saatu tulo on veronalaista tuloa ja siitä voi seurata jälkiveroa? Mistä kukaan tietää minkä verran joku on saanut rahaa kerätyistä panteista? Kadulla näkee samoja vanhuksia ja vähäosaisia keräämässä vuodesta toiseen. Tuskin ilmoittavat verottajalle. On ihan uutta mulle.
Festareilla on usein paljon pullonkerääjiä ja silloin voi olla aika hyvä saldo. Mutta jotkut kulkevat kadulla ja pistävät kätensä roskiksiin ja etsivät pulloja, ei ole hääviä hommaa.....Onkohan tuottoisaa kun verottajaakin kiinnostaa?
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/kaduilta-keratyista-pullopanteista-on-maksettava-veroa-jalkivero-uhkaa-ilmoittamattomista-tuloista/
Tiesitkö että kadulta kerätyistä pulloista
39
544
Vastaukset
- ent.siivoojaparka
Onko se joku mätäkuun juttu?
Ei voi olla totta.
Niistähän on jo maksettu pantti minkä vain saa takaisin, saipa sen pantin sitten takaisin kuka vaan.
Mites ne ei ole huomannut sitä, että jos vaikka maksaa kaupassa kahden euron ostokset kymmenen euron setelillä, niin siitähän tulee takaisin käteen kahdeksan euroa selvästi verotettavaa tuloa.- expimot
"Niistähän on jo maksettu pantti minkä vain saa takaisin, saipa sen pantin sitten takaisin kuka vaan."
Pullopantin maksaminen ja pullonkerääjän tuloverotus eivät liity mitenkään toisiinsa.
Pullojen keräämisen voisi kyllä säätää laissa verottomaksi, mutta niin tuskin tapahtuu koska siitä hyötyisi lähinnä ihmisryhmä joka ei kiinnosta päättäjiä. - bessie-
expimot kirjoitti:
"Niistähän on jo maksettu pantti minkä vain saa takaisin, saipa sen pantin sitten takaisin kuka vaan."
Pullopantin maksaminen ja pullonkerääjän tuloverotus eivät liity mitenkään toisiinsa.
Pullojen keräämisen voisi kyllä säätää laissa verottomaksi, mutta niin tuskin tapahtuu koska siitä hyötyisi lähinnä ihmisryhmä joka ei kiinnosta päättäjiä."Pullojen keräämisen voisi kyllä säätää laissa verottomaksi, mutta niin tuskin tapahtuu koska siitä hyötyisi lähinnä ihmisryhmä joka ei kiinnosta päättäjiä."
Jospa yksinkertaisesti vain on punnittu hyödyt ja haitat, ajatellen asioita laajemmin kuin vain yhden "ihmisryhmän" (?) kannalta?
Mitä järkeä olisi turhien lakien säätämisessä? - expimot
bessie- kirjoitti:
"Pullojen keräämisen voisi kyllä säätää laissa verottomaksi, mutta niin tuskin tapahtuu koska siitä hyötyisi lähinnä ihmisryhmä joka ei kiinnosta päättäjiä."
Jospa yksinkertaisesti vain on punnittu hyödyt ja haitat, ajatellen asioita laajemmin kuin vain yhden "ihmisryhmän" (?) kannalta?
Mitä järkeä olisi turhien lakien säätämisessä?Normienpurkutalkoista on viimeaikoina kovasti puhuttu.
- bessie-
expimot kirjoitti:
Normienpurkutalkoista on viimeaikoina kovasti puhuttu.
Siksipä juuri.
- expimot
bessie- kirjoitti:
Siksipä juuri.
Kylläpä voikin nähdä saman asian kahdelta noin eri kantilta.
Minusta on turhaa byrokratiaa laittaa pullonkerääjä listaamaan veroilmoitukseen keräämänsä pullot, varsinkin kun kukaan ei sitä oikeasti tee. Pienellä lakimuutoksella tehtäisiin tuosta ympäristöä ja kerääjää hyödyttävästä lisätienestikeinosta laillista. - bessie-
expimot kirjoitti:
Kylläpä voikin nähdä saman asian kahdelta noin eri kantilta.
Minusta on turhaa byrokratiaa laittaa pullonkerääjä listaamaan veroilmoitukseen keräämänsä pullot, varsinkin kun kukaan ei sitä oikeasti tee. Pienellä lakimuutoksella tehtäisiin tuosta ympäristöä ja kerääjää hyödyttävästä lisätienestikeinosta laillista.Se on jo laillista.
Vähennysoikeudet? Entä onko pienen lähikaupan velvollisuus ottaa vastaan kuutiotolkulla pulloja ja tölkkejä, jos ja kun laillinen elinkeino? Janiinpäinpois... - expimot
bessie- kirjoitti:
Se on jo laillista.
Vähennysoikeudet? Entä onko pienen lähikaupan velvollisuus ottaa vastaan kuutiotolkulla pulloja ja tölkkejä, jos ja kun laillinen elinkeino? Janiinpäinpois...Höpö höpö.
Nythän se on veronkiertoa kun ihmiset eivät ilmoita verotuksessa. Suurin osa ei varmaan edes tiedä ilmoitusvelvollisuudesta.
Meinaatko että saa vähentää keräyshanskat ja muovipussit verotuksessa?
Miten lähikaupan pullojen vastaanotto liittyy verotukseen?
Jos verotus poistetaan, niin alkaako niitä pulloja ja tölkkejä jostain mustasta aukosta tulla kuutioittain?
Oot ihan pihalla.
- holhoojana
Sua syyllistetään vaikka oot niinkin rehellinen. Toi on hypoteettinen juttu Aamulehden sivuntäytteeksi kesätoimittajan tekemänä mutta lain mukaan mahdollista. Jutun esimerkin vuoksi maksat alle kymppitonnin sivutuloista 8 % tuloveroa valtiolle, eli sun on kerättävä vuodessa 50000 tölkkiä/pulloa et saat verotettavan summan kasattua se tekee 136 tölkkiä/pulloa joka päivä vuodessa on siinä ahertamista. Tietysti sun täytyy säilyttää ne palautuskuitit et voit rehellisesti ilmoittaa ne tuloikseski jolloin verottaja voi lähettää sulle 800 euron lisäverolaskun. Tässä yhteydessä sä varmaan vaadit sen kuitin todisteeksi rehellisyydestäsi. Vai aiotko vetää pimeesti tulot taskuusi etkä ilmoita kenellekään mitn ? Eiks oo ristiriitaista tää ihmisen elämä joissain asioissa sä pyytelet kuitteja et olet muka rehellinen kansalainen kun verottaja käskee ja taas joissain asioissa olet epärehellinen, - vai täh ?
Yleensä palautan vain ostamani pullot. Silloin ei tule tuloa. Ei kärrypanttikaan ole tuloa, jos saa oman kolikon takaisin.
- pulloton
Suomi on hyvä maa!
- Oma-kasvimaa-verotettava
...kuin Joulupukki. On verotettavaa tuloa. Moniko pukki maksaa?
- verot_verta_juo
On taas uutiset vähissä tai hämäläiset hieman myöhässä;)
Tämähän käsiteltiin jo vuosia sitten. Verolakien perusteella pullopantit,muista kuin itse ostetuista,ovat verotettavaa tuloa. Veroviranomaisten mukaan asiaa on käytännössä mahdotonta valvoa joten se on verotonta.- hoit_su
Joo mutta kun jonkun pitää päästä välillä pätemään, voi reppanaa☺☺
- töött
.....rkeleet.
verotoimistojen päinvastoin pitäisi maksaa palkkaa niilllekin vapaaehtoissiivoojille kun tekevät ilmaista työtä kunnissa kun siivoavat heidänkin jätteitään."töött"
Vero-toimistojen jätteet huoltaa palkallinen-Poliisimme.
A.Auerinkin mahdolliset jätteet.
"Suomen "vaarallisinpien" rikollisten listalla on enimmäkseen talous-rosvoja. :)
Ajattelepa vaikka Rouva Hymy Lahtista.
Tai miksi Mansikan hinta nousee.
Onko vetistä vai ei.
H.- expimot
Kaikki tulo on veronalaista, ellei laissa ole toisin säädetty.
Se, että pullonkeräystuloja ei ole säädetty verovapaaksi ei ole verottajan vika,
se ei laadi lakeja. - ent.siivoojaparka
expimot kirjoitti:
Kaikki tulo on veronalaista, ellei laissa ole toisin säädetty.
Se, että pullonkeräystuloja ei ole säädetty verovapaaksi ei ole verottajan vika,
se ei laadi lakeja.Silloin se pitäisi kulkea lahjaveron nimellä, eikä tuloveron nimellä.
Katsos nyt, kun menen ostamaan juomapullon, mistä maksan pantin (lainaan korottomasti rahaa kauppaan, kunnes vien sen pullon takaisin). Sitten en viitsikään mennä itse perimään sitä lainaa takaisin, vaan lahjoitan pullon keräilijälle, että hän saa hakea sen lainan hinnan itselleen.
Jos niistä pulloista saisi enemmän kaupassa kuin mitä niistä on sinne maksanut, niin silloin se voitto olisi tuloverotettavaa rahaa.
Se tyhjän pullon hinta (minkä minä olen lainannut kaupalle) on lahjoitus minulta keräilijälle.
Ihmiset lahjoittavat niitä pulloja tietämättä oikein tarkalleen, kenelle ne on lahjoittanut. - expimot
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Silloin se pitäisi kulkea lahjaveron nimellä, eikä tuloveron nimellä.
Katsos nyt, kun menen ostamaan juomapullon, mistä maksan pantin (lainaan korottomasti rahaa kauppaan, kunnes vien sen pullon takaisin). Sitten en viitsikään mennä itse perimään sitä lainaa takaisin, vaan lahjoitan pullon keräilijälle, että hän saa hakea sen lainan hinnan itselleen.
Jos niistä pulloista saisi enemmän kaupassa kuin mitä niistä on sinne maksanut, niin silloin se voitto olisi tuloverotettavaa rahaa.
Se tyhjän pullon hinta (minkä minä olen lainannut kaupalle) on lahjoitus minulta keräilijälle.
Ihmiset lahjoittavat niitä pulloja tietämättä oikein tarkalleen, kenelle ne on lahjoittanut.Tuo mitä sanoin ei ole mutua tai mielipide, se on faktaa.
Tuo mitä sinä sanoit, on vain tekonokkelaa vänkäämistä.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001219911.html - ent.siivoojaparka
expimot kirjoitti:
Tuo mitä sanoin ei ole mutua tai mielipide, se on faktaa.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001219911.htmlKyllä minä sen luin.
Typerää faktaa, sillä ei siinä kysymys ole tuloista, vaan lahjasta. Ainakin minä roskiksen päälle purkin laittaessani ajattelen aina, että siinäpä on lahja meidän "Purkki-Evalle", joka niitä kerää ja pelata rouskuttaa kiinalaisen ravintolan aulassa rahat pois.
Kai ne jonkun hyväksi menee? Minkä hyväksi ne peliautomaattien rahat menee? Maksaako ne sit niistä veroja, vai mihin se minun lahjoitukseni menee siinä tapauksessa? - ent.siivoojaparka
expimot kirjoitti:
Tuo mitä sanoin ei ole mutua tai mielipide, se on faktaa.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001219911.htmlOnkos se silloin Evalle tuloa vai lahja, jos minä käyn itse hakemassa maksamastani purkista panttirahan takaisin ja annan Evalle pelirahaksi?
- OlettekoIlmoittaneet
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Kyllä minä sen luin.
Typerää faktaa, sillä ei siinä kysymys ole tuloista, vaan lahjasta. Ainakin minä roskiksen päälle purkin laittaessani ajattelen aina, että siinäpä on lahja meidän "Purkki-Evalle", joka niitä kerää ja pelata rouskuttaa kiinalaisen ravintolan aulassa rahat pois.
Kai ne jonkun hyväksi menee? Minkä hyväksi ne peliautomaattien rahat menee? Maksaako ne sit niistä veroja, vai mihin se minun lahjoitukseni menee siinä tapauksessa?Peliautomaatin voitoistaan pitäisi ilmeisesti maksaa veroa!
- En-heitä-rahaa-pois
Kyllä. Periaatteessa...Ajatellaan sitten noin.
Ja mikäli noin olisi / on, silloin pantinjättäjän eli tyhjän pullon hylkääjän on saatava vähentää pantin hinta palkka- tai muista tuloistaan. Onhan hän sen kertaalleen maksanut ilman vähennystä, jonka löytäjä/kerääjä hyödyntää. - ö-Öö
Vanha uutinen.
Verollista tuloahan se tölkkien keräileminen en on, net ei oo marjoja, tai sieniä. Panttien keräiemisestä koituva verotus tosiaan täysin kuollut kirjain laissa. Paitsi. Jokin firma koitti kerätä suomesta eestin tölkkejä, että vetäis pari senttiä väistä ja palauttaisi net siroon. Silloin verottaja iski kimppuun ja toiminta lakkasi. Että laesissakin puolensa, liiketoimintaa ei voi harjoittaa, kotikeräilyä kyllä. Se niinkuin käytännön tulkintana nyt.
Just oli jossain lehdessä jutua yhdestä heebosta, se keräilee tölkkejä pitkin kaupunia koko vuoden ja tekee niillä rahoilla kaukomatkan kerran vuodessa. Mäkin nähnyt tyypin, se oli usin alkossa kasseineen palauttelemassa panttejaan muutaman kerran. Paikalliset nuoretkin kävi antaan sille tyhjät tölkkinsä. KUndi siisti kaupunkia ympäri vuoden ja sai siitä sen verran ylimääräistä, että pääsi ite reissaan. Aikanaan, sillä oli polkupyörä, jossa kärry, koreja jne. Nyttemmmin se oli vaurastunut sähkömopon.
Eikä verottaja ole sen kimpussa, vaikka se on ihan lettijuttujen mainitsemana tehnyt harrastustaan kai viistoista vuotta. Ainakin.
Mun käsityksen mukaan tossa hommassa viranomaiset oikeasti ottaa huomioon käytännön ja teorian välisen eron. Nyt ei oikein kiinnosta, jos ei mene liiketoiminnan puolelle. Jos vedettäisiin tiukasti, sun pitäis jokaisesta panttipullostas esittää verottajalle ostokuitti :DDD
=DW=- Missä-laki-viipyy
...ja pantti pitäisi olla myös korvamerkitty, ettet vaan naapurien pantteja kanna kauppaan. Vichy putelin kyljessä oma nimi ja Sotun alkuosa. Pirkko Putelinen 4.4.44-
- 8797879
Oikeastaan nuo pullot ja tölkit ovat samanlaista löytötavaraa kuten marjat ja sienet. Molempien olisi aiheellista olla verovapaata.
Vai millä perustelette eron?- ö-Öö
Tiedä perusteista.
Mun tietojen mukaan suomen luonnossa ei kasva pulloja tai tölkkejä. Sitäpaitsi, niitä löytyy yleensä eniten yleisiltä ja yksityisalueilta. eI jokamiehen oikeuksia koskevilla alueilla.....
Eli pitääkö tassä lähteä saivartelemaan niin, että kun löytää luonnonvaraisesti kasvaneen kaljatölkin valtion metsistä, se onkin yjtäkkiä verovapaa?? Miten hitossa se kasvattaa palautuskoodinsa? Ja miten esität kaikki todenteet ja kuitit asiasta?
Asia ehkä nätertelyä, mutta mun mielestä valaisee, että ei lainsäädäntö ole ihan yksinkertaista hommaa ja siksi se on niin hiton monimutkaista.
=DW= - ent.siivoojaparka
ö-Öö kirjoitti:
Tiedä perusteista.
Mun tietojen mukaan suomen luonnossa ei kasva pulloja tai tölkkejä. Sitäpaitsi, niitä löytyy yleensä eniten yleisiltä ja yksityisalueilta. eI jokamiehen oikeuksia koskevilla alueilla.....
Eli pitääkö tassä lähteä saivartelemaan niin, että kun löytää luonnonvaraisesti kasvaneen kaljatölkin valtion metsistä, se onkin yjtäkkiä verovapaa?? Miten hitossa se kasvattaa palautuskoodinsa? Ja miten esität kaikki todenteet ja kuitit asiasta?
Asia ehkä nätertelyä, mutta mun mielestä valaisee, että ei lainsäädäntö ole ihan yksinkertaista hommaa ja siksi se on niin hiton monimutkaista.
=DW=Kun siinä löytötavarassa on palautuskoodi, niin tottahan se pitää palauttaa sinne minne se kuuluukin. Pitääkö löytöpalkkiosta muuten maksaa veroja? Mites se on ?
- Löytötavaraa
Niistähän maksetaan löytöpalkkio kun ne palautetaan, ja kuuluuko löytöpalkkio veronalaiseen tuloon?
- Ei.oiskotätäpit.sanoa
Kohta ne pullonpalautuskoneet ottavat sen verotettavan osansa.
- Eu-tekee-tempun-vielä
Jep.
Paina punaista nappia, syötä pullo.
Paina keltaista nappia, vero-osuus.
Paina vihreää nappia, nettotulos. Ota kuitti.
Toimita kassalle.
- 8797879
ö-Öö Kaupungin puistoissakin voi kasvaa sieniä. Samoilla alueilla kuin tölkkejäkin. Olen joskus nähnyt kuvan asvaltin raossa kasvaneesta sienestä. Saa ottaa.
Viivakoodi ei tässä merkitse mitään. Näen edelleen marjat, sienet ja tölkit verotuksellisesti vähäarvoisena löytötavarana.
En muista minkä arvoinen löytötavara piti viedä löytötavaratoimistoon. Polkupyörä ja kamera ei sitä enää ole.
Perukirjassa pitää mainita vainajan 10 tyhjää tölkkiäkin...
Lainsäädäntä ei ole todellakaan helppoa vrt. yhdenvertaisuuslaki/poliisille määrätty ulkomaalaisvalvonta. - ö-Öö
Hehe
Kupungissa kasvavat sient ei ooe jokamiehenoikeuksien alaisia juttuja. Net kun kasvaa joko kaupungin, tahi yksityisen mailla. Katos kaupungrissa ei ole jokamiehenoikeuksia luonnonvarojen suteen. Sellanen jokamienehnoikeus on, rikollisen voi ottaa kiinni jokamieskin, jos niin sattuu.
Onki kaljatlkki rikollinen, jonka voit ottaa kiinni jolamienehn kiinnitotto.ooikeuksiin vedoten `?
Lain säädäntö hupaisa asia. Mun kästys, tölkkejä saa kyllä kerätä jatkossakin. Mutta noin periatteesssa. se on kiellettyä :DDDDD
Sotea ja muuta tulossa, tää hyvä esimerkki lakien säätämisien hankaluudesta.
=DW= - kesi.vä
Oikeesti nyt taas uudelleen, eli sori jos tulee tunnin välein.
Eli, mun mielipide, jos ton jutun jälkeen missä joku tekee ulkomaanmatoja 4 x vuodessa, niin jokainen joka on kade hänelle, niin palauttaa omat pantillisensa ja ne jotka eivät, niin antavat armolahjansa heille, niillekin, jotka ilman hanskoja kaivavat pysäkeitten roskiksista ja pensaista panttinsa. Festareillakin voi pistää omaa fikkaansa jos ei halua jobia tekevien hyötyvän.
Eli: pidä oma napa ja palauta tai anna almu :) - vhimsf
Joskus osallistunut kevätsiivoustalkoisiin kylällä kun lumi on sulanut - montasäkillistä roinaalöytyy teitten varsilta - enemmistö tien oheen heitetyistä pulloista ja tölkeistä ulkolaisia - ehken Virosta tai laivalta, niistä ei pulloautomaateissa pantteja makseta - lähinnä kai metallikeräykseen ?
- kesi.vä
Oikeesti, mun tyttäreni opiskelu<
akainen kamu, joka on puutarhuri, kertoi, että se on häpeällinen määrä, kun niitä neuloja ja kortsuja löytyy. Niitä päiväkotien tai leikkipuistojen saatikka festaripuispuisojen pusikoista.
Olikos se niin, että pistohanskat on olemassa. - jakakkapissavero
Pitäisi vissiin käytetystä hapestakin maksaa veroa pierumetaanipäästölisät. ;))
- pierupullot
Pullota pierusi ja myy kaasuna.
- litra.100.euroa
Pullotettua suomalaista hapankaasua. Uusi vientituote. Menee kiinalaisille ja japanilaisille imppausmarkkinoille kuin väärä tuhnu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3838426Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1732790- 131122
- 76988
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta61893- 25886
- 55863
- 64832
- 46806
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss72782