Tuhansien hylättyjen mökkien maa

expimot

Kulutustutkimuksen mukaan yli 65-vuotiaiden mökit ovat kaikkein vaatimattomimpia.

Minä myin oman työleirini 90-luvun lopulla. Kävin kesäkuussa katsomassa vieläkö on pystyssä ja olihan se. Nykyiset omistajat pyysivät peremmälle kun kerroin kuka olen.

Onko sinun mökkisi vaatimaton?

http://www.iltalehti.fi/asuminen/2016071321902437_an.shtml

37

799

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jokainen 60 , joka on suunnitellut tienaavansa mökillään, on myynyt
      mökkinsä jo ajat sitten.
      Tai alkanut soitella Kiinaan tai Venäjälle.
      Mökkien kehitys seuraa aika tarkasti autio-talojen kehitystä.
      Sekä Suomalaisten Dingojen.
      Kehitystä, joka merkillisen tarkasti seuraa ulko-maille myytyjen firmojen kehitystä.
      Juna kuljettaa yksinäistä miestä.
      Kun työt ja tekijät loppuvat, talot ja mökit tyhjenevät.
      -
      Perunatkin villiintyvät.
      Odottakaamme teeveen lausuntoa asiasta.

H.

• VilliPerunaKalliossa

Sanoo mies, joka ei ole onnistunut kartuttamaan omaisuuttaan millään pysyvällä. Kessuaskeja vuokra-asunnossaan voisi myydä, jos lopettaisi tupakanpolton.

• VilliPerunaKalliossa kirjoitti:

Sanoo mies, joka ei ole onnistunut kartuttamaan omaisuuttaan millään pysyvällä. Kessuaskeja vuokra-asunnossaan voisi myydä, jos lopettaisi tupakanpolton.

"VilliPerunaKalliossa"

Minä en enää tupakoi.
        Kesäkuun alussa alkoi toinen lakko-vuosi.
        Totta, en pahemmin ole kartuttanut.
        Kun olin nuori, oli koko suvullani, kavereillani mökit.
        Tätini mökillä Kuusamossa kerran meni vuoro-kausi ennen-kuin sain
        tainnutettua Järvi-Taimenen.
        Sisä-tiloissa siis.
        Elukka kypsyi vasta toisella Tuli-tikku-puntilla.
        Harmi ettei ollut känny-kameroita silloin.
        Pitää kehua suullisesti.
        Minä olen elänyt aikasti hauskan elämän.
        Aina olen mennyt kun on tullut.
        Koskaan en ole juuttunut ihailemaan Sukan-varsiani.
        Tuntuu hienolta, ettei menetä mitään vaikka kuolee.
        -
        Tässä kommentissa on vähän narrausta mukana.

H.

• Eitulemokkia

Minun mokkini on yhtä vaatimaton kuin sinunkin. Minulla nimittäin ei neljänkymmenen vuoden katkottoman työnteon jälkeenkään ole jäänyt rahaa mokin ostamiseen, sen verran "reilua" palkkaa suomalaiset telakat maksavat uskollisille työntekijöilleen.
      Nyt olen eläkkeellä, joten sitä mokkia ei koskaan tulekaan.

• VuokraanMyynJa

Vuokraaminen on mielestäni parempi idea. Voi vaihdella paikkoja, eikä tarvitse hoidella omaa mökkiä ja sen ympäristöäkin.

• expimot
        VuokraanMyynJa kirjoitti:

Vuokraaminen on mielestäni parempi idea. Voi vaihdella paikkoja, eikä tarvitse hoidella omaa mökkiä ja sen ympäristöäkin.

Mun mökki oli kuivan maan vanha maatalo piharakennuksineen.
        Idyllinen oli mutta aina kun sinne viikonloppuisin kerkesi, painoi takaraivossa ajatus "tuokin pitäisi korjata ja tuo...ja tuo"
        Sain yllättävän hyvän hinnan, kun tänäpäivänä ei varmaan menisi edes kaupaksi.

Nyt kelpaisi pieni ja helppohoitoinen mökki veden äärellä, mutta sellaiseen ei ole varaa. Eikä oikein isompaa kaipuutakaan.

• Onneksi.osaton

Minä en koskaan pystynyt ostamaan mökkiä. Kauempaa toisten mökeiksi kutsumia huviloita olen kyllä nähnyt. Yhdessä saunonutkin, toisessa pari yötä vieraana saanut naisen vieressä nukkuakin.
      Nyt pystyisin ostamaan, vaan kun ei sitä omaksi saa. Kunta tai valtio sen silti omistaa vaikka hirmuhinnan siitä maksaisinkin. Omistaja perii vuokran kiinteistöverona, jätemaksuna, muina tekaistuina maksuina. Jos et maksa, niin se otetaan sinulta pois ja paljon muutakin. Miksi siis menisin tieten tahtoen kusetettavaksi? Oli sittenkin hyvä, etten sitä mökkiä pystynyt koskaan hankkimaan. Ne haaveet kun ei tässä maassa ole koskaan, siis koskaan, toteuttamiskelpoisia! Aina löytyy virkamien tuhoamaan sinut millä tahansa tekaisemallaan syyllä. Oikeutta et saa, meillä ei ole oikeuslaitostakaan vaan yksi järjestäytyneen rikollisuuden muoto sillä nimikkeellä. Riittävän rikas ja vaikutusvaltainen voi ostaa siltä haluamansa tuomion. Tai tehdä muut molempia osapuolia hyödyntävät kaupat.

• Riippamökki

Moni perikunta ilahtuisi, jos pääsisi eroon mökistä jättämällä maksut maksamatta. Miten se onnistuu?
        Tämän päivän loma-asuntoa hankkiva haluaa sähköt, juoksevan veden, sisävessan, hyvän rannan, kelosaunan, terassin, golfkentän tasoisen pihanurmiokon. Ei ne juhannusruusujen ympäröimät mummonmökit enää mene kaupaksi. Kiireinen perikunta ei halua maalle halkoja hakkaamaan ja pusikoita raivaamaan. Jos mökille mennään, maataan sillä ihanalla pihanurmikolla, jos joku käy sen leikkaamassa.
        Ja niin ne mökit rapistuvat joka niemessä ja notkossa.
        Mitä niistä on jäljellä 50 v päästä? Mutta aina vaan maksetaan verot ja muut maksut.

• Lepola-läpi-vuoden

"Ei ne juhannusruusujen ympäröimät mummonmökit enää mene kaupaksi. Kiireinen perikunta ei halua maalle halkoja hakkaamaan ja pusikoita raivaamaan. Jos mökille mennään, maataan sillä ihanalla pihanurmikolla, jos joku käy sen leikkaamassa.
        Ja niin ne mökit rapistuvat joka niemessä ja notkossa.
        Mitä niistä on jäljellä 50 v päästä? "

Minä pelastin tuollaisen joka oli päässyt "rehottumaan" noin kolmenkymmenen vuoden ajan. Suvun vika, ei minun. Tuunasin mökin perusremontilla ja nyt se on taas täydellinen lomakohde ennen kaikkea itselle, juurikin kanto vesillä, puulämmitteisesti, ulkohuussilla, sähkötkin uusittu täydellisesti, kunnostin pihasaunan jne.
        Nykyajan ihminen ei todellakaan ymmärrä hyvän päälle, kaiken pitäisi olla yli-fiiniä.

• Vapaa-ajansairaus

Sinä olet viisas ihminen. Lepohan ei todellakaan tarkoita sitä että maataan vaakatasossa aivot jossain nestemäisessä aineessa lilluen. Terve ihminen toimii sekä fyysisesti että psyykkisesti. Nykyajan meininki näyttää olevan turrutus.

• Eilen ajoimme vilkaisemassa mun entistä asuinpaikkaa mökkikylässä lähellä Uppsalaa ja tuli ihan hyvä mieli kun näin että se seisoi pystyssä, mun istuttama omenapuu oli kasvanut ja voimistunut, nurmikko oli leikattu hienosti ja muutenkin paikat siistit. Ehdin asua siellä melkein neljä vuotta ja asumismuotona ihan hyvä minulle joka tykkää asua lähellä luonnonelementtejä, työssä kaupungissa ja illat kuunnella pöllöjen huhuilua ja kyyhkysten kujerrusta, mutta sitten eläkkeelle jäämisen jälkeen ja kun muutimme lutusen kanssa kimppaan niin vaihtoehtona oli joko ostaa isompi talo maalta tai laajentaa mökkiä: valitsimme ensimmäisen vaihtoehdon.

• Niin kauan kuin jaksan pidän tämän mökin itselläni.

Sähköt on, juomaveden tuon kaupungista. Olen paikallisen vesiosuuskunnan jäsen, mutta en ole vetänyt viemäreitä mökkiini.

Mökkini on vain kesäkäytössä, käytännössä asun täällä koko kesän.
      Kieltämättä kesäasumismuotoni tulee kalliiksi, eikä minulla itseasiassa olisi varaa kahteen asumismuotoon yhtäaikaisesti.

Luxusta mökkielämä on täällä kaupungin kupeessa järven rannalla. Olen onnellinen 20-vuotta sitten tekemääni ostospäätökseen.

Mökkini lähtee käsistä jos pistän myyntiin. Muutama vuosi sitten naapuri möi mökkinsä ja se meni kaupaksi päivässä.

• Yritämyydä

Muutama vuosi sitten mökit menivät kaupaksi, nytkin menevät, mutta paljon halvemmalla. Naapurilla mökin hinta oli muutamia vuosia sitten 295000 eli liikaa, nyt enää 175000 eikä mene kaupaksi.

• Minulle soittelivat kiinteistövälittäjät Uppsalasta jo ennen kuin olin edes ajatellut myydä: pikkumökitkin täysillä varusteilla kuten minunkin (sähkö, viemäri, sisävessa,) ovat kysyttyä tavaraa kaupungin kupeessa. Asuntopula isommissa kaupungeissamme on ankara. Sitten kun päätin myydä niin kaupat oli tehty alle viikon. Yksi näyttö riitti.
        Nyt metsämökit ei käy kaupaksi ja kukaan enää himoitse "työleiriä" itselleen. Lastemme ikäpolvi viettää lomansa mieluimmin ulkomailla ja loma-asunto taikuissa tai jossain mualla missä on turvallista ja lämmintä ja merivesi 25-asteista ja halpa viina on perheellistenkin unelma. Lomarutiinit ovat muuttuneet kulutusyhteiskunnan sanelemien sääntöjen mukaisesti: kauemmas kotoa, kalliimmalla hinnalla, vähemmän vaivaa, enemmän aikaa omaan relaxiin ja hauskanpitoon. Porkkanapenkin kitkeminen ja sienimetsässä juokseminen hyttysten syöttinä ja hirvikärpästen surratessa niskassa ei ole poppis.

• Periaatteen.oivaltanut

Näin se yhteiskunta tuhoaa meidät molemmin puolen tuon lahden. Kaikkinainen "vapaus" on kirosana Virkamiehelle ja Verottajalle. Tavoite on orjatyö ja sen jälkeen pikainen kuolema, että Eliitille jää vieläkin enemmän. Kuvitteellinen vapauden tunne kaukana Virkamiehestä ja Säännöstä ja Verottajasta on ankarasti rangaistava mielentila! Ei sellaista saa sallia!

• Yritämyydä kirjoitti:

Muutama vuosi sitten mökit menivät kaupaksi, nytkin menevät, mutta paljon halvemmalla. Naapurilla mökin hinta oli muutamia vuosia sitten 295000 eli liikaa, nyt enää 175000 eikä mene kaupaksi.

Paljonko mökistä haluaa rahaa ja meneekö kaupaksi on tietty kiinni mökin sijainnista.

Jos mökkitonttini olisi Helsingissä meren rannalla saisin satoja tuhansia. Jos se olisi Hollannissa järven rannalla miljoonia, mutta kun se on korvessa kaupungin liepeillä tiedän suurinpiirtein mitä saisin jos haluaisin myydä vaan kun en halua ainakaan vielä ; )

Tulin kirkolle kun alkoi satamaan. Kaupungin läheisyys mahdollistaa pikaiset siirtymät mökiltä kaupunkiasuntooni.

• korppis kirjoitti:

Paljonko mökistä haluaa rahaa ja meneekö kaupaksi on tietty kiinni mökin sijainnista.

Jos mökkitonttini olisi Helsingissä meren rannalla saisin satoja tuhansia. Jos se olisi Hollannissa järven rannalla miljoonia, mutta kun se on korvessa kaupungin liepeillä tiedän suurinpiirtein mitä saisin jos haluaisin myydä vaan kun en halua ainakaan vielä ; )

Tulin kirkolle kun alkoi satamaan. Kaupungin läheisyys mahdollistaa pikaiset siirtymät mökiltä kaupunkiasuntooni.

PS. ei pakkausrunjansseja, vain kännykkä, läppäri ja aamupalatarpeet, sillä huomenna aamusta takaisin ; )

• yritämyydä
        korppis kirjoitti:

Antamani esimerkki 295000 nyt 175000 on 25 km päässä 100000 asukkaan kaupungista. Yksin luksusmökki myytiin viime vuonna, hintapyyntö oli 495000 ja myyntihinta 300000. Eli 40 % alennus. Saat omasi myytyä, jos pudotat arviohinnasta noin kolmanneksen

• kävelijä2016

Olen kävellyt satoja kilometrejä Suomen maanteillä. Olen ihmetellyt, miten vähällä käytöllä mökkejä on. Mökkitie saattaa kasvaa ruohoa niin vahvasti, että usein siitä ei ajeta. Mielestäni täysin käyttämättömät kesämökit ja autiotalot pitäisi purkaa pois. Ne ovat surullisia. Sinänsä kesämökin kuuluukin mielestäni olla vaatimaton. Onko järkeä lämmittää talvipakkasilla täysin varusteltua mökkiä, jossa siinäkään ei käydä kuin ehkä pari kertaa vuodessa? Tosi epäekologista. Järkevämpää olisi jo silloin omista kimppamökki, missä voisi vuorotellen käydä, ja mökkitekniikka olisi silloin enemmällä käytöllä. Suomi lienee maa, jossa on maailman eniten metsäautoteitä ja vajaakäyttöisiä rakennuksia.

• Yhteiskunnasta.syrjäytyn

Hah! Kokeilepas sitä kimppamökkiä! Kaikille se pitäisi olla käytettävissä samaan aikaan, esimerkiksi juhannuksena. Kaikki odottavat jonkun toisen tekevän kaikki korjaukset ja muut ylläpidot ja vieläpä omasta pussistaan. Ei ole missään eikä koskaan onnistuneet mitkään yhteishankkeet eikä tule koskaan onnistumaankaan! Onneksi en ole mukana missään tuollaisessa. Ei ole kyllä omaakaan mökkiä eikä kesäpaikkaa. Tuskin sellaista pystyisin ylläpitämäänkään, pääasiassa pakollisten maksujen takia. Se on vain elettävä tässä betonilokerossa hiljaa itsekseen ja toivottava, ettei vainoojat huomaa.

• mökkiläiset
        Yhteiskunnasta.syrjäytyn kirjoitti:

Hah! Kokeilepas sitä kimppamökkiä! Kaikille se pitäisi olla käytettävissä samaan aikaan, esimerkiksi juhannuksena. Kaikki odottavat jonkun toisen tekevän kaikki korjaukset ja muut ylläpidot ja vieläpä omasta pussistaan. Ei ole missään eikä koskaan onnistuneet mitkään yhteishankkeet eikä tule koskaan onnistumaankaan! Onneksi en ole mukana missään tuollaisessa. Ei ole kyllä omaakaan mökkiä eikä kesäpaikkaa. Tuskin sellaista pystyisin ylläpitämäänkään, pääasiassa pakollisten maksujen takia. Se on vain elettävä tässä betonilokerossa hiljaa itsekseen ja toivottava, ettei vainoojat huomaa.

