Nostalgiaa Vihdissä

mummu1948

Vihdin seurakunta järjästi tyttöleirejä 1950 -1960 lukujen taitteessa. Leiri kesti viikon siellä käytiin läpi pyhäkouluohjelmi tai jotain..
Leiriä veti aviopari, vaimo oli vammainen molemmat jalat halvautuneet ja kulki kainalosauvoilla.
Meidät kuljetettiin kirkonkylästä kuorma-autoilla Kirkkojärven rannalle, josta veneet veivät saareen.
Leirissä majoitus oli 5-6 isossa teltassa, kuitenkin suorakaiteen muotoisia {ei armejan joukkue telttoja.} Kaikilla piti olla mukana patjapussi johon oli saaresta kerättävä kuivaa ruohoa täytteeksi. Siinä oli tullut virhe, kun leiriläisiä oli n. 60 ei ruohoa riittänyt jokaisen pusiin.
Leirinkokki teki todella hyvää ruokaa erilaista kun äiti kotona mutta hyvää. [kaikki eivät pitäneet]
Vetäjäiä sitä avioparia ei saanut yhtään häiritä virallisen ohjelman ulkopuolella ja vaimo oli todella kärtyinen narisia. Hän puhui kaikesta selkeästi tyytymättömänä ja ja kiukkuaan pidätellen..
Nykyään puhutaan paljon koulukiusaamisesta, kiusaaminen oli leirillä taidetta ja sallitua jopa toivottua, vetäjät mollasivat ohjeistaessaan aina jotakutan tai koko teltallista leiriläisiä.
Viikko oli hyvin onnistunut säiden puolesta lämmintä aurinkoista vesi oli lämmintä ja uimaranta hiekaa ja tarpeeeksi matala ja syvä jokaisen uimataidolle.

Löytyykö täältä ketään joka olisi ollut kyseisillä leireillä?

6

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummu1948

      Hyvinhän tuo uskonedustajien käytöskoulutus meni opetuslapsiin.
      Yksi tyttö oli 'huono' syömään. Hänestä tehtiin kaikkien leiriläisten silmätikku, jokainen katsoi ja viurusin koko ruokailun ajan tytön joka liikeestä ja annoksesta jonka söi. Jo toisena päivänä tyttö söi enemmän kyyneleitään kuin ruokaa ja lopulta kokki pyysi tytölle ruokarauhaa ja vei hänet keittiöteltaan syömään. Tyttö oli erityisen arka tunsi kait olevansa vähän turvassa kokin lähellä eikä lähtenyt koskaan kauas keittiöteltasta.
      Rampavaimo haukkui siitä useamman kerran kokin.
      Rampa oli joka päivä tylympi kiukuisempi., mutta jopa kokki pyysi leiriläisiltä ymmärrystä ja suvaitsevaisuuta hänelle sen vamman vuoksi...
      Leiriläisillä oli Riuku ja vetäjilläja tytöillä omansa eri puolilla saarta. Riuku nyt oli sen ajan lapsille ihan tuttu useammalla oli kotonaan Pikkula/huusi.

    • mummu1948

      Riuku oli saaren osassa jossa kasvoi pienehköjä kuusia ja vihreää sammalta paksuna aluskasvillisuutena. Kotkansiipeä ja sananjalka suurina alueina sekaan mahtui uppeluspiiloon. Alueesta tuli salainen paikkani johon livahdin heti kun kukaan ei huomannut. Olin vain meneväni käymään Riuvulla ja pujahdin aluskasvillisuuden sekaan piiloon.
      Joskus meni jopa ruoka-aika ohin kun ei ollut kelloa. Jokainen teltta sai keksiä itselleen nimen en enää muista kuin teltan nimen jossa yövyin se oli Söpölä.

      Teltanjohtajaksi oli määrätty vanhin tytöistä, hän käsitti olevansa kaikessa muiden pomo. Hänellä oli kaksi läheistä jotka tunsi ennen leiriä he olivat kolmikko jolle eivät kuuluneet teltan siivous yövaateiden pakkaaminen 'sokeripalaksi' tai roskien siistiminen teltan sisältä...
      Ensimäisenä yönä kolmikko yritti työntää minut teltan seinästä ulos, en saanut tilaa edes patjapussin vertaa joka oli jotain 180cmx60cm. Lähin vieressäni oli tämä johtaja, hän potki polvella ja muksi kyynerpäällä joka käänteessä. Heillä oli enemmän väleissään tilaa kuin minulla nukumiseen paikassani.
      Kun kuljimme saarella tyttö tuuppi ja kamppasi aina kun oli tilaisuus ja nauroi päälle.
      Tytöt kasteliva teltassa olleet vaatteni pistämällä märjät uimapukunsa niiden päälle.
      Meidän piti säilytää mukana tuotu näkkileipä ja voi kivienkolossa.
      Nämä tytöt katsoiva oikeudekseen 'katsastaa' mitä muilla oli mukana ja jättivät voipurkit kivenpäälle aurinkoon. No kyllähän se näkkäri maistui ilman voitakin..

      Minun uimapukuni oli vaarilta jäännyt sikistynyt musta villakangas uikari. Se oli kuin nykyinen koko uimapuku pienillä lahkeilla. Toki siinä oli pieni reikä heti navan alla kait koin syömä. Kolmikko tuijotti uimapukuani silmät selällään Mikä tuo on? "Vaarin vanha sopivaksi sikistynyt uimapuku. Vaari ei sitä enää tarvitse se on kuollut."
      Tytöt tuijottivat mutta olivat hiljaa en toki edes odottanut kommenteja koska uimapukuni näytti ihan hyvältä. En edes pannut merkille millaisia uimapukuja muilla oli olin käytänyt omaani jo edellisen kesän.

    • mummu1948

      Leirin ohjelmana oli aamupäivä tunti iltapäivä tunti ja uintia. Niistä en edes muista enää mitään.
      Ainoa jonka muistan ovat vapaa-ajan jotka vietin uppeluksissa kuusikon aluskasvillisuudessa. Katselin taivasta kasvillisuuta kuuntelin tuulta ja järvenlaineita ja veden loisketta rantaan. Saarella ei ollut kuin lintuja ja ötököitä maassa.
      "Elämää ovat ne päivät, jotka ovat jäänneet mieleen.
      Ole siis läsnä tässä hetkessä ja nauti matkasta."
      Ihmisistä muista kolmikon pariskunnan ja kokin. Heidätkin eri vahvuuksina. Rampa ja johtaja ovat vahvinmat muistossa.
      Johtajan veli tuli sunnuntaina leirivierailulle Se repi evääni kiven kolosta siellä oli myös ruokakuppini joka oli oranssin värinen ja muovia sekä punainen/sisältä valkoinen emalimukini. Veli otti mukini ja meni rannalle sanoen heittävänsä mukini järveen teki heittoliikettä vaan ei laskenut irti mukista.
      Minua inhotti. Sanoin pojalle senkus heität mutta maksat sen sitten, se maksoi 5 markaa. Menen sanomaan leirin vetäjälle, et pääse täältä pois kun on saari, joudut maksamaan sen. Veli heitti mukini maahan ja tuupasi minut nurin. Veli tunsi myös viereisellä teltalla vieraina olleet pojat. Kolmikko alkoi viurumaan vai Söpölä ootko olevinasi joku Söpö. Kerroin etten ole antanut teltallemme nimeä, sen teki sisaresi muilta edes kysymättä. Ja eipä tuo siskosi ole söpö ainakaan käytökseltään. Poika otti muutaman juoksuaskeleen kohti ja oli löyvinään minua nyrkillään. Tunne joka koin oli halveksunta, se kumpusi niin voimakkaana että tuntui kuin iho räjähtäisi.
      Myöhemmin illalla kun leirivieraat olivat lähteneet toinen kolmikosta sanoi minulla hiljaa Johtaja itki heille kun pelkäsi ettei kukaan tule katsomaan... No Johtaja oli kysellyt kaikilta kelle tulee vieraita taisin olla ainoa joka tiesi ettei minulle tule. Kerroin myös minulla on kuusi sisarrusta meillä on maatila kauppapuutarha mehiläisiä ja lehmiä ei ne ehdi. En ikävöi ole ihan tyytyväinen kun eivät tule olen aina heidän kanssaan.

    • mummu1948

      Teltassamme oli myös tyttö jolla oli kait virtsatietulehdus. Hänellä oli kokoajan housut märkinä jalkovälistä alushousut olivat vihreää raappakangasta niissä näkyi.... Minullakin on aina ollut sitä vaivaa, olin iki onnelinen ettei nyt, kolmikko nimesi tytön kusilumpuksi.
      Makasin uppeluksissa ja kiitin taivasta ettei minulla ollut ja menkkani oliva juuri edellisellä viikolla. Menkani kun alkoivat heinäkuussa kun täytin syyskuussa kymmenen edellisenä kesänä.
      ¤Nyt tiedän ettei rakkotulehdus lähde ilma lääkekuuria, mutta isä ei rahaa tuhlannut muiden lääkäriin vientiin.
      Leirillä järjestetiin teltta sauna, en mennyt muut olisivat nähneet alapää karvat, pelkäsin johtajan keksivän minulle lisäksi jonkun haukkumanimen.

      Aamutoimiin kuului teltan laittaminen päivä kuntoo ja teltat tarkastetiin. Teltassa kuului keskellä olla tiiliskivi tai sorekipala mallinen suorakaide makuuvaateista. Meidän teltassa oli joillain makuupussi jollain täkki ja joillain viltejä, materiaali olin niin monenkirjavaa ettei suorakaiden onnistunut. Niinpä teltan nimi muuntui Sikalaksi ja ohjaajat ilmoittivat mennen katsomaan Sikalaan miltä teltta ei saa päivällä näyttää.
      Tiedän kyllä se oli kasvatus periaatte näytettiin tämä on huono näin ei saa olla.

      No meidän sukupolvi sai läpi lain joka kieltää lasten pieksemisen kuritus toimenpiteenä. MEILLÄ oli eväät hyljeksintä ja kaltoinkohtelu sekä selkäsaunat ja piiskaaminen. Samaa emme haluneet lapsillemme tai lapsen lapsillemme.

    • mummu1948

      Huomenna kotiin lähtö veneet tulevat hakemaan puolita päivin joten aamiaisen jälkeen tavarat kasaan siten saa mennä uimaan.
      Tyhjensin ne vähät ruohot joita pussin pohjalla oli, käänsi viltit kaksin kerroin pituus suunassa ja rullasin niin tiukkaan rullaan kun sain, patjapussi sisimäisenä, istuin rullan päälle ja vedin sen vyöllä kiinni. Vaatteet pakkasin isän sotareppuun saappaat ja villasukat jätin jalkaa ei vie tilaa repussa. Sitten uimaan katselin ihoani polvet olivat raapamilla kampituksista käsivarsissa oli mustelmia tuupimisesta, mutta vähemmän kuin tullessani.. Koti välähti mielessä mutta valjuna.

      Johtaja alkoi tivata kuinka menen kirkolta kotiin. Kerroin isän hakevan käy torilla ja tulee Vihdin kautta kotiin. Kysyi milloin se tulee. En tiedä, mutta isä tietää ole kaupalla ja hakee siitä. Johtaja teki eleitä mitäähh.. Sanoin isä on yleensä kotona siinä kahden-kolmen aikaan Vihtiin on alle 30 km tulee kun tulee. Tullessa oli kaupalla jo 7.00 kun tulin maitoautolla, nyt ei varmaan tarvi niin kauvan odottaa, nukuin baarin penkillä n. 2 tuntia kun odotin leirille lähtöä.. Ei siellä saa olla. Minä olin siivoja siivosi eikä sanonut mitään.
      Tyttö oli jotenkin outo kyseli millainen auto teillä on, punainen kuorma-auto sen nimi on Leena. Se on vanha ja sillä on kalju, mutta se on kiltti koskaan ei ole jättänyt tielle.

      Leena tuli ja meni hieman ohi kaupan, juoksin kantamusten kanssa sen luo. Isä sanoi ikkunasta heitä tavarat lavalle. Peittorulla oli kevyempi lensi vaivatta, sotareppu oli hankalan mallinen kiipesin koppia vasten pidin kiinni lavasta ja vauhdilla sain sotarepun lentämään lavanlaidan yli. Kuulin kun sotareppu osui lattialle, muovikulho muksahti arvasin sen haljeneen.
      Äiti haukkuu pystyyn tuli tyhä olo..

      Olimme kotona kello kolmen maissa. Minulla oli aikamoinen nälkä purin sotarepun ja vein rikki menneen kulhon äidille. Se muksahti rikki kun heitin sotarepun lavalle.. Äiti käski juomaan teen ja menemään pesemään perunoita iltaruualle. Sisarukset olivat perkaamassa sokerijuurta veli oli lähtenyt pyörällä...

      Kukaan ei käskyttänyt ei ollut edes huomaavinaan minua. Tehtiin vain ilta toimia jopa minulle kuuluneet ilta toimet tuli tehtyä. Livahdin omalle paikalleni pihalle, sieltä näin sopivasti naapurin navetalle ja kaikki navetalla liikkuvat...

    • mummu1948

      Puhutaan; Muistikuvista.
      Tuon kesäleirin muistikuvani on jälkeeni katsova johtajatyttö.
      Hänet haetiin henkilöautolla samantien kun Leena saapui. Tyttö seiso henkilöauton ovella, ovi auki ja katsoi kun nosti peitorullan ja sotarepun lavalle.
      Hän katsoi hievahtamatta, kun kiipesin Leenaan ja lähdimme ajamaan...
      Luulen että olimme yhtäaikaa joskus kirkonkylällä, emme tervehtineet. Hän oli kasvanut pituutta ja teerenpisamat oliva vähentyneet..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5385
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3337
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1840
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe