Olin tänään kalassa

köyhämies-

Aamulla menin kalaan ja sain paljon ahvenia ongella. Jotain 17 ahventa tuli ja isoin oli 1,26 kg ahven ja sitten tuli puoli kilosii 6 kpl ja loput hiukan pienempiä. Myin niistä 4 kiloo ja sain 40 euroa niistä ja loput fileerasin itselle ruuaksi. Oli hyvä saalis ja menen ehkä taas huomen aamulla kalaan.

17

184

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aikavonkale

Miten sieltä kalasta pääsee pois?

Jos sinne kalaan jotenkin edes pääsee ja mahtuu niin tullaanko kalasta
      suuaukon vai peräaukon kautta ulos?

• Ehkä mäkin menen huomenna kalaan. En ole ennen käynyt täällä kun on vain pilkki ja monet tarpeeksi pitkät laiturit suljettuja. No kokeilen yhdestä paikasta aikasin aamulla, samalla kun käyn lenkillä.

• Minne myit 4kiloo kalaa??

• köyhämies-

Ahvenia on helppo saada. Mulla on myös pari verkkoa ja tulee yleensä ahvenia ja siikaa syksyllä. Myyn niitä enolle ja serkulle joka ostaa mielellään.

• KalaJooseppi

Oho, aika vonkaleita. Tai kyllähän meressä on kalat isompia kuin järvissä, mutta tuollaiset kilon ahvenet on jo aika harvinaisia.
      Moni vähävarainen kun tajuaisikin, että kalastamalla saa aika helpollakin itselle ilmaista ruokaa. Kun mato-onginta ja pilkkiminen on jokamiehen oikeuksiin kuuluvia asioita, joista ei tarvitse maksaa mitään.
      Ja jos hyvä saalis tulee, niin siitä voi tosiaan myydä osan, mistä saa ihan hyvänkin tilin korvausten jatkeeksi. Esim. ahvenkaloista saa helpostikin vitosen kilolta myydessä ja perattuna/fileroituna enempikin, niin muutamalla kilollakin saa juuri tuollaisen 40-50€ lompakon täytettä.
      Eikä noi pyydysluvatkaan loppuviimeksi kauheita maksa, eli jo yhdestä tuollaisesta aloittajan kertomasta myyntisummasta kustantaa helpostikin nyt ainakin yhden verkon ja/tai katiskan kalastusluvat ja sitä kautta saalistakin varmasti saa enempi.
      Toki verkkojen käyttö vaatisi venettä jo, mutta katiskanhan pystyy kyllä laittamaan sopivaan veteen maistakin käsin.
      Itse joskus kala-alalla työskentelevänä taas tein ihan hyvää lisätiliä ostamalla työpaikalta joskus kirjolohta ja myin sitä pienellä katteella eteenpäin. Kun ei mun palkka ollut silloin juuri mitään(nettona muistaakseni reilu 1000€/kk), niin tuolla kirrikaupalla sain muutaman satasen kuukaudessa extraa palkan päälle.
      Vaikka onhan tuo tonnikin tietysti vähävaraiselle iso raha, mutta kun taas muistaa, että työssäkäyvänä tukia ei herunut mistään, niin kyllä sekin raha kävi aika pieneksi. Kun silloin asumiseenkin meni pelkästään 350€/kk ja autoon kanssa pitkä penni, mikä taas oli pakko olla työpaikan ja kotini syrjäisen sijainnin vuoksi.

• joutasopettaa

no, ei uus-avuttomat osaa edes perunaa kuoria. Kaikkia ihme työ valmennus kursseja on, mut ei kyl kotitaloutta opeteta.

• työtön40mies

Tarvii olla vene jos haluaa kunnon saaliin. Ei rannalta kalastamalla saa kunnon saaliita. Minulla on vene ja käyn kalassa usein. Haukia tulee usein paljonkin, ei vaan ole ketään kelle myydä.

• kokemuksellasaa

älä jauha paskaa

• nuukuuskunniaan

Tuoretta kalaa ei aina kaupasta saa, ja jos saakin, se on erittäin kallista. Luulisi, että muutaman kilon kalansaaliit saa aika helposti myydyksi ihan tuttaville ja naapureille. Kannattaa kysellä.

• köyhäkalastaa

Ei kalastamiseen tarvita kalliita veneitä ym. kikkeitä. Minulla on parikin venettä, mutta en ole viennyt niitä moneen vuoteen vesille, kun olen kalastanut pelkästään rannalta.
        Rannalta kalastaminen on kaikkein helpointa. No, minulla on pyyntiluvatkin kunnossa, joten kalastan kokoontaitettavilla katiskoilla enimmäkseen ja kalaa tulee niin paljon, että siitä riittää toisillekin. Tällä kaudella suurin saalis on kerralla 15kg kalaa!!
        Kalaa saa hyvin kaupaksi, kun kaikki ei osaa kalastaa ja käsitellä saalista. Kalat on helppo fileoida, netistä löytyy ohjeita. Tuollainen tiukkasilmäinen katiska on paras pyytämään kalaa, sinne menee pientä kalaa aina ja haukia niiden perään http://aijaa.com/FB1OzY

• KalaJooseppi

Kyllä katiskakalastusta pystyy maistakin käsin tekemään.
      Mutta kyllä ainakin jotkut kalatukut ostaa kyllä kalastajilta kalaa myös suoraan. Ihan vaikka kalastajalla olisi vain esimerkiksi 5kg ahventa. Esimerkkinä tosiaan.
      Ja itse ainakin opiskeluaikaan sain myytyä joihinkin kauppoihinkin suoraan kalaa. Tosin niistä ajoista on jo yli 10v, etten tiedä tämän päivän käytäntöä.
      Mulla oli se tilanne aikanaan, ettei mun kotiväestä ollut jeesaamaan mua pätkääkään rahallisesti, päinvastoin, haukut sain aina jos joskus harvoin pyysin jotain, enkä mä taas periaatteestakaan suostunut ottamaan opintovelkaa, niin tuo kalastelu oli yks aika hyvä lisä siihen 192€ kuukausisummaan, mitä sain opintotukea silloin.
      Meillä oli parin kaverin kanssa vielä hyvät apajat, toisesta paikkaa sai madetta hyvin matikka-aikaan ja toisesta tuli pilkillä aina hyvin kuhaa ja ahventa. Ne oli vielä usein isokokoista kalaa, niin niistä tuli kiloja helpolla ja paikallinen K-kauppias maksoi mateesta siihen aikaan kalastajalle 8€/kg ja nyljetystä 12€/kg.
      Että näin...
      Ja kyllä kala yleensä aina ostajan löytää, vielä kun ostaja kuulee, että on varmasti tuoretta ja hyvin käsiteltyä. Eli on kunnolla verestetty, perattu ja kylmänä säilytetty.
      Totta kai se vaatii tietysti "markkinointia", eli naapureille ja tutuille sana kiertämään, niin varmasti saa ylimääräisen saaliin kaupaksi.

• kalamies---

Kalastus on mukavaa puuhaa. Kalastan työttömänä paljon ja saan saalistakin. Siikaa tulee syksyisin paljon ja myyn niitä kyläkaupalle. Haukee monikaan ei osta, ei ole kovin suosittu kala. Ahventa tulee veroilla joskus hyvin ja joskus huonosti mutta aina menee kaupan kun löydän hyvän paikan. Joskus tulee kuusikin kiloa

• KalaJooseppi

Hauki on vähän sellainen heikko liikkumaan markkinoilla. Itsekään en juuri haukea suuhuni laita, vaikkakin keittoon hauki sopii kyllä.
      Toki hauellekin löytyy syöjiä, mutta ruodoton file tai massa on lähinnä ainoat muodot, millä hauki tuntuu tekevän kauppansa.
      Mutta kyllähän kalastus ajanvietteenäkin on jo mahtavaa puuhaa kaikin puolin. Saa tosiaan itselle ruokaa, mahdollisesti vähän lisätulojakin ja ylipäätäänkin aika kuluu mukavemmin kalalla kuin sohvan pohjalla maaten.
      Ja tosiaan on edullinen harrastuskin, mihin työttömälläkin on varaa.

• kalapullamies

Hauesta tulee hyvä mureke. Siitä saa mureita kalapihvejä ja kalapullia. Myös Homburgin hauki on hyvää, ja ison hauen voi paistaa kokonaisena uunissa ruotoineen päivineen.

• köyhäkalastaa
        kalapullamies kirjoitti:

Hauesta tulee hyvä mureke. Siitä saa mureita kalapihvejä ja kalapullia. Myös Homburgin hauki on hyvää, ja ison hauen voi paistaa kokonaisena uunissa ruotoineen päivineen.

Haukea voi hyvin savustaa. Tuleehan hauesta hyvin kalapullia ja on helppo tehdä silikonivuokaan taikinasta pullia paistumaan. Jauhan hauet hieman kohmeisina pakastimen jälkeen lihamyllyllä. Kalapullat kelpaa lapsille hyvin!

• KalaJooseppi

Juu massana siitä saa hyvää ruokaa kyllä, just pullia ja mureketta. Ja voihan sinne sekaan jauhaa hieman vaikka ahventa lisäksi, jos tahtoo.
      Mutta se on vähän tosiaan sellainen kala, mikä jakaa mielipiteet. Joko siitä pitää tai ei.
      Toki eihän sitä sinänsä olisi varmaan kenelläkään vara valita ruokaansa. Eli kyllä haukikin hyvä ruokakala on siinä missä muutkin.
      Itse tosiaan söin sitä silloin opiskeluaikaan sen verran reilusti, ettei oikein vieläkään ole tullut kauhea hinku siihen enää.
      Ja tietysti onhan hauki vähän sellainen kuivalihainen ja piikikäs kala, niin senkin vuoksi kuluttajat varmaan karsastaa sitä enempi.
      Mutta toinen hyvä "roskakala" ruuanlaittoon on lahna. Uunikala tulee siitä hyvä ja savustettuna mitä mainiointa syötävää. Isossa lahnassa ei ne ruodotkaan haittaa, ovat sen verran isoja, että ne on helppo ruotia siitä pois.
      Säyneestä taasen saa todella hyvää graavikalaa, vaikkei sitä ehkä heti uskoisi.

• 40v-työtönmies

Minä kalastan huvikseni. Haukee tulee niin paljon kun jaksaa nostaa mutta heitän ne takas mereen, en jaksa perata. Jos tulee isoja ahvenia niin fileraan ne ja syön. Kalastus on vaan sellanen harrastus, kulutan aikaa lähinnä kun työttömänä on tylsää. Joskus heitän verkkoja mereen ja olen saanut lohtakin ja paras saalis oli 10 kirjolohta , 30 kg yhteensä ja myin ne heti ja ite otin pari kalaa. Mulla on 500 metriä verkkoja ja syksyllä kalastan enemmän verkoilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7335
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3897
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3470
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2612
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      230
      2605
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      40
      2403
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      129
      2339
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2219
    9. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      20
      2045
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1922
    Aihe