Sirkku:
Viime vuosina on alkanut näyttää yhä selvemmin, että Jesajan profetia Damaskoksen tuhosta tulee pian toteutumaan,
ehkä ollen osa Psalmi 83 tapahtumia.
Jos näin, on selvää, miksi Syyria ei ole niiden muslimimaiden koalitiossa, jotka kokoontuvat Israelia vastaan Hesekiel 38:ssa.
Ennustus Damaskoksesta:
“Katso, Damaskos poistetaan kaupunkien luvusta ja siitä tulee rauniokasa. Autioiksi jäävät Aroerin kaupungit, karjalaumojen haltuun; ne makailevat siellä, kenenkään pelottelematta."
Jesaja 17:1-2
Näiden jakeiden perusteella monet raamatuntutkijat uskovat, että tämä profetia toteutui vain osittain, kun assyrialaiset löivät aramilaiset ja valloittivat pääkaupungin Damaskoksen v. 732 eKr. Tähän päivään asti Damaskos on ollut maailman vanhin yhtäjaksoisesti asutettu kaupunki, jolla on 5000v. historia ja noin 2 milj. väestö. Kuitenkin Jesaja 17 kertoo, että jonain päivänä tuota kaupunkia ei enää ole.
Jotkut uskovat, että "Aroerin kaupungit" viittaa Aramin alueeseen Jordanjoen itäpuolella Etelä-Jordaniassa Kuolleeseen mereen virtaavan Arnonjoen ympärillä. Kuitenkin, juutalainen tietosanakirja;
the Jewish Encyclopedia, sanoo, että tämä Jesaja 17:2 kohta on todennäköisesti käännetty väärin, koska maantieteellinen matka Damaskoksesta on liian suuri. On tietysti mahdollista, että on ollut toinen Aroer lähellä Damaskosta, mutta on todennäköisempää, että kohta tulisi kääntää "kaupungit sieltä lähtien jäävät autioiksi". Jos näin on oikea käännös, niin alue sisältäisi Hitzbollahin Bekaan laakson Libanonissa, joka oli osa Aramin aluetta Jesajan aikana ja on suorassa linjassa Beirutin ja Damaskoksen välissä.
Efraimilta häviävät linnoitetut kaupungit, Damaskokselta kuninkuus ja Aramista ei jää jäännöstäkään. Niiden käy niin kuin israelilaisten kunnian, sanoo Herra Sebaot. Sinä päivänä Jaakobin kunnia painuu alas ja hänen lihava ruumiinsa laihtuu.
Käy niin kuin viljalle, kun leikkaaja korjaa sen, kun hänen käsivartensa leikkaa tähkäpäitä. Käy niin kuin tähkäpäitä poimittaessa Refaimin tasangolla.
Jesaja 17:3-5
Tämä osa puhuu Damaskoksen häviöstä v. 732 eKr. ja Samarian tuhosta 10 v. myöhemmin v. 722 eKr. Damaskos jatkoi olemassaoloaan osana Assyrian valtakuntaa ja on yhä tänään olemassa, mutta Samarian raunioita juuri kaivetaan esiin Israelissa. Systemaattinen johtavan väestönosan uudelleen sijoittaminen kauas Assyrian valtakunnan toisiin ääriin on näkyvissä tässä: "...Jaakobin kunnia painuu alas ja hänen lihava ruumiinsa laihtuu."
Tämä oli assyrialaisten tapa vähentää valloitettujen kansojen kapinariskiä. Jaakob ja Efraim ovat toisia nimiä Pohjoiselle Kuningaskunnalle ja Samaria oli tämän kuningaskunnan pääkaupunki.
Sinne jää jälkikorjuuta sen verran kuin öljypuuhun, kun sitä ravistetaan: pari kolme marjaa korkealle latvaan, neljä viisi hedelmällisiin oksiin, sanoo Herra, Israelin Jumala. Jesaja 17:6
jatkuu---
http://www.reinosav.net/Jesaja-17-Syyria.html
Jesaja 17 ja Syyria
6
325
Vastaukset
- mitenonlöytyykö
Onko Raamatussa puhetta tästä Isis-porukasta?
- HuomiotaNyt
Osaako kukaan vastata kysymykseen?
- yrtytryr
Eipä tietenkään osaa kukaan vastata, mutta tyhjää skeidaa tungetaan palstalle tyhjistä päistä.
Jarmokin esittää viisasta, vaikka on tyhmyyden huippu. yrtytryr kirjoitti:
Eipä tietenkään osaa kukaan vastata, mutta tyhjää skeidaa tungetaan palstalle tyhjistä päistä.
Jarmokin esittää viisasta, vaikka on tyhmyyden huippu.Jarmolla on jumalharha, ei se tyhmä ole.
Mitä tulee näihin hiekkalaatikoihin, ei tarvitse olla profeetta älytessään niiden olevan rikki jo pelkän elintilan vuoksi.
Oman lisänsä antaa arkaainen uskonta ja kulttuurinen sukurutsa, joka johtuu sukujen, heimojen ja klaanien ikiaikaisesta vallasta. Valtio on tavallaan ylimääräinen vallanpitäjä ja sellaisena kaikken vihollinen.
