Miten häätää ampiaiset pois vadelmien kimpusta?

KylmäKevät

Eilen sain ampiaisenpiston marjatarhassa, kun kiukkuisina pörräävät ampiaiset eivät päästäneet minua vadelmapensaikkoon poimimaan kypsiä marjoja ja kohentelemaan kasvitukia. Pääosa vatuista on vielä raakileita, vieressä kypsyviä karhunvatukoita, ja marjoja pitäisi päästä keräämään vielä monta kerta. Olen lukenut että ampparit voivat kiinnostua muistakin puutarhamarjoista: http://www.iltalehti.fi/piha/2014082118591372_ph.shtm
Avointa etikka-astiaa suositeltiin avuksi aiemmasa suomi24:n parvekeampiaiskeskusteluss? Olisiko teillä muita neuvoja? Esimerkiksi onko kukaan kokeillut tärpättiä?

16

1608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YlikypsääHerkkua

      Olen juuri seurannut naapurin ylikypsiksi päässeitä vadelmia ja mitä enemmän ne ylikypsyy niin myös ampiaisten määrä lisääntyy. Myös ylikypsät mansikat ovat ampiaisten suosikkeja. Monelle muullekin hyönteiselle ylikypsät mansikat ja vadelmat ovat herkkua.

      Jos vadelmapuskan ampiaiset ovat tosi kiukkuisia, niin silloin niiden pesä on mahdollisesti vadelmapuskassa.

      • KylmäKevät

        Yllkypsää herkkua, tarkoitatko sitten marjojen poimintaa suojavarusteissa? Meillä vatut eivät ole vielä ylikypsiä.


      • KylmäKevät

        Pensaikkoa on käyty hoitamassa kesän mittaan, ja olisi yllätys, jos mahdollinen maapesä olisi ollut siellä koko kesän. Varma pesä on kyllä tiedossa hankalasti tavoitettavassa paikassa Toisella puolellla pihaa. Tuon pesän lähistöllä liikkuessa ei ole ollut ongelmia. Lieneekö marjamaalle tullut eri pesän ampiaisia?


      • EnsimmäinenKeruu
        KylmäKevät kirjoitti:

        Yllkypsää herkkua, tarkoitatko sitten marjojen poimintaa suojavarusteissa? Meillä vatut eivät ole vielä ylikypsiä.

        Aikaisimmilla lajikkeilla on menoissa jo kolmas keruukierros. Monilla lajikkeilla on ollut tällä viikolla ensimmäinen keruu.


      • YliKilometrin
        KylmäKevät kirjoitti:

        Pensaikkoa on käyty hoitamassa kesän mittaan, ja olisi yllätys, jos mahdollinen maapesä olisi ollut siellä koko kesän. Varma pesä on kyllä tiedossa hankalasti tavoitettavassa paikassa Toisella puolellla pihaa. Tuon pesän lähistöllä liikkuessa ei ole ollut ongelmia. Lieneekö marjamaalle tullut eri pesän ampiaisia?

        Jos ylikypsää herkkua on runsaasti tarjolla, niin ampiaiset tulee sinne jopa kilometrin etäisyydeltä ja kauempaakin.


      • KylmäKevät

        YliKilometrin, sitäpä arvelinkin, pörrääjät eivät tunne tonttirajoja. Taidan kokeilla jotakin etikantuoksuista ruiskutusta ennen seuraavaa keräilyä.


    • Vadelmapehkossapesä

      Silloin pistää kun niidenpesä on vadelmapehkossa. Vadelmapehkossa oleva pesä voi olla versojen varassa tai maapesä.

      • KylmäKevät

        Vadelmapehkossapesä, voi olla että on pesä ja voi että ei ole! En ole uudelleen jalallani astunut siihen kohtaan vadelmikon vieressä, missä minua pistivät. Vadelmia olen kyllä käynyt poimimassa lisää suojavaatteet päällä, ei ongelmaa.
        Viime kesänä meillä oli amppareiden maapesä pensaan alla toisella puolella pihaa, ja se löytyi vasta loppukesästä pensasta pienennellessä... Onnella ei tullut pistoja silloin.
        Jäi hävittämättä tuo viime vuoden pesä. Nyt kyllä yritämme hävittää, jos pesäaukko löytyy.


      • Siinäpesä
        KylmäKevät kirjoitti:

        Vadelmapehkossapesä, voi olla että on pesä ja voi että ei ole! En ole uudelleen jalallani astunut siihen kohtaan vadelmikon vieressä, missä minua pistivät. Vadelmia olen kyllä käynyt poimimassa lisää suojavaatteet päällä, ei ongelmaa.
        Viime kesänä meillä oli amppareiden maapesä pensaan alla toisella puolella pihaa, ja se löytyi vasta loppukesästä pensasta pienennellessä... Onnella ei tullut pistoja silloin.
        Jäi hävittämättä tuo viime vuoden pesä. Nyt kyllä yritämme hävittää, jos pesäaukko löytyy.

        Yleensä ampiaiset käyttää hyödykseen koko pehkon alueella ylikypsiä vadelmia. Jos yksittäinen alue missä ärhäköitä ampiaisia, niin siinä on todennäköisesti pesä.


      • KylmäKevät

        Siinäpesä, ei sinne vadelmanvarsien sekaan tässä pihassa oikein mahdu mitään huomaamatta jäänyttä pesää, kun alustaa on kitketty, kaiveltu rönsyleinikkejä ym. ja varsia nosteltu ja tuettu kesän mittaan kävellen siellä pensaikossa. Marjojakin kerätty nyt kolme kierrosta. Metsäryteiköt ovat eri asia.
        Olikohan ampiaisilla joku parveilu menossa, kun hyökkäsivät? Milloin kuningatar jättää pesän? Pihassa on nyt paljon ampiaisia ja kimalaisia kukkasissa, mutta eivät muualla ole olleet kiukkuisia.


      • Vieläpieniäyhdyskuntia
        KylmäKevät kirjoitti:

        Siinäpesä, ei sinne vadelmanvarsien sekaan tässä pihassa oikein mahdu mitään huomaamatta jäänyttä pesää, kun alustaa on kitketty, kaiveltu rönsyleinikkejä ym. ja varsia nosteltu ja tuettu kesän mittaan kävellen siellä pensaikossa. Marjojakin kerätty nyt kolme kierrosta. Metsäryteiköt ovat eri asia.
        Olikohan ampiaisilla joku parveilu menossa, kun hyökkäsivät? Milloin kuningatar jättää pesän? Pihassa on nyt paljon ampiaisia ja kimalaisia kukkasissa, mutta eivät muualla ole olleet kiukkuisia.

        Aika pieniä yhdyskuntia ovat vielä tässä vaihessa kesää ja maapesät saattaa jäädä huomaamatta. Tosin tänä vuonna on löytynyt jo normaalia isommiksi kehittyneitä yhdyskuntia. Tästä eteenpäin yhdyskunnat suurenee suorastaan "räjähtämällä".


      • KylmäKevät

        Niin ampiaiskesä on "hyvä" uutistietojenkin perusteella, Kyllä ja huomenna jatkan vadelmien keräilyä, suojavaatteissa.


      • KylmäKevät

        Ehkä kuningattaret ovat kuitenkin jo lähteneet pesistä, ja ampiaiset ovat siksi turhautuneet ja ärhäköinä kiertelemässä ympäriinsä. Lämmin toukokuu ja kylmä kesäkuu ovat saattaneet sekoittaa ampparikuningatarten ajantajun. Näin ainakin selittää 28.7 Hesarissa haastateltu asiantuntija.


    • Helpposaalis

      Kun vadelmat poimii niin että ne eivät ylikypsy, niin myös ampiaiset pysyy vattupensaista pois. Ylikypsät marjat on monelle hyönteiselle helppo saalis.

      • poltinkarva

        Ampiaiset saattavat hääriä siellä vadelmien kimpussa aivan muustakin syystä kun marjoja syömässä. Minulla ampiaiset pyörivät kuusien ympärillä. Ja totta tosiaan kirvat katosivat.


    • KylmäKevät

      Tänään kävin tutkailemassa vadelmikkoa ja siinä vieressä notkuvia karhunvatukoita. Ensimmäisten kypsien mustien karhunvatukoiden päällä oli jo ampiaisia satoa maistelemassa! Iso valtaosa karhunvatukoista on täällä vielä ihan raakileita, syksyllähän ne yleensä kypsyvät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3065
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2301
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1543
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      901
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe