Mitä pientä lääkitystä kokeilisin?

TäysinPysähtynyt

En halua venkoilevia ja turhia kränkkärää vastauksia, mutta asiallisesti kysyn näin. Jos olisit lekuri, jonka luo menen kertomaan, että päiväni menevät tosi huonosti ja että haluaisin kokeilla jotakin masennuslääkitystä kolme kuukautta, en enempää. Mitä se lääke nykytietämyksellä voisi olla? Olen just eläkkeelle päässyt ja nyt vain niin tosi masis, etten saa päiviini pontta ja päämäärää mistään, entisetkin asiat menettäneet mielenkiinnon. Kamala olla. Tavallaan elämän kehys on kunnossa, mutta mieli ei. Yksinään elän, mutta käsittääkseni mielialan parantuessa jaksaisin sitäkin rekeä kyllä taas vetää. Nyt tuntuu kamalalta. Toivoisin niin, että mielenmaisemani ohjaisi mua hivenen reippaampiin päiviin. Tiedän kävelylenkki- ja seurantavoittelukonstit, mitkä eivät nyt auta mitenkään. Kipeäkin olen.

45

606

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huhhahhei---

      Voit ihan hyvin arpoa minkä masennuslääkkeen aloitat. Ei ole mitään turvallisinta, toista parempaa listassa yleisimmistä masennuslääkkeistä. Niin yleensä lääkärit tekee, mututuntumalta heittää jonkun suosimansa lääkkeen. Kaikissa on haitat myös, se on arpapeli myös, saatko niitä.

      Sitten vaan kokeilemaan ja katsomaan saatko pelkät haitat, hyödyt ja haitat vai kuulutko siihen joka saa hyödyt, vai liikaakin virtaa ja manian. Pääset myös kokeilemaan kuulutko siihen osaan joka saa seksuaalisia sivuvaikutuksia, jotka on yleisiä ssri:llä.

      Lopettamisen jälkeen pääset taas testaamaan kuulutko niihin, jotka saa lopetusoireita. 3 kk on sinällään outo käyttöaika, koska paketissa lukee, että lopetetaan, kun masennusoireita ei 6kk:een. Hyvä suunnitelma lähtökohtaisesti on lopettaa lyhyen käytön jälkeen, jolloin todennäkäisemmin välttyy pahoilta oireilta.

      • miksi.turha.pelottelu

        Onko vähän tiukka pelottelusävy vastauksessasi nyt? Keskityt lähinnä siihen, miten masennuslääkkeistä voi tuurilla selvitä ilman haittoja. Hienoa... Pitäisikö kuitenkin muistaa vähän enemmän sitä, että kaikkien kokemukset lääkkeistä eivät tosiaan välttämättä ole yhtä synkkiä kuin omasi? En puhu nyt varsinaisesti vain "sinullekaan", vaan tartun tähän, kun nämä palstat ovat nykyään täynnä lääkehoitojen sättimistä ja niiden mahdollisilla komplikaatioilla pelottelua. Tuntuu myös siltä, että se valittamisen syy on useammin joku ihan muu kuin omat huonot kokemukset lääkkeiden varsinaisista vaikutuksista.

        Itse tunnen monta ihmistä, jotka ovat käyttäneet masareita (ml. itseni), ja juuri kukaan ei ole niistä mitään vakavia ongelmia kuitenkaan saanut. Jotkut saavat, mutta eivät läheskään kaikki. Jotkut saavat apua, jotkut eivät huomattavia vaikutuksia suuntaan tai toiseen - tässä varmaan ne suurimmat ryhmät.

        Minä olen kokeillut useampia mielialalääkkeitä, niistä ei ollut varsinaista apua, mutta ei haittojakaan. Joku edesauttoi sivuvaikutuksena nukkumista, toinen voimisti ruokahalua. N. vuoden, parin lääkekokeilut lakkautettiin lopulta yhteistuumin lääkärin kanssa, kun niistä ei ratkaisevaa tai selvää apua masennukseen ollut. Lopettamisen oireina oli lieviä päänsärkytuntemuksia muutamina päivinä, ei muita ongelmia.

        Uskon (ja tiedän), että nämä kokemukseni lääkehoidoista, niiden läpiviemisestä ja lopettamisesta eivät ole mitenkään harvinaislaatuisia masentuneiden keskuudessa.


      • Huhhahhei---

        En pelottele. Sanoin vain mitkä mahdollisuudet on ja mitä lääkärit ei sano usein. Kaikki ovat mahdollisia skenaarioita, yleisin ei ole vakavat haitat, mutta ei ne harmittomia ole keholle tai luonnollisia. 10 prosenttia saa unettomuutta, motorista levottomuutta , ahdistuneisuutta tai kiihtyneisyyttä ssri:stä.

        Minulle lääkäri ei ikinä sanonut tästä, jolla on aika paljon merkitystä:
        "SSRI-lääkkeet aiheuttavat seksuaalitoimintojen häiriöitä jopa 60-98 prosentille potilaista[18]. SSRI-lääkkeiden ja trisyklisten lääkkeiden aiheuttamat seksuaalitoimintojen häiriöt ilmenevät seksuaalisen halun ja kyvyn vähenemisenä tai katoamisena, tuntohäiriöinä tai orgasmikyvyttömyytenä ja ejakulaationvaikeuksina"


        Koska olet tehnyt lääkekokeiluja suht lyhyen aikaa, olet päässyt vähemmillä lopetusoireilla. Tiedän itse myös negatiivisia tarinoita, kyllä myös positiivisia, vaikkakin ihmiset kokee myös positiivisten tunteiden laimenneen.Ilmeisesti et kovin ole hyötynytkään.


      • miksi.turha.pelottelu

        Kuten todettu, vaikutuksia ja kokemuksia on monenlaisia, ja aina voi haluamiaan nostaa esiin, painottaa, maalailla.

        Itselläni lääkekokeilut olivat lyhytaikaisia juuri siksi, että niistä ei ollut (ratkaisevaa) apua. Joten ne lopetettiin. Mitään sen kummempaa draamaa koko asiaan ei liittynyt.

        Tuntemistani ihmisistä ei ainakaan 60-98(??) % ole saanut seksuaalitoimintojen häiriöitä masennuslääkkeistä. Itse en huomannut yhtään mitään tällaisia. Toki noitakin tietty on - miten paljon, siitä sitten varmaan erilaisia tutkimustuloksia.

        En mitenkään erityisesti propagoi lääkkeidenkäyttöä, siihen liittyy erinäisiä tunnettuja ongelmia. Tällä palstalla lääkkeistä kuitenkin myös pelotellaan aivan turhaan ja melko mielikuvituksellisinkin tavoin, mikä ei ainakaan edesauta lääkkeistä saatavia aitoja, yksilöllisiä hyötyjä masennuksen hoidossa.


      • yli_puolet
        miksi.turha.pelottelu kirjoitti:

        Kuten todettu, vaikutuksia ja kokemuksia on monenlaisia, ja aina voi haluamiaan nostaa esiin, painottaa, maalailla.

        Itselläni lääkekokeilut olivat lyhytaikaisia juuri siksi, että niistä ei ollut (ratkaisevaa) apua. Joten ne lopetettiin. Mitään sen kummempaa draamaa koko asiaan ei liittynyt.

        Tuntemistani ihmisistä ei ainakaan 60-98(??) % ole saanut seksuaalitoimintojen häiriöitä masennuslääkkeistä. Itse en huomannut yhtään mitään tällaisia. Toki noitakin tietty on - miten paljon, siitä sitten varmaan erilaisia tutkimustuloksia.

        En mitenkään erityisesti propagoi lääkkeidenkäyttöä, siihen liittyy erinäisiä tunnettuja ongelmia. Tällä palstalla lääkkeistä kuitenkin myös pelotellaan aivan turhaan ja melko mielikuvituksellisinkin tavoin, mikä ei ainakaan edesauta lääkkeistä saatavia aitoja, yksilöllisiä hyötyjä masennuksen hoidossa.

        Tutkimuksista riippuen seksuaalitoimintojen ongelmia ja seksuaalitunteiden laimenemista saa 50%-90% käyttäjistä. Osalle vaikutukset jäävät pysyviksi lopettamisesta huolimatta, mutta tätä prosenttiosuutta ei tiedetä. Tutkimuksia ei rahoiteta, koska se ei palvelisi teollisuuden eikä psykiatrian ammattikunnan etua.


      • Huhhahhei---

        Se että sinä et ole saanut haittaa ja lääkärit kertoo, ettei haittoja ole juurikaan ei tarkoita etteikö niitä ole, ja eikö ne kannata ottaa huomioon, ennen, kun alkaa muokkaamaan aivokemioitaan. Tietääpä mihin ryhtyy. Kuinka moni sitäpaitsi kertoo kaverille, jos on seksivaikeuksia. Itsellä oli, mutta enpä tunto-ongelmista, ja orgasminsaantiongelmista tainnut mainita kellekään. Aluksi kun olo oli ok niin aattelin, että eipä ne haittaa.. Ei ne niin mainittavia ollut, vaan haluttomuuteni kasvoi käytön edetessä. Sitten, kun lopulta minulla oli masentavia ajatuksia lääkkeestä huolimatta, vaikka annos oli nostettu, kun se ei enää purrut, niin lopetin sitten. Ja sain myös vieroitusoireita.

        Sanoisinko ettei missään nimessä kannata käyttää lääkkeitä masennukseen? En. Olisinko alkanut itse käyttää niitä nykytietämyksellä? En.


      • miksi.turha.pelottelu

        En kaiketi väittänyt mitään, mikä olisi ollut vastoin puhumaasi, omaan kokemukseen tai tietoonkaan liittyen.

        Itse kokeilin ja kokeilisin yhäkin masennuslääkkeitä vaikeassa tilanteessani, tietäen, että ne voi lopettaa, jos komplikaatioita ilmenee tai riittäviä hyötyjä ei ole. Harkinnan kanssa.

        Kaikki niistä seksuaalisuuteen liittyvistä vaikutuksistakaan ei ole niin vahvoja; tämä lisäyksenä esittämiisi tutkimustuloksiin.

        Lääkkeiden kanssa kannattaa olla kriittinen (suuntaan ja toiseen). Oma kokemus on tärkein. Ja hyvä lääkäriapu - tosiasia on, että kaikki masennuslääkintä ei nykyään tätä kriteeriä valitettavasti täytä.

        Edelleen tosiasia on myös se, että monet masennuksesta kärsivät saavat lääkkeistä apua. Ja lisäksi monet kipuilevat turhaan lääkinnän kanssa ja pelkäävät sitä, mikä tuottaa lisää ongelmia ja tuskaa.


      • Anonyymi

        Kaikki eivät saa haittoja ollenkaan


      • Anonyymi

        Jos sinulla on noin huonoja kokemuksia lääkkeistä niin miksimyrität peloitella jotakin toista. tässä ei,ole kysymys skitsofreniasta vaan ainoastaan masennuksesta joka on aika tavallista kun on jäänyt eläkkeelle. Kaikki tietävät että SSRI lääkkeiden alkamisessa saattaa olo mennä jopa huonommaksi mutta kun vaan se ymmärtää niin kestää sillä se menee ohi pian ja sitten alkaa paraneminen . On niin monia ihmisiä joilla ei ole minkäänlaista sivuvaikutusten lääkkeistä joten ei tartte peloitella toista. Ja masennuskin on aina ojåhimenevä joten hän voi ihan vapaasti luottaa lääkärinsä ja sopia miten masennus hoidetaan
        Kaikki jotka minä tunnen ja joilla on masennus lääkkeet voivat ainoastaan hyvin, mutta heistä kukaa ei ole ennakkoluuloinen lääkitykseen nähden.


      • Anonyymi
        Huhhahhei--- kirjoitti:

        En pelottele. Sanoin vain mitkä mahdollisuudet on ja mitä lääkärit ei sano usein. Kaikki ovat mahdollisia skenaarioita, yleisin ei ole vakavat haitat, mutta ei ne harmittomia ole keholle tai luonnollisia. 10 prosenttia saa unettomuutta, motorista levottomuutta , ahdistuneisuutta tai kiihtyneisyyttä ssri:stä.

        Minulle lääkäri ei ikinä sanonut tästä, jolla on aika paljon merkitystä:
        "SSRI-lääkkeet aiheuttavat seksuaalitoimintojen häiriöitä jopa 60-98 prosentille potilaista[18]. SSRI-lääkkeiden ja trisyklisten lääkkeiden aiheuttamat seksuaalitoimintojen häiriöt ilmenevät seksuaalisen halun ja kyvyn vähenemisenä tai katoamisena, tuntohäiriöinä tai orgasmikyvyttömyytenä ja ejakulaationvaikeuksina"


        Koska olet tehnyt lääkekokeiluja suht lyhyen aikaa, olet päässyt vähemmillä lopetusoireilla. Tiedän itse myös negatiivisia tarinoita, kyllä myös positiivisia, vaikkakin ihmiset kokee myös positiivisten tunteiden laimenneen.Ilmeisesti et kovin ole hyötynytkään.

        Niin sanoit oivia mahdollisuuksiasi , yleensä sellaisia juttuja ei masentuneelle kerrota edes sillä sinun kokemuksesi eivät edes stemmaa masennus potilaaseen ..minusta sinun vertailusi on asiatonta et kai sitten itse tiedä etkä aavista miten tämä joka kyseli neuvoja voi tuollaisen vuodatuksen jälkeen et ole oikein psykologinen
        Totuus on että moni ei saa mitään oireita itselleen vaan lääkitys toimii kuten sen on toimittava . Niin että pitäisi välttää oman itseensä vertailu, koska kukaan ei ole samanlainen


      • Anonyymi
        miksi.turha.pelottelu kirjoitti:

        Kuten todettu, vaikutuksia ja kokemuksia on monenlaisia, ja aina voi haluamiaan nostaa esiin, painottaa, maalailla.

        Itselläni lääkekokeilut olivat lyhytaikaisia juuri siksi, että niistä ei ollut (ratkaisevaa) apua. Joten ne lopetettiin. Mitään sen kummempaa draamaa koko asiaan ei liittynyt.

        Tuntemistani ihmisistä ei ainakaan 60-98(??) % ole saanut seksuaalitoimintojen häiriöitä masennuslääkkeistä. Itse en huomannut yhtään mitään tällaisia. Toki noitakin tietty on - miten paljon, siitä sitten varmaan erilaisia tutkimustuloksia.

        En mitenkään erityisesti propagoi lääkkeidenkäyttöä, siihen liittyy erinäisiä tunnettuja ongelmia. Tällä palstalla lääkkeistä kuitenkin myös pelotellaan aivan turhaan ja melko mielikuvituksellisinkin tavoin, mikä ei ainakaan edesauta lääkkeistä saatavia aitoja, yksilöllisiä hyötyjä masennuksen hoidossa.

        Eihän silloin ole mitään ideaa syödä lääkkeitä jos ei tunne että saa apua, silloin voi olla jokin muu kun masennus kyseessä


    • Mieluiten_ilman_kamaa

      Jos haluat päätäsi aineilla stimuloida, runsas määrä nikotiinia tai kofeiinia antaa potkua. Alkoholi on myös hyvä hetkellisesti. Jätä viralliset "masennuslääkkeet" muille. Alkoholi, kofeiini ja nikotiini ovat kaikki paljon turvallisempia vaihtoehtoja. Jopa useammat miedot laittomat huumausaineet, kuten marijuana, ovat virallisia "masennuslääkkeitä" turvallisempia käyttää. En kuitenkaan suosittele ketään lakia rikkomaan.

      • 666tosi

        alkoholi ja heinä just joo siinäpä hyvät neuvot kuinka kehtaat,itellä pikkasen paljo elämänkokemusta takana voit työntää nuo heinät vaikka sinne! olen aikas perillä ja kartalla näistä jutuista että älä lässytä noista rehujen eduista yhtään tavua!!!


      • henkkavaan1

        Itteeki ärsyttää kun noi myssy-päät jaksaa puolustella tota ruoho paskaa...


      • jep.sillä.lailla

        Ja alkoholi on tunnetusti depressantti, joten kirjoitelkaa lisää pössykelaisia masennus- ja lääkeaiheajatelmianne tänne, niin hyvä tulee...


      • htrehjtr

        Olen sitä mieltä, että kannabis tulis laillistaa. Vältytäisiin niiltä pelätyiltä itsemurhilta.

        Alkoholia kutsutaan depressantiksi, koska se hidastaa keskushermoston toimintaa, ei siksi että se aiheuttaisi masennusta. Englanniksi depressant tarkoittaa myös alas painajaa, niinkuin kuvainnollisesti alkoholi "painaa alas" keskushermoston toimintaa. Se ei siis viitta masentuneeseen mielialaan. Jos se masentais ihmisiä, eivät ihmiset sitä varmaan käyttäisi.


      • Mieluiten_ilman_kamaa
        henkkavaan1 kirjoitti:

        Itteeki ärsyttää kun noi myssy-päät jaksaa puolustella tota ruoho paskaa...

        En ole eläessäni käyttänyt kannabista enkä suosittele sitä tai mitään muutakaan psykoaktiivista muillekaan.

        Viralliset "masennuslääkkeet" ovat monin kerroin neurotoksisempia kuin nikotiini, kofeiini, alkoholi tai kannabis, joten kannattaa tarkkaan miettiä mitä ainetta alkaa vetämään, jos ihan väistämätön oma tarpeensa tuntuu olevan.

        Yhtenä vähemmän myrkyllisenä lisävaihtoehtona, jota resepteillä saa on bentsodiatsepiinit, kuten diatsepaami. Lääkäriltä voi kysyä vastaanotolla lisää. Hän toivottavasti osaa kertoa. Monet lääkärit tosin kuvittelevat SSRI-aineiden ("masennuslääkkeet") olevan turvallisempia ja vähemmän haitallisia ja suosittavat niitä bentsojen sijaan, joten aina lääkäritkään eivät ole luotettavia tietolähteitä. Pitkässä käytössä bentsotkin tekevät pahaa jälkeä keskushermostosta.

        Loppujen lopuksi jokainen päättäkööt itse mitä riskejä terveydellään on valmis ottamaan. Itse olen mieluiten ilman kamaa.


      • htejtej

        Lääkäreihn ei todellakan kannata luottaa mitä tulee "psykenlääkkeisiin." Heilläkun on valmiina jo toimintatapa miten torjua väitteet niden vaaralisuudesta: Väittää tämän faktan sanojaa psykoottiseksi, koska uskoo niiden olevan vaarallisia. Olen kuullut näin sanottavan hyvin monelle. Tuntuu, että se on käypä hoito-suositus.


      • Mieluiten_ilman_kamaa
        htrehjtr kirjoitti:

        Olen sitä mieltä, että kannabis tulis laillistaa. Vältytäisiin niiltä pelätyiltä itsemurhilta.

        Alkoholia kutsutaan depressantiksi, koska se hidastaa keskushermoston toimintaa, ei siksi että se aiheuttaisi masennusta. Englanniksi depressant tarkoittaa myös alas painajaa, niinkuin kuvainnollisesti alkoholi "painaa alas" keskushermoston toimintaa. Se ei siis viitta masentuneeseen mielialaan. Jos se masentais ihmisiä, eivät ihmiset sitä varmaan käyttäisi.

        Ihan hyvä huomio tuo. Kuten kaikki psykoaktiivit, alkoholikin tekee jotain ja sitten kehon vastareaktio on vastakkainen. Nousuhumalaa seuraa laskuhumala, ja krapula. Pitkässä käytössä alkoholiviekkarit ja mahdollinen vaarallinen delirium. Se mikä mee ylös, on tultava alas. Koskee toki myös SSRI-aineita, bentsoja, nikotiinia, amfetamiinia ja niin edelleen. Eittämättä laskuhumalassa ihmisillä havaitaan normaalia ärsyyntyneempiä ja "masistelevampia" fiiliksiä, joihin ilman nousua/käyttöä ei oltaisi törmätty, mutta se on eri ilmiö kuin tuo aivotoimintojen hidastaminen ("depressointi"), kuten lainattu nimimerkki huomautti.


      • hjththth
        henkkavaan1 kirjoitti:

        Itteeki ärsyttää kun noi myssy-päät jaksaa puolustella tota ruoho paskaa...

        Taitaa ärsyttä se, ettei saa käsiinsä sitä..


      • Mieluiten_ilman_kamaa
        htejtej kirjoitti:

        Lääkäreihn ei todellakan kannata luottaa mitä tulee "psykenlääkkeisiin." Heilläkun on valmiina jo toimintatapa miten torjua väitteet niden vaaralisuudesta: Väittää tämän faktan sanojaa psykoottiseksi, koska uskoo niiden olevan vaarallisia. Olen kuullut näin sanottavan hyvin monelle. Tuntuu, että se on käypä hoito-suositus.

        Juuri näin. Lääkärikunnallamme on valitettavan harhainen kuva niin sanottujen psykiatristen lääkkeiden haitoista ja mahdollista hyödyistä.


      • pilviisastelijat
        hjththth kirjoitti:

        Taitaa ärsyttä se, ettei saa käsiinsä sitä..

        No sillä lailla...

        Herätkää jo pilvestänne ja keltakaa asioita joskus selvinkin päin. Kunnon katko pössyttelyyn ja luonnollinen ajattelu taas käyttöön.


      • Kaatokänninen

        No mä sain baarist tutult puol grammaa kukkaa. Siitä jointin veivasin ja voi taivas että kajahti. Oli aika lentoon se ilta. Se oli todella hyvää satsii ja olosta tuli positiivinen ja iloinen hetkessä. Kotiin suoriuduttuani väsäsin toisen ja tipahti punkkaan. Mul on univaikeuksia ja nukuin hyvin.En ees lääkkeitä tarttenu.Hyvä reissu pitkäst aikaa. Sitä jäikin vielä joten sillä chillas seuraavan päivänkin. Siistii...


      • pilviisastelijat

        Kerro toi sille kaverilles, joka sai paranoiat, sosiaalifobiat ym. kivat jutut, joita sä et voi edes hyväksyä edessäs. Varmaan tykkää sun syvällisyydestä, kun oot vähän "kelaillu" juttuja kukissas... Vitun tampio.


      • pilviisastelijat

        Onko kiva mainostaa tuhoa toisille? Peace & love & super-superficial budshit?


    • tehgwet4h

      Venlafaxiini Opamox on toimiva yhdistelmä.

      • jawol

        Siis toimii niin että ensiksi Venlalla pää ja vatsa sekaisin ja sitten rauhoitellaan Opomoxilla,niinkö :)?


      • Mieluiten_ilman_kamaa
        jawol kirjoitti:

        Siis toimii niin että ensiksi Venlalla pää ja vatsa sekaisin ja sitten rauhoitellaan Opomoxilla,niinkö :)?

        Venlafaksiini on stimulantti ja kemiallisesti jossain määrin sukua MDMA:lle (amfetamiinijohdannainen), kansan kielellä ekstaasille. Oksatsepaami taas kuuluu bentsodiatsepiineihin, joka on sedatiivi. Molemmilla aineilla on myös paradoksaalisia vaikutuksia, eli venla voi osaa joskus sedatoida ja bentsot joitain joskus nostattaa/stimuloida. Saahan sitä päätää jokainen napsuttaa miten tahtovat. Itse pysyttäydyn ajoittaisissa III-olusissa.


      • jawol

        Tiedän kyllä mitä lääkkeitä noi on,olen molempia käyttänyt.Heitin kommentin huumorilla paitsi että Venla on sen luokan myrkky että sitä en todellakaan suosittele kenellekään.


    • miksi.turha.pelottelu

      Parasta kun neuvottelet hyvän lääkärin kanssa masennuslääkkeen mahdollisesta aloittamisesta ja valinnasta. Tänne kirjoittelevien itseapukemistien neuvoihin ei niin hirveästi kannata luottaa.

      Kuvittelisin, että joku tavanomainen, paljon käytetty masennuslääke (Cipramilit, Remeronit, mitä kaikkia niitä nyt on...) normaalilla, pienellä aloitusannoksella voisi olla ensimmäinen vaihtoehto, jos jotain lähdetään kokeilemaan. Mutta kuten sanottu, paras keskustella ammattilaisen kanssa asiasta.

      Sitäkin voisi varmaan miettiä, mikä tällä hetkellä sitten masentaa ja jarruttaa arkea niin pahoin. Mistä ne tunnelmat ja kokemukset tulevat? Voisiko niiden selvitteleminen esim. jossakin keskustelemalla olla lääkeavun sijasta tai ohella hyvä tapa käsitellä tilannetta? Usein vaikeitakaan tunteita (tai tunteiden tukahtuneisuutta) ei kannata vain siirtää sivuun tai yrittää häivyttää... Parempi olisi yrittää aina selvittää itselleen, mistä niissä on kyse - jolloin ne sitten ehkä hellittävät otettaan ja voivat johtaa johonkin tärkeään, jne.

    • hyyyhhy

      Cymbalta tarvittaessa, vielä remeron. Vältä bentsoja.

    • TäysinPysähtynyt

      Voih Rakkaat, kiitos paljon niin toooosi hyvistä erilaisista ajatuksistanne asian suhteen! Tässä aiheen Aloittaja. Toivottavasti ketään ei ahdista tuo puhuttelualoitukseni, mutta tuntui niin hyvältä lukea samalta aaltopituudelta tulevia tekstejä, oikein kokemus-asiantuntijoita. Halit Kaikille, ja Jaksellaan.

      Minulle on oikein paljon hyötyä, mitä kaikkea kirjoititte, kukin. Sekin varteenotettavaa, että jospa joillakin käytännön ratkaisuilla elämäni tuskaa ja tukalaa tilannetta saisinkin helpotettua. Minä jään miettimään. Sen sanon, että kokemus-asiantuntija on täsmälleen yhtä hyvä ellei paremmin näistä asioista tietävä ja tunteva kuin lääkäri. En halua mollata lääkäreitä, olen heitäkin elämässäni paljon tarvinut, ja, onhan heillä sit se lääkemääräysoikeus :) . Myös lääkärissä voi hyvin yhdistyä sekä kokemus-asiantuntijuus että lääkärin lääketiede. Sekin jo auttaa kovasti paljon, että lääkärillä on ikää eli kokemusta, mutta edellyttää, että pitää myös kaikki tietonsa ajan tasalla.

      Vielä sanon: Kiitos, minun on hyvä ajatella asioita teitin kaikkien kommenttien perusteella. Te jos kuka olette ajan hermolla, kuten etukäteen oletinkin, kun tänne kysymykseni laitoin. Olenhan itsekin jo kokenut ihminen, nyt keski-iässä ja varhaisvanhuuteen hyppäämässä ja kaikenlaista mielenterveyden oireita tullut ennenkin. Lääkkeet eivät tuntemattomia, mutta nyt haluan paneutua vain tähän hetkeen. Meillä on vain tämä päivä ja jonkinlainen tulevaisuus, mistä emme tiedä.

      Kuin palkinnoksi teitille, palautteena, laitan luettelon, jonka olen ottanut itselleni talteen jonkin nettilehden sivuilta:

      --- Lainaus alkaa ---
      *Hyvän mielen ruokia :

      Mantelit, runsaasti B6-vitamiinia ja magnesiumia

      Saksanpähkinät, runsaasti kivennäisaineita ja omega-3

      Chia (Salvia hispanica), runsaasti välttämättömiä rasvahappoja

      Seesaminsiemenet, runsaasti kalsiumia, magnesiumia ja tryptofaania

      Levä, runsaasti kalsiumia, omega-3, proteiineja, sinkkiä ja magnesiumia

      Cashewpähkinät, runsaasti tryptofaania, serotoniinin esiastetta

      Vihreät kasvikset, runsaasti kalsiumia ja foolihappoa

      Guava, runsaasti C-vitamiinia ja tryptofaania

      Viikunat, runsaasti kalsiumia, magnesiumia ja kuituja

      Kaakao, runsaasti magnesiumia, tuottaa myös iloiseksi tekeviä opioideja!

      Avokado, runsaasti välttämättömiä rasvahappoja, tryptofaania ja foolihappoa

      --- lainaus loppui ---

      En halua, että tästä nyt tulee ruoka-aine- tai luontaistuoteaiheista keskustelua, mutta noita em. siis ihminen voi ostella, kun muutenkin kaupassa käy ja jos rahhaa on. Niinkuin lääkkeidenkin kohdalla, näiden hyödyistä on mahdoton tietää, kun eihän pysty vertaamaan, millaista olis ilman jotakin. Tiedätte kaiken tämänkin vaikeuden, mikä koskee myös psyykenlääkkeitä. E-EPAa kyllä olen pidempään popsinutkin ja kuureina jotakin muuta auttavaksi sanottua. Yleisestihän on todettu, että oikeanlainen ja terveellinen syöminen auttaa meitä kaikkia myös psyykkisesti, mikä nyt sitten olisi oma keskustelunsa, ei aloiteta sitä nyt tässä! - Mutta, lääkitysasiaa kohdallani jään fundeeraamaan. Kiitos. Heippa.

    • cympalta

      Mä olen syönyt cymbalta 60 mg nyt pikkusen reilu kaks viikkoa ja masennus on jotain aivan järkyttävän syvää. Kannattaako jatkaa?? Mä oon niin lopussa!!

      • SymbatiatSulle

        No voi kamala. Yksi kaverini aikoinaan käytti Cymbaltaa ja koki kyllä kuin se olisi auttanut. Sittemmin vaihdettu hälle jotakin muuta, ja kai kohtuullisesti hän voi, tosin olot vaihtelee. Jospa sä jaksaisit toiset kaksi viikkoa sitä rohtoa vielä kokeilla, niin luulisi, että vasta sitten tietäisit tuon lääkkeen vaikutuksen. Jos vaikka järkyn syvä masiksesi onkin vain alkureaktio lääkitykseen? Mitähän sen lääkkeen tarkemmissa selostuksissa kerrotaan, vaatineeko kuukauden ajan katsoa asia. Mutta, miten jaksat eteenpäin odotellessas, hmm. Miten saisit jotakin auttavaa itselles tai sopivaa seuraa.


    • Hanki-itsellesi-

      kunnon logoterapeutti niin et tunne itseäsi puolen vuoden päästä.

    • TäysinPysähtynyt

      Aloittaja tuli uudelleen miettien lukemaan kejun. Yksi hyvä kommenti tämäkin, mitä itskin ajatellut: "Voit ihan hyvin arpoa minkä masennuslääkkeen aloitat. Ei ole mitään turvallisinta, toista parempaa listassa yleisimmistä masennuslääkkeistä. Niin yleensä lääkärit tekee, mututuntumalta heittää jonkun suosimansa lääkkeen. Kaikissa on haitat myös, se on arpapeli myös, saatko niitä. Sitten vaan kokeilemaan ja katsomaan saatko pelkät haitat, hyödyt ja haitat vai kuulutko siihen joka saa hyödyt, vai liikaakin virtaa ja manian." - Just noin olen ymmärtänyt. Mainiosti asian ilmaisit.

      Tällä hetkellä haluan yrittää elämääni pitää kuosissaan, pärjätä arjessa, ilman lekurille menoa masis-ahdistus-kohtauspäivien takia. Mikähän muuten siinäkin on, että aamulla herätessä, kun silmät avaa, kaatuu päälle kamala ankeuden tuska, ihan semmoinen hätä (en tark. wc- ). Mutta kunhan pääsen kahveenkeittoon, niin jo se liikkuminen hiukan kuin avaa oloa, mutta kyl siis kai kahvikin, mikä tuolla oli jonkun suosituskin, jotta silläkin stimuloi itteänsä. - Ehkä meitä monia myös auttaa, kun saadaan tämä heinäkuu elettyä alta pois, keskikesä melkein aina mulle tosi ikäväoloinen. Kai se kontrastikin, kun luulee, että toiset ne vaan jubileeraa ja nauttien hokee kesä, kesä wau. - Vain päivän matka kerrallaan on motto!

      • noi-harhaluulot

        menee ohi kun täytät 15 v, siinä tapauksessa ettet ole tuhonnut elimistöäsi sitä ennen ssri- tai muilla myrkyillä.


      • kunhan.sanon

        Hyvä ymmärtää, että lääkärillä on kuitenkin muutaman tason tarkempaa tietoa niistä eri masennuslääkkeiden "merkityksettömistä" eroistakin kuin täällä liioittelevilla "kriitikoilla"...

        Edelleen luottaisin siihen lekurin kanssa keskusteluun lääkeasioissa. Kaikesta huolimatta. Kukin tietty tölmää tahtomallaan tavalla...


      • ulpuKkain

        Lääkäri kyllä tietää vaativatko aivosi dopamiinin, serotoniinin, noradrenaliinin takaisinoton estoa vai vielä useamman reseptorin ja välittäjäaineen venkslausta että olet taas pirteä ja elämäniloinen. Hän näkee pääsi sisään. Lääkäri tietää nää jutut hei!

        Mulle aikanaan lääkäri alotti kalliin patenttisuojatun Cipralexin, kun se oli niin uusi, niin 'hyvä' ja ilmeisesti hyvin lobattu.. kun menee lääkärille, lääkäri miettii onko potilaalla uniongelma miksi jonkun lääkkeen määräys olisi suositeltavampaa tai jonkun yhdistelmän, tai potilaalla on muita terveyssyitä tai muita lääkityksiä,miksi ei voi määrätä jotain joka reagoi lääkityksen kanssa. Hän joko on' harmaata massaa' ja määrää ensimmäisenä masarilääkkeenä monesti tilastollisesti paljon määrätyn toimivan( se onkin mielenkiintooista, miksi joku lääkäri päätyy escitalopramiin, toinen johonkin muuhun - oisko syynä mainonta vai tiettyjen lääkeyhtiöiden kustantamat opiskeluajan bileet), tai jos potilas ehdottomasti sanoo ettei halua seksiongelmia ja kauhistelee niitä/tiettyä lääkettä lukemansa perusteella niin sitten jonkun muun tai onkin ennakkoluuloton ja 'ajassa mukana' ja suosittelee jotain uusinta uutta lobattua lääkettä.

        Sitten jos ei esim serotoniinin venkslaus auta vaikka potilas olisi roikkunut lääkkeellä pitkän aikaa, niin hän saattaa monesti ehdotella lääkeannoksen nostelua, ellei potilas saa niin vakavia oireita lääkkeestä. Jos se ei auta, sitten on lukuisia muita masennuslääkkeitä, joita voi kokeilla tai lääkemiksailuja.


    • gyytyt

      Kiva neologismi tuo "kränkkärää".

      • sano.muuta

        Jep, ilman kaltaisiaan luonteikkuuksiahan kielemme olisi varmaan umpilatteaa muoti- ja (muka-)sivistyssanamössöä. Kuka neohyyppä moista jaksaisi kuunnella?


    • hjkkjhvvjjkl

      Masennuslääkkeet ja joitain pointteja niistä:

      SSRI:t(serotoniinin takaisinoton esto):

      Yleisiä ikäviä haittoja seksuaalitoimintojen häiriöt

      Kaksikanavaisesti kuten seratoniiniin ja noradrenaliiniin vaikuttavat,SNRI:t:

      esim. Mirtazapiini-joka on rauhoittava sedatiivimasennuslääke ja käytetty uniongelmiin (nostattaa usein ruokahalua ja alussa aiheuttaa usein aamuväsymystä, yhdistellään joskus ssrilääkkeisiin), Venlafaksiini (sanotaan hankalaksi vieroittautua)

      Agomelatiinit (melatoniinireseptorien agonisti) mm. Valdoxan :

      Vaatii maksa-arvoseurantaa, kalliimpi, sanotaan ettei seksuaalitoimintojen häiriöitä tule, sanotaan auttavan uniongelmiinkin

      Dopamiinin ja noradrenaliinin takaisinoton estäjä (NDRI),Bupropioni(Voxra):

      Ei pitäisi myöskää aiheuttaa seksuaalitoimintojen häiriötä. Käytetään myös tupakan vieroitukseen. Vedetty aikanaan markkinoilta isompien annosten suhteen, koska sillä yhteys epilepsiakohtauksiin.

      Vähemmän käytettyjä

      MAO-estäjät:
      estävät monoamiinien (kuten serotoniinin, noradrenaliiniin ja dopamiiniin) metabolisoitumista

      Tiettyjä ruokarajoituksia kuten kypsytetyt juustot

      Trisykliset masennuslääkkeet:

      Enemmän sivuvaikutuksia, kuin nykyaikaisemmilla lääkkeillä, siksi eivät enää niin suosittuja

    • Kesämasennus

      Vortioksetiini eli Brintellix puuttuu listalta. Se on suht uusi "epätyypillinen masennuslääke (serotoniinimodulaattori ja -stimulantti)" Wikipedian mukaan. Tietenkin paljon parempi ja haitattomampi kuin edeltävät lääkkeet. Tai sitten ei.

      Aloittajalle: Minä olen kokeillut nyt kahta masennuslääkettä ja olen lopettanut ne, mukaanlukien edellämainittua. Minä kuulun ryhmään, joka ei saanut hyötyä, liekö kun en oikein uskonut niiden tehoonkaan (placebovaikutus) vaan olin jo alunalkujaan kyyninen. En saanut mitään mainitsemisen arvoisia haittoja. Lopetin, kun tuntui jotenkin turralta, eikä omalta itseltä. Ne ei kaikilla auta. Ironista, että niiden lopetuksen jälkeen , puoli vuotta myöhemmin, voin himpun verran paremmin :) Olen hakemassa kognitiivista psykoterapiaa ja olen lenkkeillyt säännöllisesti, mikä on piristänyt. Lääkkeeille ja psykiatrille olen sanonut heippa.

      Minulla on ystävä, joka sai hyödyn keskivaikeaan masennukseen
      mielialalääkkeistä.

    • Anonyymi

      Juhani Kannabinoli
      Tözytys RY
      Eikanuunaa.com

    • Anonyymi

      Voi sentään , ei kivalta kuulosta masennus .
      Vaikea sanoa mikä lääke oisi paras. Moni saa mirtazapiinia kun se on kaikista ”:kiltein” lääke sanoo minun kollegani , että hän aloittaa aina hoidon sillä minkä katsoo potilaan tarvitsevan sittenhän niitä on monia lääkkeitä samalla sisällöllä , joten vaikea tietää mikä olisi paras. Mutta kerro lääkärillesi mitä ajattelet niin voitte yhdessä sopia mikä sinulle olisi parasta . Tsemppiä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4479
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe