onko lapsillani syömishäiriö?

huono.äitikö

eli minä olen 4 lapsen äiti. esikoiseni (tyttö) on minusta ihan normaali,hoikka kylläkin. hän on 10-vuotias 142cm ja 32kg. mutta minun toiseksi vanhin tyttöni on 8-vuotias menee toiselle luokalle on 128cm ja 16,4kg kuvittelenko minä vain vai onko hän oikeasti laiha. molemmat tytöt harrastavat joukkue-voimistelua ja nuorempi balettia sekä jalkapalloa. minä olen eronnut miehestäni joten en tiiä miten tyttöni syö hänen luonaan(on siellä joka kolmas viikko) mutta meillä hän syö suurinpiirtein näin;

aamupalaksi muroja,leipää tai pilttiä.joskus myös kiisseliä tai puuroa.

koulussa ei opettajan mukaan syö kauheasti mutta ei syö hänen isosiskonsakkaan.ja nyt tyttöjen kesälomalla äitini laittaa myös lounaan,sillä olen töissä.mutta harvoin tytöt syövät kotona yleensä ovat kavereita ja "syövät" siellä.en kyllä tiedä syövätkö oikeasti...

välipalaa minä en tiedä sillä olen töissä ja äitini hoitaa kahta nuorempaa lasta (2 & 4) .nuo kaksikko keksii koko ajan uusia jekkuja joten mummo ei ehdi katsoa miten paljon vanhemmat tytöt syö .

tässä välissä ovat joko treeneissä tai kavereitten kanssa sen 1-3h

päivällisen syömme aina perheen kesken (kesälomallakin) mutta nyt pari kertaa tytöt ovat "syöneet" ennen minun tuloa kotiin joten en tiedä syövätkö he oikeasti vai?

iltapalaksi lapset syövät aina puuroa mango piltin ja/tai sokerin kanssa mutta tuo 8-vuotias on jättänyt kokonaan sokerin pois...

ja minua ei huolestuttaisi muuten näin paljon ,sillä tytöt ovat aina olleet minun suvussa hoikkia.mä itsekkään en ole lihavimmasta päästä (29-vuotias 173 cm ja 54kg) ,mutta siskoni lapsi sairastaa vaikeaa anoreksiaa (12-vuotias 161cm ja vain 33kg)... ja tyttöni opettaja kertoi miten 8-vuotias tyttöni,oli kertonut kavereilleen,että haluaa olla yhtä laiha kuin serkkunsa ja että hän aloittaa dieetin ja haluaa painaa 12kg !!

joten mitä minun pitäisi tehdä ja 10-vuotias on alkanut käymään lenkillä ja haluaa aloittaa yleisurheilun, sekä alkaa vegaaniksi. annan hänelle luvan aloittaa yleisurheilun ensi syksynä,sillä tyttö on lahjakas siinä mutta en sitten tiedä että onko hyvä idea? en suostunut tuohon vegaani jutskaan mutta annoin luvan alkaa kasvissyöjäksi kunhan söisi kunnolla,varsinkin kalaa,pähkinöitä,papuja,tofua ja soija nakkeja.

mitä minun pitäisi tehdä sillä minusta tuntuu(vai olenko turhan huolestunut) että molemmilla saattaisi olla jonkinlainen syömishäiriö...siskoni tytär (anorektikko) käy meillä todella usein,on tulossa ensiviikonloppuna viideksi yöksi.olisi tullut tänäkin viikon loppuna mutta on tämän viikon osastolla parantumassa anoreksiasta.Yleensä tytöt ovat kolmestaan ja heillä on hauskaa,mutta pitäisikö minun kieltää heidän serkkunsa tulon kokonaan.sillä serkku on hyvin laiha ja puhuu paljon laihuudestaan,ja pelkään että se vaikuttaa tyttöihini jotenkin mutta toisaalta tytöt oottavat hänen tuloaan..

olenko huono äiti kun molemmat tytöt laihduttavat, ja haluaisin kieltää molempien parhaan kaverin/serkun tulon meille,en anna toisen alkaa vegaaniksi ja en tiedä mitä tehdä jotta toinen lapseni saisi jotain luiden ympärille?? ää voiko joku auttaa olen neuvoton....

unohdin mainita että olen olmut alku kesän työ reissussa ranskassa (nuorin lapsi oli mukanani) ja palasin vasta kaksi viikkoa sitten ja järkytyin kuinka laiha toinen lapseni oli. sain opettajan viestin siis vasta kaksiviikkoa sitten sillä ranskassa minulla ei ollut mukana omaa tietokonetta vain työ tietokone ...

minulla alkaa nyt 2 viikon loma joten pystyn tarkkailla enemmän lapsia.

tulipa pitkä mutta toivottavasti joku osaisi auttaa tätä äitiä kiitän jo etukäteen kaikkia jotka osaavat auttaa❤️

3

177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppiäsulle

      Nuo lapset ovat kyllä todella herkkiä ottamaan juttuja vastaan, joten epäilen että tyttöjen serkku on puhunut heidän päänsä pyörälle tuossa laihdutusjutussa. Sinun kyllä kannattaa ottaa tytöt keittiön pöydän viereen ja selittää mikä serkun anoreksia oikeasti on ja kuinka vaarallista se on. Tuon ikäisten ei saisi todellakaan mitään laihdutella. Ei sitä suositella ylipainoisillekkaa lapsille, vaan ruokavalion muutosta.

    • aloittaja1

      kiitos vastauksesta. molemmat ymmärsivät miten vakavasta asiasta on kyse. nuoremman tytön kaverin äiti soitti minulle ja sanoi ettei halua että meidän tytöt on kavereita ko tyttöni oli vissiin kertonut jotain laihdutus juttuja kaverillaan. onneksi saatiin asia selvitettyä

      • tsemppiäsulle

        Hienoa että valveutuneena vanhempana huomasit tuon asian ja sitä myöten korjattua . Hieno kuulla, että kaikki on nyt hyvin. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe