Pitäisi siirtää 9m purjevene ja sen pukki samalla kertaa Helsinki-Espoo-akselilta Salon seudulle. Antakaapa vinkkejä sopivista nosturiautofirmoista. En halua käytää mitään uber-kallista firmaa, siksi kyselen. Tonni rahdista on liikaa.
Keneltä venerahti Helsingistä Salon seudulle?
28
1658
Vastaukset
- Jukkavee
Soita Salmiselle Saloon 0400324444
- oolssoninpoika
Voin myös suositella Salmista! Toin jokin aikaa sitten Ohlson29 Salosta Tampereelle, ilman pukkia.
Todella osaava kuski ja hyvät kuljetuspelit jossa masto kulki sivussa.
- kgdyjb
Viime syksynä siirrätin reilu 8 metrisen purkkarin Vantaalta Turkuun. Hintaa tuli 750€. Kuljetuksen hoisi joku firma pääkaupunkiseudulta, nimeä en enää muista.
- ja-ne-tiedot-on
Unohdit kertoa tärkeimmät kuljetuskalustoon ja siten hintaan vaikuttavat tiedot:
Kuljetuksen korkeus ja leveys sekä pituus. Viimeinen riippunee siitä kulkeeko masto mukana vai ei. Ne 2 edellistä ovat kuitenkin paljon tärkeämpiä, koska vaikuttavat siihen tarvitaanko huomioajoneuvot sekä erikoiskuljetuksen taakse että eteen, vai eikö niitä tarvita ollenkaan. Hinnan kannalta se on aivan ratkaiseva seikka, ja määrittää pitkälti senkin mikä firma homman voi hoitaa ja mik ei voi. Oletettavasti vene on joka tapauksessa sellainen, ettei kulje laillisesti auton lavalla, vaan vaatii kärry kuljetuksen, jotta kölin saa riittävän alas jolloin kuljetus mahtuu siltojen alta, Käytännössä yli 4,3m korkeita ei juurikaan pystytä kuljettamaan siirtämättä siltoja syrjään, ja se maksaa sitten kymmeniä tuhansia € /silta.- justJooJoo
>>ei juurikaan pystytä kuljettamaan siirtämättä siltoja syrjään, ja se maksaa sitten kymmeniä tuhansia € /silta.
Sepä onkin näky kun siltoja aletaan siirtämään syrjään!!
Halpaa on, jos siitä alla sadantuhannen selviää. Taitaa mennä pari kuukautta ja pari miljoona per silta! - Salosta
Salmiselta löytyy riittävän iso lavetti, joten mikään edellä mainituista ei aiheuta huolia.
- Ja-sit-vielä
Ai niin, pukkikin piti saada mukaan, siispä pitäisi tietää saako kölin pukin ohi alas ja tassut laskettua riittävän alas, vai pitääkö koko pukki saada alas kölin mukana? Saadaanko peräsin helposti irti jälkimmäisessä tapauksessa, jolloin kohtuullisen lyhyt alhaalla oleva osuus kärryssä riittää? Ja jos saadaan, niin kuinka pitkä pukki on, ja paljonko vene tulee siitä eteen ja paljonko taakse?
Vai onko pukki helposti kokoon kasattavissa, jolloin vene voidaan tukea kärryn tassuilla, ja viedä pukki ylempänä veneen pohjaa vasten?- helppohomma
Salmisen lisäksi täällä Salossa venekuljetuksia hoitaa Purtsin kuljetusliike. Kerrot vaan mitat niin paikalle tulee tarpeeksi suuri auto ja lavetti. Kuluissa voi tonniin voi varautua, mutta kannattaako ottaa amatööriä ehkä alimittaisilla vehkeillä ja säästää pari sataa. Ja se toinen vaihtoehto on käyttää 3 päivää mukavaan kesälomapurjehdukseen Hki-Inkoo-Hanko-Salo. Sisempi reitti on helppo aloittelijallekin.
- purjehdusidea
Eikö veneen vois purjehtia ja viedä pukki autolla, vai meinaatko vastedeskin purjehtia autokuljetuksilla?
- Venerahtia
Tässä lisäselvitystä ketjun aloittajalta erinäisiin ketjussa esitettyihin kysymyksiin:
- Noin 12m pitkä masto pitää myös siirtää.
- Saako kaikki yhdellä kuljetuksella: Vene (nyt vedessä), pukki (metallia, hankalahko purkaa) sekä tuo masto ?
- Tämä siirto pitää tehdä, koska vene pitää saada pitkäaikaissäilytykseen maalle toiselle paikkakunnalle.
- Voisin tietysti purjehtia veneen määränpäähän, mutta silloinkin vene pitäisi nostaa kuorma-auton lavalle ja kuljettaa 2...15km maantiellä. Edelleen pukki pitäisi siirtää Helsingistä Salon seudulle. Joten helpottaisiko tuo veneen purjehdus paljoakaan kokonaisuutta? Aikaa veisi vain?
- Onko siirtoautoissa useinkin jonkinlaisia tukia, joilla veneen saa pidettyä pystyssä lavalla? Vai pitääkö siihen käyttää tuota pukkia? Tällöin veneen lasku maahan tosin olisi hankalaa, koska pukki pitäisi kuitenkin ensin saada maahan ja vene vasta viimeisenä.
- Mikä olisi siis paras mutta edullinen logistinen ratkaisu siirtoon?- laatuaika
Ai huono juttu jos aikaa menee purjehtimiseen :-D
- Lavetillevaan
Tonttolan Nosto ja Kuljetus käyttää kärryä jossa on tasku kölille ja säädettävät tuet. Kärry on myös hyvin matala. En usko, että tuonkokoisessa veneessä on mitään ongelmia siirtää maanteitse. Käytännössä todennäköisesti pukin kanssa kärryyn ja masto veneen kannelle laukkujen päälle. Ainoa rajoitus on veneen leveys. Jos yli 3 m niin voi tarvita vähän extraa.
Itse siirrän joka vuosi x 2 veneen rannikolta sysäämään omalle pihalle. Olen tehnyt näin kymmeniä kertoja ilman ongelmia.- Logistiset_vaihtoehdot
Aika moni muukin käyttää kärryä, jossa on tuet ja tasku kölille. Mutta kun pukkia ei voikaan purkaa ja se ei mene kokoon, ei taskua voi kölille käyttää, jos pukinkin haluaa kyytiin samaan kärryyn. Se kun ei tällöin mahtuisi kärryn pohjan ja veneen väliin. Järkevin ratkaisu on tällöin tuoda vene pukissaan lavan päällä, jos kokonaiskorkeus sen sallii, ja jos ei salli pitää pukki tuoda kuorma-auton lavalla ja vene kärryssä köli taskussa. Tällöin kuljetusfirmalla pitää olla täysperävaunulavetti, kun muuten kävisi puoliperävaunulavettikin. Siksi korkeus on tilattaessa kuljetusta erittäin olennainen tieto, ja virheestä ei selviä pienellä lisämaksulla. Leveys taas vaatii huomioajoneuvojen käyttöä jos menee yli kolmen metrin, siksi sekin on välttämätöntä tietää. Tilaaja vastaa ja maksaa, jos tiedot ovat vääriä tai puutteellisia, vaikka vene jäisi siksi kuljettamatta. Läheskään kaikilla alan yrityksillä ei muuten ole täysperävaunulavetteja. Maston pituus 12m ei tuota mitään ongelmaa, koska mahtuu liikenteen normaalimittoihin ilman erikoiskuljetustakin, toisin kuin leveys yleensä ja mahdollisesti korkeuskin 9m purkkareilla.
- hhhhq
Logistiset_vaihtoehdot kirjoitti:
Aika moni muukin käyttää kärryä, jossa on tuet ja tasku kölille. Mutta kun pukkia ei voikaan purkaa ja se ei mene kokoon, ei taskua voi kölille käyttää, jos pukinkin haluaa kyytiin samaan kärryyn. Se kun ei tällöin mahtuisi kärryn pohjan ja veneen väliin. Järkevin ratkaisu on tällöin tuoda vene pukissaan lavan päällä, jos kokonaiskorkeus sen sallii, ja jos ei salli pitää pukki tuoda kuorma-auton lavalla ja vene kärryssä köli taskussa. Tällöin kuljetusfirmalla pitää olla täysperävaunulavetti, kun muuten kävisi puoliperävaunulavettikin. Siksi korkeus on tilattaessa kuljetusta erittäin olennainen tieto, ja virheestä ei selviä pienellä lisämaksulla. Leveys taas vaatii huomioajoneuvojen käyttöä jos menee yli kolmen metrin, siksi sekin on välttämätöntä tietää. Tilaaja vastaa ja maksaa, jos tiedot ovat vääriä tai puutteellisia, vaikka vene jäisi siksi kuljettamatta. Läheskään kaikilla alan yrityksillä ei muuten ole täysperävaunulavetteja. Maston pituus 12m ei tuota mitään ongelmaa, koska mahtuu liikenteen normaalimittoihin ilman erikoiskuljetustakin, toisin kuin leveys yleensä ja mahdollisesti korkeuskin 9m purkkareilla.
Näiden syiden takia valitsisin itse kujettajan Helsingistä: Silloin kuski voi vaikka käydä katsomassa etukäteen millainen vene ja pukki on kyseessä.
Hankalampi juttu jos kuski tulee Salosta ja vasta Helsingissä huomaa että ei tämä onnistukaan... - Lavetillevaan
Logistiset_vaihtoehdot kirjoitti:
Aika moni muukin käyttää kärryä, jossa on tuet ja tasku kölille. Mutta kun pukkia ei voikaan purkaa ja se ei mene kokoon, ei taskua voi kölille käyttää, jos pukinkin haluaa kyytiin samaan kärryyn. Se kun ei tällöin mahtuisi kärryn pohjan ja veneen väliin. Järkevin ratkaisu on tällöin tuoda vene pukissaan lavan päällä, jos kokonaiskorkeus sen sallii, ja jos ei salli pitää pukki tuoda kuorma-auton lavalla ja vene kärryssä köli taskussa. Tällöin kuljetusfirmalla pitää olla täysperävaunulavetti, kun muuten kävisi puoliperävaunulavettikin. Siksi korkeus on tilattaessa kuljetusta erittäin olennainen tieto, ja virheestä ei selviä pienellä lisämaksulla. Leveys taas vaatii huomioajoneuvojen käyttöä jos menee yli kolmen metrin, siksi sekin on välttämätöntä tietää. Tilaaja vastaa ja maksaa, jos tiedot ovat vääriä tai puutteellisia, vaikka vene jäisi siksi kuljettamatta. Läheskään kaikilla alan yrityksillä ei muuten ole täysperävaunulavetteja. Maston pituus 12m ei tuota mitään ongelmaa, koska mahtuu liikenteen normaalimittoihin ilman erikoiskuljetustakin, toisin kuin leveys yleensä ja mahdollisesti korkeuskin 9m purkkareilla.
Tarkoitinkin täysperävaunulavettia. Enpä ole koskaan nähnyt puoliperässä hiabbia.
- PuoliperäthänNe
Lavetillevaan kirjoitti:
Tarkoitinkin täysperävaunulavettia. Enpä ole koskaan nähnyt puoliperässä hiabbia.
Veneenkuljetus suoritetaan kai yleisemmin, asiaan erikoistuneet, juuri pouoliperävaunulla ja autossa helvetinmoinen nosturi
- logistiikkaa
Lavetillevaan kirjoitti:
Tarkoitinkin täysperävaunulavettia. Enpä ole koskaan nähnyt puoliperässä hiabbia.
Onhan niitä vaikka kuinka paljon, esim tässä kuvassa 1/13:
http://www.tyllis.fi/Gallery.aspx?id=323
Niin tai siis vetoautossahan se (kappaletavara-)nosturi on, eikä puoliperävaunussa. Eikä merkkikään aina ole Hiab. Isot veneet viedään aina puoliperäyhdistelmällä, koska erikoiskuljetusmääräykset niitä silloin käytännössä vaativat.
- seppomartti
kokonaiskorkeus tulee rajoittavaksi purjevenekuljetuksessa jos yrittää halvalla esim kuorma-autolla. ulkomuistista: 4.30 vaati jo erityisluvan. Matala lavetti on välttämätön köliveneelle. 23m mastokin oli mahdollista kuljettaa maanteitse.
- Reiska2K
Nykyisin suurin sallittu korkeus on 4,4m ja etuauto vaaditaan kun (jakamaton) kuorma ylittää 3,5m tai jos se on yli 3m leveä ja yli 22 m pitkä.
Tietysti se auto on oltava varustettu erikoisvaloilla edessä ja takana kun leveys ylittää 2,6m eli käytännössä nämä löytyvät näihin kuljetuksiin erikoistuneilla firmoilta. - Kuljetusmääräykset
Reiska2K kirjoitti:
Nykyisin suurin sallittu korkeus on 4,4m ja etuauto vaaditaan kun (jakamaton) kuorma ylittää 3,5m tai jos se on yli 3m leveä ja yli 22 m pitkä.
Tietysti se auto on oltava varustettu erikoisvaloilla edessä ja takana kun leveys ylittää 2,6m eli käytännössä nämä löytyvät näihin kuljetuksiin erikoistuneilla firmoilta.Suurimpia sallittuja korkeuksia on kaksi:
4,2 m saa aina kuljettaa, ja jos ei mahdu sillan alta on sillassa oltava korkeusrajoitukset, ja jos niitä ei löydy maksaa tiepiiri vahingon.
4,4 m saa kuljettaa vain jos mahtuu, kuski ja/tai kuljetusyritys vastaa aina vahingoista, ellei vakuutusehdot toisin sano, mitään korkeusrajoitusmerkkejä ei silloista vaadita vaikkei kuljetus alta mahtuisi.
https://www.ely-keskus.fi/documents/10191/124964/erikoiskuljetukset_vapaat_mittarajat_2013.pdf/912a7160-72bb-44d0-86d2-6d6fdb038d8a
Tuosta näkee mitä voi kuljettaa erikoiskuljetuksena ilman lupia eli mikä tulee vielä jollain lailla kohtuu hinnoilla.
https://www.ely-keskus.fi/web/ely/liikenteenohjaus#.V4NR2fmLTIU
https://www.ely-keskus.fi/documents/10191/139469/erikoiskuljetukset_varoitusautojen_ja_liikenteenohjaajien_määrä_2013.pdf/91ca9ab1-ba92-467c-97a2-55ffee06bf42
Noista linkeistä näkee ne varoitusautojen tarpeet, jotka nostaa olennaisesti kustannuksia. Eli enintään 3,5 m leve' kuljetus ei vaadi varoitusautoja lainkaan, jos yhdistelmän pituus ei ylitä 25,25 metriä!
Tuo pitäisi viestiketjun avaajan kuljetuksessa onnistua, mikäli kalusto on kuljetukseen soveltuvaa ja mita ajoissa kuljetusyrityksen tiedossa. Nythän pukin pituus ja veneen korkeus pukin kanssa eivät todellakaan ole tiedossa.
- Siirtopurjehtija2016
Sellainenkin laskelma kannataisi tehdä, että otat selvää sille hinnalle, mikä tulee pelkästään siellä sinun määränpäässäsi. Koska vene on nyt kerran vedessä, mielenkiinto heräsi siirtää se halvimmalla mahdoliisella tavalla. Saan purjehdittua veneesi Espoo/Helsinki, ja kuljetan pukin ( mikäli pystyn, tarvitsen pukin tarkat mitat ).
Tulet mukaan, jos haluat/ehdit.
Harrastuksenanani on purjehdus, ja työnä on kuljetusyrittäminen.
Eli korvausta vastaan suoritettava maantiekuljetus( pukin kuljetus ) on luvanvaraista liiketoimintaa, on minun osalta järjestyksessä. Tavaraliikennelupa löytyy.
Muutama rajaehto saattaa tulla aikataulujen suhteen, mikäli siirto pitää tehdä hyvin nopealla aikataululla. - Siirtopurjehtija2016
Laita yhteystietosi, teen tarjouksen.
- awotwot
Laitat sen pukin rälläkällä paloiksi, nostelet palat sinne paatin kannelle, purjehdit paatin saloon ja sieltä autolla säilytyksen. pukin hitsailee sitten paikalla kokoon.
Halvemmaksi tulee.- Rälläkkärules
Hyvä ohje, näin minä tein. Vein sen sitten perillä paikalliselle sepälle, joka teki siitä pulteilla yhdistettävän mallin.
- Kuljetus
Toin 32 jalkasen purjeveneen keväällä Helsingistä Turkuun. Pukki tuli mukana trailerin etuosassa. Hinta oli 1200 €. Hintaan kuului rikaus ja veteen lasku. Koko hommaan kului 4-5 tuntia. Firma oli Kuljetus-Karttunen. Ei voi muuta kun suositella..
- Punkpunkpunk
Ei kai Karttunen mitään rikaa - saattaa kyllä maston pystyttää.
- Albinnova
Jos pukki on kapeampi kun 2,6m niin voisiko olla mahdollisuus kuljetta se henkilöauto peräkärryllä etukäteen? Itse olen kuskanut peräkärryllä ½tonnarin pukki kokonaisena 200km. Trukki nosti sen kärryn päälle ja käsin työnnettin sen alas. Oli helppo ja halpa (kun kärry ja vetauto oli jo olemassa).
Pukin hienosäätö hoidettiin sitten kuorma-auton nosturilla kun se tuli veneen kanssa. - ritsa
Itselläni myös näytti syntyvän tarve kuljettaa vene Vantaalta Turkuun. Vene on metallipukin päällä, jolloin sen voisi nostaa samassa nipussa. Veneen korkeus kölin alareunasta veneen yläreunaan 3.50. Eikö tuollainen menisi 4m x 3m peräkärryyn. Veneen pituus on 8.05. Taitaa pituus olla liikaa. Jos vain ajaisi Asolasta lähimpään rantaan. Sitten kaikkinensa ajaisi vain vesitietä Turkuun. Niin onhan siinä sitten vielä se pukin kuljetus. Mastohan menee kannella, jos vaan muuten on rauhallinen keli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit264538Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen3013622TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun
Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.332610Olisit ollut varovaisempi
Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e372549- 1422157
- 551966
Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron
Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun1201851Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."
Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:91554Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."
Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s31452Sinulle, tahtoisin kertoa mitä
ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi201378