Suomalainen rouva Tarja Tähtinen, yhden lapsen äiti, on kädenväännön maailmanmestari.
Hänellä on kädenväännössä mm. kaksi MM-kultaa, 7 EM-kultaa, lukuisia Suomenja Pohjoismaiden mestaruuksia. Hän on menestynyt hyvin myös vasemmalla kädellä kilpaillessaan.
Naisten sarjassa Tähtinen on kotimaassa omaa luokkaansa. Näytöksissä häm saattaa vääntää yhden illan aikana kättä jopa sadan miehen kanssa, ja heistä hän voittaa keskimäärin 95.
Taidon salaisuus on se, että pelkkä hauis ei riitä. Kädenväännössä tarvitaan koko vartaloa, ja tuon taidon takana on tarkka treenaus. Myös nopeus on tärkeä.
Ammattilainen Tähtinen ei kädenväännössä ole. Hän työskentelee huoltoasemalla. Hän kertoo, ettei ole harrastanut voimailua, vaan muuta liikuntaa, esim. hiihtoa.
Rouvan t-paidan rinnassa lukee "ärsyttävä".
Onkohan paidan valintaan vaikuttanut kokemuksen voima?
---
Artikkeli Tähtisestä löytyy päivän Hesarista.
Nuoren äidin hento kätönen
13
2156
Vastaukset
- jorojukka-kukka
No johan. Pitääkin jäädä kuulostelemaan, mitä palstamme ihastuttavat miespuoliset kirjailijan alut sanovat. :)
- Hertha
He sanovat, ettei kädenväännöllä ole mitään merkitystä.
Mitäs sinä siihen sitten sanoisit? - jorojukka-kukka
Hertha kirjoitti:
He sanovat, ettei kädenväännöllä ole mitään merkitystä.
Mitäs sinä siihen sitten sanoisit?Että eihän sillä tässä tapauksessa tietenkään olekaan merkitystä, kun vääntäjä on nainen, mutta jos olisi mies, niin merkityksetkin löytyisivät heti.
- Äijä...
jorojukka-kukka kirjoitti:
Että eihän sillä tässä tapauksessa tietenkään olekaan merkitystä, kun vääntäjä on nainen, mutta jos olisi mies, niin merkityksetkin löytyisivät heti.
Täytyy nostaa hattua tuolle Tähtiselle. Kyllähän nainenkin voi olla hyvä voimalajeissa. Jos hän kerran osaa tekniikan hyvin, ja voimaakin löytyy jonkin verran, niin kyllä hän voi helposti sellasen suht normaalin miehen voittaa kädenväännössä.
Mutta mitäs sitten kun vastustajaksi tuleekin käden väännön miesten sarjan maailman mestari? - jorojukka-kukka
Äijä... kirjoitti:
Täytyy nostaa hattua tuolle Tähtiselle. Kyllähän nainenkin voi olla hyvä voimalajeissa. Jos hän kerran osaa tekniikan hyvin, ja voimaakin löytyy jonkin verran, niin kyllä hän voi helposti sellasen suht normaalin miehen voittaa kädenväännössä.
Mutta mitäs sitten kun vastustajaksi tuleekin käden väännön miesten sarjan maailman mestari?Kumpihan siinäkin voittaa. Voipi olla hyttynen! :D
- Wibe Thugg
Äijä... kirjoitti:
Mutta mitäs sitten kun vastustajaksi tuleekin käden väännön miesten sarjan maailman mestari?hahha katon näit vähän myöhäs olin sillo ku laitoit ton kommentin niin olin iha pikku poika mutta olen tarjan lapsi ville :D
..jo edesmennyt isoäitini joka oli todella isokokoinen ja roteva. Viialassa 50-60 luvulla heitteli ruissäkkejä, isoja ja painavia. Tykkäs näyttää voimaansa. Meitä kakaroita kohtaan oli hellä vaikka kuria pitikin. Sirkka-mummon silmille ei hyppinyt kukaan mutta kun apua tarvitti niin mummo soitti, että kuinka voi auttaa. Sirkka-mummossa on ollut mulle naiseuden malli.
- Hertha
Mahtoiko hänessä olla piirteitä, joita nykyaikana haukuttaisiin feministisiksi?
- Mies
Tarja Tähtinen on kädenväännön maailmanmestari NAISTENSARJASSA! Miesten sarjassa, käden väännön maailman mestari on USA:lainen Anthony Clarke
- Hertha
Niinpä.
Silti hämmästyttävän monet miehet (lehtiartikkelin mukaan) lähtevät näissä "näytösotteluissa" kilpailemaan mestarittaren kanssa. Ovatko rohkeita vai uhkarohkeita? Jos naispainija haastaisi amatöörimiehiä painimaan kanssaan, kuinkahan moni lähtisi? - Nuori sälli
Hertha kirjoitti:
Niinpä.
Silti hämmästyttävän monet miehet (lehtiartikkelin mukaan) lähtevät näissä "näytösotteluissa" kilpailemaan mestarittaren kanssa. Ovatko rohkeita vai uhkarohkeita? Jos naispainija haastaisi amatöörimiehiä painimaan kanssaan, kuinkahan moni lähtisi?Kai tiedät että naispainijan kanssa painimaan pääseminen on vaikka kuinka monen miehen salainen haave ;)
Häviö saattaisi tosin olla melko nöyryttävä vaikkei kovinkaan todennäköinen
- Kurre_Orava
Lauantain Aamulehdessä oli tarinaa Eeva Wahlströmistä. Nuori nätti, (oikeinkin söpö.:)), nainen nyrkkeilee.
En nyt muista, millä tasolla, mutta jutun mukaan pisteli herroille vastaa ihan kiitettävästi jossain näytösottelussa.
Mitä tuosta jutusta sitten pitäisi ajatella? Kyllä naiset, ihan siinä missä miehetkin, voivat olla hyviä kamppailulajeissa. Onko asiassa jokin tasa-arvo ongelma? - j.pukkila
toki kädenvääntökin käy
http://thechesshaven.homestead.com/Femaleplayers.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1932822- 1202013
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill611672Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1791552- 1681481
Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1831430- 521268
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.751231- 591208
- 1191121