Varisperhe ystävänä.

sus.morsian

Kaikenlaista sitä voi tapahtua. Matin kanssa ollaan parisen kuukautta pysytty jotensakin mukana varispoikien aikuistumisessa, lentämään oppimisessa, ruuan etsimisessä. Ja sen, miten varisvanhemmat pitävät erinomaista huolta lapsistaan, isä tiukkanakin lentoon opettamisessa, alkanevatkohan jo kyetä nyt selviämään yksin. Tämä neljän kerrostalon iso piha on ollut reviirinään, tietyt aamupaikat, sopivasti kallioita, päiväpaikat....ja niin edelleen.

Olemme kuin isovanhempia, mummi ja vaari variksille. Ihan totta, tiettyihin aikoihin kokoontuu tämä neljän variksen perhe tähän lähikoivuumme lepäilemään ja verkkaiseen ´keskustelemaan.´ Toisella poikasella oli vaikeuksia lentämään oppimisessa, kenties rohkeuttakin puuttui.
Oliskohan tämä heikompi ihan aluksi ajatellut meitä vanhemmikseen, ehkä minut näki ensimmäisenä aika pian syntymisensä jälkeen.

Emme tietysti mitään ruokapaloja ole heille heitelleet, seuranneet vain ihan lähietäisyydellä ja keskustelleet kaikenlaista heidän kanssaan. Molemminpuolinen läheisyys tuntuu ihan vahvana.
Varisperheen isovanhemmat, hymyilenpä tietysti. Lempeyttä ja tiukkuutta olemme huomanneet heidän käyttäytymisessään.
Näinkin voi käydä, kun kulkee silmät auki, pääsee osalliseksi eläintenkin elämään, miten johdonmukaisia ovat vanhempien kasvatukset.
Kivaa!

Vielä voin kertoa varisten seurusteluajasta keväällä, hellästi lempeällä äänellä kukertaen toi uros vaimolleen herkkuruokapaloja. Kuinkahan harva onkaan onnistunut kuulemaan ja näkemään tällaista rakkautta, ei vain tuttua ´kvaak-kvaak.

19

410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ramoona_

      Isovanhempien tehtävä onkin olla henkisenä tukena, lämpimästi seurata ja myötäelää , mutta ei tuppautua neuvoineen ja ruokakasseineen nuoreen perheeseen . Miten ilahduttaakaan nähdä, kun nuori pari rakastaa toisiaan ja osoittaa hellyyttä , varsinkin tuossa tilanteessa, kun on jälkikasvua tulossa. Vain varisnaaras hautoo, joten puoliso kantaa sille syötävää, kyllä siinä karkeat r- ja k-konsonantit ääntelyssä pehmenevät kukerrukseksi. Muutenkin perheen keskinäinen kieli on vivahteikasta, yleensä kuullaan vain äänekkäät varoitus- ja kutsuhuudot. Varikset ovat älykkäitä ja sosiaalisia sekä omassa populaatiossaan että ihmisten suhteen. Anakin täällä eteäisessä Suomessa ne asustavat samalla paikalla vuodet läpeensä, niihin pääsee tutustumaan myös talviruokinnan yhteydessä.

      Talomme toisella puolella on vuorennyppylä, jonka korkeat järeät männyt ovat varisten pesimäpaikkoja. Toisella puolen on pieni metsäpuisto, joten pihamme on niiden lentoreitillä. Nyt on ensimmäinen kesä ilman pihavahtiamme, joka haukkui liian tuttavallisia variksia loitommas. Ne tietysti huomasivat heti, ettei haukku haavaa tee, ja tekivät syöksyjä kohti koiraa ihan kiusottelumielessä, nauraa räkättivät päälle. Varsinkin poikasten lentoharjoitusten aika oli herkkää konfikteille. Kuistin katto on ollut suosittu lentoonlähtöalusta, jossa poikaset ovat emojen valvovan silman alla, siihen niitä osittain ruokitaankin . Katolta pyrähdyksiä läheisiin hedelmäpuihin, joissa on paljon hyviä oksia laskeutumiseen sopivan matalalla , kuistin kaiteelle päätyvät epäonnistuneet yritykset.

      Varisten kaikkiruokaisuus on suuri apu luonnon puhtaanapidossa. Niille kelpaa nuorison tienposkeen heittämät hampurilaisen jämät kaikilla mausteilla tai ilman, autojen alle kuolleet eläimet, kaatopaikoilla ne löytävät vaikka mitä herkullista, kuten ihmisten roskapöntöistäkin, mikäli ne on jätetty kunnolla sulkematta. Muutaman kerran ne ovat ehtineet napsia savustumaan aiotut silakat hetkessä, kun on sisältä haettu jotain tarviketta. Tietysti ne tarkkailevat meitä kaiken aikaa, on opittu sekin, ettei roskapussia saa unohtaa rapun pieleen . Olen miettinyt, miten ne saisi kiinnostumaan lehtokotiloista, ovathan etanat ihmistenkin kulinaarista herkkua.

    • [IMG]http://i67.tinypic.com/30hqz6e.jpg[/IMG]

      Toivottavasti kuva aukeaa.

      Minulla oli joskus räksän pesä parvekkeella kukkalaatikossa.
      Yhdistin videokameran tietokoneeseen ja zoomasin pesän niin lähelle kuin voin ja seurasin kuukauden ajan rastasperheen elämää.

      Kyllä ne alkoivat saada inhimillisiä piirteitä, kun niitten päivärutiineja
      seurasi. Ajattelin, kun poikaset kuoriutuivat että parvekkeelle tulee
      kauhea siivo, mutta ei mitään hätää!
      Kun vanhemmat olivat syöttäneet poikasensa, niin sitten alkoi "jätteitten"
      keruu: poikaset käänsivät pyrstönsä pesän reunaa kohti ja pyrstön alta
      tuli kupla (aivan kuin purkkaa puhaltaessa), jonka vanhemmat kiikuttivat
      pois.

      Kerran alkoi sataa rankasti ja ajattelin että poikaset kastuvat, mutta emo
      tuli paikalle, asettui poikasten päälle, nosti nokkansa taivasta kohti ja
      levitti siipensä poikasten suojaksi. Vesi valui kuin rännistä höyheniä pitkin ja poikaset olivat suojassa ja lämpimässä.

      [IMG]http://i63.tinypic.com/1rszo8.jpg[/IMG]

    • unkirj.ruune

      Melkein varis itsekin.

      Niin kuin palstalaiset hyvin tietävät, tulee mieleeni usein merkillisiä ajatuksia palstalaistenkin kuultavaksi.
      Kun olen esittänyt käsityksiäni uskonnoista ja jumalistakin, on epäilty, rupeanko jumalaksikin. Kivaahan se olisi jumaluutta hoitaa, määräysvaltuudet ja muut, joita täällä aina rajoitetaan.Ei riitä resurssit!

      Varikseksi kerran päädyin, yhtenä syysaamuna. Tälläydyin istumaan riukuaidalle ja ruvin ihmettelemään sitä taideteosta, joka syntyisi jos joku Wright maalaisi taulun, varis riukuaidalla. Itseni korvaisin kyllä aidolla variksella. Miksikö moista miettimään? No kun vanha riukuaita on niin romanttinen kaunis ja hieno.

      Yllätys oli hyvä laaja ja merkittävä. Sellainen Suomi kuvina täyttyi, että ihmettelin. Riukuaitoja oli ihan määrättömästi, kauniita maalaismaisemia järvineen peltoineen jne. Varis oli tainnut lentää karkuun! Kun riukuaidan hienoa rakennetta ihmettelin niin ihan aidantekokursseista kerrottiin.

      On tämä ollut joskus aikamoinen palsta. Late Vaan tuolta pirtinpuolelta kysyi, "oikeinko itse istuit aidalla?" En,vastasin.

      Myöheminkin muistin tuon palstalaisten yhteisen aikaansaannoksen ja toin sen uudellen näkyviin. Ei teidän tarvitse arvata mitä tapahtui -te arvaatte! Minut haukuttiin pataluhaksi, niin kuin aina. Tuon pataluhankin olen teille joskus selvittänyt, ainakin mielikuvana.

    • Harakkani.mun

      Mulla ei varislinnuista ole kokemusta, harakanpoikasesta kyllä kesämökillä, sen leimaantuessa minuun.

      Tuon Sus'in ja Matin hellyttävä roolin on tuttu tunne. Jurij oli tuonut mammuttimännyn käpyjä Amerikasta,joista varisi pari siementä siivotessa. No minä laitoin ensin pakkaseen, ja sitten hyvään multaan istutin me liotuksen jälkeen.

      Siellä me keittiön ikkunan äärellä katsoimme joka aamu kolmea mäntyvauvaamme, silitettiin niiden pitkiä pehmeitä neulasia ja oltiin onnellisia vanhempia :D)))
      Eihän ne Suomessa olisi selvinneet, mutta antoivat meille onnea muutaman viikon.

      • kirkon-naakat-lapsineen

        Minä antaisin mielelläni 400-500 naakkaa täältä Sus;ille ja Matille variksen kaveriksi. Kun ne kaikki lehahtaa yhtä aikaa lentoon, niin on parhain Hitscokin Linnut elokuvamateriaalia.


      • naakka-invaasio

        Naakat näyttävät runsastuvan monella paikkakunnalla ihan liiaksi asti. Muutama vuosi sitten ne jättivät pikkulintujen ruokintapaikat rauhaan.
        Viime talvena ne röyhkeinä vieraina häätivät keltasirkut pois. Mikään tintin talipallo ei jää niiltä huomaamatta.
        Pihalle ei kannata enää laittaa mitään pikkulinnun ruokaa ettei naakkakanta lisää runsastuisi. Onhan se söpö ja ahkera varislintu, mutta jo liian lukuisa.


      • naakka-invaasio kirjoitti:

        Naakat näyttävät runsastuvan monella paikkakunnalla ihan liiaksi asti. Muutama vuosi sitten ne jättivät pikkulintujen ruokintapaikat rauhaan.
        Viime talvena ne röyhkeinä vieraina häätivät keltasirkut pois. Mikään tintin talipallo ei jää niiltä huomaamatta.
        Pihalle ei kannata enää laittaa mitään pikkulinnun ruokaa ettei naakkakanta lisää runsastuisi. Onhan se söpö ja ahkera varislintu, mutta jo liian lukuisa.

        Herättää ihmetystä tuo inhon täne tuonti.

        Ellei pysty aiheessa olemaan, voi vihaviestit kirjoittaa omin otsikoin ja muualla.


      • kirkon-naakat-lapsineen
        Ruuneman kirjoitti:

        Herättää ihmetystä tuo inhon täne tuonti.

        Ellei pysty aiheessa olemaan, voi vihaviestit kirjoittaa omin otsikoin ja muualla.

        Herättää ihmetystä tuo inhon täne tuonti.

        Näin vastasit naakka-invaasio;lle, mutta kuinka näet siinä inhon? Ihmetystä korkeintaan, kuten minullakin.

        Täällä eläkeläiset syöttävät muka pikkulintuja, joten nyt on ne 400-500 naakka ja lokit lisäksi rääkymässä joka päivä aamu neljästä alkaen aina auringonlaskuun.

        Jos voisin, lähettäisin ne sinne Raisioon ilomielin ja vaihtaisin viiteen varikseen.


      • kirkon-naakat-lapsineen kirjoitti:

        Herättää ihmetystä tuo inhon täne tuonti.

        Näin vastasit naakka-invaasio;lle, mutta kuinka näet siinä inhon? Ihmetystä korkeintaan, kuten minullakin.

        Täällä eläkeläiset syöttävät muka pikkulintuja, joten nyt on ne 400-500 naakka ja lokit lisäksi rääkymässä joka päivä aamu neljästä alkaen aina auringonlaskuun.

        Jos voisin, lähettäisin ne sinne Raisioon ilomielin ja vaihtaisin viiteen varikseen.

        Hiukan ajattelematon olin. Asiayhteys tuntui vaan väärältä Anteeksi "sinne"


      • Ruuneman kirjoitti:

        Hiukan ajattelematon olin. Asiayhteys tuntui vaan väärältä Anteeksi "sinne"

        Ruune kirjoitti; "Herättää ihmetystä tuo inhon täne tuonti". (täne)

        Kun asiaa penätiin, niin hän vastasi;
        "Hiukan ajattelematon olin".

        Lukiessani ketjun en huomannut mitään inhoa siinä ja "kirjeenvaihtoa" siitä on käyty. Jäin miettimään, kuinka usein täällä kirjoitetaan hieman "ajatteletomasti" ja tämä ei koske pelkästään Ruunemannia, koska hän huomasi pyytää, ai, ei pyytänytkään anteeksi!:))

        Silti kysyn Ruunemanilta, mitä sinä silloin ajattelit? Minkä koit siinä inhoksi? Koitko inhoksi häiriköinnin synonyyminä?

        Pari´kolme, jopa kymmenen harakkaa tai varista ei vielä paljon hetkauta, jos ne ei ole minun parvekkeella paskalla.:) Pulunpaskaa en siedä autoni päällä, jos en myös omassa tukassani, kuten en lokin paskaakaan. Lukemattomia vaihtoehtoja oli lisäksi, mutta kaikkihan ne tietää. Vai tietääkö Ruuneperi?

        Kuten huomaat on lukuisia asioita siitä, milloin koemme linnut häiriöksi tai viihdyttäviksi.


    • hennesnooti

      olipa kiva lukea tällainen viesti ns.riähkälinnuista,useinhan ne nähdään vain haittana eikä huomata niiden omaa persoonaa ja elämää.tiesitkö muuten että varispari seurustelee keskimäärin 3 vuotta ennen kuin rupeaa pesimispuuhiin ja pari pysyy yhdessä koko elämänsä ajan,samoin monet muut varislinnut esim.korppi.yleensä ihmiset luulevat että joutsen on ainoa lintu joka näin toimii.

    • Meillä lähettyvillä täällä omakotilueella asustelee variksia ja harakoita. Ja tietysti pienempää linnustoväkeä. Puolenkymmentä pönttöäkin olen laittanut pesimäpaikoiksi. Erityiseksi tuttavaksi olemme saaneet vanhemman polven variksen. Kun aamulla ja päivemmälläkin astumme ovesta rappusille, tämä varislähimmäisemme istuu ison kuusen latvassa ja ilmoitaa asiasta lyhykäisellä "kraah"-äännähdyksellä, jonka arvelemme tarkoitavan jotain semmoista, että "Nyt sieltä tuli ulos se kaksijalkainen, joka ei osaa lentää ja joka on ihan harmiton". Pihapiirin koko lintusjoukko ilmeisesti ymmärtää, että päivystäjä on hereillä ja kaikki hyvin. En minä nyt tuosta äännähdyksellisestä merkityksestä ole ihan varma, mutta jotain järkevää epäilen variksemme kertovan. Sama varis usein lentää leuhahtaa laskeutuvana liitolentona yleensä selän takaa nurmikolle ja alkaa siinä tallustella vuorotahtiin niin kuin spatseerausmielellä mekin teemme. Ja välillä nokkaisee jotain maasta. Rauhanomaista rinkkaiseloa.

    • Onneksi olkoon kun pääsette noin lähelle lintujen elämää. Meidän pihassamme asusti mustarastaspariskunta monta vuotta köynnöshortensiassa. Kaksi kertaa se teki pesänkin, mutta oravat huolehtivat siitä salamannopeasti. Emme kovin läheltä niitä pystyneet seuraamaan, mutta oli kotoista, kun ne iltahämärissä tulivat yöpuulle.

      Nyt ei ole hortensiaa enää, kun talo maalattiin, ja sekä linnut että oravat ovat siirtyneet muualle. Mutta kuistin alla on siili. Se tosin on täysi erakko ja kieltäytyy seurastani. Annan sille kuitenkin kissanruokaa silloin tällöin, mutta en opeta sitä ruokavieraaksi.
      Keväisin lähipuissa huhuilee sepelkyyhky. Se on kovin kesy, ei pelkää ketään eikä mitään.

    • jakolasku

      Kyyhkyt ne täälläkin huhuilee. Variksen poikasia olen pari nähnyt kävelytien vierellä aloittamassa aikuisen variksen elämää.
      Talvella parvi variksia kävi männyn yläoksilla ilmeisesti ja toistuvasti siemeniä syömässä tai pakkaselta suojaa hakemassa.

    • Kiitos jutuistanne, oli mukava lueskella.
      Nyt kun minäkin olen aito varis, on sisareni toivomus vihdoin toteutunut, Kun nuorempana olin sellainen ´ tule tänne syyparka, tääl on paljon muitakin´ , sisareni kehotti minua ottamaan mallia silloin jo iäkkäästä gentlemannista, Aito Varis, heidän hyvä tuttavansa. Muistan hänet kyllä, valloittava persoona, ja hän jo Varisten taivaassa. Vilkasempa tuonne tietoihin, onko mainittu Aito Varis siellä. Vanhemmat olleet tosi välkkyjä nimeä antaessaan.

      • Juu, on mainittu, Viimeiseksi ilmeisesti Joensuussa työskennellyt kirurgian ylilääkäri.


      • jjoutava

        Aito Varis on käsittääkseni variksisin' variksista. Ehkä kuitenkaan erisnimen syvin merkitys ei avaudu hät'hätää luettaessa, edes rikkiviisaassa palstassa. Varis on niin älykäs, että kerran seurasi minua kun tulin kioskilta hampurilainen kädessäni ja kun huomasi että syön kaiken jätti minut ja palasi etsimään reilumpaa asiakasta.


      • Kun nuorempana olin sellainen; " tule tänne syyparka, tääl on paljon muitakin" , sisareni kehotti minua ottamaan mallia?..EI ikinä

        Hitsi, että nyt meni ajatus "lukkoon", kun ajattelin tuota sanontaa "syyparasta", mutta meillä se oli, tääl´on entisiäkin.

        Minulla on pari vuotta vanhempi sisko ja voi meidän muisteluita nuoruudesta nykyisin puhelimitse, kun hän muistaa kaiken väärin!:) Kieltämättä, kieltämättä, kun puhelu on lopetettu melkein ilmiriitaan, niin alan muistaa jotain, jota en ole halunnut muistaa?

        Totta´kai, ikäihmisillä muisti heikkenee, mutta miksi se menee eri tahtiin siskoni kanssa? Harmillista on myös huomata, että vaikka kuinka suutun ja vannon, en soita, en soita, enkä vastaa jos hän soittaa.....niin meillä onkin jotain muuta mielenkiintoista keskustelua, kuin mitä minä tein silloin nuoruudessa ja mitä hän teki?


      • Ihmismieli on tosiaan siitä kummallinen, että se rekisteröi muistiin ihan toisen kohdan kuin se toinen, joka oli tapahtumassa mukana. Joskus ihmettelee, puhutaanko edes samasta tapauksesta, kun muistot ovat niin erilaiset. Varmaan mielialakin vaikuttaa muistoon. Säikähtäneenä muistaa ihan toisin kuin se rauhallinen osapuoli. Se toinen on voinut hoitaa asian tyynesti ja hötkyilemättä, ja muistiin on tallentunut todella aivan erilaiset asiat.
        Mutta pääasia on että muistaa. Palaa sinne vuosien päähän. Ne ajat on eletty ja takana, hyvä niin. Muisti pelaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3279
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1788
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1325
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1273
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1173
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1168
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1103
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      984
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      916
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      854
    Aihe