Vilkaiskaapa välillä Diabetesliiton sivujen Kohtauspaikkaa. Sieltä löytyy diabeteskeskustelua monessa ryhmässä. Rekisteröityminen ei ole pakollista.
http://www.diabetes.fi/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi
Moneen kysymykseen saattaa tuolta saada paremman vastauksen kuin muista keskusteluryhmistä.
Diabetesliiton Kohtauspaikka
51
1677
Vastaukset
- ireknini
Liityn jäsenenksi ja ilmoitin nimimerkkini
- D1 26 vuota
Tässä DIABETESLIITON Kohtauspaikka-keskustelupalstan linkki uudestaan
http://keskustelu.diabetes.fi/index.php
Ja tässä DIABETESLIITON kotisivujen linkki
http://www.diabetes.fi/
Huomaattehan, että diabetesliitto on ainoa tällä hetkellä ajan tasalla oleva sekä luotettava diabetestietouden lähde. Liiton keskustelupalstakin on onneksi melko "tietäväinen" toisin kuin esim. tämä.
Ja tuota edellisen kirjoittajan Suomen uusi d.yhdistystä en suosittelisi luotettavana sivustona tai yhdistyksenä (ei siellä sivustolla onneksi mitään järkevää informaatiota olekaan). Yhdistys näyttää suosivan ns. vaihtoehtoisia hoitomuotoja, jotka eivät ainakaan SELLAISENAAN sovellu yleispäteväksi ohjeeksi diabeteksen hoidossa, eikä ainakaan ykköstyypin hoidossa. Joten olkaa hyvät ihmiset kriittisiä älkääkä nielkö ihan kaikkea huuhaata. Tai jos nielette, olkaa valmiita kantamaan siitä myös itse vastuu.- karppikakkonen
Eikös Uuden Diabetesyhdistyksen suositus ole vähähiilihydraattinen ruokavalio? Tuohan ei sinänsä ole mitää uutta. Monet diabeetikot, ykköset ja kakkoset, ovat saaneet verensokerinsa parempaan hallintaan hiilareita vähentämällä. Tästä voi lukea paljon Diabetesliiton Kohtauspaikaltakin sekä ykkösten että kakkosten osalta.
Uusi yhdistys ajaa siis hyväksi havaittua hiilareiden vähentämistä, jota Suomen Diabetesliitto ei hyväksy. Suomen Diabetesliiton ehdoton vaatimus on, että kaikki diabeetikot syövät hiilareina 45-60 % kokonaisenergiasta. Siitä ei saa tinkiä.
Uudella Diabetesyhdistyksellä on siis missionsa. Suomen Diabetesliiton painostaminen muuttamaan ruokavaliosuosituksiaan joustavavammiksi on myös sopiva tehtävä uudelle yhdistykselle. - tyyppi II
""" Huomaattehan, että diabetesliitto on ainoa tällä hetkellä ajan tasalla oleva sekä luotettava diabetestietouden lähde. Liiton keskustelupalstakin on onneksi melko "tietäväinen" toisin kuin esim. tämä. """
Liitto ei aja diabeetikkojen asia ja tutkimuksia. Se vain tukee.
Ja keskustelupalstan shreriffi päättää, mistä saa keskustella ja mistä ei, joten hänen poliitiikallaan mennään.
- D1 26 vuotta
Joo, siltä näyttäisi, että Uusi d.yhdistys suosittelee vhh-ruokavaliota. Ja kyllä, sitä toteuttavat nykyään niin monet ykköset kuin kakkosetkin. Itsekin ykkösenä pyrin syömään hiilareita vähemmän, mutta ennen kaikkea pyrin syömään monipuolisesti ja terveellisesti JOKAISESTA ravintoaineryhmästä. Vhh-ruokavalio vain tuntuu joillekin olevan kovin mustavalkoinen elämäntapa ja ne hiilarit unohdetaan ruokavaliosta täysin ja ruokavaliosta tuleekin helposti hiilihydraatiton ruokavalio. Ja hiilareiden täysunohtaminen ei välttmättä ole hyvästä. Silloin nimittäin hiilarit saatetaan tietämättömyydessään korvata liiallisella proteiinilla (diabeetikoilla VOI lisätä munuaissairauden riskiä) ja liiallisella huonolla rasvalla (Voi aiheuttaa verenpainesairauden riskiä). Maltti on siis valttia eli kun muistaisi "kohtuus kaikessa" -meiningin ja NORMAALIN terveen elämäntavan, luulisi pärjäävän jo pitkälle. Ääripäiden trendit ovat ennenkin vieneet ojasta allikkoon.
LAINAUS Uuden d.yhdistyksen sivuilta: "Diabeteksen hoitoon soveltuu esimerkiksi vähähiilihydraattinen elämäntapa ja elimistöä pyritään vahvistamaan ravintolisillä lääkkeiden lisäksi ja niiden sijaan. Uudella diabetesyhdistyksellä on innovaativinen ote liikuntaan."
TOIVOTTAVASTI ihmiset ymmärtäisivät, että tässä ilmeisesti(ja toivottavasti?) viitataan kakkostyyppiläisiin? Kun asiasta ei ole paljon tietämystä, voi tästä saada vääriä johtopäätöksiä aikaan.
ENSINNÄKIN: 1-tyyppiläinen EI VOI KOSKAAN elää ilman lääkkeitä tämän hetkisen lääketieteen tiedon mukaan eli mikään ruokavalio tai ravintolisä tai liikunta tai kaikkien näiden yhdistelmä EI paranna 1-tyypin diabetesta.
TOISEKSI: 2-tyypin diabetes on oikeastaan täysin eri sairaus kuin 1-tyypin diabetes. Kakkonen on pitkälti itse aiheutettu (toki alttius sairaudelle pitää tällöinkin olla) sairaus väärillä elämäntavoilla ja sitä voidaankin hoitaa ruokavaliolla, ravintolisillä(eivät sovi kaikille) ja liikunnalla. 1-tyyppiläisetkin voivat saada insuliiniannoksiaan pienemmiksi toteuttamalla vhh-ruokavaliota ja liikkumalla säännöllisesti, MUTTA he eivät silti pääse koskaan insuliinilääkityksestään eroon (paitsi kenties tulevaisuudessa, kun lääketiede kehittyy?). Ja 1-tyyppi ei ole niin sanotusti itse aiheutettu sairaus.
Eli tämän takia en pysty suosittelemaan Uden d.yhdistyksen toimintaa KAIKILLE diabeetikoille. Se soveltuu kenties kakkosille sekä PITKÄÄN/JONKIN AIKAAN sairastaneille ykkösille. Vastasairastuneille ykkösille yhdistyksen toimintaperiaatteet vaikuttavat hankalilta. Uuden 1-tyyppiläisen insuliinitarve muuttuu pitkän aikaa ja sairauden alussa insuliinin annoskokoja voi olla hankala määrittää, jos hiilarit vedetään minimiin. Kun taas sairastamisvuosia on takana jo useampia (kuten itsellänikin kohta 27 vuotta, olen 31-vuotias), on helpompi lähteä rätälöimään itselleen sopivaa ruokavaliota kun lääkkeen vaikutus omaan kehoon on jo paremmin tiedossa. Ja tämän takia kirjoitin edelliseen viestiini, etteivät yhdistyksen hoitomuodot sovellu SELLAISENAAN yleispäteväksi ohjeistukseksi.
Kuten jo alussa mainitsin, itsekin syön hiilareita suosituksia vähemmän. Olen räätälöinyt hiilaritarpeeni (n. 130 ghh/vrk) kulutustani vastaavaksi. Ja koko 26,5 vuotisen d1-urani aikana minua EI OLE KUKAAN vaatinut noudattamaan Diabetesliiton ruokasuosituksia kirjaimellisesti. Maalaisjärki on onneksi minun hoitotahollani aina toiminut. Eli käyttäkää hyvät ihmiset järkeä...liiton suositus on ihan jees, jos sen suhteuttaa omaan kulutukseen. Mutta jos haluaa toteuttaa nykyajan trendiä eli hillitöntä sekä järjetöntä MÄSSÄILYÄ, silloin 45-60 % hiilareita on kieltämättä aivan liikaa. Mutta jos syöt normaalia, monipuolista ja terveellistä ruokaa tarpeidesi mukaan, ei välttämättä 50% hh olekaan liikaa. Suhteellisuudentaju voisikin monelle olla nykyään paikallaan...- D1 26 vuotta
Ja nyt vasta huomasin, että Suomen Uuden d.yhdistyksen mainostaja olikin poistanut viestinsä ja yhdistyksen linkit tästä ketjusta :D :D :D
Eli ihan hyvä yhdistys, mutta jäsenetkään eivät kykene seisomaan asiansa takana...vai?...
Tai ehkä pystytte seisomaan yhdistyksenne takana, mutta tiedostatte varmaan itsekin, että paljon sivustojanne ja yhdistyksenne sanomaa tulee velä kehittää! :) Ykköstyyppiläisenä antaisinkin ehdotuksen, että panostaisitte 2-tyyppiläisten ohjaukseen, mutta ottakaa siihenkin lääkäreitä ja muuta hoitohenkilökuntaa mukaan! Unohtakaa 1-tyyppiläiset, sillä sen tietämys näyttää teillä ainakin vielä sotkeutuvan väärällä tavalla liikaa kakkosiin...ja kun näillä metodeilla annatte 1-tyyppiläisille yleispäteviä hoito-ohjeita, voi niillä olla vakavat seuraukset. Vastuu voi siis kasvaa hallitsemattomaksi...
- esh-10
Minusta Kohtauspaikan keskustelut on pahasti sisäänpäin kääntyneitä ja samat ongelmaihmiset on siellä suuna päänä äänessä koko ajan oli mikä aika vaan vuorokaudesta ja tuntuvat kuvittelevan, että heidän ongelmat kiinnostavat koko maailmaa, uusille ei ole sijaa alkutervehdyksen jälkeen. Turha siitä on koko maailmalle jatkuvasti valittaa, jos on tautinsa hoitanut huonosti ja elämä menee päin pers***
Muutenkin maallikkona erilaisten ohjeitten antaminen vieraille ihmisille hatarien pohjatietojen perusteella on aika arveluttavaa puuhaa nettipalstojen välityksellä. Vaikka Kohtauspaikka on Diabetesliiton ylläpitämä se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että liitto valvoisi millään tavoin tekstien sisällön oikeellisuutta tai asianmukaisuutta muuten kuin sopimattomien kirjoitusten osalta. Palstan 'nettitohtoria' leikkivät koipioivat tekstejä netistä ja esittävät niitä mainitsematta tekstin lähteitä, vastuuta ei ota kukaan.
Itse olen kokenut ongelmaksi myös asiallisen tiedon löytämisen Kohtauspaikalta. Viestejä ei jaksa kahlata läpi, koska joukossa on niin paljon hölynpölyä ja asiaan kuulumatonta, että jos jossain kirjoituksessa olisi jotain asiallista, se hukkuun muun hölynpölyn joukkoon.- nollaliitto
Naulan kantaa.
Pien porukka pyörii siellä ympyrää ja sheriffi valvoo, mitä saa hänen mielestään kirjoittaa.
Eräs kirjoittaa yötä päivää. Kertoo syövänsä aamulla puuroa ja palojn leipää pitkin päivää. Toisessa viestissä kehuu syövänsä VHH:ta ja millon mitäkin.
Ruskettaa kuulemma itteään ympäri vuoden jossain parvekkeen nurkassa, jotta ruskea olis ja poseeraa koko kuvan kera.
Jotenkin hämärää porukkaa.
Ja koko liitto on THL:n hyvävelikerhon jäseniä, joten liitto ei todellakaan aja kenenkään asioita yhtään mihinkään.
- Joku järki, kiitos!
Hyvä nollaliitto! Viestisi oli erittäin asiaton...kuvailustasi tietää tasan tarkkaan ketä kohtauspaikkalaista tarkoitat, joten toivottavasti tällaista ei tarvitse enää täältä(kään) lukea. Kaiken lisäksi kirjoitat ihmisestä valheellista ja vääristeltyä tietoa. Pöyristyttävää käytöstä aikuiselta ihmiseltä (oletan että olet aikuinen?).
Olen sairastanut d1:stä kolmisenkymmentä vuotta. Seuraan d.liiton kohtauspaikkaa melko säännöllisesti, vaikka en olekaan itse siellä kovin aktiivinen. Olen saanut kuvan, että jokaiseen UUTEEN viestiketjuun siellä vastataan hyvinkin nopeasti ja kaiken lisäksi asiallisesti. Toki siellä on ns. vakijäseniä, jotka keskustelevat keskenään useita kertoja päivässä, mutta ei se ainakaan minua häiritse. Olen saanut kuvan, että se on heille tärkeää vertaistukea. Ja minusta on ihan ymmärrettävää, että asioistaan (niin iloista kuin suruistaankin) on mukava kertoa sellaisille, joilla on vastaavia kokemuksia itsellään.
Kohtauspaikan keskustelupalsta perustuu tottakai diabeetikkojen omiin kokemuksiin diabeteksen kanssa elämisestä, eikä tarkoitus missään nimessä olekaan toimia siellä "lääkärinä". Kauheaa, jos joku on niin luullut! Siellähän vain kohtalotoverit vaihtavat kokemuksia keskenään, eivät he todellakaan ohjaa ketään. Huhhuh.
Eli ESH-10: en ole koskaan törmännyt kohtauspaikalla väittämiisi "nettitohtoreihin". Muutaman kerran vastaan on tullut ns. mainostajia, jotka ylimainostavat d-vitamiinia ja muuta vastaavaa diabeteksen hoitoon. Mutta sanomattakin on selvää, että näillä ihmisillä ei ole ainakaan 1-tyypin diabeteksesta kokemusta. Eikä se d-vitamiini kyllä 2-tyypiltäkään pelasta...
Ja tosiaan kuten jo mainitsinkin, kannattaa kohtauspaikalla aloittaa uusi ketju ja otsikoida se selkeästi, jos haluaa tiettyyn asiaan vastauksen. Minusta se toimii siellä hyvin.
Ja itse 1-tyypin diabeetikkona olen löytänyt siellä moneen etsimääni asiaan ASIALLISEN vastauksen.
Ja jos se palsta tuntuu teille sopimattomalta, ei siellä ole onneksi pakko käydä. :)
Mutta kunhan jätätte IHMISTEN LOUKKAAMISEN ja ASIATTOMAN MUSTAMAALAAMISEN ja ETENKIN KUNNIANLOUKKAUSTA LÄHENTELEVÄN KIRJOITUSTYYLIN!
Nollaliitto, sinun kirjoituksesi tosiaan täyttää kunnianloukkauskriteerit, koska kirjoituksesi henkilö on tunnistettavissa.- esh-10
Hyvä "Joku järki, kiitos!"
Ihan ensimmmäiseksi tiedoksesi, että kirjoitin "...Palstan 'nettitohtoria' leikkivät..." Toivottavasti ymmärsit eron omaan väitteesi kanssa?
Minusta taas on kertakaikkiaan käsittämätöntä, että tämä sama Kohtauspaikan porukka kuvittelee voivansa määräillä ja ohjailla myös täällä samalla tavalla kuin Kohtauspaikalla! Ettekö te tosiaankaan ymmärrä, että KAIKKI ihmiset eivät ole samanlaisia kuin te eivätkä edes ajattele asioistanne samalla tavalla kuin te?
Mitäs vikaa "nollalinjan" kirjoituksessa on? Sekö, että se ei ole sinun oman mielen mukainen? Kyseinen kirjoitushan kohdistuu pelkkään nimimerkkiin eikä se oman käsitykseni mukaan ole lähelläkään kunnianloukkausta varsinkaan silloin, jos nuo ovat totta eikä kyseisen henkilön oikeaa nimeä ole mainittu kirjoituksessa. Itse sanoisin, että on nimimerkkien omaa ty***** jos omia kuviaan liittävät nimimerkkeihin.
Olen monta kertaa itsekin ihmetellyt sitä, kuinka avokätisesti Kohtauspaikalla kirjoitellaan itsestä, omista tekemisistä ja menemisistä. Vähän niin kuin 'tervetuloa meille rikolliset' -tyyliin.
Kovasti ihmetyttää myös henkilökohtaisten asioiden julkinen kirjoittelu. Osa henkilöistä näyttää selvästikin tuntevan toisensa, mutta silti 'kirjeenvaihtoa' käydään nettipalstan välityksellä. Väkisinkin tulee mieleen, että tuollaisella julkisella kirjeenvaihdolla haetaan huomiota ja toisaalta yritetään itsepintaisesti kehuskella omaa minää ja omia asioita, asuntoa, kavereita, hoitotuloksia ja kaikkea mahdollista.
Pistää väkisinkin miettimään kuinka epätasapainoisia henkilöt mahtavat olla. Kuka laittaa kuvansa julkisuuteen tai kuka kertoo pilkkua viilaten päivän tekemisistä, ihmissuhteistaan tai asunnostaan koko maailmalle, toiset jopa kuvan kera. Minä en pidä tuollaista enää normaalin aikuisen nettikäyttäytymisenä.
Käsittääkseni Kohtauspaikka on mahdollista käyttää myös henkilökohtaisia viestejä. Miksi niitä ei käytetä, vaan henkilökohtaisetkin asiat kirjoitetaan palstalle. Onkohan sähköpostinkin käyttö unohtunut osalta.
Saa nähdä milloin Kohtauspaikan keskustelut yltävät Vauva-lehden tasolle, vai puuttuuko ylläpito asiaan jo ennen.
- Aikuisia vai lapsia?
Hyvin näyttää kuitenkin Kohtauspaikka kelpaavan, kun näköjään tiedätte kaikista sen tuoreimmista keskusteluista, niiden aiheista ja kirjoittelijoistakin :D :D . Älkää hyvät ihmiset kiusatko itseänne menemällä sinne, jos noin paljon ärsyttää ;) .
Ja tuo julkinen kirjoittelu taitaa olla nykyajan trendi...keskustelupalstat, avoimet facebook-sivut, blogit, tositv-ohjelmat jne. Tervettä tai ei, sitä aikuiset ihmisetkin näyttävät nykyään kaipaavan. Täälläkin. :)
Ja onko se sitten normaalin aikuisen nettikäyttäytymistä, että kirjoittelee toisella palstalla alentavaan sävyyn jonkun toisen nettipalstan kirjoittelijoista...hmm, minusta ei. Tai ainakin se on minusta lapsellista. Mutta, kaikki toimikoot tavallaan ja onneksi jokainen voi itse valita oman paikkansa, eikö? :) - kukahan se on lapsi
"Ja onko se sitten normaalin aikuisen nettikäyttäytymistä, että kirjoittelee toisella palstalla alentavaan sävyyn jonkun toisen nettipalstan kirjoittelijoista...hmm, minusta ei. Tai ainakin se on minusta lapsellista. Mutta, kaikki toimikoot tavallaan ja onneksi jokainen voi itse valita oman paikkansa, eikö? :) "
Tuo sopii yhtä hyvin myös omiin kirjoituksiisi.... :)
Sanopa miksi teikäläisten on niin pirun vaikea hyväksyä erilaisia mielipiteitä tai kritiikkiä omista kirjoituksistanne? ja miksi olette aina sulkemassa pois ne, jotka eivät ajattele samalla tavalla kuin sinä ja vastaavat?
Kukahan tässä oikein käyttäytyy lasten tavoin.... :) - Aikuisia vai lapsia?
Mitä tarkoitat "teikäläisillä"? Kohtauspaikkalaisiako? Siellä en ole käynyt, paitsi nyt oli pakko käydä ihan uteliaisuudestani. Enemmän kuitenkin koen tämän suomi24-sivuston omakseni.Ihan yleisesti aikaisemman keskustelun perusteella kirjoitin. Ja tarkoitus ei ollut alentavaa sävyä käyttää, sori, jos sellainen kuva tuli. Mutta kiitos, kun tänne otettiin näin ystävällisesti vastaan. ;)
- hmmnm
Sallitaanko eriävä mielipiteeni täällä vai tuleeko joku kohtauspaikkalainen heti tyrmäämään omat mielipiteeni vääriksi?
Pahasti ahdasmielisiä nuo Kohtauspaikkalaiset!
Kakkosilla ei ole paljon asiaa sinne.
Ruuasta ei voi puhua jos ei syö riittävästi hiilareita.
Kieltävät sinne menemisen, jos ei ole samaa mieltä asioista (kuten edellä nimim. Aikuisia vai lapsia?).
Haastavat riitaa.
Uhkailevatkin (vars. edellä "Joku järki, kiitos!")
Käyttäytyvät narsistisesti.
Kerskailevat.
Sinne ei hyväksytä, jos et valita ongelmistasi.
Hyvin ei saa mennä.
Mitähän ne tekevät täällä?
Tulevat tänne moittimaan ja arvostelemaan toisten mielipiteitä.
Miksi Kohtauspaikka ei riitä niille, kun pitää tulla tänne valittelemaan ja haukkumaan?
Mikä niitä oikein vaivaa? Paha nettiriippuvuus. Elämän tyhjyys? Tylsyys?
Siitä vaan miettimään kuka on aikuinen ja kuka lapsellinen. - Aikuisia vai lapsia?
Pelkään että minut ymmärretään väärin, joten haluan heti alkuun todeta kirjoittavani seuraavan ihan ystävälliseen sävyyn. Eli voisikohan sellainen kehitysehdotus toimia kohtauspaikalle/d.liitolle, että perustaisivat kaksi täysin erillistä keskustelupalstaa? Toinen ykkösille ja toinen kakkosille? Selailun palstaa ja kirjoitukset vaikuttivat äkkiseltään painottuvan 1-tyyppiläisiin. Perheestäni löytyy 1-tyyppiläinen, mutta 2-tyypistä minulla ei ole lähipiirissä kokemusta. Olen kuitenkin käsittänyt näiden olevan todella erilaiset sairaudet ja onkin oikeastaan kummallekin tyypille haitaksi, että niillä on sama nimi. Tällöin syntyy liian helposti sekaannuksia, väärinkäsityksiä ja erimielisyyksiä. Voisikohan siis uuden palstan perustamisesta olla hyötyä?
Ja ei ollut tarkoitus kieltää palstalle menoa, se oli vain leikkimielinen heitto, ettei sinne kannattaisi kenties mennä, jos siellä tulee vain vihaiseksi...en siis missään tapauksessa kieltänyt. Pois se minusta, ei minulla ole edes sellaiseen oikeutta. Eikä kyllä kellään muullakaan. - Joku järki, kiitos!
hmmnm: Uhkaillut? Minä? Ketä? Millä tavalla? Ööö, nyt en ymmärrä. En löydä viestistäni uhkailua, ärsyyntymistä kylläkin.
Mutta minä poistun täältä, kuten ystävällisesti toivoitte. Enkä juokse tästä itkemään kohtauspaikalle, ei kuulu tapoihini. Kuten ei siellä aktiivinen kirjoittelu muutenkaan. Kiitos ja anteeksi.
Niin, ja minä suorastaan rakastan eriävistä mielipiteistä väittelyä enkä tyrmää ketään ainakaan tietoisesti. Tämä väittely tuntuu vain käyvän jopa minulle liian aggressiiviseksi, joten mieluummin olen sitten kirjoittelematta minnekään. Lukemista onneksi voin jatkaa. - 9+15
Joku järki jne.... :
Et ehkä osaa ajatella sitä, että eri ihmiset kokevat kirjoituksesi eri tavalla kuin sinä. Minusta ainakin aiemmin uhkailit nimimerkkiä "nollaliitto" vieläpä HUUTAMALLA näin:
"Mutta kunhan jätätte IHMISTEN LOUKKAAMISEN ja ASIATTOMAN MUSTAMAALAAMISEN ja ETENKIN KUNNIANLOUKKAUSTA LÄHENTELEVÄN KIRJOITUSTYYLIN! "
Jospa kuitenkin vielä ennen poistumistasi kertoisit, että miksi sinä sitten tulet tänne arvostemaan muista, jos koet Kohtauspaikan niin hyvänä ja vertaansa vailla olevana tukipalstana, että sitä pitää tulla tännekin julistamaan? - Joku järki, kiitos!
Pyynnöstä vielä vastaan...
"Jospa kuitenkin vielä ennen poistumistasi kertoisit, että miksi sinä sitten tulet tänne arvostemaan muista, jos koet Kohtauspaikan niin hyvänä ja vertaansa vailla olevana tukipalstana, että sitä pitää tulla tännekin julistamaan?"
Tämän tein siksi, että minua suorastaan inhotti lukea täältä selvää tiettyyn (tunnistettavissa olevaan) henkilöön liittyvää valheellista mustamaalaamista. Ilman sitä en olisi kirjoittanut yhtään mitään, sen voin vannoa. En ole missään viestissäni ylistänyt kohtauspaikkaa kuvaamallasi tavalla, vaan kirjoitin ainoastaan ymmärtäväni heitä, jotka siellä tiheään kirjoittelevat (heitä arvosteltiin aiemmissa viesteissä). En ole tätä ketjua aloittanut, enkä mainostanut kohtauspaikkaa, enkä tee sitä nytkään. Jos kohtauspaikan kirjoittelijoita arvosteltaisiin yleisesti (henkilöä tunnistamatta), se olisi aivan eri asia kuin tiettyyn tunnistettavissa olevaan henkilöön kohdistettu julkinen arvostelu.
Ja vielä tähän:
"Et ehkä osaa ajatella sitä, että eri ihmiset kokevat kirjoituksesi eri tavalla kuin sinä. Minusta ainakin aiemmin uhkailit nimimerkkiä "nollaliitto" vieläpä HUUTAMALLA näin:
(Mutta kunhan jätätte IHMISTEN LOUKKAAMISEN ja ASIATTOMAN MUSTAMAALAAMISEN ja ETENKIN KUNNIANLOUKKAUSTA LÄHENTELEVÄN KIRJOITUSTYYLIN! )"
Huutamisen myönnän, mutta en vieläkään löydä tuosta uhkailua. Millä asialla tai miten minä siinä uhkaan? Eli tässä tapauksessa en ymmärrä, että tuo on ymmärretty uhkaukseksi. Osaan, tai ainakin yritän, ajatella monin eri tavoin, mutta uhkailua tuosta en silti saa. Huutoa kylläkin, sitä en edelleenkään kiellä.
Olen pahoillani, jos olen toiminut väärin. Mutta toivoisin myös vastaymmärrystä. Minulla on tunne, että sanomisiani vääristellään nyt jopa tahallaan. Ehkä minun olisi vain pitänyt hiljaa ilmoittaa viesti asiattomaksi, koska minusta julkinen tunnistettavissa olevan yksityisen henkilön arvostelu on väärin. Mutta en ilmoittanut, vaan kommentoin kiukuspäissäni. Ja nyt se olen minä, joka saa kaikkien vihat niskoilleen. Minun puolestani tästä ei tarvitse enää jatkaa eikä aiheuttaa kenellekään enää lisää mielipahaa. Mutta jos haluatte vielä johonkin sanomisiini selvennyksiä, yritän parhaani mukaan vastata. - nollaliitto
Kohtauspaikalla haukutaan ihan nimillä kansaa. Siellä on kokonainen ketju, jossa haukutaan mm. Antti Heikkilää, Matti Tolosta, Somppia jne..
Siis nämä ihan oikeasti hyvävelikerhon ulkopuolella olevat lääkärit, jotka ihan oikeasti haluavat auuttaa kansaa ja eivät ole edes olleet koko keskustelupalstalla koskaan.
Heitä kyllä haukutaan vaikka miksi kauppiaiksi ???
Minkä rikoksen se kattaa?
Suomessa on lähes miljoona erilaista diabeetikkoa, mutta kohtauspaikalla heitä on vain puolisen tusinaa ja hekin käyttäytyvät kun maailman napa. Ei se ole mitään tukea ja kokemusten jakamista vaan haukkumista.- ykköstyyppiläinen
"Kohtauspaikalla haukutaan ihan nimillä kansaa. Siellä on kokonainen ketju, jossa haukutaan mm. Antti Heikkilää, Matti Tolosta, Somppia jne.."
Hei nollaliitto, miksi jätit listastasi pois sen eniten hakkuja nimellä saaneen henkilön? Siis Pekka Puskan? Et kait ole vähän puolueellinen???
Tuo, että olisi erikseen DM1 ja DM2 keskustelupalstat, toimisikohan se? Tuskin, koske ei jaottelu palstan sisälläkään toimi. Ja miksi sama ei voisi olla myös täällä?
Oikeastan jakohan on jo olemassa, Kohtauspaikalla kirjoittelevat eniten ykköstyypin diabeetikot ja täällä taas selvästi kakkostyylin diabeetikot. Eikös se riitä? - nollaliitto
ykköstyyppiläinen kirjoitti:
"Kohtauspaikalla haukutaan ihan nimillä kansaa. Siellä on kokonainen ketju, jossa haukutaan mm. Antti Heikkilää, Matti Tolosta, Somppia jne.."
Hei nollaliitto, miksi jätit listastasi pois sen eniten hakkuja nimellä saaneen henkilön? Siis Pekka Puskan? Et kait ole vähän puolueellinen???
Tuo, että olisi erikseen DM1 ja DM2 keskustelupalstat, toimisikohan se? Tuskin, koske ei jaottelu palstan sisälläkään toimi. Ja miksi sama ei voisi olla myös täällä?
Oikeastan jakohan on jo olemassa, Kohtauspaikalla kirjoittelevat eniten ykköstyypin diabeetikot ja täällä taas selvästi kakkostyylin diabeetikot. Eikös se riitä?Pekka Puska ei halua kansan terveyttä. En löytänyt siltikään hänestä haukkumista.
Kohtauspaikalla valehdellaan omista tekemisistä ja syömisistä ja haukutaan ihan yleisesti, joten... - ...
nollaliitto kirjoitti:
Pekka Puska ei halua kansan terveyttä. En löytänyt siltikään hänestä haukkumista.
Kohtauspaikalla valehdellaan omista tekemisistä ja syömisistä ja haukutaan ihan yleisesti, joten...Moderaattorit puuttuvat asiaan nykyään.
http://keskustelu.diabetes.fi/index.php/topic,1874539.0.html
Puskaa ja kumppaneita arvostelevien on kirjoitettava muualla nykyään.
- 9+15
Joku järki jne...:
Ensinnäkin eihän tuossa nollaliiton jutussa ole edes mainittu nimeä, kuten tuolla aiemminkin on mainittu. Miksi siis jauhat tuosta?
Huomattavasti pahempaa on d-ykkösten kirjoittelu nollaliiton mainitsemista henkilöistä nimeltä, joten mietippä vähän itsekin mistä valitat ja ärsyynnyt!
Et näköjään oikein ymmärrä vieläkään sitä, että eri ihmmiset KOKEVAT SINUNKIN kirjoituksesi ERI tavalla kuin SINÄ itse. Tuo on hyvin yleinen syy riitoihin keskustelupalstoilla, joten kannattaa opetella huomoimaan omissa kirjoituksissa.
Uhkaus ei välttämättä tarkoita sitä, että sanotaan asiat suoraan. Riittää, jos käytös on uhkaavaa tai kirjoituksen sävy on uhkaavaa... esim. mitä tapahtuu, jos käskyäsi ei totella: "kunhan jätätte IHMISTEN LOUKKAAMISEN ja ASIATTOMAN MUSTAMAALAAMISEN ja ETENKIN KUNNIANLOUKKAUSTA LÄHENTELEVÄN KIRJOITUSTYYLIN! ..."
Tuskin täällä kukaan tahallaan vääristelee toisten sanomisia, vaan kyse on enemmänkin siitä, että eri ihmiset käsittävät samankin asian eri tavalla ja yleensä lopputulokseen vaikuttaa se, miten selkeästi osaa itse ilmaista omat asiansa.
Jos vielä saisin vastauksen siihen, että miksi sinä ja "ykköstyyppiläinen" tulette tänne kommentoimaan, jos kerran samalla ehdotatte tätä kakkosten palstaksi? Siis eikö se riitä, mutta kenelle?
"Oikeastan jakohan on jo olemassa, Kohtauspaikalla kirjoittelevat eniten ykköstyypin diabeetikot ja täällä taas selvästi kakkostyylin diabeetikot. Eikös se riitä? "- ykköstyyppiläinen
Kopsaus edeltä:
"Jos vielä saisin vastauksen siihen, että miksi sinä ja "ykköstyyppiläinen" tulette tänne kommentoimaan, jos kerran samalla ehdotatte tätä kakkosten palstaksi? Siis eikö se riitä, mutta kenelle?"
No ykköstyyppiläinen vastaa omalta osaltaan. Tuolla aiemmin joku ehdotti, että liitto perustaisi kaksi erillistä keskustelupalstaa, toisen ykkösille ja toisen kakkosille. Siihen heitin tuon kommentin, että tämähän on jo ns. kakkosten palsta, eikö se riittäisi.
Olen itse yrittänyt täällä joskus 1-tyyppiläisenä jotain kysellä, mutta ei ole pahemmin tullut vastauksia, siitä siis lähti tuo mun ajatus. Ja tosiaan Kohtauspaikallahan on jo erilliet osiot monellekin myös diabetestyypeille... Tännekin sitä toivoisin, mutta ei näy tulevan.
- Joku järki, kiitos!
"Jos vielä saisin vastauksen siihen, että miksi sinä ja "ykköstyyppiläinen" tulette tänne kommentoimaan, jos kerran samalla ehdotatte tätä kakkosten palstaksi? Siis eikö se riitä, mutta kenelle?"
Mielestäni vastasin tähän "miksi sinä tulet tänne kommentoimaan" jo aiemmassa viestissäni kuten pyysit. Ja yritin ainakin vastata selkeästi.
Toivoisin myös, ettet vääristelisi vastauksiani, sillä en ole missään vaiheessa ehdottanut tätä kakkosten palstaksi, vai olenko? Tekisi mieli käyttää välillä myös suuraakkosia, mutta en uskalla, koska se voidaan tulkita uhkaukseksi. Ja sitä en halua, kuten en halunnut aiemminkaan.
Ja tämä on ihan oman mielikuvituksesi tuotetta:
"Riittää, jos käytös on uhkaavaa tai kirjoituksen sävy on uhkaavaa... esim. mitä tapahtuu, jos käskyäsi ei totella".
En ole missään vaiheessa sanonut, että jotain tapahtuisi, eikä kyllä tapahdukaan ainakaan minun toimestani. Eli nyt tuntuu, että tämä "taistelu" voitaisiinkin jo lopettaa, koska tuntuu että sanomisistani etsitään nyt väkisin riidan aiheita. En halua lähteä siihen mukaan.
On totta, että kirjoittelu voidaan puolin ja toisin ymmärtää väärin ja se on harmillista kaikille osapuolille. Olen yrittänyt parhaani mukaan perustella minulta pyydettyjä asioita, mutta ilmeisesti olen tehnyt sen liian epäselvästi, koska saan vain lisää syytöksiä niskaani. Minun on myös vaikea ymmärtää sitä, että minulta vaaditaan ymmärrystä (ja sitä koko ajan yritän tehdäkin), mutta minun sanomisilleni taas ei tunnu löytyvän vastaavaa ymmärrystä. Olenko todella sitten niin epäselvä kirjoituksissani, että minut ymmärretään koko ajan väärin? Tarkoituksenani ei ole riidellä ja sellaiseksi tämä tuntuu menneen. Harmi. Eikö voitaisi yrittää tulla toimeen ja hyväksyä erilaiset näkökulmat? Ja minä olen edelleen sitä mieltä, ettei yksityishenkilöstä ole soveliasta kirjoittaa tunnistetusti. Ja vaikka henkilön nimi ei selviäisikiään, minusta se on silti asiatonta jos henkilö on muuten noin tarkkaan kuvailtu...silloin hän on tunnistettavista ja nimikin on helposti löydettävissä niin halutessaan. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni, tähän ei tarvitse sen enempää tarttua eikä tästä tarvitse vääntää uutta riitaa. Tai jatkaa vanhaa.
Ja minustakin on typerää kirjoitella rumaan sävyyn ihmisistä nimillä, kuten mainitsitte. Julkisuuden henkilölillä (tässä tapauksessa lääkärit/asiantuntijat) ikävä kyllä on aina tällainen riski olemassa, että heistä puhutaan pahaa (onneksi hyvääkin!) julkisuudessa ihan heidän omilla nimillään. He ovat kuitenkin itse hyväksyneet sen tulemalla julkisuuteen vapaaehtoisesti omilla nimillään ja teorioillaan. Heillähän on omia kotisivujakin (ja paljon muuta tietoutta), jossa kertovat avoimesti ajamistaan asioista omalla nimellään. Eli he ovat tietyllä tapaa antaneet luvan nimensä käyttöön julkisessa mediassa, kuten jokainen julkisen ammatin omaava henkilökin. Mutta ei heistäkään tarvitsisi silti rumasti kirjoitella yhtään missään, sillä ei se hyvään käytökseen kuulu. Tästä asiasta olen ehdottomasti samaa mieltä. - hohhoijakkaa...
Tyypillistä kohtauspaikkalaisten kinaamista ja vänkäämistä.... enhän minä sitä enkä tätä... muut on syypäitä.... ei saa vääristellä... eikä käsittää eri tavalla... minä olen aina oikeassa ja muut väärässä... minun on vaikea ymmärtää vaikka kuinka perustelen....tarkoitukseni on vaan olla hyvä ihminen ja tarkoittaa hyvää kaikille... Puuta heinää höpöttävät....
- Joku järki, kiitos!
Niin...tällä palstalla minun kai olisi alunperinkin kannattanut vastata toisin kysymyksiin, jotka minulle osoitettiin...
...eli tottakai sanomisiani saa vääristellä, siksihän ne tänne kirjoitin. Sanomiseni saa ymmärtää väärin, ei se haittaa. MInä en ole aina (en edes usein) oikeassa, mutta kaikki saavat toki luulla niin. Muut eivät ole todellakaan väärässä, mutta jos sanomiseni halutaan niin ymmärtää niin siitä vain. Tarkoituksenani eiole aina olla hyvä ihminen, en halua pelastaa maailmaa, mutta jos näin ajatellaan minusta niin siitä vain.
Taidan olla paska ihminen ja vieläpä kaiken lisäksi tyhmä. Onneksi tämä on oikeastaan vain minun ongelmani. Nyt yritän olla enää kirjoittelematta tänne, koska osaltani tämä vain junnaa paikallaan. Eikä ainakaan sovintoyrityksiini noteerata millään tavalla. Siksi toteankin vielä kerran olevani tyhmä, lähes idiootti, joka ei ymärrä muuta kuin itseään ja omia mielipiteitään. Itsekäs sika siis olen. En jatka tästä enempää.
Mukavaa kevättä kaikille!
- järki jätti
Kohtauspaikalla minäkin kävin ja täytyy sanoa, että ei sieltä mitään
apua tullut. Ihan näin uutena ihmisenä siellä niin kyllä minusta porukka on enemmän kuin sisäänkääntyvää joukkoa.
Kohtauspaikalla jos missä todella halutaan ymmärtää kaikki kirjoittelu
väärin! Melkoisen samaa on kaikilla näillä sivustoilla! Jos joku alkaa
kirjoittamaan asiaa tai kysyy neuvoa niin heti tulee nippu valmisvastauksia samoilta henkilöilta ja sitten alkaa tyhmä kinaaminen, minä oikeassa, sinä väärässä tyyliin ja itse asia häviää kokonaan.
Jos Kohtauspaikan sisäänkääntyvä porukka kirjoittelee itsestään
niinkin henkilökohtaisia asioita kuin tekevät niin täytyy sitten ottaa kaikki loka omaan niskaan. Joskus tuntuu, että tekevät sen ihan
tahallaan, että saavat "purkaa" omaa kiukkuaan.
En minä ainakaan halua enää mennä heidän sivuilleen selittelemään ja anteeksi pyytelemään kirjoituksiani.
Sinäkin, joku järki, kiitos, älä viitsi enää pyydellä anteeksi, kun se
menee kuitenkin hukkaan tässä selittelyjen viidakossa.
Hyvää kevättä kaikille - kp:lla vieraillut
Todella hyvä kirjoitus sinulla "järki jätti" !!
Kirjoitit juuri niin kuin minä ajattelen, en vaan osaa itse kirjoittaa noin tyhjentävästi kaikkea.
Ilmeisesti tarkoitit tuossa edellä nimimerkkiä "Joku järki, kiitos!". Hänen kirjoitukset kuulostavat tosiaankin pelkälle tyhjänpäiväiselle selittelylle ja anteeksipyytelylle, joitten yli nousee joka tapauksessa "minä itse" tyyppi.
Vaikuttaa olevan juuri yksi niistä jatkuvasti "äänessä" olevista, joilla on vastaus kuin vastaus lähes jokaiseen viestiin. Minua ihan kammoksuttaa pelkkä ajatus siitä, että joutuisin istumaan saman pöydän ääreen tuollaisen kanssa!
En muutenkaan ymmärrä sitä miksi Diabetesliitto ylläpitää tällaista sisäpiiririnkiä. Ilmeisesti tuo rinki on muodostunut vapaan keskusteluketjun pohjalta. Tuolla on edellä ihmetelty sitä miksei Kohtauspaikalla käytetä yksityisviestejä ja sähköposteja, vaan kahdenkeskiset asiatkin kirjoitetaan palstalle. Sitä sopii kyllä miettiä ja olisi mukavaa kuulla näitten kirjoittajien vastaus tuohon.
Itse toivoisin vertaistukipalstalta nimenomaan vertaistukea omahoitoon, mutta sen seassa tai lomassa EN halua lukea enkä edes nähdä minulle täysin vieraitten ihmisen muista asioista. Nykyisin näihin törmää jatkuvasti, vaikka kuinka yrittäisi etsiä vain asiaa. Muut asiat eivät mielestäni kuulu julkiselle vertaistukipalstalle, vaan yksityiseen viestinvaihtoon tai sitten jollekin sen aiheiselle palstalle. - Seurailija
Tyhjänpäiväistä selittelyä näillä kaikilla palstoilla tuntuu vähän olevan ;) .
Mutta joo, samaa mieltä oon siinä että kohtauspaikalla keskustellaan liiankin henkilökohtaisista asioista, tai ainakaan ne eivät liity diabetekseen millään tavalla. Ne vain sekoittavat ketjuja jos sieltä oikeasti haluasi jotain tietoa löytää. Joo, varmaan diabeteksen kanssa eläminen on kokonaisvaltaista touhua, mutta en silti jaksisi lukea kevätkukkien istuttamisesta diabetes-palstalla...
Täällä sitten taas on liian paljon äärivaihtoehtojen nettitohtohtoreita liikeenteessä ettei jaksa sen takii lukea. Tätä keskustelua oon silti mielenkiinnolla seurannut ja nyt päätin itekin kommentoida edes jotain tyhjänpäiväistä ;) .
Mua taas kiinnostas istua "joku järki kiitos" kanssa samassa pöydässä. Ihan mielenkiinnosta. Ja oikeastaan kaikkien tässä ketjussa kirjoittelevien :D . Saatas kunnon paneelikeskustelu käyntiin ihan livenä, tai sitten ei... MOnesti ihmiset on kuitenki ihan erilaisia näillä palstoilla kuin oikeessa elämässä... - ei löydy, ei
Klikkasin linkkiä ja tuli vastaus "Sivua ei löydy". Että tälleen.
- Alempaa löytyy
Juuh, se ei oo toiminu koko aikana, väärä osoite näyttäs joltai lipsahtaneen. Aluks siinä perässä oli Uuden diabetesyhdistyksen viesti, että tässä osoite uudestaan ja heen yhdistyksen sivujen linkki, mut ovat näköjään poistaneet kommenttinsa. En tiä sit, et oisko tää ollu alunperinkin heen mainoskikka...no ei kai sentään. Mut käväs vaan mielessä, ku eka oli toimimaton osoite ja sit viesti perässä, et tässä osoite uudestaan. Ja kuitenkin kyse ihan eri yhdistyksestä.
Mut joku oliki näköjään korjannu ja laittanut diabetesliiton kohtauspaikan osotteen uudestaan, kun selaat vähä alemmas. - rakentaja keskustelu
Oiskos tässä syy, jotta rakentavaa keskustelua ei saa aikaiseksi ?
Onko tarpeen seurata diabetesta sairastavan lapsen kognitiivista kehitystä?
http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo10205.pdf - paradoksi.....
Kiitos linkistäsi, tuoltapa hyvinkin ne syyt löytyvät, mielenkiintoinen selvitys ja avasi kummasti "ymmärtämystä" alati riitelevään ja luotaan työntävään kohtauspaikan ilmapiiriin. Pahimmat kirjoittajat taitaa olla juuri niitä pitkään sairasteita ja huonosti itseään hoitaneita, jotka neuvovat muita vaikka eivät ole osanneet ja viitsineet itseäänkään hoitaa.
- Diabeetikon ÄO
Hmmm, eli voiko tästä vetää johtopäätöksen, että kohtauspaikkalaiset "haastavat riitaa", koska heidän kognitiivinen kehityksensä (tässä viitattiin mm. kielelliseen kehitykseen) on häiriintynyt. Eli diabetes aiheuttaa väärin ymmärryksiä kielellisissä taidoissa eli "tyhmyyttä"? Vai mitä tarkoititte tällä tutkimuksella tässä ketjussa?
Onko tässä ketjussa muuten lähinnä 1- vai 2-tyypin diabeetikkoja? - järki jätti
Minä olen tällä hetkellä täysin insuliiniriippuvainen diabetikko. Koko
homma alkoi raskausajan sokerin nousulla ja muutama vuosi myöhemmin jouduin insuliinille. Eikä syynä ollut hiilarit ja rasvat niinkuin
jotkut täällä antavat ymmärtää diabeteksen syyksi. Syyt d:een puhkeamiseen on jossain mitä emme vielä tiedä.
Kohtauspaikalle menin katselemaan sivuja ja huomasin hyvin apean
mielialan kirjoittajissa ja kun ajattelin yli kolmenkymmenen vuoden
takaisen insuliinin käytön jälkeen elämän olevan vielä ihan hyvää ja
koska hyvän tasapainon ja hoidon ansiosta olen säästynyt sokeritaudin sivuoireista niin ajattelin kirjoittaa muutaman rivin, ettei
se nyt niin kamalaa ole!
"Turpiin tuli" niin että rytisi. Varmasti olisi naama sinisenä ollut, jos
olisin ollut lyöntietäisyydellä.
Uusi tulokas! Älä kirjoita mitään positiivistä, perusporukka Kohtauspaikalla ei halua tietää siitä. Muista "silittää" myötäkarvaan
näitä onnettomia. Muista myös, että varmasti kirjoitat oikeaan ketjuun.
Uutena ihmisenä ei saa tällaista virhettä tehdä. Se on vain Kohtauspaikan sisäpiirin oikeus.
Hyvää ja Iloista Vappua kaikille! - Hei
Hei järki jätti!
Ikävää, että raskautesi edesauttoi diabeteksen puhkeamisen. Näin käy edelleenkin. Tai moni kai aloittaa ensin raskausdiabeteksella kuten ilmeisesti sinäkin, mutta osalla diagnosoidaan suoraan 1-tyyppikin. Ja hienoa, että olet kokenut deen kanssa elämisen ihan positiivisesti. Miten kauan sinulla muuten meni, että oma insuliinituotantosi loppui kokonaan?
Minua kiinnostaisi ihan uteliaisuudesta tietää, satuitko kohtauspaikalla vieraillessasi lukea raskausosiota? Omasta raskaudestasi ilmeisesti on jo aikaa, mutta kävitkö muuten vain katsomassa? Ajattelin vain, että minusta raskausosio on huomattavasti positiivisempi ja ystävällisempi kuin moni muu ketju siellä. Siellä ainakin minut aikanaan otettiin hyvin vastaan ja mukaan juttuihin :) . Ajattelin, että kenties muut ketjut ovat enemmänkin sellaisten suosiossa, joilla lisäsairauksia on kenties hoidostakin huolimatta tullut ja heillä ei ole muuta vertaistukipaikkaa. Siksi ehkä kohtausaikka on hieman masentava saitti.- järki jätti
Hei,
Kyllä todella on jo aikaa minun raskaudestani. Silloin ei ollut internetistä mitään tietoa tällaisena käyttövälineenä kuin nykyään.
Minä menin Kohtauspaikan sivuille ihan vain diabeteksen takia, kun
ajattelin löytäväni jotain ideaa siihen, kun en enää laihdu niinkuin joskus
aikaisemmin. Raskausosiolle en mennyt, koska se ei enää ollut
minulle ajankohtainen. Aikoinaan, jos sellainen olisi ollut olisin varmasti ollut ensimmäisiä siellä!
En ole ihan varma koska oma insuliinituotanto loppui, mutta joskus
viidentoista vuoden päästä lääkäri sanoi ottaneensa kokeen ja sanoi
haimani olevan "kuollut" insuliinin osalta.
Minulle annettiin kyllä näitä uusia tabletteja insuliinin kanssa käytettäväksi, mutta ei en auttaneet mitään ja nostivat vain lisää painoa.
Silloin raskauden jälkeen, kun jouduin insuliinille, niin lääkärini sanoi
minulle, "että sinä olet oma lääkärisi tässä sairaudessa ja sinusta itsestäsi riippuu kuinka hyvin elämäsi tulee olemaan. Eli, jos hoidat itsesi hyvin niin sinulla on monta hyvää vuotta edessä ja tämä sairaus on sellainen, että vain sinä tiedät mitä sinne suuhusi laitat".
Nämä lääkärini sanat ovat olleet mielessäni aina ja hyvin on mennyt.
Olen vielä terve ja toivottavasti olen vielä pitkään. Minä en vain jaksa
ymmärtää näitä minua nuorempia ihmisiä siellä Kohtauspaikan sivuilla
kuinka he valittavat kaikesta ja antavat ymmärtää, että kukaan ei
tajua heidän sairauttaan. Itsesääli ja kykenemättömyys ajattelemaan
mitään muuta kuin itseään on se syy etteivät pysty muuhun kuin
valittamiseen.
Minusta olisi todella ollut mukava jutella juuri vähän kauemmin sairas-
taneiden kanssa ja vaihtaa mielipiteitä asioista, mutta en ole löytänyt
Kohtauspaikalla ainoatakaan ketjua mikä kiinnostaisi, kun siellä
vastaa aina ne samat henkilöt.
Ei minuakaan kiinnosta jonkun ihamisen puutarhan laitot diabetes-
sivuilla. Ne kuuluvat taas puutarhaosioille. - ykköstyyppiläinen
järki jätti kirjoitti:
Hei,
Kyllä todella on jo aikaa minun raskaudestani. Silloin ei ollut internetistä mitään tietoa tällaisena käyttövälineenä kuin nykyään.
Minä menin Kohtauspaikan sivuille ihan vain diabeteksen takia, kun
ajattelin löytäväni jotain ideaa siihen, kun en enää laihdu niinkuin joskus
aikaisemmin. Raskausosiolle en mennyt, koska se ei enää ollut
minulle ajankohtainen. Aikoinaan, jos sellainen olisi ollut olisin varmasti ollut ensimmäisiä siellä!
En ole ihan varma koska oma insuliinituotanto loppui, mutta joskus
viidentoista vuoden päästä lääkäri sanoi ottaneensa kokeen ja sanoi
haimani olevan "kuollut" insuliinin osalta.
Minulle annettiin kyllä näitä uusia tabletteja insuliinin kanssa käytettäväksi, mutta ei en auttaneet mitään ja nostivat vain lisää painoa.
Silloin raskauden jälkeen, kun jouduin insuliinille, niin lääkärini sanoi
minulle, "että sinä olet oma lääkärisi tässä sairaudessa ja sinusta itsestäsi riippuu kuinka hyvin elämäsi tulee olemaan. Eli, jos hoidat itsesi hyvin niin sinulla on monta hyvää vuotta edessä ja tämä sairaus on sellainen, että vain sinä tiedät mitä sinne suuhusi laitat".
Nämä lääkärini sanat ovat olleet mielessäni aina ja hyvin on mennyt.
Olen vielä terve ja toivottavasti olen vielä pitkään. Minä en vain jaksa
ymmärtää näitä minua nuorempia ihmisiä siellä Kohtauspaikan sivuilla
kuinka he valittavat kaikesta ja antavat ymmärtää, että kukaan ei
tajua heidän sairauttaan. Itsesääli ja kykenemättömyys ajattelemaan
mitään muuta kuin itseään on se syy etteivät pysty muuhun kuin
valittamiseen.
Minusta olisi todella ollut mukava jutella juuri vähän kauemmin sairas-
taneiden kanssa ja vaihtaa mielipiteitä asioista, mutta en ole löytänyt
Kohtauspaikalla ainoatakaan ketjua mikä kiinnostaisi, kun siellä
vastaa aina ne samat henkilöt.
Ei minuakaan kiinnosta jonkun ihamisen puutarhan laitot diabetes-
sivuilla. Ne kuuluvat taas puutarhaosioille."Ei minuakaan kiinnosta jonkun ihamisen puutarhan laitot diabetes-
sivuilla. Ne kuuluvat taas puutarhaosioille."
Tai "vapaa sana" -osiolle, kuten aika usein kait Kohtauspaikalla on. Siis nuo puutarha- ym. ei_diabetes -jutut ;). Eli kuten nimikin kertoo, sana on tuossa osiossa vapaa...
- kevättä ilmassa
Hei "järki jätti" !
Minun mielestä voisit oikeastaan vaihtaa nimimerkiksi "järki tallessa", sen verran viisaita kirjoittelet!
Sinulla on ollut viisas lääkäri, kun on osannut antaa hyvän neuvon: "jos hoidat itsesi hyvin niin sinulla on monta hyvää vuotta edessä ja tämä sairaus on sellainen, että vain sinä tiedät mitä sinne suuhusi laitat". Sinun omaa viisauttasi on tarvittu siihen, että olet tuota noudattanut!
Sairastuessani 50 v sitten 1 tyypin diabetekseen sain myös hyviä neuvoja, joita noudattamalla olen selvinnyt tämän sairauden kanssa tähän päivään asti. Omaa selviämistäni ei pelkästään geenit selitä, sillä sukutaustan perusteella menehtyminen jo vuosia sitten olisi ollut todennäköisempää kuin selviäminen.
Minuakin ihmetyttää nykypäivän asenne omaan hoitamiseen. Kohtauspaikalla saa useimpien kohdalla sen käsityksen, että mitään ei haluttaisi itse tehdä oman hyvinvoinnin eteen, vaan oletuksena on se, että oma hyvinvointi olisi jollain tavalla hoitopaikan käsissä tai siitä kiinni. Minusta asia on juuri päinvastoin.
Hyvä, että näistä asioista voi edes täällä kirjoittaa ilman leimautumispelkoa. Kohtauspaikalla ei uskalla kirjoittaa diabeteksen kanssa hyvin pärjäämisestä ilman, että leimautuu "poikkeavaksi". Itseään hyvin hoitaneet ja sairautensa kanssa pärjänneet teilataan nopeasti pois palstalta, vaikka minusta nimenomaan heillä olisi paljon enemmän annettavaa kuin niillä, jotka ovat hoitaneet itseään huonosti jonkunlaisen diabeetikon "prototyypin" mukaan ja ovat saaneet pahoja lisäsairauksia.
Nykyisellään Diabetesliiton keskustelupalsta vaikuttaa huonon hoidon sallivalle esimerkkikeskustelulle, missä tyypin 1 diabeteksen hyvästä hoidosta ei uskalla kirjoittaa mitään.
Minustakin se on ikävää, kun samat nimimerkit vastailevat jokaiseen viestiin, oli kyse diabeteksesta tai ei. Sen käsityksen olen saanut, että nämä samat nimimerkit eivät muutenkaan ole viitsineet hoitaa itseään, joten itse suhtaudun hyvin kriittisesti heidän kirjoituksiinsa.
Ihmetyttää myös se, miksi diabetesaiheisella palstalla kirjoitellaan kaikkea muutakin, kun muille aiheille on kuitenkin olemassa omia keskustelupalstoja. Ei tosiaankaan huvita lukea vain muutamia asioita mainiten paljonko auton renkaiden vaihto maksaa jossain päin Suomea tai kun valitellaan renkaiden ilmanpainevaloista tai mitä kukakin kasvattaa pihallaan tai mitä kenenkin mökin ikkunasta näkyy.
Yhtään ketjua en löytänyt, missä voisi iloisin mielin kirjoittaa diabeteksesta ja missä vuosikymmenien sairastamisen jälkeen voisi vielä jakaa hyviä kokemuksia ja vinkkejä. Nykyiset kirjoitukset ovat joko pelkästään pitkään sairastaneiden ja huonosti itseään hoitaneiden kokemuksia tai sitten tuoreempien diabeetikoiden kauhisteluja tämän sairauden hoitamisesta, lisäsairauksien pelosta ym.- Uusi iloinen ketju?
kevättä ilmassa: Olisi kiva, jos aloittaisit Kohtauspaikalla sellaisen iloisen mielen ketjun, jossa keskusteltaisiin nimen omaan hyvin sujuneesta ja "onnistuneesta" diabeteksesta. Sellaisella tuntuisi ainakin tämän ketjun perusteella olevan tarvetta. Ja voihan aloitusviestiin vaikka laittaa toivomukseksi, että ketju tosiaan säilyisi iloisena eikä toivoisi siihen masentavia tai apaattisia tai ainakaan vihaisia ja negatiivisia kommentteja.
Tällainen ilmanpuhdistaminen voisi toimia ja olla todella tervetullut! Ja enemmän tosiaan varmaan auttaisi, jos avaisi sinne iloisen ketjun, saati odottaa täällä jonkun muun tekevän niin. Hyvää mieltä ei kai koskaan ole liikaa. :)
Nämä suomi24-sivuston ketjutkin ovat melko masentavia, ei näitäkään oikein tee mieli lukea. Tänne on kyllä yritetty ihan mukaviakin keskusteluja aloittaa, mutta aina ne tuntuvat kääntyvän kovin negatiivisiksi tai virheelliseksi nettitohtoroinniksi (virheellisellä tarkoitan esim. sellaista, jossa väitetään äidin meikkaamisen altistavan lapsen diabetekseen sairastumiselle...ja siitä sitten alkaa hirmuinen tappeu). Harmi :( . - kevättä ilmassa
Uusi iloinen ketju? kirjoitti:
kevättä ilmassa: Olisi kiva, jos aloittaisit Kohtauspaikalla sellaisen iloisen mielen ketjun, jossa keskusteltaisiin nimen omaan hyvin sujuneesta ja "onnistuneesta" diabeteksesta. Sellaisella tuntuisi ainakin tämän ketjun perusteella olevan tarvetta. Ja voihan aloitusviestiin vaikka laittaa toivomukseksi, että ketju tosiaan säilyisi iloisena eikä toivoisi siihen masentavia tai apaattisia tai ainakaan vihaisia ja negatiivisia kommentteja.
Tällainen ilmanpuhdistaminen voisi toimia ja olla todella tervetullut! Ja enemmän tosiaan varmaan auttaisi, jos avaisi sinne iloisen ketjun, saati odottaa täällä jonkun muun tekevän niin. Hyvää mieltä ei kai koskaan ole liikaa. :)
Nämä suomi24-sivuston ketjutkin ovat melko masentavia, ei näitäkään oikein tee mieli lukea. Tänne on kyllä yritetty ihan mukaviakin keskusteluja aloittaa, mutta aina ne tuntuvat kääntyvän kovin negatiivisiksi tai virheelliseksi nettitohtoroinniksi (virheellisellä tarkoitan esim. sellaista, jossa väitetään äidin meikkaamisen altistavan lapsen diabetekseen sairastumiselle...ja siitä sitten alkaa hirmuinen tappeu). Harmi :( .Hei "Uusi iloinen ketju?"
Kysyisin sinulta, että oletkohan ymmärtänyt nämä kirjoitukset oikein, kun viestistäsi saa sen käsityksen, että haluat meidän kirjoittavan Kohtauspaikalla, kun olemme tähän palstaan tyytyväisiä emmekä pidä Kohtauspaikan ilmapiiristä?
Omasta puolestani saat ihan vapaasti aloittaa oman "Iloisen ketjusi" Kohtauspaikalla, minä en sitä tee enkä tule sinne kirjoittamaan.
Jos Kohtauspaikalla olisi sallittu kirjoittaa positiiviseen sävyyn diabeteksen (T1) hyvästä hoitamisesta ja siitä, että hoitaminen täytyy tehdä lähes 100 %:sti itse eikä kukaan muu voi sitä tehdä diabeetikon puolesta, voisin olla siellä kirjoittamassa, mutta siellä kirjoittaa tuollaista, saa heti sylin täydeltä lokaa päin naamaa.
Samat ongelmat ovat Kohtauspaikalla nettitohtoreiden ja negatiivisuuksien kanssa, minusta vieläpä suurempina siellä. Ilmeisesti myös nettitohtorit ovat samoja henkilöitä molemmilla palstoilla, jotka viitsivät istua päivästä toiseen koneillansa kirjoittelemassa omia neuvojaan.
- järki jätti
Hei "Kevättä Ilmassa"!
Kiitti positiivisesta vastaanotosta. Sinulla taitaa olla hyvin samanlaiset
ajatukset Kohtauspaikasta. Ymmärrän toisaalta näitä nuorempia, kun
maailma on muuttunut niin paljon omasta nuoruudesta. Ennen joudut-
tiin ottamaan vastuu itsestä ja sairauksista aivan selviönä, eikä odotettu,
että joku tulee ja tekee kaiken puolestamme. Tämä tämän päivän homma on niin hektistä, että kaikki pitää saada heti paikalla ja kun tulee
tällainen (toistaiseksi) parantumaton sairaus niin on se varmasti
kova paikka monelle.
Tänä päivänä pitäisi pyrkiä enemmän painottamaan sitä, että omalla
hoidolla saadaan homma pysymään hanskassa ja välttää näitä lisä-
sairauksia.
Luin joskus vuosikymmeniä sitten jutun, jossa lääkäri kertoi kahdesta
diabetikosta. Toinen hoiti itseään hyvin ja toinen ei! Kymmenen vuoden
päästä toisella oli komplikatiot ja toinen mennä vilisteli elämää vaikeuk-
sitta. Tämä tauti on salakavala, koska olo voi todella olla ihan hyvä
nämä kymmenen vuotta ja sitten saattaa alkaa alamäki.
Tauti ei parane valittamalla, mutta ei siitä pidä tehdä myöskään
vankilaa itselle. Joskus tuntuu ettei tänä päivänä löydy enää kunnon
huumoria millä voisi päästä pahan paikan yli.
Ei tämä ole varmasti kenellekään helppoa, mutta jos täytyy valita
kumman ottaa, huumorin ja iloisen mielen tai haluaa rypeä itsesäälissä
niin minä tein valintani ja otin ensimmäisen enkä ole katunut sitä. - kevättä ilmassa
Hei "järki jätti"!
Ilmeisesti ajattelemme hyvin paljon samalla tavalla Kohtauspaikasta ja monesta muustakin asiasta, myös diabeteksen hoidosta.
Minulla oli lapsuudessa ja nuoruudessa 2 tuttua diabeetikkoa, joiden "omahoitoa" ihmettelin monet kerrat. Laitoin "omahoito" sanan sitaatteihin, koska en huomannut heidän hoitavan itseään oikein mitenkään. Toinsella petti munuaiset ja hän joutui pyörätuoliin, toiselle tuli diabeteksen aiheuttamia sydänongelmia. Kumpikin heistä menehtyi nuorena joskus 1980-1990-luvulla.
Tästä taudista ei tosiaankaan parannuta valittamalla eikä kukaan tai mikään muukaan voi tätä tautia parantaa meistä. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää oma hoitaminen.
Olen kuullut diabeetikoiden valittavan sitä, ettei tietoa saa tai ei saa riittävän hyvää tietoa omaan hoitoon. Minusta tuo kuulostaa jälleen sille, että he haluaisivat muitten tekevän asiat puolestaan eikä itse viitsittäisi selvittää asioita. Asia on mielestäni niin, että lähes jokaiselle diabeetikolle pitäisi silloin olla oma opaskirja, kun jokaisen sairaus on kuitenkin erilainen. Jokaisen täytyy itse opetella hoitamaan omaa sairauttaan ja soveltamaan erilaisia tietoja ja oppeja omaan hoitoonsa.
Tänään kävin kurkkaamassa Kohtauspaikkaa ja eksyin lopuksi lukemaan erään henkilön kertomusta dialyysin aloittamisesta. Hämmästyin suuresti, kun tämä henkilö käskee muita kirjoittajia pois tuosta ketjusta. Luulin ensin lukeneeni väärin ja piti lukea uudelleen viestejä ja otsikkoa, mutta totta se oli.
Ihmetyttää kovasti tuollainen käyttäytyminen yleisellä keskustelupalstalla, kun yksi henkilö haluaa omistaa koko viestiketjun itselleen ja käskee muita kirjoittajia poistumaan, jos joku viesti ei hänen mielestä sovi samaan ketjuun. Eikö ylläpito voisi puuttua tällaisissa tilanteissa asiaan.
"Järki jätti", teit hyvän valinnan aikoinaan! Itse olen pyrkinyt pitämään verensokerin sellaisena, että oma vointi ja olo ovat hyviä. Jos sokeri nousee yli 10, se tuntuu nopeasti voinnissa eikä sen jälkeen mikään muukaan tunnu mukavalle, mutta kun sokerin pitää matalampana, on mielikin virkeämpi. - hermot men
""" Olen kuullut diabeetikoiden valittavan sitä, ettei tietoa saa tai ei saa riittävän hyvää tietoa omaan hoitoon. Minusta tuo kuulostaa jälleen sille, että he haluaisivat muitten tekevän asiat puolestaan eikä itse viitsittäisi selvittää asioita. Asia on mielestäni niin, että lähes jokaiselle diabeetikolle pitäisi silloin olla oma opaskirja, kun jokaisen sairaus on kuitenkin erilainen. Jokaisen täytyy itse opetella hoitamaan omaa sairauttaan ja soveltamaan erilaisia tietoja ja oppeja omaan hoitoonsa. """"
Virallinen hoito on sokeria sokeritaudin hoitoon ja netistä saa aika ristiriitaista tietoa ja milloin milläkin pelottelua ja sitten vielä oma hoitaja tai lääkäri saattaa tyrmätä potilaan ruokavalion.
Joten on hankalaa hoitaa itteään, kun ei voi mihinkään luottaa.
Ja esim. VHH:sta kaikki meidiat vääntää jotain mitä sattuu, kun eivät ota selvää mitä se oikeesti on.
Sillä pysyy verensokeri tasasena ja saa kaikki ravinteet paremmin kuin potulla ja viljalla.
D-vitamiinin tarve on huomattavasti suurempi, mitä viralline taho kertoo ja lääkärikään ei suostu mittaamaan veren D-vitamiinipitoisuutta.
Hoira siinä sitten ite itteään.
Kyllä menee hermo. - kevättä ilmassa
Hei vaan "hermot men"
Eihän kukaan käytä sokeria suoraan sokeritaudin hoitoon! Sokerin syöminen vaan ei ole enää samalla tavalla kiellettyä kuin ennen vanhaan, mutta ei sokeria myöskään hoitona käytetä. Minä olen käsittänyt sokerin sallittavuuden niin, että mitään ruoka-aineita ei haluta kieltää kokonaan, vaan kaikkea saa syödä, kunhan muistaa kohtuuden. Tarkoitus ei ole, että diabeetikko voisi syödä makeaa niin paljon kuin haluaa, kenenkään ei pitäisi syödä sillä tavalla makeaa, koska makean yletön syöminen on epäterveellistä kaikille.
Minä olen syönyt hiilihydraatteja normaalisti koko ajan ja samalla tavalla syön edelleen. Minusta on väärin syyttää pelkkiä hiilihydraatteja hoidon epäonnistumisesta, jos ei samaan aikaan noudata kaikkia muitakin annettuja hoito-ohjeita ja suosituksia. Tällaisia ovat esim. liikuntaan liittyvät suositukset ja neuvot.
On selvä asia, että jos diabeetikko mättää sokerialeivonnaisia mahan täyteen ja jää sohvalle makaamaan tv:tä katsellen, nousee sekä sokeri että paino. Tuo ei vaadi kovinkaan ihmeellistä päättelykykyä.
Edellä kirjoitin jo, että mielestäni diabeteksen hoitoon ei ole yhtä ainoaa yleispätevää hoitoa tai opasta, vaan sellainen pitäisi olla peruiaatteessa lähes jokaiselle diabeetikolle omanlainen, jonka ainoastaan hän itse voi kirjoittaa. Olen edelleen samaa mieltä.
Olen käsittänyt, että VHH on tilapäisratkaisuna hyvä silloin, jos ei halua liikkua tai yrittää laihduttaa.
D-vitamiinin määrään en ota kantaa, mutta ymmärrän sen, miksi diabeteslääkärisi ei suostu mittaamaan veren D-vitamiinipitoisuutta. Minäkin olen pärjännyt hyvin ilman, että tiedän omaa D-vitamiinipitoisuutta.
Diabeteksen hoito taitaa aika usein kariutua siihen, että syödään vain syömisen ilosta ja samalla liikkuminen jää minimiin.
Itse olen edelleen sitä mieltä, että hoito onnistuu, kun noudattaa kaikkia hoitosuosituksia. - opiskelija
Minua ärsyttää KP:lla se, kun joittenkin kirjoituksista tulee väkisinkin mieleen neuroottiset ja hysteeriset omahyväiset persoonat, joilla ei ole mielessä paljon muuta kuin oma napa. Itseä tuodaan esiin joka asiassa, omat tekemiset ja hoitotulokset on kaikki kaikessa yms. Ihan niin kuin puoli maailmaa olisi heistä kiinnostuneita.
Moni palstan vetäjistä kertoo olevansa masentunut tai saavansa paniikkikohtauksia. En ihmettele yhtään kun jatkuvasti pyöritetään samoja sairausasioita mielessä ja niistä kirjoitellaan päivittäin. Sekö on vertaistukea parhaimmillaan?
Mikähän siinäkin on, että diabetes ja masennus on niin yleinen kombinaatio, eikö ihmist enää kestä mitään mikä ei ole "normaalia".
Minulle on tullut jotenkin sellainen käsitys, että Kohtauspaikalla haetaan enemmän apua ja vertaistukea mielenterveyteen kuin diabetekseen. Samat kirjoittajat kirjoittavat koko ajan ja kirjoitusten sisältö on enimmäkseen muuta kuin itse diabeteshoitoon liittyvää asiaa. - todettua.
Kohtauspaikalla samat tyypit (n. 6 tyyppiä) kalkattavat ihan joka ketjussa, on asia mikä tahansa.
Eli I-tyypin diabeetikot hölöttävät II-tyypin ketjussa ja päinvastoin.
Ihan sekavaa porukkaa, joten en ihmettele, jotta siellä ei keskustele kuin ne 6 tyyppiä. - järki jätti
Edelleenkin yhdyn "kevättä ilmassa" kirjoitukseen, että kaikki on
tässä diabeteksen hoidossa itsestä kiinni. Jokainen tekee sen omahoito
kirjan itse, koska kukaan ei tiedä mitä juuri Hän laittaa suuhunsa. Kaikki
neuvot ovat vain viitteitä siihen mikä ruoka nostaa sokeria ja mikä pitää sen tasaisena. Ei tässä sairaudessa auta ruikutus ja se, että kirjoittaa
joka ketjussa omia ongelmiaan. Ei niitä todella kukaan jaksa kauan
lueskella.
Luulen, että nämä kirjoittajat Kohtauspaikalla ovat jo saaneet lähipiirin
niin kyllästyneiksi kuuntelemaan heidän "ruikutusta" ettei ole enää muuta paikkaa kuin netin sivut, joissa sitten toiset antavat tätä "vertais-
tukea".
Siksi siis siellä ei myöskään hyväksytä kirjoittajia, jotka eivät ole tämän
sairauden kanssa yhtä masentuneita. Tai kyllä varmasti mekin joskus
tunnemme sen, mutta aikuisena ihmisenä osaamme hoitaa tämänkin
tunnepuolen niin ettemme ärsytä lähipiiriämme jokapäiväisellä saman
asian jankkaamisella, kun se ei auta kumminkaan.
Käväsin myös Kohtauspaikalla lukemassa tästä dialyysihoidosta ja
olin todella pahoillani tämän yhden henkilön puolesta, joka yritti kertoa
omaa hoitoaan ja hänet todella käskettiin pois kyseisestä ketjusta.
Taas tuli tunne, että sisäpiiri saa kirjoittaa ihan mitä vain vaikka ei olisi
ketjun aloittajan aihe, mutta jos joku muu tekee sen niin tulee lähtö!
Tässä lopuksi voisin sanoa, että hermot men kun kokeilin tätä vhh:ta
Kesä tulee ja kärpäset.......iloinen mieli ja hymyä huuleen, myös Kohtauspaikkalaisille.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302285
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu272073Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121549Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett131434Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701241- 961101
- 171037
- 88923
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon18818Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks119784