Asiallista apua anopin suhteen?

anoppihääräilee

Moikka.
Olisiko jollakin antaa hyviä neuvoja tai vinkkejä, joilla saisi naisihminen omaa asemaansa hieman selkiytettyä sukulaisyhteisössä? Kyse on siis anopistani.

Perheyhteisö on ottanut minut ihan hyvin mukaan joukkoonsa (pari lankojen ja kälyjen teiniä kiukuttelee minua vastaan, mutta tämä lienee normaalia), anoppi ja appi ovat todella mukavia hemmoja, tullaan hyvin toimeen. Mutta kun se toimeen tuleminen kestää tasan niin kauan, kun on kaikesta samaa mieltä anopin kanssa (appi ei ala haastamaan riitaa, vaikka olisikin eri mieltä).

Anoppi esimerkiksi:
- Käy meillä siivoamassa omin lupinensa (emme ole välttämättä edes kotona silloin ja sitä paitsi oikeasti hän tutkii tavaroita eikä mitään siivoa) ja myös päivittelee sitä, kun en pidä taloa järjestyksessä (pidän, mutten ole samanlainen himosiivooja kuin hän on ollut nuorempana).
- Määrää nukkumaanmeno- ja heräämisaikoja, joista lipsumista hän sitten kommentoi ja päivittelee suureen ääneen ("eihän noin voi elää!!! Ei tule työt tehtyä kun noin elää!!" jne.)
- Kommentoi jokaista pikku asiaa kukkapenkin paikasta ja siihen valituista kukista verhoihin saakka: ne eivät ole hyvät, jos ne eivät ole hänen mieleisensä (mutta kun eiväthän ne olekaan HÄNEN kodissaan/pihassaan, vaan meidän?)
- Arvostelee suurinta osaa yhteisistä menemisistämme (siis minun ja mieheni) melko mitättömiksi ja turhanpäiväisiksi, kun senkin ajan olisi voinut tehdä työtä.
- Komentelee hankkimaan lapsen, vaikkemme me halua. Anopilla on jo iso liuta muita lapsenlapsia, eli ei ole kyse "wannabe-mummo-syndroomasta". Lapsiasiaa hän perustelee sillä, että "kaikilla täytyy olla lapsi(a). Kolme on hyvä määrä."
- Arvostelee lankoni perhe-elämää minulle: lanko eli anopin toinen poika on tietysti heti jumalasta seuraava, mutta se naisystävä.... no, naista anoppi arvostelee kovasti ja nillittää, ettei nainen osaa kasvattaa heidän lapsiaan, anna miehelle tarpeeksi vapaa-aikaa (en tajua tätä asiaa? Mies käy töissä ja harrastuksissa, lopun ajan on perheensä kanssa?) ja käyttää vieläpä miehen kaikki rahatkin. Olen sanonut, että tämä on sen perheen oma asia, eikä mies välttämättä koe asiaa ongelmalliseksi.
- Vähättelee minulle diagnosoituja sairauksia/asioita (pääosin henkisiä juttuja).
- Jos mieheni tekee jotain meidän yhteiseksi hyväksemme, anoppi kahmii kunnian asiasta: mies teki sen muka siksi, että anoppi halusi.
- Soittelee miehelleni pitkin päivää ja muistuttelee asioista ja "pitää huolen" joka hiivatin pikkujutustakin, koska kuvittelee varmaan, ettei aikuinen mies osaa itse niitä asioita hoitaa.
- Kieltää meitä ottamasta lemmikkieläimiä, koska sitten hän ei voi tulla enää kylään ja "lattiatkin menisivät piloille". Itsellään on ollut eläimiä, eli ei ole mikään eläintenvihaaja noin yleensä ottaen.

Olen jutellut tästä mieheni kanssa, mutta hänet on kasvatettu olemaan aina äitinsä kanssa samaa mieltä, eli äidin arvostelu ei tule kyseeseen. En vihaa anoppiani, pidän hänestä, mutten ole tottunut siihen, että vieras ihminen sekaantuu elämääni noin isosti (esim. "kyllä sinun on tehtävä lapsi, koska minä niin sanon."). Anoppi ja appi saattavat myös yhtäkkiä pölähtää meille saunaan, ilmaantuvat vain ovelle saunatakit yllään. Toisinaan anoppi tulee meille ja alkaa järjestää jotain hemmetin kahvikutsuja siellä (järjestäisi omassa kodissaan?!) Mieheni on melkoinen mammanpoika, eikä koskaan väitä äidilleen vastaan, vaan myöntyy nätisti kaikkeen, mitä äiti käskee. Siedän näin tunkeilevaa käytöstä ajattelemalla, ettei se anoppi siinä ikuisesti elä.. olisi silti mukavampi, että näin hänen ollessa vielä voimissaan voitaisiin tulla juttuun ilman turhaa kärhämöintiä. Miten tehdä hänelle asiallisesti selväksi, että talon emäntä olen nyt minä?

Kerran olen jo suoraan sanonut, etten tykkää siitä, kun ihmisiä tulee ilmoittamatta kylään tai puuttuu asioihini, jotka eivät näiden ihmisten elämään vaikuta. Asia ei ilmeisesti koske anoppia, sillä sama meno jatkuu edelleen..

Vertaistukea? Muiden kokemuksia omista anopeistaan? :)

24

673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jastiina

      Huoh!onpa tuossa kestämistä kerrakseen.Ekaksi miehesi kuuluisi olla puolellasi se ei välttämättä toteudu mutta hän ilmeisesti pelkää enemmän äitinsä mielen pahoittamista kuin sinun vaikka kyseessä on vain oma yksityisyys ja rajat minkä yli ei tulla.Sitten itseesi,voit toki nieleskellä vuosikaudet ja sietääsietää niin et kuppi jonain päivänä menee nurin mutta voit myös pistää ne rajat heti.Miksi ihmees anoppi tunkee teille siivoamaan?omilla avaimilla?se loppuu heti,avain tai lukko vaihtoon.Aina ei tarvi päästää kotiinsa eikä aina tarvi vastata puhelimeen.Anopin neuvot jos ne on liian henk.koht voi mennä olankohautuksella mutta sinä teet niinkuin haluat sitä ei tarvi selitellä.Tiedän tunteen että niinkauan on hyvin kun tehdään anopin mielen mukaan mutta jos alatte elämään omaa elämää saattaa anoppi ryhtyä hankalaksi.Anoppi ei anna poikansa itsenäistyä ja miehesi ei näe tässä mitään ongelmaa?Muista sinä olet emäntä omassa kodissasi!

    • turhaalätinää

      1. anopilla ei ole kotiinne mitään asiaa silloin kun te ette ole siellä. Jos ei tätä usko, ota avain pois.
      2. Miehesi veljen ja muiden ihmisten asiat eivät kuulu sinulle, joten sano anopille seuraavan kerran, että sori, mutta jospa juttelet näistä heidän itsensä kanssa.
      3. teinit eivät osoita mieltään kenellekään vieraalle, joten lopeta muiden lasten kasvattaminen ja anna teinien olla omissa oloissaan.
      4. aikuisten ihmisten nukkumaanmenoajat eivät kuulu kenellekään toiselle. Miksi yleensäkään kerrot anopillesi yöuniesi pituuksista?
      5. samaten lääkitys. Pidä terveydentilasi omana tietonasi, ei kuulu anopille.
      6. lopettakaa tekemisillänne kehuskelu, näin anoppi ei pääse ottamaan kunniaa niistä.
      7. pitäkää ovenne lukossa. Jos kutsumattomia vieraita ovikelloanne kilkuttaa, avatkaa ovi ja sanokaa, että sori, nyt ei mitenkään sovi kyläilyt ja vetäkää ovi nenukan edessä kiinni. Näin pääsette eroon kutsumattomista vieraista.

      Oikeasti, tämä valitus oli täysin turhaa kitinää, jälleen kerran.
      Ei ole pakko jakaa kaikkia asioita anoppinsa kanssa. Riittää kun pitää suunsa kiinni ja tarvittaessa sanoo, kiitos tuo oli kaunis ajatus, mutta ei kiitos, emme tarvitse siivousapua. Jos ei usko, anopille voi sanoa, että anteeksi, mutta tämä on meidän kotimme, jos sen siisteystaso ei sinua tyydytä ei sinun ole pakko täällä käydä. Oletko kiltti ja annat avaimen pois. Ja kas anoppi on siivottu pois kotinurkista alta aikayksikön.

    • oppeliini1

      Oletteko kuulleet lukkojen vaihtamisesta jossa avaimet vain omalle perheelle (sinulle ja miehellesi)
      Oletteko kuulleet puhelimesta ? Se on välinen jonka välityksellä voi sopia vierailu-ajat.
      Tietokoneen käytön sinä jo osaatkin. Osaako miehesi vanhemmat? Jos vastaus on myönteinen, sen kautta voi myös sopia vierailuajat.
      Onko teillä käsitystä mitä vierailuajoilla tarkoitetaan? Yleensä vierailu kestää puolesta tunnista pariin, kolmeen. Siinä ajassa ennättää vaihtaa kuulumiset (ilman siivoamisia!)
      Osaatteko evätä vanhempien siivousinnon ja vierailuinnon kohteliaasti?
      Googeloikaa, sieltä se apu löytyy ellette sitä taitoa vielä osaa!

      On aivan varmaa että vanhemmat eivät tarkoita pahaa tunkeutuessaan kotiinne, he vain eivät osaa päästää poikaansa irti esiliinan nauhoista. Teidän on ystävällisen tiukasti tehtävä selväksi milloin heidän vierailunsa sopii teille - ja heille.

    • kjeio

      Olet aivan liian kiltti ja huolestuttavaa on, että miehesi pitää anopin käytöstä normaalina. Ilmeisesti asutte lähekkäin, kun tulevat kylpytakki päällä kylään.

      Itse aikoinaan nuorena miniänä tein virheen siinä, että hyväksyin samanlaisen käytöksen ja sitten siinä kävi niin, että jossain vaiheessa tuli totaalinen väsymys koko anoppiin. Nykyisin hän käy kylässä vain jouluna ja niin on hyvä.

      Sinun täytyy ottaa avaimet pois ja opetella miehesi kanssa sanomaan, että vierailut eivät sovi ilmoittamatta. Hyvä malli on se miten muidenkin naapureiden kanssa toimitaan. Hekään tuskin tulevat teille järjestämään omia kutsujaan.

      Sinulla on tässä kasvun paikka ylikiltteyden suhteen, sillä jos et olisi liian kiltti, niin tämä tilanne ei olisi päässyt syntymään. Jos luontevasti osaat sanoa ei ja sitä totellaan, niin tällaisia tilanteita ei synny. Nyt kun olette miehesi kanssa opettaneet anopille, että hän voi tehdä mitä haluaa, niin hän ei välttämättä helposti luovuta. Kaikki anopit eivät ole tunkeilevia ja vailla omaa elämää, mutta kun sellainen sattuu anopiksi, niin miniältä vaaditaan jämäkän ystävällistä otetta. Yksikään parisuhde ei kestä tuollaista menoa, se on varmaa, joten menkää vaikka terapiaan, jos ei muuten mies tajua.

    • Hei.

      Oletkin jo saanut vastauksia, joissa muistutetaan siitä, että kotinne rajat ja toisten ihmisten tulemiset ja puuttumiset määrittelette te itse miehesi kanssa.
      Minulle tulee mieleen kysyä, onko ns villakoiran ydin niinkään anopin toiminnoissa, vai siinä, että ette kenties pariskuntana ole tehneet näitä rajoja selväksi keskenänne? Millä lailla olette miehesi kanssa puhuneet tilanteesta ja millaisia sopimuksia luoneet siitä, kuka teille voi tulla omin lupineen ym? Miten voisitte miehenne kanssa selkeämmin puhaltaa yhteen hiileen? Ja luoda rajat, jotka suojaavat teidän perhe-elämäänne ja parisuhdettanne. Näitä rajoja on jokaisen ulkopuolisen kunnioitettava.

      Miltä sinusta tuntuu ajatus rajoista ja sen vaatiminen, että niistä pidetään kiinni? Onko sinulla kenties pelkoja, että jos rajaatte esim. että kyläilyajat pitää sopia viimeistään edellisenä päivänä, että anoppi suuttuisi? Jos pelkäät sitä, voit myös miettiä, minkä hinnan maksat siitä, että pelkäät riitaa. Sisimmässäsi et hyväksy nykyistä toimintakulttuuria. Jotta voisit muuttaa sitä, sinun itsesi täytyy muuttaa jotain omissa reaktiotavoissasi, esim. hyväksyä se, että riitaa saattaa tulla. Se ei ole helppoa. Mutta se voi olla silti välttämätöntä. Riidasta huolimatta on tärkeää, että pidätte puolenne ja varjelette suhdettanne niin, ettette anna valtaa siitä muille. Jos annat toisille ihmisille vallan kävellä omien rajojesi yli, et voi hyvin. Vallitsevan muuttaminen on vaikeaa, mutta jos mitään ei muuteta ja kaikki jatkuu ennallaan, oletko valmis valitsemaan sellaisen elämän?


      diakoni Merja

      • anoppihääräilee

        Kaikille vastanneille tasapuolisesti kiitoksia vastauksista! Vaikka replaan nyt tähän viestiin, vastaan silti muidenkin kysymyksiin tilanteesta;

        Avaimen poisottaminen ei ole niinkään yksinkertaista, sillä talo on alunperin anopin kotitalo (syntynyt ja kasvanut lapsuutensa siinä), eli hän katsoo edelleen "omistavansa" sen, vaikka laillinen omistusoikeus on siirtynyt miehelleni jo 20 vuotta sitten. Ymmärrän anoppia tässä: hän on ennen joutunut/saanut pitää huolta talosta ja pihasta, ollut The Emäntä. Kontrollointi on varmaan jäänyt hieman päälle, eikä ole helppoa nähdä, että joku muu (minä) hoitaa asioita eri tavalla, kuin hän on ennen hoitanut - ihmisten toimintatavathan nyt väistämättä eroavat toisistaan, enkä edes haluaisi tulla "kopioksi" hänestä. En kylläkään aio päästää paikkoja repsahtamaan, sillä pidän itsekin puutarhanhoidosta ja kukkasista ja näin. Haluan vain hoitaa omat kukkapenkkini ja marjapensaani itse, enkä todeta, että joku muu on jo tehnyt sen sillä välin, kun olen ollut töissä... (kaunis ajatus tosiaan, mutta mitäs minä sitten teen, jos intohimoni hoitaa joku muu? Hänellä on kuitenkin omat kukkapenkit ja omenapuut siellä omassa pihassaan..) Anopin käsitys tuntuu olevan, että teen asiat kuitenkin väärin tai en ollenkaan (koska olen töissä, en voi olla tekemässä kaikkea HETI), joten hänen "täytyy sitten hoitaa nekin, vaikkei millään jaksaisi kahta pihaa huoltaa". Siivoamisen kanssa sama juttu.

        Mies tosiaan on luonteeltaan myös aivan liian kiltti ihminen, ei osaa sanoa "ei" yhtään mihinkään eikä kenellekään, koska hänet ja veljensä (velikin on aivan liian kiltti) on kasvatettu siihen, että äiti määrää mitä tehdään. Äiti/anoppi onkin temperamenttinen ihminen, pojat ovat tulleet enemmänkin isäänsä, joka on rauhallisempi.

        En halua olla ilkeä anopille, koska hän on oikeasti ihan kiva. Hänen kontrollointinsa on kuitenkin ärsyttävää - hänellä on käsitys, että kaikki mitä pojat tekevät, he tekevät äitinsä takia ja äidin käskystä ja äidin neuvoilla; oikeasti pojat tekevät näitä asioita joko itsensä tai meidän naisystäviensä (ja se veli myös lastensa) takia. Meille rakennettiin autotalli pihaan minun autolleni - anoppi ilmoitti koko suvulle, että "vihdoin sain sen autotallin, jota aina olen pihaan halunnut! Vihdoin poika rakensi sen!" Vaikkei anopilla itsellään ole edes autoa enää. Hän kävi myös ohjeistamassa rakennusprosessin aikana, millailla se työ oikein tehdään, seisoi vieressä ja käskytti ja varoitteli ("älä lyö siihen, ettet tipu sieltä, älä tee noin, ettei satu mitään! Laita se lauta tuohon, ei sitä noin voi tehdä... Ei tulisi mitään, ellen olisi tässä vahtimassa!")

        Kuten jo sanoin, talo ja piha ovat tavallaan anopin henkistä omaisuutta. Joskus minun on vaikea sopeutua siihen, etten "saa" muutella asioita omassa kodissani sellaisiksi, että ne olisivat minun ja mieheni näköisiä, eivätkä anopin näköisiä. Ei muuttelua kukaan nyt kieltämällä kiellä (mies varsinkaan), mutta niistä kitkeristä sivuhuomautuksista ("ai tommoset verhot sitte laitoit. Täällä on aina ollut semmoset-ja-tämmöset..." "jaa tollanen matto? Olisihan tuolla varastossa ollut niitä vanhoja mattoja...") saa käsityksen, ettei vanhan muuntaminen ole suositeltavaa.

        Joku sanoi, ettei anopille tarvitse kertoa sairauksistaan. Erinäisten syiden tähden on kuitenkin ollut pakko paljastaa hänelle esimerkiksi paniikkihäiriö, koska se on rajoittava tekijä elämässäni. Hän ei hyväksy, että minulla on se.

        Olen itse todella tarkka rajoistani. Miehenikin on omasta mielestään, mutta hänen käsityksensä "omista rajoista" on hieman erilainen: heillä on todella tiivis sukuyhteisö, joka on todella sisäänpäin lämpiävä. Hänen mielestään vanhemmat, veljen perhe, serkut ja muut sukulaiset "kuuluvat porukkaan" ja saavat mennä ja tulla kuten lystäävät, ei-sukulaisia hän sitten rajoittaa. Minusta tuntuu, että heidän suvussaan kaikki päätökset hyväksytetään ensin äidillä, ennen kuin niitä voidaan toteuttaa...

