Joh. 3:5 "VEDESTÄ JA HENGESTÄ"

Johanneksen 3:ssa luvussa puhutaan siitä, kuinka Nikodeemus keskustelee Jeesuksen kanssa uudestisyntymisestä ja uskosta.
Nikodeemus ei ymmärrä Jeesuksen puhetta ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä (Joh. 3:5-9) ja kysyy: ”Kuinka tämä voi tapahtua” (9).
Jeesus vastaa: Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä” (10).

Miten Nikodeemuksen oli mahdollista tietää, mitä Jeesus tarkoitti vedestä ja Hengestä syntymisellä?
--
Nikodeemus oli fariseus. Fariseukset olivat puhtauskiivailijoita ja he olivat tarkkoja lain noudattamisessa. Nikodeemukselle oli siis tuttuja Vanhan Testamentin puhtaussäädökset.

"Israelin opettajana" (Joh.3:10) Nikodeemuksen piti olla tietoinen siitä, mitä Jeesus hänelle opetti uudestisyntymisestä.
"Vedestä ja Hengestä"-syntymisellä on vanhatestamentillinen lähtökohta.
--
Nikodeemukselle oli tuttua esim. pappisvihkimys, jota kuvataan 2 Ms. kirjan 29. luvussa.
Vihkimiskaavaan kuului kaksi elementtiä: papin pesu vedellä ja voiteleminen öljyllä. Öljy on Raamatussa Pyhän Hengen vertauskuva.
Näin ollen papin voitelu öljyllä antoi papin virkaan tarvittavan hengellisen varustuksen, joka oli Pyhä Henki.
Näin heidät erotettiin ja vihittiin tehtäväänsä.

Pappien peseminen vedellä muistuttaa myös siitä mitä Uusi Testamentti puhuu kristillisestä kasteesta.
Siihenkin liittyy vesi ja Pyhä Henki (Joh. 3:5).

Myös me olemme "...valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka meidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa ” (1 Piet. 2:9).
--

13

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hienosti

      on symboliikka hallussa.

    • Setä.neuvoo

      Samassa Johanneksen evankeliumissa Jeesus selostaa, että Hänen sanansa ovat henki ja elämä, eikä liha mitään hyödytä. Joka uskoo Häneen, sen sisimmästä on käyvä elävän veden virrat. Joh 6-7.

      Jumala pesee seurakuntaansa - sanallansa. Ef 5.

      Opetuslapsista jotkut olivat jo puhtaat sen sanan tähden, jonka Jeesus oli puhunut, Joh 13.

      • hienosti

        "Opetuslapsista jotkut olivat jo puhtaat sen sanan tähden, jonka Jeesus oli puhunut"

        Vauvalta sensijaan pitää pestä lämpimäiset takapakista, napanöyhtä ja vaikut korvista, ruokailun jälkeen pyyhitään leuka (Pyhät toimitukset 2:1)


      • JEESUS PESEE OPETUSLASTEN JALAT
        Joh.13:1-20

        13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki".
        --
        Uusi Testamentti lyhyesti selitettynä (SLEY) selittää jakeen seuraavasti:
        ”Jeesus sanoo ne, joiden jalat hän nyt pesee, muutoin puhtaiksi.
        Pääsiäisaterian viettäjät olivat luultavasti puhdistautuneet juhlaa varten (11:55).
        Siitä puhdistuksesta, jonka perusteella apostolit jo olivat puhtaat, Jeesus käyttää sanaa ”kylpenyt”; se on koko ihmisen puhdistus yhdellä kerralla.
        Evankeliumin lukijat tunsivat saman kr. ”kylpemistä” tarkoittavan sanan kasteesta käytettynä, esim. Tiit. 3:5 (pesu=kylvetys) ja Ef. 5:26 (”pesi puhtaaksi vedellä ja sanalla”).

        Tämän sanan käytön kasteesta täytyi olla alkukristillisyydessä tuttu.
        Samoin kuin Jeesus puhuu Joh. 3:5 Nikodeemukselle ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä, on hänen tässäkin (13:10) jo varhain nähty puhuvan pyhän kasteen puhdistavasta merkityksestä.

        Kaste taas liittyy Kristuksen kuolemaan (Room. 6:4), joka oli juuri edessä”.
        Kristus sanoo:
        "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas." (Joh. 13:10)
        Mistä tämä jalkojen epäpuhtaus pesemisen jälkeen? Eikö Hänen sanojensa mukaan kylpenyt tullakseen puhtaaksi kuitenkin tarvitse vielä jalkojen pesemistä?
        Mitä tämä merkitsee muuta kuin että synti kasteessa annetaan kokonaan anteeksi ja jää kuitenkin olemaan, niin kuin myös Paavali sanoo Room. 7. luvussa?
        Läpi koko elämän pestään jalat, myös niiden, jotka jo ovat kokonaan puhtaat, niin kuin hän sanoo: "Tekin olette velvolliset pesemään toistenne jalat" (Joh. 13:14).

        Kaikki synnit on pesty pois ja kuitenkin on jäljelle jäänyt jotakin, mikä on pestävä.
        Miksi synti vielä on pestävä pois, ellei siksi, että se todellisesti on ihmisluonnossa vielä jäljellä.
        --


    • Jeesus ja Nikodemus keskustelivat uudestisyntymisestä - ei kasteista.

      Kaikki alkaa tästä:
      "Mutta kun Hän oli Jerusalemissa pääsiäisenä, juhlan aikana,
      uskoivat monet Hänen nimeensä,
      nähdessään Hänen tunnustekonsa, jotka Hän teki.
      Mutta Jeesus itse ei uskonut itseänsä heille,
      sentähden että hän tunsi kaikki
      eikä tarvinnut kenenkään todistusta ihmisestä,
      sillä hän tiesi itse, mitä ihmisessä on."

      Nikodemus oli yksi noista, joista sanotaan,
      että he uskoivat Jeesukseen nähdessään ne tunnusteot, jotka Hän teki.
      Nikodemuksen avaushan oli:
      "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta,
      sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet,
      ellei Jumala ole hänen kanssansa."

      Jeesus vastaa:
      "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle:
      joka ei synny uudesti, ylhäältä,
      se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."

      Se, mitä Nikodemus etsi, mikä oli kadoksissa, mitä hän ei nähnyt,
      oli Jumalan Valtakunta. Ja tämän Valtakunnan näkeminen,
      Jumalan Hallitusvallan kokeminen, edellytti,
      että ihminen syntyy uudesti ylhäältä.

      Nikodemus putosi kokonaan kärryiltä.
      "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä?
      Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"

      Tämä materian katoava maailma, jota meidänkin lihamme on,
      on syntynyt vedestä ja veden kautta rakentuen.
      Mutta maailman perustamisesta asti on meille ollut valmistettuna
      Valtakunta, joka ei katoa. Jumalan valtakunta.
      Jos haluamme päästä näkemään sen,
      meidän täytyy syntyä myös Hengestä.

      "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle:
      jos joku ei synny vedestä ja Hengestä,
      ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
      Mikä lihasta on syntynyt, on liha;
      ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki."

      Ja nyt Jeesus keskittyy,
      ja haluaa Nikodemuksenkin keskittyvän,
      vain tähän jälkimmäiseen syntymiseen.

      "Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle:
      teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
      Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan,
      mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee;
      niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

      Nikodemus oli nähnyt Jeesuksen tekemät teot.
      Mutta hän voi itse kokea saman Voiman syntymällä Hengestä (pneuma).
      Ja Nikodemus halusi tämän tapahtuvan. Mutta:
      "Kuinka tämä voi tapahtua?"

      Jeesus ei suostu kertomaan, miten taivas tuon ihmeen tekee.
      Ja Hän perustelee, miksi ei sitä kerro.
      Jeesus on tullut taivaasta, ja tietää kyllä taivaallisetkin asiat,
      mutta Nikodemus ja kukaan muukaan ihminen ei ole käynyt taivaassa,
      joten emme me voisi ymmärtää, miten Jumala tuon taivaallisen ihmeen tekee.
      "Totisesti, totisesti sanon sinulle:
      me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme,
      mitä olemme nähneet, ettekä ota vastaan todistustamme.
      Jos puhun teille maallisia ettekä usko,
      kuinka uskotte, jos puhuisin teille taivaallisia?
      Kukaan ei ole noussut taivaaseen, paitsi Hän,
      joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika."

      Ja nyt Nikodemus on ainoan mahdollisuutensa edessä.
      Jeesus vastaa hänelle kertoen maallisen tapahtuman.
      Tapahtuman, jonka Nikodemus niin tarkoin tunsi Israelin opettajana.
      Ja niin Jeesuksen vastaus alkaakin lauseella:
      "Sinä olet Israelin opettaja, etkä tätä ymmärrä!"
      Ja jatkaa:
      "Niin kuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa,
      niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
      jotta jokaisella, joka Häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä."

      Näin me synnymme uudesti ylhäältä. Siis miten.
      Siten, että myrkkykäärmeen pureman saaneille,
      eli synteihinsä kuolleille ihmisille
      kerrotaan ilosanoma tangon päähän korotetusta vaskikäärmeestä,
      eli ristille ylennetystä Ihmisen Pojasta.
      Jokainen,
      joka nostaa katseensa tuohon vaskikäärmeeseen, jää eloon;
      joka uskoo Jeesukseen, siirretään kuolemasta elämään.

      "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut,
      että Hän antoi ainokaisen Poikansa,
      ettei yksikään, joka Häneen uskoo hukkuisi,
      vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."

      Kuinka se voi tapahtua, Kysyi Nikodemus.
      Se tapahtuu siten, että näet Jeesuksen,
      joka tuli pelastamaan sinut, ei tuomitsemaan sinua.
      Se tapahtuu siten, että tulet ristin juurelle,
      ja nostat katseesi Häneen, joka on ylennetty ristinpuuhun.
      Et sinä tiedä, miten tuo katse saa sen aikaan, mutta sinulle on lupaus,
      jokainen myrkkykäärmeen pureman saanut,
      joka nosti katseensa tangon päässä olevaan vaskikäärmeeseen,
      jää eloon. Mutta vastaavasti Nikodemus tiesi,
      että jokainen, joka ei nostanut katsettaan siihe,
      kuoli myrkkykäärmeen puremaan.
      Tuo vaskikäärme oli esikuva Jeesuksesta ristillä.
      Hän on sinun Pelastuksesi, jos vain uskot ilosanoman Hänestä.

      "Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan
      tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten,
      että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
      Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita;
      mutta joka ei usko, se on jo tuomittu,
      koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen."

      http://kalamos.keskustelu.info/viewtopic.php?f=358&t=567

      • UskoToivonen

        "kalamos" kirjoittaa :

        >> Sinä olet Israelin opettaja, etkä tätä ymmärrä!"
        Ja jatkaa:
        "Niin kuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa,
        niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
        jotta jokaisella, joka Häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä. >>

        Aivan, tämä Herramme Jeesuksen perinpohjainen selvitys ylhäältä uudesti syntymisestä ihmeteltävän usein sivuutetaan.

        Jeesus sanoo Israelin opettajille Joh. 5. luvussa :

        36. Mutta minulla on todistus, joka on suurempi kuin Johanneksen; sillä ne teot, jotka Isä on antanut minun täytettävikseni, ne teot, jotka minä teen, todistavat minusta, että Isä on minut lähettänyt.
        37. Ja Isä, joka on minut lähettänyt, hän on todistanut minusta. Te ette ole koskaan kuulleet hänen ääntänsä ettekä nähneet hänen muotoansa,
        38. eikä teillä ole hänen sanaansa teissä pysyväisenä; sillä te ette usko sitä, jonka hän on lähettänyt.
        39. Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta;
        40. ja te ette tahdo tulla minun tyköni, että saisitte elämän.
        ( Kannattaa lukea myös muut jakeet asiayhteyteen liittyen )

        Nikodeemus oli yksi niistä harvoista, jotka uskoivat Jeesukseen, Jeesuksen tekojen olevan Jumalasta.

        Israelin opettajilla oli Vanhatestamentilliset kirjoitukset, jotka siis todistivat Jeesuksesta.

        Nikodeemus tuli, vaikkakin yön kätkemänä Jeesuksen luo, Jeesuksen tekemät Isän teot vetivät Nikodeemusta Jeesuksen luo ja näin hän sai tietää, että elämän saa uskomalla häneen:

        14. Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
        15. että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
        16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
        18. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. ( Joh. 3. )

        Tätä Jeesuksen omaa opetutasta ylhäältä uudesti syntymisestä ei tule ohittaa.


      • UskoToivonen kirjoitti:

        "kalamos" kirjoittaa :

        >> Sinä olet Israelin opettaja, etkä tätä ymmärrä!"
        Ja jatkaa:
        "Niin kuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa,
        niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
        jotta jokaisella, joka Häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä. >>

        Aivan, tämä Herramme Jeesuksen perinpohjainen selvitys ylhäältä uudesti syntymisestä ihmeteltävän usein sivuutetaan.

        Jeesus sanoo Israelin opettajille Joh. 5. luvussa :

        36. Mutta minulla on todistus, joka on suurempi kuin Johanneksen; sillä ne teot, jotka Isä on antanut minun täytettävikseni, ne teot, jotka minä teen, todistavat minusta, että Isä on minut lähettänyt.
        37. Ja Isä, joka on minut lähettänyt, hän on todistanut minusta. Te ette ole koskaan kuulleet hänen ääntänsä ettekä nähneet hänen muotoansa,
        38. eikä teillä ole hänen sanaansa teissä pysyväisenä; sillä te ette usko sitä, jonka hän on lähettänyt.
        39. Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta;
        40. ja te ette tahdo tulla minun tyköni, että saisitte elämän.
        ( Kannattaa lukea myös muut jakeet asiayhteyteen liittyen )

        Nikodeemus oli yksi niistä harvoista, jotka uskoivat Jeesukseen, Jeesuksen tekojen olevan Jumalasta.

        Israelin opettajilla oli Vanhatestamentilliset kirjoitukset, jotka siis todistivat Jeesuksesta.

        Nikodeemus tuli, vaikkakin yön kätkemänä Jeesuksen luo, Jeesuksen tekemät Isän teot vetivät Nikodeemusta Jeesuksen luo ja näin hän sai tietää, että elämän saa uskomalla häneen:

        14. Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
        15. että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
        16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
        18. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. ( Joh. 3. )

        Tätä Jeesuksen omaa opetutasta ylhäältä uudesti syntymisestä ei tule ohittaa.

        Aivan.
        Uudestisyntymistä ylhäältä Hengestä ei tule ohittaa.

        Meidän ei enää tarvitse syntyä vedestä,
        kun olemme jo kerran syntyneet verestä
        ja lihan tahdosta ja miehen tahdosta.
        Mutta meidän tulee syntyä Jumalasta.

        Eli kun olemme syntiä tehneet ja näin kuolleet synteihimme,
        meidän tulee syntyä uudesti
        ei enää mennen äidin kohtuun, jolloin lihasta syntyi liha,
        vaan mennä Kristuksen ristin juurelle, ja nostaa katseemme Häneen,
        joka viattomana (vaski)
        mutta meidän tähtemme synniksi (käärme) tehtynä
        ripustettiin puuhun.

        Silloin ja vain silloin tapahtuu uudestisyntyminen ylhäältä Hengestä.
        Tällä tapahtumalla ei ole mitään tekemistä vedestä syntymisen kanssa.

        Tämä materian katoava maailma, jota meidänkin lihamme on,
        on syntynyt vedestä ja veden kautta rakentuen.
        Mutta maailman perustamisesta asti on meille ollut valmistettuna
        Valtakunta, joka ei katoa. Jumalan valtakunta.
        Jos haluamme päästä näkemään sen,
        meidän täytyy syntyä paitsi vedestä myös uudesti ylhäältä Hengestä.


    • Muistikuva.puheesta

      Raimo Lehkonen selitti jalkojen pesua (Joh 13) näin, että se tarkoittaa keskinäistä toinen toisilleen anteeksi antamista.

      • Tapio522eikirj

        Niin minäkin ajattelen.

        Meitä kehotetaan armahtamaan toisiamme ja edistämään oikeuden ja hyvyyden toteutumista. Kuulumme syntisten seurakuntaan, joka elää Jumalan anteeksiantamuksesta.


    • Setä.neuvoo

      Kun Jeesus sanoi, etteivät kaikki opetuslapset olleet puhtaita, niin eikö sillä vihjattu /tarkoitettu Juudasta, joka myöhemmin kavalsi? Samoin Joh 6-7 lukujen vaiheilla kerrotaan, että opetuslapsia oli suuri lauma, josta monet lähtivät pois, kun alkoi vertauskuvallinen, vaikeatajuisempi, uskon kautta ymmärtämistä vaativa julistus. Se kuvastaa sitä, miten jotkut eivät millään ymmärrä kasteen vertauskuvallista merkitystä, vaan alkavat (Kristuksen armosta poistuen) palvoa vettä, H2O:ta, ynnä muita, Jumalan asemesta.

      • Tapio522eikirj

        Setä.neuvo: ".... jotkut eivät millään ymmärrä kasteen vertauskuvallista merkitystä, vaan alkavat (Kristuksen armosta poistuen) palvoa vettä, H2O:ta, ynnä muita, Jumalan asemesta".
        <<<
        Kaste ei ole pelkkää vettä, vaan siihen liittyy myös Pyhä Henki (Joh.3:5)

        Jo Raamatun alkulehdiltä voimme todeta saman:"Jumalan HENKI liikkui VETTEN päällä".(1.Moos.1:2).






      • vesikaste
        Tapio522eikirj kirjoitti:

        Setä.neuvo: ".... jotkut eivät millään ymmärrä kasteen vertauskuvallista merkitystä, vaan alkavat (Kristuksen armosta poistuen) palvoa vettä, H2O:ta, ynnä muita, Jumalan asemesta".
        <<<
        Kaste ei ole pelkkää vettä, vaan siihen liittyy myös Pyhä Henki (Joh.3:5)

        Jo Raamatun alkulehdiltä voimme todeta saman:"Jumalan HENKI liikkui VETTEN päällä".(1.Moos.1:2).





        Tapio yhdistelee Jumalan luomistyötä kirkon kehittämään kasteeseen tavalla, joka ei ole sopusoinnussa Raamatun Sanan kanssa. Alussahan Jumalan Henki liikkui VETTEN PÄÄLLÄ, eikä vedessä, kuten Tapio yrittää väittää.
        Hän ei käsitä, että vesikaste on eri asia kuin Pyhän Hengen kaste: Matt 3
        "11 "Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta minun jälkeeni tulee toinen, joka on minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes riisumaan kenkiä hänen jalastaan. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella"

        Tuohan toteutui Helluntaina eikä siinä ollut kyse vesikasteesta.
        Pyhä Henki ei tarvitse vettä avukseen voidakseen toimia.

        Tuo Joh 3:5 ei puhu mitään vesikasteesta, vaan siitä, että ihmisen pitää syntyä uudesti YLHÄÄLTÄ, Jumalan Sanasta ja Hengestä!!!


    • Jeesus.Pesee.Puhtaaxi

      TÄÄLTÄ PESEE! Sanoi Jeesus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

      Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      36
      2899
    2. Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!

      Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle
      Loviisa
      3
      1741
    3. Mitä aktiviteettia harrastaisit

      kaivattusi kanssa? 🏕️
      Ikävä
      120
      1550
    4. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

      https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      275
      1331
    5. Nainen, olen huolissani sinusta

      Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      62
      1114
    6. Kun satutin sinua

      Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk
      Ikävä
      34
      1083
    7. Ulkoilureitin Pitämä-Lomakylä talvikunnossapidon lopetus

      Millaisia tunteita herättää?
      Suomussalmi
      70
      1033
    8. "Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi

      älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis
      Maailman menoa
      127
      1000
    9. Ollaanko me päästy

      Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      63
      932
    10. Koetko koskaan kohdanneesi

      oikean ihmisen väärään aikaan tai väärässä paikassa?
      Ikävä
      41
      877
    Aihe