Kokoomus puoluekokoustelee parhaillaan. (7,5 Meur puoluetuella eli veronmaksajien rahoilla, kylpylähotellissa, mutta se nyt ei varmaankaan ole kellekään verorahojen käyttöä kritisoivalle ongelma.) Yhtenä kokouksen aloitteena on elämänkatsomustiedon saattaminen valinnaiseksi jokaiselle oppilaalle.
"Suomessa opetushallitus on määrännyt peruskoulun kaikkien uskontokuntasidonnaisten ryhmien uskonnon opiskelun tavoitteeksi laajan uskonnollisen ja katsomuksellisen yleissivistyksen saavuttamisen.
Perusopetuslaissa vuodelta 2003 esitetään käsite ”oppilaan oman uskonnon opetus”. Lain mukaan oppilaiden enemmistön mukaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan kuulumaton oppilas osallistuu enemmistön uskonnonopetukseen vain, jos hän ilmoittautuu siihen erikseen.
Haluamme, että kokoomus edistää jokaisen oppilaan oikeutta valita oppiaineeksi elämänkatsomustieto peruskoulussa, vaikka oppilas kuuluisi johonkin uskonnolliseen yhdyskuntaan.
Nykyään oppilaan on osallistuttava oman uskonnon opetukseen. Esimerkiksi mikäli oppilas haluaisi opiskella evankelis-luterilaisen uskonnon sijaan elämänkatsomustietoa, on hänen vanhempiensa luvalla erottava evankelis-luterilaisesta kirkosta. Katsomme, että kirkosta eroaminen ei ole hyvä vaihtoehto."
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/frantic/kokoomus/Kokoomuksen-puoluekokousaloitteet-ja-vastaukset-2016.pdf s. 191
Ikävä kyllä puoluehallitus on esittänyt aloitetta hylättäväksi, katsoen nykytilanteen toimivan ihan hyvin. Muutos olisi ollut aivan minimaalinen korjaus perusopetuslakiin, ja ihan pikkuisen yksilönvapautta lisäävä, mutta puolueenhallitus katsoi että sekin oli liikaa pyydetty. Nähtäväksi jää miten kokous äänestää.
Kokoomus harkitsee ET:n avaamista puoluekokouksess
1
64
Vastaukset
Tuleeko näiden vastauksista minne ja miten nopeasti kooste?
Joka tapauksessa jotain kertoo jo pelkkä aloite. Vastaavaa on nyt esitetty monelta suunnalta, ja koko katsomusopetus on jatkuvasti keskustelun alla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412428Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101848Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse731716Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801285- 651198
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171168TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161048Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901040Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42894- 70872