uskonnottomille uskonnollisten sijaan. Jostain kumman syystä näiden aiheuttamia kustannuksia ei irtoa sitten millään, vaan ainoastaan lapsellista trollausta ja vedäspyrkimyksiä. Tällainen käytös antaa vaikutelman, jonka mukaan vaparit eivät hirveästi loppujen lopuksi haluakaan tarjota näitä palveluita.
Mutta kysytäänpä nyt uudelleen: mitä maksaa hautakiven oikaisu vaparien hautausmaalla?
Vapaa-ajattelijat tarjoavat erilaisia palveluita
24
147
Vastaukset
- Jappervokk
http://karkkilan-vapaa-ajattelijat.fi/data/documents/Hautausmaanhinnasto.pdf
Katso tuolta.- Lukijan.lisäys
Kiitos. Hyvä. Jokaisella hautausmaata ylläpitävällä yhdistyksellä on oma hinnastonsa ja omat yhteystietonsa. Kannattaa kääntyöä luottamuksella asianomaisten puoleen.
Ajatteleva ei halua hautakiveä tai hautapaikkaa ollenkaan. Jos olisi sallittua, saisi raatoni viedä vaikkapa karhuille pupellettavaksi.
Olen päätynyt polttohautaukseen jatuhkani saa levittää ihan minne vain, mielellään useassa erässä, ettei kenekään tarvitse hautapaikkaa ylläpitää poistuttuani näistä juhlista.- suruaikanavarsinkin
Oon nyt hiukan eri mieltä. Jos ajattelet niitä, jotka jäävät jälkeesi, on hyvä että on olemassa paikka, johon maalliset jäännöksesi on laskettu, tavalla tai toisella.
suruaikanavarsinkin kirjoitti:
Oon nyt hiukan eri mieltä. Jos ajattelet niitä, jotka jäävät jälkeesi, on hyvä että on olemassa paikka, johon maalliset jäännöksesi on laskettu, tavalla tai toisella.
Tunnetko itsesi niin erikoisen erinomaiseksi, että velvoitat jälkeesi jääneet ylläpitämään raatosi maatumispaikkaa? Sori, ajatuskin kuvottaa.
- taaplataantyylillämme
he-ma kirjoitti:
Tunnetko itsesi niin erikoisen erinomaiseksi, että velvoitat jälkeesi jääneet ylläpitämään raatosi maatumispaikkaa? Sori, ajatuskin kuvottaa.
En, mutten tunne myöskään olevani jotain niin olematonta, ettei minulla saisi olla "viimeistä leposijaa". Tämä ei kuitenkaan ole pointti, jota tarkoitin.
Ilmeisesti et sitä vielä ymmärrä, ehkä et koskaan, mutta monille on helpottavaa, että esim. lähiomaisella on hautapaikka jossain suhtkoht lähellä, jossa pääsee käymään.
On sitä tietysti hoidettavakin, jos siinä on kivi ja kukkia, mutta esim. kivihän ei ole pakollinen, eikä siinä tarvitse kaiketi kukkiakaan olla. Olettaisin, että tällöin hautausmaan hoidosta vastaavat lanaavat ruohon sileäksi. Jotkut laittavat pienen patsaan tai jotain ei-lahoavaa haudalle, kukin tilanteen mukaan.
Kukaan ei toki yritä pakota sinua tulemaan haudatuksi mihinkään. - Humanistisesti
taaplataantyylillämme kirjoitti:
En, mutten tunne myöskään olevani jotain niin olematonta, ettei minulla saisi olla "viimeistä leposijaa". Tämä ei kuitenkaan ole pointti, jota tarkoitin.
Ilmeisesti et sitä vielä ymmärrä, ehkä et koskaan, mutta monille on helpottavaa, että esim. lähiomaisella on hautapaikka jossain suhtkoht lähellä, jossa pääsee käymään.
On sitä tietysti hoidettavakin, jos siinä on kivi ja kukkia, mutta esim. kivihän ei ole pakollinen, eikä siinä tarvitse kaiketi kukkiakaan olla. Olettaisin, että tällöin hautausmaan hoidosta vastaavat lanaavat ruohon sileäksi. Jotkut laittavat pienen patsaan tai jotain ei-lahoavaa haudalle, kukin tilanteen mukaan.
Kukaan ei toki yritä pakota sinua tulemaan haudatuksi mihinkään.Vainajat elävät jälkeenjäävien muistoissa ja toimintansa kautta eri tavoin. Perinmäinen tapaa efistää muistamista on hautakivi tsi vastaava. Eräissä muissa maissa painottuu kuolinpäivänä muistaminen, myös esim. 10 vuoden jne. jälkeen. Tämä liittyy myös henkilön toimintaan esim kulttuurin saralla.. Kaikki jätämme jotain jälkiä js merkkejä kulttuuriin ja kanssaihmisiin.
- ElämäOnTaiOli
Humanistisesti kirjoitti:
Vainajat elävät jälkeenjäävien muistoissa ja toimintansa kautta eri tavoin. Perinmäinen tapaa efistää muistamista on hautakivi tsi vastaava. Eräissä muissa maissa painottuu kuolinpäivänä muistaminen, myös esim. 10 vuoden jne. jälkeen. Tämä liittyy myös henkilön toimintaan esim kulttuurin saralla.. Kaikki jätämme jotain jälkiä js merkkejä kulttuuriin ja kanssaihmisiin.
Jep. Antakaamme kaikkien kukkien kukkia, vai mitä?
Toiset haluavat maatua matoarkussa, toiset tulla tuhkatuiksi. Jotkut kuolevat, eikä ruumista koskaan löydetä.
- Humanistisesti
Hautaustavat monipuolistuvat. Tuhkaus on yleistynyt. Uskonnot ovat vastustaneet sitä "ruumiin ylösnousemuksen" ajatuksen pohjalta.
Uurnan hautaamisen rinnalla yleistyy tuhkan sirottelu.
Sirottelun(kin) voi tehdä hautausmaiden ulkopuolella, tosin maa- tai vesialueen omistajan luvalla. Kaupungit ja ovat alkaneet ilmoittaa luvallisia tuhkansirottelupaikkoja vesialueille. Monet venelijät ovat ottaneet omakseen.
Sirottelun paikka pitää ilmoittaa tuhkaa noudettaessa. Tuskin kukaan niin tarkkaan katsoo mihin tuhka sitten ihan konkreettisesti sirottuu.- Humanistissesti
Myös hautausmailla on yleisiä sirotteluaueita. Siellä on mahdollisuus muistolaattaan tai vastaavaan, mutta kyllähän omaiset voivat jättää sellaisen laittamatta, jos vainaja on ennen kuolemaan niin toivonut. (Sama tietenkin vesialueiden kohdalla ;-)
Nyt pitää tarkentaa, että eivät suinkaan kaikki uskonnot. Hinduillahan lähtökohta on nimenomaan polttohautaus.
Mutta laitan tästä ihan oman otsikkonsa alle ketjun.- humaanisti.kiitos
Humanistisesti olisi hyvä jättää päätös hautaustavasta vainajalle tai omaisille. Ketään ei pitäne syyllistää siitä, jos ei halua polttohautausta vaikka vaparit sitä näemmä haluavat väkisin kaikille tyrkyttää.
- Humanisti-vapari
humaanisti.kiitos kirjoitti:
Humanistisesti olisi hyvä jättää päätös hautaustavasta vainajalle tai omaisille. Ketään ei pitäne syyllistää siitä, jos ei halua polttohautausta vaikka vaparit sitä näemmä haluavat väkisin kaikille tyrkyttää.
Eihän Vapaa-ajattelijain taholta ole mitään tyrkytetty. Ihmiset voivat valita arkkuhautauksen sekä tuhkaukseen perustuvien eri vaihtoehtojen väliltä. Sehän on nimenomaan tuotu esille.
Kirkko kuitenkin tyrkyttää siunausta mys uskonnottoman omaisille. Tätä tehostetaan kappelien käyttökiellolla uskonnottoman saattotilaisuuden pitäjille.
Ihmiset voivat toki tuoda keskusteluissa esiin omia mieltymyksiään myös julkisesti - tai olla tuomatta.
Olisi hyvä tuoda oma kanta esiin lähiomaisille. Vaikka kirjallisestikin. (Tarvittaessa myös hautaus- ym. testamenttina, vaikka edunvalvojan kautta, jos pelkää, että omaiset eivät toivettaan toteuttaisi.)
- tulivaanmieleen
Kenties Karkkilan pitäisivetää tätä lafkaa, koska se näyttää olevan ainoa joka kykenee hommaan. Nämä vapariliiton kirjoittajat eivät täällä tee muuta kuin trollaavat.
Kannatat siis vapaa-ajattelijoiden tavoitteita? Pääpiirteissään samoja tavoitteita se Karkkilakin nimittäin tavoittelee kuin VAL.
- niinsunnäin
jimmyogg kirjoitti:
Kannatat siis vapaa-ajattelijoiden tavoitteita? Pääpiirteissään samoja tavoitteita se Karkkilakin nimittäin tavoittelee kuin VAL.
Riippuu tavoitteesta. Vaparit kuitenkin trollaavat täällä siihen malliin, etten voi ymmärtää ovatko he oikeasti vakavissaan vai leikkivätkö vain.
niinsunnäin kirjoitti:
Riippuu tavoitteesta. Vaparit kuitenkin trollaavat täällä siihen malliin, etten voi ymmärtää ovatko he oikeasti vakavissaan vai leikkivätkö vain.
Mikä on se mielestäsi tärkein tavoite, jonka vakavuudesta et ole varma?
- TilaaSuvaitsuvaisuudelle
jimmyogg kirjoitti:
Mikä on se mielestäsi tärkein tavoite, jonka vakavuudesta et ole varma?
Montakin asiaa. Tämä aloitus käsittelee yhtä. Ei hautauspalveluita ole tarkoitus järjestää vain vapariymmärryksen mukaan. Hinnoittelu tuntuu olevan heille myös ongelma.
Minä näen usein ihmisiä hautausmaalla, osa heistä juttelee vainajille, itsekin teen toisiaan niin. Olen uskaltanut huoleti tehdä niin toistaiseksi, kun en ole saanut vastauksia.
Pidän erittäin ymmärtämättömänä ja julmana sellaista tapaa, että kaikki vainajat tulisi tuhkata ja tuhkat sirotella jonnekin. On eri asia jos joku haluaa niin, mutta väkisin kaikki vain sen vuoksi, että jotkut vaparit ovat sitä mieltä... ei todellakaan.
Me emme elä vaparivaltiossa, onneksi. TilaaSuvaitsuvaisuudelle kirjoitti:
Montakin asiaa. Tämä aloitus käsittelee yhtä. Ei hautauspalveluita ole tarkoitus järjestää vain vapariymmärryksen mukaan. Hinnoittelu tuntuu olevan heille myös ongelma.
Minä näen usein ihmisiä hautausmaalla, osa heistä juttelee vainajille, itsekin teen toisiaan niin. Olen uskaltanut huoleti tehdä niin toistaiseksi, kun en ole saanut vastauksia.
Pidän erittäin ymmärtämättömänä ja julmana sellaista tapaa, että kaikki vainajat tulisi tuhkata ja tuhkat sirotella jonnekin. On eri asia jos joku haluaa niin, mutta väkisin kaikki vain sen vuoksi, että jotkut vaparit ovat sitä mieltä... ei todellakaan.
Me emme elä vaparivaltiossa, onneksi.Tuotanoin, missäs kohden vapaa-ajattelijoiden tavoitteita tuo tuhkaamispakko onkaan? Itse en sellaista muista nähneeni. Tai missä tätä olisi muutenkään esitetetty ainoaksi oikeaksi tavaksi hoitaa kuolleiden ruumiit?
Eräät Vapaa-ajattelijayhdistyksethän myös ylläpitävät hautausmaita, joten perinteiselle hautaukselle selvästi myös löytyy ymmärrystä (ja tarvetta) vapaa-ajattelijoiden ja laajemmin uskonnottomien piirissä.
Eiköhän tässäkin ole parasta se, että jokaisella on oikeus itse päättää tai ainakin ilmaista toiveensa miten haluaa ruumilleen tehtävän kun on itse poistunut vahvuudesta, ja omaiset sitten huomioivat nämä toiveet omien tarpeidensa pohjalta.- outoakäytöstä
jimmyogg kirjoitti:
Tuotanoin, missäs kohden vapaa-ajattelijoiden tavoitteita tuo tuhkaamispakko onkaan? Itse en sellaista muista nähneeni. Tai missä tätä olisi muutenkään esitetetty ainoaksi oikeaksi tavaksi hoitaa kuolleiden ruumiit?
Eräät Vapaa-ajattelijayhdistyksethän myös ylläpitävät hautausmaita, joten perinteiselle hautaukselle selvästi myös löytyy ymmärrystä (ja tarvetta) vapaa-ajattelijoiden ja laajemmin uskonnottomien piirissä.
Eiköhän tässäkin ole parasta se, että jokaisella on oikeus itse päättää tai ainakin ilmaista toiveensa miten haluaa ruumilleen tehtävän kun on itse poistunut vahvuudesta, ja omaiset sitten huomioivat nämä toiveet omien tarpeidensa pohjalta.Mäntysalon esityksestä on mahdollista tuollainen näkemys vetää. Jos se ei ole vaparien tavoite, olisi varsin sopivaa hänen mainita siitä, että niin ei ole ja että hän on vain eri mieltä asiasta.
Itse olen valinnanvapauden kannalla, eikä ikä ole se joka sen ratkaisee, kuten toisaalla kirjoitin niin tiedän itseäni vanhempia jotka valitsivat tuhkauksen. Voisi jopa sanoa, että sitä on suvussa. En ole kuitenkaan henkilökohtaisesti samaa mieltä, mutta eihän siinä mitään vikaakaan ole. outoakäytöstä kirjoitti:
Mäntysalon esityksestä on mahdollista tuollainen näkemys vetää. Jos se ei ole vaparien tavoite, olisi varsin sopivaa hänen mainita siitä, että niin ei ole ja että hän on vain eri mieltä asiasta.
Itse olen valinnanvapauden kannalla, eikä ikä ole se joka sen ratkaisee, kuten toisaalla kirjoitin niin tiedän itseäni vanhempia jotka valitsivat tuhkauksen. Voisi jopa sanoa, että sitä on suvussa. En ole kuitenkaan henkilökohtaisesti samaa mieltä, mutta eihän siinä mitään vikaakaan ole.Tarkoitatko tätä:
"Onko lohduttava ajatus, että kuollut läheinen on haudattu jonnekin lähelle, eikä esim. hauta jäänyt Karjalaan, tuhka siroteltu mereen tms? Itseni on vaikea nähdä noin. Jos haluan muistaa kuolleita omaisia ja ystäviä, voin kai tehdä sen paikoissa joissa elimme yhdessä?" (http://keskustelu.suomi24.fi/t/14384619/tarvitaanko-hautoja-ja-hautausmaita#)
Ensin on siis kysymyksen asettelu, sitten keskutelun aloituksena oma mielipide kysymykseen ("itseni on vaikea nähdä...." "jos haluan muista...voin kai tehdä..."). Ei mitään aloitetta tai esitystä että näin kaikkien pitäisi ajatella ja toimia. Mistä siis teit esittämsi tulkinnan?
Eikä hautaus tai tuhkaus valinta tietenkään ikäkysymys pelkästään ole. Minä pidän silti todennäköisempänä, että mitä vanhemmasta ikäpolvesta puhutaan, sitä tavallisempaa on perinteisen hautauksen suosoa, ja vastaavasti nuoremmissä ikäluokissa tuhkaus ja kiinteistä muistopaikoista luopuminen on suositumpaa.- muitavaihtoehtoja
jimmyogg kirjoitti:
Tarkoitatko tätä:
"Onko lohduttava ajatus, että kuollut läheinen on haudattu jonnekin lähelle, eikä esim. hauta jäänyt Karjalaan, tuhka siroteltu mereen tms? Itseni on vaikea nähdä noin. Jos haluan muistaa kuolleita omaisia ja ystäviä, voin kai tehdä sen paikoissa joissa elimme yhdessä?" (http://keskustelu.suomi24.fi/t/14384619/tarvitaanko-hautoja-ja-hautausmaita#)
Ensin on siis kysymyksen asettelu, sitten keskutelun aloituksena oma mielipide kysymykseen ("itseni on vaikea nähdä...." "jos haluan muista...voin kai tehdä..."). Ei mitään aloitetta tai esitystä että näin kaikkien pitäisi ajatella ja toimia. Mistä siis teit esittämsi tulkinnan?
Eikä hautaus tai tuhkaus valinta tietenkään ikäkysymys pelkästään ole. Minä pidän silti todennäköisempänä, että mitä vanhemmasta ikäpolvesta puhutaan, sitä tavallisempaa on perinteisen hautauksen suosoa, ja vastaavasti nuoremmissä ikäluokissa tuhkaus ja kiinteistä muistopaikoista luopuminen on suositumpaa.Kyllä juuri sitä tarkoitin. En huomannut hänen mainostavan valinnanvapautta vaan koettavan tyrkyttää omaa näkemystään. Tietääkseni samainen henkilö on Tampereen yhdistyksen puheenjohtaja, joten tästä ei ole pitkä matka siihen, että kyse on vapaa-ajattelijoiden tavoitteesta, tai tavoiteltavasta tavoitteesta. Jos näin ei ole, pj:n on suotavaa tuoda liiton kanta esiin, jossa mainitaan sen kannattavan valinnanvapautta, sen sijaan että huolettomasti heittää oman ajatuksensa esiin ikään kuin valinnanvapaus olisi heitetty roskakoriin.
Voisi sanoa, että häntä kiinnostaa tuhkauksen pakkolisääminen, koska ajattelee sen vähentävän kirkon valtaa, viis ihmisistä.
Ikäasiasta en osaa sanoa, kun en ole nähnyt tutkimusta, mutta kuten sanoin, niin melko läheisistä sukulaisistani usea on valinnut tuhkauksen, ja he kuuluivat edeltävään sukupolveen. Voi olla, että olet kuitenkin oikeassa.
Wikistä löytyy tieto, jonka mukaan tuhkaus on yleisempää kaupungeissa kuin maaseudulla, ainakin Pohjoismaissa:
"Cremation rates in the Nordic countries vary from Finland's and Norway's 36% to Sweden's 70% and Denmark's 76%. Cremation is most common in the older larger cities, which are running out of cemetery plots, and rarest in the countryside and small towns where burial places are readily available. In all countries the cremation rate in large towns is generally between 70% and 90%."
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_cremation_rate
Kaiken lisäksi näyttää siltä, että ympäristöasioista kiinnostuneet ovat sitä mieltä, että on parempi maatua kuin palaa:
"For most environmentalists, it's actually better to fade away than burn out. Our lives, they say, already result in enough gratuitous combusting of fossil fuels. Much better, in death, to compost down as nature intended."
https://www.theguardian.com/environment/2005/oct/18/ethicalmoney.climatechange
- kgkjfieog
Nostetaanpatät ylös, josvaikka tulisimuita hinnastoja mukaan. Vaikka taitaa olla turha odote...
- tosiaoutoa
Mitenkäs niiden hinnoittelujen kanssa nyt on? Kummallista ettei asiasta saa aikaiseksi kunnollista keskustelua. Miten te näitä asioita oikein hoidatte?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .17310121Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523395Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja493143- 642815
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2032179- 1162153
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251983Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä661600Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221376Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121346