Elämän taitoa tarvitaan

Työtöneläkeläinen

Eräänlainen sisutarina: elin 490 euron työttömyyskorvauksella, johon lisänä sain 300 euroa sosiaalihuollosta rahaa. Muuta ei tullut. Välillä oli kuukauden työ, välillä puoli vuotta työvelvoitetyötä, jota silloin valtio antoi pitkäaikaistyöttömille, ne saattoivat jatkua 2 vuotta, mutta peruspalkka loppui kahteen vuoteen maksimissaan ja työttömyys oli edessä. Kun jäin eläkkeelle, työkyvyttömyyseläkkeelle; eläke oli muutaman kympin yli 1000 euroa ja siitä edes vanhuuseläke ei nousisi. Halusin uuden puhelimen. Epileptikkona särkyä puhelimia vuoden aikana 3 ja jokainen maksoi yli 300 euroa, kannettava tietokone maksoi 690 euroa ja tabletti 399 euroa. Velka-ajaksi otin kaksi vuotta. Liittymien ja puhelimen käytön vuoksi puhelinlaskuni oli kaksi vuotta joka kuukausi 250-380,00 euroa. Kun lopulta kyllästyin maksamiseen, maksoin kaikki erät yhtä laitetta lukuun ottamatta kokonaan kerralla pois. Puhelinlaskuni yllätti. Nyt se putosi alle sataseen, jos maksusopimusmaksua ei oteta lukuun. Yritin minä säästää kin ja innostuin neljä kertaa luottokortista. Otin sellaisen ja maksoin kuin isäni velkaa pois kaiken. Nyt minulla on vain pankkikortti ja olen alkanut säästää rahaa 12 säästölippaaseen, joita keräsin. Lisäksi avasin tavallisen säästötili ja laitan joka kerta, kun kaupassa käyn Säästötilille rahaa muutaman euron. Säästö ei ole suuri, mutta käyn kaupassa kuukaudessa noin 16 kertaa, joten 3 euroa joka kerta on kuukaudessa muutama kymppi rahaa. Säästän aina kun voin ja pidän kuiva-ainekaapin täynnä. Täytän sitä aika ajoin ja leivon itse sekä paistan joskus ja joskus myös keitän. Nyt puhdistin jättipulloni ja isojen pullojen, joita käytän erilaisten rahojen säilytykseen ja koristeina, ulkopinnat veden kanssa. Kerran etsin Pitempiaikaista säästöpaikkaa rahoille, mutta jostain muualta kuin asunnosta. Kerrostalossa kun asun, niin laitoin lasipurkin parvekkeelle ja yksinkertaisesti unohdin koko purkin. Oli mukava yli puolen vuoden kuluttua huomata säästö. Tämäkin oli erään tavallisen työttömän ja myöhemmin eläkeläisen tarina. Minä en saa sosiaalihuollosta mitään, vaikka olen kysynyt. Siksi kerroin tämän, että olen minäkin pärjännyt 790 eurolla kuukaudessa ja elänyt joten kuten hyvin. Jokainen pärjää, kun jättää mäyräkoira ja jaloviinapullon viikoittain ostamatta sekä myös vähentää tupakka, tyytyy halvempiin vaatteisiin ja opettelee tekemään jotain itse. Eli toisin sanoen itse jokainen rakentaa onnensa, se lähtee omasta itsestä, omista toiveista ja unelmista ja vain itse sen tekee. Toinen ei onnea voi antaa kuin pienen haaveen ja intoa, mutta minä itse rakennan elämäni ja onnen. Rukoukseni on, että jokainen äidin ja isän elätti oppisi kerran omillaan toimeen tulemisen alkeet, ettei tarvitsisi jäädä työttömäksi tai peräti asunnottomaksi...

4

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omillani

      Minä Olin ssunnoton kahdeksan kk ja asuin hoitokodissa jossa asui sekä työttömiä, asunnottomia, alkoholisteja, sairaita ja muuta yhteiskunnan kermaa. Otin sen asunnon jota tarjottiin, maksan vuokran ajallaan ja vaikka tilille en osaa säästää eikä sinne säästy, niin säästyypä kotiin pulloon ja 16 säästöpossuun, joista osan aika ajoin tyhjennän rahan tarpeessa, mutta olen ylpeä, että pärjään omillani ja että sosiaalihuoltoa en Ole tarvinnut enää 5-7 vuoteen. En Ole ollut puliakka, mutta köyhä olen edelleen, mutta pärjään omilla tuloillani. Suomessa tulee toimeen jos ei osta pihvejä joka päivä eikä jatkuvasti elä yli varojensa. Säästötilille on suunnitelmissa säästää mutta odotellaan seuraavaa eläkettä ja silloin säästetään.

    • kaunissisältä

      Hienoa. Todellakin. Hatun nosto!
      Tuota asennetta kaivattaisiin niin paljon paljon enemmän!
      Ihmisiä jotka tajuaisivat, että itse ovat oman onnensa seppiä.
      Ihmisiä jotka tajuaisivat, että ei ole suurempaa rikkautta kuin henkinen rikkaus!
      Pataljoonittain ruikuttajia, upeaa että näitä helmiäkin löytyy sentään.
      Hienoa syksyn alkua ja kaikkea hyvää elämääsi :-)

    • elämäntarinaa

      Kiitos samoin. Huomasin että elämä antaa enemmän kun kiittää ja huomaa elämän parhaat valopilkut. Elämän tuska poistuu ja tilalle tulee valoisa mieli ilman huonoja ajatuksia kun pyrkii aina löytämään valopilkun elämässään. Jokainen päivä on uusi mahdollisuus.

    • voimia.kaikille

      up!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2858
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      105
      2140
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1620
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      924
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe