Tässä 8 syytä Länsimetron viivästykseen

Masa-Olarista

LÄNSIMETRON TARINA
___________________
Espoon kaupunginvaltuusto totesi konsulttien lausuntojen perusteella v. 2006 että bussiliikenne on "liian kallis vaihtoehto" Länsiväylän liikenteen hoitamiseksi. Siksi tarvitaan edullinen, vain 452 miljoonaa euroa maksava Länsimetro.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000179196.html

Vuonna 2008 tehdyssä hankesuunnitelmassa länsimetron hinta-arvio olikin kivunnut jo 714 miljoonaan euroon.

Vuonna 2014 todettiin että hintalappu tulee olemaan yli miljardi euroa.
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/275165-lansimetron-hinta-kipuaa-yli-miljardin

Tänä keväänä annettu hinta-arvio Matinkylään saakka on 1.088 miljoonaa europa.
http://yle.fi/uutiset/lansimetron_lopullinen_hintalappu_240_miljoonaa_euroa_arvioitua_kalliimpi/8727469

Päätöksen pohjana oli sisi hintalappu 452 miljoonaa, ja lopullinen hinta Matinkylään saakka toteutettuna tulee olemaan 1.1 miljardia. Inflaatio on ollut tänä aikana todella maltillista, silti hinta nousi 10 vuodessa 2.5 kertaiseksi päätöksenteon pohjana olleeseen lukemaan verrattuna.

Nyt puuttuu enää lyhyt listaus, että miksi kaikki meni pieleen ja hinnan annettiin karata taivaisiin. YLE keräsi tällaisen 8 kohdan syylistan asioista:

1. Konsultit sähläsivät aikataulun
2. Tieto kulki ohuen langan varassa
3. Länsimetron johto ei osannut johtaa
4. Testauksille varattiin epärealistisesti aikaa
5. Kommunikointikielto hidasti päätöksentekoa
6. Poliitikot ja virkamiehet eivät olleet kartalla
7. Rakennusalan riitaisa kulttuuri ajoi uhkapeliin
8. Kaikki työt olivat alusta asti myöhässä
http://yle.fi/uutiset/nain_lansimetron_avaus_tyrittiin_8_virhetta_jotka_johtivat_metrokatastrofiin/9022192

Asia siis loppuun käsitelty, ja syyt asioihin ovat tiedossa. Asioita valvomaan palkattu Kaupunginvaltuusto ja Kaupunginhallitus ovat taas tehneet erittäin tarkkaa ja hyvää työn jälkeä.

Espoo sai mukavan ja “edullisen“uuden joukkoliikennevälineen, niiden ikävien akkubussilinjastojen korvaajaksi.

20

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikäonkoulutuksenne

      Jos länsimetro olisi valmistunut ajoissa, eikä mitään sotkuja olisi tullut, olisinkin ihmetellyt.
      Kaikkihan menee juuri kuin arvata saattoi.
      Espoon talvivaara, sehän se on. Rahaa kipattu ja paljon, eikä loppua näy...
      Onnea espoon virkamiehet, näinhän teidän kuuluukin toimia, kukaan ei tajua mistään mitään, kahvilla kyllä istutaan ja tyhy-päiviä vietetään.
      Mutta ei seurata konsulttien toimia, eikä uskalleta kysyä projektien perään.
      Väsyttää tällaiset sotkut, kun niillekään ei loppua näy. Koko teknisen puolen toiminta on todella ala-arvoista.
      Millähän koulutuksella teidätkin on valittu virkaanne?

    • Keskituloinen

      Espoon 75 -jäseninen kaupunginvaltuusto on tarpeeton kumileimasin, joka osaa vain ilman kritiikkiä hyväksyä virkamiehistön heille eteen kantamia, täysin älyttömiäkin hankkeita. Nyt koko Länsimetro Oy:n organisaatio on todettu kalliiksi, mutta täysin kykenemättömäksi organisaatioksi valvomaan metron rakentamista.

      Kaupunginvaltuusto on asian kumileimasimena päättänyt. Mutta Espoon arkistoistakaanei löydy kokousasiakirjoja, joista kävisi ilmi että millaisten selvitysten perusteella Länsimetro Oy:n paperiorganisaation perustaminen on aikanaan 2008 hyväksytty.

      >>> Valtuuston päätöksistä ei selviä, miten erilaisia toteuttamismalleja on arvioitu. Erityisen kiinnostava olisi kysymys, missä ja milloin tehtiin päätös valitun mallin suhteen. Analysoitiinko mallin vahvuuksia ja heikkouksia millään tavalla ja kenen toimesta?
      Länsimetron rakentamispäätös on tehty Espoon valtuustossa 19.5.2008. Päätöksen valmistelijoiksi on merkitty silloinen Espoon teknisen toimen johtaja, nyt jo edesmennyt Olavi Louko sekä Matti Kokkinen.
      - Kokkinen tai Isotalo eivät vastanneet perjantaina Ylen tiedusteluihin siitä, missä ja milloin asiasta on päätetty. >>>
      http://yle.fi/uutiset/lansimetron_organisaatiosta_vastaavat_eivat_muista_miten_organisaatio_luotiin/9028758

      On se lammasmaisen yhteishenkisesti määkivää jengiä, tuo Espoon Valtuuston 75-päinen lammaslauma. Varmaan pidetään suurenakin saavutuksena sitä, että ollaan niin yksimielisiä kaikesta, eikä koskaan kyseenalaisteta mitään.
      ________________________________________
      Hävetäkää Espoon kaupunginvaltuusto. Hävetkää Espoon kaupunginhallitus. Te ette ole tehneet sitä tehtävää jonka tekemiseen kallista korkeakoulutustanne ja työkokemustanne on Espoon valtuustoon valittu.

      Olette olleet huonoja päätöksentekijöitä. Paljon huonompia ratkaisuja ja päätöksiä kuin vaikka Kansanäänestyksillä aikaansaadut lopputulokset.

      Omassa ylemmyyden viisaudessanne haukutte vuoron perään lehtien palstoilla vaikkapa Brexitiä. Kansalaiset kuitenkin oikeasti tietävät mikä on kansakunnalle itselleen paras tie edetä.

      Espoon länsimetrosta päättäminen ja sen rakentamisen politiikkapuoli on ollut ala-arvoista.

    • MäkeläM69

      Ei tuosta metrosta kannata kovin paljon innostua, sehän palvelee vain Helsingin seudun ihmisiä. Suurin osa suomea on kuitenkin metrojen ulottumattomissa. Harvalla paikkakunnalla on edes bussiliikennettä tai edes rautatietä.

    • Bussittomat-kunnat

      >> Harvalla paikkakunnalla on edes bussiliikennettä tai edes rautatietä.

      Kartalta näkee helpolla selaliset paikkakunnat jonne VR ei ole vetänyt ratakiskoja. Mutta kerros joku kunta jonka alueella ei kulje yhtään bussilinjaa. Ei pitäs olla yhtään.

      RKP-kielisen Turun saariston kuntia ei tässä nyt lasketa mukaan

    • RealismiaItkuisuuteen

      On vain viisi syytä. Ja ne ovat E, S, P, O ja O. Mitään muita syitä epäonnistumisiin ja turhan ruikuttamiseen ei ole olemassa.

    • nlnlnlnlnlnln

      Tämän metron takia alasajetaan taas kaikenlaisia palveluita.
      Jos näistä älähtää niin pääsee kaupungin johtajan puhutteluun, ole hiljaa tai saat kenkää on espoon kaupungin johtamista, tälläistä on kuulunut.

      Metro hanke haisee niin että nenästä pitäminen ei riitä.
      Kun kukaan ei asiaa halua tonkia niin jälkeenpäin ja jo nytkin melkein se on jo ihan turhaa, ei se peruuta enää mitään.

      Eikö MILJARDIA olisi voinut espoolaisille sijoittaa paremminkin?
      No oikeasti mihinkään ei annettaisi miljardia mutta miettikääs missä kaikissa on pulaa resursseista, olisiki niihin voinut antaa rahaa, sen sijaan että tehdään metro vaikka kaiken olisi voinut hoitaa bussiliikenteellä vuosikymmenten ajan niin kuin tähänkin asti.

    • Pienitulo1nen

      Muutan pois Espoosta koska metropliput on kuitenkin kohtuuttoman kalliit

      • TohtoriRaimo.nasevana

        KEHÄRATA IHMETYTTÄÄ taas keksinnöillään.
        KUINsilloinENNEN
        2.7.2015 5:40
        Huikea on myös Juhani Ahon kirjallinen suoritus. Kun Aho klassikkoromaaninsa vuonna 1885 kirjoitti, oli kirjailija vasta 23-vuotias.

