Vanha, mutta vetreä isäni osti pikkuveljelle autoksi Nissan Bluebirdin. Ilmeisesti jokin -89 tai -90 vuosimalli. Autossa on selvästi kulunut nokkakeppi, eli urat näkyy ja kuuluu. Nyt tuo nokka nostimineen olisi tarkoitus vaihtaa.
Autossa on lisäksi ongelmana hirmuinen bensankulutus. 1.6 litran koneelle tuollainen 12l satasella on aika reippaasti. Vika ei ole ryypyssä ja seos ei ole rikas.
Kysymys tulee tässä: voiko olettaa, että nokkakepin vaihdon jälkeen kulutus tippuu? Siis onko kenelläkään kokemusta siitä, että kulunut nokka vaikuttaisi koneen janoisuuteen reippaastikin?
Minun arvioni on se, että kuluneen nokan takia autosta puuttuu jonkin verran tehoja ja siksi kaasua pitää antaa reippaammin, jotta auto liikahtaa. Ainakin minusta tuntui, että auto on tosi laiska. Vai lieneekö sekin vain ominaisuus?
Autoista tietäville
5
934
Vastaukset
- olla
liian paha kysymys...
- olla
"voiko olettaa, että nokkakepin vaihdon jälkeen kulutus tippuu?"
Voi tai ei. Oletko varma ettei moottorin muut osat ole yhtä kuluneita? Voi olla että saat vaihtaa myös kampiakselin, männät varsineen, korjata kaasuttimen jne...
Itse ajelin aikoinaan reilun vuoden Kadetilla jossa nokka-akseli oli silmännähtävästi kulunut. Polttoaineenkulutus oli kuitenkin ihan kohdallaan. - kysymys
"Vika ei ole ryypyssä ja seos ei ole rikas."
Kyllä minä sitä vikaa etsisin nimenomaan polttoainepuolelta. Kulunut nokka ja sen myötä laskenut suorituskyky voivat tietenkin lisätä polttoaineenkulutusta.
Veikkaanpa että nokan vaihdon jälkeen saatte kumminkin ruuvata kaasaria, ennen kuin kulutus saadaan kohdilleen.
Minä en itseasiassa vaivautuisi nokkaa tuollaiseen vehkeeseen vaihtamaan. Paalaamoon tai myyntiin vaan ja parempi laite muutamalla satkulla tilalle.- tuo
on vaihtaa, jos edullisesti saa. Ei kai tuon nokan vaihto niin paha ole kun pitää muutenkin vaihtaa hihna. Siinähän se tulee sivussa.
Paalaamoon hyvää autoa on turha laittaa ja tuskinpa kannattaa ostaa uutta tilalle, kun tuon viat ainakin on tiedossa.
Johtuu kyllä ihan jostain uusta.
Jarrut jumissa,Bensaputki/tankki puhki?
Nokkakeppi ei moista kulutusta saa aikaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka ei suostu laskemaan bensan hintaa
Sanna laski esimerkiksi sähkön arvonlisäveron 10 prosenttiin, jonka Riiikka anosti 25,5 prosenttiin. Sannan aikaan bens1073451- 2053119
Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n1432927EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt2202487Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men1331965Kesäaika on normaaliaika...
...siten illalla on valoisaa tunnin pitempään, on sitten kesä tai talvi. Voi nauttia päivän jatkumisesta. Kuka nyt aamul2131913Uusin tutkimus: Suomi on maailman toiseksi vähin rasistinen maa
taakse jää mm. Ruotsi(7) ja Norja(8). Martin Paasi(kok.): Kumoaa vasemmiston väitteet. Kansainvälinen vertailu osoitta491762Kristityt kastoiva alunperin upottamalla - upotuskaste annettiin vain uskoon tulleille aikuisille
Raamatussa on käännösvirhe. Kaste tulisi olla upottaa veteen, jota kreikan sana baptizo tarkoittaa. Aluseurakunta kast4581279Muslimiyhteisö jyrähti - Kova vaatimus Orpolle ILtalehti
Eiköhän se ala olla aika pistää stoppi noille muslimien vaatimuksille Suomessa ? Ei Suomessa ole pakko oll2041174- 881155