Kesälämpimiä

Näin kesälämpimillä juohtuu mieleen syynäillä Perussuomalaisten tilannetta eli sivustaseuraajana ja aiheen eli politiikan eli yhteisten asioitten hoitamisen harrastelevana seurailijana. Erityistä huomiota herättää viime vuoden huhtikuun eduskuntavaalien tuloksen ja viime aikojen mielipidetiedustelujen välinen kannatusero. Tuskin lienee väärin päätellä, että muutosta on tapahtunut, vaikka mielipidetiedusteluihin ei aivan tarkkaan olekaan luottamista.

Jo aikaisemminkin on tiedetty, mitenkä Perussuomlaiset ovat parhaimmillaan saaneet laajaa kannatusta "duunariväen" keskuudessa kuten myös tavanomaiselta porvarikansalta. Samalla on ollut aivan luonnollista ollut todeta, että monisorttisen kannattajakunnan kaikkien eri väestöryhmien tarpeitten ja toiveitten tyydyttäminen on vaikeata. Nyt on kulunut runsas vuosi siitä, kun Perussuomalaiset nousivat hallitusvastuuseen. Kovin pitkä aikajakso ei sekään ole pitkäjänteisten päätelmien tekemiselle.

Kannatuksen alenemisen olennaisin syy saattaa olla meikäläisen riippumattoman yksityisaprikoitsijan näkemyksen mukaan hallituksen harjoittama tavallista kansaa edelleen kurittava politiikka, joka on jatkoa edellisten hallituksien kritiikkiä nostattaneille tekemisille. Tavallista rahvasta ja keskiluokkaa on riittävästi kurmuutettu jo ennen Sipilän hallitusta. Vaaleissa äänestäjät uskoivat politiikan muuttuvan siirtämällä kannatustaan Keskustalle ja samalla Perussuomalaiset piti pintansa puolueena aikaisemmalla tasolla. Kansa on alkanut pahasti pettyä Sipilän hallituksen tekemisiin.

Otan esimerkiksi Helsingin ja koko pääkaupunkiseudun. Ymmärtääkseni siellä Perussuomalaiset ovat saaneet pääkannatuksensa maaltamuuttaneelta väestöltä ja heidän jälkeläisiltään. Aikaisemmin he olivat palkanansaitsijoina ilmeisesti sosialidemokraattien kannattajia, mutta Kataisen ja Stubbin hallitusten "aikaansaannokset" aiheuttivat juuriltaan maalta kotoisin olevan äänestäjäkunnan laajan siirtymisen Perussuomalaisten kannattajiksi. Tähän päättelyyn sopii myös se, että Keskustan isojen isäntien ja mahtiemäntien ajatustapaan nojautunut politiikka ei ole saanut pääkaupunkiseudun äänestäjiltä läheskään samaa kannatusta kuin Perussuomalaiset ovat saaneet viime vaaleissa.

Kun Sipilän hallitus asettui "kilpailukykysopimuksessa" varsin selkeästi työnantajien kannalle, niin siitä kärsi nimen omaan Perussuomalaiset puolueena. Tavallinen kansa, työväki, palkansansaitsijat kokivat joutuneensa kaltoin kohdelluiksi hallituksen politiikan edessä. Perussuomalaisten ongelmana on se, että duunareitten kannatuksen myötä pitää pystyä huolehtimaan myös duunareitten asioitten ajamisesta. Tämä asetelma pätee luonnollisesti pääkaupunkiseudun lisäksi myös koko tasavallassa. Käsittääkseni aikaa on vielä ainakin runsaat kaksi vuotta rahvaan ja keskiluokan elämisen asioitten konkreettiseen hoitamiseen.

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

        Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
        Ruoka ja juoma
        75
        2226
      2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

        Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
        Ikävä
        133
        1452
      3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

        ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
        Ikävä
        135
        1445
      4. Uskaltaisitko vielä

        Lähestyä vai et kaivattuasi?
        Ikävä
        149
        1150
      5. Keitä täällä on??

        Kertokaa nimenne!! 🤔
        Ikävä
        105
        987
      6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

        Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
        Maailman menoa
        366
        902
      7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

        Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
        Ikävä
        82
        764
      8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

        Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
        Iisalmi
        55
        714
      9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

        Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
        Ikävä
        50
        683
      10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

        mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
        Ikävä
        67
        674
      Aihe