Mukeista ja muista astioista

Galluppia kesäpäivän ratoksi:
Juotko aamukahvisi 1 dl ruusukupista vai 2,5 dl jykevästä keramiikkamukista?
Säästätkö parhaat astiasi juhlakäyttöön vai onko jokainen päivä juhlaa näin loppusuoralla?

30

506

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • expimot

Kotioloissa juon jykevästä juomalasista, kaksi lasillista päivässä. Kylässä yritän näyttää tyytyväiseltä siemaillessani pikkurilli pystyssä sellaisesta sormustimen kokoisesta.

Se lasi on paras astiani.

Jokainen päiväni on jotain riemujuhlan ja ilotulituksen väliltä.

• kylmätotuus

Joskus muinoin join kahvini Arabian Maija-kupista-jota valmistettiin 1960-luvulla-, enkä voinut silloin ymmärtää, että jotkut käyttävät mukeja.

En muista, miksi minäkin sitten siirryin käyttämään mukia kai 2000-luvun alkupuolella. Sen muistan, ettei kahvi maistunut aluksi yhtä hyvältä, kuin kupista nautittuna. Kaiketi sekin oli vain ennakkoluulo vailla perusteita, koska nyt en huomaa maussa mitään eroa. Kahvimukin on oltava kuitenkin sisältä vaalea, että kahvinväri erottuu selvästi juoma-astiasta.

70-luvulla olivat muodissa lasiset kahvikupit, joiden väreissä oli monia vaihtoehtoja. Ne olen julistanut pannaan, koska en voi nähdä millaista litkua ne sisältävät. Yäk!

Vieraanikin ovat tottuneet juomaan kahvin mukista, joten en tarvitse etsiä kahvikuppeja jostain kaapinperukoilta.
        Nekin kupit ovat valkoisia ja kultareunuksin koristeltuja. Ehkä otan ne käyttöön sitten, kun täytä 100 vuotta.

Ruusukuvioisen kahviastioni lahjoitin kirpparille vuosia sitten. Eivät olleet minun makuuni kupit, joista sai otteen vain pikkurilli pystyssä.

Minua huvitti suuresti, kun joku kertoi valmistavansa kahvinsa käyttäen kahvisuppiloa.
        On täällä näköjään joku toinenkin yhtä vanhanaikainen ihminen kuin minä.
        En käytä keitintä, kun kahvin voi valmistaa helpomminkin. Samalla säästyy keittimen putsaukselta. Pelkän "tiitulan" pesemisessä ei nokka kauan tuhise.

Juhla-astioita minulla ei erikseen ole olemassakaan, lukuunottamatta noita kahvikuppeja.

Ruoka-astiat, aterimet ja juomalasit ovat käytössä arkisinkin.
        Kaikki ovat kotimaista laatutavaraa ja ne ovat kestäneet käytössä vuosikymmenestä toiseen.

Ennenhän esim. Arabian ja Iittalan tuotteet olivat tavallisia käyttötavaroita ja hinnoiltaan kaikkien ostettavissa. Kaupoissa ei ollut juurikaan mitään tuontiastioita myynnissä.

Tilanne on nyt aivan toisenlainen.
        "Kotimaisten" tuotteiden hinnat ovat nousseet pilviin, vaikka monet tuotteet valmistetaan ulkomailla halvantyövoimanmaissa.

Kerron erään esimerkin.
        Ostin vuonna 1973 Arabian 6-hengen Kekri ruoka-astiaston.
        Se sisälsi 6 matalaa lautasta, 6 syvää lautasta, 6 leipälautasta, maitokannun, 3 kulhoa ja piirakkavuuan. Kulhot ja vuoka ovat uuninkestäviä. Kuviot ovat käsinmaalattuja ja pinta lasitettu. Mikroon näitä astioita ei voi laittaa.
        Hinta 73 silloista markkaa. Siis alta torihintojen.

Nyt pelkästä maitokannusta maksetaan lähes 100€:a.

Jos kokee olevansa loppusuoralla, niin omiin hautajaisiinsako niitä astioita pitäisi säästellä?!

Ei tämä elämä pelkkää juhlaa ole, mutta kippoja ja kuppeja käytän, enkä niitä vitriinissä säilytä.

• Myin viime joulun alla kirpparilla Sointu kahvikuppisarjan 6 kpl. Ne olivat äitini aikoinaan ostamat. Tein niillä kattauksen sukujuhlissa vanhemmalle suvun väelle Kun viimeinenkin äitini sisaruksista kuoli en nähnyt enää syytä pitää astiastoa kaapissa kun niille löytyi sopiva ostaja, joka maksoi mitä pyysin.

