Stubbin haastaja Lepomäki "köyhien asialla"

EetuVain

Pankkiirimiehellä on miljoonatulot
Toissa vuonna 1,7 miljoonaa euroa ja vuosina 2004–2014 yhteensä 11,4 miljooaa euroa.

Tämän verran tienaa verotettavaa tuloa valtionvarainministeri Alexander Stubbin (kok.) haastajaksi ilmoittautuneen Elina Lepomäen (kok.) puoliso Jukka Lepomäki.

Jukka Lepomäki on ansainnut tulonsa Nordean pankkiirina. Lisäksi hän toimii muun muassa kiinteistösijoittajana.

Haukilahdessa, lähellä rikkaiden Westendiä, asuvilla puolisoilla on Espoon käräjäoikeudessa vahvistettu avioehto.

Elina Lepomäki sanoo viikonvaihteen Iltalehden haastattelussa, että ihmisten auttaminen oli perimmäinen syy, jonka vuoksi hän lähti mukaan politiikkaan.

– Lähdin politiikkaan siksi, että meillä olisi vähemmän köyhyyttä ja kurjuutta, eli että saisimme pienennettyä sitä ihmisten joukkoa, joilla ei ole mahdollisuuksia ja näköaloja päästä elämässään eteenpäin.

Elina Lepomäki ei kutsu itseään rikkaaksi.

– Olin onnekas, kun pääsin jo nuorena tekemään ulkomailla sellaisia töitä, joista maksettiin aika hyvin, hän kertoo Iltalehdessä.

Elina Lepomäkeä on pidetty äärioikeistolaisena muun muassa työmarkkinanäkemystensä vuoksi. Hän on vaatinut työehtosopimusten yleissitovuuden poistoa. Hänen mukaansa jokaisella tulisi olla oikeus sopia omista työehdoistaan.

Kansanedustaja Lepomäki toimii ajatuspaja Liberan hallituksen puheenjohtajana. Liberan perusti toukokuussa 2011 vuorineuvos Gustav von Hertzen. Hallituksessa istuvat Lepomäen lisäksi Björn Wahlroos, Paul Lillrank, Henrikki Tikkanen, Matti Vuoria ja Tatu Ylönen.

Libera sanoo edistävänsä yksilönvapautta, vapaata yrittäjyyttä, vapaita markkinoita ja vapaata yhteiskuntaa.

Koulutukseltaan Ellina Lepomäki on sekä diplomi-insinööri että kauppatieteiden maisteri. Hän on toiminut opiskeluaikoinaan kansanedustaja Martti Tiurin (kok.) avustajana.

Toimittajaperheessä kasvanut Elina Lepomäki vietti osan nuoruuttaan Saksassa, kun politiikantoimittaja Kari Valtonen toimi Suomen suurlähetystön pressisihteerinä Bonnissa.

1970-luvulta asti toimittajan töitä isä työskenteli aiemmin Sunnuntaisuomalaisessa ja kahteen eri otteeseen Ilta-Sanomissa. Valtosta kollegat pitivät joko kepulaisena tai lipposlaisena demarina.

Miten hän nyt arvioisi Lepomäen linjaa nyt?

– Sen jälkeen kun hän ilmoittautui tähän peliin (kokoomuksen puheenjohtajakisaan) on hänen sanomisiaan selvästi vääristelty. Hän ei ole niin äärioikeistolainen kuin väitetään. Hänessä on oma pehmeä puoli.

– Hän näki jo vuosia sitten sen, että kaikki menee ja päin persettä ja kirjoittikin sen jo 2010. Muut muut ovat tulleet nyt samoille linjoille, Valtonen sanoo ja viittaa tyttärensä koulutukseen ja työskentelyyn Royal Bank of Scotlandissa.

Entä mitkä ovat hänen mahdollisuutensa tulla valituksi kokoomuksen puheenjohtajaksi, onko niitä?

– Kyllä hänellä on hyvät mahdollisuudet.

– Voi olla, että kisaan hyppää vielä monta muuta: Petteri Orpo ja Jan Vapaavuori.

– Omilla palstoillani en kepilläkään koske tähän kokoomuksen puheenjohtajapeliin, Valtonen lupaa.

Hän kolumnoi säännöllisesti Etelä-Suomen Median lehtiin, kuten Helsingin Uutisiin, Länsiväylään ja Vantaan Sanomiin.

Entä ne kepu- tai demariepäilyt?

– Aina sitä saa arvailla. Joskus on syytetty kokoomuslaiseksikin.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/380734-stubbin-haastaja-lepomaki-koyhien-asialla-pankkiirimiehella-on-miljoonatulot

0

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

        Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
        Maailman menoa
        161
        1692
      2. Ehdin aamulla

        ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
        Ikävä
        139
        1255
      3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

        Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
        Maailman menoa
        249
        1213
      4. Mä todella toivon että

        Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
        Ikävä
        36
        1017
      5. Laita viestiä?

        Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
        Ikävä
        61
        892
      6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

        Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
        Ikävä
        172
        889
      7. Naiselle kysymys

        Oletko rakastunut minuun?
        Ikävä
        62
        858
      8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

        Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
        Ikävä
        41
        796
      9. Sun pitää mies unohtaa

        Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
        Ikävä
        53
        721
      10. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

        Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
        Ikävä
        39
        695
      Aihe