Useimmille on varmaan tuttu se ilmiö kun se iso kukkula jossa lapsena laskettiin mäkeä, onkin nyt aikuisena nähtynä mitättömän näköinen nyppylä. Tai se iso kotitalo onkin oikeasti aika pieni.
Olen ajatellut ilmiön johtuvan siitä että lapsena kaikkea katseli metriä alempaa ja alaviistosta katsottunahan kaikki näyttää isommalta. Nyt olen todennut teoriani olevan ainakin osittain väärä.
Kävin nostalgia matkalla nuoruusaikani kotiseudulla ja sielläkin kaikki oli pienempää, matalampaa ja lyhyempää kuin muistin. Muutenkin paikan yleisilme oli jotenkin nahistunut ja surkastunut, sillee niin kuin sympaattisella ja turvallisella tavalla. Olin kuitenkin siellä asuessani jo täysimittainen, joten alaviistoteoriani ei tunnelmaa selitä.
Surkastumisesta puheen ollen, katselin tässä yläviistosta kroppaani ja totesin pärjänneeni melko hyvin taistelussa ikälihaskatoa vastaan. Tuli kuitenkin mieleeni että voisi syksymmällä käydä jonkun ammattilaisen juttusilla hakemassa apua ja buustia jopa tehokkaampaan viivytystaisteluun. Pitäisi vain löytää joku varttuneempi traineri, joka ymmärtää että aikuiselle ei sovi ihan samat metodit kuin teinille.
Onkohan ne kalliita?
Paikat ne vaan iän myötä kutistuu ja surkastuu
63
880
Vastaukset
- bessie-
Niinpä tekee, minulta taitaa olla lasiainen irtoamassa. Kutistumista sekin jos oikein olen ymmärtänyt.
Nyt pitää välttää voimakasta fyysistä ponnistelua, mutta ei se minun juttuni ole koskaan ollutkaan. Tavallista hyötyliikuntaa vain, mitä nyt ihan huvikseni sitä joskus liioittelen tai tehostan. Henkilökohtasesti en ymmärrä kun kaikki ulkoistetaan nykyään .
Vanhana yksittäistaistelijana tykkään et osaa se ihmine ihan ittekseen kävellä,hölkätä tai kroolata koiraa .
Ei saa tappaa iloa ja vapaehtosuutta liikunnasta ,ihan omaan tahtiin ja voimien mukaan .
Ei ihminen saa olla niin tahroton et jonkun on koko ajan hoputettava korvan vieres ,kestää, kestää ,jaksaa,jaksaa.
Linjojen säilyttämises on tosi tärkeetä huolehtii siit et syö tarpeeks jos liikkuu .
kilot kun ei karise jos keho on säästöliekillä- bessie-
Asiantuntevia neuvoja tarvitsisin itsekin jos oikein tosissani rupeaisin lihaksia kasvattamaan. Ja vaikka vähemmän tosissaankin, sillä tuleehan sitä kai sitouduttua hommaan ihan eri tavalla jos siitä maksaa.
Oma valintani olisi joku terveys- tai senioriloma urheiluopistossa tai miksei sopivassa kylpylässäkin, ja sieltä saaduilla opeilla sitten jatkaisin. Netistäkin löytyy ohjeita, mutta se ei tietenkään ole ollenkaan sama kuin yksilöllinen asiantuntijan antama opastus. - entinenmiäs
Samoja ajatuksia. Väliin tuntuu, että joillekkin liikunnasta on tullut yksi uusi stressin aihe lisää kun tiettynä kellonaikana pitäisi mennä kuntosalille vaikkei oikein ehtisi, eikä niin viitsisikään. On siitä sitten liikunnan ilo kaukana.
Kuntosalilla olen joskus kaverin houkuttelemana käynyt, toteamassa, ettei ole minun juttuni. Mieluummin lenkkeilen koiran kanssa ja harrastan kaikenlaista hyötyliikuntaa, eikä tuo kroppa tunnu siitä nokkiinsa ottaneen. Tietoa oikeanlaiseen liikuntaan varmasti löytyy ilman personal trainereitakin vaan ne trendit on niin tärkeitä. Mutta kukin tyylillään, tärkeintä, että jotenkin itseään liikuttaa.
- flegmaatti
Olen käynyt viivytystaistelua 12 vuotta. Vuosiin mahtuu muutama paha takaisku joiden kuittaaminen on vienyt aikaa eikä täysin entiseen ole paluuta.
Käyttämäni salin yrittäjä on kouluttautunut mm. erityisryhmien kuntoutukseen ja kuntoiluun. Aloitustestit ja analyysit sekä jatkona räätälöity 20:n kerran ohjattu treenijakso maksoi kaverilleni 600€. Kohde oli todella haastava mutta revohka ilmeisen onnistunut.
Toisessa reunassa sama yrittäjä hoitaa mm. nuorten jääkiekkoilijoiden voimatreenit.
Reuhuamisesta huolimatta minulta katoaa lihaksia 1kg/vuosi vauhtia.
Reidet, pakarat ja selkä ovat suurimpia menettäjiä.
Lihakset lyhenevät ja siten menettävät tehoa. Selvimmin se näkyy pohkeissa.
Kimmoisuus, räjähtävyys ja nopeus ovat vain kaukainen muisto.
Jopa ennen uudelleen heräämistäni hyppäsin tasajalkaa kerrostalon rapuissa 5 askelmaa ylös päin. Enää en viitsi yrittää kolmeakaan.
3:n vuoden treenin jälkeen, 63 ikäisenä tavoitin rappiovuosien jälkeisen huipun.
Sen jälkeen olen onnistunut pitämään maastavedon suunnilleen ennallaan mutta mm. pystypunnerrus ja rinnalleveto ovat väistämättä heikentyneet.
Olkapääleikkauksen jälkeen en ole enää temmannut enkä vetänyt leukoja lisäpainoilla.
Kuntoiluni on jossakin määrin siirtynyt nuorison suosimalle putkivempelepuolelle vaikka puntin perusharkat muodostavat edelleenkin kipristelyni rungon.
Tarkistan kerran vuodessa kehon koostumuksen urheiluopiston InBody720 laitteistolla. Rasva% on pysynyt 16%:ssa ( 10 - 20 ) ja viskeraalirasva 100:n pinnassa mutta lihasta katoaa.
63v painoni oli 94,5kg. Tänään se oli 86,6kg joten erotus on vain n.8kg mutta se vaihtelee.
Kun summaa molemmat rasvat, viskraalin ja %:n, yhdistää tiedot painooni ja pituuteeni, joka on lyhentynyt 173cm:iin niin en piittaa painoindeksistä pätkääkään.
Lihasmassa sallii kohtalaisen syöpöttelyn koska peruskulutukseni on 2230kcal/vrk. Heti kun tekee jotain, vaikkapa räpyttelee silmäluomia, niin kulutus kasvaa.
72v ukolla toimii kaikki kunhan pysyn irti alkoholista. Niitäkin rappiojaksoja tulee vuosittain pari pitempää.
Viimeiste 5 vuotta on terveyttäni seurattu syöpäkontrollien yhteydessä. Niiden lisäksi tarkkailen Hb tasoani sekä vuosittain eturauhasen PSA:ta ja testojani.
Inhottaa se tosiasia, että hiljalleen on annettava periksi.
Aloittajalle varoituksen sana. Kun tulee oikein äijämänen tunne niin on syytä välttää innostumista haavereiden vuoksi.
Olkapää ja polvi opettivat.- bessie-
"Inhottaa se tosiasia, että hiljalleen on annettava periksi."
Koskaan ei aio antaa periksi, korkeintaan pudotan vaatimustasoani sitä mukaa kun on tarvis. Olen fyysisesti vahvempi kuin äitini koskaan, mutta en ole aivan varma tulenko pystymään edes samaan kuin hän. Tarkoitus kuitenkin on yrittää panna paremmaksi, ihan vain huvin ja viihteen vuoksi. - expimot
"Kun tulee oikein äijämänen tunne niin..."
Tuskin pääsee enää yllättämään.
Joskus nuorempana oli kyllä toisinaan niin vahva olo, että teki mieli kävellä seinän läpi vaikka vieressä oli ovi auki.
- Ei-rehkitä-liikaa
Melkein olen sitä mieltä, että eläkeläiselle riittäköön kun kulkee omilla jaloillaan ja jaksaa nostaa maito ja piimäpurkin ostokorista liukuhihnalle.
En puhu itsestäni, liikun liikaakin kun painan myös työkeikkaa. Saattaahan se olla, että sitä kokee äkkistopin jossain vaiheessa, eli uskaltaako edes pysähtyä, ettei surkastu niille jalansijoilleen. Toki kroppa on aamuisin kankea kuin rautakanki vaikka nuoruudessa oli kankea kokolailla toisella tavalla...aamuisin. BT elikkä body toning on ernomainen treenausohjelma vanhenevalle kropalle. Alkulämmitys missä nivelet "aukaistaan" ja sitten vain treenaamaan: 10-15 toistoa kaikkia kropan lihaksia liikuttavista luhaksista alkaen kaulan pienistä liikuttajalihaksista vähän aerobiccista halonhakkuuta ja klassista tuulimyllyä, selkä, vatsa, reisi ja pohjelihasten treeniä, ja sitten ihka lopuksi pelkkää venytystä. Pikkasen puntteja ja lopuksi joogaa. 30 minuuttia kaikenkaikkiaan ja hyvää tulee... lihakset ei kasva mutta surkastuminen pysähtyy, tasapaino ja notkeus parantuvat ja kunto pikkuhiljaa jopa kohenee.
- expimot
Kävin katsomassa googlella kuvia, ohuiden tyttöjen hommaa.
Äijäjoogassa olen kyllä käynyt. - bessie-
Oikea ravinto ja hyvälaatuinen riittävä uni siihen vielä niin hyvä tulee.
Turhan niukka proteiinien saanti on aika yleistä vanhemmilla ihmisillä. - bessie-
bessie- kirjoitti:
Oikea ravinto ja hyvälaatuinen riittävä uni siihen vielä niin hyvä tulee.
Turhan niukka proteiinien saanti on aika yleistä vanhemmilla ihmisillä.Tai siis ei vielä hyvä tule, mutta BT on parempi kuin ei mitään.
Jalkaprässi, jalkakyykky, hack-kyykky, reidenojennus, reidenkoukistus, pohjenousu, penkkipunnerrus, hauiskääntö. Mm. näitä 2 - 3 kertaa viikossa suosittelee senioreille Jan Sundell. - flegmaatti
bessie- kirjoitti:
Tai siis ei vielä hyvä tule, mutta BT on parempi kuin ei mitään.
Jalkaprässi, jalkakyykky, hack-kyykky, reidenojennus, reidenkoukistus, pohjenousu, penkkipunnerrus, hauiskääntö. Mm. näitä 2 - 3 kertaa viikossa suosittelee senioreille Jan Sundell.Tuota valikoimaa voisi vatvoa pitkäänkin. Valittava sorttimentti riippuu harrastajan ominaisuuksista, rajoituksista, vahvuuksista, heikkouksista ja tavoitteista.
Omia kommenttejani. Jalkaprässiä pidän osittain kuntoutuvan, liikuntarajoitteisen harjoitteena, samoin reisipenkkiä ( ojentajaa ) joka on hyvä kuntoutusharjoite. Aloitin itse sillä kuntouttamaan leikattua polveani.
Kyykky riippuu suoritystavasta mutta on vaativa jos rautaa laitetaan kunnolla.
Suosittelen etukyykkyä. Selälle turvallinen ja pakottaa oikeaan asentoon.
Hack kyykky tangolla on hyvä, turvallinen eikä onnistu kaikilta.
Takareittä ei sovi unohtaa.
Pohjenousun merkitys on marginaalinen.
Penkkiä pidän turhana ja yksipuolisena.
Hauiskäännön eri variaatioita voi tehdä mutta eri otteilla tehdyt leuanvedot ovat minusta parhaita. Valtaosalle naisista keventämättöminä mahdottomia.
Lisäisin pystysuuntaiset nostot, punnerrus edestä ja niskan takaa. vauhtipunnerrus ja työnnöt raakana. Voi yhdistää samaan sarjaan.
Aivan perusharjoitteena pidän maastavetoa. Monipuolinen moninivelliike suurille lihasryhmille.
Vatsa on oma lukunsa ja vatsalihasten hyvä kunto on vakuutus kipuilevaa selkää vastaan.
Naiset tekevät lyhyitä lankkupitoja, miehet pitkiä päkiöillä tai varpaiden kynsipuolilla. Istumaan nousuja vapain nilkoin, rutistuksia pohkeet penkillä.
Riipuksissa koipien nostoja polvet koukussa tai suorina vetäen nilkat tankoon.
Etukiertoja istuen kahvakuula tai levy käsissä jne. jne.
Erilaiset taljat täydentävät sopivasti liikevalikoimaa.
Jos minun pitäisi valita vain kolme harjoitetta niin valintani olisivat maastaveto, pitkät lankut ja suorien koipien nilkkojen nostot rekkiin.
Yllä oleva litania on omiin,ikärinä saamiini kokemuksiin ja taustaan perustuva subjektiivinen mielipide. - bessie-
flegmaatti kirjoitti:
Tuota valikoimaa voisi vatvoa pitkäänkin. Valittava sorttimentti riippuu harrastajan ominaisuuksista, rajoituksista, vahvuuksista, heikkouksista ja tavoitteista.
Omia kommenttejani. Jalkaprässiä pidän osittain kuntoutuvan, liikuntarajoitteisen harjoitteena, samoin reisipenkkiä ( ojentajaa ) joka on hyvä kuntoutusharjoite. Aloitin itse sillä kuntouttamaan leikattua polveani.
Kyykky riippuu suoritystavasta mutta on vaativa jos rautaa laitetaan kunnolla.
Suosittelen etukyykkyä. Selälle turvallinen ja pakottaa oikeaan asentoon.
Hack kyykky tangolla on hyvä, turvallinen eikä onnistu kaikilta.
Takareittä ei sovi unohtaa.
Pohjenousun merkitys on marginaalinen.
Penkkiä pidän turhana ja yksipuolisena.
Hauiskäännön eri variaatioita voi tehdä mutta eri otteilla tehdyt leuanvedot ovat minusta parhaita. Valtaosalle naisista keventämättöminä mahdottomia.
Lisäisin pystysuuntaiset nostot, punnerrus edestä ja niskan takaa. vauhtipunnerrus ja työnnöt raakana. Voi yhdistää samaan sarjaan.
Aivan perusharjoitteena pidän maastavetoa. Monipuolinen moninivelliike suurille lihasryhmille.
Vatsa on oma lukunsa ja vatsalihasten hyvä kunto on vakuutus kipuilevaa selkää vastaan.
Naiset tekevät lyhyitä lankkupitoja, miehet pitkiä päkiöillä tai varpaiden kynsipuolilla. Istumaan nousuja vapain nilkoin, rutistuksia pohkeet penkillä.
Riipuksissa koipien nostoja polvet koukussa tai suorina vetäen nilkat tankoon.
Etukiertoja istuen kahvakuula tai levy käsissä jne. jne.
Erilaiset taljat täydentävät sopivasti liikevalikoimaa.
Jos minun pitäisi valita vain kolme harjoitetta niin valintani olisivat maastaveto, pitkät lankut ja suorien koipien nilkkojen nostot rekkiin.
Yllä oleva litania on omiin,ikärinä saamiini kokemuksiin ja taustaan perustuva subjektiivinen mielipide.Jos teet haun (google) "Seniorin lihaskuntoharjoitus" niin ilmeisesti löydät sivun josta nuo luin. Jos linkissä näkyy sana "lihastohtori", niin se se on.
Tämä 'lihastohtori' kirjoittaa mm. näin:
Tutkimusnäyttö on kiistaton. Lihasvoimaharjoittelulla voidaan estää tai ainakin hidastaa lihasvoiman menetystä tehokkaasti, sillä kyky lisätä lihasmassaa ja -voimaa säilyy koko eliniän. Jo muutaman kuukauden pituinen säännöllinen lihasvoimaharjoittelu lisää iäkkäiden lihasvoimaa 10–30 % molemmilla sukupuolilla.
Tuosta pohjenoususta. Järkeilen kyllä, että vahvat pohjelihakset ovat aika tärkeät. Ehkä jalkaterän ja säären lihakset saavat muutamassa muussakin liikkeessä, mutta jos ei aina viitsi vetää sitä omaa settiä läpi kokonaan, niin ehkä silloin hyvä vaihtoehto? - flegmaatti
bessie- kirjoitti:
Jos teet haun (google) "Seniorin lihaskuntoharjoitus" niin ilmeisesti löydät sivun josta nuo luin. Jos linkissä näkyy sana "lihastohtori", niin se se on.
Tämä 'lihastohtori' kirjoittaa mm. näin:
Tutkimusnäyttö on kiistaton. Lihasvoimaharjoittelulla voidaan estää tai ainakin hidastaa lihasvoiman menetystä tehokkaasti, sillä kyky lisätä lihasmassaa ja -voimaa säilyy koko eliniän. Jo muutaman kuukauden pituinen säännöllinen lihasvoimaharjoittelu lisää iäkkäiden lihasvoimaa 10–30 % molemmilla sukupuolilla.
Tuosta pohjenoususta. Järkeilen kyllä, että vahvat pohjelihakset ovat aika tärkeät. Ehkä jalkaterän ja säären lihakset saavat muutamassa muussakin liikkeessä, mutta jos ei aina viitsi vetää sitä omaa settiä läpi kokonaan, niin ehkä silloin hyvä vaihtoehto?Minä elän tuota lihasvoiman menetyksen hidastamisvaihetta. Väheneminen on väistämätöntä!
Sama tapahtuu lihasmassalle. Hiipuu hiljalleen. Kyky lisätä lihasmassaa loputtomiin on paskapuhetta! Johan tuon sanoo järkikin.
Mitä tulee päkiöihin niin rinnallevetojen loppuvaiheessa päkiät tekevät loppuvedossa osansa. Muutenkin, vaikka mave, hack (tangolla) ja kyykyt eivät ole varsinaisia pohjetreenejä niin ei niissäkään pohkeet huilaa.
"Tutkimusnäyttö" tarkoittanee harjoittelemattomien tai kehnosti harjoitelleiden henkilöiden kehitystä.
Haluaisin tavata sen gurun joka neuvoisi miten parannan vaikkapa 60-luvun kisakelpoisen pystypunnerrukseni takaisin 100kg:oon. Uusheränneenä pääsin vain 80kg:oon.
140kg:n rinnalleveto olisi työläs opastettava gurullekin.
Saksiin työntöön ei nopeuteni enää riitä mutta guruhan neuvoisi.
Mavessa on 200kg jäänyt vetämättä ja epäilen, ettei se onnistuisi gurun ohjeillakaan. Olen kolmesti jäänyt 180kg:oon. Hups! Olenkin väärässä. Muutamassa kuukaudessahan saisi jo 15% lisää ja se riittäisi.
Miten guru opastaisi olkapääni kestämään taas 55kg:n lisäpainoleukoja? Voimatkaan eivät enää riittäisi. Eipäs kun loputtoman kehityksen apostolina hän treenaisi minut suurempiin lisäpainoihin!
Miksi ikäluokkani ukot eivät olumpianostonSM kisoissa tee parempia tuloksia kuin yleisten SM kisojen heput? Sotii ikuisen kehittymisen teoriaa vastaan.
Aihealue edustaa suurta osaa harrastuksistani kotioloissa. Siksi aktiivisuuteni ja kriittisyyteni. On myös merkittävä osa sosiaalisia kontaktejani. - bessie-
flegmaatti kirjoitti:
Minä elän tuota lihasvoiman menetyksen hidastamisvaihetta. Väheneminen on väistämätöntä!
Sama tapahtuu lihasmassalle. Hiipuu hiljalleen. Kyky lisätä lihasmassaa loputtomiin on paskapuhetta! Johan tuon sanoo järkikin.
Mitä tulee päkiöihin niin rinnallevetojen loppuvaiheessa päkiät tekevät loppuvedossa osansa. Muutenkin, vaikka mave, hack (tangolla) ja kyykyt eivät ole varsinaisia pohjetreenejä niin ei niissäkään pohkeet huilaa.
"Tutkimusnäyttö" tarkoittanee harjoittelemattomien tai kehnosti harjoitelleiden henkilöiden kehitystä.
Haluaisin tavata sen gurun joka neuvoisi miten parannan vaikkapa 60-luvun kisakelpoisen pystypunnerrukseni takaisin 100kg:oon. Uusheränneenä pääsin vain 80kg:oon.
140kg:n rinnalleveto olisi työläs opastettava gurullekin.
Saksiin työntöön ei nopeuteni enää riitä mutta guruhan neuvoisi.
Mavessa on 200kg jäänyt vetämättä ja epäilen, ettei se onnistuisi gurun ohjeillakaan. Olen kolmesti jäänyt 180kg:oon. Hups! Olenkin väärässä. Muutamassa kuukaudessahan saisi jo 15% lisää ja se riittäisi.
Miten guru opastaisi olkapääni kestämään taas 55kg:n lisäpainoleukoja? Voimatkaan eivät enää riittäisi. Eipäs kun loputtoman kehityksen apostolina hän treenaisi minut suurempiin lisäpainoihin!
Miksi ikäluokkani ukot eivät olumpianostonSM kisoissa tee parempia tuloksia kuin yleisten SM kisojen heput? Sotii ikuisen kehittymisen teoriaa vastaan.
Aihealue edustaa suurta osaa harrastuksistani kotioloissa. Siksi aktiivisuuteni ja kriittisyyteni. On myös merkittävä osa sosiaalisia kontaktejani."Tutkimusnäyttö" tarkoittanee harjoittelemattomien tai kehnosti harjoitelleiden henkilöiden kehitystä."
Suunnilleen noin minäkin asian ymmärsin. Kysymyshän oli senioreille suositellusta lihasvoimaharjoittelusta. Ei siis nimenomaan sinulle.
Monethan eivät edes tiedä, kuinka pitää huolta lihaskunnostaan tai monet saattavat luulla ettei lihasvoimaharjoittelusta enää mitään hyötyä vanhalle ole. Ja monet yksinkertaisesti eivät edes käsitä miten suuresti hyvä lihaskunto nostaa elämän laatua.
Vain sinä olet kirjoittanut 'kyvystä lisätä lihasmassaa loputtomiin, loputtomasta kehityksestä, ikuisen kehittymisen teoriasta', ei kukaan muu! - flegmaatti
bessie- kirjoitti:
"Tutkimusnäyttö" tarkoittanee harjoittelemattomien tai kehnosti harjoitelleiden henkilöiden kehitystä."
Suunnilleen noin minäkin asian ymmärsin. Kysymyshän oli senioreille suositellusta lihasvoimaharjoittelusta. Ei siis nimenomaan sinulle.
Monethan eivät edes tiedä, kuinka pitää huolta lihaskunnostaan tai monet saattavat luulla ettei lihasvoimaharjoittelusta enää mitään hyötyä vanhalle ole. Ja monet yksinkertaisesti eivät edes käsitä miten suuresti hyvä lihaskunto nostaa elämän laatua.
Vain sinä olet kirjoittanut 'kyvystä lisätä lihasmassaa loputtomiin, loputtomasta kehityksestä, ikuisen kehittymisen teoriasta', ei kukaan muu!Sitaatti. "Kyky lisätä lihasmassaa ja -voimaa säilyy koko eliniän"!
Minusta väite on varsin yksiselitteinen. - expimot
flegmaatti kirjoitti:
Sitaatti. "Kyky lisätä lihasmassaa ja -voimaa säilyy koko eliniän"!
Minusta väite on varsin yksiselitteinen.Olet ketjun ainoa joka kommentoi lihaisan voimaharjoittelijan näkövinkkelistä.
Jos ikäisesi tavis aloittaa voimaharjoittelun, hänen lihasmassansa todennäköisesti lisääntyy vaikka sinulla suunta onkin toinen. - bessie-
flegmaatti kirjoitti:
Sitaatti. "Kyky lisätä lihasmassaa ja -voimaa säilyy koko eliniän"!
Minusta väite on varsin yksiselitteinen.Niin, kyllähän siinä aivan yksiselitteisesti sanotaan että kyky lisätä lihasmassaa ja -voimaa säilyy koko eliniän. Ei kuitenkaan sanota, että kyky lisätä lihasmassaa ja voimaa "loputtomiin" säilyy koko eliniän. Itseasiassa siellä taidettiin jossain kohdassa sanoa niinkin, että kun harjoitus ei enää lisää nostetta (olikohan se noin, jotain tuon tapaista kuitenkin) ohjelmaa kannattaa muuttaa tai jotain.
Poimin tuon yhden kohdan, sillä tiedän monien ikäihmisten suhtautuvan kielteisesti kuntosaliharjoitteluun, koska ajattelevat ettei siitä tämän ikäiselle enää mitään hyötyä ole, tai että kävelylenkki silloin tällöin riittää. Sinä et kuulu heihin, mutta varmaan tiedät, että tämän tapaista tiedon puutetta on hyvin paljon. - flegmaatti
bessie- kirjoitti:
Niin, kyllähän siinä aivan yksiselitteisesti sanotaan että kyky lisätä lihasmassaa ja -voimaa säilyy koko eliniän. Ei kuitenkaan sanota, että kyky lisätä lihasmassaa ja voimaa "loputtomiin" säilyy koko eliniän. Itseasiassa siellä taidettiin jossain kohdassa sanoa niinkin, että kun harjoitus ei enää lisää nostetta (olikohan se noin, jotain tuon tapaista kuitenkin) ohjelmaa kannattaa muuttaa tai jotain.
Poimin tuon yhden kohdan, sillä tiedän monien ikäihmisten suhtautuvan kielteisesti kuntosaliharjoitteluun, koska ajattelevat ettei siitä tämän ikäiselle enää mitään hyötyä ole, tai että kävelylenkki silloin tällöin riittää. Sinä et kuulu heihin, mutta varmaan tiedät, että tämän tapaista tiedon puutetta on hyvin paljon.Ikäreiden hyöty. Kanssani samalla salilla käy asiaan perehtyneen vertaisensa opastuksella mammajoukko. Ikähaarukka arviolta 55 - 75v.
Olen sivusta havainnut mammojen kunnon kohenemisen. Mammat tekevät ohjauksen mukaan kiertoharjoitteluna pienehköillä vastuksilla pitkiä sarjoja eri laitteilla. Eivät tartu vapaisiin painoihin eikä tankoon.
Parissa vuodessa mammojen kehon hallinta ja varsinkin tasapainon kehitys on ollut kadehtittavan huimaa.
Kehitys motivoi ja joukko pitää mukanaan. Upeaa jälkeä. Jos vetäjä M.V. sattuu lukemaan tämän niin hän tunnistaa myös minut.
Seniori BT on oma alalajikkeensa, mutta minäkään en sitä löytänyt guuglella; jossain piironkini pohjilla on neljä tai viisi monistettua sivua kuvineen ja ohjeineen, ihan suomeksi, jostain kirjasta joka on todennäköisesti julkaistu pari-kolmekymmentä vuotta sitten: sain ne kerran Suomen vierailun yhteydessä ystävättäreltä ja otan aina treeniperiodin kun tuntuu että keho tarvii sitä, jatkan kuukauden pari, pidän paussia ja sitten taas uudelleen. Harjoitukset ovat tosi helppoja ja yksinkertaisia: huonompikuntoinenkin voi aloittaa niillä ja lisätä toistoja tai vaikeusastetta sitä mukaa kun lihasten ja nivelien kunto paranee.
Minä terästän treeniä lisäämällä painoja ja venytyksiä. Kuntopyörä, kävelylenkki ulkona, soutukoneella puoli tuntia lisäksi ja a vot. Tärkeintä on tehdä treenauksesta päivittäinen rutiini ja soveltaa sisä-tai ulkotreeniksi sään ja mielialan mukaan.
Olen lukenut näitä elämän jatkajia, 100% varmuus kaikki kuolette aika on arvaamaton.
Hyvin monet kuntoiliat jopa nuoret saavat veritulpan päähän, kuolevat tai tulee eläke etuaikaan.- flegmaatti
Kyse ei ole elämän jatkamisesta vaan sen laadusta. Loppupäivien määräänkin saattaa kunnolla olla vaikutusta.
Lekurit ja hoitsut saivat minut vakuuttuneiksi hyvän lihas- ja kohtuullisen aerobisen kunnon merkityksestä leikkauksista toipumiseen.
Vakoilin syöpälekurin olkapään yli kun tietsikalla oli syntymässä säteilytysmääräykseni. Ukko väitti koneella minua kovakuntoiseksi.
Kun menin viikon kestävän, leikkausta edeltävälle ensimmäiselle säteilytykselle katseli hoitsu ohjetta ja minua epäluuloisesti lausuen "onpahan pannu elehvantin annoksen".
Jokainen aamu kyselivät sivuoireita. Niitä ei ollut paitsi torstai aamuna jolloin oli myönnettävä, että mieskunto hiipuu tällä meiningillä.
Säteilytettävä kohde oli peräsuolen loppupäässä.
Uskottelen itselleni fyysisellä kunnolla olevan jotain yhteyttä ko. jakson sujumiseen.
Ps. Aloitin uusheräämiseni 38:n rappiovuoden jälkeen lupaavana, lievän sydärin läpikäyneenä, polvi-invaliidi alkoholistina.
Tuohon en saanut mahtumaan verenpainetta ja kolestrolia. - soromnoo
aloitus oli mäennyppylöistä ei läskeistä kuten flegu ymmärsi
- flegmaatti
soromnoo kirjoitti:
aloitus oli mäennyppylöistä ei läskeistä kuten flegu ymmärsi
Lue aloitus loppuun! Samoin muutama ylempänä oleva kirjoitus!
flegmaatti kirjoitti:
Lue aloitus loppuun! Samoin muutama ylempänä oleva kirjoitus!
Ei siitä hirmu kauan ole, kun tuli tutkimustulos jossa kerrankin järkeä. Nimittäin että ihmistet joille rankka urheilu on tuttua jostain vaiheesta elämää, pärjäävät vanhuuden kanssa parhaiten. He ovat tutustuneet fyysiseen kipuun eri kantilta, eli että se ei estä liikkumista.
Ne jotka eivät harrastaneet liikuntaa missään vaiheessa elämää, antoivat kehon levätä fyysisen kivun aikana, ja päästivät näin ollen kehon rapistumaan nopeammin.
- eivoimitään
Tuskin kukaan täällä itseään kuolemattomaksi kuvittelee. En minäkään, mutta silti vakavan sairauden diagnoosi kauhistutti; sen mahdollisuuden oli miltei kieltänyt omalta kohdaltaan. Miksikö? Koska olen niin vahva ja hyväkuntoinen, sopivasti liikkuva ihminen, ja kaikkea muuta sellaista hyvää johon sairaudet eivät pystyisi.
Nyt on vastassa stoppi, ei voi mitään.
Luin juuri kansanedustaja Feldt-Rannasta jutun Hesarin kuukausiliitteestä ja ajattelin, että onpa kovia kokenut mutta upea, rohkea ja sinnikäs ihminen. Pitää ottaa oppia.On ollut syöpä, halvaatumisia, sydän korjattu, tänään sokeri jne....
Kyllä ihminen tuntee itse mikä on liikaa ex liikkumisessa. Vaimoni voimisteli illalla sairalassa hyvin mielin ajoin kotiin, aamulla klo viisi soitettiiin, emme voi antaa lisää morfiinia voitko tulla? Hän kuoli iltapäivällä minun kättäni pitäen otti tunteja.
Oman elämän koti, muistan kaikki 2 vuotiaasta. Tänään kaikki puita siellä täällä, sillä kaikki on myyty.
Luulen en koskaan halua nähdä Suomea.- Sisältösiltilapsen
Yeap, tiedän ilmiön. Kun eka lapsi oli pikkuinen, kävimme aika monena kesänä Linnanmäellä. Sitten jäi väliin muutama vuosi ennen kuin menimme uudestaan ja olin saanut jo viimein toisenkin tenavan. Huvipuiston portista sisään astuessani katsoin ympärilleni ja jäin siihen paikkaan ihmettelemään tulimmeko oikeaan osoitteeseen.
Portilta avautuva piha-alue näytti niiin pieneltä, miniatyyriltä entiseen. Sitä asiaa jouduin sitten itsekseni funtsimaan siihen asti, kunnes luin tai kuulin aloittajan käsittelemästä aiheesta. Siitä tiesin, että minä olin 'kasvanut', mutta siis jollain muulla tavalla kuin fyysisesti.
Nykypäivänähän maailma on ihan totaalisesti pienempi paikka kuin ennen, nämä tekniset toosat ja kaikki lentävät härpäkkeet pitävät siitä tehokkaasti huolen.Täyttä paskaa-- tarkoitan elämä ja kuolema- hän osoitti minulle hänet.
Homo Suomessa on vaikeaa kielessä.
Apina Suomi nolla kaikessa--lähes--- Järjestelejärkesi
Mitä helweetteä sinä höliset?
Jokunen vuosi sitten esittelin lapsille kaikki paikat missä äiti aikoinaan leikki, asui
ja touhisi. Ne todellakin olivat pienentyneet, Kuinka matala se parveke olikaan, jonka alla lääkäriä ja potilasta leikittiin ja havunneulalla rokotettiin toisiamme. Se terassi oli musto-osa siitä mitä se oli viisikymmentä viisi vuotta sitten, kun me kaikki talon kakarat leikimme yhdessä rosvoa ja poliisia.
Samalla retkellä sain kertoa ja muistella omia lapsuustempauksia ja täytyy tunnustaa että, ne ei eivät olleet mihinkään kutistuneet, siellä muistin sopukassa ne yhä huvittavat ja ovat helposti houkuteltavissa esiin.- Pilkkuilkku
Sorry, en voi vastustaa kiusausta: " ... täytyy tunnustaa, että ne eivät ... "
Ai niin siitä kroppa puolesta, ei tietysti pahaa tekisi jos maastavetelisi ja pystypunnertaisi ja varsinkin tuo rinnalleveto kuulostaa mukavalta. Tyydyn kuitenkin tuohon hyötyliikuntaan. ja iltaisin venyttelyyn. Sanovat, että jos kroppa tulee helposti kipeäksi niin se on jonkin hivenaineen puutostila, Pitääköhän tuo paikkansa.
- Kaikkivaikuttaakaikkeen
Juu-u, pitää varmasti. Samoin kroppa tulee helposti kipeäksi jos lihakset ja nivelet ovat liikuttelemattomat ja kireät. Jotta hyötyliikuntakin on hyvästä ja venyttely.
Joo, se lapsuuteni kauhea pulkkamäki... hehhe. Tarviiko enempää sanoa.
Liikunnasta, en oikein ymmärrä mihin ihmiset tarvitsee personal trainereitä? Karjumaan lisää vauhtia, lisää painoa? Mun mielestä hukkaan heitettyä rahaa. Netti on pullollaan tietoa, siitä vaan tutkimaan ja käyttämään järkeä.
Tietty, jos jotain uutta, raskasta aloittaa, voi olla suotavaa että joku ohjaa miten ne liikkeet tekee oikein. Ettei riko ittensä.- bessie-
Jonkinlainen alkuopastus on luullakseni aina paikallaan. Ymmärtääkseni jopa sauvakävelyn voi tehdä 'huonommin' tai paremmin. Yleensäkin kai kannattaa hankkia tietoa perusasioista, ettei totu tekemään väärällä tavalla. Henkilökohtainen opastus sopii ainakin minulle paremmin, huolimatta siitä että osaan etsiä tietoa ja käyttää järkeäni.
Nytkin on oikeastaan tilanne, jossa tarvitsisin yksilöllistä opastusta mitä tulee liikuntasuorituksiin. Lääkäri kielsi raskaat työt torstaina, silmästä/silmistä kysymys. Turhan työlästä olisi netistä etsiä tähän sopivat ohjeet. - flegmaatti
Personaalin alkuopastus.
Kaverini aloitti täysin pystymetsästä 63 vuotisena, diabeetikkona, verenpainelääkittynä, sydämen rytmihäiriöisenä tekonivelet lonkissa.
Kaytettävissä olivat terveyteen liittyvät tiedot ja heppu katsoi tarpeelliseksi lunastaa erityisryhmien kuntoutukseen kouluttautuneelta personaalilta 2kk:n aikana 20 kerran ohjelman
.
Lähtötilanteen selvitys ja liikuntavalmiuksien testaus. Ohjelma niiden mukaan. Personaali hoiti tietenkin jokaisen kuntoutusrupeaman ilman kiirettä.
Tulosta syntyi tuon kahden kuukauden aikana.
Lähtötilanne vaati ehdottomasti asiantuntemusta personaalilta.
Minä toimin kannustajana ja "kätilönä" tuon startissa.
Vaikka kuvittelen tietäväni jotain ko. alueesta niin kokemukseni perustuvat vain tavallisiin valmentajakursseihin ja nuorten, terveiden ylesurheilijoiden voimavalmennukseen ja omaan aktiiviuraani joka loppuin 23 vuotisena.
En olisi uskaltanut koskea kepilläkään noin haastavaa kohdetta. - bessie-
flegmaatti kirjoitti:
Personaalin alkuopastus.
Kaverini aloitti täysin pystymetsästä 63 vuotisena, diabeetikkona, verenpainelääkittynä, sydämen rytmihäiriöisenä tekonivelet lonkissa.
Kaytettävissä olivat terveyteen liittyvät tiedot ja heppu katsoi tarpeelliseksi lunastaa erityisryhmien kuntoutukseen kouluttautuneelta personaalilta 2kk:n aikana 20 kerran ohjelman
.
Lähtötilanteen selvitys ja liikuntavalmiuksien testaus. Ohjelma niiden mukaan. Personaali hoiti tietenkin jokaisen kuntoutusrupeaman ilman kiirettä.
Tulosta syntyi tuon kahden kuukauden aikana.
Lähtötilanne vaati ehdottomasti asiantuntemusta personaalilta.
Minä toimin kannustajana ja "kätilönä" tuon startissa.
Vaikka kuvittelen tietäväni jotain ko. alueesta niin kokemukseni perustuvat vain tavallisiin valmentajakursseihin ja nuorten, terveiden ylesurheilijoiden voimavalmennukseen ja omaan aktiiviuraani joka loppuin 23 vuotisena.
En olisi uskaltanut koskea kepilläkään noin haastavaa kohdetta.Edes tässä minun pienessä pulmassani en luottaisi kenen tahansa pers.trainerin antamiin ohjeisiin siitä, mitä voin tehdä ja minkä tasoisesti. Enemmän luottaisin jopa omiin tuntemuksiin siitä, mikä on 'liian' rasittavaa. Eli personaalilla tosiaan pitäisi olla spesiaalia asiantuntemusta.
Jos on joku vamma tai sairaus, ymmärrän että käytetään fysioterapeuttia. Nuo trainerit ei välttämättä ole sitä. Sä voit opiskella yksilövalmentajaksi vaikka kirjekurssilla.
Mä taisin jo kirjoittaa että on eri asia jos on kyse jostain raskaasta urheilulajista. Niihin kuuluu kuntosaliharjoittelu ja juokseminen. Kumpikin on sellainen missä voi rikkoa itsensä jos tekee liikkeet väärin, tai jos aloittaa liian rajusti. Mutta tähän hätään en keksi muita liikunnan lajeja joita ei voisi yksinkin aloittaa.
Tsemppiä Bessielle lasiaisen kanssa. Varmaan huolestuttaa kun on silmästä kuitenkin kyse. Se ei kyllä mahdu mun kaaliin, että silti tekee mieli liikkua, mutta työlästä hakea netistä tietoa. Onko soittaminen tai käyminen jossain vähemmän työlästä?
Pikagooglaus sanoi että kuukausi ilman rasitusta. Ei kysynyt hirveesti voimia. Jos sä et jaksa, niin haenko sulle lisää :)) *kiusii* sä joutuisit tietenkin luottamaan minuun... paha paikka :)- flegmaatti
bessie- kirjoitti:
Edes tässä minun pienessä pulmassani en luottaisi kenen tahansa pers.trainerin antamiin ohjeisiin siitä, mitä voin tehdä ja minkä tasoisesti. Enemmän luottaisin jopa omiin tuntemuksiin siitä, mikä on 'liian' rasittavaa. Eli personaalilla tosiaan pitäisi olla spesiaalia asiantuntemusta.
Lukaisin vasta nyt tuon lasiaisjutun. Kuntoiluun liittyen epäilen löytyykö tuohon erikoiskysymykseen riittävää asiantuntemusta koko tasavallasta.
Korkeintaan jos ilmenee joku identtinen tapaus.
Kun leikkautin silmistäni kaihit niin silloin varoitettiin liiasta ponnistelusta. Yritin suhteuttaa silmälääkärin "liian" omaan "liikaani" ja ilmeisen onnistuneesti. Olin todella varovainen.
Olen sivusta nähnyt useammankin personaalin toimintaa ja muuta yhteistä linjaa on vaikea havaita kuin personaalin oman pätevyyden vakuuttaminen joka ilmenee kullakin eri tavoin.
Joku on kova selittämään asioita omilla termeillään. Toinen on pilkuntarkka joissakin yksityiskohdissa. Joku on erikoistunut fitnessvalmennukseen jne.
Kaikkiin on syytä suhtautua varauksella ja omalla harkinnalla.
Yksi nuori naispersonaali tuli pyytämättä ohimennessään neuvomaan minun kyynärpäitteni asentoa pystypunnerruksessa.
Kun sama personaali kokeili hack kyykkyä 50kg tangolla niin pärähdin spontaanisti kysymään " miksi sinä kiemurtelet"? En todellakaan tarkoittanut mitään ilkeää.
Ainoa tuntemani personaali johon luotan muussa kuin olumpianoston tekniikassa on tuo mainitsemani erityisryhmäheppu.
Luotan niin paljon, että oleen varma ettei hän ottaisi vastuulleen "lasiaisvalmennusta".
Taidat olla melko pitkälti omillasi! - bessie-
hmp.f kirjoitti:
Jos on joku vamma tai sairaus, ymmärrän että käytetään fysioterapeuttia. Nuo trainerit ei välttämättä ole sitä. Sä voit opiskella yksilövalmentajaksi vaikka kirjekurssilla.
Mä taisin jo kirjoittaa että on eri asia jos on kyse jostain raskaasta urheilulajista. Niihin kuuluu kuntosaliharjoittelu ja juokseminen. Kumpikin on sellainen missä voi rikkoa itsensä jos tekee liikkeet väärin, tai jos aloittaa liian rajusti. Mutta tähän hätään en keksi muita liikunnan lajeja joita ei voisi yksinkin aloittaa.
Tsemppiä Bessielle lasiaisen kanssa. Varmaan huolestuttaa kun on silmästä kuitenkin kyse. Se ei kyllä mahdu mun kaaliin, että silti tekee mieli liikkua, mutta työlästä hakea netistä tietoa. Onko soittaminen tai käyminen jossain vähemmän työlästä?
Pikagooglaus sanoi että kuukausi ilman rasitusta. Ei kysynyt hirveesti voimia. Jos sä et jaksa, niin haenko sulle lisää :)) *kiusii* sä joutuisit tietenkin luottamaan minuun... paha paikka :)Oikeastaan ei huolestuta koska hain tietoa netistä.
Juttu meni näin: Olin jo melkein parin viikon ajan liki päivittäin, kerran pari päivässä nähnyt valonvälähdyksiä. Sattui olemaan sellaiset ilmat, että jos asiaa ylipäätään ajattelin, niin enimmäkseen luulin kyseessä olevan oikean salaman. Lampun piikkiin laitoin myös, koska keittiön yksi valaisin silloin tällöin vähän lepattaa.
Torstaina aamupäivällä kun välähti niin vihdoin älysin että ei voinut olla valaisin, ei liioin salama.
Netistä tietoa etsimään. Lasiaisen irtoaminen löytyi tuota pikaa, taitaa tapahtua iän myötä kahdelle kolmasosalle. Yleensä 'harmiton', mutta löytyi myös tieto että viikon sisään 'salamoinnin' alkamisesta pitää mennä lääkärille. Salamanvälähdykset tarkoittavat, että lasiainen on paikoitellen tiukasti kiinni verkkokalvossa ja ikäänkuin vetää verkkokalvoa. Vaarana on verkkokalvon irtoaminen ja se on jo sitten pahempi juttu. Lopetin tuotapikaa opiskeluni ja aloin varata aikaa silmälääkäriltäni. Hänelle ensimmäinen aika olisi ollut joskus loppukuusta, sekin Hämeenlinnassa. Suunnilleen sama muiden yksityisen puolen silmälääkärien kanssa.
Soitin omalääkärin ajanvaraukseen, näppäilin pyydetyt numerot ja 'robotti' sanoi että minulle soitetaan takaisin 15:20. Soitto tuli, sairaanhoitaja ei kovin montaa kysymystä kysynyt ennen kuin sanoi, että pääsetkö tänne nyt heti; lääkäri on paikalla klo 16 saakka. Paikan päällä sairaanhoitaja kyseli vähän lisää ja haki sitten lääkärin. Nuorehko lääkäri kyseli ja katseella piti seurata hänen sormeaan, sitten meni viereiseen huoneeseen soittamaan ja kysymään neuvoja, tuli takaisin ja sanoi ettei heti tarvitse HUSsin silmäklinikan päivystykseen lähteä, mutta hän kirjoittaa kiireellisen lähetteen sinne. Puhelin viereisessä huoneessa soi, lääkäri meni vastaamaan ja minä sanoin sairaanhoitajalle kiitos paljon ja näkemiin ja tein lähtöä kun lääkäri tuli takaisin ja sanoi että mitään raskaampia hommia ja ponnisteluja ei saa tehdä. En siinä ovenraossa enää käynyt kyselemään tarkemmin.
Eilen aamupäivällä silmäklinikalta soitettiin ja annettiin aika ensi torstaille. Olen nyt sitten varmuuden vuoksi käyttänyt hissiä kun kantamuksia ja välttänyt kaikenlaista ponnistelua.
Tuli nyt vähän turhan pitkä selostus, oikeastaan tarkoitin vain antaa infoa aiheesta salamanvälähtelyä silmissä. Ihan uusi juttu minulle, ehkä muillekin. bessie- kirjoitti:
Oikeastaan ei huolestuta koska hain tietoa netistä.
Juttu meni näin: Olin jo melkein parin viikon ajan liki päivittäin, kerran pari päivässä nähnyt valonvälähdyksiä. Sattui olemaan sellaiset ilmat, että jos asiaa ylipäätään ajattelin, niin enimmäkseen luulin kyseessä olevan oikean salaman. Lampun piikkiin laitoin myös, koska keittiön yksi valaisin silloin tällöin vähän lepattaa.
Torstaina aamupäivällä kun välähti niin vihdoin älysin että ei voinut olla valaisin, ei liioin salama.
Netistä tietoa etsimään. Lasiaisen irtoaminen löytyi tuota pikaa, taitaa tapahtua iän myötä kahdelle kolmasosalle. Yleensä 'harmiton', mutta löytyi myös tieto että viikon sisään 'salamoinnin' alkamisesta pitää mennä lääkärille. Salamanvälähdykset tarkoittavat, että lasiainen on paikoitellen tiukasti kiinni verkkokalvossa ja ikäänkuin vetää verkkokalvoa. Vaarana on verkkokalvon irtoaminen ja se on jo sitten pahempi juttu. Lopetin tuotapikaa opiskeluni ja aloin varata aikaa silmälääkäriltäni. Hänelle ensimmäinen aika olisi ollut joskus loppukuusta, sekin Hämeenlinnassa. Suunnilleen sama muiden yksityisen puolen silmälääkärien kanssa.
Soitin omalääkärin ajanvaraukseen, näppäilin pyydetyt numerot ja 'robotti' sanoi että minulle soitetaan takaisin 15:20. Soitto tuli, sairaanhoitaja ei kovin montaa kysymystä kysynyt ennen kuin sanoi, että pääsetkö tänne nyt heti; lääkäri on paikalla klo 16 saakka. Paikan päällä sairaanhoitaja kyseli vähän lisää ja haki sitten lääkärin. Nuorehko lääkäri kyseli ja katseella piti seurata hänen sormeaan, sitten meni viereiseen huoneeseen soittamaan ja kysymään neuvoja, tuli takaisin ja sanoi ettei heti tarvitse HUSsin silmäklinikan päivystykseen lähteä, mutta hän kirjoittaa kiireellisen lähetteen sinne. Puhelin viereisessä huoneessa soi, lääkäri meni vastaamaan ja minä sanoin sairaanhoitajalle kiitos paljon ja näkemiin ja tein lähtöä kun lääkäri tuli takaisin ja sanoi että mitään raskaampia hommia ja ponnisteluja ei saa tehdä. En siinä ovenraossa enää käynyt kyselemään tarkemmin.
Eilen aamupäivällä silmäklinikalta soitettiin ja annettiin aika ensi torstaille. Olen nyt sitten varmuuden vuoksi käyttänyt hissiä kun kantamuksia ja välttänyt kaikenlaista ponnistelua.
Tuli nyt vähän turhan pitkä selostus, oikeastaan tarkoitin vain antaa infoa aiheesta salamanvälähtelyä silmissä. Ihan uusi juttu minulle, ehkä muillekin.Aika vauhdilla meni sun lääkärinkäynti! Hyvä että tänne kirjoitit, vaikka kaikkea ihmeellistä on sattunut lähipiirissä, niin mä en ollut tietoinen että tuollainenkin on olemassa.
Tuttavalle tuli repeämä verkkokalvoon, vissiin sekin onnistuu jos on kovin likinäköinen. Se tikattiin laaserilla kun ei muuten mennyt umpeen. Ei ongelmia sen jälkeen.
- näin-on-käynyt
Paikat kutistuu ja surkastuu, taistelu on tuomittu hävittäväksi, ennemmin tai myöhemmin.
Itseäni moni pitää huomattavasti ikääni nuorempana. Niin onkin kun katsoo naamaan. Myös käytös ja olemus ovat nuoremman ihmisen, ei ole omaa kuvitelmaani.
Totuus on kuitenkin että pituudesta on lähtenyt paljon, se on saanut aikaan sen että massa on siirtynyt leveydeksi, onneksi sitä ei paljon huomaa kun pukeutuu oikein eikä ole juuri ylipainoa.
Olen oppinut hyväksymään muutokset alleineen ja muhkuroineen. Kaikkineen olen ihan tyytyväinen että olen tässä kunnossa ja tämän näköinen vielä klupukymmenillä.- flegmaatti
Välttämättömän hyväksyminen on viisautta. Ole hyvilläsi!
Jokaisen ihmisen selkärangan välilevyt madaltuvat jo pelkän nestepitoisuuden pienemisen johdosta. Muut tekijät siihen lisäksi. Kaikki lyhenevät vaikka joku väittäisi muuta.
Mitä tulee ulkonäön nuoruuteen niin vaimollani on kaksi masentavaa sanontaa.
Yksi on se, että näytän takaa päin nuoremmalta kuin edestä. Eli edestä olen vanhemman näköinen.
Toinen on se kun kehun painoni nousseen vain pari kiloa 50:n vuoden takaiseen treenipainooni verrattuna niin mokoma ilkeää sanoa "paino pysyy, mitat muuttuu"!
Iltaruskoni lämmön suusta!
- Lihaksiaan.Kaipaava
Onks mulla sit toivoa päästä entiseen lihaskuntooni, kun noin viime vuoden ajan varsinkin kävelyjäni häiritsi nivelongelma. Se paheni ja tämän vuoden tammikuussa pantiin alulle prosessi lonkan tekonivelleikkaukseen. Se oli hyvin stressaavaa monin tavoin ja kiireistäkin ennen leikkauspäivää, joka koitti keväällä sitten. Liikkuminen oli vähentynyt monistakin eri syistä, harvakseltaan kuntosalia käyttelin, olin siinä hommassa alunperin aika hyväkin ja harmittaa etten ennen leikkausta enempää salilla. - Nyt olen hyvin toipumassa ja pian lääkärin vielä tavattuani aloitan varsinaisen kuntouttamiseni. Minä en muista lajeista tykkää kuin sauvakävely siihen liitettyine venytyksineen ja pikku jumppineen sekä kuntosali, siitä pidän. Vesielementti, yäck. - Nyt vaan pelottaa salille ja keppikävelyille palata! Vuori tuntuu korkealta ylittää, sillä niin hyvin näen ja koen, miten jalkojen lihakset ovat heikoissa kantimissa. Nyt on kropankäyttöni alkuvaiheessa, kun uusi nivel ja muu voimistumiseni sen jo sallii. Askarruttaa aloittaa. Kannattaako edes, depistäkö?
Oli kiva kun löysin tämän ketjun, ja kiitän kommenteista täällä, niistä hyötyä minulle! Vähän kuitenkin tuli toivoton olo, etten minäkään enää saa lihaksia kohtuullisiksi. Ihan kuin minun tarvitsisi tietää, kannattaako treenaaminen edes aloittaa! Olen ihminen, jonka vaikea sopeutua mihinkään säännölliseen ja jämptiin toimintaan, kuten säännöllinen harjoittelu vaatisi. Tuli sellainen tunne, kun teitä luin, että paljon pitäisi tässä iässä tehdä työtä, eikä silti siitä välttämättä ole kummempaa hyötyä! Alaspäin elämässä, joka leikkaussession jälkeenkö? Fundeeraan. - se-johtaa-kuolemaan
alotukseen-
-
Niimpä, aivotki kutistuu,- surusllista-vanhentua
Tiesitkö,
aivojen kutistumis-sairaus on nimeltään ALZHAIMER
se johtaa vääjäämättä kuolemaan,
vanhat ikääntyvät sairastuu useimiten tautiin,
usenmiten se on periytyvä ,
taudin alkuperää ei varsinaisesti vieläkää tunneta,
joskus siihen sairastuu myös nuoremmat,
tunnetuin nuori oli aikoinaan iskelmätähti Garoola,
kuoli muistaakseni siinä 30-40 vuotiaana,
- oleomaittes
Miksi ei hyväksytä, että kaikki vanhene ja vaikka olis kuinka nuoren näkönen, aivotkin vahenee eli pitää elää sitä ikäluokkaa mitä on.
"oleomaittes"
Kyllä minä sen hyväksyn että minä vanhenen.
Olenhan vanhentunut tyylikkäästi.
Lantio kapea, hartiat leveät.
Naama ei roiku, eivätkä allit.
Viiksetkin leikkaan joka toinen päivä.
Mutta elämän-tapa velvoittaa minuakin.
Joten taidan kuollakin tämän-näköisenä.
Aika pian siis.
Tulee kaunis ruumis :)
-
Mutta sitä en hyväksy että missit vanhenevat.
Ne pitäisi jo kruunajaisissa valaa jotenkin muoviin.
H.- EI-kaikki-vanhene
hunksz kirjoitti:
"oleomaittes"
Kyllä minä sen hyväksyn että minä vanhenen.
Olenhan vanhentunut tyylikkäästi.
Lantio kapea, hartiat leveät.
Naama ei roiku, eivätkä allit.
Viiksetkin leikkaan joka toinen päivä.
Mutta elämän-tapa velvoittaa minuakin.
Joten taidan kuollakin tämän-näköisenä.
Aika pian siis.
Tulee kaunis ruumis :)
-
Mutta sitä en hyväksy että missit vanhenevat.
Ne pitäisi jo kruunajaisissa valaa jotenkin muoviin.
H.AHAAAA,
NO katsoppa Pirkko Mannolaa
siinä ei missi vanhene
vaikka on yli kahdeksankymmentä,
on nuori kuin teini tytöt ja vasta rakastunu,
on tämän kesän nuori morsian,
liekkö vielä käyny vihillä,
sitä en ole seurannu,
- ookko-huomannu-
alotukseen,,,,,,, joooooooo, ja aivot ,,,,
- Lihaksiaan.Kaipaava
Tosi hauskasti tämän ketjun aloitus otsikkoineen voidaan ymmärtää kahdella tapaa :)) ! Tuppaa vähän naurattamaan! Toiset puhuvat ulkosalla olevista erilaisista paikoista, joita näkee vuosikymmenten jälkeen, toiset puhuvat oman kropan paikoista. Ja onhan tässä jonkinmoinen tasoero sikäli, että noiden ulkonaisten maantieteellisten paikkojen kutistuminen ei niinkään haittaa mittään, mutta toista on meitin kropan kutistuminen ja surkastuminen, huhhh!
- 21..11
Taitaa otsakkeessa mainittu ilmiö vaikuttaa jopa puolisoiden yhteiselämään. Se onkin jo vakavaa.
- prfyuii
Aivosi on kasvaneet ja vanhat muistot jotka siinä niin nekin on venyneet
- dallaten_76v
ei nyt ihan näin rajua
https://areena.yle.fi/1-3826320?autoplay=true
Suositan allasjumppaa.
Olen käynyt 20 v ja pysyn kadulla pystyssä polvineni - rauta_rouva
Siitä puhe mistä puute.
Kotikylää ei joka päivä enää nää mutta mikä se peilitä pilkistää.
Paras siivota ensin lähipiha ja hyväksyä joka riippuva liha.
Lähimaisema on oma mielenmaisema
https://areena.yle.fi/1-3826320?autoplay=true - Suhteellisuusteoria
WC-pyttykin voi joskus olla liian kaukana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324591Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152558Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252405Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su532288- 321787
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321611Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731486- 661294
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?491248- 821241