        Kun Matti eräänä pakkaspäivänä piipahtaa pappilassa, kuule hän uudesta keksinnöstä, rautatiestä.

        Rovastin ja ruustinnan kuvaukset uudesta keksinnöstä menevät yli käsityskyvyn. Kysymyksessä on jonkinlainen höyryhepo, joka syö evääkseen halkoja ja kulkee rautaista tietä pitkin.

        Pitkän jahkailun jälkeen Matti ja Liisa päättävät käydä katsastamassa tämän ihmeen omin silmin. Ja kun Lapinlahdelle asti salotorpasta lähdetään, niin kannattaa tuo kummajainen testatakin.
        Tohtori Raimo mainio tänään radiossa ko.länsimetrosta.
        Kuunteleppa Areenassa.


    • Pettynyt_espoolainen_68

      Metroa pitkin tulee vain huumeet, kerjäläiset ja itä-helsingin köyhät rakkaaseen Espooseen. Voi voi minkä virheen päättäjät tekivät tässä Metro sotkussa.

    • Pimeä-metrojuttu

      Valtiontalouden tarkastusvirasto on myös sanonut painavan sanansa Länsimetrosta, ja sen kustannusten peittelyyn ja pimitykseen perustuvasta historiasta.

      "Selvitysmies Virtanen: Länsimetron todelliset
      kustannukset pimitettiin päättäjiltä"
      http://yle.fi/uutiset/3-9540489

      Keskeinen pimittäjä on Espoon valtapuolue Kokoomus. Kokoomus painost iasiassa niin Helsingin puolelta, kuin myös omassa Espoom valtuustossamme. Oikeita kustannustietoja ei annettu koko valtuustolle 2007, eikä niitä ole annettu koko menneen 10 vuoden rakennusajan aikanakaan. Metron hinta on noussut 3-kertaiseksi.

      Tällä Kokoomus-puolueella on niin mittavat edut valvottavanaan yhtsiskunnallisia hankkeita rahastamalla ja lypsämällä, että erittäin törkeisiinkin toimiin ollaan valmiita menemään.

    • tok_tok
    • Hö_höh
    • kiinnostaako.ketään

      Tietääkö joku tai osaako tutkia talousarviosta että mitä Espoon joukkoliikenne busseilla kustantaa vuositasolla. Tästä saisi meinaan hyvän uutisen että paljonko kalliimpi tämä metro on meille.
      Siitä voi jatkaa aihetta edelleen että jos ja kun metro ei ole edes sen nopeampi. Pitää ottaa huomioon sekin että aika monet joutuu sinne metroasemalle tulemaan bussilla, tarvitaan siis edelleenkin bussiliikenne myös.

      Ei metro ole huono mutta sen hinta suhteessa hyötyyn.

    • Metroilu-kallista

      Tämän selostuksen mukaan Espoon alueen bussiliine ja rantaradan junaliikenne maksavat yhteensä 130 milj.€ vuodessa. Tuo 130 milliä jakaantuu lipputulojen 75 Milj.€ ja Espoon kaupungin HSL:lle maksamaan 55 Milj.€ osuuksiin.
      http://www.kaupunkiliikenne.net/Espoo/

      Metrolla ajelu on selvästi kalliimpaa kuin nykyiset, suorat bussilinjat. HSL:lle maksettava 55 milj. € maksuosuus kasvaa 30 miljoonalla, ja on jatkossa 85 Milj.€/vuosi.

      Koko liikennöinnin kulut kasvavat siis nykyisestä 130 miljoonasta 160 miljoonaan euroon. Prosentteina se tarkoittaa Espoon alueen liikennöntikustannusten nousua 23%:lla, joka kaikki johtuu Länsimetron metroliikenteen aloittamisesta.

      Tuollaisella 30 milj.€ jokavuotisella rahasummalla saataisiin noin 7...12 homekoulua korjattua, tai vanhustenhoitoa petrattua, tai montaa muutakin kaupungin asiaa kohennettua. Jos vielä oma työmatka-aika pitenee meno-paluuna 40 minuuttia, niin on tässä metrotouhussa jonkin verran nieleksimistä.

      • Kokoomus-on-huijari

        Aikanaan elokuussa, vuonna 2006 Kokoomus vänkäsi metron rakentamista sillä perusteella että metroliikenne on niin paljon *edullisempaa* kuin busseilla ajaminen.

        Jo silloin tehdyt *kaikki kannattavuuslaskelmat* osoittivat että bussiliikenne tarjoaa lyhemmät matkustusajat, ja se on myös edullisempaa kuin metroliikenne.

        Silti enemmistöryhmät, suuria maa-alueita metrolinjan varrelta omistavat, Helsingissä Jussi Pajusen kokoomus ja meillä Espoon kokoomus vänkäsivät että metro on varmasti halvempi, ja sillä ajaminen on edullisempaa.
        Onneton Espoon Valtuusto ei kestänyt tätä pommitusta, vaan taipui Typerys-Kokoomuksen painistuksen edessä, ja metropäätös tehtiin.

        Tuolloin 2006 kannattavuuslaskelmissa käytettiin 452 milj. € metron hankintahintaa. Nyt todellinen Länsimetron kustannus on jo 1200 Milj.€, ja vasta Matinkylään saakka on valmista.


    • muuttoedessä

      Olis pitänyt jättää rakentamatta kun ei kerran kunnollista suunnittelijaa ollut saatavilla! Tuloksena järjettömän pitkät matka-ajat Helsinkiin ylitäysissä metrovaunuissa, ja missä on ne tiheään kulkevat liityntälinjat? Järkyttävää kusetusta isolla rahalla! Vuoden sisällä ihan pakko muuttaa Espoosta pois.

    • tuskin.toteutuu

      Jos pomoilla on talonpoikaisjärkeä niin käynnistetään välittömästi metrolaitureiden pidennys -projekti ja silloin on toivoa joskus saada 50 % lisää kapasiteettia tähän tunneliin.

      • Uudet-louhinnat

        >Jos pomoilla on talonpoikaisjärkeä niin käynnistetään välittömästi
        metrolaitureiden pidennys -projekti >

        Sen talonpoikaisjärjen käyttäminen täss yhteydessä tarkoittaisi mittavien louhostöiden aloittamista jokaiselle metroasemalla. Niitä pitempien laiturien vaatimia louhostöitä ei ollut kuulemma varaa tehdä varsinaisen metrorakennusken yhteydessä. Ne nähtiin "rahapulassa" tarpeettomaksikin ennalta louhimiseksi.

        Rahaa laitettiin hulvattoamsti menemään jokaisen aseman taiteeseen ja koristeluun. Joka asemalle omat ulkonäöt ja omat mosaiikkitaitelijat. Olisi kannattanut vaan silläkin rahalla räjäyttää kalliota.

        Saadaanhan se perinteinen suorien bussiyhteyksien bussiliikenne toki palautettua takaisin. Ja louhitaan sitten pidempien laiturien vaatimat louhostyöt.
        Aikaa menee arviolta 1..2 vuotta. Hinta noin 100 miljoonaa euroa..


      • Säästölaiturit

        Lyhyillä laitureilla ja junia lyhentämällä "säästettiin" hieman. Jos laiturialueita aletaan nyt jälkikäteen asemien ollessa käytössä louhimaan pidemmiksi maksaa se varmasti vähintään kymmeniä kertoja enemmän kuin olisi alunperin maksanut, ja kestää kauan, mikäli se ylipäätään on edes mahdolista tehdä nyt kun asemia jo käytetään.
        Kuka kannatti asemien lyhentämistä?


      • Säästölaiturit

        Lyhyillä laitureilla ja junia lyhentämällä "säästettiin" hieman. Jos laiturialueita aletaan nyt jälkikäteen asemien ollessa käytössä louhimaan pidemmiksi maksaa se varmasti vähintään kymmeniä kertoja enemmän kuin olisi alunperin maksanut, ja kestää kauan, mikäli se ylipäätään on edes mahdolista tehdä nyt kun asemia jo käytetään.
        Kuka kannatti asemien lyhentämistä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

      Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      475
      1711
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      378
      1487
    3. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

      Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1328
    4. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

      Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1299
    5. Et saa mua ikinä

      Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      100
      895
    6. JM lukkoliike

      Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      856
    7. Ketä ikävöit?

      Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      44
      746
    8. Miten kesäsi meni?

      Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      65
      726
    9. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

      Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      7
      712
    10. Pankin avajaiset

      Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      15
      701
    Aihe