Terveysselvityksestä

marmar

Mikä on riski jos jättää vakuutusyhtiön vaatimasta terveysselvityksestä jotain sairauksia pois?
Periaatteessahan jokainen lääkärikäynti viiden vuoden sisällä pitäisi raportoida,mutta eihän niitä voi mitenkään muistaa...
Kyselin tästä joskus puhelimessa vakuutusyhtiöstä,ja minulle vakuutettiin ettei ongelmia pitäisi syntyä niin kauan kuin ei hae korvauksia sellaiseen sairauteen, joka on ollut olemassa jo ennen vakuutuksen ottamista, mutta jonka on salannut joko vahingossa tai tahallaan.
Onko kenelläkään käytännön kokemusta asiasta?

13

3474

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P. Veli

Se on riski. Vakuutusyhtiö ei koskaan korvaa mitään, ellei se ole äärimmäinen pakko. Petkutat itseäsi, jos kuvittelet voivasi olla ilmoittamatta jotakin mikä pitää ilmoittaa.

• mopo.nen

Jos olet antanut vääriä tai puutteellisia tietoja niin vakuutus voidaan päättää ja korvaukset maksaa.

Vakuutusyhtiö ei enää hyväksy puutteellisesti täytettyjä hakemuksia, koska silloin se ei voi vedota virheelliseen tai puutteelliseen tietoon.

• marmar

Kirjoitin hakemukseen, että en voi muistaa yksittäisiä lääkärikäyntejä, ja hakemukseni hyväksyttiin.
        Myöhemmin on vain tullut mieleen, että entäpä jos jätän kertomatta jotain mikä ei olisi estänyt vakuutuksen saamista, mutta olisi tullut rajoitusehto, jota ei nyt ole. Aikomuksena ei siis ole kuitenkaan hakea korvauksia sairauteen, joka on ollut ennen vakuutuksen voimaantuloa.

• JKT
        marmar kirjoitti:

Kirjoitin hakemukseen, että en voi muistaa yksittäisiä lääkärikäyntejä, ja hakemukseni hyväksyttiin.
        Myöhemmin on vain tullut mieleen, että entäpä jos jätän kertomatta jotain mikä ei olisi estänyt vakuutuksen saamista, mutta olisi tullut rajoitusehto, jota ei nyt ole. Aikomuksena ei siis ole kuitenkaan hakea korvauksia sairauteen, joka on ollut ennen vakuutuksen voimaantuloa.

Vakuutusyhtiöthän tarkastavat käyntisi viimeiseltä 5-vuodelta, joten mielestäni koko terveysselvitys on täysin turha. Se on siis ihan sama, muistatko kaikki lääkärikäyntisi vai et...

• mopo.nen
        JKT kirjoitti:

Vakuutusyhtiöthän tarkastavat käyntisi viimeiseltä 5-vuodelta, joten mielestäni koko terveysselvitys on täysin turha. Se on siis ihan sama, muistatko kaikki lääkärikäyntisi vai et...

Eivät ne voi tarkistaa kaikkia, koska lääkäriasemat eivät luovuta tietoa ilman asiakkaan suostumusta... tällöin tosin ei saa vakuutusta.

Jos jätät ilmoittamatta sairaudet, niin vakuutus voidaan jälkikäteen päättää ja korvaus jättää maksamatta.

• mopo.nen

• marmar
        mopo.nen kirjoitti:

http://www.vakuutusneuvonta.fi/vkldata/Lausunnot2.asp?VKLNro=VKL 124/04

http://www.vakuutusneuvonta.fi/vkldata/Lausunnot2.asp?VKLNro=VKL 559/03

Olin kyllä tietoinen noista. Mietin vain sellaista tilannetta, että salaa jonkun sairauden, johon ei hae korvauksia, mutta joka olisi pitänyt ilmoittaa, ja asia tulee sitten ilmi haettaessa korvauksia jotain täysin muuta sairautta varten.
        Vakuutusyhtiössä vastattiin, että asialla ei ole tällöin merkitystä. Ajattelin vain, että olisiko kenelläkään esimerkkejä siitä jos tuollaisessa tilanteessa on tullut hankaluuksia.

• ongelmia
        marmar kirjoitti:

Olin kyllä tietoinen noista. Mietin vain sellaista tilannetta, että salaa jonkun sairauden, johon ei hae korvauksia, mutta joka olisi pitänyt ilmoittaa, ja asia tulee sitten ilmi haettaessa korvauksia jotain täysin muuta sairautta varten.
        Vakuutusyhtiössä vastattiin, että asialla ei ole tällöin merkitystä. Ajattelin vain, että olisiko kenelläkään esimerkkejä siitä jos tuollaisessa tilanteessa on tullut hankaluuksia.

Jos jätät ilmoittamatta vaikkapa Sydänsairauden, sitten sairastut syöpään,
        Syövästä aiheutuneet kustannukset ym korvataan, ilmoittamatta jätetty sydänsairaus ei vaikuta yhtiön ratkaisuihin.

• vakuutus
        ongelmia kirjoitti:

Syövästä aiheutuneet kustannukset ym korvataan, ilmoittamatta jätetty sydänsairaus ei vaikuta yhtiön ratkaisuihin.

Sairauskuluvakuutus oli ollut voimassa reilun vuoden ja menin sitten lääkäriin erään asian vuoksi; lääkärilasku oli noin 100 e ja lääkkeet samaten noin 100 e. Käsittely kesti monta kuukautta, koska jokaiseen hoitopaikkaan missä olin käynyt n 5 vuotta ennen vakuutuksen ottamista lähetettiin kysely, millaisia hoitoja ja vaivoja on ollut. Näitä lääkäriasemien nimiä olin antanut terv. selvityksessä (taisi olla 3kpl)ja valtuutus, että kaiken saa kysyä, koska mitään erityisiä vaivoja ei ollut, pelkkiä norm. gynekologi käyntejä ja yksi flunssa. Myöhemmät käynnit ja laskut ovat sitten hoituneet noin 3 viikossa.

• mopo.nen
        vakuutus kirjoitti:

Sairauskuluvakuutus oli ollut voimassa reilun vuoden ja menin sitten lääkäriin erään asian vuoksi; lääkärilasku oli noin 100 e ja lääkkeet samaten noin 100 e. Käsittely kesti monta kuukautta, koska jokaiseen hoitopaikkaan missä olin käynyt n 5 vuotta ennen vakuutuksen ottamista lähetettiin kysely, millaisia hoitoja ja vaivoja on ollut. Näitä lääkäriasemien nimiä olin antanut terv. selvityksessä (taisi olla 3kpl)ja valtuutus, että kaiken saa kysyä, koska mitään erityisiä vaivoja ei ollut, pelkkiä norm. gynekologi käyntejä ja yksi flunssa. Myöhemmät käynnit ja laskut ovat sitten hoituneet noin 3 viikossa.

Jos vakuutusyhtiön korvauksen maksu kestää yli kuukauden, niin yhtiön pitää maksaa oma-aloitteisesti viivästyskoron myöhästyneeltä ajalta.
        Itse huomautin yhdestä korvauksen viivästymisestä ja parin päivän päästä näkyi viivästyskorko (n. 10%) tilillä.

• vakuutuksessa
        vakuutus kirjoitti:

Ei tainnut olla korkoa, olisihan se jo vähän lisännyt sumaa kun oli noin 200 euroa se lasku, mutta olin jo varautunut etten saa mitään korvausta ko. käynnistä.

• mopo.nen
        vakuutuksessa kirjoitti:

Ei tainnut olla korkoa, olisihan se jo vähän lisännyt sumaa kun oli noin 200 euroa se lasku, mutta olin jo varautunut etten saa mitään korvausta ko. käynnistä.

Itse laitoin sähköpostin käsittelijälle ja huomautin viivästyskorosta. Tuli parin päivän päästä korko tilille.

• marmar
        ongelmia kirjoitti:

Ajattelin vain, että ei huolimattomuuden tai laiskuuden takia tulisi mahdollisia petossyytteitä. Vakuutussopimuksissa sellaisista mahdollisuuksista ei ole mainintaa, mutta mistäs sitä ikinä tietää.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      53
      3278
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2939
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2346
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1366
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe