DNR päätös

Akka

Mitä mieltä olette seuraavasta: lähiomaisemme sairastaa levinnyttä keuhkosyöpää ja on dementoitunut eli tilanne on kaikinpuolin huono ja ikävä. Asiaan: Meilahden sairaalan osastonlääkäri on ihan itse ylimielisesti kuten herroilla tohtoreilla on tapana - tehnyt DNR päätöksen eli potilasta ei elvytetä. Se on ymmärrettävää enkä minäkään halua että häntä elvytetään koska sillä ei saavuteta enää mitään - se mikä rassaa on lääkärin tapa hoitaa asia eli tehdä ihan itse kysymättä neuvottelematta lähiomaisten kanssa asiasta. Saako niin todella tehdä? Jos, niin varoituksen sana kaikille joiden omaiset ovat hoidossa Meilahdessa - siellä tehdään DNR päätös keskustelematta perheen kanssa.
Törkeää.
Jos lääkäri on jutellut asiasta lähiomaisemme kanssa siitä ei ole ollut mitään hyötyä koska hän ei ole orientoitunut ajassa eikä paikassa.
Olisko ollut liikaa, jos tohtori olisi kysynyt perheen mielipidettä???
Asia saatetaan julkisuuteen koska lääkärin toimintapa on törkeä ja ylimielinen.

4

295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemus

On lääkereitä ja on lääkäreitä.
      Toiset ylimielisiä ja suorastaan röyhkeitä. Toiset huomioonottavia ja kuuntelevia.

Itse olen saanut omiin kysymyksiini vastauksen:
      "Lääkäri tekee viime kädessä päätöksen." Elämäämme tänä päivänä vaikuttava päätös tehtiin sydänleikkauksessa potilaan ollessa leikkauspöydällä. Päätös tehtiin alkuperäisen suunnitelman vastaisesti. Alkuperäinen suunnitelma oli omaisille kerrottu.

Uusi lääkärin tekemä päätös leikkaustilanteessa aiheutti suuria ongelmia jatkossa potilaan voinnissa. Ongelmat olivat niin suuria, että potilas vammautui erittäin vaikeasti.

Potilasvakuutusyhdistys tutki asiaa, päätösten ja hoidon katsottiin olleen asianmukaista. Tapaus ei ollut potilasvahinko, eikä sitä korvattu.

Raha ei meidän tapauksessa olisi pelastanut potilasta vammautumiselta, mutta olisi helpottanut ehkä jatkossa paremman kuntoutuksen, terapioiden, tilapäishoidon yms. asioiden kanssa taistelua.

Nyt taistelu jatkuu kaupungin määrärahojen vähyyden ja mm. Kelan minimikuntoutuksen puitteissa. Byrokratian kanssa on oikein mukavaa puuhastella, jos ei muuta tekemistä ole.

• kameli

toisinaan mitään virallisia päätöksiä ei edes tehdä, hoitajat vaan päättävät "kiiruhtaa hitaasti" jos jotain tapahtuu...

• ei voi

hitaasti kiirehtää.. JOS päätöstä DNR:stä ei ole NIIN elvytys toimet aloitetaan normaali käytännön mukaan. Ota asioista selvää ennenkuin alat sormella osoitella.

• omaiset

päätä sitä annetaanko potilaalle DNR -päätös vai ei. Virheellisesti varsin moni omainen luulee, että meillä vallitsee samanlainen meininki kuin Jenkki sarjoissa, joissa omaiset päättävät mitä potilaalle tehdään tai ei. Toki olisi kohteliasta keskustella omaisten kanssa asiasta ja kertoa ko. päätökseen liittyvät asiat. Kirjoitit, että ko. lääkäri on yksin omassa ylhäisyydessään tehnyt päätköksen. Näinkään ei ole, vaan hoitoon osallistuvat lääkärit keskustelevat hoitolinjauksista keskenään. Mikään DNR -päätös ei ole helppo eikä niitä tehdä heppoisin perustein. Näin se vaan menee, tuntuu se omaisesta miten väärältä tahansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1598
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1459
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      63
      1299
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1290
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1214
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1199
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      1002
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      181
      894
    Aihe