Millä paukulla viskit käyttöön?

Väiski

Sain lahjaksi puolen litran viskipullon. Vähän olen sitä jäiden kanssa maistellut mutta viski ei sovi mun makuuni kyllä yhtään. Olut, sidukka, viinit, liköörit ja konjakit sekä kirkkaat erilaisissa lantringeissa maittaa kyllä hyvin mutta viski -ei kiitos.

Mikä olisi tälläiseen makeampaan makuun sopiva paukku johon viskiä voisi mixailla jotta pullo tulisi joskus juotua?

10

13127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viskeeraaja

      Jäät ovat vannoutuneelle viskinjuojalle kauhistus. Viskiä ei juuri pahemmin voi häpäistä kuin pilaamalla se jäillä!

      Hyvä viski (erityisesti single malt) on ehdottomasti parasta sellaisenaan, huoneenlämpöisenä, tai aivan pikkuriikkisellä vesitilkalla jatkettuna (ei enempää kuin 20-30 % viskin määrästä).

      Et muuten maininnut lainkaan, onko lahjaviskisi skottilaista (oletukseni) vai irlantilaista, amerikkalaista tai kenties kanadalaista. Erot ovat huikeita! Skottilaisistakin mallasviski ja sekoiteviskit (blended) poikkeavat toisistaan ja Skotlannin eri osienkin välillä on todella isoja eroja.

      Jos viskiä välttämättä haluaa käyttää sekoituksiin, niin Whisky Sour on kelpo aperitiivi – yksi parhaista. Puolet viskiä, puolet sitruunan mehua, liraus sokerilientä. Ravistetaan jäiden kanssa (jäät ottaisin kuitenkin pois ennen tarjoilua). Lasiin koristeeksi punainen cocktailkirsikka (maraschino-).

      Manhattan (2/3 punaista vermuttia, 1/3 viskiä ja pari pisaraa angosturaa) on yksi klassinen viskicocktail. Itse en siitä juuri perusta.

      Old Fashioned on myös klassikko. Viskiannokseen pari pisaraa angosturaa, sokeripala, 1/2 sitruunanviipaletta, 1/2 appelsiininviipaletta, kirsikka/kirsikoita ja jäitä. Angostura ja ripaus soodavettä sokeripalalle, joka sitten murskataan lasin pohjalle. Päälle viski ja jääkuutiot. Sekoitus ja koristelu kirsikoilla. En ole kokeillut.

    • hilima

      ajan kanssa, sellaisenaan maistelet ja tuoksuttelet kaikessa rauhassa, aloillasi istuskellen annoksen tai pari kerrallansa. Jäärouhetta /-pala tai jääkylmää vettä sekaan, vain murto-osa viskin määrästä, kuten tuossa jo kerrottiinkin.

      Voi tietysti viskikin olla "pahaa" !
      Jolloin sitä tietysti tarjotaan kavereille.

    • Jii

      No nää snobit nyt innostuu aina siitä yhdestä ainoasta totuudestaan...älä huoli. Itsekkin viskin suurkuluttajana juon pääasiassa viskini ns. ohjesäännöin, mutta usein tulee eteenkin kesällä vedettyä jäämurskan ja ginger alen kanssa. Oivallista! Pommac käy jos kinkeriä ei löydy, mutta harvoin niin onnetonta kauppaa onkaan. Juo viinasi kuten parhaaksi katsot ja jätä nuo opetellut "oikeat" tavat niille, jotka niitä arvostavat.

    • Viskeeraaja

      Tulipa tässä vielä mieleen yksi drinkki, jota edesmennyt ex-pomoni minulle mainosti parikymmentä ajastaikaa sitten. Lentokoneessa kannatti kuulemma pyytää lentoemolta Ruosteinen Naula. Silloin sai automaattisesti kaksi annosta tujua viinaa ilman että tarvitsi ryhtyä sivistymättömästi mankumaan tuplaa! Joko kaksi minipulloa tai annos viskiä isosta putelista ja Drambuie-minipullo sen kaveriksi.

      1/2 viskiä, 1/2 Drambuie-likööriä, jäitä. Siinä se.

      Drambuie on viskipohjainen juttu itsekin. Sen melkoinen makeus taittaa viskin aromia ja puhuttelee varmaan makean ystäviä.

      Minulle mieluummin viski viskinä, mutta en minä Rusty Nailiin sylkäise...

      • Viskeeraaja

        Alkon luettelosta:

        "Keltainen, terävä, tasapainoinen, yrttimäisen viski- ja hunaja-arominen."

        40 %, sokeria 340 g/l (huh huh!)

        Puolikaspuikko (0,35 l) maksaa noin 15 ränkylää. Sillä rahalla muuten saa kokopullon Rob Roy -viskiä, joka on minun suussani Alkon myymien HALPOJEN skottiviskien selvä ykkönen!

        http://www.drambuie.com/home.shtml


    • reino

      Spriten kanssa minä olen yleensä tuhonnut halvemmat viskipullot joita ei muuten pysty juomaan, on yllättävän hyvä drinksu varsinkin jos pitää makeammista. Mutta laadukasta viskiä en sekottaisi mihinkään, eli siihen tosiaan tilkka vettä kaveriksi ja jos jäitä haluaa niin jäävesi eri lasiin vierelle jolla voi suuta huuhtaista silloin tällöin. Ja jos kyseessä on laadukkaampi pullo etkä pysty sitä millään itse tuhoamaan, niin mitä jos säästäisit vierasvaraksi?

    • tämmönen

      ohje:lasiin tilkka viskiä,hieman banaanilikööriä ja colalla sopivasti höystettynä on täällä suosittu ohje.kokeilemalla löytyy sopivat sekoitussuhteet itsekullekkin.

      • Wiski on jees

        Osoitteesta http://www.drinkalizer.com/drinks/spirits/whisky.php löytyy useampiakin viskidrinkkejä, vaikka itse viskin ystävänä pidänkin viskin sotkemista muihin aineisiin hyvän juoman pilaamisena...

        Joskus on tullut maistettua viskicollinsia ja se oli mielestäni ihan hyvän makuinen...

        eli:

        4cl viskiä
        1cl sitruunamehua
        1 ruokalisikallinen sokeria
        jatkeeksi spriteä

        Ravista viski, sitruunamehu ja sokeri shakerissä, kunnes sokeri on kunnolla sulanut/sekoittunut. Lisää sprite.


      • ei viskin ystävä
        Wiski on jees kirjoitti:

        Osoitteesta http://www.drinkalizer.com/drinks/spirits/whisky.php löytyy useampiakin viskidrinkkejä, vaikka itse viskin ystävänä pidänkin viskin sotkemista muihin aineisiin hyvän juoman pilaamisena...

        Joskus on tullut maistettua viskicollinsia ja se oli mielestäni ihan hyvän makuinen...

        eli:

        4cl viskiä
        1cl sitruunamehua
        1 ruokalisikallinen sokeria
        jatkeeksi spriteä

        Ravista viski, sitruunamehu ja sokeri shakerissä, kunnes sokeri on kunnolla sulanut/sekoittunut. Lisää sprite.

        Pidätkö irish coffeesta? siinä luulisi ainakin viskin uppoavan!

        1,5 dl    Vahvaa kahvia
        2 tl    Fariinisokeria
        5 cl    Viskiä
           Kermavaahtoa (koristeeksi)
           Suklaarouhetta (koristeeksi)


        Ohje:
        Laita lämpimään lasiin sokeri. Kaada päälle kuuma kahvi ja sekoita. Metallilusikka lasissa auttaa lasia säilymään ehjänä, kun kaadat kuuman juoman lusikan päälle. Lisää viski ja päälle kermavaahto (ja suklaarouhe).


    • ViskiCola

      Viski cola on kans ihan hyvää eli siis colaa ja viskiä vaan sekasin oman maun mukaan. :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      93
      4417
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4406
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4046
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2967
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2591
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2153
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2115
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2069
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1695
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1462
    Aihe