Itselläni on ollut unilääkkeitä 10 vuotta ja käynyt läpi aikamoisenmäärän erilaisia (bentsot ja neuroleptit). Nyt olen ollut 1/2 vuotta sairaslomalla ko. ongelman takia että ei mikään enää ole toiminut kuin ehkä muutaman päivän ja vaikutus on loppunut eli valvomista on todella paljon joten työ on mahdoton tällä hetkellä , lisäksi tämä on johtanut ahdistus ja paniikkihäiriöihin joita olen lisäksi lääkinnyt Opamoxilla (myös liian suurilla annoksilla) jota nyt ajetaan samalla alas 5mg Diapamilla .
Eli psykiatri yrittää saada minun unilääkityksen Melatonilla toimivaksi ja siten määrännyt Circadin (2mg pitkävaikutteinen) ja tavallinen lyhytvaikutteinen 3mg yhdessä . Yritän syödä niitä yhdessä unilääke Imovanin tai Promazin kanssa vuorotellen koska ne on ainoot joilla pystyn unta saamaan edes jonkinverran .Tarkotus olis jättää ne sitten pois jos sais Melatonin toimimaan.
Lisäksi ostin Tryptofaania , kun joku kehui sen olevan Melatonin kanssa hyvä.
Kysymykset: 1)Onko tarpeen ottaa molempia vai onko se haitaksi?2) Kauanko kestää ylipäätänsä että Melatoniini alkaa vaikuttaa (jotkut puhuu että viikko tai 2?) 3) Vaikuttaako Melatoniini kaikille? 4) Onko tämä meikäläisen yrittämä systeemi (eli syön M. ensin muiden lääkkeiden kanssa viikon tai 2 ja sitten yritän jäädä pelkälle melatoniinille) mahdollinen ylipäätänsä?
Toimiiko Melatoniini (pitkä-ja lyhytvaikutteinen)
15
5416
Vastaukset
Suosittelen uskomaan enemmän psykiatria kuin meitä palstalääkäreitä. Jos sama lääkäri on määrännyt molemmat melatoniinit, luottaisin lääkärin näkemykseen. Jos eri lääkäri on määrännyt, en osaa sanoa. Uskoisin kyllä, että on ok.
- Melato6789
Ikävä kuulla uniongelmistasi, ne on ikäviä. Tryptofaania ei suositella sedatiivien kanssa(kuten diapam, ja uskoisin myös, imovane),jos niitä yhteiskäytät. Lähde: https://www.drugs.com/tryptophan.html En tiedä, kuinka hyödyllistä on yhdistellä tryptofaania melatoniiniin, sillä tryptofaani on melatoniinin esiaste, ja muuntuu osittain melatoniiniksi kehossa, ja niiden kombo voi vaan lisätä sivuvaikutuksia.
Wikipediassa mainitaan, että "Bentsodiatsepiinit estävät esimerkiksi unihormoni melatoniinin synteesiä ja eritystä, mikä johtaa usein unihäiriöihin tai niiden pahenemiseen", mutta toisaalta "Melatoniinivalmisteiden käyttö yhdessä unettavien lääkkeiden kanssa ei ole suositeltavaa. Melatoniini voimistaa bentsodiatsepiinien ja niiden tavoin vaikuttavien lääkkeiden keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden väsyttävää vaikutusta[5] sekä saattaa lisätä keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden aiheuttamaa henkisen suoritustason laskua ja tokkuraista oloa"
Melatoniini ei ole kuin unilääke, vaan hormoni, josta on apua korjaamaan sisäistä nukahtamisrytmiä. Nukahtamista se saattaa nopeuttaa joillakin vähän, muttei välttämättä parantaa unen laatua. Sivuvaikutuksiakin sillä on. En tiedä, mikä hyöty on yhdistellä pitkä-ja lyhytvaikutteista melatoniinia. Melatoniini auttaa joitakin, ei kaikkia. En tiedä, mitä tarkoitat "alkaa toimimaan". Jos tarkoitat unirytmiä, siinä voi kestää aikansa korjata se. Itse olen joskus ottanut melatoniinia, ja se on auttanut heti nopeuttamisella nukahtamista, mikä ollut tavoite. Yleensä olen ottanut sen tuntia ennen nukahtamista.
Toivottavasti pääset unilääkkeistä hitaasti eroon! Ja saat unen päästä kiinni. - Melato56778
Melatoniinilla, on haittavaikutuksia, mutta lievempiä, kuin unilääkkeillä. Yleensä melatoniini on tarkoitettu kuuriluontoiseksi, ja voi miettiä, mitkä vaikutukset jatkuvalla käytöllä on luonnolliseen melatoniinin tuotantoon. Pitkäaikaiskäytln turvallisuudesta ei tiedetä. Melatoniini edistää unta vain vähän, vaikkakin, itse olen pitänyt sitä apuna nukahtamisessa ja en ole saanut sivuvaikutuksia satunnaiskäytössä(1-3mg). Sivuvaikutuksia voi olla painajaisista, vatsa- ja mielialaongelmiin.
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/melatoniini-edistaa-unta-vain-vahan/
http://anna.fi/liikunta-ja-terveys/terveys/painajaisia-herailya-ja-oksentelua-melatoniinilla-voi-olla-monia-sivuvaikutuksia - yksi_kokemus
Neurolepteja unettomuuteen! Voiko järjettömämpää olla?
Noita minullekin määrättiin. Voi, kun en koskaan olisi niitä lääkeitä syönyt. En vain silloin hädässäni ymmärtänyt, mitä minulle oli määrätty syötäväksi.
Nyt kun olen nuo lääkkeet lopettanut, elämä alkaa kääntymään vähän parempaan suuntaan. Lopetuksesta on vajaa puoli vuotta.
Unettomuuteen oli myös Imovanea. Ei mitään merkitystä. Jos ei nukuta, niin ei nuku Imovanellakaan.
Unettomuuteen oli myös Mirtazapinia. Väsytti kyllä. Päivälläkin. Ja sai olon niin julmetun tyhmäksi - suorastaan pöljäksi. Pelkotiloja päivälläkin. 1/4 tabletilla järjettömiä unia - painajaismisiakin.
Melatoniniakin kokelin. Ehkä jokin vaikutus unirytmiin. Mutta ei oikeasti mikään unilääke. Tuostakin olen luopunut.
Vuodessa ei ole oikeasti kovin montaa hyvin nukuttua yötä. Mutta ne parhaat unet ovat tulleet ilman lääkkeitä.
Voi lääkkeistä olla jollekulle hyötyäkin. Me olemme yksilöitä. - sleepless-in-espoo
Minä käytän sekä circadinia (2x 2mg) unen pitkittämiseen että lyhytvaikutteista melatoniinia (3 mg) nukahtamiseen. Molemmat ovat olleet pitkäaikaiskäytössä, yli 5 v. Merkittäviä sivuvaikutuksia en ole havainnut.
Valitettavasti uniongelmaani ne eivät ole kokonaan ratkaisseet, eli en koskaan ole onnistunut jättämään pois stilnoctia, mutta circadin vähentää selvästi yöheräämisten määrää ja lyhytvaikutteinen melatoniini taas pienentää yön aikana otettuja uusia stilnoct-annoksia.
Lisäksi suosittelisin aika turvallisena vaihtoehtona jotain väsyttävää antihistamiinia, vaikka ataraxia.
Yritä ajaa bentsoja alas hitaasti, niin unensaanti saattaa parantua. Minä pärjään pitkän bentsovieroituksen (vei vuosia) jälkeen stilnoctilla ja melatoniinilla, mutta stilnoctin määrä on suurehko. Olen kuitenkin työkykyinen ja kokonaan valvottuja öitä ei käytännössä ole, ei myöskään sairauslomia unettomuuden takia. - vjkjhgthnkkjg
Psyykenlääkkeet vaikuttavat joskus negatiivisesti uneen aiheuttaen mm. unettomuutta ja vaikuttavat myös unen rakenteeseen.
Eritoten monet vaikuttavat REM-uneen sitä tyrehdyttäen(nukkumisen vaihe,jossa nähdään unia), joka on tärkeää mm. uuden oppimiselle ja jäsentämiselle sekä tunne-elämän säätelylle. REM-unen puutos altistaa mm. masennukselle ja ahdistukselle eli se on tärkeää mielenterveydelle! Puutoksen on todettu aiheuttavan ärtyneisyyttä, muistihäiriöitä, uupumista ja keskittymiskyvyn huononemista.
Ylipäätään univajeella on mielenterveydelle suuria vaikutuksia, mutta niin on myös rakenteella.
REM-unta on todettu tyrehdyttävän ainakin käytön alussa SSRI-lääkkeet, MAOI-lääkkeet jopa kokonaan poistaen sen, mutta myös trisykliset. SSRI:t ovat yhteydessä REM unen-käytöshäiriöön(harvinainen) ja niiden aiheuttama levottomuus voi joillakin aiheuttaa uniongelmia. Syvään uneen niillä ei ole vaikutusta. Jotkut kuten Mirtatsapiini eivät vaikuta REM-uneen heikentäen sitä.
ADHD-lääkkeet ja bentsot ovat uniongelmia aiheuttavia. Bentsot vaikuttamalla mm. melatoniinintuotantoon ja heikentämällä pitkässä juoksussa syvää unta ja ADHD-lääkkeet stimulantteina aiheuttavat joillekin nukahtamisongelmia,heräilyä ja lyhentävät unta. Lapsilla uni on tärkeää kehityksen kannalta eritoten.
Antipsykooteista mm. Risperidoni voi aiheuttaa uniongelmia yleisenä sivuvaikutuksena. Joskus uniongelma antipsykooteista iskee korkeista annoksista vieroituksen seurauksena(lukee Risperidoni-tuoteselosteessa). Ketipinor aiheuttaa levottomia jalkoja joillekin, mikä on yhteydessä uniongelmiin. Ketipinorin 100 mg käyttö tutkimuksessa johti REM-unen määrän vähenemiseen.
Näin lukee mm. yhden yleisen SSRI-lääkkeen lopetusoireissa tuoteselosteessa: "unihäiriöitä (tavallista vilkkaampia unia, painajaisia, unettomuutta)". Uniongelmia on kuvattu myös pitkäaikaisen bentsonkäytön lopetuksessa.
Eli useiden psyykenlääkkeiden lopetus voi olla unettomuuden laukaisijana. Pitää toki myös muistaa, että masennus voi myös aiheuttaa uniongelmia.
http://www.health.harvard.edu/newsletter_article/overcoming-insomnia
http://www.ninds.nih.gov/disorders/brain_basics/understanding_sleep.htm
http://www.apa.org/monitor/jan06/onit.aspx
https://books.google.fi/books?id=RJOy1vy2RKQC&pg=PA669&lpg=PA669&dq=quetiapine 25mg 100mg study rem sleep&source=bl&ots=EhyLtEvyOH&sig=VWvrhhIt9qinvLMtdHZrsUZe-Vg&hl=fi&sa=X&ved=0ahUKEwiOm6HbvtrNAhUG3iwKHZjHA8UQ6AEIHTAG#v=onepage&q=quetiapine 25mg 100mg study rem sleep&f=false
http://www.webmd.com/depression/news/20160208/poor-rem-sleep-may-be-linked-to-higher-risk-for-anxiety-depression
http://www.psychiatrictimes.com/sleep-disorders/effects-antidepressants-sleep
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/adhd-laakkeet-voivat-haitata-lapsen-younia/ - uniongelmainen
Viime yö taas sama juttu .Otan melatoniinit (pitkä) klo 21.00 ja lyhyt 22.00 aikoihin ja odottelemaan vaikutusta - jota ei koskaan tullut . Klo 12-01.00 välillä otan promazineä 100g ja imovane. Mutta ei unilääkekkään ala vaikutta kun tämä Melatoniini pitää minua hereillä .Klo 4.00 otan vielä 50mg promazine ja olen nukahtanut joskus ennen 5.00 ja herään klo 10.00 ja aivan tokkurassa. Onko muut huomanneet että melatoniini nimenomaan valvottaa teitä eikä tuo unta , lisäksi estää vielä muiden unilääkkeiden vaikuttamisen? Itsejodun kyllä luopumaan yrityksestä otta Melatoniini käyttöön ,koska se ei vaan toimi minulla.
- sleepless-in-espoo
Hei. En ole huomannut M. estävän unilääkkeiden vaikutusta tai varsinkaan valvottavan. Mutta ei se yksinään riitä uniavuksi kellekään, joka on tottunut käyttämään vahvempia unilääkkeitä. Kuvaamasi viikon totuttelu lienee turha yritys - lääkevieroitus pitää tehdä paljon hitaammin, tai unohtaa koko juttu ja pyrkiä löytämään joku lääkitys, jolla saa nukuttua edes välttävästi.
Promazinea en tunne. Imovane ei itselläni toimi tyydyttävästi, stilnoct on tehokkaampi. Varsinaisen bentsovieroituksen aikana unensaanti oli joka tapauksessa vaikeaa jokaisen annoslaskun yhteydessä. Nykyään käytän vain stilnoctia ja tilanne on paljon helpompi. Jos elämässä ei ole mitään ylenpalttista huolta tai stressiä, unen määrä ja laatu on varsin hyvä eikä suorituskykyni varmaan jää jälkeen luomunukkujista.
Auttaisiko, jos yrittäisit pienentää lääkeiden määrää pikkuhiljaa, leikkaisit vaikka pienen nokareen tabletista pois? Pitääkö niitä ylipäätään vähentää?
- niMmniok8
Minulla ei oo vastaavia kokemuksia vaan käytän melatoniinia ja imovanea nukkumisen apuna ihan hyvällä menestyksellä. Olen herkkä lääkkeille, jolloinka joku fyysiseen vaivaan tarkoitettu lääke voi haitata nukahtamista minulla, johon eritoten en ole tottunut, eli ymmärrän sinua. Kokeilin eka liian isoa satsia melatoniinia, mutta se oli liikaa.
Käytätkö myös tryptofaania noiden muiden lisäksi? Mela voi lisätä tokkuraa ja niin voi tryptofaanikin, varsinki jos käytät niitä unipilleriesi kans. Joilleki ei melatoniini sovi. - yksinkertaisesti
Kokeile disperiinia.
- juhizz97
Onkos mitään järkee ottaa melatoniinii tunnin tai parin päiväunii varte? jos menee öks töihi ja haluu nukkuu enne sitä
- Anneli9
Ei kannata ottaa päiväunille melatoniinia. Se ei ole mikään nukahtamislääke. Saatat olla tokkurassa herätessäsi noin lyhyiden unien jälkeen eikä se muutenkaan ole suositeltavaa.
- 34512wq
En pysty käyttämään melatomiinia Circadin 2 mg. Se aiheuttaa heti ottamisen jälkeen tosi hankalat levottomat jalat mikä estää nukkumisen kun jalkoja pitää liikutella koko ajan ja nousta välillä jalkeille. Jos hammasta purren jatkan melatomiinin kokeilua kaksi yötä peräkkäin, niin tulee nivelkivut polviin ja lonkkiin jotka vaivaavat päivällä liikkuessa. Olen muutaman kerran pitkien taukojen jälkeen kokeillut ja todennut, että aina sama juttu. Melatomiini ei sovi minulle.
- Hhhujkk
Melatoniini toimii, mutta aiheuttaa katkoisampaa unta, josta syystä aamulla saattaa väsyttää aivan kuin ei olisi nukkunut kunnolla vaikka unet ovat olleet pitkät. Pitkäaikaisessa käytössä ilmeni pelottaviakin vaikutusta kuten öisiä heräämisiä ilman että voi avata silmiä tai liikkua. Tuskallinen unen ja valveen rajatila, joka saattaa toistua monta kertaa yön aikana. Saattoi johtua myös stressistä.
- nikan
Melatoniinin riskeistä, jos englanti sujuu:
http://m.huffpost.com/us/entry/8855998
Monet käyttää sitä ihan liian isoja annoksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3522816Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151058Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908- 80908
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849