Rantaväylän tunneli on pahimman luokan virheinvestointi. Sen kaikkia kustannuksia ei vielä edes tiedetä, koska pohjaveden pinnan pysyvä alennus voi tuoda vielä miljoonien eurojen lisälaskun kaupunkilaisille. Lisälaskuja on tullut jo muutoinkin kymmeniä miljoonia euroja. Niistä huolimatta tunnelin rakentajafirmat saavat tuntuvan, satojen tuhansien eurojen bonuksen. Siinä onkin taikatemppua kerrakseen.
Tunneli on pahimman luokan virheinvestointi
38
405
Vastaukset
- oivoih
Taisit ottaa vahingossa vääränvärisen tabletin aamulla?
- KyselenVaan
Minkävärisen iPadin itse otit?
Sitä voi mennä sanomaan heille, keille saadaan uude kodit rakennettua henkilöautoilta takaisin ihmisille vallatuille alueille, että kyseessä on virheinvestointilaiset. Tunnelissa on kyseessä on ehkä eräs Tampereen kaikkien aikojen paras investointi. Kauniit rantamaisemat palautetaan takaisin ihmisten käyttöön ja liikenteelliset ongelmat saadaan samalla ratkaistua. On myös huomioitava, että rakennettavien alueiden suunnitelmiin kuuluuvat mm, "rantaväylät" kevyelle liikenteelle heille, ketkä eivät tahdo alistua henkilöautojen pakkokäyttämiseen. Samoin lietsun ratikka voidaan kytkeä tilanteeseen, mikäli jokin lisärakentamisen visioista saa nostetta siipiensä alle.
- tasa-arvoinen.tampere
"Kauniit rantamaisemat palautetaan takaisin ihmisten käyttöön"
Tällä hetkellähän rantamaisemat ovat kaikkien ihmisten käytössä. Jatkossa sitten enää vain Harvojen ja Valittujen. - koskapääsee
Kivaa,voinko minä muuttaa sinne,olen kylläkin työtön.Saako sinne muuttaa vuokratuella.Pikausta vastausta odottava.?
- brownway
Meneppäs Santalahteen katsomaan rantamaisemia.
Rantaan on rakennettu monen metrin korkuiset vallit ja betoniseinät.
Mutta jo ennen tunnelinrakentamista olivat mustapersepyllistelijät vallanneet kentän käyttöönsä. Vallit rakennettu että voivat harrastaa rauhassa. - Mitä-v
Oli keskustelussa aiemmin tämä linkki. Onko oikeasti teollisuuskaatopaikka se kuuluisa rantatampella.
http://www.databooks.com/tampere/tunneli/ - Missälinkit
Onko linkissä Tampereen kaupunki poistanut kaikki sivun alalinkeissä olleet asiakirjat?
- JönssiItse
Pohjavesi laskee seitsemän metriä peruskalliossa?
Kohta joku taloyhtiö keksii että yläilmakehä on laskeutunut koska alailmakehä valuu tunneliin eikä ely-keskus tee mitään ja varmaan maksaa tulevaisuudessa kymmeniä miljoonia ilmakehän paikkaus.- järkikäteenota-ottakaa
Niinpä. Kyseinen taloyhtiö on koko tunnelin rakentamisen ajan hannanut vastaan milloin milläkin verukkeella. Kun kyseessä on kuitenkin yksi tai muutama taloyhtiön aktiivi, niin näyttää tosi naurettavalta tuollainen itkeminen.
- topakkatäti
Eiköhän totuus ole sellainen, että pohjaveden laskiessa rakennusten vajoamisen riski kasvaa huomattavasti, tietysti riippuen siitä, millainen pohjamaa on, onko se savea, silttiä, soramoreenia vai kalliota. Jos pohjamaa on silttiä tai savea, rakennusten vajoaminen on on vain ajan kysymys ja se tulee todella kalliiksi.
- Poromestari
Toivottavasti tunnelin pakokaasut johdetaan suoraan aloittajan asuntoon, ellei jo näin ole tehtykin.
- hullu.räkättää
Kuka hyötyisi? Hullut nauraisivat, ei muut
- jesautojakylläkiitos
Kyllä kelpaa kulkea rinta rottingilla "vihreässä kaupungissa". Mitä jostain pohjavesistä tai rakennusten vajoamisista, eihän tamperelaiselle kaupunkinsa historia mitään merkkaa. Yksi vajonnut kirkko tai raatihuone sinne tänne. Kunhan vaan saadaan kaikki henkilöautoillaan tänne, Tampereen sisältä ja ulkopaikkakunnilta. Ajakaa autoillanne kauppoihin ja sisään sairaaloihin, olette tervetulleita! Ja muistattehan ajaa niillä 20 vuotta vanhoilla puhkiruostuneilla bensasyöpöillänne, teette vähän pillurallia ihan vaan koska "mä voin, mul on oikeus!".
- ne-narisijat
Buaah, mikä vitsi koko avaus. Rantatunneli on parasta mitä Treella on rakennettu 100 vuoteen ehkä nyt työpaikkoja ja sairaaloita ja asuntoja lukuunottamatta.
Eikä yksikään talo ole vajonnut. Käsittämätön se yksi nariseva taloyhtiö kun itkee vajoamista vaikka talo ei ole mittausten mukaan vajonnut milliäkään. Itkisi sitten kun on vajonnut edes 1 mm. - entäjosOnettomuus
Eli kun ruuhka laitetaan maan alle niin se ruuhka sitten katoaa johonkin? No siitähän sitten kannattaakin maksaa satoja miljoonia. Ja grynderit sitten pääsevät vielä rakentamaan taloja tunnelin päälle. Köyhät kiittää!
- Köyhäkiittää
Tampere saa veronmaksajia autobaanan tilalle.Virkistyskäyttön upea rantamaisema. Autoilua väentävä vaikutus keskustaalueella. Kauppa se on joka kannattaa.
- demariakat.pettävät
Köyhäkiittää kirjoitti:
Tampere saa veronmaksajia autobaanan tilalle.Virkistyskäyttön upea rantamaisema. Autoilua väentävä vaikutus keskustaalueella. Kauppa se on joka kannattaa.
Jatkossa veroa maksavat autoilijat saavat nauttia tunnelin seinämistä. Tai nauttivat niin pitkään, ennen kuin ensimmäinen onnettomuus sattuu ja tappaa nämä veronmaksajat.
Sen jälkeen Rantaväylälle rakennetut talot räjäytetään kauhutunnelin täytteeksi ja Rantaväylä palautetaan entiseen loistoonsa, sellaiseksi jolta rantamaisemia pääsee ihailemaan jokainen veronmaksukykyyn katsomatta. - lkjhkjh
Miten se tunneli on vaarallisempi kuin tämän hetkinen rantaväylä...?
- tunnelituki
Miten YIT kiittää kaupunkia saamastaan tunnelituesta? Pitämällä uusien, Ranta-Tampellaan rakennettavien, asuntojensa hintoja niin korkeina, ettei tavallisella kaupunkilaisella ole mitään mahdollisuutta ostaa asuntoa sieltä.
- Manitoolks
Tänne halutaan veronmaksajia.
- järvimaisematunneliseinä
Tunnelin käyttö- ja kunnossapitokustannukset tulevat olemaan huomattava rasite kaupungille.
- Säästööö
Eiphän tarvi rakentaa kallista infraa jumalanseläntaa.
- vettä-pimeää_aina
Säästööö kirjoitti:
Eiphän tarvi rakentaa kallista infraa jumalanseläntaa.
Ei tarvii. Rahat menevät tunnelin tienpitoon.
- Ajattelusallittu
20 000 veronmaksajaa. Kauppiaat hieroo karvasia kämmeniään. Tunneli on pikkurahaa.
- näillämennään7
Odotan tunnelin säästävän tuulilasin vaihdolta. Tällä hetkellä Rajasalmen sillan kivikokoelmasta ropisee niin, että tulilasi menee vaihtoon kerran pari kahdessa vuodessa. Halvempaa olisi tietenkin edellyttää tien kunnossapidosta vastaavaa hoitamaan hommansa, mutta jos ei niin sitten.
- NäinOnNäreet
Tunnelissa lentelevät tunnelin katosta pudonneet kivet. Tuulilaseja menee enemmän kuin ennen...
- tyhjää.oppia
Mitä opimme tästä? Emme mitään
- Älyttömyysyltyy
Metro on jokatapauksessa joukkoliikenteen hidastaja ja vie kauneimmat merenrantamaisemat työmatkalaisilta, jotka vastedes saavat tuijottaa vain toisiaan tai kännyköitään. Toivottavasti Suomenlahden paskat valuvat sinne, eikä niitä saada koskaan pumpattua pois!
Kallioiden räjäyttäminen tuntuu aina pahalta, mutta sehän on maan tapa. Metsät onkin jo kaadettu ja tulevaisuudessa korvataan tekomaisemalla. Kuka tykkää ajella tunnelissa? Grynderit varmaan tykkäävät kuin tilit karttuvat. Ei muut paitsi ne joilla on varaa ostaa asunto kannen päältä kävelyetäisyydeltä töihin. Kävely on tietysti hyvä, mutta voikun koko yhteiskunta suunniteltaisiin niin, että pienistä keskuksista löytyisi suurimmalle osalle kaikki tarvittava. Sitten ei olisi turhaa liikennettä!- nytyllätti
Tässä on järjen ääntä, hyvä kommentti.
- kkhjkjhh
Tunneli on pelkkää plussaa. Liikenne yhteydet paranevat, saadaan kalliita tontteja ja niihin arvo asuntoja ja sitä kautta lisää hyvä tuloisia veronmaksajia Tampereelle. Vielä ratikka, keskusareena ja eteläpuiston asuinalue... Tampere rupeaa pikkuhiljaa olemaan ihan ok city! Voi köyhät valittajat muuttaa kehyskuntiin asumaan...
- nyt_pukkaa_torsoa
Kylläpä on Tampereella kansanosaa, jolle yhteisöllisyyden merkitys ei mitään merkitse. Kansa oikein halutaan jakaa köyhiin ja rikkaisiin.
Esimerkiksi tulevat Ranta-Tampellan asukkaat saisivat maksaa vuosittain Tampereen osuuden tunnelitien tienpitokustannuksista, koska rannan asuttaminen oli tunnelin tekemisen perussyy. Ei Tampereen keskusta olisi tarvinnut valtatiekauden jatkamista. Valtatie kehätielle. Bulevardilla ja pikaratikalla olisi saatu kaunis, viihtyisä, ehyt ja inhimillinen kaupunkirakenne.
- kyllä_meitä_tarkkaillaan
Valtio suunnittelee tunnelista nopeussakkorysää. Euroopassa vastaavan pituisen tunnelin nopeusrajoitus on 80 km/t. Tampereelle tulee 60 km/t-rajoitus. Ilmeisesti tunnelin sisälläkin kytätään nopeuksia. Muutoinhan autoilija voi kellosta katsoa sallitun läpiajoajan (2 min 20 sek) ja ajella 2,3 kilometriä pitkässä tunnelissa turvalliseksi katsomaansa tilannenopeutta (mikä ei tietenkää ylinopeustapauksissa ole hyväksyttävää) sillä poikkeuksella, että tunnelin loppupäässä pitää huolen, ettei läpiajoaika ylity.
Onko Tampereen kaupunki hyväksynyt valtion sakkorysäsuunnitelmat. Kaupunkihan ymmärtääkseni maksaa suurimman osan tunnelin käyttö- ja kunnossapitokustannuksista. Valtio maksaa vain sen, mitä maanpäällisen tien käyttö- ja kunnossapito maksaisi. - onkkoo
Parasta on tietenkin,että tunnelissa on 60km nopeusrajoitus,jota valvotaan välimatka tutkalla.Sinut kuvataan kun menet tunneliin,jos tulet ulos liian nopeasti,sakot tulee.Sitten vielä ihmetellään mihinkä meidän veroeurot menevät.Veikkaan,että tunnelin ajonopeus jää 50km.kukaan ei halua sakkoja.Pelkkää ruuhkaa.
- onko_byrokratiaa
Niin, kuvaukset ovat tunnelin molemmissa päissä. Tunnelin sisällä tapahtuvaa ajoa ei valvota. Helppo kai autoilijan on nykyaikaisilla ajanmittauslaitteilla katsoa, että ei tule liian nopeasti tunnelista ulos. Jos tulee ajettua ylinopeutta, tunnelin loppupäässä sitten hidastellaan. Jatkuva nopeusmittariin tuijottelu kun usein koetaan ahdistavalta.
- osaamattomat.pois.teiltä
onko_byrokratiaa kirjoitti:
Niin, kuvaukset ovat tunnelin molemmissa päissä. Tunnelin sisällä tapahtuvaa ajoa ei valvota. Helppo kai autoilijan on nykyaikaisilla ajanmittauslaitteilla katsoa, että ei tule liian nopeasti tunnelista ulos. Jos tulee ajettua ylinopeutta, tunnelin loppupäässä sitten hidastellaan. Jatkuva nopeusmittariin tuijottelu kun usein koetaan ahdistavalta.
Osa autoilijoista tosiaan hallitsee autonsa niin surkeasti, ettei edes nopeuden pitäminen tasaisena onnistu. Se aiheuttaa kyllä paljon suurempiakin ongelmia kuin tunnelissa ajamisen kokemisen hankalana.
- suurisäästäjä
Noin kun aatellaan niin koko Tampere on suuri vihreinvestointi. Ajatteles nyt p ljonko rahaa olisi säästynyt sukan varteen kun koko tämä kaupunki olisi jätetty rakentamatta.
- MOTISSA--SUMPUSSSA
Tampereen kehitys on Vt 3:n ja rautatien varassa.
Molemmat ovat pohjoiseen päin ala-arvoisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563111Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472881Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242689Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3521782- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193951Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101812Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26810- 44809