- Linkistälukemista
Ei kaikkia ihmisiä karkoitettu. Maanviljelijät jätettiin hoitamaan viljaa ja pitämään huolta uusien valtiaiden sadosta. Heihin liittyi pakolaisia muista Assyrian osista ja heidän jälkeläisensä olivat Jeshuan ajansamarialaiset.
Kaikki uskolliset 10 pohjoisesta heimosta olivat muuttaneet Eteläiseen Kuningaskuntaan sisällissodan aikana, joka jakoi kansan 150v. kuningas Salomonin kuoleman jälkeen. Näin eteläisen Juudan joukossa olivat edustettuina kaikki heimot, vaikka valtaosa "katosikin" kansojen mereen. (JHVH:lle nämä eivät koskaan ole olleet kadoksissa.)
2 Aikakirjan 11:16: "Ja heitä seurasivat kaikista Israelin sukukunnista Jerusalemiin ne, jotka sydämestään antautuivat etsimään Herraa, Israelin Jumalaa, uhratakseen Herralle, isiensä Jumalalle" .
Pohjoisten heimojen karkoitukselle omasta maastaan JHVH on asettanut määräajan, joka ilmenee Hesekielin kirjassa. Hesekiel 4:4-5 mukaan laskettuna Pohjoisen "kadonneiden" heimojen paluu on lähellä.
Ja sinä pane maata vasemmalle kyljellesi ja aseta sitä painamaan Israelin heimon syntivelka. Yhtä monta päivää, kuin sinä makaat sillä, on sinun kannettava heidän syntivelkaansa.
Ja minä panen sinulle saman luvun päiviä, kuin on heidän syntivelkansa vuosia: kolmesataa yhdeksänkymmentä päivää; niin sinun on kannettava Israelin heimon syntivelkaa.
Tämä tekee kerrottuna seitsemällä (koska Israelille rangaistus tuli aina 7-kertaisena Mooseksen kirj.mukaan) 7 x 390v = 2730v.Olemme tämän rangaistusajan päättymisen ajassa. Silloin alkaa Jaakobin; 10 kadonneen heimon, paluu perintömaalleen sanan mukaan. Ja JHVH itse valvoo sanaansa toteuttaakseen sen.
Tästä paluusta kertoo esim. Jeremia 31, joka on yksi minulle rakkaimmista raamatunluvuista; siinä näkyy Isän suuri rakkaus ja armahtava sydän kansaansa kohtaan:
6. Sillä päivä on tuleva, jolloin vartijat huutavat Efraimin vuorella:'Nouskaa, lähtekäämme Siioniin Herran, meidän Jumalamme, tykö'.
7. Sillä näin sanoo Herra: Riemuitkaa iloiten Jaakobista,kohottakaa riemuhuuto hänelle, joka on kansojen pää; kuuluttakaa, kiittäkää ja sanokaa: 'Auta, Herra, kansaasi, Israelin jäännöstä'.
8. Katso, minä tuon heidät pohjoisesta maasta, kokoan heidätmaan perimmäisiltä ääriltä. Heissä on sokeita ja rampoja ynnä raskaita ja synnyttäväisiä: suurena joukkona he palajavat tänne.
9. Itkien he tulevat, ja minä johdatan heitä, kun he kulkevat rukoillen. Minä vien heidät vesipuroille, tasaista tietä, jolla he eivät kompastu. Sillä minä olen Israelin isä, ja Efraim on minun esikoiseni.
10. Kuulkaa Herran sana, te kansat, ilmoittakaa kaukaisissa merensaarissa ja sanokaa: Hän, joka Israelin hajoitti, on sen kokoava ja varjeleva sitä niinkuin paimen laumaansa.
11. Sillä Herra on lunastanut Jaakobin ja vapahtanut hänet häntä väkevämmän kädestä.
12. Ja he tulevat ja riemuitsevat Siionin kukkulalla, tulevat virtanaan Herran hyvyyden tykö, jyväin, viinin ja öljyn ääreen, karitsain ja karjan ääreen. Ja heidän sielunsa on oleva niinkuin runsaasti kasteltu puutarha, eivätkä he enää näänny.
17. Sinulla on tulevaisuuden toivo, sanoo Herra: sinun lapsesi palajavat omalle maalleen.
21. Pystytä itsellesi kivimerkkejä, aseta itsellesi tienviittoja, paina mieleesi tie, polku, jota olet kulkenut. Palaja, neitsyt Israel, palaja näihin kaupunkeihisi.
27. "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä kylvän Israelin maahan ja Juudan maahan ihmisen siementä ja karjan siementä.
28. Ja niinkuin minä olen valvonut repiäkseni ja kukistaakseni heitä, hajottaakseni ja hävittääkseni, tuottaakseni onnettomuutta, niin minä olen valvova rakentaakseni ja istuttaakseni heitä, sanoo Herra.
31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.
35. Näin sanoo Herra, joka on pannut auringon valaisemaan päivää, kuun ja tähdet lakiensa mukaan valaisemaan yötä, hän, joka liikuttaa meren, niin että sen aallot pauhaavat - Herra Sebaot on hänen nimensä:
36. Jos väistyvät nämä lait minun kasvojeni edestä, silloin myös lakkaavat Israelin jälkeläiset olemasta kansa minun kasvojeni edessä ainiaan.- ffghfhhgg
Kunnia Jumalalle.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324561Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152548Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252405Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su532278- 321767
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321591Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731486- 661284
- 821241
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?421161