Kamuttaja: Murretta 11 pähkinää.

Nyt tulee joitain sanoja joissa on pieni vivahde ero.
Olkaa tarkkana, koetan laittaa selventävän kysymyksen tai täsmennyksen.
Joillain alueilla on varmaan hieman eri tavalla ilmaistu, mutta laittakaa nekin.
Haettu sana on isoilla kirjaimilla.

1. Kyllä nyt ROLLUUTTAA. (Äännetään kasi ällää).

2. Mitähän se nyt ROLLUUTTAA? (Äännetään puolitoista ällää).

3. Siinnä minä HÖMÄHIN.

4. Mitähän se HÖMMELEHTTÄÄ?

5. Mitähän se HÖMELEHTTÄÄ? (eri kuin edellinen)

6. On se semmonen PUALIKAN PUAVO.

7. Mitä se nyt RINKKUU?

8. Nyt se oekkeen RIUSALTTAA.

9. Siinnä on liikkoo KETLAKKEETA.

10. Siellä se KELEKKEREHTI.

11. Siinnä on MIES KUN PIEKSUN NOKKA.

140

1280

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muistelua

7. Miksi hän nyt kiljuu. (huutaa) 10. Siellä hän oli toisia häiritsemässä. Pyöri toisten jaloissa.

• 7 on lähes täydellinen, mutta rinkuminen oli aivan määrätynlaista huutoa.
        10. Aika lähelle, mutta ei aivan.

• muistelua
        kamuttaja kirjoitti:

7 on lähes täydellinen, mutta rinkuminen oli aivan määrätynlaista huutoa.

Rinkuminen on korkea äänistä huutamista.

• muistelua
        kamuttaja kirjoitti:

Oli toiminnassa toisten mukana, ei kuitenkaan täysimahtisena suorittajana.

• kamuttaja kirjoitti:

Onko rinkumista uho vai toden tosi huuto?
        Kuten Irlannin selostajalla? Jalispallossa?

• muistelua
        muistelua kirjoitti:

Yllä mainittua tarjosin täydentäväsi vastaukseksi lauseeseen 10.

• muistelua kirjoitti:

Muuten alku oikein, mutta ei tuota loppua mukaan.
        Jotensakin sellaista kuin, että siellä sekin mukana pyöri/pyörii.

• Vaikka en mittään mättään oivalla, 1. ja 2. tarkoittaa pyörimistä vanhoin, koetuin tavoin. Juoruilla pysymin pystyssä pysymistä?? ;)

• tai, oisko roudasta kyse, kylmän sanomasta?

• 3. Erehdyin?

• 4. Yrittää ymmärtää?

Stop. Mulle Kuuntelen Teitä.

• Rolloominen (kahdella ällällä) on juoruamista.

• nomikäänsheriffi kirjoitti:

3. Erehdyin?

Aivan oikein, hömähdin on erehdyin.

4. Yrittää ymmärtää?

Stop. Mulle Kuuntelen Teitä.

Ei sinne päinkään.

tai, oisko roudasta kyse, kylmän sanomasta?

Ei ole routa, Muistelua tiesi.

• muistelua

1. Nyt on puheena asia, joka antaa aihetta juoruiluun. 2. Mitä hän nyt tekee, kun aikaansaa tollaisen metelin.

• Hyvää muistelua:)
        Jatkakaa. Minä Opiskelen. Kaikkea. Tunnen kaikki osahyväksi; ennen kaikkea Lieksan ja monet ystävät.

Pätevä en tohdi nyt olla, kuitenkin, läsnä olen, vielä. Pohjalainen kun olen. Kamuttaja Karjalasta; tohdi en vääntää toki vääräksi oikeaa, vasenta suoraksi;)

• Kakkonen oikein Muistelulla.
        Rolluuttaminen (puolitoista ällää) on rolisevaa ja kaikenlaista melun aiheuttamista (mekaanista ei suullista).

• Muistelulla on 1 ja 2 oikein.

• Anonyymi

Toppi tykkänään riettaasseen menoo, suap alkoon männä.

Laastia hakkeen ja ryöttäsemähän.

• 9? Kujjuunia likkoja ketlakkeella?
      Suapihan sitä arvaillakkin teiän keroin?

Monen kokokokoonpolttaja;)

• Ketlake on aivan eri kuin ketale.

• ApuMoottori

Kamuttajalle kyssäri.
      Missä on Mähkön Lippis.
      Kuka laittoi peltiruuvin renkaaseen
      Kuka varasti mummopyörän
      Kenet lingottiin putkaan Puustellista
      Kuka ajoi kännissä mummopyörän Kaarisillalla kaiteen yli nurmelle
      Kuka konttasi kotiosa ja jätti mummopyörän ja Mähkön Lippisen heitteille ?????

• varamoottori

Vittu. En oo ajanut kännissä Kaarisillan kaiteen yli. Enkä ole ollut putkassa.

• sinkomies

Olippas samassa juoppoputkassa hoilattiin Karatejokkii.

• En osaa vastata sinun harhoihisi.

• HerättääHilpeyttä

Kysymys nomikäänsheriffille.
      Kuinka teillä kamuttajan kanssa on sama ip osoite.

• Eihän se voi olla, sama IP osoite. Tarkistin. Kamuttaja on täysin toisaalla. Ja MINÄ LIEKSASSA. KAMUTTAJA etelässsä. Osoitetta en kerro. Mene ripulille, herättäjien herättelykerhon hilpeys;)

Oikea kamuttaja on minulle tuntematon. kiinnostaa kyllä, mutta ei liian uteliaasti.

Selkeästi olet, hyvä kamuttaja; hyvää tahtova, Lieksan ystävä.
        Arvon annan myös täällä kirjoittelijoille toisillekin, kuten mieleeni hetkisen tuleville: Wanhalle_lieksalaisille, rotestimökin pojalle, ja muillekin oikeaa asiaa tarkoittaen ja muisteleville. Anteeksi jos en heti kaikkia hyviä muista.
        Ei ole helppoa hävitä. Ei ole helppoa myöskään nostattaa oikeaa mieltä.
        Väsyttääkö teitä koskaan; tunne ikään, kuin olisitte jo myllyn ajan kiviä?

Kuitenkin kulumattomia kuin ajan ymmärrys. ;)

• ApuMoottori

Niin Wanhalla_lieksalaisilla, rotestimökin pojalla on tuo sama ip. Te olette yksi ja sama nike.
        Vastaa vaan mulkero kysyttyyn.

• sinne.kuulutkin
        ApuMoottori kirjoitti:

Niin Wanhalla_lieksalaisilla, rotestimökin pojalla on tuo sama ip. Te olette yksi ja sama nike.
        Vastaa vaan mulkero kysyttyyn.

Sinulla ja Paiholan potilas päätteellä on sama ip.

Eihän se voi olla, sama IP osoite. Tarkistin. Kamuttaja on täysin toisaalla. Ja MINÄ LIEKSASSA. KAMUTTAJA etelässsä. Osoitetta en kerro. Mene ripulille, herättäjien herättelykerhon hilpeys;)

Oikea kamuttaja on minulle tuntematon. kiinnostaa kyllä, mutta ei liian uteliaasti.

Selkeästi olet, hyvä kamuttaja; hyvää tahtova, Lieksan ystävä.
        Arvon annan myös täällä kirjoittelijoille toisillekin, kuten mieleeni hetkisen tuleville: Wanhalle_lieksalaisille, rotestimökin pojalle, ja muillekin oikeaa asiaa tarkoittaen ja muisteleville. Anteeksi jos en heti kaikkia hyviä muista.
        Ei ole helppoa hävitä. Ei ole helppoa myöskään nostattaa oikeaa mieltä.
        Väsyttääkö teitä koskaan; tunne ikään, kuin olisitte jo myllyn ajan kiviä?

Kuitenkin kulumattomia kuin ajan ymmärrys. ;)

Jatketaan me vain asialinjalla, antaa harhaisen harhailla.
        Sinä olet selvästi järkimies.

• Anonyymi
        sinne.kuulutkin kirjoitti:

Sinulla ja Paiholan potilas päätteellä on sama ip.

Pääsanomat ilmehtyyvät kouvol8sa.

Kattoovatten pe

• 3. Siinä minä hömähin= hävisin
      4. Mitähän se HÖMMELEHTTÄÄ? =Käyttäytyy oudosti
      5. Mitähän se HÖMELEHTTÄÄ? =Miksi hän mokailee?

• malttinen. Sinua peukutan.

Valaisit asioita asiallisesti. Kuin purjeet olisivat kohdallaan. Apumoottoria ei ollutkaan aikoinaan, ja mihin olisi edes kaivattu? ; kun miehet olivat rautaa ja tuulen tyyntäkin jaksoi kuunnella, omissa oloissaan, hyvää tarkoittaen.

Perhonen laivan ruumasta oli ainut, joka ymmärsi toivon.

• Vain 5 oikein.
        Ylempänä joku tiesi mitä on 3.

• Laitanpa omat arvailuni pohdittaviksi.

1. Kyllä nyt ROLLUUTTAA. (Äännetään kasi ällää).
      - kyllä nyt juoruiluttaa

2. Mitähän se nyt ROLLUUTTAA? (Äännetään puolitoista ällää).
      - mitähän se nyt kolisuttaa

3. Siinnä minä HÖMÄHIN.
      - siinä minä haksahin

4. Mitähän se HÖMMELEHTTÄÄ?
      - mitähän se höperehttää

5. Mitähän se HÖMELEHTTÄÄ? (eri kuin edellinen)
      - mitähän se tohelttaa

6. On se semmonen PUALIKAN PUAVO.
      - se on semmonen latvakakkonen

7. Mitä se nyt RINKKUU?
      - mitä se nyt kirkkuu

8. Nyt se oekkeen RIUSALTTAA.
      - nyt se voimiensa takkaa riuhtassoo

9. Siinnä on liikkoo KETLAKKEETA.
      - iltapuvussa on liikkoo koristeita

10. Siellä se KELEKKEREHTI.
      - siellä se poejjan kelekkura jo pihalla kelekkerehtii isomppiin kanssa

11. Siinnä on MIES KUN PIEKSUN NOKKA.
      - siinä on noheva mies

• upealista

Mitä tuo kelekkerehti voisi olla yleiskielellä?

• upealista kirjoitti:

Mitä tuo kelekkerehti voisi olla yleiskielellä?

10. siellä se pyörähtelee ripeästi ensiaskelillaan sinne tänne.

• 1. Oikein
        2. Oikein
        3. Oikein
        4. Vähän pielessä
        5. Oikein
        6. Tarkoittaa aivan määrättyä käytöstä
        7. Oikein
        8. Oikein tuokin (sisältää senkin).
        9. Ei tarkoita vaatetta
        10. Oikein tuokin (sisältyy siihen)
        11. Tarkoittaa aivan erilaista luonteen ominaisuutta

• Voi Herran pieksut ja Wanhan sanaosaaminen.

Aamutee tuota lukiessa meinasi henkitorveen kotvaksi lurahtaa.

Teitä nuorempana vasta alankin oivaltaa tietonne määrän merkityksen ja sen arvon.

Kiitos myös muille jaksajille.

Se "latvahärö" minua edelleen askarruttaa?

• muistelua

Se latvahärö voi olla Pualikan Puavon pikkuserkku,edellyttäen, että Wanhan luonnehdinta Puavosta on oikea.

• Kamuttajan pähkinä on tälläkin kerralla hyvin vaikea. Kuten kirjoitin, laitoin mukaan oman arvailuni eli osasta sanoista oli vain pieni aavistus ja osa oli aivan ummenpimmeetä.

• ApuMopttori

Kamuttaja on vaikea ihminen ja täysi latvakakkonen

• Wanha_lieksalainen huomio!

Sinulla on tosiaan hyvä murteen tuntemus.

• kamuttaja kirjoitti:

Wanha_lieksalainen huomio!

Sinulla on tosiaan hyvä murteen tuntemus.

Kiitoksia kehuista! Tuntemus johtunee siitä, että olen jounut hyvin paljon paikallisten ihmisten kanssa tekemisiin. Vanhempani ja esivanhempani olivat myös murteen taitajia ja he puhuivat murteella ujostelematta. Muistista sanat putkahtelevat kielelle sopivissa tilanteissa. Uskon, että sinulla on samankaltainen tilanne. Ikä on tietenkin tässäkin asiassa suurena etuna puolellamme.

Tämänkertaisessa pähkinässä vaikeusastetta lisäsi esimerkiksi lausumisen tarkkuus - sanotaanko kaksi ällää vai puolitoista. Lopputuloksen ratkaisee kielikorvan "kunto".

• wanha_lieksalainen kirjoitti:

Kiitoksia kehuista! Tuntemus johtunee siitä, että olen jounut hyvin paljon paikallisten ihmisten kanssa tekemisiin. Vanhempani ja esivanhempani olivat myös murteen taitajia ja he puhuivat murteella ujostelematta. Muistista sanat putkahtelevat kielelle sopivissa tilanteissa. Uskon, että sinulla on samankaltainen tilanne. Ikä on tietenkin tässäkin asiassa suurena etuna puolellamme.

Tämänkertaisessa pähkinässä vaikeusastetta lisäsi esimerkiksi lausumisen tarkkuus - sanotaanko kaksi ällää vai puolitoista. Lopputuloksen ratkaisee kielikorvan "kunto".

Sinä tiivistit hyvin.
        Minä koetan puhua kotioloissa aina murteella, joten se on auttanut säilymistä.
        Nyt tosiaan tuli mieleen laittaa vähän tuntumaa, ja muistutusta siitä, miten pienetkin erot ääntämisessä tekevät suuren eron merkityksessä.
        Siksi varmaan vieraan on vaikea oppia koskaan kunnolla paikallista murretta.

Minulla on sen verran kielikorvaa säilynyt, että erotan aika nopeasti keskustelukumppanistani, miltä Suomen alueelta hän on lähtöisin.

• nuori.lieksalainen

Nuorena ihmisenä tunnustan että en ymmärrä yhtään sanaa.

• Tein tarkoituksella hieman vaikeahkon, siksi nimitin sitä pähkinäksi.
      Muut ovat jo löytyneet, vain 6, 9 ja 11 ovat vielä auki.

Julkaisen myöhemmin täyden luettelon kaikista.

• nuori.lieksalainen

Minä ehdotan äkkiväärä tai kiukkuinen.

• nuori.lieksalainen kirjoitti:

Minä ehdotan äkkiväärä tai kiukkuinen.

Hyvä hyvä nuori lieksalainen.
        Alussa sanoit, ettet ymmärrä yhtään, mutta nyt ratkaisit yhden vaikean oikein.

• kuvasta.katoin

Jos pieksun nokka ei ole terävä, niin kai sen sitten täytyy olla ylpeä. Kierokin olisi kai mahdollinen:))

• ruokasanana

9. Siinnä on liikkoo KETLAKKEETA. Lihassa on jänteitä tai muuta epämiellyttävää.

• Nyt tuli 9 aivan oikein.

• Täällä on ollut monta hyvää murrettajaa, ja sitä arvostan, sekä ihmettelen.
      Vielä Pualikan Puavo on ratkaisematta.
      Eikö kukaan satu muistamaan.

• Monenlaisia Puavoja olen tuntenut tai tiennyt. Eräs hieman Pualikan Puavoa muistuttava nimi oli Puuton Puavo. Nimi tuli asuinpaikasta Puutto, mutta ei Puavolla paljon puitakaan ollut.

Kun ei näytä kovin paljon arvailuja tulleen Pualikan Puavosta. Oletan nimityksen tarkoittavan uutteraa ja ahkeraa miestä. Nyt ei olekaan enää monta vaihtoehtoa jäljellä - olisiko joitakin kymmeniä vain.

• Nuor.lieksalainen

Pualikan Puavosta arvaisin että on innokas leipomaan.

• Nyt mänen ötköttämmään seinähirren suuntasesti nahkat silimillä.

Kuka suomentaa?

• Melekkein koko lieksajas sannoo tuolla keenon muata männessä. Illanhäsyssä jokahista rupevvaa raakasemmaan ja haakotuttammaan. Sillon aakasttaan loutan kansi ja oekasttaan roato louttaan matrassin peälle ja veittään viltti korvillen ja nahkat silimillen. Eänekäs korssoominen alakkaa paekalla ja täättää huushollin joka kolokan. Uamulla sian pierasu herättää kukon raelakkaastik kiekummaan ja uusi päevä on tuas eissä. Kamuttajallahi.

Melekkein koko lieksajas sannoo tuolla keenon muata männessä. Illanhäsyssä jokahista rupevvaa raakasemmaan ja haakotuttammaan. Sillon aakasttaan loutan kansi ja oekasttaan roato louttaan matrassin peälle ja veittään viltti korvillen ja nahkat silimillen. Eänekäs korssoominen alakkaa paekalla ja täättää huushollin joka kolokan. Uamulla sian pierasu herättää kukon raelakkaastik kiekummaan ja uusi päevä on tuas eissä. Kamuttajallahi.

Tuo on niin lieksalaista, kun olla voi.

Tuo murteella kirjoittaminen onkin paljon vaikeampaa, kuin puhuminen.

• linkun

Varmuuden vuoksi muistutan, jos lukijoina on nuorempaakin väestöä, että nämä ovat vain yksiä tulkintoja sanojen merkityksistä ja käyttöaloista. Samaa sanaa on voitu käyttää hieman eri merkityksessä eri puolilla maakuntaa ja eri aikoina. Lisäksi meillä on kaikilla oma puhetapamme, johon jokin sana saattaa juurtua hieman erikäyttöalaisena kuin se laajemmin esiintyy.

Yhtä totuutta ei siis kieliasioissa ole. Sen takia sitä on niin kiinnostavaa kiännellä ja viännellä.

