Nomikäänsheriffin mietteitä maahanmuuttosta.

Pikkupojasta lähtien olen pitänyt kaikesta jännittävästä tekemisestä, kunhan se ei vaan äidy liian vaaralliseksi. Vanhemmiten olen joutunut joskus pahoihinkin tilanteisiin selviten niistä hengissä. Niinhän se sananlasku sanoo, "mikä ei tapa se vahvistaa". Tämä tietty, terveen psykologian kannalta, paljonkin on lapsus. Huvittava kyllä.

Muurahais- ja ampiaispesän tonkimisesta en enää niin tyydytystä saa, joten pitänee tokaista hieman täällä.

Lieksa palstan maahanmuuttopolitiikkakeskustelussa on mielestäni se vika, että se katsoo ainoastaan Lieksaan muutamien vuosien myötä tänne syntynyttä tilannetta. Tämä keskustelu on niin näkökulmatonta kuin olla voi. Omat herkät ja itsekkäät tunteet puolin ja toisin vallitsevat pääsääntöisesti tämän liksa, lieska, lieka, tedin, trendin pintapuolisia kuplapulputuksia. Kanat ja kukot yrittävät kotkottaa ja kiekua populismia tunkiollaan ilman ajatuksen syvempää häivää.

Olen alun alkaen hieman seurannut ulkokohtaisesti koko Lieksan touhua. Itse en ole suuremmin siihen puuttunut, vaikka monet keskustelukumppanini ovat siihen hyvinkin kärkevästi puuttuneet.

Kaikessa elossa on vähintään kaksi puolta, jotka pitäisi ymmärtää syvemmin, ennen kuin ryhtyy perkaamaan asioita ihoa myöten. Pahinta perkausta on henkilöiden syyttely sisäkohtaisen tyhmyyden ja arvonannon puutteessa.

Seuraavaksi tohdin tuoda julki muutamia omia subjektiivisia näkemyksiä koko "revohkasta";)

Ongelman juuret eivät ole ensinkään rakkaassa Lieksassamme. Kaikki alkoi kun ihmisiä alkoi syntyä ja ihmiset alkoivat uskoa johonkin. Jos ihmisiä syntyy pallollamme liikaa, ja on useampia uskontoja, luonto hallinnoi asiaa siten, että syntyy sota. Luonto ja ihmiset ovat varmaan tietoisia reviirikäyttäytymisestä. Sotaan voivat johtaa kansakuntien taloudellisetkin intressit. Lieksan pikku kaupungissakin on selkeästi havaittavissa saman lajin sopeutumisongelmia keskinäisen harmonisen kansakäymisen elossa ja olossa pienemmässä mittakaavassa. Jopa omat kanta-asukkaat nokkivat osin toisiaan. Kaipa se on sitä luontaista elon oloa keskuudessamme.

Keskustelun aluksi on toki ryhtiä valaista jotain omaakin "mielipuolta" ko. politiikasta.
Kovin jyrkästi en osoita syyttävää sormea kehenkään henkilöön. Ihmettelen vain sitä, miksi aikaisemmista naapurimaan kokemuksista ei mitään oteta opiksemme. Näillä opeilla en tarkoita vähimmässäkään määrin Lieksan päättäjiä. Katson mieluummin suurempien päättäjien suuntaan, sillä hehän juuri antavat Lieksan päättäjille pohjaa miten asiat ovat menneet, menevät ja tulevat menemään.

Viime vuosikymmenen loppupuolella, muistaakseni Astrid Thors, oli Suomen maahanmuutto- ja euronoppaministeri;) Hän ajoi politiikkaa jota en ensinkään ymmärtänyt. Tähänkään päivään mennessä en ole, vahvasta yrityksestäni huolimatta, sisäistänyt hänen syvää ja minulle käsittämätöntä politiikan ajatusmaailmaansa. Toki täytyy sanoa, että hänen oppiarvonsa on sen verran suuri, että on vain yritettävä edelleen minun koulutustasollani;) Kunpa pääsisin kasvotusten keskustelemaan kanssaan asiallisesti yhteisten asioiden hoidosta jne.; sinuttelisin oikopäätä häntä, sillä onhan hän niin paljon minua nuorempi;) Toisin sanoen, olen useassa asiassa eri mieltä hänen kanssaan.
Suojelupoliisin Ilkka Salmi on Astridiakin nuorempi, ja samoin samassa yhteydessä sinuttelisin myös häntä. Hänen ajamansa asioiden hoidon kanta on kuitenkin mieleltään lähempänä minua. Minussako vikaa olisi kuin kaikissa muissa? Kyllä!

Kysymys on vain siitä, miten erimielisyydet ratkaistaan sivistyneesti. Palstalle tahdon antaa lisäarvoa, kuten wanha, kamuttaja ja krympit hallitseva rotestimökinpoika kumppanit ovat jo aikojen alusta osanneet kirjoitella vaikka oikein elein. Jos tekstin käyttö ei ole täysin hallinnassa voi aina sävylläkin harjoitella pahaa tarkoittamatta. Säästyisimme Linkolan opeilta ainakin osittain;)

PS. Loppukevennys tulee myöhemmin, koska pohdiskelen Teidän aikaisempia viisaita edesottamuksianne täällä;)

68

647

Vastaukset 68

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opettaja.kielen

Muuten hyvin, ystäväni, mutta et edelleenkään osaa pilkkusääntöjä;)

• älä.turhaan.rötise

Pilkuntarkka on vaikea olla! Anna toki anteeksi jos yritys on hyvä.

• Tuo oli "tolkunmiehen" kirjoitus ja siksi peukutin.

• Kiitosta vaan kamuttaja, jatkakaamme:)

Keksijä Keksi keksi keksin. Keksittyään keksin keksijä Keksi keksi keksin keksityksi.

Tuo ei ollut ihan minua, lainattua jostakin, kuitenkin muisteloa; taidan painua nukkumaan, hyviä unia näkemään ja huomista odottelemaan;)

• nomikäänsheriffi kirjoitti:

Kiitosta vaan kamuttaja, jatkakaamme:)

Keksijä Keksi keksi keksin. Keksittyään keksin keksijä Keksi keksi keksin keksityksi.

Tuo ei ollut ihan minua, lainattua jostakin, kuitenkin muisteloa; taidan painua nukkumaan, hyviä unia näkemään ja huomista odottelemaan;)

Hauska tuo keksi keksi.

Olen aikaisemmin kertonut olleeni maakunnallisessa päättävässä elimessä, jossa suunniteltiin kotouttamista ja päätettiin toimenpiteistä.
        Tehtäviin kuului myös seuranta.
        Olin myös usein vieraileva luennoitsija heidän työllistymiskursseillaan, kertomassa mitä on suomalainen työelämä.
        Toin sinne työnantajien näkemystä.

Olen myös työllistänyt useita maahanmuuttajia, ja lisäksi suomalaisia joilla oli jotain vajausta työkyvyssä.

• kamuttaja kirjoitti:

Hauska tuo keksi keksi.

Olen aikaisemmin kertonut olleeni maakunnallisessa päättävässä elimessä, jossa suunniteltiin kotouttamista ja päätettiin toimenpiteistä.
        Tehtäviin kuului myös seuranta.
        Olin myös usein vieraileva luennoitsija heidän työllistymiskursseillaan, kertomassa mitä on suomalainen työelämä.
        Toin sinne työnantajien näkemystä.

Olen myös työllistänyt useita maahanmuuttajia, ja lisäksi suomalaisia joilla oli jotain vajausta työkyvyssä.

Arvostan kolmannen sektorin pyyteetöntä työskentelyä. Minäkin osallistuin siihen joskus 90-luvulla.

• varamoottori

Samat mulkut tuossa esiintyy. Johan tuo on nähty.
      Mutta missä on palstan päämulkku.

• sinkomies

Höö oon opettelemassa lavakarismaa pullokellarissa. Ja etsimässä lippistäni.

• nomikäänvaihtoniken

Lippistäs et löydä ja mummopyöräskin on jo ruostunut Kaarisillan alle.

• ihaNimellä

En löyrä en. mutt karajoken laulannassa olen mää Lieksahan paras.

• liianvalkoSorsa

Varamoottorille, sikomiehelle ja nomikäänvaihtoniken jollekin.

Olette aivan uskomattoman kypseliäitä täitä, vai sanoisinko, sukkelan täsmä pösilöitä päitä. Viisaudessanne ja nokkeluudessanne kypsytätte ja päihitätte monet uskomattomatkin luontokappaleet.

;) https://www.youtube.com/watch?v=lad5FitdQdk

Pahuus ei ole pahuutta elossa, oireet on pahempia, jos ei ymmärrä

• nonytVaramoottori

Toki ymmärtää mutt enhän minä, euroopan napa, joka alle viiskymppisenä jouduin eläkkeelle tajua noin mahtavaa tekstiä. Varsinkin kun sen tuo sivupersoonani niitä kirjoittelee. Ja niitä kuulkaas useita.

• säälin.sinua
        nonytVaramoottori kirjoitti:

Toki ymmärtää mutt enhän minä, euroopan napa, joka alle viiskymppisenä jouduin eläkkeelle tajua noin mahtavaa tekstiä. Varsinkin kun sen tuo sivupersoonani niitä kirjoittelee. Ja niitä kuulkaas useita.

Jätitkö eilen lääkkeet väliin kun noin höperehät.

• rotestimökinpoika

Lippu nousi salkoon aamulla. On runon ja suven ja Eino Leinon päivä. Pidän Einoa hyvin suurena, oma tyylini on hieman toinen. Hiljennyn kuuntelemaan Nocturnea.

• dr.psycho
        rotestimökinpoika kirjoitti:

Lippu nousi salkoon aamulla. On runon ja suven ja Eino Leinon päivä. Pidän Einoa hyvin suurena, oma tyylini on hieman toinen. Hiljennyn kuuntelemaan Nocturnea.

Nocturne hahaa tiedätkö mitä se tarkottaa et varmaan.

• kanuttaja
        dr.psycho kirjoitti:

Se tarkottaa sinunlaistas puupäätä

• rotestimökinpoika
        dr.psycho kirjoitti:

On mm. Eino Leinon runo, sanoja löytyy jopa Suomen passista jos osaa etsiä.

• Kaikin puolin mukavaa ja monipuolista porukkaa on taas löytynyt linjoille, kuten saatoin arvatakin. Varamoottori on laittanut kaikki peliin ja Eino Leinon siivittämänä on kehitellyt maskuliinisia ilmauksia sisältävän runonpätkän. Hienoa sanon minä.

Nocturne on käsittääkseni ranskaa ja tarkoittaa yöllistä sävellystä. Toki myös Leinon runoa, kuten rotestimökinpoika tuossa mainitsikin.

Tuota varamoottorin runonpätkää mietiskelin, miten sanan nocturne siihen saisi sopimaan. Sitten keksin. Siihen ilmaisuun sopii eteen ranskankielinen sana "pollution". Eli pollution nocturne. Toki silloin merkitys hieman muuttuu;)

Mutta asiaan. Eino Leinon päivälle sopiva Nocturne Vesa-Matti Loirin tulkitsemana.

https://www.youtube.com/watch?v=YNlBrJkvzg0

• märkä.uni

Repesin nauruun.
      Toki lipsuu alkuperäisestä aiheesta, mutta lipsukoon. Täällä on ilmeisesti mahdotonta keskustella maahanmuutosta sivistyneesti.
      Tuskin varamoottori ymmärtää ilman pikku vihjettä tuota nocturne yhteyttä etusanaan viitaten.

Siksi rohkenen auttaa vihjeillä. Nimen omaan kuvavihjeillä joita v.moottori ilmiselvästi ymmärtää paremmin. Kas tässä.

https://www.google.fi/search?q=pollution nocturne&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwit9bu5st_NAhVFKpoKHd6SA-MQ_AUICCgB&biw=1280&bih=663

• TotuusEiPalaTulessa

Mamutuksessa on se ikäväpuoli että kielletään ja valehdellaan tosiseikkoja, kuten se tiliotehomma! Siitäkin vaahtosivat ettei se ole totta, mutta juttu kuitenkin meni käräjille, eli se oli totta, koska olemattomasta ei kait saa käräjillä sakkoja! Samoin tuo peittely todellisista mamutuskuluista, nekin peitellään mikä on epäreilua suomalaisia kohtaan!
      Totuuden kertominen vähentäisi rasismia huomattavasti ja olisi reilua kaikkia kohtaan!

• Feenikslintunen

Nyt polttaa. Tuonkaltainen lähentelee jo järkevähköä keskustelua. Puolustuksellakin olisi puheenvuoro, mutta tahto ja halu ei näille sivuille varmaankaan riitä. Ymmärrän sen kyllä. Kaikki ei ole yksioikoista.

• Meidän kaikkien onneksemme viisaita miehiä on muuallakin kuin Lieksassa.

Pääministerimme Sipilän viisaat ajatukset:
      https://www.youtube.com/watch?v=5DxR8c6tcKQ

Ja, kuka laukoi edelleen näin viisaita?
      "Haluan korostaa sitä, että meidän yhteiskunnassa kannattaa välttää sitä vastakkainasettelua, että ikään kuin turvapaikkakustannukset olisivat joltain toiselta pois. Katsomme aina taloutta ja budjettia kokonaisuudessa."

Todellinen rahan määrä Lieksan käräjätiliotteissa on kärpäsen paska merissämme.

Pientä loppukevennystä.
      "Junalautoja saatavana Perkiön asemalta";) Kun rämäpää määrää määränpään, on päämääränä rämäpään määräämä määränpää.

Hyvää illanjatkoa kaikille;)

• TotuusEiPalaTulessa

Kyllähän ne turvapaikkakustannukset ovat joltain pois, ei ehkä Sipilältä, mutta suomalaisilta veronmaksajilta kylläkin! Jos meille hintoja ja veroja nostetaan mamutuskulujen vuoksi, niin käsittääkseni se tehdään mamutuksen hyväksi, ei veronmaksajien!
        Mutta pääministerimme on niin urpo kuin olla voi? Vouhotti silloin mamutuksesta silloin, että antaa talonsa mamujen käyttöön, mutta toisin taisi käydä kun tosi tuli eteen! Tuollaisia lupauksia ei ole suomen mediassa pahemmin kommentoitu jälkeenpäin, taitaa olla arka paikka medialle arvostella pääministeriä hänen typeryydestään mamuasioissa!

• alKapone

Sipilän viisaus näkyi GreenGrogin osakekursiin nostamisessa yhdessä PASKAPaula Lehtomäen laissa. Palkkana Lehtomäki onkin Pääministerin avustaja nykyjään.
        Eli muistetaampa historiaa ja kuka tuonkin Sipilän miljoonavoitot maksoi.

• PitkäOnJuttuMuttaTutki

MITÄ LÄNNEN TULEE TIETÄÄ ISLAMISTA
      Samoin kuin Muhammad oli ryövännyt vihollisensa, hänen seuraajansa ryös­tivät valloi­tetut alu­eet puhtaiksi vauraudesta ja työvoimasta; nämä alueet oli­vat Arabian ankeita hiekkoja verratto­masti rik­kaampia niin ma­teriaalisesti kuin kulttuurillisestikin. Lä­hes yh­dessä yössä Lähi-idän, Pohjois-Afrikan, Per­sian ja Iberian edis­tyneemmät sivi­lisaatiot nä­kivät maanviljelyksensä, kan­sal­listen uskontojensa ja vä­estöjensä tuhoutu­van ja tulevan rosvotuiksi.

https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiPyqrT3d7NAhXJDCwKHchSAB0QFghWMAk&url=https://aikapommi.wordpress.com/mita-lannen-tulee-tietaa/&usg=AFQjCNHd-Q76o_nYhtnpdcumlAHg_J3VYw

• tunnen.monia.mamuja

Ei mamut kotoudu jos kaikin tavoin edistetään heidän tapojensa, kulttuurin, uskonnon ja perinteiden vaalimista ja niiden säilyttämistä.

• älyvälkky

Tämä on varmasti totta sen olen huomannut.

• Kiitos tuosta linkitetystä jutusta "Islamin perusteet". Tunnustan, etten vielä jaksanut syventyä noin pitkää ja keskittymistä vaativaan asiaan kovinkaan perusteellisesti, mutta ei se muuta aikaisempia käsityksiäni ko. uskonnosta kovinkaan paljon, ei ainakaan parempaan suuntaan.

Näinhän se on, että uskonto, rahatalous ja rahan kierrätys ovat niitä peruspilareita ja "pääpiruja" maahanmuuttokeskustelussa.

Nyt kun pitkää ja sivistävää lukemista linkitettiin Lieksaan uskonnon saralta, niin linkitän talouspuolen pitkähköä lukemista, koska se on jotenkin paremmin uskontoa tutumpaa minulle.

Ensin kuitenkin totean, etten ihmettele ollenkaan miksi Stubb ei pärjännyt taannoin kokoomuksen puheenjohtajakilpailussa Petteri Orpolle Lappeenrannassa 11. kesäkuuta 2016. Stubb on hyvä esimerkki ihan älykkäästä ihmisestä. Politiikan mankelit pilasivat mahdollisuuden edetä hänen etääntyessään liikaa tosielämästä, ei nähnyt tärkeitä yksityiskohtia, vaan mittaa asioita liian käsitteellisen astronomisesti.

Lieksalaisille laitan nyt linkin talouspuolen lukemiseksi, ketä kiinnostaa. Itse sisäistin tämän mielestäni kohtalaisen hyvin jo helmikuussa. Teksti on kuitenkin aina jonkun kirjoittamaa, ja meillä on perustuslaillinen oikeus tulkita sitä omin aivoin.

Sitoutumaton Matti Viren kirjoitti seuraavaa.

http://meeviren.puheenvuoro.uusisuomi.fi/211336-maahanmuutto-maksaa-paljon

Hyviä lukuhetkiä sinne Teille, toivottavasti tästä on apua mielipiteittenne hahmotuksessa.

• Luin tuon jutun, ja se oli hyvä, sekä asiallisen kiihkoton.

• Näinhän se on hyvä kamuttaja.

Rahan ja sen liikkeistä on helppoa kiihkottomasti kirjoittaa. Kun uskonasiat ja tunteet liitetään rinnalle rahan, niin näkemykset muuttuvat rakkaudesta vihaan jne. Väärinkäsitysten summa on potentiaalinen. Sanahuijauskin saattaa tulla joillekuille mieleen. Harhautus sinällään on luonteenomaista lajien säilymisen kannalta. Monimuotoisia piirteitä näkyy kaikkialla luonnossa. Tunteiden sekamelskaa voisi kutsua vaikkapa elämäksi ja elämän tuotoksen pohdiskelun siemeneksi. Se mitä siemenestä syntyy, on sen ikimuotoisen kasvuteorian tuotetta sitten. Olkoon vaikka ymmärryksen rakkaus sitten kanssanne;)

• Realismi

Hyvä aloitus. Monesta asiasta olen samaa mieltä.

• nomadi.somadi

kannatatko rajatonta muuttoa saa sen käsityksen kun lukee

• Jos kysymys on suunnattu minulle, eikä edelliselle kirjoittajalle, vastaan. En.

Jos asiasta ja kannastani syntyy jotain epäselvää neutraaliuteni tähden, selvennän hieman.

Alun perin toivoin, että Lieksa pysyisi maahanmuutosta mahdollisimman pitkään vapaana vyöhykkeenä. Mutta kun vahinko joskus elossamme tapahtuu, en ketään syytä. Ei ole tapani väärin tavoin sortaa, vain mahdollisuuksien mukaan pysyä tilanteen rytmissä. Rytmi ja yhteinen elomme ei yksilön pahalla kielenkäytöllä kovin parane. Jos todellinen tieto on puutteellista, ei kannata ryhtyä Valtiaaksi, ei kummemmin Salomoniksikaan kannata ryhtyä. Parasta on ottaa oman ymmärryksensä kautta kantaa kohteliaasti keskustellen.

Maahanmuuttajat mielestäni kaipaisivat jämäkämpää ohjausta sopeutumiseen, ja koulutuksessa pitäisi ottaa huomioon pitemmät linjat, kuin vain paikkakunnan maahanmuuton myötä tuleva apurahan liike ja pintapuolisuuden hölypöly. Harmittaa hieman pyrkyryys sisällä ja avoin välinpitämättömyys vastapuolen taholla. Eivät edes kieltämme tositarkoituksella halua oppia! Ei ole kummankaan puolen leireissä tulevaisuuden ruusut kukkimassa.

Parasta olisi ollut, jos omassa maassaan olisivat saaneet asiansa kuntoon. Linjaa on mielestäni viimeistään nyt tiukennettava, ja vahvasti.

Nykytilanteessakin on jo liikaa kestämistä. Tuliko kysyjälle kantani selväksi? HÄH?

• By the way, eli muuten. Tulipa mieleeni kysäistä, koska maahan muutosta on kyse, miten hyvä ja arvoisa kamuttaja valaisee historiantietoamme.

Hiski Salomaan (1891-1957) 1908 Yhdysvaltoihin muuttaneen "Lännen lokarin" kappaleen. Varsinaisestihan hän ei ollut puunhakkaaja. Yleisradiohan kielsi 1952 esityksensä omilla kanavillaan. 1970 luvulla taas vasta sallittiin. Miksi??

Vaatturihan hän oli ja kupletteja ryhtyi laulamaan suomalaisten "haaleilla" Olisi mielenkiintoista tietää asioista enemmän, jos kuka tahansa tietää.

PS. Tykkään kaikesta vanhasta musiikista. Osittain myös uudemmasta;)

• Suomesta on viimeisinä vuosisatoina mennyt ympäri Amerikkaa satojatuhansia ihmisiä.
      Yleensä lähtijät olivat köyhiä, tai talojen poikia, jotka eivät perineet taloa.
      Minunkin sukua on Kanadassa, Minnesotassa, Floridassa ja muutamassa muussa osassa mannerta.
      Olen joitain tavannutkin.

Itseäni houkuteltiin nuorena miehenä Venetsuelaan pyörittämään jotain kaivosta, eikä lähtö ollut kaukana, mutta päätin suorittaa opiskelun ensin loppuun.
      Sen jälkeen ei tullut lähdettyäkään.

Kotouttaminen Amerikoissa oli aikoinaan ja vielä tänäänkin "heti töihin" ja kieltä opittava siinnä sivussa.

Ruotsissa ainakin Volvo järjesti jonkinlaista alkukoulutusta.
      Näin tapaamani pojat kertoivat.

Tässä vanhaa musaa.
      https://www.youtube.com/watch?v=de8paFI-KHE

• rotestimökinpoika

Missä päin Minnesotaa on sukulaisiasi? Sukuani löytyy Minneapolista, Duluthista, Grand Rapidsista ja pienestä kaupungista nimeltä Calumet. Siellä on kyläpäällikkönä serkun mies joka on myös suomalaista sukujuurta.

• sopivasti-martinia

Ihan kuin Topi Sorsakoski mikrofonin varressa ainoinaan Kaatrahovissa kun ei muuten enää pysynyt humalan takia pystyssä. Martinilla oli samoja taipumuksia esiintyessään. Olisiko muuten laulanutkaan noin hyvästi, jos ei olisi ollut riittävästi maistissa.

• Mikä on oleva? Hiukkanen jota ei tunne? Vetovoima? Näennäinen etsiskely?

Onko kaikki sopivaa jollekulle?
      Pienintä on löytynyt.

Anteeksi ymmärtämättömyyteni, vetovoiman allot, tutkitut näkymättömät.

Käsitteiden ymmärtäminen on joskus vaikeaa läpirehellisestikin.

Minä en ole raitis. Kuten Te toiset kirjoittelijat, viisaammat.

Leikin lystillä hyvän ja pahan leikkiä, omalla tyylilläni. En toki ole omalta mielestäni turmion typerys.

Puhalsin tarkkuus mittariin 1,8 ;)

Elämän peli on mielestäni, kaunis.

• apumoottori

jatkuva viinan käyttö tekee käytttäjästä juopphullun

• kreosoottipää

Oletko jo ylittänyt rajan, vai miksi riehut ja melskaat täällä.

• Pillereitä en ota kipuunikaan. Burana/ Irina oli aikoinaan ehdolla.

Valitsin Irinan 500€ . Siinä sitten kävi sillein, että hän oli kohdaltani keskustelu tyydytetty, minä autoin panematta häntä. Irinan kanssa keskustelimme tietenkin maahanmuutosta;)

Sain katsoa ihmisen silmiin.

Ja, Alkokin kiitti, saati aivot;)

PS. Toki on virtaa apumoottorillekin asti hyvän konjakin kera;) Ei se toki juoppohulluuteen vielä johda, ja jos sinä olet juoppohullu, viesteilläni toki tahdon auttaa.

• KamuttajanMummo

Joo pasen joo. Sulla on tuo nuppi sekoillut jo pénnusta lähtiin. Jo yhdeksän vuotiaana luulit olevasi Katri Helena. Nyt vielä sekoilet lisäksi tuon sheriffin niken alla.

• Kirjaviisausko on Savosta? Tietoko Karjalasta? Penskamme muilta, mailta maailtammeko tietämättömiltä, ymmärtämättömiltä saloilta. Ammeksiko otantamme tuntemattomat soturit, armaitten lemmet? Ilman tohdintaa syvempää? En väkevää hyväksi katso. Poikaa toisen oikeaksi. Näen hyvän ehkä vielä, tulevan sovittelun tulessa.

• veeranystävä
    • rekiretki.käyty.kanssaan

Tokihan voisi Lieksaan tulla maahanmuutajia seuraavan laisia: Raquel Welch painoksiakin, oishan tuo tyypiltään sopivaa;) Minulle sopiva. Sikäli, että melkein kisoittelisi vaimoni kanssa;)

• se.on.näin

Vain työtä tekevät saa tulla ei sossupummit.

• ajankohtaista.asiaa

Maahanmuuttoon tarvitaan kovat rajoitukset.

• Suomessa ei ole oikein mitään selvää linjaa koko asiassa.

• surkeaa-toimintaa

Maahanmuutto pääsi yllättämään nukkuvat suomalaiset päättäjät, kun Neuvostoliitto "auttoi" somalialaiset Suomeen vuonna 1990. Maahanmuuttoon ei oltu varauduttu millään tavalla eikä sitä osata hoitaa edelleenkään. Toimenpiteet ovat laahanneet koko ajan jäljessä ja tilanne on ryöstäytynyt kokonaan päättäjien käsistä.

Päättäjien erimielisyys ja poukkoilu ovat sekoittaneet maahanmuuttopoliikan ja suomalaiset veronmaksajat ovat joutuneet kärsimään suuresta työvoimareservistä jo neljännesvuosisadan. Työvoimapulan paikkaajiksi maahanmuuttajista ei ole ollut ja tuskin tulee koskaan olemaankaan. Maahanmuuttajien työllistyminen on ollut vain muutaman prosentin luokkaa.

• iljanniemi

Oikein oikein hyvää tekstiä kiitti ja kumarrus.

• Paljon olisi muutettavaa ja kehitettävää.
      Olen niin paljon ollut tekemisissä maahanmuuton kanssa, että tunnen asiaa käytännön osalta.

• Maahanmuutossa on tietyt riskit.

Kamuttajan kanssa hieman haluaisin ja tohtisin "löylyn" kanssa keskustella, suomalaisen miehen kanssa.

Keventäkää lystillänne jos tohditte. Minä en moiti ilman perusteluita yhtään mitään, enkä ketään.

https://www.youtube.com/watch?v=LfncWjSqkn8

PS. Somaleita ja Irakilaisia ei Lieksa kiinnosta Lieksa, joku muu on takana ajatuksessa. Imettämiseen käyttävät pikku kaupunkia ja suuremmat ovat tavoitteet heillä. Taas hieman sanoin;)

Toki sivistynyt keskustelu vaikeissa asioissa on vaikeaa.

• päätönmaja.päänkera

Kannattaisiko ryhtyä tutkiman kuka hamuaa tavatonta näkemyksen käsitystä? Osaisin paremmin, jos olisin latinaa lukenut enemmän.

• DrGrRas

On sulla muuten sekavat jutut. Samasta iposoitteesta koko ketju.
      Hoidappa lääkityksesi kuntoon jo pikku hiljaa.

• anteeks.aloittalalle

• ApuMoottori
        anteeks.aloittalalle kirjoitti:

Hah. Jos sinulla on noin risa Aleksanterin Monopolipelin aikainnen ip osoite kevyet bittitekniikat ja binäärit. Toivon. Ole hissuksseen:)

https://www.youtube.com/watch?v=mHP_9j2Cx3M

Ja noin kommentoi nomikäänseriffi. Alias paikallinen sekopää kamuttaja.

• KimmoKehiin
        ApuMoottori kirjoitti:

Kimmo terve vaan. Et ole muroplasaalla tuhertanut teinien kanssa.

• supovervalvo

Nyt kyllä harmittaa. Sinä et sitten puhelimessa sanaasi pitänyt. Apumoottori olikin yhtäkkiä tuulen purjetta vailla.

DrGrRas etsii ip tykeilleen pikku puirjeitaan.

Se see seh. tulepas tänne.

• ApuMoottori kirjoitti:

Voi kun sinä olet raukka ressukka noissa harhoissasi.
        Jokin sinulla on järkkynyt, mieti itse mikä.
        Ikinä en ole yhtään viestiä kirjoittanut sinne Muroplasalle jossa sinä ilmeisesti pyörit jatkuvasti.

• Realismi

Minusta tuntuu, että aloittaja on viisain kommentoijista, jos itseäni ei oteta huomioon.

• järjenvalo

Tälle aloittajelle kysymys ??
      Jos teet asuinpaikkasi ympärille kuvittteelisin ympyrän, jonka halkaisija on 500 metriä, niin kuinka monta maahanmuuttajaa voit kertoa jääneen ympyrän sisään.

• hgfhhj

Katsos turkin teroristeja terroristit listii terroristejä ja sinä vain ympyrääs kierrät, voi sua löyhäpäätä, tuota turkin ja keskieuroopan takua tänne halajat.

• Ei noissa maahanmuuttoon liittyvissä asioissa ole viisastuttu, eikä opittu mistään opiksi vuosikymmenten aikana,

• Sehän on vanha humoristinen sanonta se, että: "Mitä tästä opimme? Emme mitään!

Historia on vuosituhannet toistanut itseään. Lieksan tilanne tosin taitaa olla hieman uusi, mutta onhan muualla paljon samankaltaista ollut jo satoja vuosia.

Tuossa ylempänä "järjenvalo" kysyi 500m:n sädeteoriaa geometrisesti.

Vastaan rehellisesti.
      7 kpl. silloin kun ajavat kahdella henkilöautolla peräkkäin kaupungista poispäin kantatietä 73 pitkin.
      Jos keskipisteenä O käytetään kaarisiltaa, ei yhtään.

Ihan olen tyytyväinen kun eivät ihan naapurissa asu. Enkä heitä halaja. Halaajilta voitte sitten muuta kysellä. Ja saahan sitä kysyä ihan asiallisestikin!

• minä.erkki

Tuosta vastauksesta ei ota selvää Erkkikään vaikka onkin viisas mies.

• toinen.merkki

Tuohan oli ihan selvä Sipilä/Soinimainen vastaus. Ilmiselvää kalastelija (äänten) ainesta.

• hyvä.tyypp

Aloittaja on huippuja olen hänen faaaniii!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on kaivattusi

Nimi väärinpäin🤔🙃
      Ikävä
      85
      1152
    2. Mitkä on kaivattusi

Nimen kolme ensimmäistä kirjainta Mar....
      Ikävä
      73
      952
    3. Minkä ikäinen on kaivattusi

ja sinä? Vai tiedätkö hänen ikää?
      Ikävä
      39
      631
    4. Muiden vaikutus

Oletko antanut muiden vaikuttaa mielipiteisiisi, tunteisiini tai valintoihisi suhteessa kaivattuusi?
      Ikävä
      81
      597
    5. Vähän hirvittää

Että pystynkö täyttämään odotuksesi… jos oikeasti tutustutaan.
      Ikävä
      35
      581
    6. Ei kai nyt kukaan oikeasti kuvittele, että hallitus eroaisi Garden Helsingin takia?

Ongelmanahan tässä kuitenkin on se, että mitään tavallisuudesta poikkeavaa ei ole tapahtunut. Joten mikä se eroperuste
      Maailman menoa
      141
      548
    7. No tavallaan seuraava kohtaaminen on käänteentekevä

Koska sanon sulle että rakastan sua. On aika. Pösilö.
      Ikävä
      29
      544
    8. Milloin olette

Nähneet viimeksi kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      542
    9. Me (n & m)

Toisillemme erityiset, vaikka emme ole toistemme elämässä kuin lyhyinä, ohikiitävinä hetkinä. Uskon, että koet samoin. T
      Ikävä
      14
      539
    10. Ei hätää rakas

Kaikki on hyvin ja linja pitää. Kohtaamiseen🤍
      Ikävä
      67
      526
    Aihe