Meillä on ollut kolmen sisarukseni kanssa tämä kimppamökki (entinen kotitalo) jo yli 30 vuotta, eikä kovin montaa kertaa ole tarvinnut asioista riidellä.
        Heti aluksi perustimme mökkitilin johon kaikki laitamme vuosittain saman summan rahaa ja josta maksamme kaikki kiinteät- sekä remonttikulut.
        Nuorempina teimme talkoilla hommia, mutta nyt olemme jo monta vuotta teettäneet osan hommista mökkitalkkarilla.
        Mökki ei ole talviasuttava joten kulut eivät ole kovin suuret.
        Tilat ovat riittävät vaikka kaikki olisimme täällä samaan aikaan, nuoret mahtuvat aittoihin yöpymään.

• Sehän on vain hyvä, että viime aikoina on rakennettu uusia metsäautoteitä, näin on metsäyhtiöiden puun saanti helpottunut. Samalla on mökkiläistenkin liikkuminen tullut helpommaksi.
        Seuraan muutamaa metsäautotietä ja koskaan ei ole tarvinut tapella metsäyhtiöiden kanssa teiden kunnostuksesta kun ovat huonolla kelillä ajaneet ja rikkoneet tietä. Ovat jopa itse ehdottaneet soranajoa sun muuta kunnostusta.

• En ole, enkä ollut koskaan mikään mökki-ihminen. Tuntuu kauhistukselta, että perjantaina pitäisi tankata eväitä ja nuttuja viikonlopuksi ja sunnuntaina palata takaisin. Olen seuraillut sukulaisteni retkeilyä mökille ja takaisin.
      Joku erämaamökki tai pieni rantasauna järven rannassa voisi olla ainoa, siellä voisi piipahtaa, saunoa ja yhden yön riekkua ja kiireesti takaisin. Äsh, tässä iässä hotellit on kivompia paikkoja, jos haluaa lomailla.

• omantuvanakka

Eikä tuu ikävä käärmeitä tai verenimijöitäkään! Asun maalla ja sauna saa tehdä kesämökin virkaa, kun pitää pihan kautta mennä. Vedet ei ole vieressä ja hyvä sekin, hukkuisin vielä. Käärmeitä tällä tontilla ei ole koskaan ollutkaan. jos "köyhien ystävät" ahdistelee, menen sisälle.
        Mökin vuokrausta voisin harkita, ainakin viikonlopuksi, jos en pitemmäksi aikaa!
        Puutahassa on marjoja liikaakin ja mustikoita syön suuhuni metsästä, muuten en sekaannu metsän antimiin, kuten sieniin.
        Ikää tulee lisää meillekin, en tiedä miten sitten sujuu, kun ei jalka enää nouse tai vasara pysy kädessä ym.
        Hotellit ovat kivoja, joku on pedannut sängynkin ja lakanat ovat pehmoisia mankeloinnista, kylppäri siisti ym.

• tööttt

Joskus kuvittelin auttavani erästä vanhaa miestä, korkea ikä ja vakavia sairauksia, ostin kalliilla hinnalla ihan kauhean homehtuneen rojupesän, että pappa pääsee lepoon ja hoidon piiriin - seuraavaksi ilmeni että tontilla oli noin lohkaistu aluetta toisellekin asujapariskunnalle - tuli vaatimuksia jos lie minkälaisia - kaupassa sovitut rajat eivät kuulemma pitäneet paikkaansa - oli mökille johtava nurmikkotie, jonka metsäalueille ajavat tukkirekat keväällä murskasivat liki metrin syville urille
      - kun pyysin paikallisia metsäyhtiöitä osallistumaan korvauskustannuksiin, alkoi ihan
      uskomaton ihmisjahti, jouduin ammuskelunkin kohteeksi ynnä muuta-
      ei ollut tontin siivoamisen ja raivauksen jälkeen mulla mitään asiaa sinne
      - joskus pikapikaa käynyt katsomassa ja poistunut paikalta jos enempikin motoristeja paikalla - joskus oli enempi kuin kuution verran dynamiittilastia joku roudannu sinne
      - tais olla kesä, jolloin Laukaassa jouduttiin räjähdysvaaran takia evakuoimaan ihmisiä
      - oliko se paikka aikoinaan jonkun tynnöripommeja valmistavan uskonlahkon pesäpaikka - en tiedä - hyväuskoista hölmöyttäni säälimättä käyttivät hyväkseen
      - ja minä kun kuvittelin että siitä olisi tullut joku rauhaisa lepopaikka kauniine ohdakkeineen, perhosineen ja linnunlauluineen työn raskaan raatajalle - maaseudun rauhasta ei tietoakaan. Pikemminkin kansainvälisen rikollisuuden leviämisestä jo 2000-luvulla laajuudessaan terroripesineen myös maaseuduille - ei ainoastaan kaupunkien alueille.

• Onko siitä tehty jo elokuvaa?
        Ainesta on ainakin filmimaukseen.
        Wow.

• Kansalla-on-asiaa

Karpo Hannu olisi hyppinyt tasajalkaa, huutanut hiphurraa ja maksanut maltaita, jos olisi saanut tehdä ohjelman kertomasi perusteella :)
        Lopuksi Karpo olisi huutanut Tööt tööt tööt, pois alta.

• Kova hinta mökki kuin mökki, ehkä Putin on auttanut näin luulen asian olevan.

Suomi on eläke ja veroparatiisi ainut maailmassa.

• mökkimummu

Minulla on asunto kaupungissa ja maalla. Eläke riittää molempien ylläpitoon, niin hyvin että ihmettelen itsekin. Vastike ja vesimaksu kaupungissa, sähkö, jätemaksu, kiinteistövero, mökillä on oma kaivo, vesijohto ja viemäri on myös. Ulkohuussi ja kemiallinen vessa, oikein hyvä sauna, kaupungin sähkösaunaa en lämmitä kuin harvoin. Elän vaatimattomasti, en ole tottunut tuhlaamaan.
      Kaupunkiasunnossa on ollut isoja remontteja, niistäkin olen selvinnyt. Tiedän että jälkikasvua ei mökki kiinnosta, ovat niin kaupunkilaisia, toivottavasti pääsevät mökistä eroon aikanaan.
      Minä tykkään elämäntavastani, vaihdan paikkaa mielialan mukaan, nyt on satanut paljon joten olen oleskelut kylillä.

• Kenelle keräät rahaa sitä et saa matkaan???

• Kuinka pitkä matka sinulla on kotoasi mökille?

• mökkiMummu
        korppis kirjoitti:

Kuinka pitkä matka sinulla on kotoasi mökille?

Reilut 14 km. Autolla matka menee nopeasti.
        Käyn mökillä ympäri vuoden, vähemmän talvella. Jätemaksut on maksettava kylillä vastikkeen yhteydessä, lisäksi vielä mökillä on pakko maksaa jätemaksu vaikka keräyspiste on kaukana. Olen vienyt roskapussit kaupunkiin talon roskikseen. Sama se lienee kun mökillä ollessani ei kukaan asu asunnossani eikä myöskään kerry jätettä.

• 1eero

Juupa, kyllä viime syksynä loppui raadanta mökillä voi että niitä tuhansia taas tuhansia hikipisaroita hoijjakkaa nyt sitä rannoilla retkuilen lippis päässä heinä suussa huoletonna. Oli siinä hyvät puolensa, pysyi kunnossa ei tarvinnu lekillä käydä no aikaa kutakin siihen kyllästyin.

• Eitarvitsehuoltakantaa

En lainkaan ymmärrä,miksi monet meuhkaavat mökeistä ja luxusmökeistä.Aivan sama! Minulla on todella kaunis "mökki" puhtaan veden -aivan rannalla.Tilaa on ruhtinaallisesti ja kaikki oman mielen mukaan laitettu.Viihdymme eläkeläisinä siellä pitkiä aikoja.Uusi ,kun on ja kaikki valmiina ,ei tarvitse liikoja rehkiä,mitä nyt sopivasti,kuntoilun ja tietysti huushollin vuoksi.Mitä väliä ,jos siel ei käy kukaan ,kun me ei voida,sairastutaan tai kuollaan ,mitä väliä ,jos sen joku ostaa tai on ostamatta.Ei minua ainakaan huoleta ,mitä sit tapahtuu,kun en ole itse katselemassa,kun olen muuttanut muihin sfääreihin.Miks joku natisee ja huolehtii koko ajan somessa näistä kakkoshuusholleista.Antaa ihmisen nauttia,kun sen aika on.Miks rahat pitäis olla jossain tileillä ,okei joku tykkää reissata ,me ei.Kaikki maksaa,mutta sitä vartenhan on raha keksitty.

• 1eero

Olisimpa nuorempi niin en tarvihtisi kuin aivan yksinkertaisen pienen hirsimökin mutta vaatisin paikka olisi ehdottoman tärkeä luonnonmukainen mielummin sileää kalliota ei mitään röpöstyksiä, maisema pitäisi olla avara. Varastosta ei löytyisi haravaa ei kuokkaa, tuuli puhaltaisi roskat hiiteen, se tapahtukoon sitten toisessa elämässä kunhan tämä on eletty.

• eppu2

Meillä on vesi ja viemäröinti (vesiosuuskunta) 100l lämminvesiboileri, vesivessa. Pari pientä terassia, mökki ei ole kovin iso. Sauna ja suihku.
      Sähkölämmitys, jota käytän vain keväällä tullessa. Muuten lämmitetään takalla ja uunilla, tule halvaksi, kun puut tekee omasta metsästä. Pari telkkaria.
      Viileenä aikana vessassa on patteri päällä.
      Vierasmökissä on irtopatteri, pikkujääkaappi, TV.
      Poika teki lähemmäs rantaa mökin, puuttuu enää palotikkaat ja jotain viemäriputkee pätkä. Sillä on mökkiterassin lisäksi n.50 neliön avoterassi.
      Itse olen nyt täällä kotitilalla, siellä on kahta sukupolvea 7 henkeä, joten jatkuvuus on taattu.
      Nuoretkin tekevät, ihan itse kysyvät, mitä voisivat tehdä.
      Ollaan vissiin koko porukka sellaisia, että välillä on mukava touhuta ja välillä sitten taas vaan olla.

• Peloista_pahin

The Sum of All Fears...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Sanna: Suomi maailman onnellisin maa

Sanna muutti Suomen maailman onnellisimmaksi maaksi. Hänen pyyteetön työnsä maailmalla tuottaa edelleen tulosta.
      Maailman menoa
      196
      4139
    2. Taisi kolahtaa....

Joku kysyi, että miksi S24 sallii kirjoittelun tänne venäläisiltä alustoilta, juttu poistui. Täällähän tosiaan välillä
      Maailman menoa
      39
      2657
    3. Moni islamilainen maa on jo kieltänyt burkat ja nigabit

mm. Marokko, Tunisia ja Turkki. Miksi he ovat sen tehneet? No perusteet ovat selkeät ja yhteneväiset: turvallisuus, yhte
      Maailman menoa
      104
      2176
    4. Vain puolet SDP:n kannattajista luottaa puoluejohtoon häirintäkohussa

Ja SDP on ilmoittanut, että ainoa rangaistus häirintään syyllistyneille kansanedustajille on puhuttelu - aina sama. Eli
      Maailman menoa
      86
      1942
    5. Suomi edelleen maailman onnellisin maa

Olemme hyvällä tiellä. Laitetaan nyt talous kuntoon.
      Maailman menoa
      217
      1853
    6. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      8
      1185
    7. Kyllä mies pakit kestää

Herranen aina nyt poijat! 😃 Jos pelkäätte pakkeja noin paljon niin hamekangasta hakemaan. Oon ite saanut useammatkin n
      Ikävä
      36
      1159
    8. Mikä kaivatussasi

on eniten yllättänyt?
      Ikävä
      82
      1140
    9. Miksi ajattelet

että et riittäisi kaivatullesi?
      Ikävä
      83
      871
    10. Milloin olit onnellinen? Miksi?

Mikä saa sinut onnelliseksi? Suomi on 9. kertaa maailman onnellisin maa. Kuulutko sinä onnellisten suomalaisten joukkoon
      Sinkut
      152
      811
    Aihe