iloa elämään säästämisestä eläkeläiselle

hatunnostominulle

no lapsoset, säästelkäähän nyt parit pennit purkin pohjaan. tai siirtäkää suuri osa tuloistanne säästöön tilille. ei se iso paha susi pääse sinne tilille ainakaan, vaikka kuinka yrittäisi. siellä ne pennoset ovat turvassa ja tallessa. mutta jos olette turhan tarkkoja rahojenne kanssa, siitä tulee itselle vain paha olo. kun hattu kiristää, silloin ei pullakahvit auta, vaan on autettava itse itseä. näin myös säästämisen laita. se on jokaisen aloitettava itse ja jokainen kolikko on itse hankittava omasta eläkkeestä. näin myös minä yritän. itse leivottua leipää, ompa pahan makuista muuten; pullakin itse tehtyä ja jos on mustikoita, piirakka. niin, piirakat olisi kova sana naapuruston mielestä, itselle kun viitsisi tehdä. lauantaimakkarapötkö kestää puolitoista tai kaksi viikkoa ja on halpaa, samoin s-marketin 40 sentin maksamakkarapötkö. riittää vähäksi aikaa ja on leivälle viipaleita. inhottaa , kun on syönyt hetken. mieluummin on nälässä kuin syö aina samoja tuotteita. siinäkin kuitenkin jollekulle eläkeläiselle vinkki. siinäkin voi säästää rahaa. sieniä on jo tarjolla ja jos kiinnostaa, pankit luovuttaa ilmaiseksi säästöpossuja eli säästölippaita kotikäyttöön. niin minäkin joka kuukausi teen: muutama kymppi menee seteleinä isoon possuun ja loput kolikkopulloon. isot rahat ovat tilillä, ne muutamat kympit, jotka eläkkeestä jää säästöön. jos joka kuukausi säästän euron; se on vuoden lopussa kaksitoista euroa, kun aloittaa tammikuussa; nytkin jos jatkan ja säästän viisikymppiä kuussa tilille ja loput kotiin; saan vuoden lopussa joulukuussa säästöön kolmesataa tilille ja pikkuisen kotiinkin. se vain vaatii itse jatkuvaa tekemistä ja oma-alotteisuutta säästämiseen joka kuukausi. näin sitä yritetään kerran. ihme on, jos pieneläkeläinen onnistuu, on vain nostettava itselle hattua. minä olen tässä kuussa onnistunut saamaan säästöön pyöreät viisikymppiä. loput käytän ruokaan ja elämiseen. nostan itselleni hattua ja suosittelen sitä samaa kaikille eläkeläisille.

6

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matemaatikkomutikainen

      Vuodessakin saa esim.matkarahat, kun ensimmäisenä viikkona laittaa sivuun 1.n euron ja viikolla 2 ,2 euroa,kolmannella 3 jne... vuoden lopussa onkin jo vajaa 1400 euroa.

    • Ylpeäpenneistä

      Kiitos neuvosta. Kun pienestä alottaa ja jatkaa sekä ei ylitä omia rajoja, niin silloin sopii minulle. Sitäkin voisi ajatella. Tänään laitoin kolme euroa maapallopankkiin. Nyt yritän pitää sen siellä koko kuukauden.

    • yritystä

      Matkarahathan siinä säästyy mutta kuka itse säästettyä on heti käyttämässä. En minä ainakaan. Kun purkki kotona, johon eurot laitan; painaa yksitoista kg, niin silloin sitä harvoin nurin kääntää ja itseä yrittää ryövätä. Näin olen itselle saanut jäämään setelirahaa. Kiva, että minäkin sain säästöön. Ensin säästin 3,65 euroa pari viikkoa. Rahat oli lopussa. Viikko tai yli kuun loppuun elämättä. Silloin vanha äitini tuli tuekseni ja antoi kympin. Sain piimää ja tomaatteja sekä yli melkein kympin säästöön. Nyt on kuun loppu ja minulla on säästynyt äitini ansiosta kymppi. Näinkin ahtaalla pienellä eläkkeellä elävä voi olla. Kun ruoka loppuu, silloin ruokalappua voi sossikasta hakea. Useimmiten eläkeläiset ei niitä saa, mutta kaikki tuttavat kun käy läpi, niin vähän ruokaa voi irrota. Tässä auttaa seuraava säästö: Kuu. alussa kaurahiutaleita, vehnä, sämpylä, hiiva ja ruisjauhoja 5 kg kaappiin. Vaikka maksaa, se kannattaa. Ruokaleipä ei kuun lopussa lopu kesken ja ainakin ruokaa riittää. Lisäksi kun jaan rahani, jotka ruokaan jätän; neljään osaan, rahat riittää joka viikolle ruokaan. Kun minä säästän, ajattelen aina saman ja seuraavan kuun loppua. Kun rahat on vähissä ja ruokaa pitäisi saada. En juo enkä käytä aineita enkä polta. Olen vain hyvin pienellä eläkkeellä toimeen tuleva henkilö. Laskujen maksun jälkeen seuraava on auttanut minua säästämään: Olen avannut tavoitetilin, jossa tilinsiirto, jossa rahaa siirretään pois tililtä, maksaa 6 euroa. Kun säästän, tiedän tämän, enkä näin ollen koske tilillä oleviin rahoihin. Viisi kymppiä kuussa on vuodessa 600 euroa. Näin minä säästän. Minulle purkki tai possu on tärkeä.

    • KelluvaEläkeläinen

      Muistakaa sitten hukkua siellä mökillä kun menette sinne...saa perikunta tapeltavaa homemökistä....ja niistä roposista...

    • toivonparasta

      Kyllä suunnitelmia pitää tehdä rahan säästämiseksi, vaikka olisi miten köyhä. Kun saan kympin taidevaasin pohjalle, suunnittelen sen täyttämistä seteleillä. Kivaa ja kun iso lattiapullo (58 cm) on täysi tai edes pohja täynnä, olen syystä iloinen. Kun rahaa on säästöön laittaa vain 20-30 euroa kk, niin senkin voi pyytää pikkukolikkoina ja purkki täyttyy nopsasti. Minä suunnittelen pullon ja taidevaasin täyttämistä; toisen seteleillä ja toisen pohjan täyttämistä kolikoilla. Saa tuttavat ihmetellä ja on mitä kehuakin. Kun taidevaasi on täysi, olen syystä ylpeä. Se on seteleillä helppo täyttää ja lattialla sitä ei nurkasta huomaa kukaan eikä tarkasta tumman vaadin sisältöä, kun keramiikka ei näytä mitään ulos päin. Nyt kerron säästämiskeinojani.
      Seteli, vitonen tai pari kymppiä taidevaasin pohjalle kuun alussa ja pulloon kolikoita kuun alussa kympillä tai parilla. Ei täyty nopeasti mutta jouluna on jo 230-240 euroa, kun 20-35,00 säästää joka kuun alussa. Intoani en voi kertoa ja suunnitellut olen jo muutaman vuoden säästämistä. Toivottavasti onnistun.

    • viisisenttiset

      Senteistä olen aloittanut säästämisen joka kuukausi mutta lopulta sain säästöön viisi kymppiä kun oikein pihistin ja kävin kolmella eurolla kaupassa viimeisen kerran. Purkki parvekkeella on tärkeä tulevaisuudessa. Se kätkee kasan kymmen senttisiä ja muutaman euron. Lisäksi tilisäästäminen alkoi kiinnostaa ja sain tilillekin säästettyä rahaa. Possut odottaa kotona ja pitäisi saada niille vatsan täytettä. Minä ruokin ne viisi senttisillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      274
      2903
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1526
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1250
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1180
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      22
      1058
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe