te saitte elää koko työelämäaikanne rauhan ajan Suomessa,
te saitte kasvaa lähes pelkässä noususuhdanteessa,
te näitte miten Suomen lähiöt rakennettiin, ja
te saitte asua niissä, kun ne olivat uusia.
Maailma alkaa romahtamaan, vasta kun olette siirtymässä eläkkeelle,
saatte nauttia valtion eläkerjärjestelmästä vielä vähän aikaa..
ennenkuin sekin romahtaa,
--- minun ikäluokkani ei tule
koskaan saamaan siitä mitään turvaa itselleen,
vaikka olemme maksaneet sinne yhtälailla.
Se kassa on kohta tyhjä
Eikä Suomen päättäjillä ole aikomustakaan
leikata huippueläkkeitä, vaikka on järjetöntä, että sinne on maksettu markoissa
ja sieltä ammennetaan 6kertaisella eurolla.
Hyvästi kaunis Suomi
Tämä oli hetken itsenäinen maa sotien jälkeen
kunnes sen kansa ei enää laiskuuttaan äänestänyt.
Sen päättäjät päättivät lopettaa tiedottamisen ja viedä
loputkin demokratiasta lupaa kysymättä.
Suomi OLI oikeasti ihanneyhteiskunnan malli
, ei ehkä täydellinen. Sen olisi pitänyt antaa vielä kasvaa.
Nyt näyttää todella pahalta....
Ei on pyramidihuijaus, eläkerahastot on pantattu ja tyhjennetty,
teollisuus on karannut, maata lobataan Natolle,
lähiöissä vaaleus on jo vähemmistönä.
Vierailulle tulleet mamut eivät tule koskaan
menemään töihin ja maksamaan eläkemaksuja.
Koska töitä ei enää ole.
Eläkejärjestelmä pitää lakkauttaa ajan kuluessa.
Teveydenhuoltojärjestelmää ollaan jo romuttamassa.
Tietäisittepä mitä koulutusareenalle kuuluu.
Olen teidän ikäluokan jälkeläinen
enkä tehnyt lapsia.
Tämä nykyinen maailmantilanne on syy siihen,
mitä järkeä tehdä lapsia kärsimään.
Maailmassa on jo valmiina lapsia,
joita voi adoptoida, jos tahtoo kasvattaa jonkun.
Niinhän teidänkin ikäluokka tekee.
....raahataan kaikki maailman nälkäänäkevät Suomeen
eläteiksi. KAIKKI
Ihminen on kuitenkin edelleen VAIN ihminen
Ja ihminen voi oikeasti paremmin vähän pienemmissä yksiköissä
kuin eu:n tai globaalin kokoisissa.
Miksi meitä sitten raijataan väkisin liian suurille areenoille?
Miksi Suomi ei voinut pysyä itsenäisenä?
Miksi Suomi piti tuhota?
Olen kateellinen teidän ikäryhmälle,
27
357
Vastaukset
- eikö.niin
Turha yittää masentaa, yritä jotain iloisempaa kun sitäkin löytyy ja mene vaikka mustikka metsään rauhoittumaan.
- Hyvästi-hyvä-suomi
Älä ole kateellinen. Aina on mahdollisuus apua itsensä.
Mitä tulee itseeni...elämä on mukavaa.
Huumori kaiken voittaa. - nimim.e
Hölmöjä vastauksia omahyväisiltä ihmisiltä.
Olet oikeassa aloittaja. Vaikka oma lapsuuteni ja nuoruuteni ei ollutkaan helppo, kuulun suuriin ikäluokkiin, meitä oli joka paikkaan liikaa. Työaikalakia ei ollut ainakaan käytännössä, palkalla ei ollut tarkoituskaan elää varsinkaan nuorten naisten.
Joskus ajattelen, onneksi olen näin vanha, saan viimeinkin elää huolettomia eläkepäiviä ilman puutetta mistään. Tulevat sukupolvet huolestuttavat minuakin.- takuulla.yllätyt
Metsästä voit löytää naitatin
- onneksivieläjärjissään
takuulla.yllätyt kirjoitti:
Metsästä voit löytää naitatin
Onko täällä todellakin 60 ihmisiä kirjoittelemassa. Tyyli vaikuttaa
ala-asteen lapsukaisten tuotokselta.
Valitettavasti moni tulee vanhemmiten lapseksi jälleen, palsta on siitä hyvä esimerkki. onneksivieläjärjissään kirjoitti:
Onko täällä todellakin 60 ihmisiä kirjoittelemassa. Tyyli vaikuttaa
ala-asteen lapsukaisten tuotokselta.
Valitettavasti moni tulee vanhemmiten lapseksi jälleen, palsta on siitä hyvä esimerkki.Onhan täällä lapsukaisiakin.
Ihku oikeita murkkuikäisiä, joita ikätoverit ei jaksa, niin ne tulee tänne vanhusten iloksi juttelemaan.
Mutta palaan asiaan myöhemmin.
- EiIhanNoin
Eläkerahastoilla ei ole koskaan ollut suhteellisesti niin paljon rahaa kuin nykyisellään. Lähes 180 miljardia euroa ja se on kasvanut erityisesti viimeisen 25 v aikana.
- MeRakensimmeSinäSiivellä
Asioita voi tarkastella monesta näkökulmasta. Olet valinnut omasi ja vastaat osittain omasta elämästäsi. Olet saanut kaiken ilmaiseksi. Me olemme rakentaneet Suomea parempaan ja vauraampaan suuntaan.
Monikaan aktiivisista ikäluokkamme edustajista ei ole saanut mitään ilmaiseksi.
Koulutuksestamme maksoivat vanhempamme lukukausimaksuja
Saimme äitiyspäivärahaa 56 vuorokaudelta.
Lapsilisiä saimme pikkusumman neljä kertaa vuodessa
Teimme alkuun kuusi päivästä työviikkoa
Helsingissä kunnallisia vuokra-asuntoja saivat vain vähäosaiset suuret lapsiperheet
Omistusasunto oli aktiivisille, itsensä elättäville, työssäkäyvillä ainoa vaihtoehto
Lääkäripalveluita tarjottiin vähemmän kunnallisesti, hammaslääkäriä ei aikuisille ollenkaan
Kaikesta piti maksaa itse
Esim. minä saan vain pienen pienen osan omista palkoistani pidätetyistä eläkemaksuista
Omalla kohdallani työttömyys ja sen uhka ehti tulla tutuksi, kun työpaikka toisensa jälkeen katosi altani
Palkka pieneni, kun halusin saada uuden työpaikan ja tehdä töitä
Teimme kovasti töitä yhdessä, jotta seuraavalle sukupolvelle voitaisiin tarjota parempaa
Mitä aloittaja on tehnyt yhteiskunnan hyväksi?
Itsekkäänä ei halua edes kasvattaa lapsiakaan. Hyvä niin!- roletaari
Siinä on totuus tiivistettynä!
Oppikoulussa pääsin vapaaoppilaaksi isäni pienten tulojen vuoksi. Äitini oli kotona koska kouluttamattomalle naiselle ei ollut töitä haja-asutusalueella.
25000:n asukkaan kauppalassa oli yksi kunnanlääkäri ja muutama yksityinen joihin ei ollut varaa mennä.
Yläpuolen tekarit suuhun 17 vuotisena tietämättömyyden ja köyhyyden vuoksi.
Palkkatyössä 13 vuotisesta alkaen. Vain osa kesälomasta.
14v alkaen kaikki kesälomat verokirjallisessa työssä ilman yhtään lomapäivää. Todellakin!
Ensimmäisen kesälomani, 2 viikkoa, pidin 27 vuotisena.
Siihen saakka kaikki loma-ajat töissä ml. useita jouluja ja pääsiäisiä.
Omat penskani ovat tulleet paljon valmiimpaan maailmaan. 40v vieläkin ehjin, paikkaamattomin hampain.
Kun he lähtivät opiskelemaan annoimme pienen starttisponssauksen. Rahoittivat itse korkeakouluopintonsa, toinen ilman velkaa, toinen otti yhdelle vuodelle opintolainaa.
Nyt, myöhemmin, olemme tehneet omaisuden järjestelyjä.
Lapsemme eivät ole missään vaiheessa kitisseet kurjuuttaan vaikka tekivät jo peruskoulun aikaan palkallisia kesätöitä lukioajasta puhumattakaan.
Kotityöt aloittivat omien huoneiden lattioiden tyhjentämisellä ja 10 / 12 vuotisina tenavilla oli pihanhoito- ja tiskausvuorot.
Lauantaisiivous oli itsestään selvyys.
Käsitykseni mukaan nuo kitisijät eivät ole missään vaiheessa joutuneet ponnistelemaan elämisensä eteen.
Vanhempien "ansiosta"!
- YÖKyökYÖKÖTYS
Typerä, uskomattoman tietämätön, itsekäs ihminen, joka ei halua antaa yhtään mitään, haluaa vaan saada kaiken itse ja ilmaiseksi.
- lesken12
Kirjoitan edesmenneeni miehen sanomisia. Hän syntyi 1945 Kainuussa. Isä hukkui 1948. EI ollut silloin kolmen lapsen leskellä helppoa. Hän avoitui uudelleen ja sai miehensä kanssa raivattavan tilan keskelle korpea. Vennamo jakeli kylmiä tiloja sodan käyneille miehille. Miehet olivat psyykkisesti ja fyysisesti sodan vammauttamia. Kaikista rakennustarpeista oli pula. Ja kymmenistä muista asioista. Esim kerron, että em.mieheni ei osannut uida, kun aina komennettiin ojan kaivuuseen. EI hellepäivänä päässyt mihinkään muualle kuin työhön raatamaan.
Tätä voisin jatkaa loputtomiin. Kun kuuntelin 20 vuoden aikana hänen kertomuksiaan raskaasta raadannasta lapsesta lähtien, itkin monesti. Ainakaan em. mieheni ei koskaan saanut mitään helpolla.- raatajaraatteenraitilta
raatoiko hän itsensä kuoliaaksi saakka?
- lesken
raatajaraatteenraitilta kirjoitti:
raatoiko hän itsensä kuoliaaksi saakka?
Syntyi Kainuunkorvessa, maan sitkeää irtaimistoa. Työlle ahne talonrakentaja. Voimat loppuivat viimein sairauden uuvuttamana.
Näin kirjoitti poikansa muistosanat isästään.
- ALOITTAJALLE_KIITOS
"Ihminen on kuitenkin edelleen VAIN ihminen
Ja ihminen voi oikeasti paremmin vähän pienemmissä yksiköissä
kuin eu:n tai globaalin kokoisissa.
Miksi meitä sitten raijataan väkisin liian suurille areenoille?
Miksi Suomi ei voinut pysyä itsenäisenä?
Miksi Suomi piti tuhota?"
Ymmärrät todella, missä mennään!
```````````````````````````````- HIENO-kirjoitus-
Tarjoa kirjoituksesi lehtiin, julkaise se Twitterissä ja Messengerissä!
Muistan kun minäkin olin kateellinen noin 7vuotiaana kahdelle herttaisella vanhukselle. Asuivat pienessä vaaleassa talossa jota ympäröi hieno puutarha omenapuineen. Aamuisin sisaren kanssa käveltiin kouluun talon ohi, usein vanhat naiset olivat puutarhassa ja riensivät omenakorillisen kanssa laittamaan kauniita herkulliselle tuoksuvia omenoita reppuihimme, evääksi, että jaksamme kävellä kouluun. He tiesivät että meillä oli hyvin pitkä koulumatka, 6km, minä olin vasta 6v kun aloitin koulun, oli siinä kävelemistä 12km päivässä. Niin, se kateus, ajattelin, voi kun minä olisin tuo vanha nainen, hänen ei tarvitse mennä kouluun. Aloittaja on nyt vähän samassa tilanteessa. Pitää vaan jaksaa suorittaa kansalaisvelvollisuutensa.
Ps. Lämmin mielikuva talosta ja naisista, jotka olivat sisarukset, on säilynyt halki elämän mielessäni. :-)Olihan se oma markka, inflaatio ja vähintään kolmen vuoden välein toistuvat devalvaatiot tämän ikäluokan onni ja siunaus.
Suomalaisilla, varsinkin ns. sivistyneisöllä on kumma uskomus tähän maailmanparantamiseen.
En tiedä, onko se Kekkosen perintöä, kun se yritti olla maailmanlääkäri.
En tuota eläkejärjestelmää oikein ymmärrä, jos on terve ja työkykyinen, niin kai sitä jotain pitää tehdä jo ajankulumisen vuoksi.
Minulle ainakin viesras ajatus, että pitäisi alkaa leikkimään jotain, jota harrastukseksi kutsutaan.
Eihän Suomen ilmapiiri niin hyvä ole, yhteisöllisyys puuttuu, jasen sijalle on tullut äkkirikastumisentuska, josta itsekkään en osattomaksi jäänyt.
Jossain vaiheessa tämä kansainvälistymisentuska tulee täyteen, ja palataan kehittämään pienempiä ympyröitä.- Kaheksankymppinen
Aika kultaa muistot ja luulot. Tämän päivän ihmiset luulevat, että Suomi oli 40-50-luvuilla hyvinvointivaltio. Olimme juuri joutuneet sijoittamaan 400 000 evakkoa, He jos ketkään tiesivät mitä vähävaraisuus merkitsee. Maksoimme sotakorvauksia, rakensimme tuhottua Lappia. Eipä ollut leipä leveä kenelläkään.
Vielä 60-lukulaisetkin elivät piemillä palkoilla, ahtaasti, ilman yhteiskunnan apua. Lapsilisät 4 kertaa vuodessa, ei lakiin perustuvia äitiyslomia, ei päiväkoteja kuin sosiaalisin perustein pienituloisille. Vanhuksien loppuvuodet kunnalliskodeissa monen hengen huoneissa. Työikäisillä 6-päiväinen työviikko ja kesälomat yleensä pariviikkoisia.
Inflaatio laukkasi, lakoilla nostettiin palkkoja, hinnat karkasivat.
Voit ehkä nimittää noususuhdanteeksi aikaa, jolloin jälleenrkennus tarjosi työtä kaikille, mutta kyllä tämän päivän silmillä katsottuna maamme oli aikamoinen kehitysmaa sodan jälkeen,
Rauhassa ovat suomalaiset saaneet elää jo vuosikymmenet, niin tänäänkin. Muiden maiden ongelmia seurataan siilipuolustuksessa, ei edes maanpakolaisia haluttaisi avustaa. Täällä kadehditaan kaikkea hyvää, mikä naapurille on suotu ja epäiillään, että omia oikeuksia on kavennettu salajuonien avulla.
Hyvä kun myönnät olevasi kateellinen. Kohde vain on väärä.- pihtiss
Olen samaa mieltä kanssasi minä 79 v. kokenut tuon kaiken ja lisäksi sotalapsiosuuden , (3.5 v.) menetin äidin kielen . Isä sai asutustilan, maa raivattiin pelloiksi me lapset , meitä oli 12 aikanaan mukana tekemässä, 14 vuotiaana palkkatyöhön , josta eläke ei silloin vielä edes kertynyt, Emme saaneet mitään valmiina, terveisin pihtarinainen. en rekkautunut mutta minä se olen
- dfljhhlg
Toistuvat devalvaatiot nostivat kotimaan kuluttajahintoja.
Aloittaja, ei siinä entisaikain elämässä ollut taloudellisesti mitään kadehdittavaa. Aloittajalla on monta hyvää syytä olla kateellinen, ainakin jos ajattelen omaa elämääni. Sain elää alkottomassa turvallisessa perheessä. Äiti oli aina kotona, isä tienasi leivän ja me lapset saimme valita opiskelemmeko vai emme. Sisko meni nuorena töihin. Veljeni opiskelivat kotoa pitäen ylioppilaaksi, itse lähdin kansalaiskoulun jälkeen seikkailemaan maailmalle. Onneksi lähdin sillä, saan ulkomailla olo ajaltani lisä eläkettä, jota Suomessa ei vielä kuuskytluvulla tehdystä työstä kertynyt.
Palattuani takaisin Suomeen aloin paikkaamaan koulutustani. Kirjoitin ylioppilaaksi työn ohella. Tein lapseni 80-luvulla, olin niitä onnekkaita, jotka pitivät 9-kuukauden äitiysloman ja lapsilisätkin tuli joka kuukausi tilille.
Mikä oli perustaa perhe kun oli jo oma asunto ja työtä sekä mahdollisuus jatkaa opiskelua työn ohella.
En moiti nuoria, ymmärrän heidän huolensa. Ei Suomi ole enää lintukoto sellainen, jossa itse olen saanut opiskella, työtä tehdä ja perheen perustaa.
Nizzan kuoleman rekka-auto, Turkin vallankaappausyritys, joka voi olla alku maan sisällisodalle. Euroopaan suuntautuva muuttoliike, muuttajien aiheuttamat konfliktit kantaväestön kesken, kulttuurierot, joissa jokainen etninen ryhmä pitää kiinni omista tavoistaan, integroitumisen mahdottomuus, epävarmuus ja huoli.
Olemme suurin osa eläkkeellä olevia Yksi saa isompaa. toinen pienempää eläkettä mutta tosiasia on, että olemme saaneet elää rauhan aikaa, aikaa mikä ei ole tuleville sukupolville itsestään selviö.- Et.ehkä.huomannut
Eikö aikaisemmin tapahtunut mitään?
Minun muistaakseni oli Unkarin, Tsekkoslovakian ja Puolan kansannousut, koko Eurooppa oli jaettu tiukastio itään ja länteen, Suomessa elettiin suomettumisen aikaa, Isoveli huolehti maamme poliitiikan oikeasta suunnasta, Kekkonen taiteili venäläisten vallanpitäjien kanssa, taistolaiset yrittivät saada otteen koko yhteiskunnasta jne. Ei voida koskaan sanoa, että ennen oli paremmin. Joka aikakaudella on ollut omat koettelemuksensa. Onneksi hyvät ajat pysyvät paremmin mielessä.
Korpikirjailijan koti oli raitis. Moni muu koti ei ollut. Sodan jälkeen siviiliin siirtyneet miehet joutuivat puimaan menneitä vuosiaan yksin ilman kriisiapua. Apu löytyi pullosta lukemattomille korpisotureille. Työmaajuopottelu oli yleistä.
Emme ollet lintukoto. Mutta hyvin erilainen yhteiskunta. Et.ehkä.huomannut kirjoitti:
Eikö aikaisemmin tapahtunut mitään?
Minun muistaakseni oli Unkarin, Tsekkoslovakian ja Puolan kansannousut, koko Eurooppa oli jaettu tiukastio itään ja länteen, Suomessa elettiin suomettumisen aikaa, Isoveli huolehti maamme poliitiikan oikeasta suunnasta, Kekkonen taiteili venäläisten vallanpitäjien kanssa, taistolaiset yrittivät saada otteen koko yhteiskunnasta jne. Ei voida koskaan sanoa, että ennen oli paremmin. Joka aikakaudella on ollut omat koettelemuksensa. Onneksi hyvät ajat pysyvät paremmin mielessä.
Korpikirjailijan koti oli raitis. Moni muu koti ei ollut. Sodan jälkeen siviiliin siirtyneet miehet joutuivat puimaan menneitä vuosiaan yksin ilman kriisiapua. Apu löytyi pullosta lukemattomille korpisotureille. Työmaajuopottelu oli yleistä.
Emme ollet lintukoto. Mutta hyvin erilainen yhteiskunta.Enhän minä nyt rommania ajatellut kirjoittaa vaan otteita omasta elämästäni.
Olisiko pareen, että kirjoitettaisiin vain omasta elämästä.
Ei minun elämmääni vaikuttanut Unkarin, Tsekkoslovakian saati Puolan kansannousut.
Informaatiota saimme sanomalehdistä aina muutaman päivän viiveellä.
Nykyaikana liian yksityiskohtainen julmuuksien kertominen ja näyttäminen julkisessa mediassa, on liikaa, jos yksityiskohtiin jää koukkuun (kauheuksilla mässäilyyn) saa niistä itselleen henkistä pahaa oloa.
Ennen oli paremmin oli välimatkaa tapahtumiin ja ne olivat kaukana lintukodostamme.
Kekkonen oli hyvä presitentti, joka osasi luovia isoveljen kanssa.
Korven asukkaat rikastuivat koska rakensivat Kostamuksen kaupungin.
Muuallakin silloisessa neuvostoliitossa oli suomalaisille rakentajille töitä niin paljon kun vain halusivat tehdä.
Seitkytluvulla oli työntekijöiden markkinat työelämässä. Sovittiin erilaisin työehtosopimuksin työntekijöille perusturva. Töitä sai kun kehtasi hakea tai jopa saatettiin tulla kotoa pyytämään töihin.
Nyt kaikki tuo on ohi ja työehtosopimuksia puretaan. Sunnuntaityö lisät on pian mennyttä aikaa ja lomaltapaluurahat, niin mitä ne olivat ; ) kysyy seuraava sukupolvi.
Ihan turhaa kadehdit, sillä ei pitkälle pötkitä. Sanovat, että kateus on suomalaisten perisynti, niin näkyy olev myös nuorempien keskuudessa. Senkin ajan, minkä käyttää kadehtimiseen voisi käyttää moneen paljon parempaan ja viisaampaankin tekemiseen. Olet todennäköisesti lapsieni ikäinen, eivät he itke ja valita. Joutuvat ehkä tekemään ratkaisuja, hyvin erilaisia, joita minä en aikoinani joutunut edes pähkäilemään. Jokaisella sukupolvella on omat ristinsä ja riesansa mutta myös ilonsa ja huvinsa.
Unohda kademieli, ei siitä saa kuin pahan mielen. Voisinhan minäkin sanoa, että voi piehkura kun olen kateellinen kun ei ole enää teoriassa kuin vain kakskymmentä suvea edessäpäin, voi teitä onnelliset nuoret, teillä on kaikki edessä, ja monessa asiassa olette onnellisessa paremmassa osassa kuin minä esimerkiksi. Mutta enpä sano noin, sillä jos olisin ikäisesi, niin todennäköisesti en olisi kirjoittanut näin kademielikirjoitusta tälle palstallekaan saatikka ajatellut asiaa tuolta kantilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka ei suostu laskemaan bensan hintaa
Sanna laski esimerkiksi sähkön arvonlisäveron 10 prosenttiin, jonka Riiikka anosti 25,5 prosenttiin. Sannan aikaan bens112784Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n1092590- 1782472
EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt1662136Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men1241674Kristityt kastoiva alunperin upottamalla - upotuskaste annettiin vain uskoon tulleille aikuisille
Raamatussa on käännösvirhe. Kaste tulisi olla upottaa veteen, jota kreikan sana baptizo tarkoittaa. Aluseurakunta kast4581129- 84888
- 45797
Kievarin pöydät
Minkä helvetin takia kievarissa on laitettu pöytä laulajan taakse. Siellä huutavat nuoret niin että et omaa ääntäsi kuul15742Muslimiyhteisö jyrähti - Kova vaatimus Orpolle ILtalehti
Eiköhän se ala olla aika pistää stoppi noille muslimien vaatimuksille Suomessa ? Ei Suomessa ole pakko oll152740