettavan oikeassa, täysin purjein seilaamin kovassakin kelissä on "miehen mitta" vain luuserit reivaa...
Reivaamatta jättäminen on todella laiskuuden tai taitamattomuuden, ei miehen mitta. Miehen mitta voisi olla reivin purkamatta jättäminen.
Vai olikohan vain pelkkiä luusereita eilen kiertämässä Suursaarta, kaikki reivasivat. - Joakim1
En ollut mukana Suursaari Racessa, mutta olen aivan varma, että kaikki eivät reivanneet. Eihän tuolla kai tuulta ollut juuri 10 m/s enempää. Kilpailuissa ensimmäinen reivi otetaan n. 10-18 m/s tuulessa veneestä riippuen. Mukana oli varmastii useampi, jolla ei kilpailussa kannata reivata ennen n. 15 m/s tuulta.
- toisin.kävi
Joakim1 kirjoitti:
En ollut mukana Suursaari Racessa, mutta olen aivan varma, että kaikki eivät reivanneet. Eihän tuolla kai tuulta ollut juuri 10 m/s enempää. Kilpailuissa ensimmäinen reivi otetaan n. 10-18 m/s tuulessa veneestä riippuen. Mukana oli varmastii useampi, jolla ei kilpailussa kannata reivata ennen n. 15 m/s tuulta.
Jotkut, joilla ei reivausmahdollisuutta ollut, eivät lähteneet ollenkaan. Suursaarta kiertäessä ei kyllä näkynyt kenelläkään täyttä isoa.
- Joakim1
Paljon tuolla sitten tuuli? Viimeksi kun olin reippaamassa tuulessa tuolla (12-13 m/s kryssi kotkan portille) oli lukuisia veneitä ilman reiviä.
- toisin.kävi
Joakim1 kirjoitti:
Paljon tuolla sitten tuuli? Viimeksi kun olin reippaamassa tuulessa tuolla (12-13 m/s kryssi kotkan portille) oli lukuisia veneitä ilman reiviä.
Havainnot ja mittarilukemat kertovat myös vain kympin tuulista. Olisiko sääolosuhteet olleet sellaiset, että tuuli tuli pintaan saakka ja meilläkin oli veneessä hyvin vaikea uskoa niin alhaisia mittarilukemia. Melko yksimielisesti porukan arvio oli 12 m/s. Eikä sitä reiviä huvikseen sisään otettu. Kallistukset kaiken latistuksen jälkeen aivan kelvollisilla kisapurjeilla (=hyväkuntoiset kevlar-iso ja -G3) vain olivat sellaiset, että pari kymmenystä nopeus lisääntyi reivaamalla. Normaalisti sama setti on vasta 13 m/s kohdalla. Pohjoistuulen tavanomaisella puuskaisuudella oli varmasti silläkin oma osuutensa.
- Misse__
toisin.kävi kirjoitti:
Jotkut, joilla ei reivausmahdollisuutta ollut, eivät lähteneet ollenkaan. Suursaarta kiertäessä ei kyllä näkynyt kenelläkään täyttä isoa.
Olin kiertämässä Suursaarta ja en nähnyt reivattua isoa kuin Tokio II:lla, useamman venekunnan näin kyllä vaihtavan pienemmän keulapurjeen Kalbådagrundin ja Kotkan portin välisellä matkalla. Näin teimme itsekin. Mutta ei siellä kyllä ollut tuulen puolesta mikään kova keli ollut vaikka aallokko olikin suhteellisen hankalaa ollen jyrkkää ja snadisti ristiaallokkomaista.
- Joakim1
toisin.kävi kirjoitti:
Havainnot ja mittarilukemat kertovat myös vain kympin tuulista. Olisiko sääolosuhteet olleet sellaiset, että tuuli tuli pintaan saakka ja meilläkin oli veneessä hyvin vaikea uskoa niin alhaisia mittarilukemia. Melko yksimielisesti porukan arvio oli 12 m/s. Eikä sitä reiviä huvikseen sisään otettu. Kallistukset kaiken latistuksen jälkeen aivan kelvollisilla kisapurjeilla (=hyväkuntoiset kevlar-iso ja -G3) vain olivat sellaiset, että pari kymmenystä nopeus lisääntyi reivaamalla. Normaalisti sama setti on vasta 13 m/s kohdalla. Pohjoistuulen tavanomaisella puuskaisuudella oli varmasti silläkin oma osuutensa.
Parilta tutulta pikaisesti varmistin, että eivät reivanneet. Toinen voitti luokkansa ja toinen tuli kolmanneksi.
Kuten tuossa aiemmin kirjoitin, reivaamistarve on venekohtaista. Ehkä yleisesti reiviraja nousee venekoon kasvaessa. - toiset.toisin
Joakim1 kirjoitti:
Parilta tutulta pikaisesti varmistin, että eivät reivanneet. Toinen voitti luokkansa ja toinen tuli kolmanneksi.
Kuten tuossa aiemmin kirjoitin, reivaamistarve on venekohtaista. Ehkä yleisesti reiviraja nousee venekoon kasvaessa.Vastaavasti tosessa luokassa sekä ykkönen että kakkonen reivasivat.
- AiristonSeisoja
Aika paljon kilpapurjehdusta näkee ihan tavallisena kesäpäivänä. Lähdetään satamasta keskeskellä yötä, että keritään varaamaan seuraavaan satamaan hyvä paikka. Aamutuimaan kun tuo tuulikin on yleensä hentoa niin voi ajella koneella ja kun tuuli nousee niin ollaankin jo niin lähellä kohdesatamaa, että ei jaksa nostaa purjeita. Sitten kävellään pitkin saarta päivä ja toistetaan seuraavana aamuna uudelleen. Kamalaa kilpajuoksua paikasta toiseen.
Mulle purjehdus on kaikkea muuta kuin kilpailua ja kiirettä. Heräilen (useinmiten) luonnonsatamasta kymmenen jälkeen, juon aamukahvit rauhassa. Köydet irroitan puolen päivän tienoilla ja sitten ollaan merellä (paino sanalla ollaan) alkuiltaan asti. Yleensä 20:00 kieppeillä satamassa köydet kiinni. Mä en keksi mitä siellä palvelusataman saaressa on niin mielenkiintoista, että sinne nyt niin kiireellä pitää päästä. Toisaalta sama se on luonnonsatamissa. Samanlaisia luontoa/luontopolkuja kilometritolkulla kierrettäväksi. Ehkä en ole tarpeeksi eräjorma, että ymmärtäisin luontoreippailua.
Itse nyt yleisesti pyrin pitämään muutenkin kesälomat muulloin kuin heinäkuussa. Silloin on kaikki maailmanomistajat menossa ja Airisto tuntuu mannerheimintieltä. Elokuu on paras, huomattava apu on lapsettomuus :). Kun koulut alkaa niin merellä väki vähenee, joka ei nyt haitaksi ole.- VieläRauhallista
Nytkin on vielä mukavaa täällä Saaristomerellä: hiljaista ja rauhallista. Juhannukseksi on syytä suoriutua takaisin kaupunkiin.
On tuo aloittajan hämmästys ihan ymmärrettävää, sillä purjeveneilijöiden joukossa todella erottuu omana alalajinaan, useimmiten jokseenkin fanaattisena sellaisena, se ryhmä, jolle purjehdus on suorittamista eli maksiminopeudella pitäisi päästä eikä ikinä koneella.
Mutta jääköön se aihealue. Kommentoin paria asiaa tuossa omassa kirjoituksessasi:
1) miksi vierassatamiin luonnonsatamien sijasta? Itselläni suurin syy on helppous ja mukavuus. Satun kuulumaan niihin, jotka pitävät saunasta ja muutenkin peseydyn mieluummin kunnon suihkussa kuin millään palju-ja-pesulappu -systeemillä. Ja tietysti kiinnittyminenkin on huomattavasti vaivattomampaa. Sen kun ajaa veneen "ruutuun" ja lyö haat kiinni lenkkeihin ja kiristää köydet. Ankkuroituminen tietysti on muuten yksinkertaista, mutta pitää yleensä vähän tutkia paikkaa ja harkita tuulia ja pohjan muotoja yms.
2) heinäkuu vs. muut ajat: Suomessa on tähän asti ollut niin, että heinäkuussa on parhaat (lue: lämpimimmät ja aurinkoisimmat) säät. Elokuukin on usein ihan hyvää säätä ja olen jonkin verran itsekin sinne sijoittanut lomiani, mutta siinä on sellainen harmi, että moni vierassatama jopa sulkeutuu elokuun alkupäivinä, kun ne koululaiset eli halpa työvoima häipyvät takaisin kouluun.
Se on eittämätön harmi, että heinäkuussa, etenkin parilla ensimmäisellä viikolla, on moneen satamaan vaikea mahtua jo joskus neljän tienoissa iltapäivällä. Siinä helposti kehittyy tavaksi tyytyä sellaisiin parinkymmenen mailin päivälegeihin. Jos kymmenen tienoissa lähtee liikkeelle, niin suunnilleen kahdelta on jossain sen n. 20 mpk päässä lähtöpisteestä olevan sataman tuntumassa ja vielä mahtuu sisään. No, toisaalta, onko se sitten niin tärkeää, montako mailia päivässä tulee lokiin?- AiristonSeisoja
Tietynlainen epämukavuuden hyväksyminen on minulle osa harrastusta. Varsinkin kun omistaa pienen ja vanhan veneen niin lähtötilanne on jo se, että siellä joutuu tinkimään monesta asiasta. Keskiarvoisesti varmaan joka neljäs päivä käyn oikeassa suihkussa. Menee kyllä lähinnä sen mukaan kun pitää ruokatäydennystä tehdä. Sekin useasti päivällä piipahdus satamassa. Toki riippuu huomattavasti missä päin liikkuu.
Omia luonnonsatamia alkaa olemaan kartassa sen verran, että suurempaa plottausta harvoin tarvitsee. Toki ankkurin kanssa pelaaminen on aina oma juttunsa mutta ei siihen niin montaa minuuttia mene. Ennusteet kun kuuntelee ja sen mukaan miettii yöpymispaikan niin hyvin menee. En montaa kertaa ole joutunut yöllä paikkaa vaihtamaan. Niistäkin harvoista kerroista olisi valtaosan pystynyt välttämään hiukan miettimällä tarkemmin miten sen veneen ankkuroi.
Palvelusamissa minua tökkii, laituripalramentti ja monesti helvetillinen iltarytke. Asun kaupungin keskustassa, jos ja kun haluan lähteä kapakoihin, teen sen mielummin kaupungissa missä on hiukan varaa etsiä jopa omanlainen paikka. Minä otan oman iltapöhnäni mielummin valitussa seurassa rauhallisessa paikassa.
Legien pituus on minulle aikalailla yhdentekevä. Purjehdus/ merellä oleminen on keskiössä. Toki koneella voi kaasutella, jos oikein alkaa tyven ahdistamaan. - Goohuue
Jos tulee puolen päivän maissa, voi hyvin lähteä jo aamusta. Nimittäin jos on luonnostaan aamuvirkku kuten minä. Herään 7-8 maissa ja olen jo siinä yhdeksän aikoihin matkalla ilman mitään väsymystä. Minä tykkään tulla ajoissa uuteen paikkaan. Voi rauhassa laittaa ruokaa, käydä kaupassa, ravintolassa, saunassa jne sekä seurustella muiden veneilijöiden kanssa. Mutta kuikin seilatkoon tyylillään. Jos on perillä klo.20.00 maissa on useimmissa satamissa jo aika täyttä mutta turha siitä on aikaisemmin liikkeelle lähteneitä syyttää.
- AiristonSeisoja
En minä ketään syytä, jokainen purjehtii niin kuin haluaa. Mutta tämä aamulla lähtö tyveneen, jotta pääsee ajoissa uuteen satamaan tekee purjehtimisesta kiireellä paikasta toiseen siirtymistä. Siis minun näkökulmasta. Kellon viisarinäkymä on epäoleellinen, koska kiire aikaistuu aina. Ainakin niin kauan kun on enemmän menijöitä mitä poijupaikkoja. Porukka alkaa pedata omaa paikkaansa aina "hiukan" ennen muita ja kierre on valmis.
En minä juuri poijussa aikaani vietä niin ei nyt täysin koske itseäni, toki tunnetuissa luonnonsatamissa on samanlainen meno.
Tämä satamakilpailu on suhteellisen tuore ilmiö, näin minulle on kerrottu. Oma purjehduskokemus on vielä niin vähäinen, että olen oppinut (ja alusta asti ihmetellyt) suoraan tuohon tapaan. Itse vältän heinäkuussa ruuhkapaikkoja. Koluan mieluummin pieniä kyläsatamia ja luonnonsatamia. Nyt jos kelit paranee heinäkuussa, on sitten joka paikka täynnä sinilevää, paitsi suojaisessa sisäsaaristossa sijaitsevat satamat. Toistaiseksi on ollut liian kylmää ja tuulista sinilevälle. Elokuussa taas on tilaa ja sinileväpuurot poissa.
- Vilkku-purtilo
Kaikki...Ja varsinkin murehtiminen on turhaa.
- Tuuli_muna
Ai et purjehdi itse. Kielsikö psykiatrisi sinulta purjehtimisen kokonaan? Ajatuksesi näyttävät kylläkin olevan tuuli-ajolla.
- eirantaparlamentti
Aivan selvästi et ymmärrä purjehduksesta mitään!!!
Jos on kiire osta lentokone vesitaso on paljon nopeampi kuin yksikään vene.
Purjehtiminen on nautintoa ei suorittamista. (luuletko että mailmalla ja ruotsissa kaikki todella varakkaat seilaa vanhoilla puupursilla ellei siinä ole juuri se juttu!)
Kilpapurjeveneet on aivan erikseen mailmalla,
ainoastaan meillä valitettavasti monet seilaavat ns. perheveneellä kilpaa eivätkä voi pärjätä ja vievät perheen lomalle samalla vehkeellä ja eihän siinä ketään voi viihtyä ja suurin osa typeristä rantajutuista syntyy juuri tämän porukan suusta.
Purjehtiminen on hieno juttu, jos sitä tekee oikein kunnon vanhalla kunnossaolevalla
matkapurjeveneellä. - nautintoaluonnossa
kun ihminen joutuu viikoksi nykyaikaisen leveän lattapohjaisen purjeveneen kyytiin niin loma on pilalla ja amalgaamipaikat tippuneet hampaista eikä ole viikkoon voinut nukkua kun pohja lätkyttää koko ajan, ollan sitten merellä tai rannassa. (buranaa kuluu) ja perheonni rakoilee!
Kunnon vanhat matkapurjeveneet ei lätkytä, niiden kanssa voi vain nauttia niin seilauksesta kuin paikallaanolosta ja hyvästä ruuasta! (sy/ Regina, sy/Vagabond) - saaren.kiertänyt
Sekopäitten hommaa se purjehdus kyllä on. Ei tosin ollenkaan siten kuin kamelinneula kuvitteli. Mutta mennä nyt yli vuorokaudeksi pesukoneeseen, jossa pesuvetenäkin ainostaan kylmää vettä ja sanoa perään, että olipa taas hyvä reissu, sekopäisyyttä se vaatii
- foorumeille
Purjehdus ja purjehtijat ovat yhteiskunnan eliittiä toisinkuin sohvaperuna laiskimukset.Itsekkään en pidä goffareista mutta ei tulis mieleen mennä haukkumaan heitä kyseisille foorumeille.
- purjeenvoimalla
Jos asia olisi näin kaikilla purjehtijoilla, kuin provosoivasti kirjoitat, niin minäkin lopettaisin purjehtimisen, jota olen harrastanut jo 45 vuotta :)
- KaarloXII
Kannattaa lukea H.C. Andersenin "Kerisarin uudet vaatteet". Se sopii tähän kuin nenä päähän.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1404442Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3502240Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik42160Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481891- 1071820
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4561797Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4841640MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar571499Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4921370Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441338