Öljytikun yläraja...???

Saapaskalle

Onkohan kysymyksessä jokin ihme erikoisuus, kun autossani toyota corolla -90 1,3 ruiskuvehkeellä on öljyä aina yli öljytikun ylärajan, mittasi sen sitten kylmänä tai kuumana. Vaihdoin vasta öljyt huoltamolla ja taasen öljyä on aika reilustikin yli mitä tikussa saisi maksimissaan olla. Siispä öljyä ei pitäisi olla liikaa, mutta mittatikun mukaan kylläkin. Onkohan tässä kyseisessä mallissa se yläraja jätetty jotenkin tarkoituksella liian alas vai mitä?? voiskohan joku autaa?

13

4796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toyotako

      toden näköisesti kannentiiviste vuotaa eli jäähytinnestettä pääsee öljyn sekaan.

      • Romukuski

        No kyllähän sellaisen sokeakin huomaisi. Öljyhän muuttuu kermaviilin näköiseksi mömmöksi. Itse epäilisin koneen huohottavan bensaa öljyn sekaan.


      • kehvejas
        Romukuski kirjoitti:

        No kyllähän sellaisen sokeakin huomaisi. Öljyhän muuttuu kermaviilin näköiseksi mömmöksi. Itse epäilisin koneen huohottavan bensaa öljyn sekaan.

        mulla oli joskus samanlaisessa autossa sama ongelma. Bensat ja öljyt sekottu. Mä pääsin ongelmasta eroon viemällä auton vaihtoon.


      • Jotain asiasta tietävä.
        kehvejas kirjoitti:

        mulla oli joskus samanlaisessa autossa sama ongelma. Bensat ja öljyt sekottu. Mä pääsin ongelmasta eroon viemällä auton vaihtoon.

        Laittavat öljyä liikaa öljynvaihdon yhteydessä. Toyotan pienempien koneiden öljymäärä on 2,8-3,5 litraa, riippuen koneen tyypistä. Toyotan öljyproppu on sen verran ylhäällä, et sinne jää aina väh. 2 dl vanhaa öljyä, ellei sitä imetä esim. pumpulla pois. Joissakin saa autoa "ravistamallakin" (nostelemalla auton keulaa aivan edestä ylös)suurimman osan pois.


      • GigGin
        Jotain asiasta tietävä. kirjoitti:

        Laittavat öljyä liikaa öljynvaihdon yhteydessä. Toyotan pienempien koneiden öljymäärä on 2,8-3,5 litraa, riippuen koneen tyypistä. Toyotan öljyproppu on sen verran ylhäällä, et sinne jää aina väh. 2 dl vanhaa öljyä, ellei sitä imetä esim. pumpulla pois. Joissakin saa autoa "ravistamallakin" (nostelemalla auton keulaa aivan edestä ylös)suurimman osan pois.

        Minä vaihdan öljyt itse enkä laita ylärajaan asti. sitten kun ajaa niin öljypinta vain nousee ja öljy muuttuu polttoaineen hajuiseksi.


      • Jocuko
        Jotain asiasta tietävä. kirjoitti:

        Laittavat öljyä liikaa öljynvaihdon yhteydessä. Toyotan pienempien koneiden öljymäärä on 2,8-3,5 litraa, riippuen koneen tyypistä. Toyotan öljyproppu on sen verran ylhäällä, et sinne jää aina väh. 2 dl vanhaa öljyä, ellei sitä imetä esim. pumpulla pois. Joissakin saa autoa "ravistamallakin" (nostelemalla auton keulaa aivan edestä ylös)suurimman osan pois.

        Nykyisessä ja edellisessäkin Primerassa oljynpinta on aina puolisen senttiä ylämerkin yläpuolella.

        Öljynpoistaukko on kyllä öljypohjan alla. Mittatikku on paljolti hehtaaripeli. Ei siihen pidä pikkutarkasti tuijottaa.

        Naapurin traktori leikkasi takavuosilla kiinni. Öljytikun alapäässä oli pari milliä öljyä. Alaraja oli paljon korkeammalla.


    • öljy

      tekee toden näköisesti sen et rupee huohottaan öljyä niin maan perkeleesti. mutta sitä pitää olla sitten monta litraa yli.
      kun sulle on oljyt vaihdettu ja jäänyt sinne (ehkä) n.2dl kuten tossa oli joku maininnut, ja sitten putsari vaihdettu ja laskettu putsari ottaa tän verran öljyä normaali määrä öljyä listan mukaan sitten ne jämät siellä= liikaa öljyä noin n. 0.5 litraa.
      mutta jos se öljyn vaihdon jälkeen on nostanut reilusti öljyn pintaa ja et ole sitä lisännyt niin siellä voi olla bensaa ota tikun päästä öljyä sormille ja koita onko se öljyistä jos ei siellä voi olla bensaa. ja haju on yksi mistä tietää.

    • kumituppi

      Oiskohan mahdollista, että öljytikussa oleva toppari on päässyt luistamaan ja tikku painuu liian syvälle. Mulla oli aikoinaan opel (onneksi ei ole enää),niin siinä kävi semmoinen tapaus.

    • Anonyymi

      no ehämmie tiijä, mun traktori ei nääs mee öljyllä vaa pensalla

      • Anonyymi

        no niihä se ylleesä mennee niitte raktoreihe kansa


    • Anonyymi

      Parasta huumoria pitkään aikaan oli katsoo tää juttuketju jonka eka viesti kohta 15v vanha. Mut joskus aikaisemminki sanonu tällä palstalla ettei nää jutut vanhene. Olisko huoli aivan aiheeton. Ennemminkin olisin huolissani, jos öljyn pinta olis mittatikussa huollon jälkeen yläräjan alle. Itse corollan omistajana ollut ja koin saman asian niin että laittaavat huollossa pikkasen reilummin. Eikä sitä tartte mennä ku desi tai kaksi enemmän ni mittatikku näyttää ylitäyttöö. Mietin että olisko tarkoituksella laitettu niin näyttäis äkkiä siltä ettei Corolla syö öljyä ku mittatikku piiiiiitkään ylärajassa. No mut ku ei ne syökkään sitä öljyä, jos huollot tehty ajoissa kunnon öljyillä ja näin pidetty kone kunnossa.

      • Anonyymi

        Tojolla öljyä kului erittäin vähän eli tikusta katsoen 3-5 mm, tarkoittaa 1-1,5 dl.
        Näin mentiin jonnekin yli 320 tkm lukemille ja vasta sitten tarvitsi lisätä muutama desi siellä vaihtovälin loppupuolelle eli 12.000-14.000 lukemilla. Öljynäkin käytin vain halpaa Teboilin Gold S merkkiä, mikä pikahuollossa tarkoitti suodattimineen vain 30-35 €:n kustannusta.
        Puoli litraa vaihtovälillä oli vielä 460 tkm lukemilla, kun vain auton vaihtoon.
        koneena tuossa oli se 2,2i eli 5S-FE .


      • Anonyymi

        Tollolootissa on tosiaan syytä olla huolissaan, koska öljynsyöntiongelmia on ollut. Niihin virallinen ratkaisu oli vaihtaa öljytikut lyhyemmiksi. Näin saatiin pinnakorkeus ylemmäksi -> ei tarvinnut enää joka huoltoasemalla tankata öljyä ja tarkastaa bensaa.

        Jos öljynpinta on yli ylärajan, huollossa on lisätty oikea määrä öljyä, mutta unhodettu vaihtaa tikku lyhyempään. Asia on helppo korjata pyytämällä seuraavassa huollossa, siis muutaman kuukauden kuluttua, lyhyempi tikku autoon.

        Kannattaa vielä täsmentää, että tarkoitat öljytikkua etkä sitä toista, jonka pitää konepeltiä ylhäällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe