Seuraavaksi tarinan verran lyhyitä virkkeitä käännettäviksi kirjakielelle, sanojen paikalliset merkitykset huomioiden.
Turha teijjän on tiällä velehhuu.
Kuka siellä vielä mäelyvvää?
Eikköön myö lähetä jo pihhaan?
Minähhii jouvan tästä jo mökille.
Raakassoohan tuo ja haakottaahi.
No ala sittä jo tölökkii.
Wanha lieksalainen ja virkkeiden merkitykset
24
278
Vastaukset
- muistelua
Kyllähän siinnä kotiin ollaan menossa parissakin eri virkkeessä. Voisi luulla, että mennään vapaa-ajan asunnolle ja pihamaalle, mutta näin ei ole." Eiköön myö lähetä jo pihhaan?" Eiköhän lähdetä jo kotiin. "Minähhii jouvan tästä jo mökille." Minäkin joudan tästä jo kotiin. Jos sanoja olisi aikonut mennä vapaa-ajan asunnolle, hän olisi todennäköisesti sanonut menevänsä huvilalle.
Turha teijjän on tiällä velehhuu. = Turha siellä on teijän touhuta/työskennellä.
Kuka siellä vielä mäelyvvää? = Kuka siellä oikein meluaa?
Eikköön myö lähetä jo pihhaan? = Mäännään myö kotipihhaan.
Minähhii jouvan tästä jo mökille. = Minähhii jouvan tästä kottiin.
Raakassoohan tuo ja haakottaahi. = Kyllähän tuo jo väsyttää ja haukotuttaa.
No ala sittä jo tölökkii. = No ala laputtaa siitä.
Näin minä nuo ymmärrän.- kielimiehhii
Hyvin menee lieksan kieli antrean mieheltä.
Kyllä kielimiehet ´muistelua´ ja ´kamuttaja´ ovat hyvin perillä ilmaisujen ja sanojen merkityksistä. Velehhuu on myös mielestäni teennäisen touhukasta ja näkyvää puuhaamista ja mäelyäminen turhan äänekästä puhumista yksikseen tai toiselle.
Ennen muinoin mentiin pihhaan tai mökille, kun tarkoitettiin kotiin lähtöä. Vielä 50-luvulla Pielisen ympäristöstä lähdettiin huvilalle, kun mentiin kesämökille. Pienet mökit eivät silloin olleet kuitenkaan mitään huviloita. Nykyään kesämökit ovat jo vapaa-ajan asuntoja kaikkine mukavuuksineen.
Tölökkimisellä tarkoitettiin kävelyä.Kyllä velehumisella ja mäellyymisellä noitakin tarkoitettiin.
Joo ja huvilasta silloin puhuttiin, ei kesämökistä.
Tölökkiminen oli kävellyy niinkun sanot.
- minullaVähänVuosia
Sen verran utelen jotta oletteko alle 70 v. ei tarvitse sen tarkemmin. Ihmettelen muistianne.
kamuttaja kirjoitti:
Lyhyt vastaus minultakin - Olen yli.
Sen verran lisään kun näin ihmettelysi, että aivoja on pidettävä kunnossa.
Luen paljon, opettelen uutta ja kirjoitan, sekä luennoin.
Liikun sen mitä terveys sallii.
Koetan muutenkin huolehtia kehostani ja mielestäni.
Vastaan lyhyesti, että yli.
- minullaVähänVuosia
Siis yli 70 v sitten ihmettelen vielä enemmän.
- kaprakoita.ovat
Miksi ihmettelet?
- toonenkin
kaprakoita.ovat kirjoitti:
Miksi ihmettelet?
Ovat tosi vanhoja siksi.
- itsestään-selvyys
Tietoa on kertynyt paljon kun ikää on kertynyt paljon. Poikkeuksiakin on. Pöljille ei kerry tietoa iän myötä yhtään lisää. Oikeaa tietoa ei tule yhtään lisää vaikka istuu päivät pitkät ja vuodesta toiseen Apsilla tai Cittarin eteisessä.
Niin. Pitää olla iäkkäänäkin kapasiteettiä ottaa vastaan;)
Tiettyjä juttujaluksessaan tulee olomainen, aikamainen ja aikamoinen olo. Minä olen vielä hieman nuori tuntemaan suuren iän saati kokemuksen komennuksen kautta.
Toki, aito kokemus alkaa syntymästämme. Se miten sen nyt sitten saa ja ottaa on itse kustakin ja mistäkin kiinni;)Aloittajalla on lähes kokemusta. Täydellisen jätin siksi pois, että jokaisella meillä on, jos ei eleissämme, ilmeissämme tai tehdyillä teoillamme peiliin katsomisen kyky. (Syntymäsokeat, antakaa anteeksi) ainakin kirjoitetussa tekstissämme.
Tohdi en olla paha. Toki tarpeen niin vaatiessa; mutta onko se sitten enää pahaa, jos pahaa vastaan on?
PS. Minä en teijjän kanssa tiällä velehhuumista pahana pidä. Vaikka laelleen ajatuksetkin ja käsitteet menisivät. Pääasia se, että on elo ja aika.- ei.wanha
Wanha on monipuolinen tietomies hatunnosto hänelle.
- hattu.ylös
Täällä on paljon viisaita kirjoittajia hatunnosto kaikille.
Sinä osa<at kirjoitta murretta, kuten olen aikaisemminkin todennut.
- varanoottori
Maksetaanko sinulle nnäidtä aloitkksidta
- vaiko-täyskäki
Varanoottori taitaa olla jo aika tinassa.
- lippisHävisi
vaiko-täyskäki kirjoitti:
Varanoottori taitaa olla jo aika tinassa.
Yhen sekopään horinat.
- KuakilanTyttö
lippisHävisi kirjoitti:
Yhen sekopään horinat.
Samaa mieltä se varamoottori taitaa olla aika tinuri, on joka ilta sekaisin, se on KuakilanPoeka.
- Lontta.nelonen
KuakilanTyttö kirjoitti:
Samaa mieltä se varamoottori taitaa olla aika tinuri, on joka ilta sekaisin, se on KuakilanPoeka.
Kuka on Kuakilan poeka vihjaa pikkasen
- Kennenkäpoeka
Lontta.nelonen kirjoitti:
Kuka on Kuakilan poeka vihjaa pikkasen
Hän on Kaakkila -nimisen tilan poika.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 216548
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04687- 603677
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2282937Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon342712Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452496Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme252335Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731767- 401753
- 241618