Keneltä venerahti Helsingistä Salon seudulle?

Venerahtia

Pitäisi siirtää 9m purjevene ja sen pukki samalla kertaa Helsinki-Espoo-akselilta Salon seudulle. Antakaapa vinkkejä sopivista nosturiautofirmoista. En halua käytää mitään uber-kallista firmaa, siksi kyselen. Tonni rahdista on liikaa.

28

1472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jukkavee

      Soita Salmiselle Saloon 0400324444

      • oolssoninpoika

        Voin myös suositella Salmista! Toin jokin aikaa sitten Ohlson29 Salosta Tampereelle, ilman pukkia.
        Todella osaava kuski ja hyvät kuljetuspelit jossa masto kulki sivussa.


    • kgdyjb

      Viime syksynä siirrätin reilu 8 metrisen purkkarin Vantaalta Turkuun. Hintaa tuli 750€. Kuljetuksen hoisi joku firma pääkaupunkiseudulta, nimeä en enää muista.

    • ja-ne-tiedot-on

      Unohdit kertoa tärkeimmät kuljetuskalustoon ja siten hintaan vaikuttavat tiedot:
      Kuljetuksen korkeus ja leveys sekä pituus. Viimeinen riippunee siitä kulkeeko masto mukana vai ei. Ne 2 edellistä ovat kuitenkin paljon tärkeämpiä, koska vaikuttavat siihen tarvitaanko huomioajoneuvot sekä erikoiskuljetuksen taakse että eteen, vai eikö niitä tarvita ollenkaan. Hinnan kannalta se on aivan ratkaiseva seikka, ja määrittää pitkälti senkin mikä firma homman voi hoitaa ja mik ei voi. Oletettavasti vene on joka tapauksessa sellainen, ettei kulje laillisesti auton lavalla, vaan vaatii kärry kuljetuksen, jotta kölin saa riittävän alas jolloin kuljetus mahtuu siltojen alta, Käytännössä yli 4,3m korkeita ei juurikaan pystytä kuljettamaan siirtämättä siltoja syrjään, ja se maksaa sitten kymmeniä tuhansia € /silta.

      • justJooJoo

        >>ei juurikaan pystytä kuljettamaan siirtämättä siltoja syrjään, ja se maksaa sitten kymmeniä tuhansia € /silta.

        Sepä onkin näky kun siltoja aletaan siirtämään syrjään!!
        Halpaa on, jos siitä alla sadantuhannen selviää. Taitaa mennä pari kuukautta ja pari miljoona per silta!


      • Salosta

        Salmiselta löytyy riittävän iso lavetti, joten mikään edellä mainituista ei aiheuta huolia.


    • Ja-sit-vielä

      Ai niin, pukkikin piti saada mukaan, siispä pitäisi tietää saako kölin pukin ohi alas ja tassut laskettua riittävän alas, vai pitääkö koko pukki saada alas kölin mukana? Saadaanko peräsin helposti irti jälkimmäisessä tapauksessa, jolloin kohtuullisen lyhyt alhaalla oleva osuus kärryssä riittää? Ja jos saadaan, niin kuinka pitkä pukki on, ja paljonko vene tulee siitä eteen ja paljonko taakse?
      Vai onko pukki helposti kokoon kasattavissa, jolloin vene voidaan tukea kärryn tassuilla, ja viedä pukki ylempänä veneen pohjaa vasten?

      • helppohomma

        Salmisen lisäksi täällä Salossa venekuljetuksia hoitaa Purtsin kuljetusliike. Kerrot vaan mitat niin paikalle tulee tarpeeksi suuri auto ja lavetti. Kuluissa voi tonniin voi varautua, mutta kannattaako ottaa amatööriä ehkä alimittaisilla vehkeillä ja säästää pari sataa. Ja se toinen vaihtoehto on käyttää 3 päivää mukavaan kesälomapurjehdukseen Hki-Inkoo-Hanko-Salo. Sisempi reitti on helppo aloittelijallekin.


    • purjehdusidea

      Eikö veneen vois purjehtia ja viedä pukki autolla, vai meinaatko vastedeskin purjehtia autokuljetuksilla?

    • Venerahtia

      Tässä lisäselvitystä ketjun aloittajalta erinäisiin ketjussa esitettyihin kysymyksiin:
      - Noin 12m pitkä masto pitää myös siirtää.
      - Saako kaikki yhdellä kuljetuksella: Vene (nyt vedessä), pukki (metallia, hankalahko purkaa) sekä tuo masto ?
      - Tämä siirto pitää tehdä, koska vene pitää saada pitkäaikaissäilytykseen maalle toiselle paikkakunnalle.
      - Voisin tietysti purjehtia veneen määränpäähän, mutta silloinkin vene pitäisi nostaa kuorma-auton lavalle ja kuljettaa 2...15km maantiellä. Edelleen pukki pitäisi siirtää Helsingistä Salon seudulle. Joten helpottaisiko tuo veneen purjehdus paljoakaan kokonaisuutta? Aikaa veisi vain?
      - Onko siirtoautoissa useinkin jonkinlaisia tukia, joilla veneen saa pidettyä pystyssä lavalla? Vai pitääkö siihen käyttää tuota pukkia? Tällöin veneen lasku maahan tosin olisi hankalaa, koska pukki pitäisi kuitenkin ensin saada maahan ja vene vasta viimeisenä.
      - Mikä olisi siis paras mutta edullinen logistinen ratkaisu siirtoon?

      • laatuaika

        Ai huono juttu jos aikaa menee purjehtimiseen :-D


    • Lavetillevaan

      Tonttolan Nosto ja Kuljetus käyttää kärryä jossa on tasku kölille ja säädettävät tuet. Kärry on myös hyvin matala. En usko, että tuonkokoisessa veneessä on mitään ongelmia siirtää maanteitse. Käytännössä todennäköisesti pukin kanssa kärryyn ja masto veneen kannelle laukkujen päälle. Ainoa rajoitus on veneen leveys. Jos yli 3 m niin voi tarvita vähän extraa.
      Itse siirrän joka vuosi x 2 veneen rannikolta sysäämään omalle pihalle. Olen tehnyt näin kymmeniä kertoja ilman ongelmia.

      • Logistiset_vaihtoehdot

        Aika moni muukin käyttää kärryä, jossa on tuet ja tasku kölille. Mutta kun pukkia ei voikaan purkaa ja se ei mene kokoon, ei taskua voi kölille käyttää, jos pukinkin haluaa kyytiin samaan kärryyn. Se kun ei tällöin mahtuisi kärryn pohjan ja veneen väliin. Järkevin ratkaisu on tällöin tuoda vene pukissaan lavan päällä, jos kokonaiskorkeus sen sallii, ja jos ei salli pitää pukki tuoda kuorma-auton lavalla ja vene kärryssä köli taskussa. Tällöin kuljetusfirmalla pitää olla täysperävaunulavetti, kun muuten kävisi puoliperävaunulavettikin. Siksi korkeus on tilattaessa kuljetusta erittäin olennainen tieto, ja virheestä ei selviä pienellä lisämaksulla. Leveys taas vaatii huomioajoneuvojen käyttöä jos menee yli kolmen metrin, siksi sekin on välttämätöntä tietää. Tilaaja vastaa ja maksaa, jos tiedot ovat vääriä tai puutteellisia, vaikka vene jäisi siksi kuljettamatta. Läheskään kaikilla alan yrityksillä ei muuten ole täysperävaunulavetteja. Maston pituus 12m ei tuota mitään ongelmaa, koska mahtuu liikenteen normaalimittoihin ilman erikoiskuljetustakin, toisin kuin leveys yleensä ja mahdollisesti korkeuskin 9m purkkareilla.


      • hhhhq
        Logistiset_vaihtoehdot kirjoitti:

        Aika moni muukin käyttää kärryä, jossa on tuet ja tasku kölille. Mutta kun pukkia ei voikaan purkaa ja se ei mene kokoon, ei taskua voi kölille käyttää, jos pukinkin haluaa kyytiin samaan kärryyn. Se kun ei tällöin mahtuisi kärryn pohjan ja veneen väliin. Järkevin ratkaisu on tällöin tuoda vene pukissaan lavan päällä, jos kokonaiskorkeus sen sallii, ja jos ei salli pitää pukki tuoda kuorma-auton lavalla ja vene kärryssä köli taskussa. Tällöin kuljetusfirmalla pitää olla täysperävaunulavetti, kun muuten kävisi puoliperävaunulavettikin. Siksi korkeus on tilattaessa kuljetusta erittäin olennainen tieto, ja virheestä ei selviä pienellä lisämaksulla. Leveys taas vaatii huomioajoneuvojen käyttöä jos menee yli kolmen metrin, siksi sekin on välttämätöntä tietää. Tilaaja vastaa ja maksaa, jos tiedot ovat vääriä tai puutteellisia, vaikka vene jäisi siksi kuljettamatta. Läheskään kaikilla alan yrityksillä ei muuten ole täysperävaunulavetteja. Maston pituus 12m ei tuota mitään ongelmaa, koska mahtuu liikenteen normaalimittoihin ilman erikoiskuljetustakin, toisin kuin leveys yleensä ja mahdollisesti korkeuskin 9m purkkareilla.

        Näiden syiden takia valitsisin itse kujettajan Helsingistä: Silloin kuski voi vaikka käydä katsomassa etukäteen millainen vene ja pukki on kyseessä.

        Hankalampi juttu jos kuski tulee Salosta ja vasta Helsingissä huomaa että ei tämä onnistukaan...


      • Lavetillevaan
        Logistiset_vaihtoehdot kirjoitti:

        Aika moni muukin käyttää kärryä, jossa on tuet ja tasku kölille. Mutta kun pukkia ei voikaan purkaa ja se ei mene kokoon, ei taskua voi kölille käyttää, jos pukinkin haluaa kyytiin samaan kärryyn. Se kun ei tällöin mahtuisi kärryn pohjan ja veneen väliin. Järkevin ratkaisu on tällöin tuoda vene pukissaan lavan päällä, jos kokonaiskorkeus sen sallii, ja jos ei salli pitää pukki tuoda kuorma-auton lavalla ja vene kärryssä köli taskussa. Tällöin kuljetusfirmalla pitää olla täysperävaunulavetti, kun muuten kävisi puoliperävaunulavettikin. Siksi korkeus on tilattaessa kuljetusta erittäin olennainen tieto, ja virheestä ei selviä pienellä lisämaksulla. Leveys taas vaatii huomioajoneuvojen käyttöä jos menee yli kolmen metrin, siksi sekin on välttämätöntä tietää. Tilaaja vastaa ja maksaa, jos tiedot ovat vääriä tai puutteellisia, vaikka vene jäisi siksi kuljettamatta. Läheskään kaikilla alan yrityksillä ei muuten ole täysperävaunulavetteja. Maston pituus 12m ei tuota mitään ongelmaa, koska mahtuu liikenteen normaalimittoihin ilman erikoiskuljetustakin, toisin kuin leveys yleensä ja mahdollisesti korkeuskin 9m purkkareilla.

        Tarkoitinkin täysperävaunulavettia. Enpä ole koskaan nähnyt puoliperässä hiabbia.


      • PuoliperäthänNe
        Lavetillevaan kirjoitti:

        Tarkoitinkin täysperävaunulavettia. Enpä ole koskaan nähnyt puoliperässä hiabbia.

        Veneenkuljetus suoritetaan kai yleisemmin, asiaan erikoistuneet, juuri pouoliperävaunulla ja autossa helvetinmoinen nosturi


      • logistiikkaa
        Lavetillevaan kirjoitti:

        Tarkoitinkin täysperävaunulavettia. Enpä ole koskaan nähnyt puoliperässä hiabbia.

        Onhan niitä vaikka kuinka paljon, esim tässä kuvassa 1/13:
        http://www.tyllis.fi/Gallery.aspx?id=323

        Niin tai siis vetoautossahan se (kappaletavara-)nosturi on, eikä puoliperävaunussa. Eikä merkkikään aina ole Hiab. Isot veneet viedään aina puoliperäyhdistelmällä, koska erikoiskuljetusmääräykset niitä silloin käytännössä vaativat.


    • seppomartti

      kokonaiskorkeus tulee rajoittavaksi purjevenekuljetuksessa jos yrittää halvalla esim kuorma-autolla. ulkomuistista: 4.30 vaati jo erityisluvan. Matala lavetti on välttämätön köliveneelle. 23m mastokin oli mahdollista kuljettaa maanteitse.

      • Reiska2K

        Nykyisin suurin sallittu korkeus on 4,4m ja etuauto vaaditaan kun (jakamaton) kuorma ylittää 3,5m tai jos se on yli 3m leveä ja yli 22 m pitkä.
        Tietysti se auto on oltava varustettu erikoisvaloilla edessä ja takana kun leveys ylittää 2,6m eli käytännössä nämä löytyvät näihin kuljetuksiin erikoistuneilla firmoilta.


      • Kuljetusmääräykset
        Reiska2K kirjoitti:

        Nykyisin suurin sallittu korkeus on 4,4m ja etuauto vaaditaan kun (jakamaton) kuorma ylittää 3,5m tai jos se on yli 3m leveä ja yli 22 m pitkä.
        Tietysti se auto on oltava varustettu erikoisvaloilla edessä ja takana kun leveys ylittää 2,6m eli käytännössä nämä löytyvät näihin kuljetuksiin erikoistuneilla firmoilta.

        Suurimpia sallittuja korkeuksia on kaksi:
        4,2 m saa aina kuljettaa, ja jos ei mahdu sillan alta on sillassa oltava korkeusrajoitukset, ja jos niitä ei löydy maksaa tiepiiri vahingon.
        4,4 m saa kuljettaa vain jos mahtuu, kuski ja/tai kuljetusyritys vastaa aina vahingoista, ellei vakuutusehdot toisin sano, mitään korkeusrajoitusmerkkejä ei silloista vaadita vaikkei kuljetus alta mahtuisi.
        https://www.ely-keskus.fi/documents/10191/124964/erikoiskuljetukset_vapaat_mittarajat_2013.pdf/912a7160-72bb-44d0-86d2-6d6fdb038d8a
        Tuosta näkee mitä voi kuljettaa erikoiskuljetuksena ilman lupia eli mikä tulee vielä jollain lailla kohtuu hinnoilla.
        https://www.ely-keskus.fi/web/ely/liikenteenohjaus#.V4NR2fmLTIU
        https://www.ely-keskus.fi/documents/10191/139469/erikoiskuljetukset_varoitusautojen_ja_liikenteenohjaajien_määrä_2013.pdf/91ca9ab1-ba92-467c-97a2-55ffee06bf42
        Noista linkeistä näkee ne varoitusautojen tarpeet, jotka nostaa olennaisesti kustannuksia. Eli enintään 3,5 m leve' kuljetus ei vaadi varoitusautoja lainkaan, jos yhdistelmän pituus ei ylitä 25,25 metriä!
        Tuo pitäisi viestiketjun avaajan kuljetuksessa onnistua, mikäli kalusto on kuljetukseen soveltuvaa ja mita ajoissa kuljetusyrityksen tiedossa. Nythän pukin pituus ja veneen korkeus pukin kanssa eivät todellakaan ole tiedossa.


    • Siirtopurjehtija2016

      Sellainenkin laskelma kannataisi tehdä, että otat selvää sille hinnalle, mikä tulee pelkästään siellä sinun määränpäässäsi. Koska vene on nyt kerran vedessä, mielenkiinto heräsi siirtää se halvimmalla mahdoliisella tavalla. Saan purjehdittua veneesi Espoo/Helsinki, ja kuljetan pukin ( mikäli pystyn, tarvitsen pukin tarkat mitat ).
      Tulet mukaan, jos haluat/ehdit.
      Harrastuksenanani on purjehdus, ja työnä on kuljetusyrittäminen.
      Eli korvausta vastaan suoritettava maantiekuljetus( pukin kuljetus ) on luvanvaraista liiketoimintaa, on minun osalta järjestyksessä. Tavaraliikennelupa löytyy.
      Muutama rajaehto saattaa tulla aikataulujen suhteen, mikäli siirto pitää tehdä hyvin nopealla aikataululla.

    • Siirtopurjehtija2016

      Laita yhteystietosi, teen tarjouksen.

    • awotwot

      Laitat sen pukin rälläkällä paloiksi, nostelet palat sinne paatin kannelle, purjehdit paatin saloon ja sieltä autolla säilytyksen. pukin hitsailee sitten paikalla kokoon.
      Halvemmaksi tulee.

      • Rälläkkärules

        Hyvä ohje, näin minä tein. Vein sen sitten perillä paikalliselle sepälle, joka teki siitä pulteilla yhdistettävän mallin.


    • Kuljetus

      Toin 32 jalkasen purjeveneen keväällä Helsingistä Turkuun. Pukki tuli mukana trailerin etuosassa. Hinta oli 1200 €. Hintaan kuului rikaus ja veteen lasku. Koko hommaan kului 4-5 tuntia. Firma oli Kuljetus-Karttunen. Ei voi muuta kun suositella..

      • Punkpunkpunk

        Ei kai Karttunen mitään rikaa - saattaa kyllä maston pystyttää.


    • Albinnova

      Jos pukki on kapeampi kun 2,6m niin voisiko olla mahdollisuus kuljetta se henkilöauto peräkärryllä etukäteen? Itse olen kuskanut peräkärryllä ½tonnarin pukki kokonaisena 200km. Trukki nosti sen kärryn päälle ja käsin työnnettin sen alas. Oli helppo ja halpa (kun kärry ja vetauto oli jo olemassa).
      Pukin hienosäätö hoidettiin sitten kuorma-auton nosturilla kun se tuli veneen kanssa.

    • ritsa

      Itselläni myös näytti syntyvän tarve kuljettaa vene Vantaalta Turkuun. Vene on metallipukin päällä, jolloin sen voisi nostaa samassa nipussa. Veneen korkeus kölin alareunasta veneen yläreunaan 3.50. Eikö tuollainen menisi 4m x 3m peräkärryyn. Veneen pituus on 8.05. Taitaa pituus olla liikaa. Jos vain ajaisi Asolasta lähimpään rantaan. Sitten kaikkinensa ajaisi vain vesitietä Turkuun. Niin onhan siinä sitten vielä se pukin kuljetus. Mastohan menee kannella, jos vaan muuten on rauhallinen keli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      4156
    2. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      79
      2337
    3. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1811
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      173
      1697
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1412
    6. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1408
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1291
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      138
      1158
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1094
    10. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1093
    Aihe