Kun lopetin ravintolapalveluyritykseni ja myin astiastot, jätin itselleni 24 sarjoja eri astiastoista ja aterimista.

Itsellä on nyt käytössä Petzen tyttäreltä saamani sievä muki.

Terkut Lapista Silver Foxini (auto) sai tulikasteen ajoin kahdessä päivässä yli 750 km.
      Näissä uusimmissa autoissa on paljon ajomukavuuksia, joten matka taittui jouhevasti.

Kahvia join matkan varrella posliinimukeista ja kertakäyttömukeista. Hiljaisen kansan kahvilassa nautin nokipannukahvit pahvimukista, joka tarjoiltiin sievässä kuksan tyylisessa puupitimessä.

Nokipannukahvi on parasta ikään ; )

• Me ollaan nyt peruttu Lapinmatka ja tulemme Suomeen elokuun alussa Kapellskäristä Naantaliin laivalla. Lutusen sukulaiset (Tornionjokilaaksosta) on tulossa elokuun toisella viikolla tänne etelään ja näemme heitä sitten kun palaamme Suomesta. Olimme ajatelleet ajaa ympäri itäreittiä Torniosta Lappeenrantaan ja käydä myös moikkaamassa hiljaista kansaa ja mahdollisesti Kajaanissa :) mutta nyt sitä ei tapahdu.
        Olen juonut nokipannukahveja ja en oikein löydä siitä makuvivahdusta joka erottuisi edukseen.
        Tavallinen musta kahvi, macchiato tai latte ....Suomessa siskot keittävät laihaa ja vaaleapaahtoista. Vien aina kahvit mukanani lahjaksi ;)

• TaikaaJaMakua

Yleensä juon isosta Iittalan Taika-mukista, vaikka pienempiäkin olisi ja on perinteisiä kahvikuppejakin paria eri mallia, kun en ole ehtinyt ryhtyä myymään niitä.

• staka

Arabian ruskeasta Rosmarin-mukista. Se on tarpeeksi iso. 'Tiristän' kahvin mukiin suppilon kautta; saanpahan mieleistäni, eikä tarvitse kahvinkeitintä sotkea.

Jos on enemmän porukkaa niin Teema-mukeja on sekalainen valikoima. Ruusukupit (perintö-) olen vienyt kirpparille.

Tässä vaiheessa elämää jokainen päivä on juhlapäivä. Kahvilla tai ilman.

• kesi.vä

Juon aamukahvini vaihdellen kahdesta eri mukista. Kaksi mukillista. Olen lahjoittanut kaikki ylimääräiset astiastoni tyttärilleni. Yksi astiasto on jos/kun pitäisin jotkut kekkerit, en pidä.
      Ei se elämä ihan juhlaa ole, mutta äsken, palattuani lenkiltä, tein ja söin omalla variaatolla avokadopastaa ja juhlavalta maistui niinkin arkinen ateria.

• Nätistä mukista, kolme vaihtoehtoa. Willeroy&Bochin linnut (fantasialinnut), mukissa erikoinen muotoilu ☺️

• henrjii

muumimukista, se on hyvää posliinia, hajuton ja mauton

• henrjii

toisena on sitten Saimaa desing muki, sekin on laadukasta posliinia, niitä myytin kerran euron kappale, ostin heti useamman

• ainasamavirhe
        henrjii kirjoitti:

toisena on sitten Saimaa desing muki, sekin on laadukasta posliinia, niitä myytin kerran euron kappale, ostin heti useamman

Kaino korjaus: design

• henrjii

• Mei huushollissa on iso määrä muumimukeja, erityisesti tykkään siitä vaaleanpunaisesta rakkausmukista, muutenkin vanhat muumit ovat mieleisimpiä.
      Niistä juodaan jos on porukkaa, ja jos haluan laittaa mukin lautasineen niin silloin sinisiä taikoja tai sitten nämä rakkausmukit valkoisin savilautasin. Yksin juon taikasta, se vetää puoli litra, ei tartte olla heti tankkaamassa.
      Mä tykkään taikasta, on sinisiä ja punaisia ja voin kattailla ristiin rastiin niitä.
      Edellisten sukupolvien kuppi ym kippoaarteita on nurkissa, joskus kun kun kattaa ja miettii oikein" fengsuitaan" silloin niihin tartun. Muuten olkoot vielä rauhassa.
      Mun mielestä kupissa pitää olla hyvä riittävän iso korva, varsinkin kun on mummoja ja pappoja juomassa. Pienen pienen sipsutukset ärsyttää.

• Minä toin mamman maalaamat ruusukupit Suomesta vitriinikaappiini. Olen käyttänyt kerran. Arkikuppeina porsliinmukit; jotenkin vastustaa juoda kahvia kolpakoista tai paksuista saviastioista, vaikka niitäkin on kokoelma ja sitten tietenkin ikean halpismukit siniset, valkoiset ja ruskeat 5 kr.kipale.
      Juomalasini ovatkin melkein kaikki iittalaa, suosikkini on lempi-lasit jotka ovat sopivan suuria kaikkeen käyttöön ja sopivan ohuita että kilahtavat kauniisti kun osuvat johonkin. Menevät tosin helposti rikki, kuntaas iittalat ei yleensä tee sitä

• 2,5dl Nalle Puh keramiikkamuki :) arkena. Vieraille ja juhlaa vitriinissä paremmat astiat.

• Nautin-joka-pisarasta

Kotioloissa tai möksällä en ala teeskentelemään pikkurillisivistynyttä. Nauttisin aamukahvini suoraan terästermarista (kahvinkeittimieni vakivarusteet) jos termareiden suu olisi otollinen hörpätä. Niinpä joudun juomaan kahvini mutkan kautta milloin mihinkin mukiin lurautellen ja lorotellen. Muki saattaa olla edellisiltainen (huuhdottuna toki tottakai) tai edellisaamuinen. Jos ´pulla´on esimerkiksi täytepitkona, sen nautin kolmena tai neljänä leikattuna palana, en minään nylkkysiivuna. Kaaretortun sentään puolitan.

Mitä tulee hienostoastioihin, sellaisia löytyy monta sarjaa monen sadan euron arvoisia; ostin joskus kymmenisen vuotta sitten tärkeisiin juhliin ja oli ne käytössä senkin jälkeen pari kertaa. Tarpeettomina lojuvat osa kellarissa osa kylpyhuoneen suihkukaapin (takana) nurkassa, kannellisissa muovilaatikoissa. Ei ole kelvannut kellekään jos en ole ehtinyt liiemmin tuputtelemaankaan. Kai ne jollekin kelpaisi. Mökille ovat liian hienoja.

• SuosittelenTermaria

Suosittelen termosmukin ostamista. Sellaiset ovat ihan näpäriä. Googlaa, jos kiinnostaa: termosmuki - nousi monia linkkejä ja kuvia esille.

Ostin mukit alun alkaen retkikäyttöön, mutta olen käyttänyt niitä välillä kotonakin.

• bessie-

Aamukahvini juon lapsenlapsien mummille valitsemasta ja lahjaksi antamasta mukista, puolen litran vetoinen 'Cath Kidston' fine china posliinia.
      Kahvimukini on oltava ehdottomasti iso, valkoinen tai vaalea sisältä, ohutreunainen ja siinä on oltava asiallinen iso korva. Tyttöjen valitsema muki täyttää nuo 'perusvaatimukseni' ja on myös koristelultaan täydellinen. He olivat ihan itse (kysyin vanhemmilta) huomanneet mukin sopivan yhteen yhden äitini kirjaileman pöytäliinan jota silloin tällöin pidän 'keskipöytäliinana', kanssa. Täsmälleen saman tyylisiä ja värisiä kukkia molemmissa. Muki on lempiastiani, sen kanssa päivä alkaa aina hyvin.
      Teen juon useimmiten lasista. Teräksiset (mahtipontiset?:) sputnik-aiheiset lasin pidikkeet on ostettu Moskovan junasta tarjoilijalta joskus 70-luvulla, pidän niistä aina vaan.

Lapsuudenkodistani lähtöisin olevat astiat ja astiastot ovat jokapäiväisessä käytössä, pilkkumeita ja muita tarjoiluastioita lukuun ottamatta. Tiskaan käsin joka tapauksessa, joten ei tarvitse kultareunuksia varjellakseen makuuttaa tyhjän panttina kaapissa.

• "Kahvimukini on oltava ehdottomasti iso, valkoinen tai vaalea sisältä, ohutreunainen ja siinä on oltava asiallinen iso korva."
      On asioita joista ei voi olla eri mieltä :)

• bessie-

"On asioita joista ei voi olla eri mieltä :)"

Taitaa niitäkin olla jotka ovat tästä eri mieltä.
        Mistä kohdasta viimeksi tinkisit? Minulla se on tuo valkoinen tai vaalea sisältä. Ellei ole muuta kuin sisältä tummia mukeja/kuppeja, niin aika varmasti otan lasin, siis jos olen paikassa jossa kehtaan nirsoilla. Ruska sarjan kupit ovat täysin pois laskuista, mielestäni ne ihan oikeasti muuttavat kahvin ja teen maun. Tai no ei sentään täysin pois laskuista, paikan ja tilanteen mukaan sekin.

• bessie- kirjoitti:

"On asioita joista ei voi olla eri mieltä :)"

Taitaa niitäkin olla jotka ovat tästä eri mieltä.
        Mistä kohdasta viimeksi tinkisit? Minulla se on tuo valkoinen tai vaalea sisältä. Ellei ole muuta kuin sisältä tummia mukeja/kuppeja, niin aika varmasti otan lasin, siis jos olen paikassa jossa kehtaan nirsoilla. Ruska sarjan kupit ovat täysin pois laskuista, mielestäni ne ihan oikeasti muuttavat kahvin ja teen maun. Tai no ei sentään täysin pois laskuista, paikan ja tilanteen mukaan sekin.

Sama kohta...valkoinen tai hyvin vaalea sisäpinta on minullekin tärkein.
        Posliini tuntuu raikkaammalle kuin keramiikka tai kivi. Kahvikin maistuu mielestäni paremmalta.

• "Aloittaja"

Mukavaa huomata että inspiroiduit keväisestä profiili-kuvastani.
      Siinähän olivat molemmat mukini.
      Niin Tee kuin Kahvikin.
      Niiden teemahan on taikuus.
      Varmaan muistatkin :)

H.

• Häh?

• eppu2

Ennen muinoin käytettiin kahvikuppeja.
      Nykyään se on vaihtunut 2-3dl mukiksi. Nuoremmat polvet ihan ihmettelee ennenvanhaisia pieniä kuppeja.
      Neljässä huushollissa on kyllä astioita ihan riittävästi, laidasta laitaan.
      Sanonkin lapsenlapsille, että kun me 2 vanhaa ollaan poissa, voitte perustaa kirpputorin.

• Meillä n. kahden desin mittaiset kahvimukit ovat seuraavan sukupolven taloudessa muuttuneet ainakin desilitraa suuremmiksi vielä. Toisaalta sitten niitä mukillisia ei juoda montaa peräkkäin niinkuin Suomessa kahvikutsuilla joissa emäntä täyttää kupin kolme, neljä kertaa ellei laiteta hanttiin.
        Samoin ruokalautaset ovat kasvaneet ympärysmitaltaan niin suuriksi että ne ei mahdu mun vanhaan tiskikoneeseen.
        I-landsproblem....sanoisi tyttäreni.

• eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

Meillä n. kahden desin mittaiset kahvimukit ovat seuraavan sukupolven taloudessa muuttuneet ainakin desilitraa suuremmiksi vielä. Toisaalta sitten niitä mukillisia ei juoda montaa peräkkäin niinkuin Suomessa kahvikutsuilla joissa emäntä täyttää kupin kolme, neljä kertaa ellei laiteta hanttiin.
        Samoin ruokalautaset ovat kasvaneet ympärysmitaltaan niin suuriksi että ne ei mahdu mun vanhaan tiskikoneeseen.
        I-landsproblem....sanoisi tyttäreni.

Keittelin juuri kahvia. Mulla on täällä mökillä sellainen muki, missä on isot orvokinkuvat molemmin puolin.
        Sen on miniä ostanut lahjaksi ja pikkutyttö valinnut.
        Äsken katsoin sen pohjaan, siella lukee, martinex ja sen alla ´´rakastu arkeen.´´

• ent.siivoojaparka

En ole kovin vaativa aamukahvimukin suhteen. Kuten muussakin, niin siinäkin se sisältö on minulle tärkeämpää kuin ulkonäkö.
      Silmät unitihrullaan kun menen aamulla keittiöön, niin tuskin edes näen minkänäköisen mukin (onko se edes muki) täytän kahvilla. Mielellään se saa olla aika tilava, ettei tarvitse monta kertaa tutterehtia parvekkeen ja keittiön väliä. Mielellään leveäpohjainenkin, ettei niin helposti kaadu kahvit valumaan naapurin parvekkeelle.

Tänä aamuna näkyy olleen käytössäni (tuossa se seisoo vieläkin vieressäni) valkoinen muki, jonka kummallakin puolella on punapukuinen iloisen näköinen tonttu istumassa punaisella rusetilla koristellun jouluseppeleen päällä, kiikkumassa kai. Mukin sivussa lukee God Jul. Pohjassa lukee: Bly- og kaliumfri Kan maskinvaskes (eikä minulla ole tiskikonetta) MADE IN THAILAND.
      Mukin toisesta laidasta on lohjennut pala pois ja siitä se on vähän päässyt tummumaan. Mukin korva näyttää siltä kuin se olisi joskus irronnut ja liimattu takaisin, pikkusen rakoilee, mutta kestää.

Muuten suosikkimukini on se, missä on Nasan logo ja teksti: I need my space. Näkyy olevan tiskissä nyt.
      Toinen on se, missä ennen luki: Huomenta Pöljä. Siitä on teksti häipynyt. Nyt se on vain täysvalkoinen.
      Kolmas suosimani on sisältä musta, päältäpäin hopeanharmaa, missä on musta poron (vai hirven, poron kai?) kuva.

Siinäpä ne eniten käytetyt mukini. Luettelenko muutkin astiani? En.

Silloin, kun muistan oman tasoni ja haluan juoda kahvia sen mukaisesti, niin otan kaapista esiin kullalla maalatun Kyoto kahviastiostoni, katan sen olohuoneen pöydälle istun arvolleni mukaisesti selkä suorassa sohvalla (ja olen olevinani).

http://www.svenskt-porslin.net/foton/2-gustavsberg/2-k/2-kyoto-antbut.jpg

• 4 desin Iittalan Sarjaton mukista. Valkoisesta tai vaaleanpunaisesta. Savea ne varmaan ovat, kahvi säilyy tosi pitkään lämpimänä niissä.

Vieraille katetaan Muumeista, valitaan tarkkaan kuka saa minkäkin kupin. Kun lapset oli pieniä, heitä oli helppo hihityttää kattamalla Niiskuneitiä isoisälle. Yksi Haisuli on aina pöydässä, kuppi, lautanen tai jos ei muuta niin lusikka. Kun lasten isovanhemmat tulee kylään, Haisulin lähtöpaikka on isoisän paikalla, josta hän siirtää sen vaivihkaa seuraavalle, ja päätyy yleensä sille joka tulee viimeisenä pöytään. Mun lemppari on Vilijonkka. Kun sen kaupasta bongasin, pääsi huokaus, siinähän se oli, Minun Kuppini.

Kun tytär löysi poikaystävän ja kasvoi liian vanhaksi tälle traditiolle, isoisä piti sitä huolestuttavana merkkinä :)

• Ai niin, jos tulee vielä enemmän väkeä, katan kertakäyttöastiat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Sanna: Suomi maailman onnellisin maa

Sanna muutti Suomen maailman onnellisimmaksi maaksi. Hänen pyyteetön työnsä maailmalla tuottaa edelleen tulosta.
      Maailman menoa
      199
      4229
    2. Taisi kolahtaa....

Joku kysyi, että miksi S24 sallii kirjoittelun tänne venäläisiltä alustoilta, juttu poistui. Täällähän tosiaan välillä
      Maailman menoa
      41
      2721
    3. Moni islamilainen maa on jo kieltänyt burkat ja nigabit

mm. Marokko, Tunisia ja Turkki. Miksi he ovat sen tehneet? No perusteet ovat selkeät ja yhteneväiset: turvallisuus, yhte
      Maailman menoa
      119
      2340
    4. Vain puolet SDP:n kannattajista luottaa puoluejohtoon häirintäkohussa

Ja SDP on ilmoittanut, että ainoa rangaistus häirintään syyllistyneille kansanedustajille on puhuttelu - aina sama. Eli
      Maailman menoa
      91
      2008
    5. Suomi edelleen maailman onnellisin maa

Olemme hyvällä tiellä. Laitetaan nyt talous kuntoon.
      Maailman menoa
      220
      1902
    6. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      35
      1616
    7. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      21
      1446
    8. Mikä kaivatussasi

on eniten yllättänyt?
      Ikävä
      106
      1398
    9. Kyllä mies pakit kestää

Herranen aina nyt poijat! 😃 Jos pelkäätte pakkeja noin paljon niin hamekangasta hakemaan. Oon ite saanut useammatkin n
      Ikävä
      48
      1303
    10. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      56
      989
    Aihe