Katsastus joka toinen vuosi

fghfdghf

Nyt on suomalaisten taivuttava, koska EU sanoo ja on kaiken yläpuolella.

39

373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TurhaaTouhua

      Ainakin uusia ja uudehkoja autoja on turha katsastella jos autoa käytetään huollossa. Nykyäänhän usein auto viedään huoltoon, huolto tarkistaa auton ja käyttää katsastuksessa. Ihan turha tuplatarkastus. Esim. 10 v / joku tietty kilometriraja vähän autosta ja käyttötarkoituksesta riippuen riippuen.

      • Apinaplötzi

        Millä tavalla öljyn ja -suodattimen vaihto ja tuulilasin pesunesteen määrän tarkastus vastaa sitä, että auton tekninen kunto tarkastetaan turvallisuuden, ympäristön saastutuksen, verojen- sekä vakuutusten maksamisen ja lainmukaisuuden kannalta?


      • Corolla_kuski

        Osa autoista ei kestä sitä kahta vuotta liikenne kelpoisina. Valitettavasti kaikki autot ole Toyotia. Kyseisen merkin autoissa ei ole yleensä vikoja, mutta eurooppalaiset autot pitäisi katsastaa vielä useammin. Toyotille riittäisi hyvin joka kolmas vuosi.


    • HuoltoversusKatsastus

      Jos auto käytetään "huollossa", niin siihen vaihdetaan öljyt ja öljynsuodatin ja tehdään muut huolto-ohjelman mukaiset työt.

      Kaikilla huoltoja tekevillä liikkeillä ei edes ole sellaisia alustantarkistusvehkeitä, että pystyisivät arvioimaan ripustusnivelet, raidetangonpäät ja iskarit niin kuin katsastus tekee. Uudehkossakin autossa jos on ajettu paljon "koiranluut" voivat olla viimeisillään (en mainitse merkkejä, on jopa niinsanottuja premiummerkkejä joissa ne ovat tunnettu heikko kohta). Iskarit heikkenevät vähitellen niin, että omasta autostaan sitä ei huomaa ennen kuin se on vaarallisen veltto. Jos takajarrut eivät toimi lainkaan, sitä ei tavallisessa ajossa itse huomaa. Näistä syistä katsastus on paikallaan turvallisuuden vuoksi.

    • TurhaaTouhua

      Tokihan huoltoliikkeellä pitäisi olla riittävä varustus, jotta kykenee auton kunnon tarkastamaan ja toki tässäkin jonkinlaiset säännöt pitäisi olla.

      Lakihan tosin muuttui siten, että myös huoltoliikkeet ja korjaamot voivat autoja katsastaa. Käsittääkseni lupamenettely on kuitenkin aika raskas ja systeemin ylläpito vaatii työtä ja massia. Siksi kai kovin moni korjaamo ei lupaa ole hankkinut.

      Jos katsastusten tekeminen olisi huollon oheispalvelu, ihan hyvin mielestäni riittäisi jonkun minimitason määrittäminen sekä tekijöille että korjaamokalustolle ja ei kun simppeli ilmoitusmenettely, siinä se. Tässähän vois olla rajoituksena auton ikä... "Esim. 10 v / joku tietty kilometriraja vähän autosta ja käyttötarkoituksesta riippuen riippuen."

    • grgri

      Järkevin olisi että ensimmäinen katsastus viiden vuoden ikäisenä, sitten välivuosi (tai parikin) ja sen jälkeen joka vuosi.

      10-15vuotta vanhat autot on todellakin syytä syynätä joka vuosi eikä vaan joka toinen.

      • tyuertuw3rt

        Nyt on pakko totella EU:ta, mikä on jumalaakin mahtavampi.


      • Apinaplötzi

        Millä perusteella tuo olisi järkevin vaihtoehto? Itse en keksi mitään perustelua sille.


      • autoja_itse_korjanut

        grgri, tavoittelet lisää uusien autojen myyntiä. Voisi pitää autoa ensimmäiset 8 vuotta vain yhdellä katsastuksella. Et ota huomioon, että autolla voitaisiin ajaa yli 30000m vuodessa eli yli 240000km 8 vuodessa. Takuu olisi loppunut jo aikoja sitten ja auto voisi olla missä kunnossa hyvänsä. Esimerkiksi v.2002 Nissanissa takajarrupalat kestää 70000km. v.2002 Toyotassa, joka oli ajettu vain 13000km/v oli 105000km ajettuna jarrun liuut niin jumissa, että piti lekalla lyödä irti ja laittaa uudet, vakka oli käytetty vuoroin Toyoalla ja vuoroin huoltiksella kaikki vuosi-huollot.
        Kilpailua voisi olla enemmän, ettei hinta nousisi.


      • jfjfhjfhhjfdg
        tyuertuw3rt kirjoitti:

        Nyt on pakko totella EU:ta, mikä on jumalaakin mahtavampi.

        Suomessa vain 28v mersuja ja 20 vuotiaita Nissaneja jokapäiväisessä käytössä kun täällä hiukan eri autokanta kuin ajetellut euroopan 2-8 vuotiaat käyttöautot.


    • Apinaplötzi

      Mitäs se EU nyt on vaatimassa?

      • Gorba

        fghfdghf kuvittelee, että EU vaatisi Suomea harventamaan katsastusvälejä. Mitään tällaista ei ole kehitteillä.


    • tyhmyysTiivistyyTäällä

      Ensin itketään kun katsastuksia on niin tiheään, mutta jos EU:sta tulee uusi suositus harvemmasta ohjelmasta, niin siitä vasta itku nousee. Onko kaikki täällä jotain vitun aivottomia Persuja?

      • fhdfghdhg

        Persut ovat fiksuja. Jussi Halla-aho on varsinainen oraakkeli mamukantoineen.


      • autot.ja.mamut
        fhdfghdhg kirjoitti:

        Persut ovat fiksuja. Jussi Halla-aho on varsinainen oraakkeli mamukantoineen.

        Katsastus välejä vois harventaa ja Jussi Halla-aho on aivan oikeassa vastustaessaan holtitonta maahanmuuttoa.


    • uusi.katsastettu.jo

      Uusi autohan on ensimmäisessä katsastuksessa jo autotehtaalla heti kun vaan on viimeinenkin nippeli kiinnitetty ja liikkuu omin voimin.

    • Mjgdb

      Espanjassa näytti katsastus olevan 4, 6, 8 ja 10 vuoden iässä, ja sen jälkeen joka vuosi.

    • sääntösuomi

      ihme itkentää. jos ei sääntösuomessa osata itse purkaa sääntöjä joita on vuosien varrella pääsääntöisesti vain kiristetty, on se sentään hyvä että eu alkaa sääntöjä keventää suomen puolesta.
      jotain vastuuta saa kansalaisillekin jättää, jos jarrut puoltaa ja puhki ruostuneesta ovenreunasta pärskii vettä sateella sisään, ei kannata lähteä lähikauppaa pitemmälle reissulle, mutta eiköhän sellaisia reissuja silläkin ole ihan ok tehdä.
      suomessa ei ole moottoritienopeuksia nostettu koskaan, mutta autoja katsastetaan sillä innolla kuin jokainen automatka sisältäisi 220 km/h osuuksia ja tiukkoja g-voimia nostattavia kaarteita satasen alueella.
      todellakin dilemma persuille, eu:sta tulee jotain hyvää ja kannatettavaa.

    • stanan.valehtelijat

      Kyllä taas suomalainen korruptio nostaa rumaa päätään sieltä paska-ahon suosta, A-katsstus ylen jutussa väittää että autoissa viat ovat lisääntyneet jo ensimmäisessä katsastuksessa. Paskapuhetta sanon minä, väite on vain tarkoitushakuinen valhe että saataisiin pidettyä kiinni jokavuotisesta katsastuksesta.
      Ihan vaan tiedoksi että on sitä lunta ja pakkasta sekä suolaa tiellä muuallakin kuin Suomessa ja silti tullaan toimeen harvemmalla katsastusvälillä ja vapailla nopeusrajoituksilla!!
      http://yle.fi/uutiset/katsastuksissa_loytyy_yha_enemman_vikoja__jopa_joka_neljas_hylataan/8744562?ref=leiki-uu

      • Gorba

        Onko sinulla esittää mitään tilastoa tukemaan väitettäsi, että katsastuksessa todettujen vikojen määrä ei olisi lisääntynyt jo ensimmäisessä katsastuksessa?

        Vapaita nopeusrajoituksia on maailmassa aika harvassa paikassa, joten arvelen sinun tarkoittavan Saksaa. Siellä on katsastusten välillä sen verran tiukempi kontrolli kuin Suomessa, että jo senkin vuoksi saksalaiset pitävät autonsa paremmassa kunnossa kuin suomalaiset. Seuraahan joskus vaikkapa ajovalojen kuntoa Suomessa ja Saksassa ajellessasi. Huomaat varmaan nopeasti, että Suomessa epäkuntoisia valoja näkee jatkuvasti, mutta Saksassa niitä ei juuri näe.


    • Katsastus-ei-huolto

      Kerran olen vienyt autoni huoltoliikkeeseen katsastukseen - noh, en vie enää!

      Totta kai huoltoliike löytää jotain korjattavaa.

      Vien auton ensin katsastukseen ja sitten huoltoon, jos tarve vaatii.
      Tietty huolto nyt muutenkin.

      • Gorba

        Totta. Autojen ylläpito on sen verran suurta businesta, että vikoja löytyy yllättävänkin herkästi ja varsinkin sellaisista kohteista, joiden kuntoa asiakkaan on yleensä hankalaa selvittää ilman ammattilaista tai vähintään ilman välineitä, joita ei yleensä kotioloista löydy. Kannattaa muistaa, että usein asentajatkin tekevät töitä osittaisella provisiopalkalla.


    • kivajutska

      No ei me sitten erotakkaa eeuusta!

    • Kyllä_kerran

      vuodessa on hyvä väli. Itselleni tukee 2v vanhaan autoon 35000 km vuodessa. Maksan mielelläni kerran vuodessa sen 50€ siitä että joku tarkistaa auton kunnon asiallisilla välineillä. Itse korjaan sitten havaitut viat parkkipaikkaolosuhteissa. Myös huollot suoritan itse ja vältän viimeiseen asti korjaamolla käyntiä, koska niistä ei ole kuin huonoja kokemuksia. Nyt jos katsastusväli harvenee tarkoittaa se minulla 70000 km välein tehtävää tarkistusta. siinä saattaa jo jokin nivel särkyä huomaamatta ajossa. sama raha minulla menee jos "katsastan" autoni itse, eli vuokraan jostain nosturipaikkaa ja tarkistan nivelet yms. mutta esim jarrujen mittaus jää silti vielä tekemättä. Jatketaan siis mieluummin vanhalla systeemillä, tai jätetään ainakin mahdollisuus hakea tuore leima kerran vuodessa.

      • tarkoitin

        kirjoittaa 20 vuotta vanhaan autoon


      • Putku

        Hyvä, että vuodessa on hyvä väli.


      • Kyllä_kerran

        Kuukaudessa on hyvä väli. Itselleni tukee vuoden vanhaan autoon 450 000 km vuodessa. Maksan mielelläni joka kuukausi sen 50€ siitä että joku tarkistaa auton kunnon hyvillä välineillä. Tai miksi en maksaisi vaikka 100€ tai 1000€. Mitä tonni kuukaudessa on siitä että estetään jonkin auton osan rikkoutuminen ja lähes varma kuolema. Itse vien mielelläni omaisuuteni katsastuskonttorille. On oma henki sen verran arvokas.


      • Jubba
        Kyllä_kerran kirjoitti:

        Kuukaudessa on hyvä väli. Itselleni tukee vuoden vanhaan autoon 450 000 km vuodessa. Maksan mielelläni joka kuukausi sen 50€ siitä että joku tarkistaa auton kunnon hyvillä välineillä. Tai miksi en maksaisi vaikka 100€ tai 1000€. Mitä tonni kuukaudessa on siitä että estetään jonkin auton osan rikkoutuminen ja lähes varma kuolema. Itse vien mielelläni omaisuuteni katsastuskonttorille. On oma henki sen verran arvokas.

        Hyvä, että olet löytänyt kuukaudesta hyvän välin. Löydätkö hyvän välin (tai vaikka useampia) vaikkapa viikosta, päivästä, tunnista, minuutista tai sekunnista? Mitä teet löytämilläsi väleillä? Käytkö saunassa vai käytätkö välit syömiseen?


    • Eeinari

      Se että autojen katsastusväliä pidennetään on hyvä juttu, mutta että poliisit ilmoittaa rupeavat tekemään katsastustarkistuksia tien päällä on lähinnä huvittavaa. Kuinka monta onnettomuutta tapahtuu sen seurauksena että autossa on tekninen vika, kyllä syy löytyy useimmiten penkin ja ohjauspyörän välistä.

      • sfdsfdgafg

        Nimenomaan. Kun rattijuopot ja kaaharit saadaan pois liikenteestä, niin hyvä. Tekninen vika on harvoin mukana onnettomuudessa.


      • Jubba

        Totta. Suomessa autoissa on melko vähän sellaisia teknisiä vikoja, että ne aiheuttaisivat vielä vaaraa liikenteessä. Esim. vialliset nivelet määrätään vaihdettaviksi yleensä ennen kuin ne aiheuttavat välintötä vaaraa liikenteessä. Hyvä, että autoja katsastetaan.


      • Kantsa

        Mistä päättelet, että katsastusvälejä tullaan pidentämään?


    • Autotytöt

      Me tytöt halutaan auton katasatus joka kuukausi saa ihailla nättiä katsastusmiestä

      • jfjrr

        Mot ja katsatus eli katsatus on pelkkää kusettamista.


    • Insinöörik

      Mikä on "katsatus"?

      Olet tainnut käydä nk. elämäm koulun.

      • sdfghsdfg

        Mikä on "elämäm" ?

        Olet tainnut käydä katastuskoulun.


    • Insinöörik

      Niimpä, et taida ymmärtää sarkasmia, vaikea juttu sinunlaiselle juntille.

      Nämä 'elämän kovan koulun' käyneet vaan monesti kirjoittavat "elämäm koulu". Jos et vielä ole huomannut niin m ja n kirjain ovat vierekkäin näppäimistössä.

      • InsinööriA

        Niinpä. Tosin useimmat "elämän kovan koulun" käyneet kirjoittavat sen muotoon "niimpä". Samat henkilöt kirjoittavat elämänkoulun erikseen.


      • fgsdfgadg

        jäit kiinni:) LOL


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6239
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      526
      3739
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      187
      3581
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2794
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2509
    6. 285
      2210
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1593
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      109
      1488
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1429
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1220
    Aihe