Maksuhäiriömerkintä - voisi joku auttaa?

Ansku_A

Pitää avata tilanteen taustaa...
Isälleni tuli tänään ilmoitus että vertaislainafirma oli ilmoittanut Suomen Asiakastietoon maksuhäiriömerkinnän. Ko. puljusta hänellä on siis laina, jota lyhentänyt suht koht maksusuunnitelman mukaan huhtikuun alkuun saakka. Tämän jälkeen tapahtui sairastuminen ja alkoi vaikea elämäntilanne, jolloin asioiden hoito jäi rempalleen.
Huhtikuuhun saakka firmasta oli tullut automaattinen muistutus maksupäivistä, mutta sen jälkeen niitä ei tullut.
Viime maanantaina hänelle oli tullut sähköposti, jossa ilmoitettiin, että maksusuunnitelma peruttu. Isä maksoi saman tien erääntyneet erät ja ilmoitti siitä firmalle. Vastausta ei ollut saanut. Tänään sitten oli tullut tuo ilmoitus maksuhäiriömerkinnästä. Mitään maksumuistutuksia ei ollut tullut sähköpostilla tai tavallisella postilla (aikaisemmin niitä oli tullut myöhästymisten yhteydessä) ennen ilmoitusta maksusuunnitelman peruuttamisesta.
Sen verran selvitin asiaa Asiakastiedon sivulta, että kulutusluottofirman on lähetettävä maksukehotus vähintään 21 päivää ennen maksuhäiriön rekisteröintiä. Entä jos näin ei ole toimittu? Voiko se olla peruste maksuhäiriömerkinnän poistamiselle?

Toivottavasti joku osaisi antaa asiasta tietoa. Kiitos etukäteen!

29

5870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keljufirma

      Tuo voi johtua siitäettä hän on jättänyt maksamatta huhtikuun erän,jolloin jos se on ollut maksamatta 60 vrk eräpäivästä firmoillaon oikeus laittaa maksuhäiriömerkki tosiaan kyllä pitäisi lähettää varoitus ensin.Isäsi kannattaisi ottaa yhteyttä lainafirmaan ja kysyä miksi merkintälaitettu vaikka hän on maksanut erät. Yleensä tuossa vaiheessa firmat eräännyttää lainan ja laittavat perintätoimistolle.

    • Ansku_A_

      Selailin luvan kanssa sähköpostia ja tilejä, niin selvisi että edellinen erä on kirjautunut maksetuksi 8.4. firman lähettämän sähköpostin ja tilitapahtumien mukaan. Nyt siis 7.6. ilmoittivat irtisanovansa maksusuunnitelman, ja samana päivänä isäni maksoi kaksi rästissä olevaa erää, jotka olivat kirjautuneet firman tilille 8.6.

      Asiakastiedon sivujen mukaan maksuhuomautus olisi pitänyt lähettää 21 pv ennen ilmoitusta maksuhäiriöstä. A-tiedolle on lähetetty aiheesta tiedustelu.

    • fjksjdije

      Saako tiedustella, että mikä firma oli kyseessä?

    • Ansku_A_

      Saa tiedustella. Kyseessä on Bondora/IsePankur.

      Selvisi myös ettei heillä ole asiakaspalvelussa puhelinpalvelua, pelkästään sähköpostilla voi ottaa yhteyttä. Eivät ole vastanneet viesteihin.

      Osaako joku kertoa, että onko tuo Asiakasitiedon sivulta löytynyt tieto, että maksuhuomautus pitää lähettää 21 pv ennen maksuhäiriömerkinnän rekisteröintiä, lakiin perustuva vai onko heidän oma käytäntönsä? Tarkistaakohan Asiakastieto, että näin on myös toimittu?

      • 1812

        Kyllä se on ihan lakiin perustuva. Toki riittää että asiasta varoittaa vaikka ensimmäisessä maksumuistutuksessa kuukausia aiemmin.

        Noi virolaiset voi nyt keksiä ihan mitä tahansa. Tuliko ilmoitus maksuhäiriömerkinnästä ihan Asiakastiedolta, vai Bondoralta itseltään tai joltain muulta? Jos jompikumpi noista jälkimmäisistä, niin kannattaa nyt varmistaa onko siellä oikeasti edes mitään maksuhäiriömerkintää. Ovat joitakin uhkailleet "7 vuoden" maksuhäiriömerkinällä, jollainen on olemassa VIRON maksuhäiriörekisterissä...


    • Ansku_A_

      Kiitos tiedosta 1812 :-)

      Ilmoitus maksuhäiriömerkinnästä tuli Asiakastiedolta. Isä soitti sinne ja kertoi tilanteesta. Sieltä olivat ohjanneet keskustelemaan asiasta Bondoran kanssa, jolla siis ei ole puhelinpalvelua ja joka ei vastaa sähköposteihin.

      Tosiaan 8.4. oli maksettu erä ja 7.6. kaksi myöhässä ollutta erää. Huhtikuun jälkeen ei ollut Bondoralta tullut mitään postia, ei maksuhuomautusta eikä -kehotusta, joiden olisi olettanut automaattisesti tulevan jos maksuja on myöhässä. Ainut yhteydenotto on huhtikuun jälkeen on ollut tuo 7.6. tullut ilmoitus maksusuunnitelman irtisanomisesta.

      Voisikohan kuluttaja-asiamies auttaa jos Bondoran kanssa ei pääse keskusteluyhteyteen?

      • outoabisnestä

        Mikä maksusuunnitelma? Eikö tuo ollut tavallinen lainasopimus? Maksusuunnitelma kuulostaa jostakin perintätoimiston hommelista. Tosiaan jos on perintätoimiston kanssa tehnyt suunnitelman ja jos siitä lipeää vaikka vain muutamalla päivällä ne voi laittaa perittävän summan ulosottoon (ja ilman varoituksia). Mutta perintätoimisto astuu kuvaan vasta silloin kun alkuperäistä lainaa ei ole hoidettu sovitusti. Eikä lainanantaja saa yhtäkkiä itse ruveta toimimaan perintätoimistona. Kysy nyt ihmeessä kuluttajavirastolta neuvoa


      • ansku_A_
        outoabisnestä kirjoitti:

        Mikä maksusuunnitelma? Eikö tuo ollut tavallinen lainasopimus? Maksusuunnitelma kuulostaa jostakin perintätoimiston hommelista. Tosiaan jos on perintätoimiston kanssa tehnyt suunnitelman ja jos siitä lipeää vaikka vain muutamalla päivällä ne voi laittaa perittävän summan ulosottoon (ja ilman varoituksia). Mutta perintätoimisto astuu kuvaan vasta silloin kun alkuperäistä lainaa ei ole hoidettu sovitusti. Eikä lainanantaja saa yhtäkkiä itse ruveta toimimaan perintätoimistona. Kysy nyt ihmeessä kuluttajavirastolta neuvoa

        Bondoran lähettämässä viestissä oli käytetty juurikin sanaa maksusuunnitelma. Laina ei ollut perinnässä. Todellakin otan yhteyttä kuluttajavirastoon.


    • Helpointa

      Maksuhäiriömerkinnästä pääsee helpoiten tappamalla itsensä.
      Ei muuten.
      Kiitos, Kokoomus.

    • Ansku_A_

      Väliaikatietoja: olemme olleet yhteydessä kuluttajaneuvojaan, A-tiedolle on lähetetty reklamaatio ja Bondorakin vastasi viesteihin.

      Nyt näyttäisi olevan parikin vaihtoehtoa miten edetä tilanteessa myönteiseen ratkaisuun. Palaan tänne kertomaan miten lopulta kävi kunhan tilanne selviää.

      • ölkjäpih

        Maksusuunnitelman aikana ei todellakaan tarvi lähettää mitään muistutuksia. On varmaan sovittu erämaksulaput tulevan kerralla, tai sitten yksitellen kuukausittain, tai sitten yhteenveto suunnitelmasta on jossain yhdessä kirjeessä, mutta jos jättää erän maksamatta, siitä ei ole mitään velvollisuutta laittaa muikkaria. Ette ole olleet tietämättömiä maksun viivästymisestä, kun teillä on varmasti ollut maksupäivät jossain paperissa olemassa.


      • tuskinlaillista

        Mutta jos on kysymys lainasopiuksesta yhden erän myöhästyinen kuukaudella ei riitä maksuhäiriömerkinnän laittamiseen! Ellei nyt tämä firma on kehittänyt ihan omia sopimusehtoja. Laina olisi ehkä voitu irtisanoa sen vuoksi, mutta silloin se menisi ensin perintään. Härskiä tässä on juuri se häiriömerkintä, joka voi todella hankaloittaa elämää usean vuoden ajan.


      • ojphjd

        ei kuukaudella, mutta 60 vuorokaudella riittää, mutta se lukee varmasti lainaehdoissa niillä firmoilla, jotka tuollaisen merkinnän laittavat, eikä siihen tarvita perintää tai käräjäoikeutta. Kyseessä on LKP- tai OSP-merkintä, ei siis sama kuin käräjiltä tuleva YVK.


      • tuskinlaillista

        Tuossa aloittaja kertoi että huhtikuun maksu oli hoidettu, mutta toukokuun jäi väliin, elli kumma että merkintä olisi tullut. Tietty jos huhtikuussa aksettu oli maaliskuun maksu, niin silloin tuo 60 vrk voisi ollaa totta.


    • Ansku_A

      Moi,

      lupasin palata kertomaan miten asiassa kävi.

      Isä siis soitti Asiakastietoon, josta ainoastaan ainoastaan neuvoivat olemaan yhteydessä Bondoraan ja neuvottelemaan heidän kanssaan. B:lla ei ole asiakaspalvelua puhelimitse, eivätkä vastanneet useisiin lähetettyihin sähköposteihin. Kun asia ei tuntunut etenevän, isä soitti kuluttajaneuvontaan. Sieltä oli sanottu että vertaislainasta, kuten Bondorasta, ei voi lain mukaan ilmoittaa maksuhäiriömerkintää ilman käräjäoikeuden tuomiota. Ohjeistivat tekemään reklamaation A-tiedolle käyttäen tätä perusteluna. Tämän isä tekikin, ja seuraavana aamuna tuli sähköpostiin heiltä viesti, että maksuhäiriömerkintä on poistettu johtuen sen perusteisiin liittyvistä epäselvyyksistä.

      Mainittakoon, että isä oli lähettänyt B:lle vielä viimeisen sähköpostin, jossa kirjoitti olleensa yhteydessä kuluttaja-asiamieheen ja palaavansa pian asiaan. Muutaman tunnin kuluttua siihen vastattiin ja tarjottiin uutta 60 kk maksusuunnitelmaa, sisältäen hieman suuremman ensimmäisen erän. Maksusuunnitelman hyväksymisen jälkeen olisivat peruuttaneet maksuhäiriömerkinnän. No, isä ratkaisi tilanteen siten, että maksoi kerralla pois koko jäljellä olevan lainan ja korot, jotta pääsi tästä puljusta eroon.

      Tunnelma oli kyllä todella helpottunut kun asia ratkesi tällä tavalla. Halusin kertoa tarinan lopun täällä, josko siitä olisi jollekin toisellekin apua. Ainakin itselleni oli uusi tieto, että vertaislainasta ei saa ilmoittaa maksuhäiriötä ilman käräjäoikeuden tuomiota. En ole tähän tietoon missään muualla törmännyt. Mahtaako olla ihmisiä joille on merkintä tällä tavoin napsahtanut laittomasti? Toiseksi kannatti soittaa kuluttajaneuvontaan, sieltä sai asiantuntevaa apua. Jälkiepisodina isän piti vielä tehdä soittokierros pankkeihin, joihin oli lähtenyt automaattisesti tieto maksuhäiriömerkinnästä (vaan ei poistamisesta...), jotta aiheeton tieto ei jäisi järjestelmiin kummittelemaan.

      Kiitos kaikille viestiketjuun kirjoittaneille osallistumisesta!
      Hyvää kesää kaikille!

      Ansku_A

      • Jessssss

        Hieno homma!


    • minullatäällä

      Moi! Mulle tapahtui vähän vastaava nyt. Mutta asiakastieto ei suostunut poistamaan merkintää vaikka käytin tuota samaa syytä reklamaatiossani. He vaan totesivat, että pitää neuvotella Bondoran kanssa. Bondora ei vastaa mihinkään mitään. Otin yhteyttä europpan kuluttajaneuvontaan, kun näin neuvottiin, katsotaan miten menee. Mitään muita merkintöjä mulla ei luottotiedoissa ole, joten vähän ikävä juttu.

    • Voitonpuolella

      Kerrotaan nyt myös oma tarinani ja viimeisen kuukauden taistelu pähkinänkuoressa. Toivottavasti tästä tarinasta on hyötyä muillekin.

      Otin lainani joulukuussa 2014 n.1800e. Kaikki sujui ihan hyvin aina tämän vuoden heinäkuun loppuun asti. Tuolloin sain kirje viestin Suomen asiakastiedoista häiriömerkinnästä jonko isepankur oli kirjannut 22.7.16. Myös op-sulki debit/credit kortit. Tätä ennen en ollut saanut tietoa että varani heidän järjestelmän tililtä olisi loppuneet ja kuukausi maksut jäänyt myöhään. Lähes unettoman yön jälkeen otin yhteyttä Bondorasiin, Asiakastietoihin ja kulutusneuvontaan. Bondorasi väitti että että ovat lähettäneet muistutuksia, mutta kun latasin monessa viestissä haluavani nähdä päivämäärät muistutuksien päivämääristä niin en niitä saanut. Lisäksi kysyin monesti kuka heidän perintää hoitaa, en saanut vastausta. Kyseenalaistin myös heidän oikeutta lainan "välittäjänä" (muistakaa että he välittävät lainoja, eivät käsittääkseni lainaa?) ilmoittaa häiriömerkintöjä. Tämä kyseinen asia on käsittääkseni Suomen laissa työnalla. Vaadin myös moneen kertaa nähdä selkeän listauksen lainani pääoman, siitä tehdyt lyhennykset, pääomalle kertyneet korot ja niiden perusteet. Eli perus asiat mitkä velallisella on ainakin kerran vuodessa oikeus nähdä ilman lisäkustannuksia.

      Naurettavinta oli se, että heidän asiakaspalvelija epäsuorasti tarjosi noin 1700e lisä lainalla kumoamaan häiriömerkintäni!

      Kuten kerroin, niin olin Bondorarin lisäksi yhteydessä asiakastietoihin ja kulutusneuvontaan. Nämä oli elämäni ensimmäiset kerrat ikää itselläni 32v. Kulutusneuvonta tuntui olevan näissä asioissa hieman pihalla ja hidas käänteissään, mutta toki virkailijoita on monenlaisia heilläkin. Asiakastiedoissa käskivät ottamaan ensiksi yhteyttä heidän ilmeisesti ylempää toimihenkilöön Vesa Turuseen. Hän kehotti keskustelemaan Bondorasin kanssa ja saada heiltä lupa kumota merkintäni. Jatkoin siis jankkaamista ja s.postien vaihtoa Bondorasin kanssa, ja lopulta muutaman viikon taistelun jälkeen he lupasivat lähettää kumous viestin Suomen Asiakastietoihin, ja että merkintä poistuu noin viikossa. Tämän jälkeen odottelin reilun viikon ja otin puhelimitse jälleen yhteyttä asiakastietoihi. Heidän asiakaspalvelija Leena (suosittelen että olkaaa häneen yhteydessä) tarkisti asian, ja mitään tietoa häiriömerkintäni poistosta ei ollut yllätys yllätys heille tullut. Sain myös hänen puheistaan käsityksen että Bondoran/Isepankurin merkintöjä on enemmissäkin määrin poistettu ja tuottaa heidänkin päässä ongelmia. Ongelmani ratkesi kun lähetin hänelle s.postit joissa Bondorasin asiakaspalvelija lupasi ilmoittaa häiriömerkinnän kumouksesta asiakastietoihin.

      Nyt enään soitto pankkiin ja selittää heille tämä tilanne, ja laittaa uudet kortit tilaukseen.

      Olotila on todella hyvä saada oikeutta tämän kuukauden taistelun jälkeen. Tiesin alustaasti olevani väärin kohdeltu ja jaksoin taistella itseni puolests. Lukekaa Suomen laista miten velkojan kuuluu maksut periä (laissa kohta: hyvät perintä tavat) ja mitä vaaditaan että häiriömerkintä on laillista. Niihin asioihin on hyvä vedota jos tilanne Bondorasin kanssa menee vakavaksi. Myös pieni perehtyminen vertaislainapalvelun oikeuksiin kannattaa.... esimerkiksi mitä tapahtui Ruotsalaisen Thrustbuddyn kanssa.

      Pari vinkkiä jos lainaatte Bondorasilta.

      -Älkää lainatko bondorasilta! Täysin kusetus paikka.
      -Vaahtikaa lyhennyksiänne ja tarkkailkaa tilinne saldos kuukauden välein.

      • vertaisia

        Oliko sun maksut siis myöhässä ja kuinka paljon. Lätkäiseeko ne merkinnän heti kun maksu on vaikka viikon myöhässä? Ihme että kuluttajaneuvonta ei tiedä saako vertaislainafirma toimia noin.


      • Voitonpuolella

        Joo olivat kyllä jääneet myöhään jostain toukokuun alusta. Eli ilmeisesti huhtikuun lyhennykseen varani olivat riittäneet. Eli ilmeisesti noin 80 päivää oli kulunut. Ja oma moka sikäli kun en ollut asiaa tarkistanut. Talletin joskus loppu vuotta 2015 isomman summan monen kuukauden lyhennyksiin. Mutta tosiaan tietoa varojeni loppumisesta en ollut saanut. Ensimmäinen tieto tosiaan tuli Asiakastiedoilta ja op:lta joka kumosi maksu korttini kun luottoluokituksen oli laskenut.

        Riitalautakunta on oikea paikka riitauttaa asia. Sinne kulutusneuvontakin käski ottaa yhteyttä. Itse en virallista valitusta sinne ikinä kerennyt tekemään.

        Mutta olkaa yhteydessä Asiakastietoihin ja kertokaa näistä esimerkki tapauksista. Sain myös tältä Leenalta käsityksen että heillä ei ole edes lupaa/sopimusta Bondorasin kanssa merkitä häiriömerkinnän, mutta siitä huolimatta heidän sähköinen järjestelmä niin tekee kun Bondorasista sen sinne ilmoittaa tjs. Olkaa myös oikeasti itse aktiivisia asian suhteen. Kaikki mitä Bondorasista sanoo kannattaa kyseenalaistaa! Heidän tapansa toimia näissä asioissa on vahvasti harmaalla alueella.


      • poijkg

        Tuota... ihan sivuhuomautuksena: "Talletin joskus loppu vuotta 2015 isomman summan monen kuukauden lyhennyksiin." Niin miksi et tehnyt niitä lyhennyksiä saman tien, vaan roikotit kallista velkaa isolla korolla? Oliko laina alunperinkään tarpeellinen, jos sinulla oli yhtäkkiä se 'iso summa' talletettavaksi? Jos tilejä ja lainoja on useampi ja vielä eri pankeissa, kasvaa riski tällaisiin kämmeihin. Sinänsä tässä kyllä Bondora näyttää taas jälleen kerran oikean karvansa. Huijareita ja käärmeöljyn myyjiä on netti pullollaan. Ja se firma on siis Bondora, ei Bondorasi tms.


    • Voitonpuolella

      Niin ja ongelmana on vertaislainapalvelun oikeuksista laissa. Siellä ei oikein ilmeisesti ole määritelty mitkä ovat lainan välittäjän oikeudet perinnässä jne? Muistakaa että te lainaatte muilta yksityishenkilöiltä (sijoittajilta) että Bondorasilta suoranaisesti.

      Kertokaa ihmeessä tänne miten tapauksenne päättyy jne. Itse ainakin haluan auttaa sen mitä osaan.

    • Voitonpuolella

      Joo olet oikeassa. Elin itse aika pahasti näiden pikalainojen kanssa usean vuoden ja nyt enään tämä pieni osuus jäljellä. Maksaakin sen tässä pois kun saan tuon sijoitus kämpän myytyä.

    • minullatäällä

      Moi!

      Kiitos tästä esimerkistä. Minulla jankkaus tällä hetkellä käynnissä heidän kanssaan. Olen maksanut ajoissa (maksuhuomautuslaskulla ajoissa), mutta summa on kirjatunut vasta viidentenä päivänä jostain syystä heidän tililleen?? vaikka kuitenkin iban maksu, pankin mukaan ei pitäisi mennä niin pitkään.
      Nyt on sitten keskustelussa mukana Vesa Turunen juurikin asiakastiedosta ja bondora, jotka vastailevat viikon vauhdilla yhteen mailiin kerrallaan.
      Maksoin siis maksuhuomautuksella, neljä päivää ennen eräpäivää. Viidentenä päivänä he ilmoittivat maksuhäiriömerkinnän aamupäivällä ja iltapäivällä maksu oli kirjautunut.. näin siis vastasivat minulle, kun kysyin minne suoritukseni on mahtanut sitten kadota.
      On kuitenkin pankin kuitti, että maksettu ennen eräpäivää. Mulle sanoi kuluttajaneuvoja, että eivät voi auttaa, koska tässä on kuluttaja lainannut kuluttajalle ja neuvoi kääntymään lakimiehen puoleen. Otinkin yhteyttä sitten lakimieheen, joka tällä mukana hoitamassa juttua.
      Myönnän siis, että lasku on alunperin ollut myöhässä (johtuen pitkästä sairastamisesta ja tulojen viivästymisestä työnantajan ja sairauskassan takia -tästä ilmoitin myös bondoraan heti kun tuli ongelmia) mutta todellakin sitten maksoin kuitenkin kaikki pois ja laskussa vielä todettiin, että kun sillä hoitaa niin ei tule merkintöjä..
      Lisää neuvoja ja vinkkejä?

    • minullatäällä

      Asiakastieto tutki asiaa, kun lähetin heille kaikki asiaan liittyvät dokumentit, ja poistivat merkinnän. Heidän mielestään Bondora oli toiminut väärin.
      Huh, onneksi oikeus toteutui.

    • nainen_36v

      Mulla oli myös samanlainen tilanne Bondoran kanssa keväällä 2016, aiheeton maksuhäiriömerkintä asiastietoihin, B väitti että maksu yli 60pv myöhässä vaikka ei ollut. Siitä alkoi kymmenien sähköpostien viestittely ja lopulta otin kuluttaja-asiamieheen yhteyttä, jonka avustuksella merkintä peruuntui asiakastiedoilta. Bondoralla ei ole oikeutta ilmoittaa maksuhäiriömerkintää, koska välittävät vertaislainoja.

    • Eienääikinä

      Itsellä on vääntö menossa Bondoran ja asiakastiedon kanssa samaisista asioista. Neuvoja tilanteeseen?

      • varoittavaesimerkki

        Täällä sama homma. Velka siirtynyt oikeudelliseen perintään kun kuulemma 75 päivää myöhässä. Viimeisin eräpäivä ollut joulukuussa mistä ei tule vielä 75 päivää, mutta he sanoivat että eivät seuraa eräpäiviä vaan velan muodostumispäivää?? Eihän velallinen voi silloin yhtään tietää milloin on kriittiset hetket käsillä. Mitään huomautuksia tai maksukehoituksia ei tullut. Täysi hiljaisuus ja sitten vaan irtisanominen. Aiemmin kun olen maksuja järjestellyt niin he ovat puhuneet eristä ja eräpäivästä aletaan laskemaan päiviä. Onneksi on kaikki keskustelut tallessa s.postissa niin katotaan kuinka käy. Otan myös yhteyttä kuluttaja-asiamieheen asian selvittämiseksi.


    • geinottelua

      Maksakaa kaikki maksut luotettavasti. Sitten vain ilmoitatte milloin kohteena oleva viite on suoritettu. Eivät voi silloin mitään, koska faktat ratkaisee lopputuloksen. Koska sama lafka yrittää kokeilla tuuriaan näköjään jatkuvasti, niin tehkää talousrikospoliisille tutkintapyyntö. Voi tulla tehokkaampi ratkaisu kuin diplomaattinen hipelöinti kuluttaja-asiamieheltä.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe