J. Seppälä on suomentanut Kyrillos Jerusalemilaisen elämää ja oppia kuvaavan kirjan. Kyrilloshan oli Jerusalemin piispana v 348-386 jKr joten hänen johtamansa kirkko oli jatkumoa alkuseurakunnalle. Kyrillos kirjoitti useita katekeettisia opetuspuheita, joissa hän selitti kirkon oppia ja käytäntöjä.
Tuohon aikaan käytiin Katolisessa kirkossa rajua taistelua vallasta ja piispat julistivat toisiaan kirkonkiroukseen kun koettivat saada lisää vaikutusvaltaa kirkon sisällä. Kyrillos kävi rajua taistelua varsinkin Kesarean piispaa vastaan, kun hän halusi tehdä virastaan Jerusalemin piispana toisia korkeamman ja vaikutusvaltaisemman viran.
Kyrillos oli ensimmäisiä kirkon johtajia, joka kehitti jumalanpalveluskäytäntöjä ja valikoi Raamatun tekstejä eri tilanteisiin.
Kyrillos antoi myös tarkkoja ohjeita mm kirkon kastekäytännön suorittamiseksi, vaikkakin jo ennen häntä oli ns Hippolytoksen Apostolinen traditio 300-luvulta, jonka pohjalle myös Kyrillos laati oppinsa.
Erikoista on, että vielä tuohon aikaan ei Jerusalemissa tunnettu lapsikastekäytäntöä. Kyrilloksella ei ole mitään mainintaa lasten kastamisesta, vaan hänen ohjeensa koskivat vain aikuistuvia tai aikuisia kaste-oppilaita. Kyrillos oli itsekin uskovaisen kodin lapsi, eikä edes häntä oltu kastettu vauvana.
Kaste suoritettiin pääsääntöisesti upottamalla, vaikkakin poikkeustapauksisssa kaste voitiin suoritta valelemalla juoksevassa vedessä Didakheen ohjeen mukaan. Kasteellepyrkiville oli tarkat ohjeet, miten heidän tuli käyttäytyä.
Hänen ohjeensa katekumeeneille eli kaste-oppilaille oli:
1.Kaste pyrittiin ajoittamaan pääsiäiseen . Sitä edelsi 40-päiväinen paasto ja
valmistumisaika päivittäisine opetuksineen.
2.Suulliset kuulustelut ja toistuva eksorkismi ennen kastetoimitusta
3. Kiusaajasta luopuminen ja Kristukseen liittymisen toimitus ennen kastetta.
4. Uskontunnustuksen julkinen lausuminen
5. Kastettavan voitelu ilmentämään Hengen yhteyttä
6. Upotuskastekäytännön selittäminen Room 6. luvun mukaan
7. Kasteen jälkeinen voitelu Pyhän Hengen vastaanottamiseksi
8. Pääsiäisen jälkeinen mysteereitä koskeva opetus.
Mutta Kyrillos ei ollut ainoa joka antoi tarkkoja ohjeita kastekäytännön suorittamiseksi. Samanlaisia ohjeita antoivat mm hänen edeltäjänsä, Jerusalemin piispa Makarios,sekä monet kirkko-isät, kuten Ambrosius,(k v 397) Krysostomus,(k v 407), ja Teodoros (k. v 428), joista kukaan ei puhunut mitään vauvojen kastamisesta. Siksi onkin ihmeellistä, että vauvojen kastaminen yleistyi Katolisessa kirkossa, vaikka nämä varhaisimmat kirkko-isät eivät sitä opettaneet eivätkä puolustaneet.Kasvava kirkkolaitos alkoi vähitellen luopua apostolisesta perinnöstään ja pyrki muodostumaan maalliseksi valtarakennelmaksi, joka kilpaili maallisten valtiaitten kanssa, ja onnistui siinä erittäin hyvin.
Kyrillos Jerusalemilainen ja kaste
8
254
Vastaukset
- sielläsokeuspysyy
Tämä on aina tiedetty joka paikassa muualla paitsi lutterin systeemin jäsenkunnassa.
- jonglöörimme
Tuostakin nähdään, että kaste ymmärrettiin Jumalan työnä, jossa saatiin Pyhä Henki ja synnit anteeksi.
Vanhimpien kirkkoisien ei tarvinnut paljon puolustella lapsikasteta, koska se oli käytössä ja se tiedettiin apostoleilta opituksi tavaksi. Merkillepantavaa on, ettei kukaan kirkkoisä vaadi ketään kristittyä menemän uudestikasteelle. Sellainen on tullut kuvioon vasta 1000-luvulla, vaikka lapsia on kastettu alusta saakka.- sokeamikäsokea
Eikö tuo jonglööri vieläkään osaa käyttää järkeään?
Hengellinen sokeus panee hänet riehumaan eikä hän malta edes ajatella, mitä Kyrillos tuossa opettaa.
Kyrilloksen ohjeistahan käy selvästi esille se, että kaste-oppilas tuli uskoon ja sai synnit anteeksi ENNEN kastetoimitusta!!!! Siksi hän saattoi tunnustaa uskonsa!!!
Kohta:
3. Kiusaajasta luopuminen ja Kristukseen liittymisen toimitus ennen kastetta.
4. Uskontunnustuksen julkinen lausuminen
Merkillepantavaa on, että vauvojen kastamisesta ei ole mitään mainintaa!!!Ei edes pienintäkään viittausta siihen suuntaan! - fda
Olisiko kaste lainattu kristinuskoa edeltäneiltä mandaelaisilta?
https://www.youtube.com/watch?v=LhP4n3SMs0w - näinsevaanonveljet
Synnit saa ja sai anteeksi kasteen ja uskon kautta. Vauvojen kastamisesta ei tarvinnut erikseen mainita kun se oli niin itsestäänselvä asia. Sen sijaan merkillepantavaa on, ettei uudestikasteesta ole mitään mainintaa.
- ettäsilleen
näinsevaanonveljet kirjoitti:
Synnit saa ja sai anteeksi kasteen ja uskon kautta. Vauvojen kastamisesta ei tarvinnut erikseen mainita kun se oli niin itsestäänselvä asia. Sen sijaan merkillepantavaa on, ettei uudestikasteesta ole mitään mainintaa.
Heh, heh
Vauvojen tervaamistakaan ei tarvitse erikseen mainita, koska se oli niin itsestäänselvä asia!!! - näinsevaanonveljet
ettäsilleen kirjoitti:
Heh, heh
Vauvojen tervaamistakaan ei tarvitse erikseen mainita, koska se oli niin itsestäänselvä asia!!!Mikä hirveä hinku sinulla on tervata vauvoja? Jeesus ei käskenyt tervata ketään, mutta kastaa Hän käski. Siksi vauvoja kastetaan.
- Kiitollinen
Selväähän tuo aloituksen asia on kaikille kirkkohistoriaan perehtyneille. Sellaiset jotka eivät ole perehtyneet, ovat täällä "tietävyydessään" heittäneet kommentteja, että alusta asti on lapsia kastettu, ym. Vaan ei se niin ole.
Ja väitätte vielä ainoaa raamatullista kastetta uudestikasteeksi. vaikka sisimmässänne varmaan itsekin ymmärtätte, ettei lapsikaste ole raamatullinen kaste. Älkää viittikö.
Lapsikaste ei voi välittää pelastusta tai syntien anteeksiantamusta, koska siitä puuttuu se tunnustamiselementti, joka on raamatullisessa kasteessa. Se on se alkuperäisen kasteen efektiivinen osa. Usko ja tunnustus pelastavat. Uskovien kaste voi edelleen vaikkapa lähetystilanteessa pelastaa ensimmäisenä tunnustautumisena Jeesukseen vähän niin kuin syntisen rukous tai synninpäästö. Raamatun kertomuksissa se toimi niin.
Mutta se ei ole pelastuksen ehto.
Anyway, kiitos hyvästä aloituksesta ja siunausta teille kahdelle jannulle. Vetäkää happea. ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)755634Haistoin ensin tuoksusi
Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu242496- 261977
- 591725
- 121601
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais51398- 91307
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa101281"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla71239- 141193