Palveluillako Suomi nousuun 2

Jokin aika sitten tein avauksen ”Palveluillako Suomi nousuun”. Tuohon avaukseen inspiroi minua tv-uutinen, jossa kerrottiin palvelujen tuoton olevan jo suurin tekijä bruttokansantuotteessamme. Palvelujen viennin arvon sanottiin pian ohittavan puuhun perustuvan teollisuutemme viennin arvon, kun palvelujen viennin tuotosta jää kotimaahan 80-90 % ja muun viennin tuotosta vain 50-60 %.

Asiallisia vastineita tuo avaukseni sai lähinnä vain pystyyn_kuolleelta, eikä hänkään uskonut, että Suomea voitaisiin nostaa tästä ahdingosta palveluiden avulla. Hänen mielestään automaation lisääntyminen päinvastoin vähentää palveluja, joissa tarvitaan ihmistä.

Minun on nyt ihan pakko palata tuohon asiaan tämänaamuisessa Hesarissa olleen jutun innostamana. Juttu on otsikoitu ”Viennissä kajastaa toivo”. Heti jutun alussa todetaan: ”Tavaraviennin arvon supistuneen alkuvuonna seitsemän prosenttia, mutta se antaa vinon kuvan monimutkaisesta kokonaisuudesta. Talouden valopilkku on palveluiden viennissä.”

Jutussa on haastateltu Valtion taloudellisen tutkimuslaitoksen erikoistutkija Saara Tammista. Hän sanoo, että tavaraviennin euromääräinen kokonaisarvo kertoo vain liikevaihdon. Liikevaihdon sijaan pitäisi kiinnittää huomiota siihen, mitä viennin arvonlisäyksessä on tapahtunut.

Juttu jatkuu: ”Onni onnettomuudessa on palveluiden viennin voimakas lisääntyminen. Tilastokeskuksen mukaan palveluiden vienti kasvoi viime vuonna 15 prosenttia. Suomesta vietiin palveluja 16,9 miljardin euron arvosta, josta 40 prosenttia oli tietotekniikkapalveluja.”

Jutussa haastateltu Aalto-yliopiston johtaja Matti Pohjola on Tammisen kanssa samaa mieltä ja sanoo: ”Palveluiden viennistä on tullut Suomelle tärkeä kasvuala, ja siitä jää suhteellisesti enemmän euroja Suomeen kuin tavaraviennistä. Erityisen myönteistä on, että palveluiden vienti kohdistuu huipputekniikkaan eli tietoteknisiin palveluihin, joissa hyödynnetään osaamista.”

Pohjola ei hyväksy näkemystä, jonka mukaan Suomen talouskasvu perustuisi ainoastaan yksityisen kulutuksen ja rakennusteollisuuden kasvuun. ”Palvelut on merkittävämpi tekijä nykyisessä talouskasvussa”, hän sanoo.

Lehden koko aukeaman (ss. A6 -A 7) täyttävä juttu jatkuu monilla mielenkiintoisilla esimerkeillä palvelujen viennin merkityksestä ja vientituotteista, mutta tässä ei ole enempää tilaa niistä puhua, enkä saa aukeamaan juttuun johtavaa linkkiäkään. Halutessanne tietää enemmän asiasta teidän täytynee ostaa tämän päivän Hesari ja lukea siitä.

Totta kai toivon mahdollisimman hyvää, nykyistä parempaa menestystä kaikelle suomalaiselle teollisuus- ja muulle tavaratuotannolle ja sen viennille. Lähipiiristäni kuitenkin tiedän teollisuusyrityksen, jolle jo nyt lienee tuloksellisesti merkittävintä tietotaitovienti ulkomaille, aina Kiinaan asti. Eikä tuo yritys varmaankaan ole ainoa, jossa nyt menetellään samoin.

No, onhan nyt kai hieman toivoa muillakin alueilla, kun Suomen Pankin mukaan investoinnit elpyvät pitkän taantuman jälkeen. Sanotaan kuitenkin, että kasvu on hyvin maltillista, mikä johtuu siitä, että kasvu on yhä kotimaisen kysynnän, ei viennin varassa. Mutta todetaan myös käänteen tapahtuneen työmarkkinoilla, jossa aiemmista suhdannekäänteistä poiketen työllisyyden kasvua tukevat nyt työvoimavaltaiset palvelualat ja rakentaminen, eivät vienti ja teollisuus. Tässä linkki kyseiseen juttuun:

http://www.uusisuomi.fi/raha/196897-suomen-pankki-kaanne-tapahtumassa-suomessa-tama-kuva-investoinneista-luo-uskoa

15

145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiedät.kyllä.asian

Et ottanut kantaa Tuomioja et Väyrynen episodiin.
      Jossa molemmat "äänesti" toistaan. Luulit sen olevan jotakikin
      arvokasta, lähinnä Tuomiojan kirjailija elämään.
      Älä ainakaan tee tyhjäksi mitenkään tätä.

• Kerro.omin.sanoin

">>Tuomioja sai vuoden 2006 Tieto-Finlandia-palkinnon Hella Wuolijokea käsittelevästä, alun perin englanniksi kirjoitetusta teoksesta Häivähdys punaista. "
      Kai Kapi muistat kuka antoi palkinnon.
      Jätit sen kertomatta ja miksi antoi.
      Koitappa muistella.
      Sen verran jelpin, että oli saman "perheen" JÄSEN, ELI DEMARI.
      ja HÄNELLÄ OLI AUKI VIRKA, JOHON TUOMIOJA VAIKUTTI.
      YRITÄ KERTOA TÄMÄKIN, HALUAISIN SINULTA SEN KUULLA.
      Halusin sinulta kuulla näkemyksesi Tieto-Finlandia-palkinnon
      valinnasta ja miten se yhteydessä toinen toisiinsa.
      Katsotaan osaatko!

• Kyllä minä vastasin siihen tuolla edellisellä avauksellani, jossa tuo kysymys minulle esitettiin. Siellä se vastaukseni on, mutta kun asia näkyy olevan sinulle tärkeätäkin tärkeämpi, laitan sen vielä tähän:

kapi_

8.6.2016 21:32

Enpä todellakaan muistanut, kuka oli tuon v. 2006 Tieto-Finlandia-palkinnon myöntäjä. Piti googlettaa, ja sieltähän se selvisi:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Raimo_Väyrynen

Ei tuo Väyrynen näy ihan mitätön mies olleen. Lieneekö sukua Paavo Väyryselle. Enkä ymmärrä, miten tuo vähentäisi Tuomiojan kirjan arvoa. Hyvä kirja se on, todella mielenkiintoinen tarina ja hyvin kirjoitettu, olen kirjan lukenut ja on se hyllyssänikin.

Mutta vielä kerran toistan, että en ole poliittisesti samoissa näkemyksissä Erkki Tuomiojan kanssa.

xxxxxxx

Mutta miksi ihmeessä tuo on sinulle niin tärkeää, että se piti tuoda tänne, jossa on tarkoitus puhua siitä, mikä otsikostanikin käy ilmi?

• Asia.loppuun.taputeltu
        kapi_ kirjoitti:

Kyllä minä vastasin siihen tuolla edellisellä avauksellani, jossa tuo kysymys minulle esitettiin. Siellä se vastaukseni on, mutta kun asia näkyy olevan sinulle tärkeätäkin tärkeämpi, laitan sen vielä tähän:

kapi_

8.6.2016 21:32

Enpä todellakaan muistanut, kuka oli tuon v. 2006 Tieto-Finlandia-palkinnon myöntäjä. Piti googlettaa, ja sieltähän se selvisi:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Raimo_Väyrynen

Ei tuo Väyrynen näy ihan mitätön mies olleen. Lieneekö sukua Paavo Väyryselle. Enkä ymmärrä, miten tuo vähentäisi Tuomiojan kirjan arvoa. Hyvä kirja se on, todella mielenkiintoinen tarina ja hyvin kirjoitettu, olen kirjan lukenut ja on se hyllyssänikin.

Mutta vielä kerran toistan, että en ole poliittisesti samoissa näkemyksissä Erkki Tuomiojan kanssa.

xxxxxxx

Mutta miksi ihmeessä tuo on sinulle niin tärkeää, että se piti tuoda tänne, jossa on tarkoitus puhua siitä, mikä otsikostanikin käy ilmi?

Minulle ei ole tärkeää lainkaan, vaan sinulle sitäkin enemmän, et muuten olisi tuonut esille. Halusin vain tuoda esille, miten sillojn "kähmivät demarit, kun kehui esimiestä, sai palkinnon. Varmaan sinullekin hyvin tuttua, kun näyt sitä sorttia olevan.
        Esimerkin omaisesti vain, ettei nyt heittää demareita sivuun, kun hyväveli toimii.
        En tästä tämän pidempään.
        Odotin sinultakin jotain kannaottoa itse kysymykseen, muttei sitä saa vaikka miten vääntää. Aloit ihan muuta vastauksessasi kertomaan.
        "Ei tuo Väyrynen näy ihan mitätön mies olleen. Lieneekö sukua Paavo Väyryselle. "
        "Hyvä kirja se on, todella mielenkiintoinen tarina ja hyvin kirjoitettu, olen kirjan lukenut ja on se hyllyssänikin. "
        Jos antaisin tuosta vastauksesta arvosanan, olisi 4- 10 -asteikolla, saisit joko 4 ja tai korkeintaan 5.
        5 siitä kun edes yritit vastata.
        4 siitä, kun et vastannut itse kysymykseen.
        Odotin vastausta, miten esimies -alainen toimii, kun alainen arvostelee kirja arvostelun ensin, ja sitten esimies valitsi Ulkopoliittisen instituutin (UPI) johtajaksi.
        Saattoi olla liian vaikeakin. Edes muille en olisi noin esittänyt.
        Näissä tulee esille, meidän poliittis -lasien väri. Ja senhän saa itsekukin valita haluamallaan tavalla.
        Asia pihvi ! En jatka pidemmälle.

• Niin.kai.on

"Totta kai toivon mahdollisimman hyvää, nykyistä parempaa menestystä kaikelle suomalaiselle teollisuus- ja muulle tavaratuotannolle ja sen viennille. Lähipiiristäni kuitenkin tiedän teollisuusyrityksen, jolle jo nyt lienee tuloksellisesti merkittävintä tietotaitovienti ulkomaille, aina Kiinaan asti".

Kun romu-Sisut ei mene kaupaksi, jostain täytyy leipänsä repiä.

• Mainitsin tuon vain antaakseni tukea pääaiheelle, palvelujen viennin merkitykselle. En ala debattiin Sisusta, jos haluatte siitä tietoja, löydätte varmaan netistä. Eikö riitä, että kadehditte vain minua, ette poikaani

• Omahyväinen
        kapi_ kirjoitti:

Mainitsin tuon vain antaakseni tukea pääaiheelle, palvelujen viennin merkitykselle. En ala debattiin Sisusta, jos haluatte siitä tietoja, löydätte varmaan netistä. Eikö riitä, että kadehditte vain minua, ette poikaani

Kuka nyt demaria kadehtisi, eikö se ole aina toisinpäin.

• OulunUkki
        kapi_ kirjoitti:

Mainitsin tuon vain antaakseni tukea pääaiheelle, palvelujen viennin merkitykselle. En ala debattiin Sisusta, jos haluatte siitä tietoja, löydätte varmaan netistä. Eikö riitä, että kadehditte vain minua, ette poikaani

Poikasi taitaa olla äpärä jo toisessa polvessa???

• Omahyväinen kirjoitti:

Kuka nyt demaria kadehtisi, eikö se ole aina toisinpäin.

Tunnettu sanonta kuuluu: Kepulaisilla kateus on ehtymätön voimavara. Täällä se todentuu jatkuvasti mm. demaripresidenttien verottomien eläkkeiden kadehtimisena. Eivät sentään kadehti niitä verottomia etuja eniten saanutta Kekkosta, sillä olihan Kekkonen sentään kepulainen. Jaa - mutta eipä ollutkaan, maalaisliittolainen hän oli, ei hänen aikanaan kepua vielä ollutkaan. Mutta sama sisältöhän on kummassakin paketissa, vain nimilappu erilainen.

• Osmium2
        kapi_ kirjoitti:

Tunnettu sanonta kuuluu: Kepulaisilla kateus on ehtymätön voimavara. Täällä se todentuu jatkuvasti mm. demaripresidenttien verottomien eläkkeiden kadehtimisena. Eivät sentään kadehti niitä verottomia etuja eniten saanutta Kekkosta, sillä olihan Kekkonen sentään kepulainen. Jaa - mutta eipä ollutkaan, maalaisliittolainen hän oli, ei hänen aikanaan kepua vielä ollutkaan. Mutta sama sisältöhän on kummassakin paketissa, vain nimilappu erilainen.

Onneksi sinä olet niin mitätön ettei sinua tarvitse kenenkään kadehtia. Nauraa kustannuksellasi kyllä kaikki voivat.

• EMkrvaJombnBestJOHTO
        Osmium2 kirjoitti:

Onneksi sinä olet niin mitätön ettei sinua tarvitse kenenkään kadehtia. Nauraa kustannuksellasi kyllä kaikki voivat.

Niin minäkin, taas: HO HOO, HO HOO! Typerä paskantärkeys naurattaa aina.

• Lieneekö avaukseni aihe liian arkaluonteinen vai olisiko asia liian vaikea ymmärtää, kun siihen ei ole juuri puututtu. Jaa - ymmärränhän minä: ei toki mikään aihe voi olla yhtä mielenkiintoinen kuin avaaja, sen ovat eräät halunneet todistaa!

No, kun itselleni en ole yhtä kiinnostava, en jatka debattia siitä aiheesta yhtään enempää. Enkä mistään muustakaan aiheesta enää tänä iltana, joten hyvää yötä!

• Mene.kotiin

Älä huomennakaan vaivaudu.
        Onhan teillä demareilla oma palstakin.

• Kuin.lättähatut.aikoinaa

Kapi kuin huutelee avoimesta auton ikkunasta
      "Kepulaisilla kateus on ehtymätön voimavara. sillä olihan Kekkonen sentään kepulainen. Jaa - mutta eipä ollutkaan, maalaisliittolainen hän oli, ei hänen aikanaan kepua vielä ollutkaan. Mutta sama sisältöhän on kummassakin paketissa, vain nimilappu erilainen. "
      -lyhennettynä.
      Kuin jossain kirkylän raitilla huutelisi autonsa avoimesta ikkunasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      238
      2292
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1828
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      67
      1557
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1245
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      63
      1124
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1108
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1018
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      1004
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      864
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      852
    Aihe