Pienyrityksen Kirjanpito 4500euroa/vuosi?

tuulasku

Meillä on kahden hengen pienimuotoinen yritys (Tmi), voiko olla mahdollista, että vuoden kirjanpito maksaa 4500euroa? Kirjanpitäjä ottaa euron aina "tapahtumasta", joten voiko olla mahdollista, että noita tapahtumia on niin älyttömästi, että sen takia noin suuri summa, vai miten? Maksan firman tililtä käytännössä kaiken, kaupassa, tankkaus, laskut jne jne jne, joten tuleeko noista kaikista aina tapahtuma? Toivottavasti ymmärsitte, mitä tarkoitan. Tuntuu, kyllä aika hullulle toi summa.

13

327

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä_näin

Voit itse vaikuttaa paljon kirjanpito kuluihin.
      Laskutusohjelma sellainen joka tekee kirjauksen heti kirjanpitoon.
      Sama juttu ostolaskujen kanssa, kirjaat itse ostoreskontraan jossa oikeille kirjanpitotileille.
      Käteiskuitit kerätään yhdelle käteiskuittilaskulle jossa eritelty kirjanpitotileittäin niin niistä muodostuu vain yksi vienti, ja jos kirjaat sen itse ostoreskontraan niin ei sitäkään.

Ps. Ostoreskontrasta hoituu sitten laskujen maksu ihan klikkaamalla eli ei juurikaan enempää työtä kuin naputellessa lasku pankkiohjelmalle.

• YrittäjäksiSiirtynyt

Miksi maksat firman tililtä kaupassa käynnit jne.? Siis ilmeisesti tarkoitat henkilökohtaisia ostoja. Noistahan tulee aina turhia "tapahtumia" eli vientejä. Jokainen osto omaan käyttöön on yksityisotto ja jokaisesta ostosta tulee useita (2-3) vientejä. Parempi olisi siirtää henkilökohtaiselle tilille kerran kuussa tai harvemminkin sopiva summa.

Kannattaisi pitää palaveri kirjanpitäjän kanssa ja kysyä miten hänen työmäärää voisi vähentää. Jos tuntuu vaikealta, vaihda parempaan.

Yrityksiä on tietysti kovin erilaisia, mutta itse maksan yhden hengen täyspäiväisen Oy:n kirjanpidosta, ilmoituksista verottajalla, tilinpäätöksistä ja palkanmaksusta hiukan alle tonnin vuodessa. Saan myös tarvitsemani veroneuvot ja vastaavat ilman lisäkustannuksia.

• Sanninmielipide

Tuohan on kallista. Kirjanpitäjä äkkiä vaihtoon.

• LakiMuuttui

Eihän enää pienyrityksen edes tarvitse tehdä kahden kertaista kirjanpitoa, saati sitten tilinpäätöstä.

Kirjanpitolain muutokset tulivat voimaan 30.12.2015 ja niiden pakollinen soveltaminen koskee 1.1.2016 tai sen jälkeen alkavia tilikausia.

Mikroyrityksen liikevaihto (LV) 700 000 euroa, taseen loppusumma (tase) 350 000 euroa ja tilikauden aikana palveluksessa keskimäärin 10 henkilöä (henkilöstö).

Pienimmässä luokassa riittää niin sanottu yhdenkertainen kirjanpito.

Liitetietojen määrää on vähennetty erityisesti mikroyrityksiltä.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20151753

• EIedesTilinpäätöstä

Ammatin- ja liikkeenharjoittaja ei ole velvollinen pitämään kahdenkertaista kirjanpitoa, mikäli sekä päättyneenä, että sitä edeltäneellä tilikaudella on täyttynyt enintään yksi seuraavista edellytyksistä:

1) taseen loppusumma ylittää 100 000 euroa;

2) liikevaihto tai sitä vastaava tuotto ylittää 200 000 euroa; tai

3) palveluksessa on keskimäärin yli kolme henkilöä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971336

Tilinpäätös tarvii tehdä vain jos KAKSI noista rajoista on YLITTYNYT.

Eli esim. jos sulla on ENEMMÄN kuin 3 töissä tai sun lv on yli 200.000 e/v.

• KerranVuodessa

Kirjaus on suoritettava siinä ajassa, että viranomaisille annettavat ilmoitukset saadaan kirjanpidosta tehtyä.

Laista poistui määräys että kirjanpito on tehtävä neljän kuukauden kuluessa kuukauden päättymisestä.

Se mahdollistaa kerran vuodessa kirjanpidon tekemisen.

Toisaalta ALV:n tähden kirjanpitoa on pääsääntöisesti tehtävä nopeammin, eli kuukauden ja 12 päivän kuluessa kuukauden päättymisestä.

Käytännössä kirjanpito on tehtävä siinä tahdissa että siitä saadaan ALV ilmoitukset ajallaan tehtyä.

Eli jos lv jää alle 10.000 e/v kirjanpito voidaan tehdä vain tilikauden päätyttyä vuoden loputtua.

• EiTilinpäätöstä

Eniten helpotuksia tulee mikroyritysten luokkaan kuuluville toiminimi-yrittäjille (eli virallisemmin: liikkeen- ja ammatinharjoittajille).

Käytännössä lähes kaikki Suomen toiminimi-yritykset ovat uuden kirjanpitolain mukaan mikroyrityksiä.

Mikäli liikkeen- ja ammatinharjoittajan (eli toiminimi-yrittäjän) elinkeinotoiminta on kokoluokassa mikroyritys ja mikäli tilikautena on kalenterivuosi, niin kirjanpitolain mukaan tilinpäätöstä ei ole pakko tehdä ollenkaan.

Riittää, että kirjanpito on kunnossa siten, että kirjanpidosta saadaan oikeat tiedot
        liiketoiminnan tapahtumista.

• annrinn

Vaihda kirjanpitäjää tai mene kurssille. Parilla sadalla saat hyvän kirjanpito-ohjelman, joka tekee melkein kaiken ja liki itsestään. Samaa ohjelmaa voit käyttää vuosikausia.
      Laita yksityisviestiä, niin voin suositella erinomaista kirjanpito-ohjelmaa [email protected]

• tietaako.keka

hei, osta tilikirja, 20 - 40 euroa kaupasta, halvaksi käy. tai osta pari A4- ruutupaperivihkoa, tulee vielä hlavemmaksi.

• annrinn

Tuokin onnistuu jopa alle vitosella. Nythän ei enää tarvita kahdenkertaista kirjanpitoa.

• 1234567890123

Tuo sähköpostiosoite ei valitettavastu näytä toimivan.

• annrinn
    • Etelä-Karjalasta

Ihanan kallista! Olen yksityisyrittäjä, laskutan asiakkaat itse ja toimitan kerran kuussa sähköisesti tilitapahtumat ja kaikki kuitit tilitoimistoon. Maksan kirjanpidosta ja tilinpäätöksestä yms. mitä hommaan liittyy yhteensä 600e/vuosi. Kuitteja ei tule paljoa, mutta vaikka tulisikin, niin hinta nousisi parhaimmillaankin alle tuhanteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5516
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3731
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3293
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2575
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2162
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2087
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163