• Taitaa löytyä esimerkki tuosta heti edeltä. Kamuttaja kirjoittaa "Nyt mänen ötköttämmään.......". Minä taas menisin pötköttämmään. Samoin voi lötköttää ja rötköttää. Kaikki nämä ovat yleiskielen sanoja.
        Jos kyseessä ei ole kirjoitusvirhe, ötköttää on juuri tuota yksilöllistä variaatiota tai eri aikoina käytettyä muotoa.

• Egyptinkorppi

Ainakin Viekin suunalla puhuttiin nukkuessa ötkötetään. Lötköttäminen ja rötköttäminen oli valveilla makailua.

• Kyllä niissä kaikissa sävyero on. Siististi peiton alla nukkuja ei rötkötä kuin sika vatukossa. Niin se murre varioi tuossakin ötköttämisessä/pötköttämisessä näköjään.

• ällikällä.lyöty

mitä oli linkun sanomasi pointti eikö nuorille saa kertoa murresanoja

• Samalla tavalla kirjoitettua sanaakin voidaan käyttää eri merkityksissä. Sanan paino voi olla eri tavuilla tai kaksoiskonsonantit voidaan lausua joko pitkinä tai hieman lyhyempinä, jolloin sanan merkitys muuttuu. Asiayhteys ilmaisee, mistä on kysymys. ROLLUUTTAA - ROLLUUTTAA (kamuttajan pähkinästä).

Venäjän kielessä sanan painon muuttaminen tavusta toiseen voi muuttaa sanan merkitysen kokonaan toiseksi eikä painotuksia merkitä mitenkään, vaan se pitää tietää asiayhteydestä.

• linkun

Huonosti tuli taas kirjoitettua, kun tuollaisen kysymyksen aiheutin. Halusin vain muistuttaa, että murteita voimme, saamme ja pitää käyttää oikeaa ja väärää ajattelematta. Täällä "vääräksi" tulkittu vastaus voidaan toisessa kontekstissa tulkita "oikeaksi". Se on se pointti!

• paikallismurre
        linkun kirjoitti:

Huonosti tuli taas kirjoitettua, kun tuollaisen kysymyksen aiheutin. Halusin vain muistuttaa, että murteita voimme, saamme ja pitää käyttää oikeaa ja väärää ajattelematta. Täällä "vääräksi" tulkittu vastaus voidaan toisessa kontekstissa tulkita "oikeaksi". Se on se pointti!

Tottakai on oikea ja väärä.kuten vasta on ainoa oikea meillä vihta Pohjamaalla.

• linkun

Miten sitten käynee, kun myö innostuttaan vastalla vihtommaan:)).

Vasta ja vihta ovat muuten kiurun ja leivon ohella ainoita suomen täyssynonyymejä. Vain substantiiveina tietenkin.

Vasta syöttiin ja nyt jo pitäsi lähtee saunaan!

• tuima.ukko

Samoin suolainen ja tuima.

• Tuiman käsitän vieläkin suolaisen synonyymiksi;) Tiedän kyllä, että voi olla päinvastoin täällä.

• Linkun puhuu asiaa.
        Nuo mainitsemasi asiat olen huomannut näissä murrejutuissa.

Tarkoitukseni onkin tuoda esiin mitä silloin vanhat puhuivat eri puolilla Pielisjärveä.
        Aloituksessani olleista sanoistakin, kun katsot selityksen alhaalta, huomaa kuinka erilaisia merkityksiä niillä ilmaisuilla on.

• malttinen kirjoitti:

Taitaa löytyä esimerkki tuosta heti edeltä. Kamuttaja kirjoittaa "Nyt mänen ötköttämmään.......". Minä taas menisin pötköttämmään. Samoin voi lötköttää ja rötköttää. Kaikki nämä ovat yleiskielen sanoja.
        Jos kyseessä ei ole kirjoitusvirhe, ötköttää on juuri tuota yksilöllistä variaatiota tai eri aikoina käytettyä muotoa.

Ei ollut kirjoitusvirhe.
        Laitan pari muuta esimerkkiä erilaisista makuulla oloista.

1. Muata kutjottaa = on sängyssä makuulla sairaana tai huonovointisena.
        2 Muata rutjotttaa = on sammunut humalassa.

Tuo toinen sana kertoi jo paljo,n mikä oli pitkällään olon syy, ja olijan kunto.
        Nuoremman polven en paljon kuullut käyttävän näitä, mutta vanhat käytti.

• linkun kirjoitti:

Miten sitten käynee, kun myö innostuttaan vastalla vihtommaan:)).

Vasta ja vihta ovat muuten kiurun ja leivon ohella ainoita suomen täyssynonyymejä. Vain substantiiveina tietenkin.

Vasta syöttiin ja nyt jo pitäsi lähtee saunaan!

Hauska juttu tuo vastan syönti.
        Verbien puolella löytyy huilaaminen idässä ja lännessä (osassa) päinvastaista.

Samalla tavalla kirjoitettua sanaakin voidaan käyttää eri merkityksissä. Sanan paino voi olla eri tavuilla tai kaksoiskonsonantit voidaan lausua joko pitkinä tai hieman lyhyempinä, jolloin sanan merkitys muuttuu. Asiayhteys ilmaisee, mistä on kysymys. ROLLUUTTAA - ROLLUUTTAA (kamuttajan pähkinästä).

Venäjän kielessä sanan painon muuttaminen tavusta toiseen voi muuttaa sanan merkitysen kokonaan toiseksi eikä painotuksia merkitä mitenkään, vaan se pitää tietää asiayhteydestä.

Venäjä on hyvä esimerkki ja kiinan kieli perustuu painotuksiin joita sanotaan tooneiksi.
        Yritän opiskella sitä aivojen kunnossa pitämiseksi.

• Jos suolakala on tuima, on se itäisessä Suomessa vähäsuolainen.

• Juuri näin. Kauhavalla päin se on liian suolainen.

Ai niin se härölatva. Ymmärrän sen lähinnä esim. kuusen taimikossa ilmenevänä latvakasvun luonnottomuutena, oikkuna, eli tekee jonain vuonna useita sekavia, erimuotoisia latvoja. Ensimmäisen kerran törmäsin sanaan kun kuusentaimetin vanhoja peltoalueitani ja minua opastettiin lannoitteen valinnassa, ettei tulisi ns. härölatva taimikkoa. Saattaa olla sisäpiirin juttu. Lannoitemyyjä ainakin puhui härölatvasta. Korjatkaa jos ei ole sinne päinkään.
        PS. Tuon linkun kirjoituksen kyllä ymmärsin ekalukemalla siten, että ei se mitään kieltänyt, päinvastoin, kannusti myös monipuolisuuteen. Oleellisinta kuitenkin ettei virallisessa asiakirjassa käytä näitä murresanoja. Samoin jos on nuorista kysymys, tulee mieleeni yo. kirjoitukset; jos siellä käyttää murresanoja on oltava tarkkana asiayhteyden ja tekstin merkityksellisyyden ja merkistön kanssa, että asia tulkittaisiin eduksi, eikä haitaksi.

• ApuMoottori
        nomikäänsheriffi kirjoitti:

Juuri näin. Kauhavalla päin se on liian suolainen.

Ai niin se härölatva. Ymmärrän sen lähinnä esim. kuusen taimikossa ilmenevänä latvakasvun luonnottomuutena, oikkuna, eli tekee jonain vuonna useita sekavia, erimuotoisia latvoja. Ensimmäisen kerran törmäsin sanaan kun kuusentaimetin vanhoja peltoalueitani ja minua opastettiin lannoitteen valinnassa, ettei tulisi ns. härölatva taimikkoa. Saattaa olla sisäpiirin juttu. Lannoitemyyjä ainakin puhui härölatvasta. Korjatkaa jos ei ole sinne päinkään.
        PS. Tuon linkun kirjoituksen kyllä ymmärsin ekalukemalla siten, että ei se mitään kieltänyt, päinvastoin, kannusti myös monipuolisuuteen. Oleellisinta kuitenkin ettei virallisessa asiakirjassa käytä näitä murresanoja. Samoin jos on nuorista kysymys, tulee mieleeni yo. kirjoitukset; jos siellä käyttää murresanoja on oltava tarkkana asiayhteyden ja tekstin merkityksellisyyden ja merkistön kanssa, että asia tulkittaisiin eduksi, eikä haitaksi.

kauhavalla päin kamutaja tarkoittaa puukon maali keklua kituseen

• Sinä apumoottori olet hyvin omaksunut osat urbaaniakin kieltä käyttää. Hienoa. Apuluokallekin olet vapaaehtoisesti saapunut. Toisen kerran hienoa.

Keklu on toki puukkokin. Mielessä se on liian suuri kytö, väärin sammumaton liika uho tai ylpeys. Jos osaisit hieman rauhoittaa mieltäsi ja asiakeskusteluun liittyä, omiin keuhkoihisi ei keklu niin kovin koskisi.

• Lisäksi vielä totean. Sinusta kyllä koulutetaan ymmärryksen tarkka-ampuja;); ja jos siihen pyrit, se vaatii verta, hikeä ja kyyneleitä. Vain vertauskuvallisesti.

Mutta apukoululainen voi yrittää, keneen siteerasin?

• tälleen-tiällä

Aivan oikkein, suolaton ruoka on meillä tuimmoo ja joskus katotaan tuimasti.-Myöhän tää tiijettään.

• Laitan nyt suomennoksen.
      Pistän eri yhteyksiä missä kuulin vanhojen käyttävän näitä sanoja.
      Eri puolilla pitäjää oli varmaan lisäksi hieman eri muunnoksia ja tarkoituksia, sen olen tullut huomaamaan näissä murrekysymyksissä.

1. Kyllä nyt ROLLUUTTAA. (Äännetään kasi ällää). Kyllä nyt tekee mieli juoruta.

2. Mitähän se nyt ROLLUUTTAA? (Äännetään puolitoista ällää). Mitä se oikein kolistelee/pitää outoa rominaa?

3. Siinnä minä HÖMÄHIN. Siinnä minä erehdyin/tulin petetyksi/uskon liian herkästi valheen.

4. Mitähän se HÖMMELEHTTÄÄ? Mitähän se touhuilee joutavia?

5. Mitähän se HÖMELEHTTÄÄ? (eri kuin edellinen) Mitähän se oikein sekoilee/puhuu olemattomia?

6. On se semmonen PUALIKAN PUAVO. Pualikan Puavo on kiukutteleva pieni poika.

7. Mitä se nyt RINKKUU? Mitä se oekkeen kirkkuu?

8. Nyt se oekkeen RIUSALTTAA. Nyt se oikein näyttää miten tehhään, jopa enemmän kun se jaksasi.

9. Siinnä on liikkoo KETLAKKEETA. Ketlakkeet ovat lihassa olevia kalvoja, jänteitä, rustoja yms.

10. Siellä se KELEKKEREHTI. Siellä se pyörii porukassa/yksinään liikuskelee.

11. Siinnä on MIES KUN PIEKSUN NOKKA. Se on kyllä äksy/kiukkuinen/herkästi suuttuva ja mielensä pahoittava mies.

Nämä oli todellakin vaikeita, mutta ihmeesti te vain tiesitte.
      Kyllä täällä monella näkyy olevan melkoinen murteen tuntemus.
      Ensi kerran laitan hieman helpompia ;-))

• Kamuttaja, kiitos:) Ensi kerralla helpompia! Tämä vain siksi, että apumoottori ei kuvittelisi meidän olevan sama henkilö. Eiköhän se siitä.

Jatkakaamme.

Viihdyn tässä tyylilajissa osaosaajana, en suinkaan paras ole, en, häpeäisin jos väärin mielin olisin edes kolmonen. Vaimoanikaan en pystyisi syvälle silmiin katsomaan, saati muita:)

Kamuttaja, kiitos:) Ensi kerralla helpompia! Tämä vain siksi, että apumoottori ei kuvittelisi meidän olevan sama henkilö. Eiköhän se siitä.

Jatkakaamme.

Viihdyn tässä tyylilajissa osaosaajana, en suinkaan paras ole, en, häpeäisin jos väärin mielin olisin edes kolmonen. Vaimoanikaan en pystyisi syvälle silmiin katsomaan, saati muita:)

Hyvin sinä olet pärjännyt Pielisjärven murteessa Pohjanmaalta kotoisin olevana.

• Täytyy todeta, että elämä opettaa! Kamuttajan pähkinän ratkaisuun ei löytynyt vastauksia Lieksan yhteislyseon kahdeksankaan lukuvuoden kursseista. Vastauksia ei löytynyt myöskään suoritetuista korkeakoulututkinnoista. Vastaussanat ovat iskostuneet kunkin muistiin jo lapsuuden ja nuoruuden kodeissa kuunnellessa äidinkieltä, sitä oikeaa äidinkieltä. Sieltä ne ovat peräisin. Myös ihmisten parissa touhuaminen on rikastuttanut sanavarastoamme elämäntaipaleellamme.

Kiitoksia hyvästä pähkinästä kamuttaja! Minä olen lieksalainen – wanha lieksalainen, en kukaan muu.

• Lukion kävin Lieksassa.

wanha en ole, kamuttajan palstaystävä kernaasti. Myös apuluokkalaisten osaava ope;) (no, ehkä en aivan) Olen liikkuva hiljainen;)

Kiitos hyvien opettajien, ja tietty, löysin vaimoni Karjalasta.

https://www.youtube.com/watch?v=7nnZZLWg8Hw

• Ja jostain kumman syystä Miehikkälä on tuttu. Nyt en sitä kerro, mutta arvailkaa.

Porkkalan mukaviin maisemiin myös kantapäilläni tutustuin;)

Ja jostain kumman syystä Miehikkälä on tuttu. Nyt en sitä kerro, mutta arvailkaa.

Porkkalan mukaviin maisemiin myös kantapäilläni tutustuin;)

Minä luulen niin, että taidan arvata/tietä, miksi Miehikkälä on tuttu, ja Porkkala myös.
        Annatko luvan esittää arvaukseni täällä julkisesti.

Oletko kuullut, että vanhat ihmiset siellä, sanoo Miehikkälää Tsaivikkalaksi.
        Sitä en tiedä mitä sanaa tarkoittaa, en myöskään mistä juontaa, eivät hekään osanneet kertoa.

Toinen asia Miehikkälästä.
        He joutuvat muuttamaan sen nimen, koska se ei mainitse toista sukupuolta.
        Uusi nimi on henkilökkölä, koska siinnä ei sana mies korostu.

• Hyvä kamuttaja.

Pidän sinua todellisena herrasmiehenä kun lupaa kysyt tuohon viittaamaani asiayhteyteen. Mielestäni palstan tyylilaji toisaalla ja se, että täällä on kaikenkarvaista "ystävää" ja "uteliasta" antaa jo sopivan jännitteen ja syyn sille, että ymmärtämättömät eivät osaa asiaa oikein käsitellä.

On ehkä parempi, että kerron oman versioni asiasta, niin sinulle valkaistuu sen kautta arvauksen sijasta tieto. Toki fiksuimmille muillekin, mutta ei se haittaa. Lisäksi se on sitten minun oma juttu, niin sinun ei tarvitse harmitella. Haluan pysyä edelleen anonyyminä, vaikka olen varautunutkin kaikkeen "mukavaan kivaan". Kestän kyllä jos joku täällä sanoo kuka mitä milloin ja missä;) Sen tähden en yöuniani menetä.

No, näin se menee. Miehikkälässä kävin viimeksi syksyllä vajaa kymmenen vuotta sitten. Sanotaan näin, homma etenee Virolahti, Miehikkälä, Ylämaa, Luumäki… Kivenpala tuolta muistona. Porkkalassa kävin vuotta myöhemmin, mutta se että missä toimessa tai tehtävässä, haluan jättää tarkemmin kertomatta. Siltä reissulta on muistona mitali.

Uskon että tämä riittää monelle muullekin vihjeeksi mistä oli kysymys. Ja he jotka sen tietävät todella, eivät yleensä ole asioiden päälle ymmärtämättömiä.

Tsaivikkala? Saivikkalahan on kylä siellä, tavallaan keskusta. Hymyilin, melkein nauraa hyrähdin noille viimelauseillesi. Tämä on sitä neutraalia aikaa;)

PS. Ja kyllä Putin osasikin äskettäin vääristellä 1917 tapahtumia. Hyvä hän on manipuloimaan.

• Ja Satuloissahan voi juoda vaikka tsaijua;)

• Nyt kyllä itse itselleni nauran. Siis aikaan Miehikkälässä pitää laitta kymmenen vuotta lisää:) Sama suhde Porkkalaan.

Dopamiinireseptorini ilmeisesti toimivat pitkän matematiikan tavoin, nuorruttavat;)

Virhe kymmenen vuotta, mutta sehän on ajassamme ja ikuisuudessa tosi vähän.

PS. Ja en voi jalkapallon seurannan piikkiin laittaa.

• ApuMoottori

täus roska jetku ja hulu alottaaja

• ApuMoottori

miksi joku saa paljon huomiota minä olen vihainen jotain murejurinaa hullu kamuttaja

• No mutta, ApuMoottori. Olethan sinäkin saanut huomiota. Yhä enemmän saat sitä kun opit lisää.

Kohtelias ja sävykkäämpi kielenkäyttö johtaa myös siihen, että saat kohdallesi helposti lisääntyvää arvonantoa. Kokeilisit erityyppistä tyylilajia kirjoittelussasi, niin tulokset voisivat olla kohdallasi eduksesi hyvinkin vahvasti. Alhaalta on helpompi nousta kuin ylhäältä;)

PS. Tätä en suinpäin sanonut ivatakseni, vain vilpittömin mielin.

• uusi.lukija

Tällaista lisää niin Lieksa- osio on Suomi24 ykkönen.

• uusi.lukija

Tietoa omaavat tehkää lisää asia aloituksia.

• historia.friikki

Onko vielä historiallisia aiheita paljon käsittelemättä?

• mikä.oikein.olet

Sinä siis todella tunnet Miehikkälää nimi saivikkala todistaa.

• mikä.oikein.olet

Lisään; en ole aina uskonut kaikkiin missä sanot käyneesi. Nyt uskon täysin.

• rockAntti

Sie kuule. Älä kaikkee usko täysin. Totista totta pojat varmaan yrittää haastaa. Eri hekilöitä kun ovat. Mikä on mikä? Kuka kukin. Eri sälleihän nuo selikiäst on. Toinen toisaalla elonsa varttunut ja ensimmäinen kauemmin toisaalla käyskennelly, toinen toisaalla täyentäät juttujjaan. Paikois hyö kuitennin jahka käynneet.

Mie oon aikoinaan ollu »Maanviljelijä Kannakselt. Nykyään Tikkakosken mannekiini.» (toivon, ei enää tarttis.)

Lainaus Linnan Tuntemattomasta.

• millä.nimellä

Kamuttaja kerroit murrekokoelmasta onko se netissä?

• ihme.juttu

Ulkomuististako te noita sanoja latelette ei teillä ole ainakaan dementia.

• tarkasti.seurannut

Olisi todella kiinnostavaa seurata, jos nämä kirjoittajat, joita on 6-8 keskustelisivat myös nykyisistä yhteiskunnallisista aiheista. Heillä on näköjään lähes kaikilla sekä paljon opiskeltua tietämystä että kokemusta. Lisäksi muiden kirjoittajien arvostamista ja kykyä tarkastella asiaa monilta puolilta.
      Ymmärrän kyllä, että itsesensuuri on iskenyt, kun se on niin turhauttavaa joutua ilmanaikuisen parjaamisen kohteeksi. Tässä näkyy kehittymättömän somekulttuurimme huono puoli. Vain suljetuissa yhteisöissä, joissa dialogi jää usein yksipuoliseksi voi keskustella muustakin kuin menneistä ajoista.

• surkkeeta

Elä jo muuta viserrä! Kun katsoo tänäänkin kirjoitettuja juttuja ei voi kuin päätään puistella.

• Hyvin osasit sanasi valita, tarkasti.seurannut. Juuri tuo mainitsemasi kääntäminen ja vääntäminen asiaan kuulumattomiin aiheisiin ovat jarruna tuon toiveesi täyttymiselle. Toki tämä on oma mielipiteeni, mutta uskoisin näin olevan monen muunkin, kuin vain täällä kirjoittelevien mielipide. Moni ystävistäni ja sukulaisistani on todennut, ettei kommentoi täällä mitään sanallakaan, em. syistä.

Mutta, kokeillaanpa taas yhden kerran. Tuolla toisaalla aloitettiin tähän jatkoon sopivampi ketju ja jatkan tätä siellä.

http://keskustelu.suomi24.fi/t/14357550/mites-teilla-mannoo

• samaa.mieltä

tuo oli loistava ajatus tarkasti.seurannut. mitenhän heidät saisi mukaan.

• Reijo45

Jotka on paljon nähneet maailmaa ei hauku toisia vaan tuovat esiin mielenkiintoisia asioita.

• Olen havainnut, että keskusteleminen nykyisistä yhteiskunnallisista aiheista on aiheuttanut epäasiallista kirjoittelua ja tiettyjen kaupungin viranhaltijoiden nimittelyä palstalla sekä keskustelijoiden tuomitsemista henkilönä kun pitäisi pysyä asiallisesti mielipiteiden tasolla.

Viime vuosina keskustelujen aiheet ovat olleet maahanmuuttopainotteisia ja viestit useimmiten täysin epäasiallisia yksipuolisia heittoja ilman minkäänlaista asiantuntemusta asiasta. Ei sellaisiin ketjuihin ole mitään iloa eikä halua osallistua edes rekisteröimättä. Maahanmuutosta voidaan Lieksan palstalla keskustella, mutta asiallisesti ilman loukkaavia nimityksiä kenestäkään.

Asiallista poliittista keskustelua Lieksan palstalla ei liene käyty koskaan ilman loukkaavia nimittelyjä nykyisistä tai entisistä päättäjistä. Omasta puolestani vastaan, etten osallistu poliittisiin keskusteluihin millään palstalla. Politiikastakin löytyy innokkaille kirjoittajille ihan ikioma palsta.

Osallistun nykyisten yhteiskunnallisten aiheiden pohdintaan, kun niillä on jotakin tekemistä tai yhteistä Lieksan kanssa. Ulkomaiden asioita en lähde Lieksan palstalla pohtimaan. Olen osallistunut keskusteluihin, joiden aiheina ovat olleet paikallisuus, esimerkiksi kaarisilta, siirtolapuutarha, matkailu, varasjoki, patsaat vesisuihkuineen ja muistomerkit sijoituksineen ja monet muut.

Kun keskustelut karkaavat asioiden ruotimisessa henkilötasolle, en ole enää mukana. Hyväkin keskustelun aihe voidaan pilata häirinnän muodossa ala-arvoisilla ja asiaan kuulumattomilla kommenteilla.

Tuskin kukaan haluaa olla keskusteluissa henkilönä ruotimisen keskipisteenä. Harvemmin yhteiskunnassa asioista päättää yksi henkilö. Onneksi!

Aurinkoisia kesäpäiviä kaikille!

• hyvä.hyvä

Wanha sanoo Niinkuin asiat on Suurkiitos.

• kamuttaja

Samat ajatukset kuin Wanhalla_lieksalaisella.

Olen joskus tehnyt aloituksen maahanmuuttajiin liittyen, samoin työttömyydestä.
      Voi sitä suunsoittoa mikä alkoi, asiallisuus oli kaukana.

Toisekseen itse Lieksan asioihin on hieman vaikea ottaa kantaa, kun ei asu siellä, eikä siten tiedä kovin takkaan, mikä on totuus missäkin asiassa.

• surkujen.surku

Tämä sivusto pysyy tällaisena ylläpidon tahdosta.

• vaikka.ei.muuta

Voisko tietäjät sanoo edes mielipiteensä somaleista hyvä vai paha Lieksalle?

• ruosmasta

Mitenkään väheksymättä kirjoittajien elämänkokemusta ja tietämystä paikallishistorian tapahtumista tuo "yleistietäjänä" pitäminen tuntuu hieman vanhanaikaiselta.

Kirjoitit kuitenkin aivan oikein kysyessäsi mielipidettä. Toki senkin muodostamiseen tarvitsee faktoja, joihin perehtyminen saattaa olla ulkopaikkakuntalaisilla vähäistä.
        Tuo hyvä paha dikotomia tuskin palvelee ainakaan yhdellä ulottuvuudella. Kaikilla asioilla on useita puolia. Positiiviset ja ei toivotut vaikutukset ovat muilta kuin mielipiteen tasolta vaikeasti verifioitavissa.

• ApuMoottori

ruosmalainen yrittää olla liian sivistynyt ja sekoo käsitteissä ja sivistyssanissa

• pentti59

Ei se ole hänen vika jos sinä et ymmärrä. Ihan on kohillaan sanat. Olen muuten samaa mieltä, ei löyvy yhtä totuutta tästäkään maahanmuutosta.

• lobotomimikko
        pentti59 kirjoitti:

Ei se ole hänen vika jos sinä et ymmärrä. Ihan on kohillaan sanat. Olen muuten samaa mieltä, ei löyvy yhtä totuutta tästäkään maahanmuutosta.

Joka käyttää tuossa dikotomiaa tarvitsee lobotomiaa yhtä kohdallaan molemmat.

• pentti59

"dikotomia
        kahtiajako; kahtiajakaminen sen mukaan, onko niillä jokin ominaisuus vai ei
        Ihmisten jaottelu tyhmiin ja älykkäisiin on dikotomia."

Mutta hyvä ja paha asiako ei ole?

• lehtimaja

Voisiko joku alkaa lehtimajoista uuden ketjun olisi tosi kiinnostavaa.

• histore

Tietäjä sana esiintyy ympäri nettiä eikä sillä tarkoiteta mitään yleistietäjää vaan tietää joistain asioista.

• historia-kiinnostaa

Minua kiinnostavat juuri nämä "jotkut asiat" eli paikkakunnan vanhat tapahtumat esimerkiksi viime vuosisadalta ja niihin liittyvät henkilöt. Yleistietoja ei palstalle kannata laittaakaan. Ne löytyvät tietokirjoista ja epätarkkoina tietoina jopa googlesta.

Paikkakunnan tapahtumien tarkkoja kuvauksia ei löydy hakukoneista.

Wikipedia on kansalaisten rustaama tietosanakirja, jonka tietoihin on suhtauduttava hyvin varauksella. Läheskään kaikki sen tiedot eivät pidä paikkaansa, vaan siellä on useiden henkilöiden mutu-tuntumia kirjoiteltu ihan totena.

• pentti59

• Koskelainen

Pankakosken häädöstä on aikaisemmin kertoneet aika paljon ainakin kamuttaja ja muutkin.

• Olen tosiaankin kertonut Pankakosken rähäkästä.
      Siitä taisi joskus kertoa myös alkuperäinen Simo Hurtta.

Luin tuon tutkielman, ja totesin siinnä olevan aika monta kohtaa, jotka pitivät paikkansa, mutta jotain tärkeitäkin asioita puuttui, tai oli toisin.

Sen verran voin sanoa, että osallistuin määrätyllä tavalla asian "jälkiselvittelyyn", joka ei ollut hetkessä ohi.

• Teille "historia-kiinnostaa" ja "Pentti59" mielipiteeni.
      Wikistä aivan samaa mieltä, ja muutenkin molemmilla hyvin asialliset kirjoitukset, ja siksi peukutin teitä.

• nytSeOnVarmaa

Pankakoskella jälkiselvittelyn teki poliisi. Kamu on ollut silloin poliisi.

• rotestimökinpoika

Pentti 59 tunnemmeko. Oletko henkilö jolle soitin pari vuotta sitten? Tulen Vaskiviikolla käymään Lieksassa.

• pentti59

Kah´sitähän myö ei tiijetä liekö tultu tuntemmaan!
        Vean siinä ei oo entiijanpelluuta, jos nyt örmin, jottet oo rimpaatellu.
        Veikkaelen jotta meleko samossa ijin pyörittään ja yksi yhteinen harrastussii näytöstäs olovan:))

• rommelitko

Oliskohan se Päätalon tuotanto.

• PunapääPelikoneella

Pena ei haluu mökkiläisiä tuntea se on iso pomo fikonttaa

• kuakilanpoeka

Lopettakaa HETI murre ja historia höpinät minä en monasti varota

• kuakilan-poejalle

Hyvä ettet häiritse enää useasti!

• laitettu.hoitoon

Kmuttaja on sairas suvakki aivan mielisairas

• PunapääPelikoneella

kamuttaja on rasse eikä suvakki oikein paha rasse minä tunnen sen rassenretkun

• vakava.ristiriita.edellä

Teini-iässä sitä nähdään kaikenlaista unta. Ja haaveillaan. Ei osata päättää kumpi on kampi jne. Tuolla toisaalla oli jo hyvä esimerkki kosteista unista;)

• vara.oottoti

Kamutja on aikuisten oikeesti soili dyrjäläinen ettks yajuu

• Pippelipoju

Kamuttaja: Murre ja yksitoista pippeliä.

• Erkkikään.ei.ota.selvää

Kunnioituksesta asiallisia kohtaan nostan malliksi.

• kiitokset-siitä

Todella hyvä teko sinulta!

• todella-hyvä

Lisää tällaisia aloituksia!

• Anonyymi

Kamun ite keksimiä sanoja, ei noita ole kukaan muu kuullutkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3235
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2293
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1859
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      28
      1775
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1411
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1381
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1276
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      29
      1261
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1187
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1177
    Aihe