On alkanut herätä ajatus, että jos sittenkin siirtäisi veneen kotisataman jonnekin Hangon länsipuolelle, vaikkapa Kasnäs/Taalintehdas -seutuville. Tulisihan siitä joka viikonloppu automatkaa, mutta nämä Suomenlahden tuuliolot alkavat vähitellen kyllästyttää. Lähes aina tuulee lounaasta eli tuuli on saaristopurjehduksessa joko lähes vastainen tai lähes myötäinen. Mukavaa sivaria on harvoin. Ei joka viikonloppu jaksaisi Viroonkaan vetää.
Onko palstalla ihmisiä, jotka pitävät venettä jossain tuolla Saaristomeren kynnyksellä ja asuvat pääkaupunkiseudulla? Plussat ja miinukset kokemuksista?
Kotisatama Saaristomeren suuntaan?
20
1118
Vastaukset
Ainakin täällä Paraisilla on paljon pääkaupunkiseutulaisten veneitä. Yksin Stormälön saarella kymmeniä. Satamia siellä päin on Stormälö marina, Porta marina, Paraisten venekeskus, Marina Pargas. Noista kolmesta ekasta pääsee 5 minuutissa etelä-airistolle.
- EriMerkki
Kokemusta on veneen pitämisestä reilun tunnin ajomatkan päässä kotoa.
Plussat lienevät kysyjän tapauksessa selvät, lyhyt matka Saaristomerelle, mutta...
Veneen hoito ja varsinkin ne silloin ja tällöin ilmenevien pikkujuttujen hoitamiset ovat huomattavasti työläämpiä kun vene on kauikana kotoa. Myös iltapurjehdukset jäävät pois ja ainakin minulla veneen käyttöaste laski huomattavasti. Myös vaikkapa kiinnitysten tarkistaminen myrskyisinä päivinä ei onnistu ihan helposti puhumattakaan veneelle unohtuneiden tavaroiden tai ruokien pois noukkiminen.
Kevät- ja syystyöt ovatkin sitten ihan oma tarinansa tuolta etäisyydeltä, mikäli et sitten osta näitä palveluita "ammttilaisilta".
Minä päädyin siirtämään veneen lähelle kotia pääkaupunkiseudulle ja homma toimii huomattavasti paremmin.- viisplusysi
Oleelliset kysymykset ovat todella:
1. Paljonko haluat/aiot itse tehdä veneessä syksyllä, talvella ja keväällä?
2. Hyväksytkö että päivä/iltapurjehdukset jäävät pois?
Itse toin ensimmäisen oman veneeni Saaristomerelle vuonna 1985 ja olen ollut ratkaisuun tyytyväinen, tosin asiaan vaikutti mökki Nauvossa. Kuten tuossa aikaisemmin todettiin on täällä varmaan satoja pääkaupunkilaisten veneitä ja monella ei ole täällä mökkiä.
Voit mennä kaupalliseen satamaan tai liittyä paikalliseen pursiseuraan. Maksut ovat yleensä halvempia kuin pääkaupunkiseudulla ja katsastus (jos olet pursiseuran jäsen) hoituu omassa seurassa yleensä vähän helpommin.
- Havkryssare
Eikö purjevene nouse tuuleen. Mitä minä luen ketjun aloittajan ongelmasta ja tunnettu saksalaismerkki nimierkin perusteella. Ongelma näillä cruisereilla ei ole ympäristöolosuhteissa vaan tarpeiden ja välineen soveltuvuudessa tai kyvyssä käyttää niitä. Kohta on myynnissä.
- Bavariaristi
Kyllä se nousee, mutta kryssipurjehdus ei ole kivaa. Meidän perheen näkemys veneilystä on, että sen pitää olla rentoa ja mukavaa.
Kiitos asiallisille vastaajille. Mietintämyssyyn on mahdutettu myös se ajatus, että jos kotisataman vaihtaa, niin sitten myös telakointi siirtyy kaupallisille palveluille. Tähän asti on tehty kaikki itse (nostot ja laskut tietysti seuran yhteistyözydeemeilla).
- purjehdi
Vastatuuleen pääsee kryssimällä, onko sinulla moottoripursi?
- eibiltemasta
Voihan noita paikkoja olla useampikin, muutamasta satasestahan se on kiinni, ei koko elämästä!
- melelele
Minulla vene Korppoossa ja asun n. 4 tunnin ajomatkan päässä. Välissä kaksi lauttaa. Ei herkkua syysmyrskyillä lähteä katsomaan venettä.
- Reiska2K
Tuossa edellä tulikin jo juttua kevättöiden teosta matkan takaa. Tämä tietysti koskee myös noston valmistelua ja syystyhjennystä.
Itselläni oli vene n. 70 km päässä kotoa useita vuosia ja siinä sai kokemusta kuinka työlästä sitä paattia on esim. keväällä kunnostaa matkan päästä.
Monesti sattui niin, että kotoa lähtiessä oli hyvä sää, mutta kun otit rannassa työvälineet esille tuli sadekuuro ja siinä sitten kärvisteltiin autossa kunnes taas päästiin töihin - melko ärsyttävää sanoisin.
Minulla oli sentään se etu että telakan puolesta oli vartiointi ja muukin silmällä pito. Olisivat tietysti rahaa vastaan hoitaneet kaiken avaimet käteen periaatteella, mutta siihen ei minulla ole varaa.
Omalta kohdaltani se matka rantaan kesäaikaan ei ole ongelma, koska en lähde enää extempore mielellä liikkeelle, vaan harvemmin ja pidemmäksi aikaa.
Ihanne tilanne olisi tietysti kävelymatka rantaan ja siellä hyvät varstotilat varusteille, mutta se taitaa jäädä vain haaveiluasteelle :) - parasvihje
Muutta Turkkusee, aletta kaatta viina kurkkusee
- Töttörööööö
Enempää väärin ei juuri voisi kirjoittaakaan, jos siis Turun murretta tapailit. Tasan yksi sana oikein ja sekin perusmuodossa.
- niimutku
Mitäs siellä Turussa sitten muuta voi tehdä?
- fundeerannutmyös
Itse olen miettinyt mallia jossa kaksi satamaa . ensimmäinen olisi lähellä ja vene alku - ja loppukauden siellä sekä telakoituna. Toinen on sesonkisatama jonne vene viedään "kiinnostavien" kohteiden lähelle tai äärelle. Kustannuksia tulee tietenkin lisää mutta antaa mahdollisuuksia myös.
- eripaikat
no ei kai venelaiturin tarvitse olla samassa paikassa kuin telakan, telakka lähelle, laituri parhaille veneilyalueille
- bemaristi1
Just niin, ymmärsit oikein.
- Stadilainenbaatti
Paljon stadilaisia Saaristomerellä ympärivuotisesti. En ole tyytymätöntä vielä tavannut, kaikki palvelut on parempia ja halvempia kun Stadissa. Lisäksi saa olla todella rauhassa muutoin kun heinäkuussa jolloin Stadiin muuttaneet Savolaiset ryysää mestoille baateillaan. Mutta sen kestää, Hafenkinoa piisaa...
Hyviä satamia Stormälössa ja Ajolassa. Kannattaa katsella osakepohjaisia myös, ne ovat aika sopuhinnoissa ja nousupotentiaalia on varmasti.- JunantuomaStadilainenn
Jep, Kultaranta Marinasta osake.
- eibönde
JunantuomaStadilainenn kirjoitti:
Jep, Kultaranta Marinasta osake.
Jep, nastaa skiglaa airistoa eestaas!!
- Skurugubbe
eibönde kirjoitti:
Jep, nastaa skiglaa airistoa eestaas!!
Jep, sköne jatkuu Airiston jälkeenkin, ei tarvii tehdä vendaa.
- HyväMuttaKallisRatkaisu
Asun pääkaupunkiseudulla ja veneen kotipaikka on Hanko. Se on aivan oivallinen ratkaisu koska Helsinki-Hanko -väli on liiankin tuttu ja aika yksipuolinen. Saatama voisi yhtä hyvin olla Naantalissakin.
Vene on talvisin ylhäällä lämpimässä paljon kotisatamaa lähempänä. Kaupallinen palvelu on hyvä, vaikkakin kallis. Toisaalta lämmintä hallia ei kerhoilla edes ole tarjolla joten vertailu ei-kaupallisiin palveluihin on mahdotonta. Perushuollot tekee paikallinen koneyrittäjä. Hinnat ovat kohtuulliset koska voivat tehdä kymmeniä veneitä poistumatta alueelta. Ei tule ylimääräisiä ajoja eikä sesonkiruuhkaa koska työt voi tehdä pitkin vuotta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.805963Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3095335Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie474541Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3043634Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä
Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma1253388Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.02210Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1362112- 1051700
- 1721401
Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1001237