Natsit ja lähi-itä

Klo 19 -20 tuli Yle1:sen Historia sarjassa jakso "Natsis ja Lähi-itä"
Tuotiin esille miten natseilla ja atabeilla on ollut läheistä yhteistyötä Lähi-idän asioissa juutalaisia vastaan.
Mm.vatikkaani antoi paperit ja siirsi natsiupseereita Italiaan ja Lähi-itään. Punainen Risti oli myös mukana näissä natsien suojelemisissa.
Kannattaa katsoa!
Edelleenkin heldän yhteistyönsä jatkuu ja vaikeuttaa juutalaisten ja Israelin elämää.

http://areena.yle.fi/1-2269874

12

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EiUutinen

      Tämähän on ollut tiedossa jo pitkään, ei asiassa mitään uutta ole.
      Yle on ansiokkaasti ja tasapuolisesti esittänyt dokumentteja aiheesta aikaisemminkin.

      • Minusta tämä oli hyvä ohjelma vaikka asiat ovatkin pääosin tiedossa. Saksalaisten tekemä ja sisälsi paljon filmimateriaalia.
        Tiesitkö, että natsiupseeri johti Egyptin armeijaa 1948 kun arabimaat hyökkäsivät Israeliin?


      • EiUutinen
        OksastettuOksa kirjoitti:

        Minusta tämä oli hyvä ohjelma vaikka asiat ovatkin pääosin tiedossa. Saksalaisten tekemä ja sisälsi paljon filmimateriaalia.
        Tiesitkö, että natsiupseeri johti Egyptin armeijaa 1948 kun arabimaat hyökkäsivät Israeliin?

        En tunne tuon sodan historiaa niin tarkkaan. Olen enemmän toisen maailmansodan ja sen ajan historian tuntija.
        Mutta yleisesti on tiedetty jo pitkään että esim. saksalaisia insinöörejä kehitti ohjuksia Egyptissä. Tästäkin Yle on esittänyt dokumentteja, muistaakseni.


      • EiUutinen kirjoitti:

        En tunne tuon sodan historiaa niin tarkkaan. Olen enemmän toisen maailmansodan ja sen ajan historian tuntija.
        Mutta yleisesti on tiedetty jo pitkään että esim. saksalaisia insinöörejä kehitti ohjuksia Egyptissä. Tästäkin Yle on esittänyt dokumentteja, muistaakseni.

        Joo, vuoden 1948 häviön jälkeen arabimaat alkoivat ostaa saksasta aseita. Lentokoneisiin ja laskuvarjojoukkoihin panosti Egypti erityisesti.


      • EiUutinen
        OksastettuOksa kirjoitti:

        Joo, vuoden 1948 häviön jälkeen arabimaat alkoivat ostaa saksasta aseita. Lentokoneisiin ja laskuvarjojoukkoihin panosti Egypti erityisesti.

        Saksan tekniikkaa ja osaamista tosin käyttivät myös muut, NL, Englanti, USA (kuuraketti), Ranska.


      • EiUutinen kirjoitti:

        Saksan tekniikkaa ja osaamista tosin käyttivät myös muut, NL, Englanti, USA (kuuraketti), Ranska.

        Englanti laittoikin sitten kapuloita rattaisiin arabien ja Saksan asekauppoihi,


      • EiUutinen
        OksastettuOksa kirjoitti:

        Englanti laittoikin sitten kapuloita rattaisiin arabien ja Saksan asekauppoihi,

        Jos omat tuotteet eivät pärjää kilpailussa käytetään politiikkaa.
        Volkswagen Golf vs Morris Marina?


      • EiUutinen kirjoitti:

        Jos omat tuotteet eivät pärjää kilpailussa käytetään politiikkaa.
        Volkswagen Golf vs Morris Marina?

        Näin se menee:=)


    • Olen tallentanut tämän ohjelman ja palaan asiaan kun olen katsonut sen.

      • uusi.konsteja

        Otatko natseista oppeja uusille vihateoillesi?


    • hyvä.ohjelma

      Hyvä ohjelma. Paljastaa hyvin islamin ja natsien yhteistyön nykyäänkin!

      • totuus.esille

        Niin tekee, suorittelen!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      36
      3259
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      1975
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      193
      1571
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      129
      1453
    5. 80
      1105
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1084
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      258
      949
    8. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      879
    9. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      103
      826
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      67
      778
    Aihe