Terveysselvityksestä

marmar

Mikä on riski jos jättää vakuutusyhtiön vaatimasta terveysselvityksestä jotain sairauksia pois?
Periaatteessahan jokainen lääkärikäynti viiden vuoden sisällä pitäisi raportoida,mutta eihän niitä voi mitenkään muistaa...
Kyselin tästä joskus puhelimessa vakuutusyhtiöstä,ja minulle vakuutettiin ettei ongelmia pitäisi syntyä niin kauan kuin ei hae korvauksia sellaiseen sairauteen, joka on ollut olemassa jo ennen vakuutuksen ottamista, mutta jonka on salannut joko vahingossa tai tahallaan.
Onko kenelläkään käytännön kokemusta asiasta?

13

4156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P. Veli

      Se on riski. Vakuutusyhtiö ei koskaan korvaa mitään, ellei se ole äärimmäinen pakko. Petkutat itseäsi, jos kuvittelet voivasi olla ilmoittamatta jotakin mikä pitää ilmoittaa.

    • mopo.nen

      Jos olet antanut vääriä tai puutteellisia tietoja niin vakuutus voidaan päättää ja korvaukset maksaa.

      Vakuutusyhtiö ei enää hyväksy puutteellisesti täytettyjä hakemuksia, koska silloin se ei voi vedota virheelliseen tai puutteelliseen tietoon.

      • marmar

        Kirjoitin hakemukseen, että en voi muistaa yksittäisiä lääkärikäyntejä, ja hakemukseni hyväksyttiin.
        Myöhemmin on vain tullut mieleen, että entäpä jos jätän kertomatta jotain mikä ei olisi estänyt vakuutuksen saamista, mutta olisi tullut rajoitusehto, jota ei nyt ole. Aikomuksena ei siis ole kuitenkaan hakea korvauksia sairauteen, joka on ollut ennen vakuutuksen voimaantuloa.


      • JKT
        marmar kirjoitti:

        Kirjoitin hakemukseen, että en voi muistaa yksittäisiä lääkärikäyntejä, ja hakemukseni hyväksyttiin.
        Myöhemmin on vain tullut mieleen, että entäpä jos jätän kertomatta jotain mikä ei olisi estänyt vakuutuksen saamista, mutta olisi tullut rajoitusehto, jota ei nyt ole. Aikomuksena ei siis ole kuitenkaan hakea korvauksia sairauteen, joka on ollut ennen vakuutuksen voimaantuloa.

        Vakuutusyhtiöthän tarkastavat käyntisi viimeiseltä 5-vuodelta, joten mielestäni koko terveysselvitys on täysin turha. Se on siis ihan sama, muistatko kaikki lääkärikäyntisi vai et...


      • mopo.nen
        JKT kirjoitti:

        Vakuutusyhtiöthän tarkastavat käyntisi viimeiseltä 5-vuodelta, joten mielestäni koko terveysselvitys on täysin turha. Se on siis ihan sama, muistatko kaikki lääkärikäyntisi vai et...

        Eivät ne voi tarkistaa kaikkia, koska lääkäriasemat eivät luovuta tietoa ilman asiakkaan suostumusta... tällöin tosin ei saa vakuutusta.

        Jos jätät ilmoittamatta sairaudet, niin vakuutus voidaan jälkikäteen päättää ja korvaus jättää maksamatta.


      • mopo.nen
        mopo.nen kirjoitti:

        Eivät ne voi tarkistaa kaikkia, koska lääkäriasemat eivät luovuta tietoa ilman asiakkaan suostumusta... tällöin tosin ei saa vakuutusta.

        Jos jätät ilmoittamatta sairaudet, niin vakuutus voidaan jälkikäteen päättää ja korvaus jättää maksamatta.

        http://www.vakuutusneuvonta.fi/vkldata/Lausunnot2.asp?VKLNro=VKL 124/04

        http://www.vakuutusneuvonta.fi/vkldata/Lausunnot2.asp?VKLNro=VKL 559/03


      • marmar
        mopo.nen kirjoitti:

        http://www.vakuutusneuvonta.fi/vkldata/Lausunnot2.asp?VKLNro=VKL 124/04

        http://www.vakuutusneuvonta.fi/vkldata/Lausunnot2.asp?VKLNro=VKL 559/03

        Olin kyllä tietoinen noista. Mietin vain sellaista tilannetta, että salaa jonkun sairauden, johon ei hae korvauksia, mutta joka olisi pitänyt ilmoittaa, ja asia tulee sitten ilmi haettaessa korvauksia jotain täysin muuta sairautta varten.
        Vakuutusyhtiössä vastattiin, että asialla ei ole tällöin merkitystä. Ajattelin vain, että olisiko kenelläkään esimerkkejä siitä jos tuollaisessa tilanteessa on tullut hankaluuksia.


      • ongelmia
        marmar kirjoitti:

        Olin kyllä tietoinen noista. Mietin vain sellaista tilannetta, että salaa jonkun sairauden, johon ei hae korvauksia, mutta joka olisi pitänyt ilmoittaa, ja asia tulee sitten ilmi haettaessa korvauksia jotain täysin muuta sairautta varten.
        Vakuutusyhtiössä vastattiin, että asialla ei ole tällöin merkitystä. Ajattelin vain, että olisiko kenelläkään esimerkkejä siitä jos tuollaisessa tilanteessa on tullut hankaluuksia.

        Jos jätät ilmoittamatta vaikkapa Sydänsairauden, sitten sairastut syöpään,
        Syövästä aiheutuneet kustannukset ym korvataan, ilmoittamatta jätetty sydänsairaus ei vaikuta yhtiön ratkaisuihin.


      • vakuutus
        ongelmia kirjoitti:

        Jos jätät ilmoittamatta vaikkapa Sydänsairauden, sitten sairastut syöpään,
        Syövästä aiheutuneet kustannukset ym korvataan, ilmoittamatta jätetty sydänsairaus ei vaikuta yhtiön ratkaisuihin.

        Sairauskuluvakuutus oli ollut voimassa reilun vuoden ja menin sitten lääkäriin erään asian vuoksi; lääkärilasku oli noin 100 e ja lääkkeet samaten noin 100 e. Käsittely kesti monta kuukautta, koska jokaiseen hoitopaikkaan missä olin käynyt n 5 vuotta ennen vakuutuksen ottamista lähetettiin kysely, millaisia hoitoja ja vaivoja on ollut. Näitä lääkäriasemien nimiä olin antanut terv. selvityksessä (taisi olla 3kpl)ja valtuutus, että kaiken saa kysyä, koska mitään erityisiä vaivoja ei ollut, pelkkiä norm. gynekologi käyntejä ja yksi flunssa. Myöhemmät käynnit ja laskut ovat sitten hoituneet noin 3 viikossa.


      • mopo.nen
        vakuutus kirjoitti:

        Sairauskuluvakuutus oli ollut voimassa reilun vuoden ja menin sitten lääkäriin erään asian vuoksi; lääkärilasku oli noin 100 e ja lääkkeet samaten noin 100 e. Käsittely kesti monta kuukautta, koska jokaiseen hoitopaikkaan missä olin käynyt n 5 vuotta ennen vakuutuksen ottamista lähetettiin kysely, millaisia hoitoja ja vaivoja on ollut. Näitä lääkäriasemien nimiä olin antanut terv. selvityksessä (taisi olla 3kpl)ja valtuutus, että kaiken saa kysyä, koska mitään erityisiä vaivoja ei ollut, pelkkiä norm. gynekologi käyntejä ja yksi flunssa. Myöhemmät käynnit ja laskut ovat sitten hoituneet noin 3 viikossa.

        Jos vakuutusyhtiön korvauksen maksu kestää yli kuukauden, niin yhtiön pitää maksaa oma-aloitteisesti viivästyskoron myöhästyneeltä ajalta.
        Itse huomautin yhdestä korvauksen viivästymisestä ja parin päivän päästä näkyi viivästyskorko (n. 10%) tilillä.


      • vakuutuksessa
        vakuutus kirjoitti:

        Sairauskuluvakuutus oli ollut voimassa reilun vuoden ja menin sitten lääkäriin erään asian vuoksi; lääkärilasku oli noin 100 e ja lääkkeet samaten noin 100 e. Käsittely kesti monta kuukautta, koska jokaiseen hoitopaikkaan missä olin käynyt n 5 vuotta ennen vakuutuksen ottamista lähetettiin kysely, millaisia hoitoja ja vaivoja on ollut. Näitä lääkäriasemien nimiä olin antanut terv. selvityksessä (taisi olla 3kpl)ja valtuutus, että kaiken saa kysyä, koska mitään erityisiä vaivoja ei ollut, pelkkiä norm. gynekologi käyntejä ja yksi flunssa. Myöhemmät käynnit ja laskut ovat sitten hoituneet noin 3 viikossa.

        Ei tainnut olla korkoa, olisihan se jo vähän lisännyt sumaa kun oli noin 200 euroa se lasku, mutta olin jo varautunut etten saa mitään korvausta ko. käynnistä.


      • mopo.nen
        vakuutuksessa kirjoitti:

        Ei tainnut olla korkoa, olisihan se jo vähän lisännyt sumaa kun oli noin 200 euroa se lasku, mutta olin jo varautunut etten saa mitään korvausta ko. käynnistä.

        Itse laitoin sähköpostin käsittelijälle ja huomautin viivästyskorosta. Tuli parin päivän päästä korko tilille.


      • marmar
        ongelmia kirjoitti:

        Jos jätät ilmoittamatta vaikkapa Sydänsairauden, sitten sairastut syöpään,
        Syövästä aiheutuneet kustannukset ym korvataan, ilmoittamatta jätetty sydänsairaus ei vaikuta yhtiön ratkaisuihin.

        Ajattelin vain, että ei huolimattomuuden tai laiskuuden takia tulisi mahdollisia petossyytteitä. Vakuutussopimuksissa sellaisista mahdollisuuksista ei ole mainintaa, mutta mistäs sitä ikinä tietää.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe