Vapaasti? Ilman että tarvii hulluuttasi, ärrimurrisuutesi tai ystävällisyyttäsi mitenkään peitellä? Moniko teistä voi olla? Teen galluppia :)
Kävi mielen eilen illalla kun kävin sauvakävelyllä, ja liikkeellä oli samaan aikaan vähän vielä pulleroisempi tapaus kuin minä. Hän pani hölkäten. Siellä sen yhden puolen kilsan mäen kohdalla hän venytteli ensin, ja otti sitten hirvittävän spurtin mäkeä ylös. Kattelin että hyvin menee, ja jännäilin että jaksaako jaksaako... Kun hän pääsi ylös saakka, teki mieli mäen juurelta huutaa että "Sä teit sen, hyvä sinä!".
Ei sellaista voi tehdä, eihän.
Vastaus mun omaan kysymykseen - en voi päästä kaikki ilo mikä mun sisällä on vapaaksi. Entäs sinä?
Voitko olla oma itsesi?
309
2352
Vastaukset
Voin ilon, vaikka jotkut kottaa kovasti lannistaa ;) käymällä kimppuun ;).
hmp.f kirjoitti:
Pureeko ne sua nilkkaan :))
Kuvaa
nnollisesti ainaki yrittävät. Mut hyö ei tiiä et sellaisia kohtaan mullon immuniteetti kehittynyt. Onneksi ei tartte olla samoissa piireissä konkreettisesti.- kylmätotuus
En minä osaa olla muuta, kuin oma itseni.
Teeskentelijäksi minusta ei vaan kertakaikkiaan ole ja se johtunee saamastani kasvatuksesta.
Olen "syntymähullu" ja sitä on turha yrittääkään peitellä.
Hyvin harvoin olen tosi vihainen yksittäiselle henkilölle, vaan suuttumukseni kohdistuu useimmiten johonkin systeemiin tai ihmisryhmään, jonka mielipiteet koen täysin perättömiksi tai vääristetyksi totuudeksi.
Mitä suustaan ulos päästää vaatii tilannetajua ja myös ihmistuntemusta.
Ajattelen kuitenkin niin, että ihmisillä on samat perustarpeet.
Jokainen ilahtuu kannustuksesta ja kiitoksesta. Kaikki kaipaavat myös esim. halausta, vaikka sen tarve olisikin peitetty kovan kuoren alle.
Kun on sinut itsensä kanssa, kestää myös tehdyt mokat. Laulussakin sanotaan, että muutkin mokaa. Tällaista henkilöä ei kukaan pysty nilkasta puremaan. Hampaat puuttuvat.
Kaiken ilon, jota sisällään kantaa voi purkaa ulos. Se ei satuta ketään.
Kaikkia negatiivisia tunteitaan ei kuitenkaan kannata aina tuoda esille, jos kokee, ettei siitä ole hyötyä kenellekään, eikä murina muuta mitään. kylmätotuus kirjoitti:
Teeskentelijäksi minusta ei vaan kertakaikkiaan ole ja se johtunee saamastani kasvatuksesta.
Hyvin harvoin olen tosi vihainen yksittäiselle henkilölle, vaan suuttumukseni kohdistuu useimmiten johonkin systeemiin tai ihmisryhmään, jonka mielipiteet koen täysin perättömiksi tai vääristetyksi totuudeksi.
Jokainen ilahtuu kannustuksesta ja kiitoksesta. Kaikki kaipaavat myös esim. halausta, vaikka sen tarve olisikin peitetty kovan kuoren alle.
Kun on sinut itsensä kanssa, kestää myös tehdyt mokat. Laulussakin sanotaan, että muutkin mokaa. Tällaista henkilöä ei kukaan pysty nilkasta puremaan. Hampaat puuttuvat.
Kaikkia negatiivisia tunteitaan ei kuitenkaan kannata aina tuoda esille, jos kokee, ettei siitä ole hyötyä kenellekään, eikä murina muuta mitään.Jep. Mun sisko sanoo aina et minusta näkee naamasta mitä ajattelen vaikka en sitä ääneen sanoisikaan, huono näyttelijä vissiin :D. Enkä myöskään osaa teeskennellä tai mielistellä. Tosin en mikään totuudentorvikaan sitten ole jos koen että mielipiteeni ei ole toiselle mieluisa. Sitten mieluummin nielaisen jos mahdollista. Minusta myös viha ketään kohtaan on oman energian tuhlausta.
Mietin tuota kehumista...............Oikeastaan minä loihen lausumaan kehun mieluummin toiminnasta kuin esimerkiksi ulkonäöstä. Jos joku toimii mielestäni ihailtavasti tai onnistuu jossain asiassa, voin lausua vilpittömät onnittelut/kehut/kiitokset oli hän sitten vieras tai tuttu.kylmätotuus kirjoitti:
Kaikkia negatiivisia tunteitaan ei kuitenkaan kannata aina tuoda esille, jos kokee, ettei siitä ole hyötyä kenellekään, eikä murina muuta mitään.Sulla on helppoa jos sun positiivisuus on just sitä luokkaa, että uskallat päästää se valloilleen. Mä en toissaviikkona uskaltanut sille yhdelle 10 vuotta nuoremmalle miehelle sanoa että hänellä on kauniit sääret. Vaikka ne oli! Farkuissa ainakin, tiedä mikä karvatassu se noin au naturel olisi ollut :))
Ei toisen lapsellekaan uskalla noin vaan enää hymyillä tai leperrellä. Ainut luonnollinen kehutapaus on kun kohtaa koiran. Sitä saa vielä kehua ihan rauhassa, olla ihan lääpällään.- kylmätotuus
hmp.f kirjoitti:
Sulla on helppoa jos sun positiivisuus on just sitä luokkaa, että uskallat päästää se valloilleen. Mä en toissaviikkona uskaltanut sille yhdelle 10 vuotta nuoremmalle miehelle sanoa että hänellä on kauniit sääret. Vaikka ne oli! Farkuissa ainakin, tiedä mikä karvatassu se noin au naturel olisi ollut :))
Ei toisen lapsellekaan uskalla noin vaan enää hymyillä tai leperrellä. Ainut luonnollinen kehutapaus on kun kohtaa koiran. Sitä saa vielä kehua ihan rauhassa, olla ihan lääpällään.En minäkään kenenkään kinttuja menisi kehuskelemaan. Rajansa sentään kaikella.
Vakavasti puhuen, ihmisen ulkonäköä vältän arvostelemasta. Minkäs sitä useinkaan ulkonäölleen voi? Ja sekinhän on vain kuori, jonka sisällä varsinainen persoona asustaa.
Sitten noihin lapsukaisiin.
Lähes poikkeuksetta, kun satun kauppaan yhtäaikaa perheen kanssa, jolla on lapsi istumassa ostoskärryssä, niin se lapsi alkaa tehdä tuttavuutta kanssani.
Kasvot loistaen ja kädet heiluen hän keskittyy minuun. Jos hän osaa puhua, niin asiaa riittää: " Täti sitä ja täti tätä......"
Usein siinä samalla tulee keskusteltua vanhemmankin kanssa aivan arkisista asioista.
Lukemattomat vilkutukset olen saanut osakseni näiltä tuntemattomilta lapsilta.
Pieni lapsi, jos kuka, on aito oma itsensä. - kylmätotuus
Vaikkei tämä musiikkiketju olekaan, niin laitan tähän linkin, joka liittyy lapsen aitouteen.
Amadeus Lundberg " Pienen pojan kyyneleet"
https://www.youtube.com/watch?v=OTygURxikO0 kylmätotuus kirjoitti:
En minäkään kenenkään kinttuja menisi kehuskelemaan. Rajansa sentään kaikella.
Vakavasti puhuen, ihmisen ulkonäköä vältän arvostelemasta. Minkäs sitä useinkaan ulkonäölleen voi? Ja sekinhän on vain kuori, jonka sisällä varsinainen persoona asustaa.
Sitten noihin lapsukaisiin.
Lähes poikkeuksetta, kun satun kauppaan yhtäaikaa perheen kanssa, jolla on lapsi istumassa ostoskärryssä, niin se lapsi alkaa tehdä tuttavuutta kanssani.
Kasvot loistaen ja kädet heiluen hän keskittyy minuun. Jos hän osaa puhua, niin asiaa riittää: " Täti sitä ja täti tätä......"
Usein siinä samalla tulee keskusteltua vanhemmankin kanssa aivan arkisista asioista.
Lukemattomat vilkutukset olen saanut osakseni näiltä tuntemattomilta lapsilta.
Pieni lapsi, jos kuka, on aito oma itsensä.Lapsi on avoin jos sinä olet avoin. Jos et kiinnitä lapseen mitään huomiota ei sitä kontaktiakaan synny. Jos katsot lasta ystävällisesti todennäköisesti saat jotain takaisinkin. Tuossakin asiassa vaan nykypäivänä saa olla tarkkana. Kaikki vanhemmat eivät tykkää että jälkikasvuaan puhutellaan, mutta senhän yleensä näkee vanhempien ilmeistä ja eleistä, jos niitä osaa lukea.
siilimuori4 kirjoitti:
Kuvaa
nnollisesti ainaki yrittävät. Mut hyö ei tiiä et sellaisia kohtaan mullon immuniteetti kehittynyt. Onneksi ei tartte olla samoissa piireissä konkreettisesti.Elämä on näytelmä. Vihaan vastaaminen on kuin satuttaisit varpaasi kantoon. Vihastut ja potkaiset kantoa. Varpaaseen sattuu kovemmin. Viisaana jätät potkimatta ja varpaasi säilyy vähemmällä. Jos myöhemmin vältät koko kantoa, et loukkaannu pahasti. Lupsakkaaa kesää!
arvo.e kirjoitti:
Elämä on näytelmä. Vihaan vastaaminen on kuin satuttaisit varpaasi kantoon. Vihastut ja potkaiset kantoa. Varpaaseen sattuu kovemmin. Viisaana jätät potkimatta ja varpaasi säilyy vähemmällä. Jos myöhemmin vältät koko kantoa, et loukkaannu pahasti. Lupsakkaaa kesää!
Viisaast kirjoitettu. Mielihyväistä kesää myös.
- kesi.vä
Kyllä mun pitää jarrutella. Ja joskus kun en ole jarrutellut vaan päästellyt vapaasti, vähän liioitellen, niin minut on ymmärretty väärin. Hävettää ja nolottaa nytkin yks´juttu. On sellainen identiteettikriisi menossa, pitäisi olla aikuinen, eläkeläinen, mutta, kun sisältä pukkaa joku pikku pienska välillä :)
Minä olen yväksyyt sen että minun sisäläni on ikuinen penska. Kuitenkin psaan yleensä sädellä sitä missä kohtaan se voipi päästä valloilleen.
Kehua voi ja iloita toisen puolesta mutta tilannetajua siinäkin ettei tule väärinymmärretyksi.- kesi.vä
siilimuori4 kirjoitti:
Minä olen yväksyyt sen että minun sisäläni on ikuinen penska. Kuitenkin psaan yleensä sädellä sitä missä kohtaan se voipi päästä valloilleen.
Kehua voi ja iloita toisen puolesta mutta tilannetajua siinäkin ettei tule väärinymmärretyksi.No niinpä .Nyt eläkkeellä on aikaa ja rauhaa kehittää itseään ja korjata puutteitaan. Ei tuo pentumaisuus itseäni haittaa, joskus olen huomannut, että jotkut aikuiset eivät ymmärrä, kub putoan pienten tasolle leikkimään. Pienethän ne siinä tärkeimpiä ovat, ei ne jäykät aikuiset.
kesi.vä kirjoitti:
No niinpä .Nyt eläkkeellä on aikaa ja rauhaa kehittää itseään ja korjata puutteitaan. Ei tuo pentumaisuus itseäni haittaa, joskus olen huomannut, että jotkut aikuiset eivät ymmärrä, kub putoan pienten tasolle leikkimään. Pienethän ne siinä tärkeimpiä ovat, ei ne jäykät aikuiset.
No en minä tiedä onko se puute, se on luonteenpiirre, ominaisuus, geeniperintöäkin ehkä. Mun äiti on ihan samanlainen kuin minä, kahdeksankymppisenä vielä. Ja minä näen sen positiivisuutena. Kyky ja rohkeus heittäytyä ja siitä saatu ilo. Kuitenkin tilannetaju huomioiden. Ilo on ylimmillään kun löytää sielunkumppanin tässäkin suhteessa :D.
Kesi.välle. Eikös olekin vähän tyhmää, että on joku "taho" joka suht hajuton ja mauton, joka määrittelee mitä saa tehdä ja mitä ei. Siis jos ei loukkaa ketään, niin ei pitäisi olla mitään väliä!? Mutta kyllä vaan on.
siilimuori4 kirjoitti:
No en minä tiedä onko se puute, se on luonteenpiirre, ominaisuus, geeniperintöäkin ehkä. Mun äiti on ihan samanlainen kuin minä, kahdeksankymppisenä vielä. Ja minä näen sen positiivisuutena. Kyky ja rohkeus heittäytyä ja siitä saatu ilo. Kuitenkin tilannetaju huomioiden. Ilo on ylimmillään kun löytää sielunkumppanin tässäkin suhteessa :D.
"kuitenkin tilannetaju huomioiden" <- jarruttelet henkisesti.
hmp.f kirjoitti:
"kuitenkin tilannetaju huomioiden" <- jarruttelet henkisesti.
Joo. Yhteyksistä riippuen :)
- kesi.vä
hmp.f kirjoitti:
Kesi.välle. Eikös olekin vähän tyhmää, että on joku "taho" joka suht hajuton ja mauton, joka määrittelee mitä saa tehdä ja mitä ei. Siis jos ei loukkaa ketään, niin ei pitäisi olla mitään väliä!? Mutta kyllä vaan on.
Sanos muuta! Kyllä se näkymätön muotti on jonka sisään pitäis mahtua. Vähänkin jos tursuaa reunojen yli, niin se näkymätön ja hajuton alkaa ahdistaa ja kiristää ympärillä.
- kylmätotuus
Sinä päivänä, kun sisältäni on kadonnut pieni penska, olen muuttunut keloksi.
Toivottavasti sitä ei tapahdu koskaan! kesi.vä kirjoitti:
Sanos muuta! Kyllä se näkymätön muotti on jonka sisään pitäis mahtua. Vähänkin jos tursuaa reunojen yli, niin se näkymätön ja hajuton alkaa ahdistaa ja kiristää ympärillä.
Mulla on nyt just tämä pakottava tarve ryhtyä yltiöpositiiviksi, kesi.vä. Sä olet se tässä ketjussa, joka täysin on ymmärtänyt mun pointtini.
kylmätotuus kirjoitti:
Sinä päivänä, kun sisältäni on kadonnut pieni penska, olen muuttunut keloksi.
Toivottavasti sitä ei tapahdu koskaan!Sitä minäkin itsessäni toivon. Kun penska katoaa, peli on menetetty ja alakulo ja ikävyys alkaa.
- ent.siivoojaparka
siilimuori4 kirjoitti:
Sitä minäkin itsessäni toivon. Kun penska katoaa, peli on menetetty ja alakulo ja ikävyys alkaa.
Älkää hätäilkö alaikäiset.
Kunhan nyt ensin tulette aikuiseksikaan, niin sitten vanhemmiten muututte kyllä lapseksi jälleen ja alatte pissaamaan housuunnekin, jos ei teille vaihdeta vaippaa. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Kunhan nyt ensin tulette aikuiseksikaan, niin sitten vanhemmiten muututte kyllä lapseksi jälleen ja alatte pissaamaan housuunnekin, jos ei teille vaihdeta vaippaa.Ahaa, jokos Te olette saavuttaneet sen vaiheen :D?
- ent.siivoojaparka
siilimuori4 kirjoitti:
Ahaa, jokos Te olette saavuttaneet sen vaiheen :D?
Aikuisiän? Joo, kyllä vaan. Onhan tämä 60 palsta.
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Aikuisiän? Joo, kyllä vaan. Onhan tämä 60 palsta.
Ei vaan tämän:
"ja alatte pissaamaan housuunnekin"
Riippunee siitä mitä "aikuinen" tarkoittaa en ole ihan varma haluanko sitä tavoitetta saavuttaa täysin koskaan.- kylmätotuus
Kunhan nyt ensin tulette aikuiseksikaan, niin sitten vanhemmiten muututte kyllä lapseksi jälleen ja alatte pissaamaan housuunnekin, jos ei teille vaihdeta vaippaa.Oppisikohan sitä vielä uudelleen käymään potalla vaippaiän jälkeen?
Aika näyttää, miten käy.
Potan kokoa on kyllä isonnettava siihen entiseen pottaan verrattuna ja lattialle sitä ei voi laittaa, vaan tarvitaan korkea pottatuoli.
- bessie-
Jos sinun todellakin teki mieli karjua tai kiljua jotain puolen kilometrin päässä olevalle vieraalle ihmiselle ja vielä osin hänen "pulleroisuudestaan" johtuen, niin olipa hyvä että pystyit pidättäytymään olemasta oma itsesi.
Ihan omana itsenäni peittelen tunteitani tarvittaessa. Vaikeinta on peitellä liikutuksen tunteita, se ei läheskään aina onnistu.Eikö muka pulleroinen olisi ansainnut pientä kehua? Jos on hoikka, on luultavasti harrastanut juoksua jo jonkun aikaa eikä tarvi mun huudahduksia Tai jos on hoikka ja aloittanut juoksun (sen näkee kyllä tyylistä) niin saattaa olla että on joku syömishäiriöinen kyseessä, jolloin ei ainakaan pidä kehua.
Ei, ainoa jota voi auttaa mäessä on pulleroinen.
Se on kyllä totta, liikutusta on vaikeaa peitellä. Siinäkin tarttee välillä säätää hanoja, on ihan nättiä vähän taputtaa paperilla poskia, mutta nyyhkyttäminen liikutuksen takia mielletään oudoksi.- bessie-
hmp.f kirjoitti:
Eikö muka pulleroinen olisi ansainnut pientä kehua? Jos on hoikka, on luultavasti harrastanut juoksua jo jonkun aikaa eikä tarvi mun huudahduksia Tai jos on hoikka ja aloittanut juoksun (sen näkee kyllä tyylistä) niin saattaa olla että on joku syömishäiriöinen kyseessä, jolloin ei ainakaan pidä kehua.
Ei, ainoa jota voi auttaa mäessä on pulleroinen.
Se on kyllä totta, liikutusta on vaikeaa peitellä. Siinäkin tarttee välillä säätää hanoja, on ihan nättiä vähän taputtaa paperilla poskia, mutta nyyhkyttäminen liikutuksen takia mielletään oudoksi."Eikö muka pulleroinen olisi ansainnut pientä kehua?"
Mistä minä sen voin tietää, tai sinäkään. Jospa hän oli aivan tavanomaisella päivittäisellä lenkillään.
"Ei, ainoa jota voi auttaa mäessä on pulleroinen." Herranjestas, mistä voi tietää, miten hän kokee "apusi"? Voi ilahtua, mutta voi myös kokea häiritsevänä, kiusallisena ja pahimmillaan jopa hieman loukkaavana, eli hänen ulkoisen olemuksensa takia annettuina. Ei johtuisi mieleenikään ruveta kirittämään tai kehumaan ventovierasta ihmistä, vaikka kuinka panisin merkille ja arvostaisin suoritustaan.
Hieman eri asia voisi tilanne, jossa ollaan enemmän tai vähemmän yhdessä suorittamassa, vaikkakin toisillemme vieraina. Lenkkipolku esmes, mutta kyllä sielläkin kahdesti miettisin ennen kuin rupeaisin vierasta ihmistä tsemppaamaan tai kehumaan. Luonteva sananvaihto sopivassa tilanteessa on minulle mieluisaa, mutta tahdittomaksi tyrkyksi en osaa heittäytyä.
Sanaton ystävällinen/"kehuva"/arvostava ja ihailevakin viestintä taas tulee ihan luonnostaan. No sehän se! Osuit ytimeen. Miksi jonkun positiivista kannustusta tulee edes mieleen kääntää päälaelleen, eli negativiiseksi?
Mä sanon, mä kerron sulle miksi. Koska naiset.
Olin eilen illalla erään ystäväni juhlissa. Kutsussa luki tervetuloa lettukesteihin, saunapyyhe mukaan. Ostimme pullon punaviiniä, jonka laitoille sievään kukkapussukkaan. Mukana oli myös saunapyyhkeet ja uimapuku.
Kun lähestyimme rantaa se oli täynnä autoja. Joku omituinen mustiin pukeutunut nainen viipotti kori käsivarsillaan polkua pitkin kohti rantaa, jonne oli kokoontunut vieraita. Kun pääsimme mökin pihan läheisyyteen, kuulimme samaisen naisen kailottavana kovalla äänellä. Petze taivastel, taitaa tuo mustiin pukeutunut nainen olla aika humalassa. No, ei ollut vaan juhlaan tilattu huikean hauska ennustajanainen (taiteilija) Samalla meille valkeni, että lettukestit olivatkin ystävättäreni viralliset 60-vuotisjuhlat. (syntymäpäivä oli näet jo talvella.)
Tunsin osan porukoista ja loput tuli illan aikana tutuiksi.
Aloituksen kyssäriin.
Olen ihan oma itseni tilanteessa kuin tilanteessa ja osaan heittäytyä mukaan tilanteisiin, rakastan yllätyksiä, tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa.
Kyky heittäytyä porukoihin olla oma itsensä on tärkeä ominaisuus kun on tekemisissä erimaalaisten ihmisten kanssa.
Jos huomaan, että joku seurueen jäsen ilmineeraa, että persoonani häiritsee, en anna sen häiritä itseäni ; )
Päivänsankari ja letunpaistaja ; ) saunoivat kanssani, osa naisista tuli istumaan kalliolle ja he lauloivat päivänsankarille kun pulahtelimme löylyjen lomassa Oulujärven aaltoihin. Upea ilta, kun on avoin, avoimuus tarttuu se lähentää ja lämmittää mieltä.
Kun ajoin kotiin puolen yön korvilla mietin, kuinka ihanaa on olla oma itensä, estoton ja ennakkoluuloton se auttaa tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa.Joo, tuollainen ominaisuus on varmasti eduksi. Aika moni olisi suuttunut siitä että ei saanut minkäänlaista varoitusta, yleensä ihmiset haluaa olla tilanteen herra. Rouva.
Oletko aina ollut tuollainen, vai onko se tullut ajan kanssa? Sun työsi mukana? Olet mahtanut olla hyvä asiakkaiden kanssa... Mietin siksi, koska mulla on yksi läheinen joka ahdistuu sikana jos hän ei tiedä tarkkaan mitä tulee tapahtumaan kun hän menee jonnekin. Hyvä ettei itkupotkuraivaria tule. Mutta joskus sellaiset ominaisuudet jotka ovat itsellään heikossa hapessa, saattaa tulla vahvuudeksi koska niitä joutuu työstämään.hmp.f kirjoitti:
Joo, tuollainen ominaisuus on varmasti eduksi. Aika moni olisi suuttunut siitä että ei saanut minkäänlaista varoitusta, yleensä ihmiset haluaa olla tilanteen herra. Rouva.
Oletko aina ollut tuollainen, vai onko se tullut ajan kanssa? Sun työsi mukana? Olet mahtanut olla hyvä asiakkaiden kanssa... Mietin siksi, koska mulla on yksi läheinen joka ahdistuu sikana jos hän ei tiedä tarkkaan mitä tulee tapahtumaan kun hän menee jonnekin. Hyvä ettei itkupotkuraivaria tule. Mutta joskus sellaiset ominaisuudet jotka ovat itsellään heikossa hapessa, saattaa tulla vahvuudeksi koska niitä joutuu työstämään.Olen tehnyt elämän työni ravintolasektorilla. Tarjoilijana olin joka ilta suorassa puhekontaktissa tuntemattomien kanssa. Esimiestehtävissä jouduin neuvottelutilanteihin, joissa piti tietää mistä puhui samoin kuin opettajana ollessa.
Epävarmuus ei myy. Siis olen aina ollut ikäänkuin esillä ja silloin pitää luottaa itseensä. Coktaitilaisuisuuksissa opin vaihtamaan mielipiteitä erilaisilla sosiaalisilla taustoilla varustettujen kanssa, oli herraa ja narria ja siltä väliltä ; )
Hollannissa jouduin kymmenen vuotta sitten taas uuteen ja outoon tilanteeseen kun kommunikointi hollantilaisten mieheni ystävien ja sukulaisten kodeissa piti onnistua englannin kielellä.
Opin pian nopean puhereakoinnin, eli puhumaan tilanteessa kuin tilanteessa englannin kielellä ja sehän tarkoittaa sitä, että ei tuijota tuskaisena kielioppiin vaan keskittyy ymmärretyksi tulemiseen ja muiden ymmärtämiseen sekä asioiden hahmotukseen kokonaisvaltaisesti.
Tykkään olla isoissa seurueissa, mutta tarvitsen tapahtumien välillä latausajan ja se tarkoittaa yksinolemista ja rauhoittumista.
Aika vaikee kalluppi sulla...
Voi, olisit huutanut , hän olisi varmaan kovin ilostunut ja se olisi kannustanut lisää moisiin hyviin suorituksiin.
Täytyy vastata, että kyllä voin olla ihan just semmonen kun olen. Mitäenemmän tulee ikää sen rennommin tämän elämän ottaa, osaa nauttia siitä mistä tykkää ja on antanut itselleen luvan olla just niin asiallinen tai hassu kun tilanne vaatii. Olen huomannut, että mitä enemmän itsestään antaa sitä enemmän saa takaisin, se pitää kyllä paikkansa.
Aikaisemmin valmistelin asiat hyvin ja sitten se meni miten meni. Nyt voi hullutella ja jos menee mönkään, niin ei haittaa elämä kantaa, sen mokailun unohtaa hetkessä. Kun on oppinut nauramaan itselleen, sen taidon osaan muuten hyvin, niin sielun sopukkaan ei jää mitään kaihertavaa.
Olen innokas juttelemaan ventovieraiden kanssa, vaikken mikään kauhean puhelias olekkaan, jos olen jonossa, kassalla, ihan missä vain , haen aina palvelua ja sitten mulla on semmoinen paha tapa, että yritän imuroida kaikkia hyviä asioita ympäriltäni, en edes tiedä mistä olen sen imuroinut, mutta aina löytää hyvää puheenaihetta. Voihan siinä olla taustalla karjalaiset sukujuuret tai neljännes vuosisata savolaista kielikylpyä.Tai sitten hän olisi ottanut alkometrin taskusta :)) Koetan sauvakävelyillä ottaa katsekontaktia kaikkiin vastaantuleviin, ja edes hymyillä. Mutta tulee kyllä joskus sellaisia katseita vastaan että pitää oikein säätä silmien lämmön täysille, että hei, I come in peace.
Se on totta, moka on voimavara. Ja ite selviääkin yleensä niistä olkapäitä kohauttaen. Mutta mä en halua loukata ketään. Enkä kyllä rasittaakaan.
Täytyypä kertoa siitä yhden tarinan. Voi olla että olen sen täällä aikaisemminkin kertonut, sitten tulee da capona.
Täällä muutama vuosi sitten alkoi kylillä kävellä uusi mies sauvoineen. Hän käveli monta kertaa päivässä, näin hänet usein mun hauvakävelyllä. Hän oli iloinen, sosiaalinen ja suulas. Pysähtyi sanomaan Päivää jokaiselle vastaantulijalle. Osa sanoi takaisin, jotkut pysähtyi juttelemaan ja osa sai todellakin lisää vauhtia tossujen alle. Meni pari vuotta, ja kylä oli lannistanut hänet, hän oli lopettanut tervehdyksensä tuntemattomille, eikä ollut muutenkaan olleenkaan niin perusiloinen tonttu enää.
Ei hänkään voinut olla oma itsensä.hmp.f kirjoitti:
Tai sitten hän olisi ottanut alkometrin taskusta :)) Koetan sauvakävelyillä ottaa katsekontaktia kaikkiin vastaantuleviin, ja edes hymyillä. Mutta tulee kyllä joskus sellaisia katseita vastaan että pitää oikein säätä silmien lämmön täysille, että hei, I come in peace.
Se on totta, moka on voimavara. Ja ite selviääkin yleensä niistä olkapäitä kohauttaen. Mutta mä en halua loukata ketään. Enkä kyllä rasittaakaan.
Täytyypä kertoa siitä yhden tarinan. Voi olla että olen sen täällä aikaisemminkin kertonut, sitten tulee da capona.
Täällä muutama vuosi sitten alkoi kylillä kävellä uusi mies sauvoineen. Hän käveli monta kertaa päivässä, näin hänet usein mun hauvakävelyllä. Hän oli iloinen, sosiaalinen ja suulas. Pysähtyi sanomaan Päivää jokaiselle vastaantulijalle. Osa sanoi takaisin, jotkut pysähtyi juttelemaan ja osa sai todellakin lisää vauhtia tossujen alle. Meni pari vuotta, ja kylä oli lannistanut hänet, hän oli lopettanut tervehdyksensä tuntemattomille, eikä ollut muutenkaan olleenkaan niin perusiloinen tonttu enää.
Ei hänkään voinut olla oma itsensä....jospa hänellä oli omia murheita...
Niin, tuntuu hassulta kun luki näitä juttuja niin joku sanoi, että voi olla oma itsensä muttei halua... siis ei halua... mä en ymmärrä, haluaa mielummin näytellä tai jotain...
Mäkin voisin yhden hauvajutun kirjoittaa, kun aikoinaan muutin tänne sieltä vielä tukummasta kylästä kuin tämä on, niin kevyen liikenteen väylällä lenkillä monet koirankusettajat tuli vastaan tien toista laitaa, eivätkä vilkaisseetkaan meihin päin. Kaikille sanoin aina kovalla ja savoksi, että hyvvee päevee, kohta ne kaikki moikkasivat iloisena kuin vanhat tutut,, ja nyt tervehditään ja joskus rupatellaankin riippuu koirasta yleensä.rosaliiin kirjoitti:
...jospa hänellä oli omia murheita...
Niin, tuntuu hassulta kun luki näitä juttuja niin joku sanoi, että voi olla oma itsensä muttei halua... siis ei halua... mä en ymmärrä, haluaa mielummin näytellä tai jotain...
Mäkin voisin yhden hauvajutun kirjoittaa, kun aikoinaan muutin tänne sieltä vielä tukummasta kylästä kuin tämä on, niin kevyen liikenteen väylällä lenkillä monet koirankusettajat tuli vastaan tien toista laitaa, eivätkä vilkaisseetkaan meihin päin. Kaikille sanoin aina kovalla ja savoksi, että hyvvee päevee, kohta ne kaikki moikkasivat iloisena kuin vanhat tutut,, ja nyt tervehditään ja joskus rupatellaankin riippuu koirasta yleensä.Se on kumma tunne eikö, kun ihmiset vihdoin tervehtii. On kuin olisi kotiin tullut :) Mulla kesti vuoden kotiutua tänne, ja se oli juuri tuon kautta, että metsässä koiralenkillä sama ihminen alkoi moikkaamaan. Tuli niin lämmin tunne.
Nyt olen asunut tässä kunnassa 19 vuotta, ja sain kunnan viirin 50-v lahjaksi. Eka reaktio oli että eihän mulla ole oikeutta kutsua itseäni ******laiseksi! Mutta kun sen hilasin lipputankoon, olin vielä enemmän kotona kuin aikaisemmin. Juuret on tärkeät ihmiselle, koti.- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Se on kumma tunne eikö, kun ihmiset vihdoin tervehtii. On kuin olisi kotiin tullut :) Mulla kesti vuoden kotiutua tänne, ja se oli juuri tuon kautta, että metsässä koiralenkillä sama ihminen alkoi moikkaamaan. Tuli niin lämmin tunne.
Nyt olen asunut tässä kunnassa 19 vuotta, ja sain kunnan viirin 50-v lahjaksi. Eka reaktio oli että eihän mulla ole oikeutta kutsua itseäni ******laiseksi! Mutta kun sen hilasin lipputankoon, olin vielä enemmän kotona kuin aikaisemmin. Juuret on tärkeät ihmiselle, koti.Kyllä meillä täällä on ihan enemmän sääntö kuin poikkeus, että kaikki tuolla ulkoilulenkeillä (ja koirankusettajat tässä kylälläkin) tervehtivät toisiaan, tunsipa ennestään tai ei.
Tässä kylällä useinkin samaa ihmistä nähdessään on jotenkin tullut varovaiseksi tervehtimisen kanssa sen jälkeen, kun sain perääni vuosikausiksi varjon, oikean pirun kiusallisen maanvaivan yhdestä (jugoslavialaisesta) miehestä, jota rutiininomaisesti tervehdin vastaan aamuisin (niinkuin muitakin, joita joka aamu näki), kun saatoin lapsia kouluun ja hän oli kai menossa töihinsä samaan aikaan.
Vähän samanlaista on kaikkien muittenkin maahanmuuttajamiesten kanssa. Heitä jos tervehtii, niin vastatervehtimisenä saattaa olla kysymys; är du gift. hmp.f kirjoitti:
Se on kumma tunne eikö, kun ihmiset vihdoin tervehtii. On kuin olisi kotiin tullut :) Mulla kesti vuoden kotiutua tänne, ja se oli juuri tuon kautta, että metsässä koiralenkillä sama ihminen alkoi moikkaamaan. Tuli niin lämmin tunne.
Nyt olen asunut tässä kunnassa 19 vuotta, ja sain kunnan viirin 50-v lahjaksi. Eka reaktio oli että eihän mulla ole oikeutta kutsua itseäni ******laiseksi! Mutta kun sen hilasin lipputankoon, olin vielä enemmän kotona kuin aikaisemmin. Juuret on tärkeät ihmiselle, koti.Se on kyllä totta, toiset tervehtii vaikka kuinka kaukaa ja toisille se ei ole niin helppoa, usein olen ajatellut kun tämä koirastukseni on aika hömelö ja sählääjä ja sitten toisilla on koirankoulutus kovassa käynnissä, ettei koira ainakaan saa meihin vilkaistakkaan, se onsilloin ihan ok.
Kyllä se koti on tärkeä, olen joskus elänyt sillai, että kaikista kotoisin paikka elämässä oli keittiönpöytä, voi, että se tuntui hyvältä kun sen ääreen istui, omat romppeet oli pitkin pöytää ja sen ääressä oli ihanaa lukea lehteä.
Nytkin vielä kun ajan moottoritietä pohjoisesta ja tietyn mutkan jälkeen näkyy tietyt kohdat kotikaupungistani niin sekin tuntuu kivalta, joskus ajattelen, että hello täältä minä taas tulen....- kylmätotuus
Kyllä meillä täällä on ihan enemmän sääntö kuin poikkeus, että kaikki tuolla ulkoilulenkeillä (ja koirankusettajat tässä kylälläkin) tervehtivät toisiaan, tunsipa ennestään tai ei.
Tässä kylällä useinkin samaa ihmistä nähdessään on jotenkin tullut varovaiseksi tervehtimisen kanssa sen jälkeen, kun sain perääni vuosikausiksi varjon, oikean pirun kiusallisen maanvaivan yhdestä (jugoslavialaisesta) miehestä, jota rutiininomaisesti tervehdin vastaan aamuisin (niinkuin muitakin, joita joka aamu näki), kun saatoin lapsia kouluun ja hän oli kai menossa töihinsä samaan aikaan.
Vähän samanlaista on kaikkien muittenkin maahanmuuttajamiesten kanssa. Heitä jos tervehtii, niin vastatervehtimisenä saattaa olla kysymys; är du gift.Miksi sinun piti jälleen kerran vetää maahanmuuttajat mukaan tähänkin ketjuun?
En ole kokenut koskaan maahanmuuttajilta kokemaasi suhtautumista.
Kohteliaasti he vastaavat tervehdykseeni ilman mitään taka-ajatuksia.
Viestitätköhän itse jotain omalla olemuksellasi, että saat kaikilta miespuolisilta maahanmuuttajilta olettamiasi tervehdyksiä?
Aiemmista kirjoituksistasi päätellen olet sen verran kiukkuinen tyyppi, että karistat kimpustasi epämiellyttävät tyypit alta aikayksikön. Täytyy olla aivan ekstra- tyyppi, joka kannoillasi roikkuu vuosia. kylmätotuus kirjoitti:
Miksi sinun piti jälleen kerran vetää maahanmuuttajat mukaan tähänkin ketjuun?
Viestitätköhän itse jotain omalla olemuksellasi, että saat kaikilta miespuolisilta maahanmuuttajilta olettamiasi tervehdyksiä?
Aiemmista kirjoituksistasi päätellen olet sen verran kiukkuinen tyyppi, että karistat kimpustasi epämiellyttävät tyypit alta aikayksikön. Täytyy olla aivan ekstra- tyyppi, joka kannoillasi roikkuu vuosia.Mun täytyy nyt espin ajatusta puolustella sen verran, kun noita nuorten tyttöjen kourimisia on esiintynyt taas kerran jossain konsertissakin, että varuillani minäkin olen. Ja kehoitan tytärtäni samaan. Ei katsekontaktia.
Ei ne kaikki maahanmuuttajat ole mihinkään erikoiseen syyllistyneet, mutta ainakin jos ryhmissä kulkevat, kannattaa peräti peruuttaa pois mikäli mahdollista. En tiedä onko teilläpäin tällaista, mutta meillä on. Meidän kunnassa on vastaanottopaikka.- kylmätotuus
rosaliiin kirjoitti:
...jospa hänellä oli omia murheita...
Mäkin voisin yhden hauvajutun kirjoittaa, kun aikoinaan muutin tänne sieltä vielä tukummasta kylästä kuin tämä on, niin kevyen liikenteen väylällä lenkillä monet koirankusettajat tuli vastaan tien toista laitaa, eivätkä vilkaisseetkaan meihin päin. Kaikille sanoin aina kovalla ja savoksi, että hyvvee päevee, kohta ne kaikki moikkasivat iloisena kuin vanhat tutut,, ja nyt tervehditään ja joskus rupatellaankin riippuu koirasta yleensä.Sitkeys palkitaan.
Tuntuisi se aika omituiselta, jos joku ei lopulta reagoisi savolaisen "hyvvee päevee" tervehyksee.
Sitte pitäs vua sannoo:" Tuu hyvä päevä poes". - ent.siivoojaparka
kylmätotuus kirjoitti:
Miksi sinun piti jälleen kerran vetää maahanmuuttajat mukaan tähänkin ketjuun?
Aiemmista kirjoituksistasi päätellen olet sen verran kiukkuinen tyyppi, että karistat kimpustasi epämiellyttävät tyypit alta aikayksikön. Täytyy olla aivan ekstra- tyyppi, joka kannoillasi roikkuu vuosia.Ihan omasta kokemuksesta sen vetäisin.
Montakin esimerkkiä siitä olisi kerrottavana, tusinan verran ainakin, kun olen erehtynyt tervehtimään ja hymyilemään väärälle miehelle.
Olenhan kertonut olleeni maahanmuuttajavaltaisella alueella rappusiivoajana. Jo silloin olin vanha akka, enkä koskaan ole ollut nuorempanakaan mikään missimäisellä ulkonäöllä varustettu. Kyllä silti minuun tartuttiin kiinni kuin sika limppuun ihan tosissaan, milloin hississä, milloin siivouskomerolla, milloin pyykkitupia siivotessa ... Jouduin antamaan polvipotkuja, teräviä kyynärpäitä palleaan, käyttämään siivousvälineitä aseina, kun ei tavallinen kiroilu tehonnut. Enkä missään nimessä lähetellyt sellaisia signaaleja, että olisin ollut heistä kiinnostunut en häiväystäkään muulla tavalla kuin meille kurssituksissa opetetulla asiakkaitten tervehtimisellä.
Se, joka varjokseni tarttui täällä kylällä, oli selvästi päästään sairas mies, joka sitten alkoi varjostamaan silloin vielä alaikäistä tytärtäni, kun olin tehnyt hänelle selväksi, että murskaan hänen munansa, jos ei jätä minua rauhaan. Ehkä sen joku on hänelle tehnytkin, koska ei ole näkynyt enää lähes kahteenkymmeneen vuoteen. - kylmätotuus
Ihan omasta kokemuksesta sen vetäisin.
Montakin esimerkkiä siitä olisi kerrottavana, tusinan verran ainakin, kun olen erehtynyt tervehtimään ja hymyilemään väärälle miehelle.
Olenhan kertonut olleeni maahanmuuttajavaltaisella alueella rappusiivoajana. Jo silloin olin vanha akka, enkä koskaan ole ollut nuorempanakaan mikään missimäisellä ulkonäöllä varustettu. Kyllä silti minuun tartuttiin kiinni kuin sika limppuun ihan tosissaan, milloin hississä, milloin siivouskomerolla, milloin pyykkitupia siivotessa ... Jouduin antamaan polvipotkuja, teräviä kyynärpäitä palleaan, käyttämään siivousvälineitä aseina, kun ei tavallinen kiroilu tehonnut. Enkä missään nimessä lähetellyt sellaisia signaaleja, että olisin ollut heistä kiinnostunut en häiväystäkään muulla tavalla kuin meille kurssituksissa opetetulla asiakkaitten tervehtimisellä.
Se, joka varjokseni tarttui täällä kylällä, oli selvästi päästään sairas mies, joka sitten alkoi varjostamaan silloin vielä alaikäistä tytärtäni, kun olin tehnyt hänelle selväksi, että murskaan hänen munansa, jos ei jätä minua rauhaan. Ehkä sen joku on hänelle tehnytkin, koska ei ole näkynyt enää lähes kahteenkymmeneen vuoteen.Sairaat ovat sairaita ja tarvitsisivat hoitoa.
Et sinäkään nähtävästi ole onnistunut käsittelemään tapahtumia, joista on kulunut jo yli 20 vuotta. Sinulle on jäänyt niistä trauma ja se on ikävä tilanne. - ent.siivoojaparka
kylmätotuus kirjoitti:
Sairaat ovat sairaita ja tarvitsisivat hoitoa.
Et sinäkään nähtävästi ole onnistunut käsittelemään tapahtumia, joista on kulunut jo yli 20 vuotta. Sinulle on jäänyt niistä trauma ja se on ikävä tilanne.Myönnän.
Siinä mielessä trauma, että ei kiinnosta tehdä tuttavuutta tuntemattomiin maahanmuutajamiehiin. Ei niin, että olisin heistä ollut kiinnostunut aikaisemminkaan.
Sitä traumaa en edes halua työstää pois, sillä se ei heitä miksikään muuta kuitenkaan. - ent.siivoojaparka
Reeta3 kirjoitti:
Ei maalla tervehditä vieraita vastaantulijoita sen enempää kun kaupungissakaan.
Kyllä meillä tervehditään, jos on yksi tai kaksi vastaantulijaa kerrallaan liikkeellä, etenkin sellaisia, joita usein näkee vaikka ei tuntisikaan muuten.
Kaupungissa ja missä on enemmän porukkaa, niin eihän siellä olisi mahdollistakaan tervehtiä kaikkia.
Kakarana muistan, kun meillä oli hevonen, mikä pysähtyi joka kerran, kun isä sanoi vastaantulijoille "päevee". Hevonen piti itsestään selvänä, että sitä jäädään nyt siihen sit juttelemaan vaikka olisikin ollut tarkoitus jatkaa matkaa.
Yksi mies tässä kylällä oli mitä ihmettelin, että kuinka paljon hänellä oikein on tuttuja, kun hän tervehti ihan jokaista sen tyylisenä niinkuin olisi tuntenut heidät hyvästikin. Sitten sain kuulla hänen olevan tuon tehtaan henkilöstöpäällikkö. Kun ei hän tarkasti tiennyt, ketkä kaikki olivat hänen hänen palkkaamiaan, niin hän varalta tervehti tuttavallisen oloisesti kaikkia, joita vain tapasi.
Näitä luonnonlapsia ja rennosti omana itsenään olevia näkee silloin tällöin ja tunnenkin muutaman.
Heistä tulee joskus mieleen käytöshäiriöinen lapsi, joka ei osaa pidätellä riehumistaan.
Ihmisen on hyvä osata hillitä itsensä ja miettiä parikin kertaa, ennen kuin sen kaiken oman itsensä sisuksistaan julkisesti esille päästää.
Kotona ja hyvien kamujen seurassa voi hiukan rennommin itsenään olla.- ent.siivoojaparka
Hih!
Sanot sinä? ent.siivoojaparka kirjoitti:
Hih!
Sanot sinä?Noh, eipäs nyt hihitellä, tämä on vain palsta ja täällä voi vähän irrotellakin.
hmp.f kirjoitti:
Mutta jos ei tee kenellekään mitään pahaa? Miksi kaikkien pitää olla samanlaisia?
Tietenkään kaikkien ei tarvitse eikä pidäkään olla samanlaisia.
Lähinnä kyse on käytöksestä, mikä ja minkätyyppinen "omana itsenään oleminen" sopii mihinkin tilanteeseen ja paikkaan.Ancelina kirjoitti:
Tietenkään kaikkien ei tarvitse eikä pidäkään olla samanlaisia.
Lähinnä kyse on käytöksestä, mikä ja minkätyyppinen "omana itsenään oleminen" sopii mihinkin tilanteeseen ja paikkaan.Millä tavalla ihmiset sitten käytännössä eroaa toisistaan, jos pitää samalla tavalla ottaa huomioon mikä sopii mihinkin tilanteeseen ja paikkaan? Ei mitenkään, se tekee meistä just tasan samanlaisia.
hmp.f kirjoitti:
Millä tavalla ihmiset sitten käytännössä eroaa toisistaan, jos pitää samalla tavalla ottaa huomioon mikä sopii mihinkin tilanteeseen ja paikkaan? Ei mitenkään, se tekee meistä just tasan samanlaisia.
Tuosta olen eri mieltä, ihmiset ovat erilaisia ja käyttäytyvät eri tilanteissa eri tavalla, luonteensa ja käytöksensä suomilla tavoilla.
Ei me mitään klooneja sentään olla.
Toinen kailottaa asiansa ja mielipiteensä kovalla äänellä, muita ajattelematta ja joku miettii voiko ja kannattaako tässä tilanteessa sanoa mitään.
Molemmat ovat omia itsejään.Ancelina kirjoitti:
Tuosta olen eri mieltä, ihmiset ovat erilaisia ja käyttäytyvät eri tilanteissa eri tavalla, luonteensa ja käytöksensä suomilla tavoilla.
Ei me mitään klooneja sentään olla.
Toinen kailottaa asiansa ja mielipiteensä kovalla äänellä, muita ajattelematta ja joku miettii voiko ja kannattaako tässä tilanteessa sanoa mitään.
Molemmat ovat omia itsejään.Mutta ne jotka käyttäytyy eri tavalla kuin sinä, ovat sun mielestä käytöshäiriöisiä lapsia? Eli tavallaan jo leimasit jonkun toisen "oma itsensä" käytös huonoksi?
- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Mutta ne jotka käyttäytyy eri tavalla kuin sinä, ovat sun mielestä käytöshäiriöisiä lapsia? Eli tavallaan jo leimasit jonkun toisen "oma itsensä" käytös huonoksi?
Minä olen sitä mieltä luettuasi aloituksesi, että jos olisit tuntenut olevasi oma itsesi, kun olisit huudellut vieraan ihmisen perään töllisteltyäsi ensin pääseekö hän mäen päälle läskeineen vai ei, niin ehdottomasti sinun olisi pitänyt olla oma itsesi ja huutaa välittämättä, edes miettimättä, mitä hän sinusta ajattelee. Onhan kylähulluja muitakin, siinä se olisi mennyt sivussa.
Minä taas omana itsenäni en olisi edes välittänyt töllistellä, saatika sitten välittänyt tuon taivaallista siitä, pääseekö joku minulle tuntematon ihminen juosten mäen päälle vai ei. En varmaan olisi kiinnittänyt huomiota siihenkään, josko hän olisi minua paksumpi tai hoikempi. Hän oli omalla treeningillään ja sinä omalla sauvakävelylläsi.
Omana itsenäni hyvin vähän kiinnitän yleensäkään huomiota minulle tuntemattomien ulkonäköön (jos ei nyt ole jotenkin vaarallisen tai hyvin shokeeraavan näköinen) tai tekemisiin, ellei näytä olevan jotain rikollista tekeillä tai ole kysymys vaikka sairauskohtauksesta tai jostain muusta sellaisesta missä tarvitaan apua. hmp.f kirjoitti:
Mutta ne jotka käyttäytyy eri tavalla kuin sinä, ovat sun mielestä käytöshäiriöisiä lapsia? Eli tavallaan jo leimasit jonkun toisen "oma itsensä" käytös huonoksi?
Eivät kaikki, vain eräät, joiden käytös tuo mieleen lapsen.
Ehkä heidän käytöksensä olisikin sinun mielestäsi parempaa kuin minun.
Mistä tuon tietää, arviointikysymys.Ancelina kirjoitti:
Eivät kaikki, vain eräät, joiden käytös tuo mieleen lapsen.
Ehkä heidän käytöksensä olisikin sinun mielestäsi parempaa kuin minun.
Mistä tuon tietää, arviointikysymys.Olen sulle joskus sanonut, että en lokeroi ihmisiä sen mukaan pidänkö jostain vai en. Onko kukaan parempi missään vai ei.
Sun eka viesti tähän ketjuun oli aika jyrkkä, mutta sä et ehkä sitä kuitenkaan niin tarkoittanut? Koska seuraavissa viesteissä jo olit hyväksyvämmällä kannalla.hmp.f kirjoitti:
Olen sulle joskus sanonut, että en lokeroi ihmisiä sen mukaan pidänkö jostain vai en. Onko kukaan parempi missään vai ei.
Sun eka viesti tähän ketjuun oli aika jyrkkä, mutta sä et ehkä sitä kuitenkaan niin tarkoittanut? Koska seuraavissa viesteissä jo olit hyväksyvämmällä kannalla.Kyllähän tästäkin ketjusta tulee ilmi, että estottomuus on kannatettavampaa kuin se, että ajattelisi ensin mitä sanoo ja tekee.
Eli sun mielestä estottomat ovat parempia, et ole puolueeton.
Olen just sitä mieltä, miten olen kirjoittanut, vastannut väitteesi mustikkaisin sormin.
Keskustellut kuten palstalle sopii.Ancelina kirjoitti:
Kyllähän tästäkin ketjusta tulee ilmi, että estottomuus on kannatettavampaa kuin se, että ajattelisi ensin mitä sanoo ja tekee.
Olen just sitä mieltä, miten olen kirjoittanut, vastannut väitteesi mustikkaisin sormin.
Keskustellut kuten palstalle sopii.Oletko sinä Ancelina omasta mielestäsi esteellinen?
- kylmätotuus
Ancelina kirjoitti:
Kyllähän tästäkin ketjusta tulee ilmi, että estottomuus on kannatettavampaa kuin se, että ajattelisi ensin mitä sanoo ja tekee.
Keskustellut kuten palstalle sopii.Omana itsenä olemisen vastakohta on teennäisyys. Näin minä asian koen.
Estottomuus tai estoisuus ovat vain persoonallisuuden osia.
Oma itsensä voi olla, vaikka olisi kuinka paljon estoja. Mutta silloin ei ole oma itsensä, jos tällainen henkilö yrittää olla estoton.
Minusta sana estoton on saanut virheellisen merkityksen ja se liitetään turhan usein seksuaalisuuteen. kylmätotuus kirjoitti:
Omana itsenä olemisen vastakohta on teennäisyys. Näin minä asian koen.
Oma itsensä voi olla, vaikka olisi kuinka paljon estoja. Mutta silloin ei ole oma itsensä, jos tällainen henkilö yrittää olla estoton.
Minusta sana estoton on saanut virheellisen merkityksen ja se liitetään turhan usein seksuaalisuuteen.Samaa mieltä ja jollakin tavalla tässä ketjussa sekoitetaan omana itsenään oleminen ja estottomuus.
Kaikesta huolimatta olen edelleen siitä mieltä, että itseään ja käytöstään on joskus hyvä hillitä.
On sillä lailla sivistyneemmin oma itsensä, jos estottomuudeltaan siihen pystyy.kylmätotuus kirjoitti:
Omana itsenä olemisen vastakohta on teennäisyys. Näin minä asian koen.
Minusta sana estoton on saanut virheellisen merkityksen ja se liitetään turhan usein seksuaalisuuteen.Se että seuraa yhteiskunnan moraali-arvoja, etikettiä ja yleisiä hyväksi koettuja sääntöjä, ei mun mielestä ole teennäistä. Vaikka jouduin aloituksen tilanteessa pidättelemään iloani, niin en kokenut että olin teennäinen.
Sitä mä ihmettelen (jossain muuallakin tässä ketjussa) miksi kritiikkiä tai suoraan laukomista pidetään hyväksyttävänä ja rehellisenä? Estottomuutta sekin, eikö? Mutta ilo on pysyttävä sisällä, saa näkyä hymy ja se saa peräti nousta katseeseen, mutta muuten olet holtiton muksu?- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Se että seuraa yhteiskunnan moraali-arvoja, etikettiä ja yleisiä hyväksi koettuja sääntöjä, ei mun mielestä ole teennäistä. Vaikka jouduin aloituksen tilanteessa pidättelemään iloani, niin en kokenut että olin teennäinen.
Sitä mä ihmettelen (jossain muuallakin tässä ketjussa) miksi kritiikkiä tai suoraan laukomista pidetään hyväksyttävänä ja rehellisenä? Estottomuutta sekin, eikö? Mutta ilo on pysyttävä sisällä, saa näkyä hymy ja se saa peräti nousta katseeseen, mutta muuten olet holtiton muksu?Nii, miks toisten annetaan olla niinkuin ovat, mutta ei sinun anneta olla? "Äiti, miks tuo saa tehä, muutta mä en saa tehä?"
Kasvat sinäkin vielä aikuiseksi ja huomaat itselläsi olevan päätösvalta tekemisistäsi ja sanomisistasi toisten huomautuksista huolimatta. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Nii, miks toisten annetaan olla niinkuin ovat, mutta ei sinun anneta olla? "Äiti, miks tuo saa tehä, muutta mä en saa tehä?"
Kasvat sinäkin vielä aikuiseksi ja huomaat itselläsi olevan päätösvalta tekemisistäsi ja sanomisistasi toisten huomautuksista huolimatta.Eiku, äiti miksi toi siivooja piiskaa mua koko ajan?
Tekopyhyyttä olin ilmailemassa. Sä saat vääntää sitä miksi tahansa muuksi haluat, ja niin sä näköjään haluat.- kylmätotuus
hmp.f kirjoitti:
Se että seuraa yhteiskunnan moraali-arvoja, etikettiä ja yleisiä hyväksi koettuja sääntöjä, ei mun mielestä ole teennäistä. Vaikka jouduin aloituksen tilanteessa pidättelemään iloani, niin en kokenut että olin teennäinen.
Sitä mä ihmettelen (jossain muuallakin tässä ketjussa) miksi kritiikkiä tai suoraan laukomista pidetään hyväksyttävänä ja rehellisenä? Estottomuutta sekin, eikö? Mutta ilo on pysyttävä sisällä, saa näkyä hymy ja se saa peräti nousta katseeseen, mutta muuten olet holtiton muksu?Kyllä aiheellista kritiikkiä saa ja pitääkin antaa. Toisaalta sitä on myös osattava ottaa vastaan.
Ilonsa saa tuoda esiin aina, koska se ei vahingoita ketään. Jos joku pitää sitä lapsellisuutena, niin pitäköön.
Minä olen "luonnonlapsi" ja sellaisena aion pysyäkin. Nauran, kun naurattaa ja itken, kun itkettää.
Jos jaksat, niin kuuntele se Amadeuksen laulu. Se sopii niin hyvin tähän aloituksesi aiheeseen. Laulussa kerrotaan, miten jo pienen lapsen ympärille aletaan kuorta kasvattamaan. - ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Eiku, äiti miksi toi siivooja piiskaa mua koko ajan?
Tekopyhyyttä olin ilmailemassa. Sä saat vääntää sitä miksi tahansa muuksi haluat, ja niin sä näköjään haluat.Vai olit sinä ilmailemassa? Hyvinkö siivet kantoivat?
- ent.siivoojaparka
kylmätotuus kirjoitti:
Kyllä aiheellista kritiikkiä saa ja pitääkin antaa. Toisaalta sitä on myös osattava ottaa vastaan.
Ilonsa saa tuoda esiin aina, koska se ei vahingoita ketään. Jos joku pitää sitä lapsellisuutena, niin pitäköön.
Minä olen "luonnonlapsi" ja sellaisena aion pysyäkin. Nauran, kun naurattaa ja itken, kun itkettää.
Jos jaksat, niin kuuntele se Amadeuksen laulu. Se sopii niin hyvin tähän aloituksesi aiheeseen. Laulussa kerrotaan, miten jo pienen lapsen ympärille aletaan kuorta kasvattamaan.Ei sitä ihan vaan pysty joka paikassa ja tilanteessa nauramaan vaikka naurattaisikin. Jotain rotia sentään oltava.
Ainakin minä olen joutunut monesti puremaan rystyset verille niin, että on vedet silmistä valuneet, kun olen "estoisena" yrittänyt estää naurunpärskettä. kylmätotuus kirjoitti:
Kyllä aiheellista kritiikkiä saa ja pitääkin antaa. Toisaalta sitä on myös osattava ottaa vastaan.
Jos jaksat, niin kuuntele se Amadeuksen laulu. Se sopii niin hyvin tähän aloituksesi aiheeseen. Laulussa kerrotaan, miten jo pienen lapsen ympärille aletaan kuorta kasvattamaan.Kuuntelin mä sen, lämmintotuus :)
- ent.siivoojaparka
Tällä palstalla kun on näitä yliherkkiä, niin ei täällä oikein voi oma itsensä olla saamatta muutamia "heikkojen puolustajia" niskaansa.
- kesi.vä
Jos osaisin niin voisin tehdä aloituksen meidän heikkojen ja yliherkkien koulutus- ja tukiketjusta :)
- de-meter
kesi.vä kirjoitti:
Jos osaisin niin voisin tehdä aloituksen meidän heikkojen ja yliherkkien koulutus- ja tukiketjusta :)
Minä kannatan ehdotustasi, kesi.vä. Meitä aina sorsitaan, mutta jos yhdistämme voimamme, niin kyllä me nämä palstailkiöt taltutamme..))
Vai pitäisikö puhua vain yhdestä ilkiöstä, jonka nimi alkaa Hoolla ?
Vai pitäisikö nähdä asia kuten vanhempi poikani, joka päiväkodissa joutui puhutteluun kun hän oli kiusannut arkaa tyttöä. Opettaja nuhteli ja hän totesi: "no siitähän (kiusaamisesta) se sitten rohkastuu"..))
Ancelinan kommentin allekirjoitan täysin. Pieni estyneisyys on yleensä hyväksi kokonaisuudelle, vaikka siitä ei niin suurta nostetta saisikaan..)) - visvasyylä65
No vahvathan suojelee heikoimpiaan. :)
- kesi.vä
de-meter kirjoitti:
Minä kannatan ehdotustasi, kesi.vä. Meitä aina sorsitaan, mutta jos yhdistämme voimamme, niin kyllä me nämä palstailkiöt taltutamme..))
Vai pitäisikö nähdä asia kuten vanhempi poikani, joka päiväkodissa joutui puhutteluun kun hän oli kiusannut arkaa tyttöä. Opettaja nuhteli ja hän totesi: "no siitähän (kiusaamisesta) se sitten rohkastuu"..))
Ancelinan kommentin allekirjoitan täysin. Pieni estyneisyys on yleensä hyväksi kokonaisuudelle, vaikka siitä ei niin suurta nostetta saisikaan..))Fiksu ja sanavalmis on poikasi ollut jo pienestä. Miten lie minä jäi tällaiseksi rohkaistumattomaksi :) Tuppaan vieläkin menemään piiloon haavojani nuolemaan, kuin loukkaantunut eläin. Tällä palstalla on kyllä monta monta fiksua kirjoittajaa, joiden teksteistä olen saanut paljon oivalluksia ja ajattelemisen aihetta. Olen monesti ajatellut, että miten helpolla olisin päässyt jos olisin osannut ajatella noin kuin tuo ajattelee.
Toisaalta olen kyllä täällä huomannut ne omatkin pimeänpuoleiset ajatukseni joissa on vielä kitkemistä ja kohentamista.
Ehkä annetaan sen ketjun olla, ettei nosteta ketään syntipukiksi :) de-meter kirjoitti:
Ancelinan kommentin allekirjoitan täysin. Pieni estyneisyys on yleensä hyväksi kokonaisuudelle, vaikka siitä ei niin suurta nostetta saisikaan..))"de-meter"
Minä en ainakaan ole ilkiö mitenkään.
Esim. nimim. Ancelinaa kohtaan pyrin olemaan erittäin pidättyväinen.
Muuten alkaa hän nauraa minulle entistäkin enemmän.
Olen ilahtunut vanhemmasta pojastasi.
Fiksu mies oli nuorena.
Paljon on hänessä minua.
H.- ent.siivoojaparka
kesi.vä kirjoitti:
Fiksu ja sanavalmis on poikasi ollut jo pienestä. Miten lie minä jäi tällaiseksi rohkaistumattomaksi :) Tuppaan vieläkin menemään piiloon haavojani nuolemaan, kuin loukkaantunut eläin. Tällä palstalla on kyllä monta monta fiksua kirjoittajaa, joiden teksteistä olen saanut paljon oivalluksia ja ajattelemisen aihetta. Olen monesti ajatellut, että miten helpolla olisin päässyt jos olisin osannut ajatella noin kuin tuo ajattelee.
Toisaalta olen kyllä täällä huomannut ne omatkin pimeänpuoleiset ajatukseni joissa on vielä kitkemistä ja kohentamista.
Ehkä annetaan sen ketjun olla, ettei nosteta ketään syntipukiksi :)Kesivä tarvitsisi, olisi jo tarvinnut, enemmän siedätyshoitoa.
Tässä on yksi elävä esimerkki ujosta koulukiusatusta tytöstä, "rumasta ankanpoikaseta, josta tuli..."
https://www.kth.se/alumni/varaalumner/en-problemlosare-med-kometkarriar-1.579672 - de-meter
kesi.vä kirjoitti:
Fiksu ja sanavalmis on poikasi ollut jo pienestä. Miten lie minä jäi tällaiseksi rohkaistumattomaksi :) Tuppaan vieläkin menemään piiloon haavojani nuolemaan, kuin loukkaantunut eläin. Tällä palstalla on kyllä monta monta fiksua kirjoittajaa, joiden teksteistä olen saanut paljon oivalluksia ja ajattelemisen aihetta. Olen monesti ajatellut, että miten helpolla olisin päässyt jos olisin osannut ajatella noin kuin tuo ajattelee.
Ehkä annetaan sen ketjun olla, ettei nosteta ketään syntipukiksi :)Huono minäkin olen ketään mestaroimaan, ei ole siihen varaakaan, ke.sivä. Hunksille on aina kiva heittää herjaa kun tietää, ettei hän ota itseensä eikä tapojaan paranna..)) Eiköhän meille kaikille täältä tilaa löydy.
Tuosta herkkähipiäisyydestä, erityisherkkyydestä, on täällä ollutkin puhetta ja siitä kirjoitettu kirja on mainittu: Elaine N. Aron: Erityisherkkä ihminen. Kyllä se jossain kohdin ampuu minusta yli, mutta kun ominaisuus on yleensä on esitetty huonossa valossa, puhuttu vain "huonoista hermoista", oli mieluista lukea, mitä hyvää se pitää sisällään.
Minä olen hellinyt sellaista ideaa, että jokainen meistä olisi jossain määrin haavoittunut, osa ihmisistä peittää sen, osa näyttää tai ei pysty sitä piilottamaan ja leimautuu "heikoksi" siitä syystä. Ja itse olen kyllä mieluummin haavoittunut ja "heikko" kuin kylmäsydäminen ja "vahva"..))
Viljo Kajavalla on siitä hieno runo:
"Sen mikä meissä on rikkinäistä/mikä meissä on surullista ja kuolevaa,
mikä meissä on kompastuvaa ja häiritsevää/ sen me puemme tummaan pukuun, korkeaan hattuun/ja vakavaan, ylevään ilmeeseen.
Sen mikä meissä on säilyvää ja painavaa/ sen me jätämme kuin höyhenen/kuin auringonsäteen/kuin pienen liverryksen/lapsemme kämmenelle." - de-meter
hunksz kirjoitti:
"de-meter"
Minä en ainakaan ole ilkiö mitenkään.
Esim. nimim. Ancelinaa kohtaan pyrin olemaan erittäin pidättyväinen.
Muuten alkaa hän nauraa minulle entistäkin enemmän.
Olen ilahtunut vanhemmasta pojastasi.
Fiksu mies oli nuorena.
Paljon on hänessä minua.
H.Jaa, hunksi. Että pidättyväinen Ancelinaa kohtaan ?..)) Onhan se hyvä, että joku pidättelee...
Ja tulihan se omakehukin sieltä: "muistuttaa paljon sinua"... - kesi.vä
Kesivä tarvitsisi, olisi jo tarvinnut, enemmän siedätyshoitoa.
Tässä on yksi elävä esimerkki ujosta koulukiusatusta tytöstä, "rumasta ankanpoikaseta, josta tuli..."
https://www.kth.se/alumni/varaalumner/en-problemlosare-med-kometkarriar-1.579672Kiitos linkistä, siellä oli onneksi englannin kielelläkin.
Hyvä ja opettava!
Muuten, näin meidän kesken, jäin jossain vaiheessa lukemaan palstaa. En muista enää itse asiaa, muistan vain sun nimmarin siinä, jossa sanoit jollekin jotenkin näin "tunteesi ovat sinusta lähtöisin, eivät sen syytä jonka sanoista loukkaannuit". Sori, en muista tarkalleen, mutta se oli yks palstan monista opeista. Kiitos! Kun vaan oppisin ne askeleet tuon ajatuksen käytäntöön panemiseen päässäni. - kesi.vä
de-meter kirjoitti:
Huono minäkin olen ketään mestaroimaan, ei ole siihen varaakaan, ke.sivä. Hunksille on aina kiva heittää herjaa kun tietää, ettei hän ota itseensä eikä tapojaan paranna..)) Eiköhän meille kaikille täältä tilaa löydy.
Tuosta herkkähipiäisyydestä, erityisherkkyydestä, on täällä ollutkin puhetta ja siitä kirjoitettu kirja on mainittu: Elaine N. Aron: Erityisherkkä ihminen. Kyllä se jossain kohdin ampuu minusta yli, mutta kun ominaisuus on yleensä on esitetty huonossa valossa, puhuttu vain "huonoista hermoista", oli mieluista lukea, mitä hyvää se pitää sisällään.
Minä olen hellinyt sellaista ideaa, että jokainen meistä olisi jossain määrin haavoittunut, osa ihmisistä peittää sen, osa näyttää tai ei pysty sitä piilottamaan ja leimautuu "heikoksi" siitä syystä. Ja itse olen kyllä mieluummin haavoittunut ja "heikko" kuin kylmäsydäminen ja "vahva"..))
Viljo Kajavalla on siitä hieno runo:
"Sen mikä meissä on rikkinäistä/mikä meissä on surullista ja kuolevaa,
mikä meissä on kompastuvaa ja häiritsevää/ sen me puemme tummaan pukuun, korkeaan hattuun/ja vakavaan, ylevään ilmeeseen.
Sen mikä meissä on säilyvää ja painavaa/ sen me jätämme kuin höyhenen/kuin auringonsäteen/kuin pienen liverryksen/lapsemme kämmenelle."Olipa nyvin kiteytetty tuo Kajavan teksti!
Tuo yliherkkyys on viime aikoina ollut tapetilla ja sitä huudellaan herkästi juuri "herkkä hipiäisyydeksi". Muistelen joskus kauan sitten erään vanhemman ja viisaan sanoneen minullekin, että näet ja koet enemmän ja vahvemmin, kun olet herkkä. En sitä silloin ymmärtänyt, mutta elämän saatossa nuo sanat ovat lohduttaneet. - ent.siivoojaparka
kesi.vä kirjoitti:
Olipa nyvin kiteytetty tuo Kajavan teksti!
Tuo yliherkkyys on viime aikoina ollut tapetilla ja sitä huudellaan herkästi juuri "herkkä hipiäisyydeksi". Muistelen joskus kauan sitten erään vanhemman ja viisaan sanoneen minullekin, että näet ja koet enemmän ja vahvemmin, kun olet herkkä. En sitä silloin ymmärtänyt, mutta elämän saatossa nuo sanat ovat lohduttaneet.Herkkyys on ihan hyvä asia sekä naisilla että miehillä.
Mutta on herkkyyttä ja "herkkyyttä".
Mahottoman hankala sellaisten ihmisten kanssa, jotka suorastaan etsimällä etsivät rivien välistä sellaista, minkä he voisivat ottaa loukkaavana ja sitten ollaan niin marttyyriä, niin marttyyriä ja odotellaan, jopa kysellään, anteeksipyyntöjä vaikka toinen ei olisi mitenkään edes tarkoittanut loukata. - kesi.vä
Herkkyys on ihan hyvä asia sekä naisilla että miehillä.
Mutta on herkkyyttä ja "herkkyyttä".
Mahottoman hankala sellaisten ihmisten kanssa, jotka suorastaan etsimällä etsivät rivien välistä sellaista, minkä he voisivat ottaa loukkaavana ja sitten ollaan niin marttyyriä, niin marttyyriä ja odotellaan, jopa kysellään, anteeksipyyntöjä vaikka toinen ei olisi mitenkään edes tarkoittanut loukata.Taitaa olla joskus keskusteluhalukkuutta se, että pipetillä noukitaan sieltä rivien välistä. Näin minä olen ollut ymmärtävinäni. Ja silloinhan on juuri siitä toisenlaisesta "herkkyydestä" kysymys. Minusta on kiva lueskella sellaisten sanavalmiiden sanailua joissa molemmat ovat tasaväkisiä. Siitä en pidä, että tieten tahtoen jos huomataan toisen akilleen kantapää, niin "potkaistaan siihen stilettikorolla ja kovaa".
de-meter kirjoitti:
Jaa, hunksi. Että pidättyväinen Ancelinaa kohtaan ?..)) Onhan se hyvä, että joku pidättelee...
Ja tulihan se omakehukin sieltä: "muistuttaa paljon sinua"...Voi demeter, minä olen vain hornanhenki, joka härnään hunkszia ja usein jopa nauran hänen toilailuilleen.
Siksi hän pidättäytyy, suojellakseen itseään.
Ole onnellinen osastasi, olet hänen sydämessään :)- kummalla.vaan
kesi.vä kirjoitti:
Taitaa olla joskus keskusteluhalukkuutta se, että pipetillä noukitaan sieltä rivien välistä. Näin minä olen ollut ymmärtävinäni. Ja silloinhan on juuri siitä toisenlaisesta "herkkyydestä" kysymys. Minusta on kiva lueskella sellaisten sanavalmiiden sanailua joissa molemmat ovat tasaväkisiä. Siitä en pidä, että tieten tahtoen jos huomataan toisen akilleen kantapää, niin "potkaistaan siihen stilettikorolla ja kovaa".
Pipetillä? Eikö pinsetillä?
- mitenkä.niillä
kummalla.vaan kirjoitti:
Grillipihdeillä ;))))
- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Ent.siivojaparka, että pitää saada vapaasti loukatakin ihmisiä, vai?
Ei sinua kukaan pysty loukkaamaan, ellet itse loukkaannu. Etkä sinä pysty ketään sellaista loukkaamaan, joka ei loukkaannu.
- kesi.vä
kummalla.vaan kirjoitti:
Pisteillä pisteillä :) Rivienvälit ovat täynnä salakirjoitusta, joka tulee näkyviin kirjoittajalle, jolla on tiettyjä ainesosia pipetissään :)
- kesi.vä
kesi.vä kirjoitti:
Pisteillä pisteillä :) Rivienvälit ovat täynnä salakirjoitusta, joka tulee näkyviin kirjoittajalle, jolla on tiettyjä ainesosia pipetissään :)
Pipeteillä pipeteillä piti olla. Vaan voihan rivienväliss olla pistekirjoitustakin, mutta en mä tässä ruudussa mitään pisteitä tunn
Ei sinua kukaan pysty loukkaamaan, ellet itse loukkaannu. Etkä sinä pysty ketään sellaista loukkaamaan, joka ei loukkaannu.
Jokaisella on heikko kohtansa. Jokainen loukkaantuu joskus.
- kylmätotuus
hmp.f kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä kanssasi.
En usko, että kenelläkään on niin vahvaa panssaria ympärillään, etteikö hän loukkaantuisi, jos veitsi viiltää tarpeeksi arkaan kohtaan.
Mikäli ihminen ei mistään loukkaannu, hän on tunnekuollut.
Voihan tietysti väittää, etteivät syvät loukkaukset kosketa, mutta se on itsepetosta.
Nämä ajatukseni koskevat oikeaa elämää, eivät virtuaalimaailmaa. - ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Totta heevetissä jokainen loukkaantuu joskus, enimmäkseen ihan ilman syytäkin. En ole muuta väittänytkään. Tunne se on niinkuin muutkin tunteet. Se tulee jos tulee.
Ei se silti ole toisen syytä, jos loukkaannut hänen tekemisistään tai sanoistaan.
Se tunne nousee sinusta itsestäsi ja on ihan prick sinun oma asiasi työstää sitä, ettet jää siihen rypemään ja syyttämään toista omasta negatiivisesta tunteestasi.
Tiedän sellaisiakin ihmisiä, jotka suorastaan nauttivat saada olla jatkuvasti loukattuja ja huuli lerpallaan mitä kummallisimmista syistä ja syyttämässä toisia loukkaamisesta. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Totta heevetissä jokainen loukkaantuu joskus, enimmäkseen ihan ilman syytäkin. En ole muuta väittänytkään. Tunne se on niinkuin muutkin tunteet. Se tulee jos tulee.
Ei se silti ole toisen syytä, jos loukkaannut hänen tekemisistään tai sanoistaan.
Se tunne nousee sinusta itsestäsi ja on ihan prick sinun oma asiasi työstää sitä, ettet jää siihen rypemään ja syyttämään toista omasta negatiivisesta tunteestasi.
Tiedän sellaisiakin ihmisiä, jotka suorastaan nauttivat saada olla jatkuvasti loukattuja ja huuli lerpallaan mitä kummallisimmista syistä ja syyttämässä toisia loukkaamisesta.Noh, joo pitää sanoa tähänkin. Osittain ainakin. Jotta tuohon pystyisi pitäisi olla sama elämän näkemys kuin sulla, että virheet ovat sun omat eikä liity mitenkään keneenkään muuhun. Sanoin tuon vähän huonosti, mutta tiedät varmaan mitä tarkoitan. Mistä puhuttiin alempana. Jos ei ajattele kuten sinä, homma karkaa.
Eli siinä osassa olen samaa mieltä. Mutta sitten toinen juttu. Pitää antaa ihmisille aikaa käydä läpi sen prosessin rauhassa, antaa tilaa. Se saattaa kestää aikansa. Ei voi tykittää sitä kovaa palautetta montaa kertaa, eikä monelta taholta (lynkkausta), tai se kovertaa sua väkisinkin. Mä olen tähän syyllistynyt sun kohdalla ainakin kerran, enkö olekin? Eikä nyt mitään kovaa mimmiä - ei tuntunut missään.- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Noh, joo pitää sanoa tähänkin. Osittain ainakin. Jotta tuohon pystyisi pitäisi olla sama elämän näkemys kuin sulla, että virheet ovat sun omat eikä liity mitenkään keneenkään muuhun. Sanoin tuon vähän huonosti, mutta tiedät varmaan mitä tarkoitan. Mistä puhuttiin alempana. Jos ei ajattele kuten sinä, homma karkaa.
Eli siinä osassa olen samaa mieltä. Mutta sitten toinen juttu. Pitää antaa ihmisille aikaa käydä läpi sen prosessin rauhassa, antaa tilaa. Se saattaa kestää aikansa. Ei voi tykittää sitä kovaa palautetta montaa kertaa, eikä monelta taholta (lynkkausta), tai se kovertaa sua väkisinkin. Mä olen tähän syyllistynyt sun kohdalla ainakin kerran, enkö olekin? Eikä nyt mitään kovaa mimmiä - ei tuntunut missään.Jaaha.
Et sitten ymmärtänyt pätkääkään siitä, mitä kirjoitin niistä virheistä. Meni helmet sioille. En oikeastaan kuvitellutkaan tosissani, että olisit ymmärtänyt. Mutta yks hailee, tyhmälle ei toisteta.
Toisaalta taas en ymmärtänyt pätkääkään tästä löpötyksestäsi (jos se nyt yleensä oli minulle tarkoitettukaan):
"""Ei voi tykittää sitä kovaa palautetta montaa kertaa, eikä monelta taholta (lynkkausta), Ei voi tykittää sitä kovaa palautetta montaa kertaa, eikä monelta taholta (lynkkausta), tai se kovertaa sua väkisinkin. Mä olen tähän syyllistynyt sun kohdalla ainakin kerran, enkö olekin? Eikä nyt mitään kovaa mimmiä - ei tuntunut missään."""
Ohi meni, että hujahti, mutta tuskinpa se mitään tärkeää olikaan, kun tyhjäkäyntilöpötyksiäsi on ennenkin lukenut.
Sinä et ymmärtänyt minua, enkä minä sinua. Tasoissa ollaan. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Jaaha.
Et sitten ymmärtänyt pätkääkään siitä, mitä kirjoitin niistä virheistä. Meni helmet sioille. En oikeastaan kuvitellutkaan tosissani, että olisit ymmärtänyt. Mutta yks hailee, tyhmälle ei toisteta.
Toisaalta taas en ymmärtänyt pätkääkään tästä löpötyksestäsi (jos se nyt yleensä oli minulle tarkoitettukaan):
"""Ei voi tykittää sitä kovaa palautetta montaa kertaa, eikä monelta taholta (lynkkausta), Ei voi tykittää sitä kovaa palautetta montaa kertaa, eikä monelta taholta (lynkkausta), tai se kovertaa sua väkisinkin. Mä olen tähän syyllistynyt sun kohdalla ainakin kerran, enkö olekin? Eikä nyt mitään kovaa mimmiä - ei tuntunut missään."""
Ohi meni, että hujahti, mutta tuskinpa se mitään tärkeää olikaan, kun tyhjäkäyntilöpötyksiäsi on ennenkin lukenut.
Sinä et ymmärtänyt minua, enkä minä sinua. Tasoissa ollaan.Niin, ja sitten kun joku ei ole täysin samaa mieltä, itketään että "sä et ymmärrä".
- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Niin, ja sitten kun joku ei ole täysin samaa mieltä, itketään että "sä et ymmärrä".
Jos näyttää siltä, että toinen puhuu aidanseipäistä, kun minä puhun aidasta, niin en toki siitä itkuun purskahda. Miksi itkisin itseäni tyhmempien takia? Olen aika itseriittoinen sääliäksenikään sinua. Myötähäpeäkin on minulle ihan vieras tunne.
- kesi.vä
Kesivä tarvitsisi, olisi jo tarvinnut, enemmän siedätyshoitoa.
https://www.kth.se/alumni/varaalumner/en-problemlosare-med-kometkarriar-1.579672"Tiätsä", nyt kun olen omalla koneellani enkä pistä pikakommentteja kännykästäni, niin sanon mä sulle: meille ujoina lapsuutemme eläneille on Luojan lykky tämä digitaalinen maailma. Oma digiaikani alkoi 1987 ja en muista sitä O:lla alkavaa kirjanpito-ohjelmaa. No joo, jäin muutamaksi vuodeksi silloin kotiin ja "ajoin atk-ajokortin" lastenhoidon ohessa. Heh, silloin ei ollut tradenomeja , merkonomit olivat pikkasen huipulla ekonomistit tulollaan. Jupit kännyköittensä kanssa, pikkutakit ja farkut :)
Niin, että emmä tiijä onks meitä "vanhanajan ujoja" enää kauheesti olemassa :) - ent.siivoojaparka
kesi.vä kirjoitti:
"Tiätsä", nyt kun olen omalla koneellani enkä pistä pikakommentteja kännykästäni, niin sanon mä sulle: meille ujoina lapsuutemme eläneille on Luojan lykky tämä digitaalinen maailma. Oma digiaikani alkoi 1987 ja en muista sitä O:lla alkavaa kirjanpito-ohjelmaa. No joo, jäin muutamaksi vuodeksi silloin kotiin ja "ajoin atk-ajokortin" lastenhoidon ohessa. Heh, silloin ei ollut tradenomeja , merkonomit olivat pikkasen huipulla ekonomistit tulollaan. Jupit kännyköittensä kanssa, pikkutakit ja farkut :)
Niin, että emmä tiijä onks meitä "vanhanajan ujoja" enää kauheesti olemassa :)Luulenpa, että meitä IT-alalla sille ujouden asteelle jääneitä "vanhanajan ujoja" on meidän ikäluokassa paljonkin.
Minun laskutus- ja kirjanpito-ohjelmani oli Spcp.
Atk ajokortti vastannee minun adbso (automatisk databehandling samordnare) kurssituksiani. Taitaa nykyisin kuulua ihan peruskoululaisten (lastenkin) pohjasivistykseen vaikka siihen silloin vaadittiin lukiopohja. Se oli internetin alkuaikoina joskus, se.
Nykyisin joudun pyytämään nuorilta apua, jos tulee ongelmia koneen kanssa. Ei vaan jaksanut kiinnostaa enää pysyä pitemmän päälle kehityksessä mukana. Ja miksi tekisinkään mitään, minkä voi teettää toisilla.
- de-meter
Voin olla oma itseni, mutta en aina halua..))Eli tilanne ratkaisee minullakin.
Olen saanut olla elämässäni esillä riittävän paljon ja koen, että nyt on tarkkailun, tuumailun ja kuuntelemisen aika.
Minullakaan ei ole koskaan ollut vaikeutta ottaa kontaktia toisiin ihmisiin, mutta kovin pinnallisia suhteita en oikeastaan kaipaa. Yllättäviä kohtaamisia sattuu silti, viimeksi työkavereitten (vapaaehtoistyö) kanssa kun aloimme spontaanisti kertoa omista menetyksistämme. Yhdessä itkettiin ja todettiin jälkeenpäin että kohtaamisemme oli kuin parasta sielunhoitoa.
Ystävien kanssa me myös nauramme paljon. Huumori ei ole pinnallinen asia ja jos se sopii yhteen se voi olla suhteiden kantava voima.Kyllä se ikä varmaan vielä lannistaa minutkin :) Kyläkin, jos en vähän pidättele.
Tuollainen sielujen sympatiaa on kaunista.- de-meter
hmp.f kirjoitti:
Kyllä se ikä varmaan vielä lannistaa minutkin :) Kyläkin, jos en vähän pidättele.
Tuollainen sielujen sympatiaa on kaunista.Varo vain, hmp.f. .)) "Kyllä se tuosta huononee" kuten tutullani on tapana todeta...
Eivät kaikki tietenkään muutu iän myötä. Osa tahtoo pitää kiinni siitä minäkuvasta, mikä tuntui palkitsevan enemmän. Ja jos se sujuu ja ja on luontevaa niin mikäpä siinä.
Lähipiirissäni oli pari "vanhusta" joilla oli tsemppi päällä viimeiseen hengenvetoon ja kyllä heitä ilolla muistaa. de-meter kirjoitti:
Varo vain, hmp.f. .)) "Kyllä se tuosta huononee" kuten tutullani on tapana todeta...
Eivät kaikki tietenkään muutu iän myötä. Osa tahtoo pitää kiinni siitä minäkuvasta, mikä tuntui palkitsevan enemmän. Ja jos se sujuu ja ja on luontevaa niin mikäpä siinä.
Lähipiirissäni oli pari "vanhusta" joilla oli tsemppi päällä viimeiseen hengenvetoon ja kyllä heitä ilolla muistaa.Heh :)) kiitos kannustuksesta de-meter :))
Jos ihminen joutuu muuttumaan elämänsä aikana, se varmaan tuntuu jossain sekin. Ennen kuin päästään siihen kultaiseen keskiöön.
Vanhemmat ihmiset ainakin osaavat paremmin antaa tilaa toisille, jotkut viisaat ainakin :) Nuoret on siitä vähän hölmöjä.
En tiedä käsitinkö aloituksen oikein vai käsittivätkö jotkut väärin.
Omana itsenään olo ei tarkoita kun istut pöytään jonkun oudon ihmisen kanssa, jonka naama mielestäsi on kuin raastinrauta, että sanoistit sen hänelle.- se.ei.oo.kivaa
Mut sellasiaki on jotka sanoo suoraan mitä sylki suuhun tuo.
- kesi.vä
Ei kait ollut tarkoitus huudella negatiivisia asioita toisille, vaan sen spontaanin ilon tai muun tunteen esiin tuomista tai pidättämistä. Huono käytös on asia erikseen ja joskus kyllä spontaanista käytöksestään vastapuoli voi tehdä väärän tulkinnan.
Niin minä ymmärsin. kesi.vä kirjoitti:
Ei kait ollut tarkoitus huudella negatiivisia asioita toisille, vaan sen spontaanin ilon tai muun tunteen esiin tuomista tai pidättämistä. Huono käytös on asia erikseen ja joskus kyllä spontaanista käytöksestään vastapuoli voi tehdä väärän tulkinnan.
Niin minä ymmärsin.Jos joku on hyvän näköinen esim. uudessa asussa tai kampauksessa, kehun mielelläni, on mukava tuottaa iloa toiselle. Minä sain eilen illalla sellaisen kohteliaisuuden lähes tuntemattomalta naiselta, että olen sillä pitkään onnellinen.
korppis kirjoitti:
Jos joku on hyvän näköinen esim. uudessa asussa tai kampauksessa, kehun mielelläni, on mukava tuottaa iloa toiselle. Minä sain eilen illalla sellaisen kohteliaisuuden lähes tuntemattomalta naiselta, että olen sillä pitkään onnellinen.
Jatkan vielä, tottakait voisin huutaa kuten aloittaja aikoi, mutta estyi ja ajatteli se on sopimatonta. Mietin miten huudon olisi ollut paras muotoilla, olisiko ollut hyvä niin, että hei sä teit ton mahtavaa, mä en pystyisi tai jotain ; )))
- kesi.vä
korppis kirjoitti:
Jos joku on hyvän näköinen esim. uudessa asussa tai kampauksessa, kehun mielelläni, on mukava tuottaa iloa toiselle. Minä sain eilen illalla sellaisen kohteliaisuuden lähes tuntemattomalta naiselta, että olen sillä pitkään onnellinen.
Kyllä positiivista palautetta on kiva antaa ja saada. Aloittajan kertomasta tapauksesta bessie huomasi, että sen kannustushuudon vastaanottaja olisi voinyt käsittää väärin. Eli ei aina ole hyvä päästää spontaania ajatuksiaan suustaan ulos, vaikka minulta kyllä pääsee, joskus.
Kukaan ei ole niin viisas kuin jälkiviisas, itseäni tarkoitan.
P.S. Korppis, sulla oli kiva ilta yllätyksellisyyden ansiosta tai siitä huolimatta, sait itsekin positiivista huomiota :) - bessie-
kesi.vä kirjoitti:
Kyllä positiivista palautetta on kiva antaa ja saada. Aloittajan kertomasta tapauksesta bessie huomasi, että sen kannustushuudon vastaanottaja olisi voinyt käsittää väärin. Eli ei aina ole hyvä päästää spontaania ajatuksiaan suustaan ulos, vaikka minulta kyllä pääsee, joskus.
Kukaan ei ole niin viisas kuin jälkiviisas, itseäni tarkoitan.
P.S. Korppis, sulla oli kiva ilta yllätyksellisyyden ansiosta tai siitä huolimatta, sait itsekin positiivista huomiota :)Käsittää väärin? "Kannustushuuto" haluttiin antaa nimenomaan siksi, että 'kannustajaa' itseään 'pulleroisempi' onnistui hölkkäämään n. puolen kilsan mäen ylös 'kannustajan' jännätessä että onnistuuko. Onko sopivaa, no ei ole, koska ajatellun palautteen myönteisyydestä' huolimatta siinä sivullinen tavallaan ottaa asiakseen kommentoida toisen ylipainoa.
Vai onko tapananne huudella kaikkien ylämäestä suoriutuneiden (ventovieraiden) perään? Mikäpäs siinä sitten, mutta ei ehkä ihan puolen kilsan päähän kannattaisi. Luultavasti ei saisi mitään selvää, vaan hölkkäisi takaisin katsomaan että mikä sinulla on hätänä tai luulisi pudottaneensa jotain. - kesi.vä
bessie- kirjoitti:
Käsittää väärin? "Kannustushuuto" haluttiin antaa nimenomaan siksi, että 'kannustajaa' itseään 'pulleroisempi' onnistui hölkkäämään n. puolen kilsan mäen ylös 'kannustajan' jännätessä että onnistuuko. Onko sopivaa, no ei ole, koska ajatellun palautteen myönteisyydestä' huolimatta siinä sivullinen tavallaan ottaa asiakseen kommentoida toisen ylipainoa.
Vai onko tapananne huudella kaikkien ylämäestä suoriutuneiden (ventovieraiden) perään? Mikäpäs siinä sitten, mutta ei ehkä ihan puolen kilsan päähän kannattaisi. Luultavasti ei saisi mitään selvää, vaan hölkkäisi takaisin katsomaan että mikä sinulla on hätänä tai luulisi pudottaneensa jotain.Ei pitäis selittää, kun olen niissä huono. Eli tarkoitin juuri sitä, että jos aloittaja olisi päästänyt spontaanin kannustushuudon olisi vaikutus ollut juuri tuo kertomasi.
Lyhyesti:
Ajattele mitä sanot ettet sano mitä ajattelet! Korppis, ei mulla ole mitään väliä miten "mun" ketjut elää, saa keskustella vaikka tonnikalasta mikäli haluaa.
- Mussulan-lihapiirakka
Asiasta asiaan oletko syönyt tonnikalapiirakkaa? On muuten hyvää. Niin no, riippuu aineista ja tekijästä? Ihan kaikis kahviloissa ei moista saa.
Mussulan-lihapiirakka kirjoitti:
Asiasta asiaan oletko syönyt tonnikalapiirakkaa? On muuten hyvää. Niin no, riippuu aineista ja tekijästä? Ihan kaikis kahviloissa ei moista saa.
Olen varmaan jonkun kotitekoisen syönyt joskus. Ootko sä syönyt paistettua tonnikalaa koskaan? Poika on sushi-mestari, ja kerran meidän kyläkaupassa oli raakaa tonnikalafilettä. Ostin tietty heti pienen palan, aika kallista. Ja aika vanhaa... pinta haisikin vähän sellaiselle.. sukalle. Päätettiin paistaa se. Poika ei tykännyt, mä voisin syödä toistekin :) mukavan kuivaa oli, mä en läskistä tykkää, en edes kalaläskistä.
- kylmätotuus
hmp.f kirjoitti:
Olen varmaan jonkun kotitekoisen syönyt joskus. Ootko sä syönyt paistettua tonnikalaa koskaan? Poika on sushi-mestari, ja kerran meidän kyläkaupassa oli raakaa tonnikalafilettä. Ostin tietty heti pienen palan, aika kallista. Ja aika vanhaa... pinta haisikin vähän sellaiselle.. sukalle. Päätettiin paistaa se. Poika ei tykännyt, mä voisin syödä toistekin :) mukavan kuivaa oli, mä en läskistä tykkää, en edes kalaläskistä.
Ootkos jo testanna sen sipuljnaputukse?
Elä vua sano, ettet ou.
Huomenna määt het kaappaa kermoo, sipulija ja uusia pottuja ostammaa! Suoloo lienöö kotonas ja jos ei ou, nii huonosti o asjas. kylmätotuus kirjoitti:
Ootkos jo testanna sen sipuljnaputukse?
Elä vua sano, ettet ou.
Huomenna määt het kaappaa kermoo, sipulija ja uusia pottuja ostammaa! Suoloo lienöö kotonas ja jos ei ou, nii huonosti o asjas.Saakeli! Olen unohtanut sen. Kiitos kun muistutit, kohta heti kauppaan...
- flegmaatti
Varhaiskasvatus ehti pilaamaan luonnonlapsen ja seuranneet vuodet ovat olleet tuon vahingon korjaamista.
Työelämä asetti inhottavia rajoituksia itseni toteutukselle.
Nyt eläkepäivinä olen pystynyt elämään vähemmillä rajoituksilla mutta niitä on edelleen ja tulee olemaan.
Valtaosin spontaanisuuteni purkautuu myönteisellä tavalla.
Vaimoni tosin väittää, että olen tehokas suututtamaan kanssaihmisiä mutta vastapainoksi reagoin itse herkästi kielteisiksi kokemiini ärsykkeisiin. Ilkeä ihminen väittäisi sitä joskus suuttumiseksi.
Täydellisyys on tavoittamattomissa!Joskus identiteettihakureissuilla tein roppakaupalla niitä henkilötestejä, sen mukaan olin vuoroin introvertti, vuoroin extrovertti, ei tullut kunnon tulosta. Sitten tuli tulos "introvertiksi muovautunut extrovertti" ja siihen loppui testaamistarve. Olet ehkä samanlainen?
ONNEKSI täydellisyys on tavoittamattomissa. Miten hirvittävän ärsyttävä sellainen olisi...- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Joskus identiteettihakureissuilla tein roppakaupalla niitä henkilötestejä, sen mukaan olin vuoroin introvertti, vuoroin extrovertti, ei tullut kunnon tulosta. Sitten tuli tulos "introvertiksi muovautunut extrovertti" ja siihen loppui testaamistarve. Olet ehkä samanlainen?
ONNEKSI täydellisyys on tavoittamattomissa. Miten hirvittävän ärsyttävä sellainen olisi...Mitä sinä täydellisyydellä tarkoitat?
Olemista sen mukaan, minkä ympäristö katsoo olevan priimaa, muuttumista ympäristön kriteerien mukaiseksi "täydelliseksi"?
Minun mielestäni ihminen on täydellinen silloin, kun hän hyväksyy itse itsensä sellaisena kuin on. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Mitä sinä täydellisyydellä tarkoitat?
Olemista sen mukaan, minkä ympäristö katsoo olevan priimaa, muuttumista ympäristön kriteerien mukaiseksi "täydelliseksi"?
Minun mielestäni ihminen on täydellinen silloin, kun hän hyväksyy itse itsensä sellaisena kuin on.No tässä tapauksessa tarkoitin täydellisellä sellaista, joka ei koskaan tee virheitä, eikä ikinä mokaa.
Tuo sun ajatus on kaunis. Itekin olen viljellyt sellaista ajatusta, että ihminen on täydellinen kun hänellä on virheitäkin. Kun hyväksyy että itsellään on virheitä, on helpompaa hyväksyä ne toisissakin. Teoriassa ainakin ;) Loppuuko nyt kaikki mun lauseet lisäyksellä -kin. Näköjäänkin.
Miten sä olet päässyt sellaiseen tilaan, että hyväksyt itseäsi sellaisena kuin olet? Oletko kasvanut siihen, vai onko sun sisällä aina ollut joku sellainen pala?- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
No tässä tapauksessa tarkoitin täydellisellä sellaista, joka ei koskaan tee virheitä, eikä ikinä mokaa.
Tuo sun ajatus on kaunis. Itekin olen viljellyt sellaista ajatusta, että ihminen on täydellinen kun hänellä on virheitäkin. Kun hyväksyy että itsellään on virheitä, on helpompaa hyväksyä ne toisissakin. Teoriassa ainakin ;) Loppuuko nyt kaikki mun lauseet lisäyksellä -kin. Näköjäänkin.
Miten sä olet päässyt sellaiseen tilaan, että hyväksyt itseäsi sellaisena kuin olet? Oletko kasvanut siihen, vai onko sun sisällä aina ollut joku sellainen pala?Virheitä?
Ne virheethän ovat yleensä vain jonkun toisen, ympäristön, mielestä virheitä. Joku näkee oman mittapuunsa mukaan virheinä sellaiset asiat, missä toinen ei ole samanlainen kuin hän itse. Joku toinen taas näkee jotain muita asioita virheinä toisessa ihmisessä ja saa hänetkin melkein uskomaan ne virheiksi.
Ja entä sit?
Jos alkaisin väkisin oikomaan sellaisia asioita itsessäni, mitä toiset pitävät virheinä, niin en tuntisi enää olevani minä ja sitten minun olisi vaikea hyväksyä itseni.
Pysytkö mukana?
Mitä vanhemmaksi tulen, niin sitä vähemmän tärkeää minulle on toisten hyväksyntä. Ei oikeastaan ole ollut koskaan kovin tärkeää. Jos ei joku muu hyväksy minua sellaisena kuin olen (näkee minussa vikoja), niin minkäs minä sille voin, se on hänen ongelmansa eikä minun, kunhan itse hyväksyn itseni, enkä ala arvostelemaan itseäni toisten mittapuun mukaan. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Virheitä?
Ne virheethän ovat yleensä vain jonkun toisen, ympäristön, mielestä virheitä. Joku näkee oman mittapuunsa mukaan virheinä sellaiset asiat, missä toinen ei ole samanlainen kuin hän itse. Joku toinen taas näkee jotain muita asioita virheinä toisessa ihmisessä ja saa hänetkin melkein uskomaan ne virheiksi.
Ja entä sit?
Jos alkaisin väkisin oikomaan sellaisia asioita itsessäni, mitä toiset pitävät virheinä, niin en tuntisi enää olevani minä ja sitten minun olisi vaikea hyväksyä itseni.
Pysytkö mukana?
Mitä vanhemmaksi tulen, niin sitä vähemmän tärkeää minulle on toisten hyväksyntä. Ei oikeastaan ole ollut koskaan kovin tärkeää. Jos ei joku muu hyväksy minua sellaisena kuin olen (näkee minussa vikoja), niin minkäs minä sille voin, se on hänen ongelmansa eikä minun, kunhan itse hyväksyn itseni, enkä ala arvostelemaan itseäni toisten mittapuun mukaan.Pysyn pysyn, messissä ollaan.
Mutta vaikka ei suoranaisesti kaipaa kenenkään hyväksyntää, niin tuntuuhan se kuitenkin hyvältä kun sen lämmön tuntee toisen vastakaiusta?- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Pysyn pysyn, messissä ollaan.
Mutta vaikka ei suoranaisesti kaipaa kenenkään hyväksyntää, niin tuntuuhan se kuitenkin hyvältä kun sen lämmön tuntee toisen vastakaiusta?Siinähän sinä näyt roikkuvan perässä.
Tuolta yhdestä toisesta kommentistasi kävi kuitenkin hyvin selväksi, että vaikka perässä oletkin, niin silti et ymmärtänyt tekstini sisällöstä sitä pointtia.. - flegmaatti
Mitä sinä täydellisyydellä tarkoitat?
Minun mielestäni ihminen on täydellinen silloin, kun hän hyväksyy itse itsensä sellaisena kuin on.Täydellisyys? Tarkoitan omaa käsitystä itsestä. On täysin turha ajatella toisten aivoilla ja antaa sen ohjata liikaa omaa toimintaa ja päätöksen tekoa.
Riittää kun on puutteellisuudessaan tyytyväinen elämäänsä.
Muutama tuntemani henkilö jotka pyrkivät antamaan ulospäin kuvan omasta erinomaisuudestaan ovat luultavasti pohjimmiltaan tyytymätömiä itseensä.
En tiedä. - ent.siivoojaparka
flegmaatti kirjoitti:
Täydellisyys? Tarkoitan omaa käsitystä itsestä. On täysin turha ajatella toisten aivoilla ja antaa sen ohjata liikaa omaa toimintaa ja päätöksen tekoa.
Riittää kun on puutteellisuudessaan tyytyväinen elämäänsä.
Muutama tuntemani henkilö jotka pyrkivät antamaan ulospäin kuvan omasta erinomaisuudestaan ovat luultavasti pohjimmiltaan tyytymätömiä itseensä.
En tiedä.Sinä näyt ymmärtävän.
Ihmiset, jotka kehittävät ja kehittävät itseään kohti "täydellisyyttä", eivät tule koskaan olemaan tarpeeksi tyytyväisiä itseensä, koska ympäristön täydellisyyskriteerit vaativat heitä pinnistämään lisää ja lisää aina hamaan kuolemaan saakka. Silti he eivät koskaan tule olemaan kenenkään mielestä "täydellisiä", elleivät itse osaa hyväksyä itsensä täydelliseksi sellaisina kuin ovat. Silloin on ainakin yksi, joka pitää heitä täydellisenä. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Sinä näyt ymmärtävän.
Ihmiset, jotka kehittävät ja kehittävät itseään kohti "täydellisyyttä", eivät tule koskaan olemaan tarpeeksi tyytyväisiä itseensä, koska ympäristön täydellisyyskriteerit vaativat heitä pinnistämään lisää ja lisää aina hamaan kuolemaan saakka. Silti he eivät koskaan tule olemaan kenenkään mielestä "täydellisiä", elleivät itse osaa hyväksyä itsensä täydelliseksi sellaisina kuin ovat. Silloin on ainakin yksi, joka pitää heitä täydellisenä.Vaikka pyrkiikin kohti parempaa, se ei tarkoita että on sitä mieltä että täydellisyyttä voi saavuttaa. Tai että voi ite edes tulla paremmaksi. Ehkä saavuttaa suurempaa ymmärtämystä.
- Saa-antaa-takaisin
Suomessa, kansan tosikkomaisuuden keskiössä, on hieman vaikea olla oma itsensä kun joutuu miettiä, mitä kellekin uskaltaa sanoa? Kun kohtaa tuntemattomia, melkein tuntemattomia, puoli tuttuja, tuttuja tietenkin, niin huumoriakin joutuu punnitsemaan esim heittämällä esivitsi, uppoaako, mutta varalla on oltava toinen sanonta, millä keventää tunnelmaa, että vitsi vits vitsi vaan.
Asioita joutuu testaamaan niin kaupan kassoilla, pysäkeillä, juna-asemilla, asiakaspalvelupisteissä jne jne. Koska ihmiset kaikkiaan ovat huumorin pohjan sytytyslankaa.
Mitään henkilökohtaisia reklamaatioita en jakele, olkoon ihminen (siis suomalainen) pullukka tai riuku tai normiksi kutsutusta poikkeava tai mitä vaan: humalainen, narkkari, hullu - kaikki käy.
Kaikesta huolimatta, uskallan olla se kytevä luonnonoikku, joka puheissaankin riskeeraa, mutta vain hieman välittää siitä ottaako tosikko tokkuraansa, vai sytyttääkö sillä vastakaiku?
Teoissani ei ole mitään vikaa, ne ovat palvelevia, auttavia, toiset huomioonottavia. A-luokan grillimakkara koko hemmo, on sanottu. Olisiko nolo kehua itseään, mutta onnistuu sekin.Sulla on tosi hyvä kirjoitus, kiitos.
Hyviä ajatuksia... kauniisti sanottu 'Koska ihmiset ovat kaikkiaan huumorin pohjan sytytyslankaa.'... siinä olet oikeassa.
Ja sitten... olet rohkea, 'sekytevä luonnonoikku, joka puheissaan riskeeraa'... se on varmaan mukavaa, mäkin tykkäisin olla semmoinen,
tämä jatkokin on hyvä... 'vain hieman välittää siitä, ottaakotosikko tokkuraansa, vai sytyttääkö sillä vastakaiku.' just noin, eikä melkein...
taidat olla oikea huumorihminen 'A-luokan grillimakkara'- Saa-antaa-takaisin
Tästä en tingi tai sitten menee hyvä hemmo piloille vielä vanhoilla päivilläänkin :)
Saa-antaa-takaisin kirjoitti:
Tästä en tingi tai sitten menee hyvä hemmo piloille vielä vanhoilla päivilläänkin :)
hei, sori, mun piti painaa tuota vihreää lapasta eikä punasta.
eli peukutan tinkimättömyyttäsi. Peukutan tuplasti, piloille meneejos tingit.A-hemmo, ei pullukkuudessa olekaan mitään vikaa, paitsi jos se osuu peiliin. Lähinnä tuo mun kohtaama pullukka viestitti toiminnallaan jonkin suuntaista halua muuttaa olomuotoaan, ja sitä olisin halunnut kannustaa. Tuleehan se kannustus hänelle itselleenkin väkisin jos jatkaa tuota polkua, mutta se ei tule ihan heti. Ei niin nopeasti kuin mitä minulta olisi tullut :)
Mun täytyy tähän vielä se sanoa, että on kaksi asiaa maailmassa missä tiedän kaiken - juoksu ja koirankasvatus. Niinkuin ainakin omasta mielestäni.
Että kyllä ihminen vaan saa kehua ittensä. Sekin on sellainen juttu, missä ei saa olla oma itsensä. Ei saisi olla omasta mielestään hyvä, valenöyrä on kauniimpaa. Mukamas.- A-hemmo
Ethän sinäkään ole lihava. Olet vain silleen riittoisa pakkaus he he. Jos et ole saanut elämässä aikaan muuta arvokasta, niin kropallesi pinta-alaa :) Pitää osata olla ylpeä saavutuksistaan.
A-hemmo kirjoitti:
Ethän sinäkään ole lihava. Olet vain silleen riittoisa pakkaus he he. Jos et ole saanut elämässä aikaan muuta arvokasta, niin kropallesi pinta-alaa :) Pitää osata olla ylpeä saavutuksistaan.
Hehe :) isot tytöt sanoo että horisontaalisesti haastava :I
- A-hemmo
...että jos horisontti peittyy, voi sanoa siirrytkö hieman syrjään, että näen auringonlaskun :)
A-hemmo kirjoitti:
...että jos horisontti peittyy, voi sanoa siirrytkö hieman syrjään, että näen auringonlaskun :)
Noilla eväillä voi olla viisainta käyttää kypärää ainakin iltaisin :))
- A-hemmo
...niin etenkin jos joku on auringon edessä ja hänelle huomauttaa. Ei ole kypärää kyllä kovin lähellä, tjaa kaupoissa on mutta saattaisi näyttää hölmöltä kypärä päässä ilman pyörää tai mopoa.
A-hemmo kirjoitti:
...niin etenkin jos joku on auringon edessä ja hänelle huomauttaa. Ei ole kypärää kyllä kovin lähellä, tjaa kaupoissa on mutta saattaisi näyttää hölmöltä kypärä päässä ilman pyörää tai mopoa.
Sellainen iso peruukki peittämään? Sellaiset kypärät vois muutenkin tehdä, joskus tekis niin mieleen mennä tukka hulmuten.
- A-hemmo
Njoo. Tai pipon tai lippiksen alle piiloutuva salakypärä. Eihän sen tarvitse suojata kuin pään kuorta. Siihenhän ne naiset tähtää pesismaila tai maljakko kädessä :) Ja jos korville lyövät, veikkaisin että kämmenellä. Se ei ole vaarallista.
A-hemmo kirjoitti:
Njoo. Tai pipon tai lippiksen alle piiloutuva salakypärä. Eihän sen tarvitse suojata kuin pään kuorta. Siihenhän ne naiset tähtää pesismaila tai maljakko kädessä :) Ja jos korville lyövät, veikkaisin että kämmenellä. Se ei ole vaarallista.
En ole kyllä koskaan lyönyt ketään, vaikka mun virtuaalipannu heiluukin välillä. Olen enempi marttyyri-martta :) imen itteeni ja rupean nyyhkyttämään, että voi mua poloista, kun horisonttikin katoaa... ja sitten suklaalle ;)
- A-panda-hemmokin
Suklaa on siitä hyvä, että se ei petä, se ei jätä, sitä saa aina, ellei kukkaro ole unohtunut kotiin.
- Skånepåg
Jag kan när fan som :-) Tule rakas !
- henrjii
Vähän on siperia opettanut, että aina ei kannata.
Oltiin kaverin kanssa ranta-ruotsissa maanrakennus hommissa.
Oli sateista ja tie sorakasalle oli mennyt kuralle, eikä kuormat liikkuneet
joten jäi luppoaikaa.
Päätimme lähteä erään rata-ruotsalaisen Scania kyydissä katsomaan tilannetta,
mutta sekin uoppsi akselia myöden kuraan.
Kävelimme sorakasan päälle tarkastelemaan tilannetta.
Samaan aikaan saapui suomalainen kuski lähes uudella läpivetävällä Sisulla, ja tuli ihan sukkasillaan kasan päälle.
Kaveri siitä innostui ja alkoi kirkumaan kovalla äänellä, katsokaa suomalainen tuloo.
Sen jålkeen siinä alkoi tulla senverran myrtyneitä katseita että päätimme hypätä sisun kyytiin ja poistua paikalta pika pikaa - staka
En nyt oikein ymmärrä. Niinkö se onkin että jos joku pullukkainen onnistuu vaikka nyt rankan mäen spurttaamaan ylös niin onnitella/iloita/kannustaa ei voi? Mutta jollekin laiheliinille voisi vaikka huutaakin?
Jos minä olisin sattunut olemaan se spurttaaja (olinpa sitten pullukka tai en) niin ihan pelkästään iloiseksi ja kannustavaksi viestiksi olisin perässätulijan hihkumisen ottanut. Ja jos sopiva paikka lenkkipolulla sattuisi eteen niin helposti voisin hihkaista 'onnistujalle' että hyvähyvä. Kun en ymmärrä mitä pahaa tai loukkaavaa siinä olisi.
Spontaani ja laskelmoimaton olen vimoseen asti, en ärrimurri enkä hullu. Enkä ilkeä!
;-))Eieieiei! Nyt sä luit vääriä rivienvälejä :)) Ylipäänsä ei uskalla kailottaa kylillä mitään hurraahuutoja. Ujo ottaa sen tunkeilevana, epävarma rupee miettimään just jotain että hän huutaa mun kokoni takia, itsevarma ajattelee että millä oikeudella tuo matonen kommentoi yhtään mitään, jnejne...
Pelkästä ilostahan minäkin, koska hän harrasti intervallijuoksua ja ihan oikein peräti. Se mäki on tappava jo kävelijälle, ja tiedän senkin että pulleroisemmalle juoksu on raskaampaa kuin laihalle.
Et ole kuitenkaan niin spontaani että hullulta näytät jonkun silmissä?- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Eieieiei! Nyt sä luit vääriä rivienvälejä :)) Ylipäänsä ei uskalla kailottaa kylillä mitään hurraahuutoja. Ujo ottaa sen tunkeilevana, epävarma rupee miettimään just jotain että hän huutaa mun kokoni takia, itsevarma ajattelee että millä oikeudella tuo matonen kommentoi yhtään mitään, jnejne...
Pelkästä ilostahan minäkin, koska hän harrasti intervallijuoksua ja ihan oikein peräti. Se mäki on tappava jo kävelijälle, ja tiedän senkin että pulleroisemmalle juoksu on raskaampaa kuin laihalle.
Et ole kuitenkaan niin spontaani että hullulta näytät jonkun silmissä?Etkö koskaan pääse eroon tuosta, mitä toiset ehkä (korostan sanaa ehkä) saattavat ajatella sinusta ja siitä mitä sanot?
Mitä toiset ajattelevat, niin sehän tulee heidän omista aivoistaan eikä sinun. Miten joku ottaa sanomisesi, niin sehän on ihan hänen oma ongelmansa, koska itse et ole sillä mitään pahaa tarkoittanut. - staka
hmp.f kirjoitti:
Eieieiei! Nyt sä luit vääriä rivienvälejä :)) Ylipäänsä ei uskalla kailottaa kylillä mitään hurraahuutoja. Ujo ottaa sen tunkeilevana, epävarma rupee miettimään just jotain että hän huutaa mun kokoni takia, itsevarma ajattelee että millä oikeudella tuo matonen kommentoi yhtään mitään, jnejne...
Et ole kuitenkaan niin spontaani että hullulta näytät jonkun silmissä?Onhan mulla käytöstavat! Pitäisi jo tämänikäisillä kaikilla olla, sisäänrakennettuna. Ja koska olen positiivista sorttia niin jopa ventovieraidenkin kehaiseminen tulee joskus spontaanisti. Ja totta kai niin että käytöstavat ovat mukana - sitä puolta ei tarvitse edes ajatella, niin luonnollista se on.
Positiivinen ja iloinen asenne (ja vielä hymy päälle) saa aikaan positiivisen kaiun. Ja molemmille jää hyvä mieli - vaikka tilanne olisi vain ohikiitävä hetki ;-))
Ei kai tämänikäisen spontaani 'luonnollinen' käytös sitä ole, että hölötetään suusta ulos mitä sattuu? Minulle ei tulisi mieleenkään. Muista ihmisistä en luule mitään, jokainen taaplatkoon tyylillään. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Etkö koskaan pääse eroon tuosta, mitä toiset ehkä (korostan sanaa ehkä) saattavat ajatella sinusta ja siitä mitä sanot?
Mitä toiset ajattelevat, niin sehän tulee heidän omista aivoistaan eikä sinun. Miten joku ottaa sanomisesi, niin sehän on ihan hänen oma ongelmansa, koska itse et ole sillä mitään pahaa tarkoittanut.Espi, pistit sormen oikeaan kohtaan. Juuri tuo on mun ongelma, ja vaikka olenkin päässyt pitkän matkaa, niin tuskin pääsen koskaan niin pitkälle tässä asiassa kuin sinä.
Toisaalta tässä mun piirteessä on rasittava puoli, toisaalta kaunis puoli. Riippuu ihan miltä suunnalta sitä katsoo, mitä haluaa nähdä. Koska sinä olet ollut väkivaltaisessa suhteessa, ymmärrän että sä olet saanut siitä tarpeeksi kun pitää jatkuvasti lähettää ja tulkita signaaleja.- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Espi, pistit sormen oikeaan kohtaan. Juuri tuo on mun ongelma, ja vaikka olenkin päässyt pitkän matkaa, niin tuskin pääsen koskaan niin pitkälle tässä asiassa kuin sinä.
Toisaalta tässä mun piirteessä on rasittava puoli, toisaalta kaunis puoli. Riippuu ihan miltä suunnalta sitä katsoo, mitä haluaa nähdä. Koska sinä olet ollut väkivaltaisessa suhteessa, ymmärrän että sä olet saanut siitä tarpeeksi kun pitää jatkuvasti lähettää ja tulkita signaaleja.Voi sen tietysti niinkin ajatella niistä signaaleista sellainen, joka ei paremmin siitä asiasta tiedä minun kohdallani.
Senverran voin sanoa, että minua ei siihen astikaan oltu kasvatettu väkivalloin, eikä minuun oppi mennyt perille nyrkeilläkään. Oli varmaan aika turhauttavaa minun aikuiskasvattajalleni. Omapahan oli häpeensä. Levätköön rauhassa. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Voi sen tietysti niinkin ajatella niistä signaaleista sellainen, joka ei paremmin siitä asiasta tiedä minun kohdallani.
Senverran voin sanoa, että minua ei siihen astikaan oltu kasvatettu väkivalloin, eikä minuun oppi mennyt perille nyrkeilläkään. Oli varmaan aika turhauttavaa minun aikuiskasvattajalleni. Omapahan oli häpeensä. Levätköön rauhassa.Ok, eli mun arvaus oli väärä. Tuo siis kuuluu sun personaallisuuteen, että et välitä mitä ihmisest ajattelee? Aina ollut niin? Ei ole mikään mikä on kasvanut tai vahvistunut minkään tietyn tapahtuman takia?
Eipä tietenkään ole pakko vastata. Kysyn vain koska on helpompaa tajuta miksi joku tekee jotain, jos tietää hänen tarinansa. Kaikilla meillä on sellainen. Jos ei siitä taustasta välitä, tulee nopeasti tuomittua ihmistä väärin perustein.- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Ok, eli mun arvaus oli väärä. Tuo siis kuuluu sun personaallisuuteen, että et välitä mitä ihmisest ajattelee? Aina ollut niin? Ei ole mikään mikä on kasvanut tai vahvistunut minkään tietyn tapahtuman takia?
Eipä tietenkään ole pakko vastata. Kysyn vain koska on helpompaa tajuta miksi joku tekee jotain, jos tietää hänen tarinansa. Kaikilla meillä on sellainen. Jos ei siitä taustasta välitä, tulee nopeasti tuomittua ihmistä väärin perustein.Miksi kaikkeen ihmisen ominaisuuksiin pitäisi saada kaivettua ja löytää joku syy?
Eikö toisen ihmisen voi hyväksyä sellaisena kuin hän on ilman, että saa jostain sepiteltyä jonkun itselleen ymmärrettävän syyn miksi toinen on luonteeltaan sellainen kuin on? Yleensäkin ne sellaiset arvailut menevät pieleen kuitenkin.
Minut on kasvatettu siihen jo lapsena, että toisten mielipiteet minusta ovat yks hailee, kunhan itse tiedän mitä olen. Jos toisten mielipiteet minusta ovat omasta mielestäni vääriä, niin mitä niistä kannattaa välittää, ne saa mennä tuulen mukana niinkuin niitä ei olisi koskaan ollutkaan. Siksi minua on hankala saada loukkaantumaan ihan vähällä louskutuksella. Ainahan voit yrittää. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Miksi kaikkeen ihmisen ominaisuuksiin pitäisi saada kaivettua ja löytää joku syy?
Eikö toisen ihmisen voi hyväksyä sellaisena kuin hän on ilman, että saa jostain sepiteltyä jonkun itselleen ymmärrettävän syyn miksi toinen on luonteeltaan sellainen kuin on? Yleensäkin ne sellaiset arvailut menevät pieleen kuitenkin.
Minut on kasvatettu siihen jo lapsena, että toisten mielipiteet minusta ovat yks hailee, kunhan itse tiedän mitä olen. Jos toisten mielipiteet minusta ovat omasta mielestäni vääriä, niin mitä niistä kannattaa välittää, ne saa mennä tuulen mukana niinkuin niitä ei olisi koskaan ollutkaan. Siksi minua on hankala saada loukkaantumaan ihan vähällä louskutuksella. Ainahan voit yrittää.Siksi, että koska elämät voi olla niin erilaiset että joskus on vaikea nähdä että toisen mielipiteessä, teoissa tai sanoissa voisi olla joku looginen tai peräti luonnollinen ajatus takana.
Monesti (yleensä?) kun ihminen kuulee jotain, hän ryhtyy heti puntaroimaan omaa elämää vasten, että päteekö minuun vai ei. Ja muodostaa mielipiteensä sen pohjalta. Hän voi jättää asian siihen, tai yrittää nähdä toisen kantaa.
Se oli äidin yksi suuremmista lahjoista, että ei saa tuomita, pitää kuunnella ensin. Kun sen syyn tietää, on helpompaa tuomita pelkästään teot, eikä sitä koko ihmistä. En mä aina siihen pysty, mutta äitini pystyi, ennen sairastumistaan.- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Siksi, että koska elämät voi olla niin erilaiset että joskus on vaikea nähdä että toisen mielipiteessä, teoissa tai sanoissa voisi olla joku looginen tai peräti luonnollinen ajatus takana.
Monesti (yleensä?) kun ihminen kuulee jotain, hän ryhtyy heti puntaroimaan omaa elämää vasten, että päteekö minuun vai ei. Ja muodostaa mielipiteensä sen pohjalta. Hän voi jättää asian siihen, tai yrittää nähdä toisen kantaa.
Se oli äidin yksi suuremmista lahjoista, että ei saa tuomita, pitää kuunnella ensin. Kun sen syyn tietää, on helpompaa tuomita pelkästään teot, eikä sitä koko ihmistä. En mä aina siihen pysty, mutta äitini pystyi, ennen sairastumistaan.""""Monesti (yleensä?) kun ihminen kuulee jotain, hän ryhtyy heti puntaroimaan omaa elämää vasten, että päteekö minuun vai ei.""""
Sellaisia on paljon, jotka peilaavat koko ajan itseään ympäristöönsä ja sitä kautta löytävät itsestään "vikoja", joita yrittävät korjailla tullakseen ympäristön hyväksymiksi.
Se on muuten kovin ruotsalaista, että aina kun maailmalla tapahtuu jotain, niin yksi päällimäisiä ajatuksia on; voisiko se sama tapahtua täällä meilläkin.
Yksi hassuimpia oli tämä Manhattanin WTC:n jälkeinen pelko ja kauhistelu, että voiko se tapahtua täälläkin, kun meilläkin on WTC.
https://www.google.se/maps/uv?hl=sv&pb=!1s0x465f9d605a8ada35:0xe3608ac27c0d7316!2m5!2m2!1i80!2i80!3m1!2i100!3m1!7e115!4s/maps/place/stockholms WTC/@59.331896,18.056333,3a,75y,1 - ent.siivoojaparka
""""Monesti (yleensä?) kun ihminen kuulee jotain, hän ryhtyy heti puntaroimaan omaa elämää vasten, että päteekö minuun vai ei.""""
Sellaisia on paljon, jotka peilaavat koko ajan itseään ympäristöönsä ja sitä kautta löytävät itsestään "vikoja", joita yrittävät korjailla tullakseen ympäristön hyväksymiksi.
Se on muuten kovin ruotsalaista, että aina kun maailmalla tapahtuu jotain, niin yksi päällimäisiä ajatuksia on; voisiko se sama tapahtua täällä meilläkin.
Yksi hassuimpia oli tämä Manhattanin WTC:n jälkeinen pelko ja kauhistelu, että voiko se tapahtua täälläkin, kun meilläkin on WTC.
https://www.google.se/maps/uv?hl=sv&pb=!1s0x465f9d605a8ada35:0xe3608ac27c0d7316!2m5!2m2!1i80!2i80!3m1!2i100!3m1!7e115!4s/maps/place/stockholms WTC/@59.331896,18.056333,3a,75y,1Oi ei se kuva Tukholman pilvenpiirtäjästä siihen mahtunutkaan, on niin näyttävä ja varmasti tuholentäjille houkutteleva pytinki. Katsotaas tästä
https://sv.wikipedia.org/wiki/World_Trade_Center,_Stockholm - ent.siivoojaparka
Oi ei se kuva Tukholman pilvenpiirtäjästä siihen mahtunutkaan, on niin näyttävä ja varmasti tuholentäjille houkutteleva pytinki. Katsotaas tästä
https://sv.wikipedia.org/wiki/World_Trade_Center,_StockholmNoe. Eikö tartu oikea pytinki kuvaan? Onko se turvallisuussyistä sensuroitu? Josko nyt
https://sv.wikipedia.org/wiki/World_Trade_Center,_Stockholm#/media/File:Sweden._Stockholm._Norrmalm_012.JPG - ent.siivoojaparka
Noe. Eikö tartu oikea pytinki kuvaan? Onko se turvallisuussyistä sensuroitu? Josko nyt
https://sv.wikipedia.org/wiki/World_Trade_Center,_Stockholm#/media/File:Sweden._Stockholm._Norrmalm_012.JPGOlkoon. Se kuva on piilotettu mahdollisilta terroristeilta.
- karvasta-on-elämäs
sul on paljo viel opittavaa katkeran räkyttämises rinnalle viimeinen mieski häipyny apout nelkyt vuotta sitten vai lasketsä siivousmopitki miehiks.
- ent.siivoojaparka
karvasta-on-elämäs kirjoitti:
sul on paljo viel opittavaa katkeran räkyttämises rinnalle viimeinen mieski häipyny apout nelkyt vuotta sitten vai lasketsä siivousmopitki miehiks.
Jos tuo oli minulle (vai oliko se hmp.f:lle), niin tuollainen on juuri yksi niitä kommentteja minusta, jotka hymyillen puhallan tuulen mukaan ja jotka viheltävät menemään huitsin nevadaan jättämättä edes hajua jälkeensä.
Jos siinä olisi minulle hivenkään itsessäni tunnistettavaa, niin silloin voisin jäädä vähän miettimään. ent.siivoojaparka kirjoitti:
""""Monesti (yleensä?) kun ihminen kuulee jotain, hän ryhtyy heti puntaroimaan omaa elämää vasten, että päteekö minuun vai ei.""""
https://www.google.se/maps/uv?hl=sv&pb=!1s0x465f9d605a8ada35:0xe3608ac27c0d7316!2m5!2m2!1i80!2i80!3m1!2i100!3m1!7e115!4s/maps/place/stockholms WTC/@59.331896,18.056333,3a,75y,1En minä vikoja hae. Koetan ymmärtää erilaisuutta. Miten sä koko ajan ajattelet että mä asetan itseäni sun yläpuolelle? Mun pitäisi aina muistaa sanoa että arvostan sinussa sitä ja tätä, mutta tämän kanssa olen eri mieltä, ehkä sä sitten tajuaisit.
Njääh. Kyllä sun pelihousut repeäisi siitäkin ;)- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
En minä vikoja hae. Koetan ymmärtää erilaisuutta. Miten sä koko ajan ajattelet että mä asetan itseäni sun yläpuolelle? Mun pitäisi aina muistaa sanoa että arvostan sinussa sitä ja tätä, mutta tämän kanssa olen eri mieltä, ehkä sä sitten tajuaisit.
Njääh. Kyllä sun pelihousut repeäisi siitäkin ;)Aloit sitten taas puhumaan aidanseipäistä.
Meidän välillämme näkyy olevan aika syvä ikäpolvien välinen kuilu. Sinun on mahdoton ymmärtää minun kommenttejani. Olethan tosin melkein kaksikymmentä vuotta minua nuorempikin. Siksi nämä ikäluokkajakautumat ovatkin tarpeelliset.
Mistäköhän sinulle tämäkin tuli päähäsi:
""" Miten sä koko ajan ajattelet että mä asetan itseäni sun yläpuolelle?"""
Koko ajan? Ajattelen "koko ajan", että asetat itseäsi yläpuolelleni? Vähissä on silloin ajatustoimintani. Mistä sinä voit nähdä muuta kuin mitä kirjoitan? Näet "koko ajan" ajattelunikin? Näetkö nukkuessani kaikki unenikin, että silloinkin "koko ajan" ajattelen sinua? Ei. Ehei, et sinä ihan niin tärkeä minulle ole.
Ja tämä: """ Mun pitäisi aina muistaa sanoa että arvostan sinussa sitä ja tätä,"""
Kuka herranenaika sinulle on sellaisen tehtävän määrännyt? Etkö pystynyt sanomaan vastaan, että en minä sellaiseen rupea?
Onko sinulla omaa tahtoa ollenkaan? ent.siivoojaparka kirjoitti:
Aloit sitten taas puhumaan aidanseipäistä.
Meidän välillämme näkyy olevan aika syvä ikäpolvien välinen kuilu. Sinun on mahdoton ymmärtää minun kommenttejani. Olethan tosin melkein kaksikymmentä vuotta minua nuorempikin. Siksi nämä ikäluokkajakautumat ovatkin tarpeelliset.
Mistäköhän sinulle tämäkin tuli päähäsi:
""" Miten sä koko ajan ajattelet että mä asetan itseäni sun yläpuolelle?"""
Koko ajan? Ajattelen "koko ajan", että asetat itseäsi yläpuolelleni? Vähissä on silloin ajatustoimintani. Mistä sinä voit nähdä muuta kuin mitä kirjoitan? Näet "koko ajan" ajattelunikin? Näetkö nukkuessani kaikki unenikin, että silloinkin "koko ajan" ajattelen sinua? Ei. Ehei, et sinä ihan niin tärkeä minulle ole.
Ja tämä: """ Mun pitäisi aina muistaa sanoa että arvostan sinussa sitä ja tätä,"""
Kuka herranenaika sinulle on sellaisen tehtävän määrännyt? Etkö pystynyt sanomaan vastaan, että en minä sellaiseen rupea?
Onko sinulla omaa tahtoa ollenkaan?No mitä se aita olisi ilman seipäitä? Ei mitään. Niin kuin sullakin on runko sun jutuissa, niin samalla lailla koetan mun ajatuksilla niitä täyttää ;)) Ihan pakko laittaa hymppärit, ettet vaan ota mua tosissas. Sieltä mistä mä katselen, meidän ajatukset ei ole niin kauhean kaukana toisistaan. Mutta sä tahdot että mä sanon joo mä ymmärrän, kyllä kulta, olet oikeassa. Ilman että mulla olisi mitään omaa ajatusta mukana.
"Meidän välillämme näkyy olevan aika syvä ikäpolvien välinen kuilu."
Kirjoitit. Onko palstalla yhtään ketään jonka kanssa sä sitten tuntisit olevasi kuiluton? Oletko noin muutenkin vain ja ainoastaan tekemisissä saman ikäisten kanssa? Sun lapset on yhtä vanhoja kuin sinäkin? Sun vanhemmat ainakin oli?
Ei mulla mitään omaa tahtoa tai mielipidettä ole, sähän kuljetat mua kuin pässiä narussa.- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
No mitä se aita olisi ilman seipäitä? Ei mitään. Niin kuin sullakin on runko sun jutuissa, niin samalla lailla koetan mun ajatuksilla niitä täyttää ;)) Ihan pakko laittaa hymppärit, ettet vaan ota mua tosissas. Sieltä mistä mä katselen, meidän ajatukset ei ole niin kauhean kaukana toisistaan. Mutta sä tahdot että mä sanon joo mä ymmärrän, kyllä kulta, olet oikeassa. Ilman että mulla olisi mitään omaa ajatusta mukana.
"Meidän välillämme näkyy olevan aika syvä ikäpolvien välinen kuilu."
Kirjoitit. Onko palstalla yhtään ketään jonka kanssa sä sitten tuntisit olevasi kuiluton? Oletko noin muutenkin vain ja ainoastaan tekemisissä saman ikäisten kanssa? Sun lapset on yhtä vanhoja kuin sinäkin? Sun vanhemmat ainakin oli?
Ei mulla mitään omaa tahtoa tai mielipidettä ole, sähän kuljetat mua kuin pässiä narussa.Lapseni ovat sinuakin paljon nuorempia iältään.
Valitettavasti (sinulle valitettavasti) he ovat selvästikin henkisesti kehittyneempiä ja itsenäisempiä kuin mitä sinä kirjoitustesi perusteella olet.
Esimerkiksi tuollaiset ilmaisut kuin "aina, kaikki, koko ajan, koskaan, mun pitäisi aina ..." he ovat jättäneet aikoja sitten kauas lapsuuteensa, ellei sitten todella ole kysymys niitten sanojen todellisesta merkityksestä.
Niinhän ei sinun teksteissäsi varmastikaan voi olla. Eihän voi millään kuvitellakaan, että joku "koko ajan" ajattelisi samaa asiaa. Tai että joku "aina" juottaisi "kaikki" ... ent.siivoojaparka kirjoitti:
Lapseni ovat sinuakin paljon nuorempia iältään.
Valitettavasti (sinulle valitettavasti) he ovat selvästikin henkisesti kehittyneempiä ja itsenäisempiä kuin mitä sinä kirjoitustesi perusteella olet.
Esimerkiksi tuollaiset ilmaisut kuin "aina, kaikki, koko ajan, koskaan, mun pitäisi aina ..." he ovat jättäneet aikoja sitten kauas lapsuuteensa, ellei sitten todella ole kysymys niitten sanojen todellisesta merkityksestä.
Niinhän ei sinun teksteissäsi varmastikaan voi olla. Eihän voi millään kuvitellakaan, että joku "koko ajan" ajattelisi samaa asiaa. Tai että joku "aina" juottaisi "kaikki" ...Olenko vähän ikään kuin lapsenlapsen kengissä? Ei? Koiran? Kissalla on vielä pienemmät aivot.
Tietysti, olen Aina oma itseni. Tähän ikään mennessä, on kaikki terävät särmät hioutuneet kauniin pyöreiksi ja pehmeiksi. Olen suorastaan ylpeä, suuresta saavutuksestani :-)
No niin, voi sen noinkin ajatella... hyvin sä kirjoitit särmistä ja hiomisesta. Mulla on joku rälläkkä vielä jäänyt kohtaamatta :)
- ärsyttäväpaska
Uskallan, kiroilen ja piereskelen missä sattuu. Jos ei joku tykkää niin haistakoon mun paska.
Ei se rohkeutta vaadi, sulta vaan puuttuu käytöstavat. Olet sä aikamoinen heppuhei pippijuu :-)
- ent.siivoojaparka
Tuo "ärsyttäväpaska" nyt alkaa vähän muistuttamaan estotonta.
Tuo "ärsyttäväpaska" nyt alkaa vähän muistuttamaan estotonta.
Estoton keskisormi pystyssä.
Mun täytyykin seurata esimerkkiä ja mennä ostamaan litran tavallista maitoa. Tai syödä levyllisen suklaata.- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Estoton keskisormi pystyssä.
Mun täytyykin seurata esimerkkiä ja mennä ostamaan litran tavallista maitoa. Tai syödä levyllisen suklaata.Mene alasti, jos haluat olla estoton.
Mene alasti, jos haluat olla estoton.
Siinä en ole ihan omillani. Tunnen itseäni estottomammaksi ja vapaammaksi vaatteet päällä kuin ilman.
Meillä on näköjään vähän eri näkemys estottomuudesta.- Yhden-keskenkö
Etkö edes kahden kesken syö suklaata, alasti ?
Yhden-keskenkö kirjoitti:
Etkö edes kahden kesken syö suklaata, alasti ?
Ehkä pimeässä. Mikä ei haittaa suklaansyöntiä, koska en välitä tummasta suklaasta. Meinaan että jos ne vaikka hukkuis.
Ei aina voi tehdä mitä tahtoo....Tuttava nainen sairastaa vakavaa syöpäsairautta, näin naisen postilaatikollaan ohiajaessani, mieli teki pysähtyä ja mennä halaamaan tätä naista. En vaan mennyt kun ajattelin ettei ole ehkä sopivaa???
ei aina todellakaan voi tehdä mitä haluaa... aika jännää, me saatetaan ajatella noin kauniisti, ja mieli tekee tehdä jotain lämmintä ja hyvää, toiselle, sitten jostain takaraivosta puskee sana, sopiva, ja kaikki hyvä jätetään tekemättä. Sillä halaamisella olisi saattanut olla valtava merkitys halaajalle ja halattavalle.
Mäpä kerron miten olisit saanut siitä tilanteesta täysin sopivan, olisit vain pysäyttänyt auton ja mennyt ja rupatellut jotain vaikkapa säästä tai postista naapurisi kanssa ja sitten kertonut, että haluaisit halata , sopiiko. Olisit saanut vastauksen ja toiminut sen mukaan. Onhan sekin otettava huomioon, että ei kaikki ihmiset tykkää tai suostu halattavaksi ja sekin pitää hyväksyä. Mutta useimmille se tuntuu hyvältä, halaaminen tuossa tilanteessa kertoo tavallaan, ettähaluat olla mukana hänen vaikeassa elämän tilanteessaan, ei siihen edes sanoja tarvita, halaus kertoo niin paljon.KolavanKotkalle, eipä todellakaan tiedä. Jotkut ihmiset haluaa surra rauhassa, joku saattaa ottaa kaiken fyysisen tunkeilevana tai peräti lähentelynä.
Rosaliiinin tavoin askel kerralla ja ilmatilaa lukien, on varmaan parasta. Syteen tai saveen.
- shimsf
Voi olla - tietty vammaisteema mukana, mutta minkäs sillekän mahtaa ku mailma säpäleiks pisti - joku natsiteema ei silti pakota sitkään aina miettimään - olla olemass ja elää omaa elämäänsä kuntonsa mukaan päivää ja yötä - haisevuuttaan silti erityisemmin korostamatta, sain keväll hyvän vinkin hamppulangasta kutoa pesulappuja.
Enempi varmaan haisee noilla alueilla missä tuhansia pakolaisia mereen hukkunut.
Kyllä vähän ärisen välill kun mun soittimia särkivät mutta sekin ohimenevää -
enempi riipoo maailman tuska ja hätä kuin kylän eukkojen "marttyyri vouhkaukset -
- enempi vain kirkkautta kohti kun maailman raadollisuus alkaa ahdistamaan.
Jonkin sortin kiristystä ja pelkkää kiusaamista sekin - senkin voi jättä omaan arvoonsa
- körttiäidin vajakkipentuna senkin voi sanoa - ihan täydellistä raadollisuutta vielä edustamatta - pikemminkin hurskasta kurjuutta välillä ku semmosta sakki oli.
Se candida auris kai harvemmin kitalakea pullistaa, ennen kaikkea iskee keuhkoihin ja virtsateihin tositautina lehtitietojen mukaan. Siksi ainakin toivoisi että että lapset ja aikuisetkin sais välttyä kimppunkäyviltä .Mun on vähän vaikeaa seurata sun ajatuksenjuoksua, vaikka tuossa jo kerkesin kehua että tiedän juoksusta kaiken :))
Ei kai sillekään mitään mahda, jos on jotenkin erilainen kuin haluaisi olla. Katkeruus varmaan silloin jäytää. Ehkä kannattaa kuitenkin tähdätä muihin juttuihin, niihin mihin vielä pystyy vaikuttamaan?
- eppu2
Olen tilannesopeutuvainen.
On ihan omaa itseäni se, etten sano mitä sylki suuhun tuo. Jos joskus ylitän ´´oman kynnykseni´´ jälkeenpäin harmittaa vietävästi.
Kyllähän omissa tutuissa porukoissa ihminen käyttäytyy vapaammin, kun vieraiden läsnäollessa.
Minulle luontaista on ns. ´´haistella ilmaa.´´
Kyllä mielestäni jokaisella terveellä ihmisellä on sisäänrakennettu kontrolli.Tuo oli hieno vastaus.
Kun lähdin miettimään tätä aloitusta, eka vaihtoehto oli tämä minkä tein. Kun ite itsekseni mietin että mistä se johtuu ettei voi yltiöpositiivinenkaan olla, tuli mieleen että olisin laittanut aloitusta muotoon "epäluulo tuhoaa ihmisyyttä". Koska siitäkin on minusta kyse. Ihmiset ajattelee automaattisesti että jollain on joku ketunhäntä kainalossa. Vain ja pelkästään iloinen tuntemattoman saavutuksesta ei voi olla.
Mietin myös ensin, että on hyväksyttävämpää olla estoton kun on palautteista kyse, rehellistä mielipidettä arvostetaan enemmän kuin kannustavaa sellaista. Vaikka olisi kuinka rehellinen, sekin.- eppu2
hmp.f kirjoitti:
Tuo oli hieno vastaus.
Kun lähdin miettimään tätä aloitusta, eka vaihtoehto oli tämä minkä tein. Kun ite itsekseni mietin että mistä se johtuu ettei voi yltiöpositiivinenkaan olla, tuli mieleen että olisin laittanut aloitusta muotoon "epäluulo tuhoaa ihmisyyttä". Koska siitäkin on minusta kyse. Ihmiset ajattelee automaattisesti että jollain on joku ketunhäntä kainalossa. Vain ja pelkästään iloinen tuntemattoman saavutuksesta ei voi olla.
Mietin myös ensin, että on hyväksyttävämpää olla estoton kun on palautteista kyse, rehellistä mielipidettä arvostetaan enemmän kuin kannustavaa sellaista. Vaikka olisi kuinka rehellinen, sekin.Epäluulo nousee helposti mieleen, sitä ajattelee, että mitähän tuo oikein meinaa.
Liittyisikö se siihenkin, mistä hiljan puhuttiin, ettei sitä hyvää palautetta (kehua) osata ottaa vastaan. hmp.f kirjoitti:
Tuo oli hieno vastaus.
Mietin myös ensin, että on hyväksyttävämpää olla estoton kun on palautteista kyse, rehellistä mielipidettä arvostetaan enemmän kuin kannustavaa sellaista. Vaikka olisi kuinka rehellinen, sekin.Kovin montaa estotonta ei tullut vastaan näissä kommenteissa. Varsin estoista porukkaa, siis tyypillisiä estoisia suomalaisia. Monenlaisia lukkoja ihmisillä on edessä enenkuin ilonsa voi ilmoille päästää. Jotenkin nämä vastaukset mitä sait on mielestäni paljastavia, että hienosti olit aloituksesi laatinut.
rosaliiin kirjoitti:
Kovin montaa estotonta ei tullut vastaan näissä kommenteissa. Varsin estoista porukkaa, siis tyypillisiä estoisia suomalaisia. Monenlaisia lukkoja ihmisillä on edessä enenkuin ilonsa voi ilmoille päästää. Jotenkin nämä vastaukset mitä sait on mielestäni paljastavia, että hienosti olit aloituksesi laatinut.
Kiitos :) joillakin oli jonkinmoista ymmärrystä tilanteesta, mutta taitaa pyhäkoulutyttömäisyys vielä jyllätä :))
Mun mielestä huolestuttavaa, tämä kaikki kuuluu sarjaan kohti kovempia arvoja mennään.- eppu2
rosaliiin kirjoitti:
Kovin montaa estotonta ei tullut vastaan näissä kommenteissa. Varsin estoista porukkaa, siis tyypillisiä estoisia suomalaisia. Monenlaisia lukkoja ihmisillä on edessä enenkuin ilonsa voi ilmoille päästää. Jotenkin nämä vastaukset mitä sait on mielestäni paljastavia, että hienosti olit aloituksesi laatinut.
Minkä toinen ajattelee estoksi, voi toiselle olla ihan luonteenomaista.
Ei kait ilon ilmaisuun tarvitse mitään meteliä pitää. eppu2 kirjoitti:
Minkä toinen ajattelee estoksi, voi toiselle olla ihan luonteenomaista.
Ei kait ilon ilmaisuun tarvitse mitään meteliä pitää.Niin se varmaan onkin, ei kait omaa luonnettaan voi estona pitää jos itsensä hyväksyy sellaisena kun on.
Ei voi yhtäläisyysmerkkiä ilon ja metelin väliin raapustaa. Ilo on paljon laajempiasia ja jokaiselle se vielä merkitsee eri asioita , niin kuvittelen. Varmaan sinun ilosi on ihan erilainen kuin minun iloni, eikä toinen ole parempi toista. Annetaan kaikkien ilojen ilmoille tulla.- ent.siivoojaparka
rosaliiin kirjoitti:
Sinä ajattelet niin.
Mitä minä olen seuraillut, niin pienet lapset ja lapsen tasolle jääneet (vajaaälyiset) aikuiset ovat kaikkein estottominta porukkaa. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Sinä ajattelet niin.
Mitä minä olen seuraillut, niin pienet lapset ja lapsen tasolle jääneet (vajaaälyiset) aikuiset ovat kaikkein estottominta porukkaa.Just juu, niin ajattelen ja estottomuuttakin on niin monenlaista, sinä olet seuraillut tuommoisia estottomia ihmisiä.
Lähipiiriini kuuluu eräs, jonka estottomuuttaja aitoutta ihailen. Hänen seurassaan on niin helppoa olla, kun hän tulee paikalle niin koko ilmapiiri muuttuu. hänellä ei ole mitään koukkuja ei kiemuroita, hän kohtaa jokaisen omana itsenään ja hän on jokaisen seurassa juuri oma itsensä, viehättävällä tavalla estoton ja valloittava persoona.- ent.siivoojaparka
rosaliiin kirjoitti:
Just juu, niin ajattelen ja estottomuuttakin on niin monenlaista, sinä olet seuraillut tuommoisia estottomia ihmisiä.
Lähipiiriini kuuluu eräs, jonka estottomuuttaja aitoutta ihailen. Hänen seurassaan on niin helppoa olla, kun hän tulee paikalle niin koko ilmapiiri muuttuu. hänellä ei ole mitään koukkuja ei kiemuroita, hän kohtaa jokaisen omana itsenään ja hän on jokaisen seurassa juuri oma itsensä, viehättävällä tavalla estoton ja valloittava persoona.Tuskin ystäväsi täysin estoton on? En usko.
Kulkeeko hän esimerkiksi kesähelteillä ilman rihman kiertämää kaupungilla? rosaliiin kirjoitti:
Onpa outo arvio kirjoittajista, että estoista porukkaa. Kun ei hilluta suuna päänä, vaan ensin tsekataan tilanne ja toimitaan sen mukaan.
Ancelina kirjoitti:
Onpa outo arvio kirjoittajista, että estoista porukkaa. Kun ei hilluta suuna päänä, vaan ensin tsekataan tilanne ja toimitaan sen mukaan.
Hei, enkeli hyvä, mitäs outoa siinä on, jos ei ole estoton niin silloin täytyy olla estoinen, eikö vaan.
lueskelin noita juttuja ja kukaan ei ilmoittautunut luonnonlapseksi taiettä edes joskus käyttyisi estottomasti. On vain siistiä ja simssakkaa väkeä, sehän on vain hyvä ja iloinen asia. Iloisuus ja estoisuus tulkitaan täällä helposti keskenkasvuisuudeksi, käytöshäiriöiksi vajaaälyisyydeksi,lasten ja nuorten temppuilevaksi käytökseksi, pois meistä 60 kaikki tuommoinen, hus, hus.ent.siivoojaparka kirjoitti:
Tuskin ystäväsi täysin estoton on? En usko.
Kulkeeko hän esimerkiksi kesähelteillä ilman rihman kiertämää kaupungilla?Kun sä olet seuraillut noita estottomia, niin kulkevatko he kaikki ilman rihmojaan
Ei estottomuus tarkoita alastomuutta, vai.rosaliiin kirjoitti:
Hei, enkeli hyvä, mitäs outoa siinä on, jos ei ole estoton niin silloin täytyy olla estoinen, eikö vaan.
lueskelin noita juttuja ja kukaan ei ilmoittautunut luonnonlapseksi taiettä edes joskus käyttyisi estottomasti. On vain siistiä ja simssakkaa väkeä, sehän on vain hyvä ja iloinen asia. Iloisuus ja estoisuus tulkitaan täällä helposti keskenkasvuisuudeksi, käytöshäiriöiksi vajaaälyisyydeksi,lasten ja nuorten temppuilevaksi käytökseksi, pois meistä 60 kaikki tuommoinen, hus, hus.Että joko tai, välimuotoa ei ole, ei paikkaa aikaa oikeaa.
Olen iloinen ja jopa estoton sopivassa seurassa ja paikassa, en aina ja kaikkialla.
Siitä oli kysymys.
Nimimerkkini on Ancelina, ei enkeli.- ent.siivoojaparka
rosaliiin kirjoitti:
Kun sä olet seuraillut noita estottomia, niin kulkevatko he kaikki ilman rihmojaan
Ei estottomuus tarkoita alastomuutta, vai.Pikkulapset osaavat olla estottomia. Ei heitä hävetä kulkea nakupellenä.
- 011
rosaliiin kirjoitti:
Just juu, niin ajattelen ja estottomuuttakin on niin monenlaista, sinä olet seuraillut tuommoisia estottomia ihmisiä.
Lähipiiriini kuuluu eräs, jonka estottomuuttaja aitoutta ihailen. Hänen seurassaan on niin helppoa olla, kun hän tulee paikalle niin koko ilmapiiri muuttuu. hänellä ei ole mitään koukkuja ei kiemuroita, hän kohtaa jokaisen omana itsenään ja hän on jokaisen seurassa juuri oma itsensä, viehättävällä tavalla estoton ja valloittava persoona.Napasillaanko tulee ?
- tööttt
Sillekään i mitään voi, surun kanssakin oppii elämään siin missä katkeruudenkin milloin osansa senkin kaunaisuudesta osansa saanut - ehkä paremmin vielä maistaa elämänsä
makeuden kun on vastakohtia mihin eloansa verrata. Liekö nekään niin puhtaita heiniä tai kimalteisia - monet saavat omiaaankin pelätä vaikkei mitään tai ketään omistaisikaan.
Eipä niitkään nylkijötä ja nylkyttäjiä erityisemmin kaipaa - varsinkin kun oman rajallisuutensa tietää ynnä jaksamisensa rajat - toi 100 000 köyhän lastenkin juttu on enempi viranomaisten asia - eikö niin? Millä tavoin vaikkapa ihmisten turvallisuutta ja rauhaa vois lisätä - ei mielenterveysongelmaisetkaan oikeast tarvitse yhtään ylivoimaista kuormitusta - heidänkin elämässään on sitäkin sorttia ollut rutkasti liikaa
- kaikenmaailman homppeleitten ja tomppeleitten temmellyksessä. Kalluppia pukkaa ja mehän vastaillaan.
Eipä tota paljoa tarvi miettiä ,vähäpuheinen ja totinen mies on ihan helposti oma ittensä .
Ilmeelleni en tosin mitään voi ,jotkut on kyselleetkin et mikä kyrsii? ja mä itte olen olevani herra aurinkoinen ,näil mennään .Kivaa että vastailette mulle :) Onko merituuli ja aurinko jättänyt jälkiä? Vai elämä ihan muuten vaan?
- kylmätotuus
Gallupit ovat mielenkiintoisia, koska niissä on monia vastausvaihtoehtoja ja kaikki ovat oikein.
Minäkin savolainen mies yritän aina vastata mahdollisimman rehellisesti esitettyihin kysymyksiin, vaikka se onkin työlästä.
Vaitelias ja totinenkin olen, vaikka jotkut savolaisista muuta väittävätkin.
Koti-kiusatun kommentti on lähes sama, mitä itsekin olisin kirjoittanut.
Yksi eroavaisuus kuitenkin on.
Minä olen oppinut pitämään naamarustinkini peruslukemissa yllättävissä tilanteissakin.
Näellä evväellä mään ielleennii.
Otaha oppia!
Mielenkiintosta, että käätät monikkoo vastaaksessas.
Minä raakka oun vua se yks kylymätottuus, enkä kehtoo ruveta ihteen meitittelemmää. - ent.siivoojaparka
kylmätotuus kirjoitti:
Gallupit ovat mielenkiintoisia, koska niissä on monia vastausvaihtoehtoja ja kaikki ovat oikein.
Minäkin savolainen mies yritän aina vastata mahdollisimman rehellisesti esitettyihin kysymyksiin, vaikka se onkin työlästä.
Minä olen oppinut pitämään naamarustinkini peruslukemissa yllättävissä tilanteissakin.
Otaha oppia!
Minä raakka oun vua se yks kylymätottuus, enkä kehtoo ruveta ihteen meitittelemmää.Mieskö????? Sinäkö muka???? Taijat panna eholle.
Olen aina pitänyt sinua vähän kärttyisänä vanhana akkana. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Mieskö????? Sinäkö muka???? Taijat panna eholle.
Olen aina pitänyt sinua vähän kärttyisänä vanhana akkana.Olen aina pitänyt kylmäätotuutta kärttysenä ukkona vaik se kehuu nainen olevansa .
Kannattais perehtyy lounaissuomalaisten tapaan puhella niin tajuaa sana valinnathmp.f kirjoitti:
Kivaa että vastailette mulle :) Onko merituuli ja aurinko jättänyt jälkiä? Vai elämä ihan muuten vaan?
hooämpeeäffä
Eikai kukaan tän ikänen oo päässyt niin silkosesti elämästään etteikö elämän luistin olisi piirtoja tehnyt.
Elämä silittää niin että luu paistaa ,mut kauhee määrä hellyyt on jääny silti varastoon käyttämättä.
Nuoremman lapsen kohtalo murjoi mielen ja ajatusmailman sen tuhannen sykkyrään .ent.siivoojaparka kirjoitti:
Mieskö????? Sinäkö muka???? Taijat panna eholle.
Olen aina pitänyt sinua vähän kärttyisänä vanhana akkana.Akka vai ukko, siinäpä taas yksi palstan mysteereistä.
Mutta ei haittoo kumpi, hyvä savolainen kumminniin.koti-kiusattu kirjoitti:
hooämpeeäffä
Eikai kukaan tän ikänen oo päässyt niin silkosesti elämästään etteikö elämän luistin olisi piirtoja tehnyt.
Elämä silittää niin että luu paistaa ,mut kauhee määrä hellyyt on jääny silti varastoon käyttämättä.
Nuoremman lapsen kohtalo murjoi mielen ja ajatusmailman sen tuhannen sykkyrään .Niin, toiset saa kovemmat ylämäet kuin toiset.
rosaliiin kirjoitti:
Akka vai ukko, siinäpä taas yksi palstan mysteereistä.
Mutta ei haittoo kumpi, hyvä savolainen kumminniin.Just näin! Hyvin sanottu, rosaliiin.
- mieenerehdy
kylmätotuus kirjoitti:
Otaha oppia!
Minä raakka oun vua se yks kylymätottuus, enkä kehtoo ruveta ihteen meitittelemmää.Siis sinähän oot nainen etkä mikään savolainen mies.
- kylmätotuus
koti-kiusattu kirjoitti:
Olen aina pitänyt kylmäätotuutta kärttysenä ukkona vaik se kehuu nainen olevansa .
Kannattais perehtyy lounaissuomalaisten tapaan puhella niin tajuaa sana valinnatVoe veikkone velisen, kerrannii osuit iha nappii arvaeluissas.
Minä tiijän, että sinä out hameväkkee. Sulla o lisäks pitkä pinna ja paksu nahka, etkä jonniijoutavista asjoesta polta pärreitäs.
Yks asja minua huolestuttaa tuossa pyöräelyssäs. Muista pittee huolj´ siitä, ettei hammeehelemas jiä kettinkie vällii kii. Luppootha?
Oes mulla vielä yks pien pyyntö. Voesitko vakkuuttoo siivoojalle, ettei mulla mittää poekoo oo olemassakaa. Tiijäthä sinä se tosasjan vanahastaa.
Voesitko tehä tuommose palavelukse?
Minä en ruppee puhetapojanno opettelemmaa, ku ei siitä ou mittää hyötyä, aenakaa mulle. Tyhjän sua pyytämätäkkii.
Hyviä pyöräilyilmoja!
Muista ne helmat ja jätä korkkarit kotiin! kylmätotuus kirjoitti:
Voe veikkone velisen, kerrannii osuit iha nappii arvaeluissas.
Minä tiijän, että sinä out hameväkkee. Sulla o lisäks pitkä pinna ja paksu nahka, etkä jonniijoutavista asjoesta polta pärreitäs.
Yks asja minua huolestuttaa tuossa pyöräelyssäs. Muista pittee huolj´ siitä, ettei hammeehelemas jiä kettinkie vällii kii. Luppootha?
Oes mulla vielä yks pien pyyntö. Voesitko vakkuuttoo siivoojalle, ettei mulla mittää poekoo oo olemassakaa. Tiijäthä sinä se tosasjan vanahastaa.
Voesitko tehä tuommose palavelukse?
Minä en ruppee puhetapojanno opettelemmaa, ku ei siitä ou mittää hyötyä, aenakaa mulle. Tyhjän sua pyytämätäkkii.
Hyviä pyöräilyilmoja!
Muista ne helmat ja jätä korkkarit kotiin!Voi tätä surun päivää kylmätotuus ,palstan ainoa ja viimeinen rehellinen ,sinä paljastit olevasi feikki.
Vaikka yrität ivan kautta kääntää huomiota lipsahduksestasi pois niin vanha totuus tuli esiin,feikit jää aina kiinni .- kylmätotuus
mieenerehdy kirjoitti:
Siis sinähän oot nainen etkä mikään savolainen mies.
Et erehtynytkään, mutta älä kerro sitä kenellekään!
Pidetään asia visusti meidän välisenä salaisuutena. - kylmätotuus
koti-kiusattu kirjoitti:
Voi tätä surun päivää kylmätotuus ,palstan ainoa ja viimeinen rehellinen ,sinä paljastit olevasi feikki.
Vaikka yrität ivan kautta kääntää huomiota lipsahduksestasi pois niin vanha totuus tuli esiin,feikit jää aina kiinni .Ai, että minäkö olisin huijari? Vääräjohtopäätös veliseni, aivan väärä.
En yhtään ymmärrä, mitä lipsahduksella tarkoitat? En lipsu puoleen, enkä toiseen ja sen tiedät varsin hyvin itsekin.
Ivaillut en ole, annoinpahan vaan sanan sanasta.
Ihmettelenkin suuresti, miksi suurena humoristina koit kirjoitukseni irvailuna?
Sinähän sen tiedät, että aina jää kiinni feikki.
Minua huvittaa vain joskus käynnistää tämä kissahiirileikki.
Kauan oomme tunteneet, nimmarimme vaihtuneet.
Veljenäni silti pysyt, turhaan siihen syytä kysyt.
Totuus ei koskaan muutu, siksi et mulle tosissasi suutu.
r-h
- vhimhf
Miksei voisi - vain elämää - kyllä nurmituomas l. kuolema aikanaan noutaa
- ei tartte maailmaan kenenkään pesämunaksi jäädä.:)) kylläkyllä, hyvä huomio :) Mutta mun henki jää elämään kuitenkin, nolostuttamaan mun lapsia.
"Kuka kuoli? Ai se outo huutelija? Onko tuo sen lapsi?"
- ChrisMan
..kyllä voi päästää, tuossa tapauksessa olisin todenäköiseti huudellut, voiii oiii pääsipä minäkin :) ( vaikka vasta 60 v. ja 64 kg ja vuosi sitten vaan goooperissa 2400 ;) no olkoon kun eräs 67 v. vasta kuuperissa 2800 he heeee haaa entä ite ;)
No katos nääs, silläkin on eronsa, huutaako mies naiselle. Ja niinkuin ent.siivoojaparka totesi, silläkin on metkunsa huutako nainen miehelle. Voivoi näitä käyttäytymiskoodeja.
Mä en juokse kuupereita :/ pääsin juoksukieltoon selän takia. Yritin tässä lämmitellä hommaa uudestaan supertossuilla, mutta ne taas vääntää mun askeleeni ulkosyrjästä suoraksi, joka taas näköjään vaikuttaa mun polviini. Arg. Pitää opetella kävelemään "oikein" ensin.- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
No katos nääs, silläkin on eronsa, huutaako mies naiselle. Ja niinkuin ent.siivoojaparka totesi, silläkin on metkunsa huutako nainen miehelle. Voivoi näitä käyttäytymiskoodeja.
Mä en juokse kuupereita :/ pääsin juoksukieltoon selän takia. Yritin tässä lämmitellä hommaa uudestaan supertossuilla, mutta ne taas vääntää mun askeleeni ulkosyrjästä suoraksi, joka taas näköjään vaikuttaa mun polviini. Arg. Pitää opetella kävelemään "oikein" ensin.Onko hmp.f vetäissyt kännin heti aamusta? Vai mitä horisee?
Onko hmp.f vetäissyt kännin heti aamusta? Vai mitä horisee?
Sä oot aina juottamassa kaikki känniin. Mitä sä et tuosta viestistä ymmärtänyt?
- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Sä oot aina juottamassa kaikki känniin. Mitä sä et tuosta viestistä ymmärtänyt?
Joo, jos kerrot minun todenneen jotain kummallista, niin laitapa todisteet esiin, jos olet selvin päin.
Joo, jos kerrot minun todenneen jotain kummallista, niin laitapa todisteet esiin, jos olet selvin päin.
Taisin käyttää sanaa huutaa, niin sä et vissiin sanonut. Mutta sanoman sisältö oli sama. Naisen pitää varoa mitä signaaleja lähettää miehelle. Vai vaihdotko jo mielipidettä?
- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Taisin käyttää sanaa huutaa, niin sä et vissiin sanonut. Mutta sanoman sisältö oli sama. Naisen pitää varoa mitä signaaleja lähettää miehelle. Vai vaihdotko jo mielipidettä?
Ei mennyt vieläkään oikein.
Ei siinä ollut kysymys miehistäkään yleensä, vaan maahanmuuttajamiesten tervehtimisestä. Pidätkö sinä toisen ihmisen tervehtimistä huutamisena tai signaalien lähettämisenä? Minä en.
Hupsit ihan hölmöjä.
Siksi taitaisi ollakin viisainta, ettet toisten kirjoittamaksi mainitse mitään, mitä et voi laittaa sitaatteihin ja kertoa alkulähteen. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Ei mennyt vieläkään oikein.
Ei siinä ollut kysymys miehistäkään yleensä, vaan maahanmuuttajamiesten tervehtimisestä. Pidätkö sinä toisen ihmisen tervehtimistä huutamisena tai signaalien lähettämisenä? Minä en.
Hupsit ihan hölmöjä.
Siksi taitaisi ollakin viisainta, ettet toisten kirjoittamaksi mainitse mitään, mitä et voi laittaa sitaatteihin ja kertoa alkulähteen.Hei, kuules, tuo vika lause. Mä teen noin jos sä teet niin :))
- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Hei, kuules, tuo vika lause. Mä teen noin jos sä teet niin :))
No minäpä teenkin niin (niinkuin tehnyt ennenkin).
"hmp.f
12.7.2016 10:26
Sä oot aina juottamassa kaikki känniin."
Aina? Kaikki?
Mulla on vähän huono toi eläytymiskyky myöskin. Pakko olla oma itseni kun en osaa vetää rooleja silleen uskottavasti. Ja uskottomasti en halua vetää mitään roolia.
Paloma, maailmankansalainen, sydän suomalainen, juuret vain heikosti keskisuomalaisessa savessa, siivet trimmattu, koti itse valittu maa, valuutta ja rakkaus luontoon ja ihmisiin, vähemmän kunnioittava mitä tulee jumaliin ja ismeihin.
Mottoni on (mukamas) Kobi Yamadan kuolematon neuvo elää omaa elämää, koska elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi elämään jonkun muun elämää.Jos ei sydäntään seuraa, sielu on koditon. -hmp.f
Kjäh :))
Mä skaalaan joskus mun energiatasoani hieman alas. Joudun seuraamaan yleisesti hyväksyttävää koodia. Onneksi kuitenkin saan sen säädettyä, onneksi tuossa edellisessä lauseessa oli "joskus" muuten olisin joko ADHD tai bipolaari. Tai blondi :)
- expimot
Voin hyvin samaistua tuohon aloitusviestin tapaukseen.
Yksi vakiolenkeistäni kulkee erään ison pysäköintialueen ohi. Tälle parkkikselle kerääntyy usein nuorisoa mopoineen hengailemaan ja temppuilemaan. Eräänä iltana paikkaa sivuuttaessani yksi poika nosti moponsa eturenkaan ilmaan ja ajo näin todella pitkän oloisen matkan, varmaan 50-60 metriä.
Minusta se näytti niin hienolta, että teki mieleni taputtaa aplodit. Hillitsin kuitenkin itseni ja tyydyin vain ajattelemaan "näyttipä hienolta".
Tuli sellainen perisuomalainen tunne että mitähän noikin pojat ajattelisivat tällaisesta yksikseen läpsyttelevästä papasta.- ent.siivoojaparka
Papasta?????
Eeeei. Onko täällä muutkin naiset alkaneet tekemään sukupuolenvaihdoksia kuin kylmätotuus (ja =DW=). - expimot
Papasta?????
Eeeei. Onko täällä muutkin naiset alkaneet tekemään sukupuolenvaihdoksia kuin kylmätotuus (ja =DW=).Täh???
Mä olen pitänyt DW:tä 56-vuotiaana, 172cm pituisena ja hieman pyylevänä, boheemin oloisena kessuttelijamiehenä. Tai sinne päin.
Hänkö onkin nykyään nainen? Expimot, älä yllytä niitä mopopoikia. Mun poika haaveilee stunttimoottoripyöräilystä, ja odotan vaan että hän huomaa olevansa niin huono ettei sitä harrastusta kannata jatkaa ;))
- ent.siivoojaparka
expimot kirjoitti:
Täh???
Mä olen pitänyt DW:tä 56-vuotiaana, 172cm pituisena ja hieman pyylevänä, boheemin oloisena kessuttelijamiehenä. Tai sinne päin.
Hänkö onkin nykyään nainen?Kyllä minun päässäni =DW= on ja pysyy pyylevänä ja kessuttelevana vanhanapiikana, joka asustelee kahdestaan kissansa kanssa niinkuin minäkin.
Vihjailkoon "vaimostaan", jota ei ole koskaan ollutkaan ja kertokoon inttiajoistaan hätäpäissään heti, kun häntä naiseksi epäillään. Ei se muuta mitään miksikään.
Liekö eläessään muuta tehnyt (keskarin juomisen lisäksi), kuin jotain hätäaputöitä, minne sossu on hänet pakosta lähettänyt. Yötä päivää istuu netillä etsien palstalta ja toiselta materiaalia juttuihinsa, jotka sommittelee omakohtaisiksi kokemuksikseen.
Kylmätotuuskin pysyy naisena. Kukaan mies ei niin kovasti kehu poikaansa. Se on naisten tyyliä se mammanpojan ylistys.
Hmmm...expimotia luulin naiseksi, kylmää totuutta naiseksi myös, ootsä humpsilainen vielä nainen vai ootko vaihtanut?
:D kyllä mä vielä nainen olen, vaikkakin kovin putkiavoinen.
Tiedän että tuhahtin tänne jonnekin "naiset!". En mä aina ymmärrä naisia, en tosin miehiäkään. Olen androgyyni luopio.- mimmimum-..mi
Vaikea joskus palstalla erottaa kumpi on.. mies vai nainen.... muutoinkin tuo androgyynisyys on kovasti lisääntynyt....
Nainenhan sinä olet...aivan selkeästi..... mimmimum-..mi kirjoitti:
Vaikea joskus palstalla erottaa kumpi on.. mies vai nainen.... muutoinkin tuo androgyynisyys on kovasti lisääntynyt....
Nainenhan sinä olet...aivan selkeästi.....Kiitos mimmimummi, Nainen on aina ollut mulle sellainen suuri juttu, olen ollut tyttö nelikymppisiin saakka, vasta sen jälkeen ajattelin että ehkä mä sittenkin ansaitsen sitä kunniaa :))
- kylmätotuus
Paloma muistathan, että olen savolainen.
Laitankin tähän erään arvion heimostani.
" Savolaiset ovat niin kieroja, että jos he nielevät naulan, se tulee mutterina ulos." kylmätotuus kirjoitti:
Paloma muistathan, että olen savolainen.
Laitankin tähän erään arvion heimostani.
" Savolaiset ovat niin kieroja, että jos he nielevät naulan, se tulee mutterina ulos."Niin sanoi mammanikin. Että käly joka oli savolainen oli laskelmoiva ja kiero. Nousi kaukaa puuhun.
- eppu2
Kaikenkaikkiaan, elämme järjestäytyneessä yhteiskunnassa, jossa vallitsee lait ja asetukset, tavat ja tottumukset.
Mikäli missään ei olisi harkintakykyä, vaan mesoisi sitä mukaa, kun sylki suuhun tuo, löytää itsensä hyvin pian putkasta tai psykiatrian klinikalta.No se on just näin. Jonkinsortin diagnoosin kanssa eläisi lopun elämän.
Ihminen on ihmeellinen sekoitus omaa tilaa vaalivaa laumaeläintä.
- vhimshf
Toi menee pikemminkin jonkin tunneilmaisun puolelle
- missä joku itkee shokissa omaisensa kuolemaa, joku murisee tuskasta revittyä peffaansa,
- joku pakenee saalistajiaan -ynnä viiman vihellystä lompsan tienoilla
- eikö se ole hyvä asia, että jos vankilat on jo täynnä, silti vielä olis psykiatrian poleja
ja mielisairaaloita silloinkin kun koti ei turvaa tarjoa ja omaisistakin osa noita vakavasti
rikoskierteisiinsä uppoutuneita ystäviensä kera? Jos mieluummin haluaa luovuutta kuin tuhoisuutta elonsa rakennusaineiksi - ? - Sovinnaisuudenkauhistus
Niiin totta. En ole ikinä voinut / saanut / uskaltanut / kehdannut ... päästää sitä rohkeaa ja erilaista tyyppiä sisältäni täyteen kukoistukseensa. Osaksi tietty omaa syytä mutta onhan kasvatusympäristöllä ja kaikilla muillakin ympäristöillä yms. tuuballa ollut asioihin vaikutusta.
- kylmätotuus
Jos sinun sisäinen minäsi tukahdutettuine käyttäytymismalleineen ei ketään vahingoita, niin miksipä et pala palalta voisi muuttua omaksi itseksesi ja unohtaa toisten asettamat raamit?!
Elämäsihän on sinun! Yksinomaan sinun!
Ensimmäiset askeleet muutokseen ovat vaikkeita, mutta kyllä elämä siitä helpottuu. Rohkeutta muutos vaatii se on selviö. Mutta palkinnoksi saat omanlaisesi elämän.
Lykkyä pyttyyn! Ei jäänyt mitään kommentoitavaa kylmäntotuuden jälkeen, niin hieno viesti häneltä.
Lykkyä toiseenkin pyttyyn :)- Raamittajiariittää
Askeleita on otettu. Plen koettanut kasvaa omaksi itsekseni ja varmasti olen vähän onnistunutkin. Mutta kannattaako se, jos totuuden torvelosta ei tykkää kukaan? Ja hyvin monet vähemmän rohkeutta omaavat tyypit ovat sitäkin mieltä, että rohkeus on röyhkeyttä.
- kylmätotuus
Raamittajiariittää kirjoitti:
Askeleita on otettu. Plen koettanut kasvaa omaksi itsekseni ja varmasti olen vähän onnistunutkin. Mutta kannattaako se, jos totuuden torvelosta ei tykkää kukaan? Ja hyvin monet vähemmän rohkeutta omaavat tyypit ovat sitäkin mieltä, että rohkeus on röyhkeyttä.
Mielipiteensä saa ilmaista, vaikkei se kaikkia miellyttäisikään, jos sen pystyy hyvin perustelemaan.
On kuitenkin syytä muistaa, ettei yhtä ainoaa oikeaa totuutta ole olemassakaan monissa asioissa. Uskonto ja politiikka ovat aiheita, joissa usein joutuu törmäyskurssille. Itse vältän puhumasta uskonnosta.
Kuitenkin on lukemattomia asioita, joille löytyy tutkittua faktaa perusteluiksi, vaikka yleinen mielipide olisikin toinen. Näihin minä yleensä otan kantaa, vaikka saisinkin vastaani vastalauseryöpyn.
Se, miten mielipiteensä ilmaisee on taitolaji. Fanaattisuus ja "huutaminen" eivät kanna hedelmää, vaan toisinajattelijat nousevat takajaloilleen ja tyrmäävät ajatuksesi oitis.
Koska en tiedä, mitä kohdallasi omaksi itsekseen kasvaminen vaatii, niin en osaa tähän enempää sanoa.
Kannustan jokaista pyrkimään kasvamaan omaksi itsekseen, kuitenkin sillä edellytyksellä, ettei se vahingoita ketään.
Rohkeus ei ole röyhkeyttä. Ns. kavereitakin saattaa poistua rinnalta, mutta tuskinpa he kaikki katoavat.
Ilman uusia ja erilaisia mielipiteitä maailma jää polkemaan paikalleen, eikä mitään muutosta tapahdu.
Raamittajia kyllä riittää ja niitä jotka haluavat laittaa ihmiset tiettyihin karsinoihin. Monesti joudumme vääriin raameihin ja karsinoihin. Silloin ei auta muu kuin rikkoa kahleet ja lähteä omille teilleen etsimään uusia laitumia. - Eisanavaansisältö
Totta kaikki mutta eivät kaikille. Ei ketjun aloittajakaan tykkää että sanotaan niin kuin asia on:
" Sitä mä ihmettelen (jossain muuallakin tässä ketjussa) miksi kritiikkiä tai suoraan laukomista pidetään hyväksyttävänä ja rehellisenä? "
Laukominen on tietysti pahasta, mutta aika harvat osaavat ilmaisutaidollisia aiheita. En minäkään. Eikä juuri kukaan sitä taitoa, että kuuntelisi ja ajattelisi olisiko sanomisessa jotain asiaa. Se on jotenkin käsittämätöntä kun miltei kaikki pitävät kuitenkin itseään ihan järjellisinä ja jopa viisaina ja fiksuina tapauksina. Eisanavaansisältö kirjoitti:
Totta kaikki mutta eivät kaikille. Ei ketjun aloittajakaan tykkää että sanotaan niin kuin asia on:
" Sitä mä ihmettelen (jossain muuallakin tässä ketjussa) miksi kritiikkiä tai suoraan laukomista pidetään hyväksyttävänä ja rehellisenä? "
Laukominen on tietysti pahasta, mutta aika harvat osaavat ilmaisutaidollisia aiheita. En minäkään. Eikä juuri kukaan sitä taitoa, että kuuntelisi ja ajattelisi olisiko sanomisessa jotain asiaa. Se on jotenkin käsittämätöntä kun miltei kaikki pitävät kuitenkin itseään ihan järjellisinä ja jopa viisaina ja fiksuina tapauksina.Nyt tulkitsit ehkä pikkasen väärin. Olen itsekin suoraansanoja. Hyvässä ja pahassa. Lähinnä sitä harmittelin, että on aika yleistä että ilo on lapsellista ja kehuminen toisen nuolemista. Ainoastaan kritiikki ja suorat mielipiteet pidetään rehellisinä. Ilo ja spontaanisuus pitäisi pitää kurissa, se ei saa pursua. En mä nyt kieltä tolle näytä, mutta blääh sanon :))
- Kielikuinleipäveitsi
Niiih, ilon ja spontaanisuuden lisäksi kurissa oletetaan aikuisen ihmisen osaavan pitää myös se terävä ja suora laukaus, jota ei saa sanoa ja pahoittaa nättinokkaisten ja herkkähipiäisten elämää ja maailmaa vaikka se olisi miten totta ja oikein.
Ei mulla ainakaan aina ole kärsivällisyyttä ruveta miettimään miten jonkun asian hienosti hyväksi muotoilisin. Olen ennenkin sanonut jossain näillä palstoilla että liian kaukaa ja hienosti kiertämällä esitetyt asiat jäävät monelta vastaanottajalta ymmärtämättä.
Kun se tärkein pointsi, juttu, aihe häviää korulauseitten sekaan niin mitä hyötyä siitä on että sanot ja kerrot jonkun itsellesi tärkeän seikan jos kuulija ei snaijaa mistä puhut.
En ole lauma eläin, kuin Te lähes kaikki muut.
- ent.siivoojaparka
En minäkään. En ole edes eläin, vaikka joskus apinaksi mainittukin, siaksikin.
Monet laumasielut yrittävät puolustella sitä omaa laumamaisieluisuuttaan leimaamalla kaikki ihmiset mukamas laumaeläimiksi. - kylmätotuus
En minäkään. En ole edes eläin, vaikka joskus apinaksi mainittukin, siaksikin.
Monet laumasielut yrittävät puolustella sitä omaa laumamaisieluisuuttaan leimaamalla kaikki ihmiset mukamas laumaeläimiksi.Elukoita myö ollaa ja kaeke lisäks vielä laamaelukoeta.
Jos mä ruusu oisin, lauletaan eräässä laulussa, mutta toive on pelkkää utopiaa.
Minä en kuulu kasvikuntaan, joten en voi olla edes kaikkien vihaama juolavehnäkään. - ent.siivoojaparka
kylmätotuus kirjoitti:
Elukoita myö ollaa ja kaeke lisäks vielä laamaelukoeta.
Minä en kuulu kasvikuntaan, joten en voi olla edes kaikkien vihaama juolavehnäkään.Olokee työ elukoeta, vaekka täetä elikkä lieroja. Minnen ou. Minnoon immeine.
- eppu2
kylmätotuus kirjoitti:
Elukoita myö ollaa ja kaeke lisäks vielä laamaelukoeta.
Minä en kuulu kasvikuntaan, joten en voi olla edes kaikkien vihaama juolavehnäkään.Kalasta me ollaan kaikki lähtöisin, vieläkin ovat löytäneet jotain yhtäläisyyksiä suomuihin, olikohan se nyt korvasta.
- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
xx9 ja espi, silti käytte täällä?
Onko tämä siis eläintarha?
- ent.siivoojaparka
eppu2 kirjoitti:
Kalasta me ollaan kaikki lähtöisin, vieläkin ovat löytäneet jotain yhtäläisyyksiä suomuihin, olikohan se nyt korvasta.
Sieltäkö sitä nyt sit ollaan?
Eikös se ollutkaan sitten avaruuspöly meidän alkulähde vaikka telkkarissa niin oli sanottu?
Etkö sinä tunne itsesi nyt kannibaaliksi kaloja syödessä? - eppu2
Sieltäkö sitä nyt sit ollaan?
Eikös se ollutkaan sitten avaruuspöly meidän alkulähde vaikka telkkarissa niin oli sanottu?
Etkö sinä tunne itsesi nyt kannibaaliksi kaloja syödessä?Asiassa ei ole mitään ristiriitaa, vaikket Sinä sitä ymmäräkkään.
Eikä Sinun solvauksesi muuta tutkittuja tosiasioita. - ent.siivoojaparka
eppu2 kirjoitti:
Asiassa ei ole mitään ristiriitaa, vaikket Sinä sitä ymmäräkkään.
Eikä Sinun solvauksesi muuta tutkittuja tosiasioita.Eihän se muuta, mutta ne "tosiasiat" vain muuttuvat.
- de-meter
Teillähän on ollut oikein juhlat täällä..)) Sanallista ilotulitusta ainakin...
Minä pääsin mukaan vain rääppiäisiin. Käytetäänkö sellaista sanaa enää ?
"Haaskaa" porukkaa..))- eppu2
Silloin, kun minä menin naimisiin, ainakin käytettiin ´´rääppiäissanaa´ meinaan, kun ukot istu pihalla penkillä viikon jälkeenpäin, eli niinkauan, kun viimeinenkin sahdin tippa oli juotu
- ent.siivoojaparka
eppu2 kirjoitti:
Silloin, kun minä menin naimisiin, ainakin käytettiin ´´rääppiäissanaa´ meinaan, kun ukot istu pihalla penkillä viikon jälkeenpäin, eli niinkauan, kun viimeinenkin sahdin tippa oli juotu
Meilläpäin ne rääppiäiset olivat kaikkien suurempien juhlien jälkeen, mitä niitä nyt oli häitä, ristiäisiä, hautajaisia, suurempia synttäreitä ... Kaikenlaista, mihin tehtiin paljon ruokia tarjottavaksi.
Sitten kutsuttii riäppijäesiin seuraavana päivänä syömään niitä tähteeksi jääneitä ruokia pois, ettei jää sioille heitettäväksi tai märkänemään.
Montako viestiä se onkaan nykyisin, kun samaan ketjuun mahtuu, ennenkuin se lukkiutuu? Joskus ennen se taisi olla 500 kommenttia. - de-meter
Kuuulostaa tutulta tuokin, espis.
Viestien määrästä: muutama vuosi sitten kokeiltiin saada joku ketju jatkumaan 500:een ja saatiinhan se. Taisi mennä ylikin, eikä katkaistu.
En muista aihetta, mutta jollakin tavalla se hunksiin ja hänen poissaoloonsa liittyi.
Kun kissa oli poissa, hiiret hyppivät pöydille...)) - ent.siivoojaparka
de-meter kirjoitti:
Kuuulostaa tutulta tuokin, espis.
Viestien määrästä: muutama vuosi sitten kokeiltiin saada joku ketju jatkumaan 500:een ja saatiinhan se. Taisi mennä ylikin, eikä katkaistu.
En muista aihetta, mutta jollakin tavalla se hunksiin ja hänen poissaoloonsa liittyi.
Kun kissa oli poissa, hiiret hyppivät pöydille...))En minä muista sellaista hunkszin poissaoloon liittyvää 500 kommentin ketjua. Onko hän joskus ollut niin kauan poissa, että olisi niin pitkä ketju ehditty kirjoittamaan hänen poissaollessaan?
Mitkä muistan, niin niitten otsikko (vai aloittajan nimimerkki) oli "ruvetaanko" (vai ruvetaako vai ruetaako... jotain sellaista). Niissä ei ollut mitään aihetta aloituksessa. Sinne jokainen höpötti omiaan, mitä sylki suuhun toi (keskustelematta oikeastaan mitenkään toistensa kanssa mistään). Kun 500 tuli täyteen, niin alkoi uusi samanlainen ketju.
- de-meter
Sitähän minäkin, eppu2. Kun pääjuhla on ohi, rupusakki - kuokkavieraat ? - jatkavat...
- kesi.vä
Ja nyt kun mä luin isommalta ruuduta, niin kerron sulle, että jos se henkilö ois kattonut mua (eli sua päin) olisin nosta nut peukkua. Mun mielestä peukutus livessä on hyvä. Jos mä olisin juoksemassa mäkeä myös yläs olisin hihkaissut "hyvä me" ja peukuttanut. Muuten nuoret ja lapset, ovat mun mielestäni "otettuja", kun esim. minä "kehun" jotain skeittijuttua tms. Ja sitäpaitsi, mun mielestä pitää niitä pikkaisen pulleroisia eikä niin kiiltokuvamaisia lapsia/nuoria ottaa huomioon. :)
Joo, peukku on taatusti hyvä, ja hymy. Jos hän olisi tullut vastaan, olisi voinut hihkaistakin että hyvä suoritus. Mutta nyt se meni niin että olisi pitänyt huutaa perään.
Kummasti saa hyvää mieltä ittekin kun antaa toiselle hyvän mielen :)- ent.siivoojaparka
hmp.f kirjoitti:
Joo, peukku on taatusti hyvä, ja hymy. Jos hän olisi tullut vastaan, olisi voinut hihkaistakin että hyvä suoritus. Mutta nyt se meni niin että olisi pitänyt huutaa perään.
Kummasti saa hyvää mieltä ittekin kun antaa toiselle hyvän mielen :)""""Kummasti saa hyvää mieltä ittekin kun antaa toiselle hyvän mielen :)""""
Motiivisi kuulostaa aika itsekkäältä. - kylmätotuus
hmp.f kirjoitti:
Kummasti saa hyvää mieltä ittekin kun antaa toiselle hyvän mielen :)Kyllä minäkin iloitsen silloin, kun onnistun toiselle hyvän mielen tuomaan, enkä koe motiiviani laisinkaan itsekkääksi.
Onhan sellainen sanontakin, että jaettu ilo on kaksinkertainen ilo.
Jos kylvää ympäristöönsä jatkuvasti myrkkyä ja saa siitä hyvän mielen, niin mikähän mahtaa motiivi siihen olla? Onko käytös itsekästä, vai toiset huomioonottavaa? - ent.siivoojaparka
kylmätotuus kirjoitti:
Kyllä minäkin iloitsen silloin, kun onnistun toiselle hyvän mielen tuomaan, enkä koe motiiviani laisinkaan itsekkääksi.
Onhan sellainen sanontakin, että jaettu ilo on kaksinkertainen ilo.
Jos kylvää ympäristöönsä jatkuvasti myrkkyä ja saa siitä hyvän mielen, niin mikähän mahtaa motiivi siihen olla? Onko käytös itsekästä, vai toiset huomioonottavaa?Eikö sellainen toisen kehuminen ole aika teennäistä/teeskenneltyä, minkä tekee tuottaakseen itselleen hyvän mielen?
On vähän niinkuin antaisi kolikon romanikerjäläiselle siksi, että tuntisi itsensä jalomieliseksi. - eppu2
Eikö sellainen toisen kehuminen ole aika teennäistä/teeskenneltyä, minkä tekee tuottaakseen itselleen hyvän mielen?
On vähän niinkuin antaisi kolikon romanikerjäläiselle siksi, että tuntisi itsensä jalomieliseksi.Miten teennäisellä kehumisella voi tuottaa itselleen hyvän mielen, kun sen tietää teeskentelyksi?
- ent.siivoojaparka
eppu2 kirjoitti:
Miten teennäisellä kehumisella voi tuottaa itselleen hyvän mielen, kun sen tietää teeskentelyksi?
Siihen pitääkin olla savolainen tai muuten kiero. On niitä sellaisia, näköjään.
""""Kummasti saa hyvää mieltä ittekin kun antaa toiselle hyvän mielen :)""""
Motiivisi kuulostaa aika itsekkäältä.Se on pelkkä lisäbonus, ei pääpotti.
- kylmätotuus
Eikö sellainen toisen kehuminen ole aika teennäistä/teeskenneltyä, minkä tekee tuottaakseen itselleen hyvän mielen?
On vähän niinkuin antaisi kolikon romanikerjäläiselle siksi, että tuntisi itsensä jalomieliseksi.En kirjoittanut kehumisesta mitään kirjoituksessani, jota kommentoit.
Uskon edelleen, että toiselle voi tuottaa iloa ilman taka-ajatuksia. Mutta onko sinun elämästäsi kadonnut kaikki ilo, koska olet niin epäluuloiseksi tullut? - kylmätotuus
Siihen pitääkin olla savolainen tai muuten kiero. On niitä sellaisia, näköjään.
Vaikka tässä kommentissa ei minuun tietenkään viitattu, niin otan siihen kantaa.
Olen savolainen, mutten teeskentelijä. Uskomuksen, että savolaiset olisivat kierompia kuin muut heimot jätän omaan arvoonsa ja olenhan jäävi sitä arvioimaankaan.
Aloituksen aiheeseen liittyy läheisesti kyky käsitellä tunteitaan. Jos siihen ei ole eväitä, niin ei voi olla oma itsensä, vaan jää käsittelemättömien tunteidensa vangiksi. Sen seurauksena ihminen saattaa muutua aivan erilaiseksi persoonaksi, mitä alkujaan oli.
Kyynisyys on yksi luonteenpiirre, mikä vaanii henkilöä, joka on padonnut tunteet sisälleen.
Seuraavassa linkissä aiheesta lisää.
http://www.hyvejohtajuus.fi/11954/kuinka-ilo-katoaa-elamasta-kyynisyyden-lapileikkaus-2/ - ent.siivoojaparka
kylmätotuus kirjoitti:
Vaikka tässä kommentissa ei minuun tietenkään viitattu, niin otan siihen kantaa.
Olen savolainen, mutten teeskentelijä. Uskomuksen, että savolaiset olisivat kierompia kuin muut heimot jätän omaan arvoonsa ja olenhan jäävi sitä arvioimaankaan.
Aloituksen aiheeseen liittyy läheisesti kyky käsitellä tunteitaan. Jos siihen ei ole eväitä, niin ei voi olla oma itsensä, vaan jää käsittelemättömien tunteidensa vangiksi. Sen seurauksena ihminen saattaa muutua aivan erilaiseksi persoonaksi, mitä alkujaan oli.
Kyynisyys on yksi luonteenpiirre, mikä vaanii henkilöä, joka on padonnut tunteet sisälleen.
Seuraavassa linkissä aiheesta lisää.
http://www.hyvejohtajuus.fi/11954/kuinka-ilo-katoaa-elamasta-kyynisyyden-lapileikkaus-2/Miehenäkö vai naisena sinä tänään kirjoittelet?
Tarkoitatko, että nyt hmp.f:stä on tullut kyyninen, koska hän patosi tunteensa, eikä hihkunut puolen kilometrin päähän kehuakseen ja kannustaakseen tuntematonta henkilöä siksi, koska tämä oli pullukka ja jaksoi silti juosta? - ent.siivoojaparka
kylmätotuus kirjoitti:
En kirjoittanut kehumisesta mitään kirjoituksessani, jota kommentoit.
Uskon edelleen, että toiselle voi tuottaa iloa ilman taka-ajatuksia. Mutta onko sinun elämästäsi kadonnut kaikki ilo, koska olet niin epäluuloiseksi tullut?Kysyit: """Mutta onko sinun elämästäsi kadonnut kaikki ilo, koska olet niin epäluuloiseksi tullut?"""
Ei, ei ole.
Nytkin olen niin heevetin iloinen, kun sain kellarikomeroni siivottua. Kylläpä siellä olikin paljon roihnaa ja tarkemmin katsottuna niistä ei mikään ollut minun. Sitäkin iloisempi olin, kun sain kasattua toisten roihnat sieltä lähtemään kaatopaikalle. Nyt ne roihnat ovat vielä pyöräkellarin puolella naapureitten iloksi.
Iloinen oli tyttärenikin, kun autoin häntä kantamaan hänen autonrenkaansa sinne komeroon.
Eikös tuosta jo tullut oikein kolminkertainen ilo? Minun, naapureitteni ja tyttäreni kesken jaettu ilo.
Joutavasta läyryämisestä toisille en ole koskaan kokenut minkäänlaista iloa. Ei vain ole minun juttuni.
Ja vielä. Ihminen voi olla iloinen vaikka ei tuplahymiöitä laitakaan joka lauseen perään, usko tai älä. - kylmätotuus
Miehenäkö vai naisena sinä tänään kirjoittelet?
Tarkoitatko, että nyt hmp.f:stä on tullut kyyninen, koska hän patosi tunteensa, eikä hihkunut puolen kilometrin päähän kehuakseen ja kannustaakseen tuntematonta henkilöä siksi, koska tämä oli pullukka ja jaksoi silti juosta?Kirjoitan omana itsenäni, siis sudeettisavolaisena naisena.
Kyynisyyteen liittyvä osio liittyi vain aloituksen aiheeseen, eikä ollut kohdistettu kehenkään yksittäiseen nimimerkkiin.
Olisihan sinunkin pitänyt se ymmärtää.
En aio tämän enempää hakata päätäni siihen kuuluisaan Karjalan mäntyyn. - kylmätotuus
kylmätotuus kirjoitti:
Kirjoitan omana itsenäni, siis sudeettisavolaisena naisena.
Kyynisyyteen liittyvä osio liittyi vain aloituksen aiheeseen, eikä ollut kohdistettu kehenkään yksittäiseen nimimerkkiin.
Olisihan sinunkin pitänyt se ymmärtää.
En aio tämän enempää hakata päätäni siihen kuuluisaan Karjalan mäntyyn.Ps. Minä en hymiöitä käytä. Jos sellaisen kirjoituksistani löydät, niin oletpahan melkoinen merstarietsivä tai sitten minä olen menettänyt muistini.
Aurinkoista ja iloista iltaa!
Oma itseni, tietenkin voin huvikseni pitää jonkun apinan puolta.
Sauvakävely oli alussa, kysyisin monenkokilon vastus on sauvoissa, itselläni 6 kg.
Sauvoissa? En edes tiennyt että niissä voi olla painoa :) Jossain vaiheessa käytin nilkkapainoja, ensin 2,5 ja sitten 5kg. Nyt keskityn siihen että askel on pitkä ja nopea. Tähän elektroonisen musan tahtiin kun kävelee, on melkein kuin tanssisi
https://www.youtube.com/watch?v=e7eHTzWlrh4
Voi tuntua yksitoikkoiselta täällä, mutta ei se asvaltilla haittaa :)- kesi.vä
hmp.f kirjoitti:
Sauvoissa? En edes tiennyt että niissä voi olla painoa :) Jossain vaiheessa käytin nilkkapainoja, ensin 2,5 ja sitten 5kg. Nyt keskityn siihen että askel on pitkä ja nopea. Tähän elektroonisen musan tahtiin kun kävelee, on melkein kuin tanssisi
https://www.youtube.com/watch?v=e7eHTzWlrh4
Voi tuntua yksitoikkoiselta täällä, mutta ei se asvaltilla haittaa :)Jaa, mä sitten laitan lenksut rautakankiin ja lähen sauvomaan. Pitänee metsäteitä pitkin mennä ettei asfalttiin tule klommoja.
- ent.siivoojaparka
kesi.vä kirjoitti:
Jaa, mä sitten laitan lenksut rautakankiin ja lähen sauvomaan. Pitänee metsäteitä pitkin mennä ettei asfalttiin tule klommoja.
Älä vaan suolle mene niitten kanssa.
- kesi.vä
Älä vaan suolle mene niitten kanssa.
Tervetullut varoitus! Pianhan se lakka-aikakin-
- kesi.vä
Pistän tämän kysymyksen tähän kejuun.
Entinen siivoojaparka; Olet kertonut, että olet lähes pappi. Haluaisin kysyä Sinulta, että mistä lähteistä (paitsi kotikasvatus) on tuo vahvava kaikki "tunteesi on sinun omiasi" -oppisi.- ent.siivoojaparka
No tuo "lähes pappi" nyt juontaa juurensa siitä, että kävin keskikoulua kristillisessä oppikoulussa. Muuten normaali oppikoulu, mutta kristillisellä arvopohjalla. Kerran pari viikossa meillä oli Raamatun oppitunti. Sen pitemmälle niissä teologian opiskeluissani en kuitenkaan ole vielä tähän mennessä päässyt. Mutta eikös tuosta jo pääse sanomaan "lähes pappi" (tai ainakin sinnepäin).
Tuo "tunteesi on sinun omiasi" on oikeastaan minun omaa parvekefilosofiaani, mikä on tullut tuossa parvekkeella öisin tähtiä katsellessa ja syntyjä syviä mietiskellessä. Hidas olen tosin ollut koskaan syyttämään ketään toista siitä, mitä (etenkin negatiivisia) tunteita minulle nousee.
Uskon sillä perimmältään olevan vahvat juurensa kotoa lapsuudesta ja omalta isältäni. Hänellä oli esim. sellainen tapa, että jos menin itkun kanssa ruikuttamaan toisesta, joka oli nimitellyt minua tai laukonut jotain omia (ei niin mukavia) mielipiteitään minusta, niin ei hän alkanut syyttämään toista siitä tai puolustelemaan minua, vaan hän kysyi minulta; "no ootkos sie semmone?". Kun vastasin; "no eeeeen, en varmasti oo", niin hän sanoi, että "no mitäs sie sitte oikein itket, sittehä siulla pitäs olla kaikki hyvin". - Oivaopetus
Sulla oli harvinaisen viisas isä, "siivoojaparka".
- kesi.vä
Oivaopetus kirjoitti:
Sulla oli harvinaisen viisas isä, "siivoojaparka".
Olen samaa mieltä, fiksu isä. Ja ei ole omena kauas puusta pudonnut.
- de-meter
kesi.vä kirjoitti:
Olen samaa mieltä, fiksu isä. Ja ei ole omena kauas puusta pudonnut.
Hieno tarina ja hyvä opetus. Eli espis (omavaltainen lyhenne - tai kopioitu versio entisestä siivoojaparasta) on perinyt geeneissä tuon omavoimaisuutensa.
Mutta kun kesi.vä kyseli tarkennusta tuolle "tunteesi on aina omasi"-opille niin muistan, että 80-luvulla tuotiin Amerikasta humanistinen psykologia, joka markkinoi juuri tuota oppia: "hiiteen empatia, jokainen on vastuussa vain omista tunteistaan". En nyt väitä, että espis olisi tuon opin mannekiini, itse saatoin hetken ollakin. Tuntui reteeltä ajatella kerrankin vain itseään, kun 50-luvun tyttökasvatus nyt oli kiltteyteen ja toisten huomioonottamiseen painottuva.
Olen kyllä edelleen pitkälti tuota samaa mieltä: toinen on mitä on ja minä päätän siitä, miten häneen suhtaudun , eikä minun "totuuteni" ole missään nimessä se "ainoa oikea".
Empatia nyt nähdään kannustettavana ja positiivisena asiana, mutta sehän on aina sidoksissa omaan historiaan: jos minussa on kipeä kohta, ja olen sen käsittelyssä "vaiheessa" , empatiani voi olla väärin kohdistettu ja/tai väärin annosteltu eli saatan arvioida empatian kohteen väärin. - kesi.vä
de-meter kirjoitti:
Hieno tarina ja hyvä opetus. Eli espis (omavaltainen lyhenne - tai kopioitu versio entisestä siivoojaparasta) on perinyt geeneissä tuon omavoimaisuutensa.
Mutta kun kesi.vä kyseli tarkennusta tuolle "tunteesi on aina omasi"-opille niin muistan, että 80-luvulla tuotiin Amerikasta humanistinen psykologia, joka markkinoi juuri tuota oppia: "hiiteen empatia, jokainen on vastuussa vain omista tunteistaan". En nyt väitä, että espis olisi tuon opin mannekiini, itse saatoin hetken ollakin. Tuntui reteeltä ajatella kerrankin vain itseään, kun 50-luvun tyttökasvatus nyt oli kiltteyteen ja toisten huomioonottamiseen painottuva.
Olen kyllä edelleen pitkälti tuota samaa mieltä: toinen on mitä on ja minä päätän siitä, miten häneen suhtaudun , eikä minun "totuuteni" ole missään nimessä se "ainoa oikea".
Empatia nyt nähdään kannustettavana ja positiivisena asiana, mutta sehän on aina sidoksissa omaan historiaan: jos minussa on kipeä kohta, ja olen sen käsittelyssä "vaiheessa" , empatiani voi olla väärin kohdistettu ja/tai väärin annosteltu eli saatan arvioida empatian kohteen väärin.(Musta peukku de-meterille :)
Minulla on nyt jonkinlainen oman "henkisen kasvun vaihe" menossa. Sitä kun on aina laittanut "jonkun" toisen (läheisen) hyvinvoinnin oman itsensä edelle, on ollut ruuhkavuodet, vanhempien menetykset, aina jotain. Nyt sitten on omaa aikaa katsoa itseään syvemmälle peiliin.
Tuo espin "tunteet ovat omiani" on nyt muhinut jonkin aikaa ajatuksissa ja olen alkanut sitä työstämään. - ent.siivoojaparka
de-meter kirjoitti:
Empatia nyt nähdään kannustettavana ja positiivisena asiana, mutta sehän on aina sidoksissa omaan historiaan: jos minussa on kipeä kohta, ja olen sen käsittelyssä "vaiheessa" , empatiani voi olla väärin kohdistettu ja/tai väärin annosteltu eli saatan arvioida empatian kohteen väärin.Minulla siinä ei ole mitenkään sellainen, että "hiiteen empatia", pois se minusta, enkä ole mitenkään paneutunut koskaan mihinkään humanistiseen psykologiaan (tuskin isänikään, en voi kuvitella), enkä muuhunkaan psykologiaan, sillä päinvastoin mielestäni kaikki ihmisten psyykkeihin uppoutuneet ja sitä syvältä kaivelevat ovat vähän psyykkisesti huojuvalla pinnalla itsekin.
Mitä haluan sanoa, niin kaihdan esim. näitä paljon käytettyjä ilmaisuja (ajatuksissanikaan):
Sinä suututit minut
Sinä ärsytät minua
Sinä loukkasit minua
Sinä raivostutat minua
Sinä teit minut surulliseksi
Sinä peloitat minua
Sinä tympäiset minua
....
Yleensä syyttäminen toista omista negatiivisista tunteistaan. Ja vielä pahimmillaan vaatiminen toista pyytämään anteeksi tai muuttamaan tyyliään vaikka toinen ei ole tehnyt muuta pahaa kuin elää porskutellut vain niinkuin elää omana itsenään.
Kun ne tunteet ymmärtää itsensä sisältä tulleiksi, niin oikeat ilmaisut ja ajattelutapa silloin ovat:
Minä suutuin
Minä ärsyynnyin
Minä loukkaannuin
Minä raivostuin
Minä tulin surulliseksi
Minä aloin pelkäämään
Minä tympäännyin
... - kesi.vä
Nythän minä sain tuosta punaisen langan itseni syövereiden tutkimiseen.
Psykologiasta minä muistan sen ajan, kun opetettiin näkemään "kiusaaja" hassuna esim. alusvaatteisillaan tms. Se tais olla sitä aikaa, kun koulukiusaamisista alettiin puhua julkisesti. - de-meter
Minulla siinä ei ole mitenkään sellainen, että "hiiteen empatia", pois se minusta, enkä ole mitenkään paneutunut koskaan mihinkään humanistiseen psykologiaan (tuskin isänikään, en voi kuvitella), enkä muuhunkaan psykologiaan, sillä päinvastoin mielestäni kaikki ihmisten psyykkeihin uppoutuneet ja sitä syvältä kaivelevat ovat vähän psyykkisesti huojuvalla pinnalla itsekin.
Mitä haluan sanoa, niin kaihdan esim. näitä paljon käytettyjä ilmaisuja (ajatuksissanikaan):
Sinä suututit minut
Sinä ärsytät minua
Sinä loukkasit minua
Sinä raivostutat minua
Sinä peloitat minua
Sinä tympäiset minua
....
Yleensä syyttäminen toista omista negatiivisista tunteistaan. Ja vielä pahimmillaan vaatiminen toista pyytämään anteeksi tai muuttamaan tyyliään vaikka toinen ei ole tehnyt muuta pahaa kuin elää porskutellut vain niinkuin elää omana itsenään.
Kun ne tunteet ymmärtää itsensä sisältä tulleiksi, niin oikeat ilmaisut ja ajattelutapa silloin ovat:
Minä suutuin
Minä ärsyynnyin
Minä loukkaannuin
Minä raivostuin
Minä tulin surulliseksi
Minä aloin pelkäämään
Minä tympäännyin
...Heh, näin sanovat, että ihmismielestä kovasti kiinnostuneet ovat kaltevalla pinnalla itsekin, espis. Niinkuin sanotaan myös, että menestyneet "eheät" ihmiset voivat olla psykopaatteja ja urheiluvalmentajat ja taiteilijat maanisdepressiivisiä..))
Ja myös niin, että ne joiden omassa mielenterveydessä olisi toivomisen varaa, ovat innokkaimmin leimaamassa muita...
Mutta tuo hieno listaus: sinä-viestin vaihtaminen minä-viesteiksi on kyllä tuttu juttu ainakin sosiaalialan ja viestinnän ammattilaisille. Ja ei kai psykologinen tietämys mitään rakettitiedettä ole. Selväjärkinen ihminen voi oivaltaa samat asiat ihan itsekin. - ent.siivoojaparka
de-meter kirjoitti:
Heh, näin sanovat, että ihmismielestä kovasti kiinnostuneet ovat kaltevalla pinnalla itsekin, espis. Niinkuin sanotaan myös, että menestyneet "eheät" ihmiset voivat olla psykopaatteja ja urheiluvalmentajat ja taiteilijat maanisdepressiivisiä..))
Ja myös niin, että ne joiden omassa mielenterveydessä olisi toivomisen varaa, ovat innokkaimmin leimaamassa muita...
Mutta tuo hieno listaus: sinä-viestin vaihtaminen minä-viesteiksi on kyllä tuttu juttu ainakin sosiaalialan ja viestinnän ammattilaisille. Ja ei kai psykologinen tietämys mitään rakettitiedettä ole. Selväjärkinen ihminen voi oivaltaa samat asiat ihan itsekin.Se on mukava kuulla, että se on tuttu juttu joillekin muillekin. Olisipa useammillekin. Ei maailma sitten ihan hukassa ole.
""" ... että ne joiden omassa mielenterveydessä olisi toivomisen varaa, ovat innokkaimmin leimaamassa muita..."""
Tiedän, tiedän. Olen käynyt psyykeosastolla, missä hihitellään toinen toistensa selän takana; tuo on ihan hullu. - kesi.vä
"Ilkeät kielet" kertovat, että mielenterveyden ammatteihin hakeutuvien joukossa, kuten de-meter viittasi, on heitä joilla on omia ongelmia.
Minulla nuo psykiatrian ja filosofian käsitteet kulkevat niin limittäin ja lomittain etten osaa niitä aina erotella. Pidin tuota esp:n "tunteet ovat sinun omiasi" filosofisena pohdintana. Kouluajoista muistan filosofeista Platonin, yhtään psykiatria en muista. No, aikuisena sitten vaikuttavin luennoitsija on ollut Hannu Lauerma, hauskin Ben Furman. Mutta mitään työkaluja ei ole jäänyt muistiini, joita voisin itseeni käyttää. - ent.siivoojaparka
kesi.vä kirjoitti:
"Ilkeät kielet" kertovat, että mielenterveyden ammatteihin hakeutuvien joukossa, kuten de-meter viittasi, on heitä joilla on omia ongelmia.
Minulla nuo psykiatrian ja filosofian käsitteet kulkevat niin limittäin ja lomittain etten osaa niitä aina erotella. Pidin tuota esp:n "tunteet ovat sinun omiasi" filosofisena pohdintana. Kouluajoista muistan filosofeista Platonin, yhtään psykiatria en muista. No, aikuisena sitten vaikuttavin luennoitsija on ollut Hannu Lauerma, hauskin Ben Furman. Mutta mitään työkaluja ei ole jäänyt muistiini, joita voisin itseeni käyttää.Niin, elämän filosofiaa, sanotaan...
Meillä ei koulussa ollut filosofiaa eikä psykologiaa. Tai no joo, taisi olla vapaaehtoisaineina kiinnostuneille. Vai olisiko ollut valinnallisia aineita biologian kanssa?
Likalla on tuttuja, jotka kulkevat edestakaisin psyykeen ja takaisin. Yksikin kertoi, että hänellä ei nyt ole avohoidossa lääkäriä ollenkaan, koska hänen psykiatrinsa on sairaslomalla (ja itse hoidettavana psyykessä). - eppu2
Minulla siinä ei ole mitenkään sellainen, että "hiiteen empatia", pois se minusta, enkä ole mitenkään paneutunut koskaan mihinkään humanistiseen psykologiaan (tuskin isänikään, en voi kuvitella), enkä muuhunkaan psykologiaan, sillä päinvastoin mielestäni kaikki ihmisten psyykkeihin uppoutuneet ja sitä syvältä kaivelevat ovat vähän psyykkisesti huojuvalla pinnalla itsekin.
Sinä suututit minut
Sinä ärsytät minua
Sinä loukkasit minua
Sinä raivostutat minua
Sinä peloitat minua
Sinä tympäiset minua
....
Minä suutuin
Minä ärsyynnyin
Minä loukkaannuin
Minä raivostuin
Minä tulin surulliseksi
Minä aloin pelkäämään
Minä tympäännyin
...Aina, kun minulle rupeaa ärsytys nousemaan, suutun itselleni ja sanon, mikä tossa nyt muka niin ärsyttää, höh ei maksa vaivaa ja sitten se onkin jo ohi.
Asioihin suhtautumisen voi aina valita.
Tuo minä-sinä viestin vaihtelu, (voi olla toisinkin päin) on tuttua asiaa.
Ilmaisit asian selkeästi.
Tuo anteeksipyynnön vaatiminen, on minusta ollut aina täysin käsittämätöntä.
Valtion päämiehetkin pyytelevät anteeksi 100 vuotta sitten tapahtuneita kauheuksia, vaikka aikalaisetkin ovat jo kuolleet. - kesi.vä
Niin, elämän filosofiaa, sanotaan...
Meillä ei koulussa ollut filosofiaa eikä psykologiaa. Tai no joo, taisi olla vapaaehtoisaineina kiinnostuneille. Vai olisiko ollut valinnallisia aineita biologian kanssa?
Likalla on tuttuja, jotka kulkevat edestakaisin psyykeen ja takaisin. Yksikin kertoi, että hänellä ei nyt ole avohoidossa lääkäriä ollenkaan, koska hänen psykiatrinsa on sairaslomalla (ja itse hoidettavana psyykessä).Olin vähän kuvitellut, että olisit lukenut teologiaa tai kristosofiaa (meidän kylällä oli kristosofiperhe). Mutta vielä parempi, että elämän filosofiaa. Ei meilläkään ollut virallisina aineina koulussa, mä kävin ylimääräiset lyhytkurssit. Olin jo silloin "kaltevalla pinnalla" ;) Töissä sitten oli koulutuksissa aina joku luennoitsija pyydetty keventämään puisevia koulutuspäiviä.
- kesi.vä
eppu2 kirjoitti:
Aina, kun minulle rupeaa ärsytys nousemaan, suutun itselleni ja sanon, mikä tossa nyt muka niin ärsyttää, höh ei maksa vaivaa ja sitten se onkin jo ohi.
Valtion päämiehetkin pyytelevät anteeksi 100 vuotta sitten tapahtuneita kauheuksia, vaikka aikalaisetkin ovat jo kuolleet.Tässä huomaan, että palstalaisilta olen saanut paljon selkeitä oppeja joilla olisin voinut monta kivuliasta tunnettani helpottaa. Mutta ehkä minun piti ne kipuilla, jotta nyt osaan ottaa anteja vastaan. En mä mikään toivoton tapaus taida ollakaan. Ihan hyvä mummo :)
kesi.vä kirjoitti:
Minulla nuo psykiatrian ja filosofian käsitteet kulkevat niin limittäin ja lomittain etten osaa niitä aina erotella. Pidin tuota esp:n "tunteet ovat sinun omiasi" filosofisena pohdintana. Kouluajoista muistan filosofeista Platonin, yhtään psykiatria en muista. No, aikuisena sitten vaikuttavin luennoitsija on ollut Hannu Lauerma, hauskin Ben Furman. Mutta mitään työkaluja ei ole jäänyt muistiini, joita voisin itseeni käyttää.Tuntuisi vähän turvallisemmaltakin että henkisen puolen avunantajalla olisi jotain omakohtaista kosketusta kaltevuuteen. Luulisin että empatian taso olisi vähän jotain syvempää laatua?
- ent.siivoojaparka
kesi.vä kirjoitti:
Olin vähän kuvitellut, että olisit lukenut teologiaa tai kristosofiaa (meidän kylällä oli kristosofiperhe). Mutta vielä parempi, että elämän filosofiaa. Ei meilläkään ollut virallisina aineina koulussa, mä kävin ylimääräiset lyhytkurssit. Olin jo silloin "kaltevalla pinnalla" ;) Töissä sitten oli koulutuksissa aina joku luennoitsija pyydetty keventämään puisevia koulutuspäiviä.
Ei toki.
Otan jyrkästi etäisyyttää kaikkien jälleensyntymisoppiin uskovien opeista.
Minä en ole ollut koskaan kukaan muu kuin minä, enkä tule olemaan vastaisuudessakaan. Niitäkin tällä palstalla olen huomannut olevan, joitten sielu kuulostaa pomppivan kuin pingispallo taivaan (eri kerroksienkin vielä) ja maan väliä. Ei minun. - kesi.vä
hmp.f kirjoitti:
Tuntuisi vähän turvallisemmaltakin että henkisen puolen avunantajalla olisi jotain omakohtaista kosketusta kaltevuuteen. Luulisin että empatian taso olisi vähän jotain syvempää laatua?
Kyllä kyllä. Vähän sama asia kuin "suutarin lapsilla ei ole kenkiä" eli ei ne mielenpalikat katso kenen päässä ne menevät sekaisin.
- kesi.vä
Ei toki.
Otan jyrkästi etäisyyttää kaikkien jälleensyntymisoppiin uskovien opeista.
Minä en ole ollut koskaan kukaan muu kuin minä, enkä tule olemaan vastaisuudessakaan. Niitäkin tällä palstalla olen huomannut olevan, joitten sielu kuulostaa pomppivan kuin pingispallo taivaan (eri kerroksienkin vielä) ja maan väliä. Ei minun.Ehkä se oli juuri se mielipiteittesi selkeys eikä haahuileminen suuntaan jos toiseenkaan ja se "lähes pappi", jotka saivat minut kuvittelemaan sinun lukeneen teologiaa. So what ja sori kun näin henkilökohtaisuuksiin menin. Mulla itselläni kun se pingispallo poukkoilee kumahdellen mun nupin sisällä ja mun olis jo korkea aika oppia tuntemaan kuka mä oikein olen.
- ent.siivoojaparka
kesi.vä kirjoitti:
Ehkä se oli juuri se mielipiteittesi selkeys eikä haahuileminen suuntaan jos toiseenkaan ja se "lähes pappi", jotka saivat minut kuvittelemaan sinun lukeneen teologiaa. So what ja sori kun näin henkilökohtaisuuksiin menin. Mulla itselläni kun se pingispallo poukkoilee kumahdellen mun nupin sisällä ja mun olis jo korkea aika oppia tuntemaan kuka mä oikein olen.
No minähän olen samanverran lähes pappi kuin korppis on kirjailija tai koti-kiusattu vaimonsa kiusaama taikka että Paloma olisi lintu. Kesivätkö kinttusi vielä, vai kuulutko tähän samaan sarjaan nikkisi kanssa?
- kesi.vä
No minähän olen samanverran lähes pappi kuin korppis on kirjailija tai koti-kiusattu vaimonsa kiusaama taikka että Paloma olisi lintu. Kesivätkö kinttusi vielä, vai kuulutko tähän samaan sarjaan nikkisi kanssa?
Kintut eivät kesi nyt, mutta mulla on punainen läntti tullut leukaan, vasemmalle puolelle, epätarkkarajainen. Olen siis lähes kesivä, ainakin.
- ent.siivoojaparka
eppu2 kirjoitti:
Aina, kun minulle rupeaa ärsytys nousemaan, suutun itselleni ja sanon, mikä tossa nyt muka niin ärsyttää, höh ei maksa vaivaa ja sitten se onkin jo ohi.
Valtion päämiehetkin pyytelevät anteeksi 100 vuotta sitten tapahtuneita kauheuksia, vaikka aikalaisetkin ovat jo kuolleet.Minä taas en silleen välitä komennella itseäni. Tuskin se minuun tehoaisi kuitenkaan, vähän itsepäinen kun olen. Jos ärsyttää, niin ärsyttää, eikä se loputtomasti kestä kuitenkaan.
Mikä minussa nostaa ärsyyntymisen, niin sellainen, jos on kamalan kuuma, kova meteli, haisee, hyttyset pistelee, on nälkä, jano ja pisuhätä... se kaikki samaan aikaan. Ei siinä minulla auttaisi, jos yrittäisin psyykata itseäni, että mikäs tässä nyt niin ärsyttää.
- de-meter
Sinähän jäit vasta eläkkeelle, kesi.vä, muistelen.. Se on iso muutos ja jättää paljon tilaa uusille asioille. Mahdollisuuksien aikaa siinä mielessä.
Noinhan se naisenelämä pitkälti on mennyt, vaikka miten olisi yrittänyt "huolehtia itsestään". Minulla tuo empatia, myötätunto, on sillä tavalla muuttunut, että osaan nyt mielestäni vetää paremmin rajan itseni ja toisen välille ja tajuta sen, etten voi kantaa muiden murheita päätyökseni. Kyllä he selviävät. Mikseivät selviä, kun minäkin olen selvinnyt, näille eväillä..))
Mutta tsemppiä sinulle, matkalle itseesi. Raskastahan tämä välillä on, mutta mielenkiintoista ja lopulta kai aika palkitsevaakin.- kesi.vä
Oikein muistat. Nyt on tosiaankin aikaa lukea ja pohdiskella asioita. Ja oppia myös sitä irtipäästämistä; ei kaikkien narujen tarvitse olla minun käsissäni.
Kiitos tsempistä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3998656Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1683001- 151383
- 761028
- 681017
- 26961
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta61933- 55923
- 65870
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss73864