        Olen menettänyt kaikki kaverini ja ihmissuhteeni elämässäni olemalla joistain pikkuasioista eri mieltä kavereiden kanssa (kaverit päättivät aina nuoruudessa, mitä tehdään, mitä leffaa katsotaan, minne mennään jne. ja jos sanoin, etten halua tai että olen eri mieltä, kaverisuhde loppui siihen paikkaan ja minut leimattiin ikäväksi kusipääksi, joka "haastaa riitaa ihan turhaan"). Myös isäni on aina huutanut ja haukkunut minut pystyyn, jos olen ollut jostain eri mieltä hänen kanssaan. Olen siksi todella huono "olemaan eri mieltä" ihmisten kanssa, joita en halua menettää. Siis että olen eri mieltä, mutten vain saa sanottua sitä, koska toinen voisi loukkaantua, enkä halua loukata läheisiäni.

        Vallitsevan muuttaminen tosiaan on vaikeaa, varsinkin kun ihmiset ovat liian kauan oppineet tiettyyn toimintamalliin... Mieheni mielestä "ei sitä voikaan yhtäkkiä alkaa muuttamaan, koska aina on saanut tehdä näin". Hänen mielestään äitinsä ei lainkaan kontrolloi yhtään mitään, vaan pojat ovat muka täysin itsenäisiä ja vapaita päätöksenteossaan...


      • anoppihääräilee

        Tuosta loppui tila, joten jatkan erikseen.

        En tosiaan usko, että anoppi itsessään on se ongelma. Hän on se mikä on, persoona siinä missä kuka tahansa. Lähinnä haenkin tällä keskustelulla vinkkiä siihen, miten voisin ITSE muuttaa asemaani vakuuttavammaksi yhteisössämme. Tiedostan, että omista toimistani se lähtee, muita ihmisiä en aio muuttaa.

        Kuten sanoin, olen huono pitämään puoliani. Enkä halua tehdä sitä riitelyn tai tökerön käytöksen kautta muutoinkaan, toisille ilkeilemällä tai mieliä pahoittelemalla, vaan rakentavasti ja asiallisesti. Mielestäni vanhan ihmisen järkyttäminen "avain tänne, et ole tervetullut meille!!" -puheet eivät ole rakentavia ja pilaavat suhteeni paitsi anoppiin, myös mieheeni (äiti on epäilemättä hänelle tärkeä, en usko, että hän hyväksyisi äidin kohtelua näin. En itsekään hyväksyisi sitä, jos minun äitiäni kiellettäisiin tulemasa meille - hän tosin tulee vain kutsuttaessa, ei omin lupinensa).

        En halua olla se tyyppi, josta ajatellaan, että "muu porukka tuntenut toisensa vuosikausia ja pelannut hyvin yhteen, sitten tulee tämä yksi, joka pilaa kaiken määräilemällä ja asettamalla tyhmiä sääntöjä". En halua, että minua pidetään hirviönä ja miestäni säälitellään sen tähden, toivon tietysti, että hän on onnellinen kanssani. Ainakin väittää olevansa.

        Olen sanonut ihmisille yleisellä tasolla, että minusta olisi kivaa, jos kyläilyt ja muut sovittaisiin hyvissä ajoin, vaikka edellisenä päivänä. Kaikki yleensä hyväksyvät tämän ajatuksen siinä hetkessä kun sen esitän, mutteivat vain noudata tätä, vaan tulevat edelleen ilmoittamatta käymään. Anoppia tällaiset eivät koske, sillä talohan on hänen mielestään hänen.

        Hän opettaa myös lapsenlapsiaan kovaa kyytiä siihen, että nämä tulevat saamaan talon, kun miehestäni aika jättää (siihen menee toivottavasti vielä kaaaaaaauuuuan...) ellemme me nyt sitten tekaise sitä perillistä (alkaa ikä tulla vastaan), joten veljen lapset käyttäytyvät yleensä, kuin jo puolittain omistaisivat paikan. Arvelen, että he eivät pidä minusta siksi, että pelkäävät minun perivän mieheni. Oikeasti pelko on turha, sillä miehen perintö tulee sitten aikanaan menemään näille lapsille joka tapauksessa, lapsille ei vain kerrota sitä, jotteivat he ala tehdä asioita pelkästään rahan toivossa, vaan jotta he tekisivät juttuja myös vilpittömästi auttaakseen.

        Toivoisin vain voivani tulla toimeen näiden ihmisten kanssa (eniten haluan vain olla mieheni kanssa, mutta muu yhteisö ilmeisesti kuuluu tähän kauppaan) ilman, että tarvitsee luopua omista oikeuksistani liian suuresti.. minä haluan myös olla osa mieheni elämää ja tehdä päätöksiä hänen kanssaan, tehdä kotia ja yhteistä elää MEILLE, eikä veljen lapsille tai anopille. Liikaa vaadittu? :/


      • Iske.takaisin

        Tästä nähdään, ettei KOSKAAN pidä asettua asumaan lähiomaisen kanssa. Siitä ei koskaan hyvää seuraa, vaikka alkuinnostuksissa onkin niin mukavaa pitää yhteyttä vaikka keskellä yötä.
        Kun sitten alkaa tuntea, että omalle reviirille tunkeudutaan, on jo myöhäistä. Varsinkin, kun toinen osapuoli tuntee olevansa kotonaan molemmissa huusholleissa, ja toinen osapuoli on vain puoliksi asukki, toinen puoli on sukuunnaitu.
        Mitä kauemmin tilanne jatkuu, sen vaikeampaa on laatia sääntöjä yhteiselolle.
        Anoppisi ei ehkä lainkaan ymmärrä olevansa häirikkö, hänhän ajattelee vain teidän parastanne, ja nimenomaan haluaa rakkaan kotitalon pysyvän ensiluokkaisessa kunnossa. Olen kuuntelevalla mielellä. Pienikin valitus sinun taloutesi aiheuttamasta työmäärästä pitää muistaa.
        Jos kysymyksessä on vaikkapa siivous, pyykki tms. ehdotan, että jos et itse työsi puolesta jouda, palkkaat siivoojan tekemään työn kerran viikossa. Viet pyykin pesulaan. Teet anopin avun ylimääräiseksi ja tarpeettomaksi. Voi olla, että muutama kerta riittää. Siivousapu ei nykyisen kotitalousvähennyksen aikaan ole niin kallistakaan.
        Suunnittele remontti omalle puolellenne. Satsaa kaikkeen, mikä tekee anopille selväksi, että haluat muutoksen oleviin oloihin.
        Kun asiasta tulee tietenkin välienselvittely, voit ihan kirkkain silmin muistuttaa, kuinka anoppi on vanha ja itse valittaa, ettei jaksa. SINÄ et halua kontollesi sitä, että naapureissa ruvetaan ihmettelemään, kuinka nuori miniä tylysti työllistää anoppiparkaa yliväsymykseen asti. Et halua sellaista mainetta.


    • tämmöisiitarinoita

      :DDDDDD

      Näitä vastauksia... "avain pois!" "älä kerro sille nukkumisaikojanne!" :DD
      Hiljaako appivanhempien seurassa pitäisi istua ja kysyttäessä vastata "ei kuulu sulle." ? :D

      Meillä ainakin on todella vaikeaa välttää sitä, että ne tietäisivät miten me eletään, koska ne asuu seinän takana (paritalo). Ne tietävät ja vahtivat tasan, mihin aikaan meillä mennään nukkumaan, milloin saunotaan (pihasauna) ja milloin ollaan kotona tai menossa jonnekin. Anoppi just huomauttelee aina "ai taas olitte jossain? Miks täytyy koko ajan käydä jossain? Eiks tuommonen ole kauhean stressaavaa lapsillekin?" (lapset just haluaa lomilla jonnekin ja saavat yleensä päättää kohteen!) ja kyttää, miten paljon rahaa käytetään mihinkäkin. Kuvittelee kans, että källään mieheltä rahaa, eikä miehellä ole varaa sitten ostaa edes uusia vaatteita itelleen. Pyh, sanon minä, kun se ressukka ei suostu ostamaan uusia, eikä pidä niitä mitä minä sille ostan, kun ne vanhat verkkarit on vielä ihan jees sen mielestä. Antaa uusiin vaatteisiinsa menevän rahankin mieluummin lapsille, koska ne tarttee kasvuiässä kauheasti uutta vaatetta päälle (tyttö ja poika, niin eivät oikein voi käyttää toistensa vanhoja vaatteita). Tästähän anoppi sitten suivaantuneena aatellut, että minä "tuhlaan" kaikki rahat lastenvaatteisiin, sen sijaan että äijä sais käyttää rahat itteensä. :DDDDD Kyllä se siitäkin on vaivaa nähnyt, että meidän lapsilla on leluja, koska anopin lapsilla ei ollut lapsuudessaan leluja, kun kaikki rahat käytettiin maatalouskoneisiin ja peltomaihin. Kun "ei siihen aikaan kasvatettu noin materialistisiksi". No ei kai, mutta meillä ei ole maatalousjuttuja, miksei me saataisi ostaa lapsille leluja, jos meillä siihen rahat riittää? Ei pari lelua tarkoita materialistia.

      Meillä ne ei nyt tunge kylään omin luvin, mutta joo, sitä avainta ei siltä pois saa, koska se sama avain sopii meidän yhteiseen kellariin, jossa anopilla ja apella on myös ruokajuttuja säilössä. Ja on se meidän mielestä muutenki hyvä, että niillä on avain, jos vaikka lapset unohtaa omansa ja lukittee ittensä ulos, kun me vanhemmat ollaan töissä. Pääsee sitten ainakin sisälle, kun isovanhemmat voi päästää ne sinne. Elleivät haluu mennä mummolaan loppupäiväks.

      Naapurissa taas on vanhempien porkkanoita ja tommosii säilössä niiden aikuisen lapsen kellaris, jonne pääsee vaan sieltä talon sisältä käsin. Eli siinäkin on vähän pakko olla vanhemmilla avain taloon, vaikkei sinne taloon tietty ilman lupaa sais mennäkään. Kyllä sille yleensä joku syy on, että vanhemmilla on aikuisten lastensa kotiavain tai toisin päin. Tiiän niitäkin tapauksia, joissa aikuisella lapsella on vanhempiensa kotiavain ja ne käy sitten kahmiin ruuat vanhempien jääkaapista kun ei huvita mennä kauppaan.

    • kjeio

      Kommentoin tähän samanlaista kokeneena (isovanhemmat asuivat samassa pihapiirissä), että sinulla on aivan samanlainen kiltteysongelma kuin itsellänikin oli. En halunnut riitaa, pelkäsin sitä, osittain pidinkin anopista, joka myös auttoi joissain asioissa, mistä totta kai olin kiitollinen. Sinulla on myös samanlainen harhakäsitys kuin minullakin, että ainoa tapa tehdä rajat on huutaminen ja törkeä käytös tai sitten tilanteen jatkuminen ennallaan. Näinhän asia ei ole. Mutta sinun kannattaisi pohtia tätä asiaa terapiassa, miten ja millä sanoilla sinä voit ystävällisesti tehdä rajat ja millaiset ne ovat käytännössä. Sitten kun olet itse varma siitä, miten toimit, sen vaistoavat toisetkin ja uskovat. Mutta jos et itsekään usko sanoihisi ja pelkäät riitaa ja oman mielipiteesi sanomista, sen aistivat muutkin.

      Mutta kuten kirkon vastaus osoitti, niin sinä itse oireilet, kun et voi elää omassa kodissasi kuten haluat. Sinä väsyt, sitten räjähdät ja tulee isompia riitoja ja kenties jopa välirikkoja. Myös avioliittonne kärsii silloin. Me kävimme kirkon perheneuvonnassa puhumassa asiasta ja saimme apua. Valitettavasti meni riidan kautta, mutta häiritsevä tunkeutuminen kotiimme ja elämäämme loppui. Nykyisin olen aika hyvä sanomaan kenelle tahnasa mielipiteeni ja sanomaan myös ei tarvittaessa. Tämä kannattaa kyllä käydä läpi, sillä se auttaa moneen muuhunkin asiaan.

    • sabitta

      Noihin asioihin on vaikea tehdä mitään muutosta kertaheitolla, kun olette jollain lailla hyväksyneet kaiken suostumalla asumaan anopin ja apen läheisyydessä. Silloin tulee nämä asiat siihen bonuksena.

      Ainoa helpottava seikka on aika. Asiat tulee muuttumaan ajan myötä. Appivanhemmat ikääntyy ja itsekin vanhenette, ajatusmaailmatkin muuttuu jonkin verran.

      Tuli mieleen isäni veljen vaimo, joka vanhana ja jo huonokuntoisena muutti asumaan palvelukotiin. Koko ikänsä hän oli ison maatalon emäntä. Kun kävin katsomassa häntä siellä uudessa kodissa, hän sanoi, että ensimmäisen kerran elämässään hän saa asua ihan itsekseen ja päättää kaikesta ihan itse. Siihen mennessä hän oli koko ajan ollut muiden ihmisten kanssa, aina joutunut ottamaan muut huomioon. Ensin nuorena miniänä anopin katseen alla, koskaan ei saanut tuntea olevansa ihan omillaan. Lapsia tietysti monta. Sitten kun anoppi oli vanha ja sairas, hän joutui tätä hoitamaan, silloin se oli tapana että kotona mahdollisimman pitkään. Kun appivanhemmat viimein kuolivat, oli vanhimmat lapset jo sen ikäiset, että toivat niitä miniä- ja vävyehdokkaita, aina oli porukkaa paljon. Sitten tuli se lopullinen miniä taloon, ja oli ruvettava elämään pojan perheen kanssa "vanhana emäntänä." Lastenhoitoa päivästä toiseen. Eikä taaskaan mikään ollut omaa eikä omassa vallassa. Toinen poika rakensi perheelleen talon siihen kotitilan maille ja siinä oli vain oltava mukana elämänmenossa, vaikka olisi jo ollut vanha ja kaivannut sitä omaa rauhaakin. Ikinä ei kuulemma saanut kirjaakaan lukea rauhassa, vaikka olisi ollut innokas lukija. Mies sairastui ja hänet piti sitten puolestaan hoitaa, valvoa taas yöt ja pelätä, hoitaa ja huoltaa. Palvelutaloon lähti sitten, kun mies kuoli. Kun ihmettelin, että miksette lähteneet yhdessä aikaisemmin, hän vain sanoi, ettei ensinnäkään siksi, että mies ei halunnut muuttaa pois, ja toiseksi, että ei vain tajunnut lähteä, kun häntä koko ajan pidettiin siinä niin tarpeellisena, olihan hänellä lehmätkin vielä hirveän pitkään eikä niitä kukaan muu hoitanut kuin hän. Mutta kun siinä sitten juteltiin, niin hän tunnusti, että monen monta kertaa sai mielensä pahoittaa, kun miniät sanoivat hänelle niin nokkavasti milloin mistäkin ja pitivät ilman muuta selvänä, että hän hoiti kaikki lapset samalla kun hoiti sairaan miehensä ja vielä ne navetta-asiatkin, joihin kukaan muu ei puuttunut ja pojatkin tuntuivat myötäilevän vaimojensa ajatuksia. Oikein pelkäsi sanoa, että hän voisi muuttaa tästä pois.

      Eli ei aina ole anopinkaan osa hyvä. Odotukset ja vaatimukset voi olla liian isot vanhalle ihmiselle. Mutta ehkä kaikkein parhaiten nämä asiat voisi välttää sillä, että ei vain lähde mihinkään yhteiseen pihapiiriin eikä liian lähelle asumaan, kun ei se nykyään enää ole kovin toimivaa, jos oli ennenkään.

    • anoppihääräilee

      Taas pari todella hyvää vastausta (kiitos kjeio ja sabitta).
      Siitä lähekkäin asumisesta: siis appivanhemmat ovat rakentaneet itselleen uuden kodin siihen vanhan talonsa kylkeen (ei nyt sentään aivan samassa pihassa ole, mutta riittävän lähellä kuitenkin) silloin joskus, kun minä en vielä ollut kuvioissa mukana. Ja koska tämä meidän talomme on siis mieheni kotitalo (ja hänen äitinsä kotitalo), kauemmas muutto ei tule kyseeseen. Mieshän ei siitä lähde, ennen kuin on niin huono, että joutaa hautaan. "Helpotus" on toki se, että ne appivanhemmathan kupsahtavat kyllä ennen kuin meidän aika tulee kuolla. Tosin en tahdo heidänkään kuolevan vielä pitkiin aikoihin, sillä ihmisinä he ovat mitä mukavimpia. Kunpa vain puuttuisivat asioihin vähän vähemmän, antaisivat aikuisten poikiensa olla aikuisia, koska kyllä pojat pärjäävät ilman äidin kädestäpitoakin.

      Keskustelu tästä omat rajat -jutusta menee miehen kanssa aina siihen, että hänen mielestään - koska hänellä on eri käsitys "omista rajoista" kuin minulla - meillä nimenomaan ON jo omat rajat. Hän ei näe tässä mitään ongelmaa. Siksi hän ei myöskään ole innostunut "tuhlaamaan aikaa" mihinkään terapioihin, tai edes meidän ja appilan välisiin rajanvetokeskusteluihin (joissa ei siis huudettaisi, vaan sovittaisiin yhteiset pelisäännöt).

      Kuten sanottua, ymmärrän myös anoppia. Tottunut pitämään huolen asioista ja on temperamenttinen. Hän ei vain osaa päästää irti "velvollisuuksistaan". Kun koitan puhua hänelle (myönnän, menen hieman kierrellen, eli hän ei ehkä saa kiinni pointista?), ettei hänen TARVITSE huolehtia kaikesta, hän saisi vain olla ja rauhoittua ja katsoa kun muut hoitavat nyt hommat (eiköhän sen ikäinen ihminen ole jo elämässään ihan riittävästi raatanut, kolotuksiakin kuulemma on ja työnteko "sattuu paljon" -> ei tarvitse tehdä!), hän sanoo päättäväisesti, etteivät ne hommat sitten tule hoidetuiksi kunnolla tai lainkaan. :(

      Ja siis tiedostan kyllä, ettei anoppi tässä se ongelma ole, vaan oma suhtautumiseni, ettei kukaan ajattele, että syytän vain häntä kaikesta. Ongelmahan on oma nössöyteni näiden asioiden edessä. Vaikea vain mennä hieman ujona ihmisenä tuollaiseen todella tiiviiseen sukuyhteisöön, jossa muu porukka seuraa miesten äidin mielipiteitä kuin hai laivaa.. se toinen miniä onkin joskus ilmaissut olevansa eri mieltä esim. lastensa kasvatuksesta, ja hänellä on tästä syystä jatkuvaa hampaidenkiristelyä anopin kanssa, eikä mies siinäkään jutussa puolusta vaimoaan. :/

      • samaakokenut

        Voi että - nyt kyllä on tuttua tunnetta ja kuviota. Asuimme parikymmentä vuotta appiväen kanssa samassa pihapiirissä ja kuvaamasi tilanteet ja jutut on niin tuttuja. Hallitseva ja kaiken tietävä anoppi ja myötäilevä kiltti poika. Ja miniä (= meikä), joka ei ollut valmis taipumaan ja elämään toisten pillin mukaan, mutta oli luonteeltaan turhan kiltti ja riitaa pelkäävä.
        Kuvioon kuului myös, että anoppi oli mitä mukavin eikä suinkaan tahtonut ja tarkoittanut pahaa.
        Olin pitkään sopuisa ja taipuisa, mutta sillä oli hintansa. Väsyin kovasti siihen tilanteeseen ja siihen elämään. Sitä on vaikea selittää sellaiselle, joka ei ole vastaavaa kokenut. Kun asiat ovat periaatteessa ihan hyvin, mutta kun et saa omassa kodissasi olla niinkuin kodissa kuuluu, niin se vie tavattomasti voimia. Ja se jatkuva varpaillaan olo. Ja kun yrität olla ihmisiksi ja olet nätisti ja sit joskus kuppi kuitenkin menee nurin ja loppujen lopuksi aika pienessäkin tilanteessa ja sit ihmettelet itsekin, että kuinka minä tästä nyt niin suutuin tai hermostuin. Mutta kun taustalla on pitkää painetta, niin se räjähtämisen kohta voi olla hyvinkin mitätön.
        Ratkaisumme oli monivaiheinen ja eka vaihe oli kesämökin hankkiminen. Otimme etäisyyttä ja omaa tilaa ja elämää sillä keinolla. Tämä järjestely ei tietenkään kaikille käy, mutta meille se oli tärkeä ja välttämätön vaihe. Sen jälkeen tuli muutakin, mutta siitä toisella kertaa.


    • kjeio

      Meilläkin maatila-asumista tämä, mikä tietysti tekee hankalaksi, ei voi muuttaa poiskaan, kun työpaikka on omassa pihassa.

      Miehesi suhtautumien on mielestäni ongelma. Meillä isäntä oli ehkä jopa kiukkuisempi kuin minä. Ehkäpä auttaisi, jos näyttäisit miehellesi nämä viestit. Joka ainoa anopin kanssa asunut (olen asunut alkuun ennen lapsia samassa talossakin monta vuotta) tietää nämä kuviot, että voi tulla erokin eteen sitten lopulta. Tilanne tulee kiristymään, valitettavasti ja jossain vaiheessa tulee se räjähdys, aivan pienestä asiasta ja siitä ei sitten ole enää paluuta. Siinä vaiheessa kun itselleni se sattui, niin sitten ne rajat tulivat voimaan kyllä ja lopullisesti.

      Nykyään sukupolvenvaihdoksissa ei missään nimessä suositella sitä ratkaisua, että vanhempi pari jää samaan pihapiiriin. Siitä ei vain tule mitään. Vaikka olisi mukaviakin ihmisiä, niin jokaisella perheellä on oikeus omaan rauhaan ja järjestykseen lastenkasvatus mukaanlukien. Miniällehän appivanhemmat ovat periaatteessa vieraita ihmisiä, joilla on erilainen käsitys siisteydestä ja lapstenkasvatuksesta, jokaisella on kuitenkin ilman kenenkään arvostelua tehdä kodistaan ja perhe-elämästään omannäköistään. Maatiloja ajatellen lomitusapukaan ei oikein onnistu, kun kaikki vaatisi tietokoneen käytön osaamista, tämä "auttaminen" oli meillä se suurin ärsytysaihe niin kuin monesti on näissä tapauksissa. Henkisen vireyden takia annoimme liian pitkään puuhastella kaikenlaisia tilan töitä (=sotkea ja aiheuttaa taloudellistakin vahinkoa) onneksi ei sentään sattunut työtapaturmia. Meillä on nykyisin kaikki tuotnatotilatkin lukossa, niin paikat pysyvät siisteinä, tavaroita ei katoile ja siinä siistissä kunnossa kuin ne olen jättänyt. Pelkästään erilainen siisteyskäsitys samassa pihapiirissä voi aiheuttaa isoa hammastenkiristystä, kun sen pihan läpi kuljetaan useita kertoja päivässä.

      Mutta voithan sinä aloittaja rauhassa nyt miettiä asiaa. Aika ratkaisee nämä asiat, jos ei itse niihin puutu. Ikä ja vanhuus ovat sellaisia juttuja, että niiden varaan ei kannata laskea. Muutenkaan ei kannata elää sitku-elämää. Itse olen ollut vakavasti sairaana ja voi olla, että isovanhemmat elävät kauemmin kuin minä. Nykyäänhän terveet vanhukset elävät pitkään, satavuotiaita on tuhansia. Helpotusta voi hakea kodin ulkopuolelta, mutta onhan se vähän hassua ajatuksena lähteä rentoutumaan kodin ulkopuolelle, kun kodissa siihen ei pysty. Karjatilalla sekään ei toimi, vaikka nuo kesämökkijutut ovat ihan hyviä, samoin matkustelu. Mutta kun on tilalla kiinni viikon jokaisena päivänä maanantaista sunnuntaihin, niin se 26 päivän vuosittainen loma ei riitä tuulettamiseen niin että osaisi ottaa anopin huumorilla. Eikä tarvitsekaan, rajansa kaikella. Onneksi voi panna lenkkikengät jalkaan ja juosta, se ainakin onnistuu missä vain.

      • samaakokenut

        Allekirjoitan ja taputan kaiken mitä kjeio kirjoittaa. Tuonkin, että aloittajan mies on yksi ongelman mahdollistaja, jos hän ei ymmärrä aloittajan tukalaa tilannetta ollenkaan. Sellaista meilläkin oli alussa: mies meinasi, että hyväähän mamma vaan tarkoittaa ja jos rasittaa niin toisesta sisään ja toisesta ulos ym ym. Mutta kun tilanne jatkuessaan yleensä pahenee - heppoiset neuvot eivät riitä eivätkä auta. Tulee katkeaminen tai räjähdys tai jotakin ja sitä ei kannata jäädä vartoilemaan.

        Meillä mies kyllä uskoi ja asettui tuekseni, kun vakavasti ja päättäväisesti sanoin, että näin ei voida jatkaa - ratkaisu on löydyttävä. Mutta se on meidän tarinamme ja tiemme ja aloittaja löytää omansa.

        Täällä on myös viisaasti kirjoitettu, että liika kiltteys ja myötäily on pahasta. Pahasta itselle ja pahasta tilanteelle. Ja että ilkeys ei ole kiltteyden vastakohta. Ihmisen on löydettävä tahto ja keinot pitää puolensa ja linjansa. Varmuus, jämäkkyys, huumori, pelottomuus. Ja silti voi olla kiltti oma itsensä. Ei ole väärin puolustaa itseään ja valintojaan ja elämäänsä. Se on oikeus ja jopa velvolisuus.

        Ja vielä yksi juttu: konfliktia ei kuitenkaan kannata pelätä. Joskus asiat vaatii kriisiyttämisen, mutta sen kautta joka iikka yleensä pääsee parempaan tilanteeseen. Jopa se anoppi voi päästä, vaikka voi vaikuttaa että kaiken on jatkuttava kuten aina.


    • itsetuntokuntoon

      Koska anoppia ei voi muuttaa, on muutettava omaa toimintaansa.
      Nyt sinulla on pohdinta ja keinojen etsintä meneillään. Hyvä.
      Tässä vaiheessa vaikuttaa, että miehesi ei tue sinua, vaan hän on mammanpoika. On siis muutettava sinun käytöstäsi ja ajoittain käytävä keskustelua miehen kanssa.

      Piinaa kestää aikansa ja sitten räjähtää. Etsit niitä muita keinoja, mikä on viisasta.

      Toivon, että sinulla on mahdollisuus käydä terapiassa ja keskustella ongelmistasi jonkun asiantuntijan kanssa. Kerroit, että sinulla on paniikkihäiriö ja kerroit joistain sen syntymiseen vaikuttaneista tapahtumista. Sinun on tärkeä parantaa itsetuntoasi. Paniikkihäiriö ja liiallinen kiltteys kertovat, että tarvitset uskoa itseesi ja jämäkkyyttä toimintaasi.

      Mitä sellaisia harrastuksia sinulla on, joissa pääset uppoutumaan omaan tekemiseesi tai joissa pääset pois kotoa? Käsityöt, taidemaalaus, luova kirjoittaminen, musiikki, kirjallisuus, elokuvat?

      Kerrot, ettei sinulla juuri ole ystäviä. Hanki ystäviä. Tuttavatkin riittävät aluksi. Lähistöllä voi asua joku, jonka kanssa voit käydä kävelyllä tai työpaikallasi voi olla joku kaveri. Kansalaisopiston käsityöpiiristä löytyy mukavaa seuraa. Kokeile ennen kuin vetoat paniikkihäiriöön. Paniikkihäiriötä voi siedättää pois. Se tekeminen vie ajatuksia jonnekin muualle, kun kahvikutsuilla voi kuppi täristä, eikä sekään ole vaarallista.

      Joku rentouttava liikunta on hyväksi. Kävely luonnossa toimii, mutta tarkoitan lähinnä joogaa, venyttelyä yms.

      Onko siellä teidän pihassanne sinun tekemiä istutuksia? Jos ei ole, niin tee sellaisia. Laita siihen ensimmäinen raja. Koska sinä pidät puutarhanhoidosta, eikä anopin jäljiltä ole jäänyt riittävästi harrastettavaa, niin sinä halusit sen kukkapenkin ihan itseäsi varten. Siihen ei anoppi tai kukaan muukaan koske.

      Entä sitten avun pyytäminen. Mitä jos pyytäisit anopilta apua siivoukseen tai johonkin. Olisiko se enää anopista hauskaa, kun pitäisi ihan määräaikana toimia ja sinä olisit pomona. Tai menisitkö anoppilaan opettelemaan, miten anoppi valmistaa sen maailman ihanimman perunakeiton, jota sinun miehesi niin rakastaa. Haluaisit oppia tekemään sen, osoittaisit, miten haluat hänen rakasta poikaansa hemmotella anopin kuoltua. Pohdi näitä ja vastaavia vaihtoehtoja vai innostuisiko anoppi entisestään.

    • kljuyn

      "Avaimen poisottaminen ei ole niinkään yksinkertaista, sillä talo on alunperin anopin kotitalo (syntynyt ja kasvanut lapsuutensa siinä), eli hän katsoo edelleen "omistavansa" sen, vaikka laillinen omistusoikeus on siirtynyt miehelleni jo 20 vuotta sitten. "

      Noissa omistusoikeus- ja perintöjutuissa on ehkä myös vähän mietittävää. Ettekö te ole naimisissa, kun kerrot, että miehesi omistaa talon ja veljen lapset perivät kaiken? Jos olette, niin sinä omistat talon ja päätät itse, kenelle omaisuutesi menee kuolemasi jälkeen. Se pätee, vaikka olisitte tehneet avioehdon, sillä avioehtohan koskee vain erotilannetta. Vaikka olisitte avoparikin, niin sinulla on oikeus normaaliin kotirauhaan.

      Jotenkin viestistäsi nousee ajatus siitä, että itsekin ajattelet olevasi jotenkin vieraisilla miehesi ja anoppisi talossa. Siksi tuollainen epänormaali käyttäytyminen anoppisi toimesta on niin helppoa ja normaalia. Jos mietit aivan aikuisten oikeasti, niin kukaan talon entinen omistaja ei tule 20 vuoden jälkeen taloonsa eikä pidä sen avaimia hallussaan vai menetkö sinä lapsuudenkotiisi ja vaadit siellä nykyisin asuvia antamaan sinulle avaimensa? Tuskinpa menet. Onko teillä avaimet ja vapaa kulku anopin kotiin ja vaatekaapeille? Epäilen, ettei ole.

      Et ole antanut itsellesi lupaa perustaa kotia "miehen taloon", joka on myös anopin "lapsuudenkoti", jonka vuoksi se on hänen omansa edelleen. Jos mietit tuota ajatusta itseksesi, niin siinä ei taida olla paljoakaan järkeä?

      • sariiina

        Miulla on avaimet vanhempien kämppään, samoin puoliskolla omien vanhempiensa taloon. :DD Ja minun äidilläni ja hänen veljellään heidän vanhempiensa eli miun isovanhempien asuntoon (tämä tosin siksi, että isovanhemmat todella huonokuntoisia ja antoivat avaimet jokunen vuosi sitten "varmuuden vuoksi"). Lisäksi lapsuudenystävällä on varmaan koko suvun kesken toistensa avaimet kaikilla, ainakin ne käyvät aina toistensa kämpillä vaikkei ne omistajat olis kotonakaan. Niin ettei se nyt niin epänormaalia kai ole, että on vanhempiensa/lastensa kotien avain hallussa? Vai ollaanko me kaverin kanssa vain jotain kummia poikkeuksia, sekin voi olla.. :D

        No mutta joka tapauksessa, ei ole kiva, jos jonkun käytös tuntuu häiritsevältä. Niissä asioissa pitäisi sopia ne yhteiset pelisäännöt, jotka on sitten kaikille samat: jos anoppilan väki käy teillä omin avaimin, silloin teilläkin pitää olla oikeus käydä heillä omin avaimin. Jos ei ole, silloin tuo on epäreilua.

        Miehen kuuluu myös tukea naisystäväänsä/vaimoaan. Ei ole reilua jättää koko hommaa yhden ihmisen niskaan, tyylillä "siedä nyt vaan, kun meillä on tämmöinen käytäntö ollut aina!" kun mitä sitten, vaikka on ollut jokin käytäntö ennen, se käytäntö muuttuu, kun tulee uusia ihmisiä porukkaan. Äidistä vieroittamattomat miehet ovat yleensä pahimpia, sillä niiden äidit kuvittelee aina jollain tasolla omistavansa ne poikansa. Vai onko se niin päin, että äiti ei ole vieroittunut kunnolla irralleen pojistaan? Sekin voi olla. Tosin miehen ja veljen käytöksen kuvailu kuulostaa siltä, etteivät nämäkään ole päässeet irti lapsuuden auktoriteeteista, vaan äiti vaivihkaa komentelee edelleen - ehkä jopa niin, ettei itsekään sitä tajuu.

        Minulla oli narsisti isä, joka komenteli ja manipuloi vähän kaikessa. En väitä, että aloittajan anoppi olisi narsisti, mutta siis omasta kokemuksesta sanon, että kaikki aina hokivat miulle "miks sie annat isäs määräillä sinuu noin? Mikset sie ikin sano sille vastaan?" ja tekihän siinä mieli sanoa vastaan, mutta kun oli niin tottunut siihen määräilyyn ja manipulointiin, ettei oikein aina huomannutkaan sitä, se kävi niin salakähmäisesti. Ehkei noi huonosti äidistä irtaantuneet pojatkaan aina tajua, että äiti määrää niitä edelleen, ne vaan luulee olevansa kauhean itsenäisiä, mutta tosiasiassa eivät ole. Varsinkin kun äiti on koko ajan lähettyvillä ja pääsee valvomaan kaikkea ja ottamaan osaa kaikkeen. Ei tavallaan tule sitä tilaisuutta irtaantua, ajatella itse, olla kysymättä mitään lupaa tai hyväksyntää äidiltä. Minä ainaki olin aikuisenakin vielä pitkään sellainen, että koska oli "opetettu" aina kertomaan kaikki isälle ja hyväksyttämään kaikki jutut sillä, niin melkein kyselin lupaa pitää illanistujaisia kavereille OMASSA KODISSANI, siis silloin kun vihdoin pääsin pois isän vallan alta. Ainakin oli pitkään sellainen olo, että siitä täytyy kertoa, edes jälkikäteen, että on tehnyt sellaista.

        Se oma paikkansa täytyy vain ottaa. Mies ehkä ottaa sen paikkansa sitten kun äitinsä ja isänsä makaavat haudassa, mutta siihen saakka, sinun kannattaa vain rohkeasti tarttua härkää sarvista ja päättää, että siinä talossa naisvaltaa edustat nyt sinä, eikä miehesi äiti, joka ei edes asu siellä. Tähän riittää pelkkä itsenäinen päättäminen, muut kyllä huomaavat aikaa myöten eron käytöksessäsi ja olemuksessasi. :)

        Sitä ei kannata tehdä, että lähtee kilpailemaan miehen suosiosta anopin kanssa... ei itseään tarvitse yrittää muuttaa jonkun anopin kaltaiseksi.


      • dkgjwp
        sariiina kirjoitti:

        Miulla on avaimet vanhempien kämppään, samoin puoliskolla omien vanhempiensa taloon. :DD Ja minun äidilläni ja hänen veljellään heidän vanhempiensa eli miun isovanhempien asuntoon (tämä tosin siksi, että isovanhemmat todella huonokuntoisia ja antoivat avaimet jokunen vuosi sitten "varmuuden vuoksi"). Lisäksi lapsuudenystävällä on varmaan koko suvun kesken toistensa avaimet kaikilla, ainakin ne käyvät aina toistensa kämpillä vaikkei ne omistajat olis kotonakaan. Niin ettei se nyt niin epänormaalia kai ole, että on vanhempiensa/lastensa kotien avain hallussa? Vai ollaanko me kaverin kanssa vain jotain kummia poikkeuksia, sekin voi olla.. :D

        No mutta joka tapauksessa, ei ole kiva, jos jonkun käytös tuntuu häiritsevältä. Niissä asioissa pitäisi sopia ne yhteiset pelisäännöt, jotka on sitten kaikille samat: jos anoppilan väki käy teillä omin avaimin, silloin teilläkin pitää olla oikeus käydä heillä omin avaimin. Jos ei ole, silloin tuo on epäreilua.

        Miehen kuuluu myös tukea naisystäväänsä/vaimoaan. Ei ole reilua jättää koko hommaa yhden ihmisen niskaan, tyylillä "siedä nyt vaan, kun meillä on tämmöinen käytäntö ollut aina!" kun mitä sitten, vaikka on ollut jokin käytäntö ennen, se käytäntö muuttuu, kun tulee uusia ihmisiä porukkaan. Äidistä vieroittamattomat miehet ovat yleensä pahimpia, sillä niiden äidit kuvittelee aina jollain tasolla omistavansa ne poikansa. Vai onko se niin päin, että äiti ei ole vieroittunut kunnolla irralleen pojistaan? Sekin voi olla. Tosin miehen ja veljen käytöksen kuvailu kuulostaa siltä, etteivät nämäkään ole päässeet irti lapsuuden auktoriteeteista, vaan äiti vaivihkaa komentelee edelleen - ehkä jopa niin, ettei itsekään sitä tajuu.

        Minulla oli narsisti isä, joka komenteli ja manipuloi vähän kaikessa. En väitä, että aloittajan anoppi olisi narsisti, mutta siis omasta kokemuksesta sanon, että kaikki aina hokivat miulle "miks sie annat isäs määräillä sinuu noin? Mikset sie ikin sano sille vastaan?" ja tekihän siinä mieli sanoa vastaan, mutta kun oli niin tottunut siihen määräilyyn ja manipulointiin, ettei oikein aina huomannutkaan sitä, se kävi niin salakähmäisesti. Ehkei noi huonosti äidistä irtaantuneet pojatkaan aina tajua, että äiti määrää niitä edelleen, ne vaan luulee olevansa kauhean itsenäisiä, mutta tosiasiassa eivät ole. Varsinkin kun äiti on koko ajan lähettyvillä ja pääsee valvomaan kaikkea ja ottamaan osaa kaikkeen. Ei tavallaan tule sitä tilaisuutta irtaantua, ajatella itse, olla kysymättä mitään lupaa tai hyväksyntää äidiltä. Minä ainaki olin aikuisenakin vielä pitkään sellainen, että koska oli "opetettu" aina kertomaan kaikki isälle ja hyväksyttämään kaikki jutut sillä, niin melkein kyselin lupaa pitää illanistujaisia kavereille OMASSA KODISSANI, siis silloin kun vihdoin pääsin pois isän vallan alta. Ainakin oli pitkään sellainen olo, että siitä täytyy kertoa, edes jälkikäteen, että on tehnyt sellaista.

        Se oma paikkansa täytyy vain ottaa. Mies ehkä ottaa sen paikkansa sitten kun äitinsä ja isänsä makaavat haudassa, mutta siihen saakka, sinun kannattaa vain rohkeasti tarttua härkää sarvista ja päättää, että siinä talossa naisvaltaa edustat nyt sinä, eikä miehesi äiti, joka ei edes asu siellä. Tähän riittää pelkkä itsenäinen päättäminen, muut kyllä huomaavat aikaa myöten eron käytöksessäsi ja olemuksessasi. :)

        Sitä ei kannata tehdä, että lähtee kilpailemaan miehen suosiosta anopin kanssa... ei itseään tarvitse yrittää muuttaa jonkun anopin kaltaiseksi.

        Eihän tuossa ole pointtina avainten antaminen, vaan se, että kotiin tullaan ilman lupaa omilla avaimilla ja käyttäydytään kuin se olisi edelleen oma koti, kutsutaan jopa sinne vieraita kutsuille ja pengotaan yksityisiä tavaroita. Olen minäkin antanut avaimet naapurille ja vanhemmilleni, mutta he eivtä käytä luottamustani väärin. Jos käyttäisivät, ottaisin heiltä avaimet pois.


      • anoppihääräilee

        "Ettekö te ole naimisissa, kun kerrot, että miehesi omistaa talon ja veljen lapset perivät kaiken? Jos olette, niin sinä omistat talon ja päätät itse, kenelle omaisuutesi menee kuolemasi jälkeen. Se pätee, vaikka olisitte tehneet avioehdon, sillä avioehtohan koskee vain erotilannetta. Vaikka olisitte avoparikin, niin sinulla on oikeus normaaliin kotirauhaan."

        Ei olla (vielä) naimisiin asti päädytty, tulevaisuudessa kuitenkin luultavasti häät suunnitteilla. :) Yhdessä oltu silti melko kauan jo. Siitä on kyllä puhuttu, että sikäli kuin joskus naimisiin mennään, avioehdot tehdään, vaikkei näillä näkymin olekaan eroa "suunnitteilla". :D Olen vain itse jo kauan ennen suhteen aloittamistakin päättänyt, että jos koskaan päädyn avioon asti, haluan avioehdon, oli mies kuinka ihana hyvänsä ja oli minulla itselläni tai miehellä omaisuutta tai ei. Heh, tällä hetkellä ainakaan itselläni ei ole kuin nojatuoli ja auto.

        Eli talo kuuluu virallisesti puolisolleni, hän on sen vanhemmiltaan lunastanut, eikä ole puolta siitä minulle myynyt (en tosin ole kysynytkään). Mies haluaa myös talon ja mahdollisen muun rahallisen / rahanarvoisen omaisuutensa päätyvän veljen lapsille - tai veljelle, jos tämä on silloin vielä elossa, mutta eikös omaisuus sitten mene joka tapauksessa veljen lapsille viimeistään veljenkin heittäessä veivinsä. Kun meillä ei niitä lapsia ole, eikä myöskään tule, niin veli/veljen lapset ovat hänen viralliset perijänsä, vähintään testamentin kautta, ellei hän asiaa muutoin saa varmistettua.

        Joskus hän kysyi, mitä tekisin esim. talolle, jos se jäisi minulle (siis jos mieheni kuolisi ennen minua, sitähän emme voi tietää, kuolenko minä aiemmin), ja kun sanoin "varmaankin myyväni sen", mies päätti, ettei halua minun saavan sitä. Hypoteettisesti ajatellen myisin sen joka tapauksessa hänen veljenlapsilleen (pysyisi siis hänen suvullaan), mutta siis myisin, jotta saisin rahaa ostaa itselleni uuden asunnon jostain lähempää palveluita -> olenhan tuohon aikaan jo vanha ämmä, luultavasti ajokortiton ja tarvitsen ruokakaupat lähemmäs itseäni, eikä muutoinkaan ole järkevää jäädä yksin isoon taloon. Mutta hän siis haluaa niiden lasten vain saavan sen ja kaiken muunkin, jotta lapset voivat elää ilman talovelkoja tms. Ymmärrän ajatuksen kyllä, eikä minulla mitään asiaa olekaan tuohon väliin kajota. Tosin, jos olisi kyse jostain muusta kuin hänen sukutalostaan, olisin kernaasti ottanut hänen kanssaan yhteisen asuntolainan ihan oman, yhteisen talon ostoa varten, jotta siitä olisi tullut myös minun kotini. Tai siis onhan tämä nykyinenkin minun kotini, mutta samalla se tuntuu olevan myös muiden henkistä omaisuutta.

        En tosin ole mieheni kanssa minkään talon takia, talo nyt vain "tuli kaupan päälle" kuten myös sekaantuva (mutta ihan kiva) anoppi, jollaista en osannut odottaa. :D


      • Asiat.kuntoon

        Avioehto on voimassa myös avioparin perukirjassa. Varsinkin lapsettomien parien kannattaa tehdä aivoehto, jossa kumpikin suojaa oman maisuutensa, tai keskinäinen testamentti, jolla leski saa hallita koko omaisuutta kuolemaansa saakka. Kannattaa ottaa yhteys vaikka pankin lakiasiaintoimistoon ja kysyä neuvoa. Jos jäät yksi miehesi jälkeen, on olosi turvaton.
        Kertomuksestasi päätellen koko muu suku olisi mielissään, jos avioliittosuunnitelmanne kuivuisi kokoon ja häipyisit kuvioista. Omaisuus tuntuu olevan tärkeällä sijalla miehelläsi ja hänen omaisillaan.


    • anoppihääräilee

      Taas oli monia hyviä neuvoja täällä, kiitos! Ja kiitos myös omia kokemuksiaan kertoneille, saan teistä vertaistukea! <3 :)

      "Väsyin kovasti siihen tilanteeseen ja siihen elämään. Sitä on vaikea selittää sellaiselle, joka ei ole vastaavaa kokenut. Kun asiat ovat periaatteessa ihan hyvin, mutta kun et saa omassa kodissasi olla niinkuin kodissa kuuluu, niin se vie tavattomasti voimia. Ja se jatkuva varpaillaan olo. Ja kun yrität olla ihmisiksi ja olet nätisti ja sit joskus kuppi kuitenkin menee nurin ja loppujen lopuksi aika pienessäkin tilanteessa ja sit ihmettelet itsekin, että kuinka minä tästä nyt niin suutuin tai hermostuin."

      Tätä juuri pelkään! D: En tahdo väsyä parisuhteeseeni tai sen puitteisiin, sillä mies on ihana.

      Kjieio: kuulostaa stressaavalta tuo maatilajuttunne! Onneksi ilmeisesti löysitte siihen ratkaisun! Hyvä, ettei meillä ole eläimiä.... mitähän siitäkin tulisi... olen eläinrakas, mutta hoitaisin niitäkin varmaan aivan väärin.

      "Joku rentouttava liikunta on hyväksi. Kävely luonnossa toimii, mutta tarkoitan lähinnä joogaa, venyttelyä yms.

      Onko siellä teidän pihassanne sinun tekemiä istutuksia? Jos ei ole, niin tee sellaisia. Laita siihen ensimmäinen raja. Koska sinä pidät puutarhanhoidosta, eikä anopin jäljiltä ole jäänyt riittävästi harrastettavaa, niin sinä halusit sen kukkapenkin ihan itseäsi varten. Siihen ei anoppi tai kukaan muukaan koske."

      Tässä oli pari hyvää vinkkiä! Kiitos! Alankin heti suunnitella omaa kukkamaata jonnekin nurkkaan. Ehkäpä myös vähitellen omin pihassa jo olevien kukkien ja muiden istutusten hoitovastuun täysin itselleni....

      Sariiina: aika ikävältä kuulosti tuo isäjuttusi! :( Minulla on vähän samanmoinen olo, että lupaa pitäisi periaatteessa kysyä vähän kaikkeen, tosin minä kysyisin sitä mieheni vanhemmilta, enkä omiltani... :D (En siis kysele mitään lupia, mutta on se olo, että muka pitäisi).

      Nyt siis kukkapenkkiä suunnittelemaan, ehkäpä teen sen (suunnittelun) jonkin liikuntamuodon lomassa. :)

      • samaakokenut

        Ikioma kukkapenkki (tai joku muu juttu mikä itseäsi kiinnostaa) on hyvä idea. Se on pieni suuri askel oikeaan suuntaan. Se on konkreettinen ja ennen kaikkea symbolinen - sinä otat sen oman tilasi - sinä koulit itseäsi ja muita niihin rajoihin.

        Suunnittele asia huolella - siis en tarkoita niinkään kukkia vaan se oma asenteesi ja käytöksesi. Minä pitäisin etukäteen mölyä asiasta - vaikka vähän överisti ja huumorillakin. Es että tämä on mun juttu ja siihen ei muut koske. Haluat testata miten onnistut tai vaikka epäonnistut - oma elämä ja oman elämän hallinta on sitäkin, että saa jutut mennä pieleenkin. Saa kokeilla saa erehtyä saa mokata. Ja saa kysyä neuvoa jos siltä tuntuu, mutta toiset ei ohjeista jo etukäteen.

        Tärkeää on myös se, että jos anoppi tai joku muu silti koskee penkkiin, niin nostat tarvittavan älämölön - taas överisti ja huumorillakin, mutta siinä kohdassa on se raja näytettävä. Tai kiukustuen jos tunnetila on se.

        Tämä kaikki voi kuulostaa pieneltä ja lapselliseltakin, mutta uskon että tämä voi olla merkittävä askel oikeaan suuntaan. Sinä näytät itsellesi ja toisille, että kaavoja voi ja pitää muuttaa. Jos tuossa teidän "kolhoosissa" mikään ei muutu, niin näen katastrofin ainekset. Kaikkea hyvää!


    • kjeio

      Hieno asia, että olet positiivisesti elämään ja ihmisiin suhtautuva nainen. Se on valtavan arvokas asia.

      Noihin perintöjuttuihin sanon vielä sanasen, kun niistä kertoilit. Mies voi toki jättää talon veljen lapsille, mutta jos te naimisiin menette ja hän kuolee ensin, niin sinä perit talon, vaikka teillä olisi millainen avioehto tai testamentti tahansa. Sen lisäksi sinulla on oikeus asua talossa niin kauan kuin haluat, ja se pätee, vaikka olisitkin avopuoliso. Jos siis miehesi haluaa talon päätyvän omaisilleen hänen kuoltuaan, ette voi mennä naimisiin. Et voi edes lahjoittaa taloa pois, joutuisit maksamaan isot lahjaverot. Järjestely on kannaltasi täysin järjetön eikä miehesikään pystyisi tekemään kuten ajattelee.

      Sitten ovat nämä sukutaloihin liittyvät tulevaisuudensuunnitelmat. Ne miehesi voi kyllä unohtaa, sillä ette mitenkään voi tietää mitä lapset haluavat tehdä. Lapset myös menevät naimisiin, siis sukuun tulee uusia puolisoita, jotka eivät välttämättä ole yhtä kilttejä ja taipuisia kuin sinä. Minusta kuulostaa aika ikävältä tuo ajatustapa, että puoliso halutaan sulkea pois kaikesta. Se ei kuitenkaan lainkaan puitteissa onnistu. Myöskään lasten tulevaisuutta ei voi ennustaa. Tulevaisuudessa yhä harvempi asuu maalla eivätkä kaikki pidä kesämökkeilystäkään. Tulevien polvien elämän suunnitteluun ei vanhemmalla polvella ole oikeuttakaan.
      Toki veljen lapset voivat haluta myymisestä koituvat rahat, mutta haja-asutusalueella talojen hinta ei kovin kummoinen ole.

      Kun olen jo itsekin melkein eläkeikäinen, niin tämä on kantapään kautta koettua. Meillä ei ole tilalle jatkajaa enkä voi sitä suositellakaan, velkavankeutta ja työhulluutta. Miehesi ei ehkä ole ymmärtänyt, että tunnearvo ei periydy, aikuisiksi tultuaan nämä lapset eivät välttämättä halua käydäkään tässä niin perin arvokkaaksi katsotussa talossanne. Siitä tulee vain kuluja perikunnalle, joista sitten päästään riitelemään, on kiinteistöverot, sähkölaskut ja kunnossapito tai sitten talo menee pilalle hoidon puutteessa. Tästäkin on minulla omakohtaista kokemusta yhdestä kuolinpesästä.

      Olette miehenne kanssa vielä ilmeisesti nuoria, kuka tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan, voihan olla, että vielä hankitte aivan oman talon ja pidätte anopin sukutaloa kesämökkinä tms. Mieti sinäkin vielä, onko järkeä sitoutua kuvioon, jossa sinä käytännössä osallistut talon ylläpitokustannuksiin, mutta sinut on suljettu kaikesta omistamisesta ulos, sillä jos jotain ikävää sattuu, niin se harmittaa sinua varmasti. Itse olen lähtenyt siitä, että liitossa on kaikki yhteistä ja omaisuutta kuitenkin hoidetaan ja kartutetaan yhdessä, joten erotessa tai vähintään ainakin kuollessa oikeudenmukainen osuus kuuluu myös puolisolle, jonka kuuluisi olla lähin ihminen elämässä. Ja kuten sanoin, jos avioliittoon menette, niin lakikin määrää niin, että kuolemantapauksen kohdatessa pitkäaikainen avopuolisokin omaa asumisoikeuden omaan asuntoonsa. Taloon eikä tavaraan ei pitäisi kiintyä niin, että se vaikeuttaa ihmissuhteista läheisintä eli suhdetta omaan puolisoon. Avioehdon ymmärrän, jos kyseessä on jokin iso kartano ja suuri maa- ja metsäomaisuus, mutta jos teillä on ihan tavallinen maalaistalo haja-asutusalueella niin talon painoarvo teidän elämässänne kuulostaa kyllä arvoon verraten liian suurelta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1510
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1267
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      120
      1227
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1166
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1024
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      82
      823
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      765
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      762
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      380
      738
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      696
    Aihe